Haava mahassa

Dominique&Randolf

Tänään aamulla otin toisen gerbun käteen ja huomasin että sillä on haava mahassa josta tulee verta. Siis nyt haluaisinki tietää mitä sille haavalle vois tehä? gerbiili näyttää voivan ihan hyvin mutta nuolee haavaa... en oo varma mistä se on tullu. Mun gerbut ei oo koskaan ennen tapellu niin että ois verta tullu, mutta ei terraariossa pitäs olla mitään terävääkään mihin se ois voinu käydä. Eli kannattaako se haava putsata vedellä ja paperilla, vai annanko haavan kuivua? pitäiskö terraarion laittaa puhtaat purut ettei se haava tulehdu? ja kannattaako gerbu viedä eläinlääkäriin, vaikka se käyttäytyykin normaalisti eikä näytä olevan kovin kipeä?

30

7025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maisa

      Onko haava kenties hajurauhasessa, siinä karvattomassa kohdassa mikä on keskellä mahaa? Epäilen nimittäin että gerbullasi on hajurauhaskasvain jonka se on repinyt auki.

      • Dominique&Randolf

        kyllä se siinä taitaa olla... voiko sitä mitenkään parantaa?


      • nka:)
        Dominique&Randolf kirjoitti:

        kyllä se siinä taitaa olla... voiko sitä mitenkään parantaa?

        Voi parantaa, jos VIET SEN VÄLITTÖMÄSTI ELÄINLÄÄKÄRIIN. Muuten gerbiilisi ei selviä! Hajurauhasleikkauksesta selviäminen on siis todella paljon mahdollista, mutta vain jos se tehdään mahd. pian!


      • vegata
        nka:) kirjoitti:

        Voi parantaa, jos VIET SEN VÄLITTÖMÄSTI ELÄINLÄÄKÄRIIN. Muuten gerbiilisi ei selviä! Hajurauhasleikkauksesta selviäminen on siis todella paljon mahdollista, mutta vain jos se tehdään mahd. pian!

        eläinläkäriin heti!!! mitä sinä täällä enää kyselet, ois pitöny viedä jo ajat sitten!


      • Dominique&Randolf
        vegata kirjoitti:

        eläinläkäriin heti!!! mitä sinä täällä enää kyselet, ois pitöny viedä jo ajat sitten!

        No just sitä kyselen ku ei oo ennen tommosta ollu ja eläinlääkäriinkään ei tänään pääse. Mutta musta vähä tuntuu että mä mielummin vien sen lopetettavaksi ku leikattavaksi.. on se tottakai rakas mulle enkä siitä mielellään luovu, mutta uskon että se on parempi vaihtoehto koska se ei oo kovin nuorikaan enää..


      • vegata
        Dominique&Randolf kirjoitti:

        No just sitä kyselen ku ei oo ennen tommosta ollu ja eläinlääkäriinkään ei tänään pääse. Mutta musta vähä tuntuu että mä mielummin vien sen lopetettavaksi ku leikattavaksi.. on se tottakai rakas mulle enkä siitä mielellään luovu, mutta uskon että se on parempi vaihtoehto koska se ei oo kovin nuorikaan enää..

        kyllä tampereella on mielestäni ainakin päivystävä lääkäri myös sunnuntaisin, niin voisi sinne edes soittaa, ja kysyä apua.


      • Jonna
        vegata kirjoitti:

        kyllä tampereella on mielestäni ainakin päivystävä lääkäri myös sunnuntaisin, niin voisi sinne edes soittaa, ja kysyä apua.

        mitä se leikkaus mahtaa maksaa?Ja kuinka suuri toden näköisyys on että eläin selviytyy?Ja minkä ikäiselle sitä ei sitten kannata tehdä?Vaikka tietysti aina kannattaa pitää huolta ja rakastaa lemmikkiä!Mutta pelkään vaan että eihän ne vanhukset ,esim. 4w:t,vältttämättä jaksa vai jaksaako?


    • gerbulikka

      mä veisin gerbun lääkäriin, että ne tutkii mikä vois olla syy & ne antaa oikeeta hoitoo mitä se sitten tarviikin!

      • Dominique&Randolf

        niih siinä on vaan se että tommosta ei pystytä varmastikkaan hoitamaan mitenkään. Ainoo on se leikkaus ja sitä tuskin tehään ihan joka eläinlääkärillä.. on se kuitenki aika iso riski leikata tollanen pikku "rääpäle"... ja mä ajattelin viedä sen lääkäriin sit ku se näyttää siitä kärsivän tai se näyttää olevan kipee. Nyt se on ainaki ollu ihan normaali vielä, syö hyvin, on virkee ja myllertelee normaalisti ja oon joka päivä tarkistanu ettei se oo kasvain oo kasvanu tai mitään. Jos mä sen nyt veisin lääkäriin niin ei ne varmaan muuta osais sanoa ku että ei sille nyt pystytyä mitään tekemään, seurailkaa sitä ja tulkaa takas jos menee huonompaan suuntaan.


    • kokenut

      jos gerbiililläsi on haava mahassa niin tee näin: laita gerbiilisi toiseen terraariioon saatika häkkiin jossa on vain paperia! ja pesu hiekka ja juoma vesi ja ruokaa ja paljon c-vitamiineja ja k-vitamiineja sisältäviä kasviksia..esim.salaatti aporkkanaa kirsikoitsa ja käy ostamassa esim. mustista ja mirristä löytyy sellaista ainetta kuin c-vitamiini lius..jota laitetaan juomapulloon..jolloin gerbiilisi juo sitä ja se imeytyy elimistöön niin että elimestä tulee vähän vastustus kykyisempi jolloin haava parantuu myös nopeammin...minulle kävi eilen illalla noin ja kävin ostamassa sitä c-vitamiini liuosta tänään jolloin ei tarvittu mihinkään eläinlääkärin apua..ja haava ei tarvitse puhistaa nimittäin gerbiili osaa ites puhistaa haavansa nuolemalla tätä haava..ja pesu hiekka kannattaa vaihtaa noin 2tunnin välein..jos haava alkaa mätimään niin silloin voi alkaa puhistamaan EI KIRVEVÄLLÄ puhistus aineella..ja mennä sen jälkeen eläin lääkärille ostamaan sopivan kuurin jotta haava ei kovin paljon enään tulehdu....siinä on aika luotettavaa tietoa...kilpailussakin voi käydä iha hyvin anna sitten gerbiilillesi paljon lepoa..elä stressaa sitä liikaa...jos gerbiililläsi on kaveruksia niin laita myös samaan häkkiin sillä kaveri tukee tätä haavoittonutta:) minun gerbiilille oisi pitänyt laittaa oikeesti kaksi tikkiä mutta ilman tikkejä se selvisi...steppiä teille! ps.kato aina terraarion tarvikkeita ettei niissä ole mitään esim. nastoja tai mitään muuta terävää!ne yleensä aheuttavat tämän haava!:P:)

      • gerbbufanitsu

        Juu mun gerbiilillä ei ole ollut tollaista, mutta mä tarkistaisin kans noi jutut ja mä huomasin mun gerbiilin ruuassa kerran hakan-neulan ihan pikkuisen joka oli jo pussin sisällä! Joten heitin sen pois ja tarkistin että onko ruuassa enempää, mutta onneksi ei sattunut hassusti!


      • ...hajurauhasen...
        gerbbufanitsu kirjoitti:

        Juu mun gerbiilillä ei ole ollut tollaista, mutta mä tarkistaisin kans noi jutut ja mä huomasin mun gerbiilin ruuassa kerran hakan-neulan ihan pikkuisen joka oli jo pussin sisällä! Joten heitin sen pois ja tarkistin että onko ruuassa enempää, mutta onneksi ei sattunut hassusti!

        kasvaimia ollaan itse hoidettu kotioloissa. Huomattiin vanhoilla gerbiileillämme hajurauhasen kasvaimet, toisen oli ehtinyt parin herneen kokoiseksi jo, toisen oli puolikkaan herneen kokoinen. Eläinlääkäriin ei lähdetty viemään niiden korkean iän takia, koska leikkaukseenkin liittyi riskejä juurikin vanhuuden takia, ja todennäköisesti tuomioksi olisi tullut nukutuspiikki saman tien. Niinpä ollaan toimittu näin:

        3 x päivässä vetyperoksidiliuosta (sitä 3% vahvuista, EI 30 %, saa apteekista kysymällä) pipetin avulla suoraan kasvaimen päälle. Eli gerbiili selälleen kädelle ja kaveri auttamaan pipetin kanssa. Muutama tippa riittää, kunhan kasvain vain peittyy kokonaan. Vetyperoksidihan ei kirvele (ainakaan ihmisellä), voitte itse kokeilla omiin haavoihinne. Kuohuu vain ja pelkistyy vedeksi. Tämän lisäksi olemme käyttäneet Lymphdiaral-voidetta, jota saa lääkäriltä (periaatteessa kuitenkin luonnonaine). Yhtiö on "pascoe naturmedizin". Voidetta olemme laittaneet 2 x päivässä, pipetin päällä on kätevä levitellä sitä.

        Hoidon seurauksena gerbiilien kasvaimet ovat nyt kuukauden hoidon kuluttua paljon paremmassa kunnossa. Kahden herneen kokoinen kasvain on kutistunut puolella ja silinnyt sekä lakannut vuotamasta periaatteessa kokonaan. Toinen on käytännössä hävinnyt kokonaan.

        Kannattaa siis kokeilla tuota hoitoa varsinkin jos kyseessä on jo vähän vanhempi eläin. Meillä se on ainakin auttanut. Katsotaan nyt mitä tuleman pitää, kirjoitellaan jatkossakin kunhan lisää selviää :)


      • toivottavasti hajurauhaskas...
        ...hajurauhasen... kirjoitti:

        kasvaimia ollaan itse hoidettu kotioloissa. Huomattiin vanhoilla gerbiileillämme hajurauhasen kasvaimet, toisen oli ehtinyt parin herneen kokoiseksi jo, toisen oli puolikkaan herneen kokoinen. Eläinlääkäriin ei lähdetty viemään niiden korkean iän takia, koska leikkaukseenkin liittyi riskejä juurikin vanhuuden takia, ja todennäköisesti tuomioksi olisi tullut nukutuspiikki saman tien. Niinpä ollaan toimittu näin:

        3 x päivässä vetyperoksidiliuosta (sitä 3% vahvuista, EI 30 %, saa apteekista kysymällä) pipetin avulla suoraan kasvaimen päälle. Eli gerbiili selälleen kädelle ja kaveri auttamaan pipetin kanssa. Muutama tippa riittää, kunhan kasvain vain peittyy kokonaan. Vetyperoksidihan ei kirvele (ainakaan ihmisellä), voitte itse kokeilla omiin haavoihinne. Kuohuu vain ja pelkistyy vedeksi. Tämän lisäksi olemme käyttäneet Lymphdiaral-voidetta, jota saa lääkäriltä (periaatteessa kuitenkin luonnonaine). Yhtiö on "pascoe naturmedizin". Voidetta olemme laittaneet 2 x päivässä, pipetin päällä on kätevä levitellä sitä.

        Hoidon seurauksena gerbiilien kasvaimet ovat nyt kuukauden hoidon kuluttua paljon paremmassa kunnossa. Kahden herneen kokoinen kasvain on kutistunut puolella ja silinnyt sekä lakannut vuotamasta periaatteessa kokonaan. Toinen on käytännössä hävinnyt kokonaan.

        Kannattaa siis kokeilla tuota hoitoa varsinkin jos kyseessä on jo vähän vanhempi eläin. Meillä se on ainakin auttanut. Katsotaan nyt mitä tuleman pitää, kirjoitellaan jatkossakin kunhan lisää selviää :)

        Moro! Me ajateltiin nyt sopivan pitkän väliajan jälkeen kertoa vähän tietoja tuosta meidän hoitojutusta ja miten meidän gerbuille on käynyt.

        Eli tosiaan toteutimme tuota vetyperoksidihoitoa ja voidetta jne kuukausia, kasvaimet pysyi kurissa, mutta sitten pari kolmisen kuukautta sitten toinen kasvaimen omaavista gerbiileistämme löytyi kuolleena. Tuon jälkeen lopetimme hoidot, koska niistä ei näyttänyt seuraavan loppujen lopuksi hyötyä ja ne saattoivat ehkä olla kivuliaitakin, vaikkakin vetyperoksidin ei pitäisi koskea..mutta mistäpä sitä tietää. Kipua aloimme pelätä lähinnä siksi, että gerbut kävi jotenkin levottomiksi käsissä, alkoi häärätä ja pyrkiä pois, liekö sen vetyperoksidin takia, emme tiedä.

        Nyt toinen gerbiilimme on elänyt kasvaimensa kanssa noin kahdeksan kuukautta. Suhteellisen virkeänä pysynyt, syö normaalisti vielä mutta nukkuu kyllä aika paljon, liekö johtuu kasvaimesta vai ihan vanhuudestakin. Kerran viikossa olemme puhdistaneet kasvaimen sillä laimealla vetyperoksidilla, ettei pöpöt varsin alkaisi jyllätä. Kasvain on kyllä laajentunut siitä kahdeksan kuukautta sitten olleesta, mutta ei kuitenkaan niin paljon kun voisi kuvitella; sitä ei erota esimerkiksi normaalisti ollenkaan vaan jos sen kääntää selälleen. Kun siltä kuoli silloin kaveri, niin totutimme sen toisten gerbiiliemme jäseneksi väliseinällä ja tottumisen jälkeen siis poistimme väliseinän. Nyttemmin niillä näyttää menevän meidän mielestä hyvin, viettävät "eläkepäiviään" ja me pidämme huolta niistä ja toivomme, että saisimme pitää heidät mahdollisimman pitkään :)


      • .
        toivottavasti hajurauhaskas... kirjoitti:

        Moro! Me ajateltiin nyt sopivan pitkän väliajan jälkeen kertoa vähän tietoja tuosta meidän hoitojutusta ja miten meidän gerbuille on käynyt.

        Eli tosiaan toteutimme tuota vetyperoksidihoitoa ja voidetta jne kuukausia, kasvaimet pysyi kurissa, mutta sitten pari kolmisen kuukautta sitten toinen kasvaimen omaavista gerbiileistämme löytyi kuolleena. Tuon jälkeen lopetimme hoidot, koska niistä ei näyttänyt seuraavan loppujen lopuksi hyötyä ja ne saattoivat ehkä olla kivuliaitakin, vaikkakin vetyperoksidin ei pitäisi koskea..mutta mistäpä sitä tietää. Kipua aloimme pelätä lähinnä siksi, että gerbut kävi jotenkin levottomiksi käsissä, alkoi häärätä ja pyrkiä pois, liekö sen vetyperoksidin takia, emme tiedä.

        Nyt toinen gerbiilimme on elänyt kasvaimensa kanssa noin kahdeksan kuukautta. Suhteellisen virkeänä pysynyt, syö normaalisti vielä mutta nukkuu kyllä aika paljon, liekö johtuu kasvaimesta vai ihan vanhuudestakin. Kerran viikossa olemme puhdistaneet kasvaimen sillä laimealla vetyperoksidilla, ettei pöpöt varsin alkaisi jyllätä. Kasvain on kyllä laajentunut siitä kahdeksan kuukautta sitten olleesta, mutta ei kuitenkaan niin paljon kun voisi kuvitella; sitä ei erota esimerkiksi normaalisti ollenkaan vaan jos sen kääntää selälleen. Kun siltä kuoli silloin kaveri, niin totutimme sen toisten gerbiiliemme jäseneksi väliseinällä ja tottumisen jälkeen siis poistimme väliseinän. Nyttemmin niillä näyttää menevän meidän mielestä hyvin, viettävät "eläkepäiviään" ja me pidämme huolta niistä ja toivomme, että saisimme pitää heidät mahdollisimman pitkään :)

        Heippa. Kysyisin nyt teiltä neuvoa, sillä meidän gerbiilillä samanlainen vaiva. Eikä eläinlääkärille pääse kun vasta maanataina, ja en usko että se on kannattavaa edes gerbiilini iän takia...
        Gerbiilini haava sijaitsee aikalailla keskellä sen alapuolta, hieman vasemmalla. Haavan takia gerbiilini kävelee kolmella jalalla, mutta pystyy silti liikuttamaan vasenta etujalkaa. Haavassa näkyy jotain valkoista, onkohan tämä tulehtunut? Haavasta ei vuoda verta ja se ei gerbiiliä näytä haittaavan. Kun huomasin gerbiililläni haavan, erotin sen heti toiseen häkkiin veljestään. Olisivatkohan ne tapelleet keskenään?

        Pitääkö minun puhdistaa haavaa jotenkin ja hoitaa gerbiiliäni miten, vai onko paras vaihtoehto lopettaa gerbiili?


      • .
        . kirjoitti:

        Heippa. Kysyisin nyt teiltä neuvoa, sillä meidän gerbiilillä samanlainen vaiva. Eikä eläinlääkärille pääse kun vasta maanataina, ja en usko että se on kannattavaa edes gerbiilini iän takia...
        Gerbiilini haava sijaitsee aikalailla keskellä sen alapuolta, hieman vasemmalla. Haavan takia gerbiilini kävelee kolmella jalalla, mutta pystyy silti liikuttamaan vasenta etujalkaa. Haavassa näkyy jotain valkoista, onkohan tämä tulehtunut? Haavasta ei vuoda verta ja se ei gerbiiliä näytä haittaavan. Kun huomasin gerbiililläni haavan, erotin sen heti toiseen häkkiin veljestään. Olisivatkohan ne tapelleet keskenään?

        Pitääkö minun puhdistaa haavaa jotenkin ja hoitaa gerbiiliäni miten, vai onko paras vaihtoehto lopettaa gerbiili?

        Unohdin tuossa sanoa että gerbiilini ei liiku häkissä paljoa ollenkaan, mutta saattaako tuo johtua siitä että erotin hänet veljestään, jonka kanssa hän on koko elämänsä elänyt?


    • gerbiilinomistaja

      mulla on/ on ollu 9 gerbiiliä ja oon perehtyny niitten kans touhuamisee ja tiiän kaikkien viralliset värit jtn, nyt just mul kuoli 3 uroksen laumast kesäl yks _pahaan_ kasvaimee, ostettiii lääkettäki eläinlääkärilt, mut ei, löysin sen sit kuolleena ku tulin serkuilt, jos olin ollu yhen yön,nyt just viime tiistain jouduttii lopettaa toinen samast syyst, nyt toi yks on 3 wee, ja tosi apaattinen, sitä ei kiinnostaa ollenkaa mikää ja se juo koko aja, ja syö melko vähä, mä oon kyl kuullu et pitkät hampaat ja kasvaimet on perytyvii myös,(ekalla näist kolmest oli hampaitten vino kasvu ja eläinlääkäri opetti meit leikkaa ne) mut luulen et ku se on tottunu ola kaveriettenkaa ja gerput on laumaeläimii, nii ajattelin tos et veisin sen joku päivä kaverille, mis on 4 tyttö gerbiiliii, et vois vähä ees haistella vähäsen jos sit piristyis, se on aina tykänny tyttöjen seurast mut mul on itellä vaa poikii ku ekat 3 tyttöö on jo kuollu. mut kaveril on nyt niit tyttöi, ja tiiän ettei ne ekal tapaamiskerral rupee parittelee, se on huomattu kyl, et pliis jos joku osais sanoo mikä sitä vaivaa, uskon kyl et se on vaa vanha, mut toivon sille pitkää ikää nii sanokaa miten voisin tehä sille tosi hyvän elämän, sil on muute ihan pikkiriikkine patti hajurauhasten alueel samanlail ku 2 veljelki oli. mietitiii tos maminkaa et ostettais sille mahollisimman nuorii (lluovutusiäs kumminki) nii kaks uroskaverii jos vähä ees piristyis sit :)) mut hei vastailkaa

      • r.i.p.

        kyseinen gerbiili edellisessä viestissä on jo kuollut :( kuoli eile johonki kohtauksee
        klo: 22.37. :( R.I.P. Mamin pikkune


    • tikhudhsuhdu

      Mun gerbiilillä huomasin tänää kans haavan mahassa siin hajurauhasen kohdal, ja siit tulee verta. Gerbiili on jo n. 2 vuotias, sen sisko kuoli n. 1 vuos sitte, yksin on tähän saakka pärjänny, voiks tota mitenkää hoitaa ja onks se vaaralline ?

      • gerbiili

        se ie oon vaarallinen mut se sun gerbu kuolee koht ku se ei pärjää ees vuotta yksin vaan onko se jo kuollu


    • gerbiilien omistaja

      Miten se terraarion väliseinä tehdään?

      • gherbiili

        avataan kansi ja ja laitetaan valiin jokin mitä ne elukat eivät saa kaadettua


    • random8

      kannattaaa viedä lääkäriii gerbu mut miun gerbiilillä on semmonen paukku makassa josta tulee verta tai en ole varma oko se haava vai paukku miusta se näyttäää haavalta mut pitäistö se viiä eläinlääkäriiin

    • gerbiili

      no soita eläinlääkärille niin kuin minä mutta soittetiin pari viikkooo sit ei kannata puhdistaa vedellä koska siinä on bakteereita

    • gerbu

      mun gerbiilillä on haava tai onko se paukku mut eläinlääkäri sano et sitä pitää putsata desifiointi aineella joka ei kirvele ja jos se gerbu voi hyvin ei oo hätää on niiljo ikää 2 ja 3 kuukautta ikkää mut toivon ettei ne kuole

    • Surullinengerbiili

      Moi!
      Meillä oli kaksi poikagerbiiliä jolla toisella oli iso haava keskellä mahaa. Äitini soitti eläinlääkäriin ja eläinlääkäri sanoi ettei siihen olisi mitään tehtävissä vaikka veisimme sen sinne. Haava oli tainnut tulla häkistä koska gerbiilimme kiipeilivät joskus kaltereja pitkin ja sitten ne tippuivat. Sitten noin kuukauden päästä se kuoli... :( sanon vain, että eläinlääkäri ei ehkä voi tehdä sille mitään.
      Ps. Anteeksi kun vastaus tuli vähän myöhässä.

      • HUOMIO!

        Muistakaa, että gerbiilejä EI kuulu pitää häkissä, vaan terraariossa/vanhassa akvaariossa! Muunmuassa ns. nokkataudin takia. Gerbiilit tarvitsevat runsaasti purua, jossa kaivella, harvassa häkissä on tätä mahdollisuutta.

        Ennen kuin päätätte hankkia lemmikin, miettikää, voitteko varmasti viedä sen lääkäriin, kun on tarve. Esimerkiksi tässä tapauksessa olisi ollut tärkeää käydä eläinlääkärissä HETI, kun patti/haava ilmaantui.


    • 1gerbun omistaja :,(

      toinen tyttö gerbiileistäni kuoli eilen kasvaimeen .,( ja yt toinen jäi yksin... no siis tämä hengissä oleva tyttö on vähän yli 2v ja mietin että kannattaako mun hankkia toinen seuraksi?! ja jos hankin niin nuori vai saman ikäinen.. kun en missään nimessä halua että tyttö masentuu, ja masentuu aika helposti.. apua!!

    • apua,gerbiili kuolee

      Apua!
      naaras gerbiilillä munasarjassa kauheen kokonen patti :(

      Mitä teen?

    • Kalikalle töitä

      Meilläkin on kotona sama juttu.. urosgerbiilillä hajurauhasten kohalla haava, on ilmeisesti repinyt sitä auki koska siinä näkyy verta... lukemieni juttujen perusteella ei se elä kauaa. Kaksi muuta gerbiiliä jää sitten vielä jäljelle :/
      Kaikki gerbut ovat siis noin. 2,5 vuotiaita, kaksi muuta terveitä ja se yksi sairas luuta ja nahkaa.

    • Gerbiilillähaavamasussa

      joo itekki nytte illalla huomasin että ranella oli hirveesti verta mahassa :( laitoin sen sitten pikkku terraarioon jossa ei oo purua vaan paperi kiitti vinkistä mutta en kyllä vie eläin lääkärille koska rane on jo yli kolme nii että se varmaa ei enää kau eläkkää nii antaa sen tuossa levätä ja oottaa parantumista jos se sattuu parantumaan. varmaan sillä menny joku tikku uponnu sinne ja sitte ku on alkanu kutittaa nii rääpiny yhtensä auki :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2926
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2490
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2250
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1817
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe