Tiikkikanen käsittely Boracolilla,

Reiskarepa

onko kokemuksia ? Tarkoituksena on hioa kansi ja käsitellä sen jälkeen Boracolilla. Jotkut varoittelevat käyttämästä mitään käsittelyaineita, mutta muutaman veneen olen nähnyt joissa käsittely oli tehty ja hyvältä näytti.
Kansi on muuten hyväkuntoinen ja tiivis, mutta rimat ovat kuluneet ja saumamassa on korkeammalla kuin tiikin pinta.
Entäpä hionta työ, minkälaista konetta kannattaa käyttää ja mikä santapaperin karkeus olisi OK ?

9

4076

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokeilija dddd

Olen käyttänyt Boracolia muutaman kerran. Yksi käsittely kestää pari/kolme vuotta.
      On aivan uskomaton aine. Ensin tosin tuntuu pariin vkoon, että turhaan tuli levitettyä, mutta sitten aine vie kannesta kaikki mustat (home)pilkut yms ja kansi on todella hyvännäköinen.

• 11111111111

Olen käyttänyt sitä jo yhdeksän vuotta ja ystävänikin ovat.

• kansi kuntoon
        11111111111 kirjoitti:

Mikä salainen resepti? Öljyä, happoa???

• Boracol

• kansi kuntoon
        Boracol kirjoitti:

paikallisessa rautakaupassa.
        Tässä vaikuttavat aineet
        http://www.kirjovarit.fi/data/boracol10.pdf

mitähän ne olisivat toisilta kauppanimiltään?

Laimennettua boorihappoa ja Vim WC:n puhdistajaa sekoitettuna. Boorihappo on yleisesti homeentorjuntaan käytetty ja sitä saa apteekista taatusti halvemmalla kuin tuo. Sitäpaitsi eihän tuo mitään suojaa; poistaa vaan lian ja tummentumat.

• kansi kuntoon kirjoitti:

Laimennettua boorihappoa ja Vim WC:n puhdistajaa sekoitettuna. Boorihappo on yleisesti homeentorjuntaan käytetty ja sitä saa apteekista taatusti halvemmalla kuin tuo. Sitäpaitsi eihän tuo mitään suojaa; poistaa vaan lian ja tummentumat.

Boracol on nimenomaan homeenestoaine eikä se ole boorihappoa! Useat venevalmistajat suosittelee sen käyttöä ja esim. HR on kirjannut aineen heidän veneohjekirjaan.
        Aine on suorastaan erinomainen ja olen käyttänyt sitä vuosikymmeniä.
        Sikalla ei ole mitään vastaavaa (ainakin en ole milloinkaan sellaista nähnyt). Olen kutenkin kuullut että markinoille on tullut kilpaileva tuote eli missä vaikuttavat aineet ovat Dinatriumoktaboraattitetrahydraatti, Didekyylimetyyliammoniumkloridi ja 1,2-Etaanidioli.
        Jos joku tuntee yllä oleva tuote olisi info paikallaan.

• kansi kuntoon
        LonelyBird kirjoitti:

Boracol on nimenomaan homeenestoaine eikä se ole boorihappoa! Useat venevalmistajat suosittelee sen käyttöä ja esim. HR on kirjannut aineen heidän veneohjekirjaan.
        Aine on suorastaan erinomainen ja olen käyttänyt sitä vuosikymmeniä.
        Sikalla ei ole mitään vastaavaa (ainakin en ole milloinkaan sellaista nähnyt). Olen kutenkin kuullut että markinoille on tullut kilpaileva tuote eli missä vaikuttavat aineet ovat Dinatriumoktaboraattitetrahydraatti, Didekyylimetyyliammoniumkloridi ja 1,2-Etaanidioli.
        Jos joku tuntee yllä oleva tuote olisi info paikallaan.

Sori olin väärässä, tuossa on boorin, ammoniakin ja kloorin lisäksi vielä viemärinakaisuainetta (natrium) ja metyylialkoholia, jota ei pidä juoda.

• Varmistaen
        11111111111 kirjoitti:

Kuinka tarkka Boracolin levityksen ja suojaamisen kanssa saa olla?
        Eli tuleeko näkyviä jälkiä jos roiskepisaroita jää alumiiniin tai teräkseen?

• kuitenkin

Varmaan useampaankin otteeseen tullut kirjoiteltua, että älkää käsitelkö niitä tiikkikansia. Tässä kohtaa käännän takkini ja sanon, että käsitelkää kuitenkin. Joko tuolla Boracolilla tai vastaavalla Sikan tuotteella, Sikaguard, jolla on joku numerokin, mutta samalta rautakaupan hyllyltä löytyvät molemmat. Oma kanteni rupesi kasvamaan jonkinlaista sientä, joka ei ollut hiomalla eikä edes puukolla poistettavissa, mutta Sikalla lähti. Mitään näkyvää noista aineista ei jää, mutta kaikenlainen kasvusto pysyy pitkään poissa.

Hionnan suhteen alan ammattilaisen ohje oli aloittaa 80-karkeudella. Ja siihen kannattaa lopettaakin. Itse olen hionut muutamia syvempään uurtuneita kohtia 60-karkeudellakin, eikä niitäkään ole sen hienommalla tarvinnut viimeistellä. Koneeksi suositeltiin tavallista epäkeskoa, nauhakoneet kannattaa unohtaa alkuunsa. Jos hiottavana on koko kansi, ei kannata halpiksiin tuhlata sitä vähäääkään, vaan ostaa vähintään keskilaatuinen kone, jossa on tehoakin. Epäkeskon pakkosyöttö, siis sen epäkeskoliikkeen ylläpitävä, on suositeltava ominaisuus. Ei näköjään kuitenkaan aivan välttämätön.

Kumma kyllä, näyttää verkkojohdon pituus olevan liki suorassa suhteessa sähkötyökalun laatuun. Sen tarkistamisesta kannattaa aloittaa koneen arviointi, voihan tähänkin sääntöön löytyä poikkeuksia. Lyhyt verkkojohto on alle kaksimetrinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      133
      7365
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4450
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      55
      3493
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      507
      3207
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2144
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1793
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1751
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1583
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1505
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1446
    Aihe