Osaako joku kertoa, että mikä on oikea peräöljyn määrä Mercuryn F50 efi koneessa (vm.2006)? Ohjekirjassa puhutaan kahdesta eri perän koosta??? Olisko toinen ollut 73mm ja toinen 108mm ja näissä öljytilavuudet muistaakseni 295ml ja 666ml. Pienemmässä perässä yksi tarkastureikä ja yksi poistoreikä. Isommassa kaksi tarkastus reikää ylhäällä ja yksi poistoreikä.
Mercury F50 peräöljyn määrä?
22
11645
Vastaukset
- mörkömies y ++ y
En tiedä mistä on lähtenyt tieto, jonka mukaan 73mm perässä olisi vain yksi tarkistusreikä ylhäällä. Mulla nimittäin on 73mm perä ja siinä on kaksi ruuvia ylhäällä. Tosin en tiedä ovatko molemmat vaihdelaatikossa.
Ehdotan, että mittaat sen purkin halkaisijan, mutta todennäköisesti on 73 milliä eli tavallinen 108mm on BigFoot-mallin perä jota ei kovin paljon ole käytössä ja 5 metrisessä lättärissä tuskin koskaan.- Tietämätön...
Aloin asiaa epäilemään ohjekirjasta asiaa katsottuani. Eli siellä oli 83mm (73mm oli ulkomuistista ja mitta oli väärin) perän kohdalla kuva vain yhdestä tarkistusreiästä ja tuon 108mm kohdalla kaksi tarkistusreikää. Omassa koneessani näyttäisi olevan kaksi ruuvia samalla korkeudella ja ajattelin niiden olevan nämä tarkistusreiät, kuten ohjekirjan kuvassa. Sen tiedän, että moottorini ei ole bigfoot-mallia, joten onkohan tuo toinen reikä joku muu kuin peräöljyjen tarkistusreikä?
Asiasta on kuvia ohjekirjan sivuilla 89 ja 90 ja ohjekirja löytyy seuraavasta paikasta.
http://www.brunswickmarineemea.com/download/dosearch/@isnew/desc;jsessionid=4ug217b7vt54?lang=FI&categories=&mod=4
ja sieltä ohjekirja -> 05. 40-50-60 (4-STROKE) _ 10223_11
Osaisiko joku siis vielä neuvoa, että poistanko molemmat yläruuvit vai onko se toinen ruuvi joku muu? Eli poistetaanko peräöljyn vaihdossa pohjaproppu ja kaksi yläruuvia vai pohjaproppu ja yksi yläruuvi? - selviää
Tietämätön... kirjoitti:
Aloin asiaa epäilemään ohjekirjasta asiaa katsottuani. Eli siellä oli 83mm (73mm oli ulkomuistista ja mitta oli väärin) perän kohdalla kuva vain yhdestä tarkistusreiästä ja tuon 108mm kohdalla kaksi tarkistusreikää. Omassa koneessani näyttäisi olevan kaksi ruuvia samalla korkeudella ja ajattelin niiden olevan nämä tarkistusreiät, kuten ohjekirjan kuvassa. Sen tiedän, että moottorini ei ole bigfoot-mallia, joten onkohan tuo toinen reikä joku muu kuin peräöljyjen tarkistusreikä?
Asiasta on kuvia ohjekirjan sivuilla 89 ja 90 ja ohjekirja löytyy seuraavasta paikasta.
http://www.brunswickmarineemea.com/download/dosearch/@isnew/desc;jsessionid=4ug217b7vt54?lang=FI&categories=&mod=4
ja sieltä ohjekirja -> 05. 40-50-60 (4-STROKE) _ 10223_11
Osaisiko joku siis vielä neuvoa, että poistanko molemmat yläruuvit vai onko se toinen ruuvi joku muu? Eli poistetaanko peräöljyn vaihdossa pohjaproppu ja kaksi yläruuvia vai pohjaproppu ja yksi yläruuvi?Ei kannata nuin yksinkertasesta huoltotoimesta suurta päänvaivaa ottaa. Avaa molemmat roput ja pumppaa öjyä sisään, sittenhän se selviää meneekö molemmat roput öljytilaan vai onko toinen esim. vesiletkun liitin.
- ..............
selviää kirjoitti:
Ei kannata nuin yksinkertasesta huoltotoimesta suurta päänvaivaa ottaa. Avaa molemmat roput ja pumppaa öjyä sisään, sittenhän se selviää meneekö molemmat roput öljytilaan vai onko toinen esim. vesiletkun liitin.
Juu ajattelin vain, että en turhia availisi ruuveja kun ei ole kuin kaksi uutta tiivistettä...
- peräöljymies
on suhteellisen helppo todeta. Otat propun auki ylhäältä ja alhaalta,laske öljyt pois. Seuraavaksi täytät pumpulla perän ALIMMAISESTA propusta kunnes ylä propusta tulee öljyä,ja kas,sinulla perässä juuri oikea määrä öljyä.
- ,,,,,,,,,,,,
Ongelmana on lähinnä se, että minulla on 400ml peräöljyä ja 2 tiivistettä, joten en viitsinyt laskea öljyjä ulos jos minulla ei olisi ollut riittävää määrää laittaa uutta öljyä sinne takaisin (ja tiivistettä kaikkiin ruuveihin).
Niin ja osaako joku tosiaan sanoa, että tarvitseeko ne molemmat ylemmät ruuvit avata (tiedän, että kokeilemalla selviää mutta seuraavaksi olen veneen liki vasta vkloppuna)? - janie67
,,,,,,,,,,,, kirjoitti:
Ongelmana on lähinnä se, että minulla on 400ml peräöljyä ja 2 tiivistettä, joten en viitsinyt laskea öljyjä ulos jos minulla ei olisi ollut riittävää määrää laittaa uutta öljyä sinne takaisin (ja tiivistettä kaikkiin ruuveihin).
Niin ja osaako joku tosiaan sanoa, että tarvitseeko ne molemmat ylemmät ruuvit avata (tiedän, että kokeilemalla selviää mutta seuraavaksi olen veneen liki vasta vkloppuna)?kaikki ruuvit pois ja aloitat painamaan öljyä, kun öljyä tulee oikean puolimmaisesta reiästä niin kierrät ruuvin kiinni. Sen jälkeen jatkat öljyn pumppausta ja kunnes vasemmasta reiästä tulee öljyä myös. Öljymäärästä vielä, etkö ymmärrä käyttöohjeen tekstiä. Mittaat torpedon halkaisijan ja katsot ohjekirjasta öljymäärän.
- ABCDEFGHIJKLMN
janie67 kirjoitti:
kaikki ruuvit pois ja aloitat painamaan öljyä, kun öljyä tulee oikean puolimmaisesta reiästä niin kierrät ruuvin kiinni. Sen jälkeen jatkat öljyn pumppausta ja kunnes vasemmasta reiästä tulee öljyä myös. Öljymäärästä vielä, etkö ymmärrä käyttöohjeen tekstiä. Mittaat torpedon halkaisijan ja katsot ohjekirjasta öljymäärän.
Ehkä liiankin hyvin! Jos huolto tehdään ohjeen mukaan niin silloin ei pienemmässä perässä avata kuin yksi ruuvi. Ainoastaan tuossa isommassa perässä (BigFoot-malli) ohjeen mukaan avataan kaksi tarkastusruuvia. Että se siitä luetun ymmärtämisestä - vai kuinka ;) Nyt kuitenkin neuvot avaamaan molemmat vastoin ohjekirjan tekstiä...
- janie67
ABCDEFGHIJKLMN kirjoitti:
Ehkä liiankin hyvin! Jos huolto tehdään ohjeen mukaan niin silloin ei pienemmässä perässä avata kuin yksi ruuvi. Ainoastaan tuossa isommassa perässä (BigFoot-malli) ohjeen mukaan avataan kaksi tarkastusruuvia. Että se siitä luetun ymmärtämisestä - vai kuinka ;) Nyt kuitenkin neuvot avaamaan molemmat vastoin ohjekirjan tekstiä...
Miksi luet netistä ohjekirjaa. Ota lukuun se koneen mukana tullut. Itsellä 60 efi 2006 malliia lyhyellä rikillä ja siinä on perässä 3 ruuvia ja ohjekirjassa täyttöohje on samanlainen kuin bigfootissa. Etkö ole moottorin huoltokirjaa säilyttänyt.
- heh 87 ök
janie67 kirjoitti:
Miksi luet netistä ohjekirjaa. Ota lukuun se koneen mukana tullut. Itsellä 60 efi 2006 malliia lyhyellä rikillä ja siinä on perässä 3 ruuvia ja ohjekirjassa täyttöohje on samanlainen kuin bigfootissa. Etkö ole moottorin huoltokirjaa säilyttänyt.
Sama kirja se netissä oleva on. Ainakin minulla 2004 malliseen.
- .-.-.-.-.-.-.-.-.
janie67 kirjoitti:
Miksi luet netistä ohjekirjaa. Ota lukuun se koneen mukana tullut. Itsellä 60 efi 2006 malliia lyhyellä rikillä ja siinä on perässä 3 ruuvia ja ohjekirjassa täyttöohje on samanlainen kuin bigfootissa. Etkö ole moottorin huoltokirjaa säilyttänyt.
No lähinnä laitoin tuon linkin, josta kyseinen ohjekirja löytyy niin muidenkin nähtäväksi mutta kyllä kotoa löytyy täysin identtinen alkuperäinen versio. Eihän Brunswick nyt lykkää nettiin eri ohjekirjoja kuin koneiden mukana seuraa...
- velivenäläinen
janie67 kirjoitti:
Miksi luet netistä ohjekirjaa. Ota lukuun se koneen mukana tullut. Itsellä 60 efi 2006 malliia lyhyellä rikillä ja siinä on perässä 3 ruuvia ja ohjekirjassa täyttöohje on samanlainen kuin bigfootissa. Etkö ole moottorin huoltokirjaa säilyttänyt.
"Miksi luet netistä ohjekirjaa. Ota lukuun se koneen mukana tullut. Itsellä 60 efi 2006 malliia lyhyellä rikillä ja siinä on perässä 3 ruuvia ja ohjekirjassa täyttöohje on samanlainen kuin bigfootissa. Etkö ole moottorin huoltokirjaa säilyttänyt?"
Varastetussa koneessa ei taida tulla huolto- tai ohjekirjaa mukana. Siksi niitä saakin halvemmalla. Veikkaan, että tänä talvena moottoreita viedään ennätysmäärä, kiitos Viron ja Venäjän huonon tilanteen. - MerCuRy outboards
velivenäläinen kirjoitti:
"Miksi luet netistä ohjekirjaa. Ota lukuun se koneen mukana tullut. Itsellä 60 efi 2006 malliia lyhyellä rikillä ja siinä on perässä 3 ruuvia ja ohjekirjassa täyttöohje on samanlainen kuin bigfootissa. Etkö ole moottorin huoltokirjaa säilyttänyt?"
Varastetussa koneessa ei taida tulla huolto- tai ohjekirjaa mukana. Siksi niitä saakin halvemmalla. Veikkaan, että tänä talvena moottoreita viedään ennätysmäärä, kiitos Viron ja Venäjän huonon tilanteen.Teidän kahden kommentit ovat varmasti koko palstan hyödyttömimmät aikaansaannokset...
- erthdh
MerCuRy outboards kirjoitti:
Teidän kahden kommentit ovat varmasti koko palstan hyödyttömimmät aikaansaannokset...
Jos et tiedä niin selvitä öljyn pinta avaamalla ensin ylempi ruuvi ja nosta konetta trimmillä ylöspäin jos heti ei ala tulemaan öljyä on taso alemmassa. Toista sama alempaan ja sit selviää öljyn taso, sit vaan ala proppu auki ja öljyt pois. Sit vaan uudet takas siihen tasoon missä ne on ollut. Uusia tiivisteitä ei välttämättä tarttee vaihtaa ton ikäseen koneeseen jos ne ei oo rikki. Muistaakseni taso on alemmassa reijässä mut sit se selviää...
- janie67
erthdh kirjoitti:
Jos et tiedä niin selvitä öljyn pinta avaamalla ensin ylempi ruuvi ja nosta konetta trimmillä ylöspäin jos heti ei ala tulemaan öljyä on taso alemmassa. Toista sama alempaan ja sit selviää öljyn taso, sit vaan ala proppu auki ja öljyt pois. Sit vaan uudet takas siihen tasoon missä ne on ollut. Uusia tiivisteitä ei välttämättä tarttee vaihtaa ton ikäseen koneeseen jos ne ei oo rikki. Muistaakseni taso on alemmassa reijässä mut sit se selviää...
Muistaakseni taso on alemmassa reijässä mut sit se selviää...
Vittu mikä viestiketju, aloittaja on uusavuton jonka pitäisi viedä perämoottori aina merkkihuoltoon eikä miettiä muutaman euron säästöä. Muuten moottori pamahtaa ja tuleepi isompi lasku. Sitten täällä kaikenmaailman reiskat luulevat tietävänsä jotain. Tämä viimeinen on paras, öljyn taso on alemmassa reiässä. Ensinnäkin perämoottoria käytetään pystyasennossa ja silloin ei ole kuin ala- ja yläpuolella olevia ruuveja ja kun alaruuvin ottaa pois niin öljyn taso on ihan maassa asti. Haloo!! perää ei pysty ylitäyttämään millään putkilolla, se alitäyttö vasta vaarallista on. Ota nyt avusta kiitollinen järki käteen ja käy ostamassa se lisätuupi öljyä ja ota ruuvit 3 kpl irti ja täytät perän kuten aiemmin kerroin. Jos vieläkin epäröit niin vie merkkihuoltoon, se kirpaiseen vain kerran kun taas se oho ensivuonna paljon ennemmän. - Kiitos ja hei...
janie67 kirjoitti:
Muistaakseni taso on alemmassa reijässä mut sit se selviää...
Vittu mikä viestiketju, aloittaja on uusavuton jonka pitäisi viedä perämoottori aina merkkihuoltoon eikä miettiä muutaman euron säästöä. Muuten moottori pamahtaa ja tuleepi isompi lasku. Sitten täällä kaikenmaailman reiskat luulevat tietävänsä jotain. Tämä viimeinen on paras, öljyn taso on alemmassa reiässä. Ensinnäkin perämoottoria käytetään pystyasennossa ja silloin ei ole kuin ala- ja yläpuolella olevia ruuveja ja kun alaruuvin ottaa pois niin öljyn taso on ihan maassa asti. Haloo!! perää ei pysty ylitäyttämään millään putkilolla, se alitäyttö vasta vaarallista on. Ota nyt avusta kiitollinen järki käteen ja käy ostamassa se lisätuupi öljyä ja ota ruuvit 3 kpl irti ja täytät perän kuten aiemmin kerroin. Jos vieläkin epäröit niin vie merkkihuoltoon, se kirpaiseen vain kerran kun taas se oho ensivuonna paljon ennemmän.Kerroppas janie69, että mikä tekee musta niin helvetin uusavuttoman jos käytän hieman järkeäni itselle uuden (lue ei tutun) moottorin kanssa? Kun olin vaihtanut moottoriöljyt niin katsoin, että mitä helvettiä kun ohjekirja sanoo tätä ja perä näyttää kuitenkin ruuvien osalta erilaiselta... Olisko mun pitänyt ottaa kaikki proput irti, laskea öljyt pois, uudet öljyt perään ja laittaa takasin 2ehjää tiivistettä (nämä minulla oli ostettuna merkkiliikkeestä, koska vain kaksi tarvitaan oli varaosamyyjän ohje, kuten aiemmissanikin moottoreissa) ja yhden mahdollisesti vuotavan (siinähän sitä halpaa remppaa olisikin ensikesänä ollut). Vaiko käydä ostamassa yksi tiiviste lisää (ja kysyä netissä, josko joku olisi törmännyt samaan ongelmaan aiemmin) ja hoitaa homma loppuun seuraavana vkloppuna...
Niin ja turhaan sä viestiketjua haukut kun voit katsoa peiliin ja todeta, että vittu mikä urpo! - janie67
Kiitos ja hei... kirjoitti:
Kerroppas janie69, että mikä tekee musta niin helvetin uusavuttoman jos käytän hieman järkeäni itselle uuden (lue ei tutun) moottorin kanssa? Kun olin vaihtanut moottoriöljyt niin katsoin, että mitä helvettiä kun ohjekirja sanoo tätä ja perä näyttää kuitenkin ruuvien osalta erilaiselta... Olisko mun pitänyt ottaa kaikki proput irti, laskea öljyt pois, uudet öljyt perään ja laittaa takasin 2ehjää tiivistettä (nämä minulla oli ostettuna merkkiliikkeestä, koska vain kaksi tarvitaan oli varaosamyyjän ohje, kuten aiemmissanikin moottoreissa) ja yhden mahdollisesti vuotavan (siinähän sitä halpaa remppaa olisikin ensikesänä ollut). Vaiko käydä ostamassa yksi tiiviste lisää (ja kysyä netissä, josko joku olisi törmännyt samaan ongelmaan aiemmin) ja hoitaa homma loppuun seuraavana vkloppuna...
Niin ja turhaan sä viestiketjua haukut kun voit katsoa peiliin ja todeta, että vittu mikä urpo!Vittu mikä urpo todella. Vaihto tehdään kuitenkin niin kuin aikaisemmin kerroin.
- olkoon...
janie67 kirjoitti:
Vittu mikä urpo todella. Vaihto tehdään kuitenkin niin kuin aikaisemmin kerroin.
"Vittu mikä urpo todella" -> Hienoa, että löysit sen peilin, koska TODELLAKIN epäilin sinun kyvykkyyttä siihen...
- HAA HAA
olkoon... kirjoitti:
"Vittu mikä urpo todella" -> Hienoa, että löysit sen peilin, koska TODELLAKIN epäilin sinun kyvykkyyttä siihen...
Tuskin sulla vitun urpo edes mitään perämoottoria on. Olet vain nähnyt kun sukulaismies on öljyjä vaihdellut. Perempi kuin lampsit sinne lähipubiin vetämään lärvät
- HÖÖÖ
HAA HAA kirjoitti:
Tuskin sulla vitun urpo edes mitään perämoottoria on. Olet vain nähnyt kun sukulaismies on öljyjä vaihdellut. Perempi kuin lampsit sinne lähipubiin vetämään lärvät
Ja PEREMPI, että sinäkin myöntäisit jo sen, että sun sukulaismies on vaihtanut sun "öljyjä" koko pienen iän... Hus takaisin kaappiin!
- Ihmetyttää
janie67 kirjoitti:
Vittu mikä urpo todella. Vaihto tehdään kuitenkin niin kuin aikaisemmin kerroin.
Ihmettelen suuresti, että miten vaikeaa täällä voi olla saada asialliseen kysymykseen asiallinen vastaus ilman "urpotteluita" ja muita asiattomia juttuja? Sitten vielä puolustetaan omia mielipiteitä ja neuvoja viimeiseen asti vaikka ne eivät oikein olisikaan. Onnea valitsemallanne tiellä!
- Mörkömies 2
HÖÖÖ kirjoitti:
Ja PEREMPI, että sinäkin myöntäisit jo sen, että sun sukulaismies on vaihtanut sun "öljyjä" koko pienen iän... Hus takaisin kaappiin!
Menipä Mörkön peräöljyn vaihto mielenkiintoiseksi. Kuvaa hyvin tämän Suoli24-keskustelupalstan tasoa kun nimettöminä huudellaan toinen toisilleen (vai onko tässä edes useita huutajia).
Valitettavasti täällä joku yrittää kysyä oikeasti neuvoja. Melkeinpä suosittelen, että neuvoja tarvitsevat siirtyvät sellaisille palstoille joihin pitää rekisteröityä. Esim. http://www.moottorivene.info/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4602748Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152575Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2671555Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841174Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631088- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41918- 56879
- 79865