Tiikkikanen käsittely Boracolilla,

Reiskarepa

onko kokemuksia ? Tarkoituksena on hioa kansi ja käsitellä sen jälkeen Boracolilla. Jotkut varoittelevat käyttämästä mitään käsittelyaineita, mutta muutaman veneen olen nähnyt joissa käsittely oli tehty ja hyvältä näytti.
Kansi on muuten hyväkuntoinen ja tiivis, mutta rimat ovat kuluneet ja saumamassa on korkeammalla kuin tiikin pinta.
Entäpä hionta työ, minkälaista konetta kannattaa käyttää ja mikä santapaperin karkeus olisi OK ?

9

5298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokeilija dddd

      Olen käyttänyt Boracolia muutaman kerran. Yksi käsittely kestää pari/kolme vuotta.
      On aivan uskomaton aine. Ensin tosin tuntuu pariin vkoon, että turhaan tuli levitettyä, mutta sitten aine vie kannesta kaikki mustat (home)pilkut yms ja kansi on todella hyvännäköinen.

      • 11111111111

        Olen käyttänyt sitä jo yhdeksän vuotta ja ystävänikin ovat.


      • kansi kuntoon
        11111111111 kirjoitti:

        Olen käyttänyt sitä jo yhdeksän vuotta ja ystävänikin ovat.

        Mikä salainen resepti? Öljyä, happoa???


      • Boracol

      • kansi kuntoon
        Boracol kirjoitti:

        paikallisessa rautakaupassa.
        Tässä vaikuttavat aineet
        http://www.kirjovarit.fi/data/boracol10.pdf

        mitähän ne olisivat toisilta kauppanimiltään?

        Laimennettua boorihappoa ja Vim WC:n puhdistajaa sekoitettuna. Boorihappo on yleisesti homeentorjuntaan käytetty ja sitä saa apteekista taatusti halvemmalla kuin tuo. Sitäpaitsi eihän tuo mitään suojaa; poistaa vaan lian ja tummentumat.


      • kansi kuntoon kirjoitti:

        Laimennettua boorihappoa ja Vim WC:n puhdistajaa sekoitettuna. Boorihappo on yleisesti homeentorjuntaan käytetty ja sitä saa apteekista taatusti halvemmalla kuin tuo. Sitäpaitsi eihän tuo mitään suojaa; poistaa vaan lian ja tummentumat.

        Boracol on nimenomaan homeenestoaine eikä se ole boorihappoa! Useat venevalmistajat suosittelee sen käyttöä ja esim. HR on kirjannut aineen heidän veneohjekirjaan.
        Aine on suorastaan erinomainen ja olen käyttänyt sitä vuosikymmeniä.
        Sikalla ei ole mitään vastaavaa (ainakin en ole milloinkaan sellaista nähnyt). Olen kutenkin kuullut että markinoille on tullut kilpaileva tuote eli missä vaikuttavat aineet ovat Dinatriumoktaboraattitetrahydraatti, Didekyylimetyyliammoniumkloridi ja 1,2-Etaanidioli.
        Jos joku tuntee yllä oleva tuote olisi info paikallaan.


      • kansi kuntoon
        LonelyBird kirjoitti:

        Boracol on nimenomaan homeenestoaine eikä se ole boorihappoa! Useat venevalmistajat suosittelee sen käyttöä ja esim. HR on kirjannut aineen heidän veneohjekirjaan.
        Aine on suorastaan erinomainen ja olen käyttänyt sitä vuosikymmeniä.
        Sikalla ei ole mitään vastaavaa (ainakin en ole milloinkaan sellaista nähnyt). Olen kutenkin kuullut että markinoille on tullut kilpaileva tuote eli missä vaikuttavat aineet ovat Dinatriumoktaboraattitetrahydraatti, Didekyylimetyyliammoniumkloridi ja 1,2-Etaanidioli.
        Jos joku tuntee yllä oleva tuote olisi info paikallaan.

        Sori olin väärässä, tuossa on boorin, ammoniakin ja kloorin lisäksi vielä viemärinakaisuainetta (natrium) ja metyylialkoholia, jota ei pidä juoda.


      • Varmistaen
        11111111111 kirjoitti:

        Olen käyttänyt sitä jo yhdeksän vuotta ja ystävänikin ovat.

        Kuinka tarkka Boracolin levityksen ja suojaamisen kanssa saa olla?
        Eli tuleeko näkyviä jälkiä jos roiskepisaroita jää alumiiniin tai teräkseen?


    • kuitenkin

      Varmaan useampaankin otteeseen tullut kirjoiteltua, että älkää käsitelkö niitä tiikkikansia. Tässä kohtaa käännän takkini ja sanon, että käsitelkää kuitenkin. Joko tuolla Boracolilla tai vastaavalla Sikan tuotteella, Sikaguard, jolla on joku numerokin, mutta samalta rautakaupan hyllyltä löytyvät molemmat. Oma kanteni rupesi kasvamaan jonkinlaista sientä, joka ei ollut hiomalla eikä edes puukolla poistettavissa, mutta Sikalla lähti. Mitään näkyvää noista aineista ei jää, mutta kaikenlainen kasvusto pysyy pitkään poissa.

      Hionnan suhteen alan ammattilaisen ohje oli aloittaa 80-karkeudella. Ja siihen kannattaa lopettaakin. Itse olen hionut muutamia syvempään uurtuneita kohtia 60-karkeudellakin, eikä niitäkään ole sen hienommalla tarvinnut viimeistellä. Koneeksi suositeltiin tavallista epäkeskoa, nauhakoneet kannattaa unohtaa alkuunsa. Jos hiottavana on koko kansi, ei kannata halpiksiin tuhlata sitä vähäääkään, vaan ostaa vähintään keskilaatuinen kone, jossa on tehoakin. Epäkeskon pakkosyöttö, siis sen epäkeskoliikkeen ylläpitävä, on suositeltava ominaisuus. Ei näköjään kuitenkaan aivan välttämätön.

      Kumma kyllä, näyttää verkkojohdon pituus olevan liki suorassa suhteessa sähkötyökalun laatuun. Sen tarkistamisesta kannattaa aloittaa koneen arviointi, voihan tähänkin sääntöön löytyä poikkeuksia. Lyhyt verkkojohto on alle kaksimetrinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe