Olin hankkimassa toista koiraa kettuterrierille kaveriksi ja Pohjanpystykorva kuulostaisi juuri oikealle, koska
mieheni kävisi metsästämässä ja koira olisi hyvä kaveri metsälle. Lenkit 3-5 kertaa päivässä ja viikonloppuisin metsään ja metsästämään, mutta vapaapäiviä olisi metsästämisestä, ettei joka viikonpäivä rämmittäisi siellä metsässä.
Sopiiko pohjanpystykorva rivi/paritaloon ? Olisi tarkoitus muuttaa uuteen asuntoon joulun jälkeen tai sitten vasta keväällä, keväällä olisi tarkoitus hankkia koira tai sitten kesällä :) Onko koira luotettava, ettei heti käy kettuterrierin kimppuun? Soveltuuko koira mahdollisesti olemaan hoidossa sellaisessa paikassa missä on koiria? Onko helppo kouluttaa ja voiko turvallisesti ottaa mukaan hevostallille katsomaan hevosta?
En tiennyt laitanko tämän keskustelun pystykorviin, vai metsästyskoiriin, niin laitan molempiin :) Pohjanpystykorva kun on pystykorva/metsästyskoira niin molempiinhan se käy. Vielä sellaista asiaa, että onko Pohjanpystykorvia mustiakin, kun sieltä mistä minä katsoin rodusta tietoa luki että sallittu ja toisessa paikkaa ei yksivärsiä ja en löytänyt mistään juuri noille kysymyksille vastauksia! Joten vastauksia tulemaan..
Pohjanpystykorva
4
2220
Vastaukset
- smaamies
Minulla on ollut pohjanpystykovia parinkymmenenvuoden ajan. En suosittele sitä rivi ja kerrostalo olosuhteisiin. Koira on erittäin eloisa ja tarvitsee tilaa. Hysteeriset naapurit eivät sovi sen seuraksi. Enkä ottaisi sitä terrierin pariksi tappeluhan siitä tulee.
- pohjista hankkimassa
Löysimme talon johon muutamme ilmeisesti joulun jälkeen heti. Rivitalo, ja muutamme hiljaisimpaan päähän, jossa on vain yksi talo vieressä ja toisella puolella metsää. Piha on iso, ihankuin jonkun omakoti talon piha, eikä naapuria ole, että kaksi taloa olis ollu vapaana, mutta me otettiin se hiljaisempi. Pihalle mahtuu iso tarha, jossa pystykorva saisi olla, ja olla yötkin, mutta ei mitään hirveän kylmillä ilmoilla, lämmitetty koppi hankitaan, oliskos hyvä ? Otan riskin koiran suhteen. Kävin katsomassa yhtä pohjanpystykorvaa ja todella mukana, ystävällinen, mutta epäluuloinen ja varautunut minua kohtaan. Terrieri oli mukana (autossa) ja tuli hyvin toimeen. Varasin yhden urospennun, mutta en tiedä otanko sen sitten kun niitä pentuja tulee, jos tulee.
- Hukka-Musti
pohjista hankkimassa kirjoitti:
Löysimme talon johon muutamme ilmeisesti joulun jälkeen heti. Rivitalo, ja muutamme hiljaisimpaan päähän, jossa on vain yksi talo vieressä ja toisella puolella metsää. Piha on iso, ihankuin jonkun omakoti talon piha, eikä naapuria ole, että kaksi taloa olis ollu vapaana, mutta me otettiin se hiljaisempi. Pihalle mahtuu iso tarha, jossa pystykorva saisi olla, ja olla yötkin, mutta ei mitään hirveän kylmillä ilmoilla, lämmitetty koppi hankitaan, oliskos hyvä ? Otan riskin koiran suhteen. Kävin katsomassa yhtä pohjanpystykorvaa ja todella mukana, ystävällinen, mutta epäluuloinen ja varautunut minua kohtaan. Terrieri oli mukana (autossa) ja tuli hyvin toimeen. Varasin yhden urospennun, mutta en tiedä otanko sen sitten kun niitä pentuja tulee, jos tulee.
Kerrostalossa ja kaupungissa koirista kasvaa yleensä hiljaisempia kuin omakotitaloissa ja maalla. Kerrostalossa koira kasvaa äänten ja ihmisten keskellä ja täten tottuu kyllä niihin, mikäli on asunut siellä pennusta saakka. Ja kaikkien koirien tulee olla rauhallisia kotioloissa, sillä niiden on tarkoitus hoitaa liikuntansa ulkona eikä sisällä. Maalla on valtavasti äänekkäitä pystykorvia, mutta ne haukkuvat koska eivät ole tottuneet vieraisiin pihojensa lähellä tai sitten ovat turhautuneita liian vähäisestä liikunnasta. Kun koira on saanut tarpeeksi liikuntaa ja tekemistä, se ei villiinny kotona. Koiran on tarkoitus hoitaa kotona asumisensa, eli levätä. Olen tuntenut kerrostaloissa asuvia suomenpystäreitä ja kerrostalossa asuvan kaukkarin, eivätkä ole olleet kotona äänekkäitä, vaan hyvin sopeutuneet, kertovat niiden omistajat. Joku maalaisjuntti taisi tuossa taas kommentoida.
- Ruokopekka
pohjista hankkimassa kirjoitti:
Meillä on puolitoistavuotias pohjis Lulu. Lulu on narttu, väri valkoinen mustilla merkeillä. Käytettiin keväällä koiranäyttelyssä. Tuomari hylkäsi. Karva pitkää, väärän väristä ja naamavärkissäkin oli valittamista. Rotu määrityksissä muukin väri, kuin punainen hyväksytää.
Lulu on hyvin sosiaalinen koira. Tulee hyvin toimeen toisten koirien ja ihmisten kanssa. Me asutaan omakotitalossa ja takapihalle Lululle on tehty aitaus. Lulu viihtyy hyvin ulkona kesät talvet. Yöt se on sisällä. Haukkuu harvemmin ja silloin asiasta. Ei turhaa räksytystä. Lulu tarvii paljon liikuntaa. Lenkillä aamuin illoin. Ja voi sitä riemua, kun päästään metsälle. Lululle on ammuttu tänä syksynä teeri ja jänis. On se haukkunut hirveäkin useamman kertaa.
Että tämmöinen. Minä olen ollut koiraani hyvin tyytyväinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458550Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472429Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272241- 361932
- 951758
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811737Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai211332Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081143Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61033- 531015