Keliaakikko?

K.Kokemuksia

Olen nyt syönyt gluteenittomia ruoka-aineita noin viikon ajan. Se on helpottanut oloa. Ilmavaivat ja vatsakivut ovat lieventyneet, lähes hävinneetkin. Onko kyseessä sitten keliakia, en tiedä. Luulisin että lievä keliakia.

Vuosi sitten vähensin radikaalisti leipien, pullien jne syöntiä kiitos vhh-ruokavalion. Lisäsin siis niiden tilalle luonnollista rasvaa, marjoja, kasviksia, pähkinöitä. En kyllä yhtään ajatellut, että minulla voisi olla keliakia, mutta noiden viljojen karsiminen auttoi kummasti. En ole periaatteessa syönyt vuoteen mitään gluteenittomiakaan viljoja (esim. tattaria, maissia, jne). Enkä kyllä ole kaivannutkaan glut. leipiä (söin kuitenkin välillä hyvinkin paljon normileipiä yms).

Nyt siis yritän oikeasti pysyä gluteenittomalla linjalla. Se on sinällään ihan helppoa, ja se todella helpottaa oloa. Vhh-ruokavaliolla kun olen samalla, syön ihan maukkaita ruokia. Pari kertaa olen tehnyt gluteenitonta leipää, mutta muuten olen vain vaihtanut vehnä-ohra ja ruisleivät, keksit, pullat jne kasviksiin, rasvaisiin maustamattomiin maitotuotteisiin, marjoihin, hedelmiin, pähkinöihin jne. Lisäksi syön normaalisti voita, lihaa, kalaa, kanaa, kananmunia jne. Keliaakikon ruokavalio on sinänsä helppo toteuttaa samaan aikaan vähähiilihydraattisen ruokavalion kanssa. :) Hyviä puolia on painon pysyminen kurissa ja mukava olo.

1

468

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkentaja-akka

Tarkentaisin tekstiäsi sen verran ettei voi olla lievä keliakia. Olettaisin että tarkoitat sitä ettei tule gluteenin syönnistä hirvittäviä oireita? Oireet voivat vaihdella mutta itse tauti on aina sama, gluteeni tuhoaa suolinukkaa (joillakin herkemmin ja joillakin ei niin herkästi). Mutta tuo lievä keliakia on sanonta jota ei kannata käyttää koska se antaa asiasta tietämättömille väärän kuvan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sinä olit jotain, mitä ei pitänyt olla olemassa

Hei kaunis, maailmani pysähtyi, vaikka en ollut valmis pysähtymään. Yhtäkkiä, arvaamatta, olit siinä edessäni valmiina riisumaan kaiken. Ja voi armas
      Ikävä
      171
      2427
    2. Paperittomille täydet Kelan edut! Suomalaiset 1500:- kk palkalla töihin.

Ohisalo ja vihreet vihaa Suomalaisia , kuinka paperittomalle joka livahtaa jostain vaan Suomeen .annetaan paremmat edut kuin Suomalaiselle?
      Helsinki
      149
      1821
    3. Rasmus Takaluoma

Poliisi oli pahoinpidellyt Rasmuksen baarissa julkisesti. Virkaveljet salailevat nyt tapahtuneen julki tuomista. Usko meni poliisiin täysin.
      Kadonneet ihmiset
      5
      1504
    4. Mies, olen tullut siihen tulokseen

..Että tempperamenttini on sinulle liikaa.
      Ikävä
      136
      1151
    5. Kyllä minä sen myönnän

että minua varmasti joskus vtuttaa jos ja kun sinulla on joku, toivottavasti joku hyvä, ettet pilaa elämääsi. Ajattele järkevästi ja rauhoitu joskus
      Ikävä
      46
      995
    6. Sannan "valtiovierailu" nyt

Sanna pitänyt puheen valtiovierailun aluksi. Toimittajat aivan äimänä, kaikki vittuilee Sannalle ja kyselee mitä vittua se siellä tekee. Joku jopa ott
      Maailman menoa
      369
      963
    7. Marin myönsi, ei kunnon syytä matkustaa Uutseen-seelantiin ja Australiaan

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b910963d-bfe4-4e77-9ad9-c501b10596d5 Kukaan muu pääministeri suomessa ei ole koskaan tehnyt vastaavaa matkaa. N
      Maailman menoa
      331
      937
    8. Vähän välillä tuntuu kuin jos.

Sinullakin on ikävä. Voin kyllä olla väärässä. Mistäpä sen tietää.
      Ikävä
      80
      863
    9. Saavuttamattomalle

Leikin kotia täällä ja sydän vaeltaa jossain..
      Ikävä
      51
      839
    10. Hyvää yötä

Mukavimmalle miehelle. Vältän yhtä tiettyä sanaa kun heti sotketaan.
      Ikävä
      98
      701
    Aihe