Ranteeni murtui

sofia

kun kaaduin lumitöitä tehdessäni.

Kun kipsiside poistettiin viiden viikon kuluttua, pikkusormen puolella sen kämmenpuolella, rannetaipeen yläpuolella oleva kova kumpu sai minut vielä varaamaan ajan lääkärille, varmistukseni siitä, ovatko luunpäät kohdallaan:
Osoittelin mainitsemaani kumpua lääkärille ja kerroin, että olin kipsisiteen kädessä ollessa ollut vähällä kaatua uudestaan, ja että tasapainoa hakiesani olin joutunut tekemään kädellä nopeita liikkeitä. Kerroin, että tuolloin käteen oli koskenut kovasti.

Lääkäri katsoi kättä, ja sitten ennen kipsaamista, kipsaamisen jälkeen ja siitä viikon kuluttua otettuja kontrolliröngenkuvia koneelta ja sanoi, että "teiltä on katkennut värttinäluu. Kättä täytyy liikutella annettujen ohjeiden mukaisesti. Kyllä se paranee vähitellen", hän rauhoitti.
Olen liikutellut kättä terveyskeskuksesta saamieni ohjeiden mukaan.

Kotiin päästyäni katsoin internetistä värttinäluun paikan: Se on peukalonpuoleinen luu kahdesta pitkästä kyynärluusta(?).

Onko kenelläkään tietoa, miksi kipu, arkuus ja mainitsemani "outokumpu" ovat pikkusormen puolella, eivätkä peukalon puolella?
(turvotusta on koko kämmenselän alueella)

Eivätkö 9.2.2004 kipsisiteeseen laitetut luunpäät voineet enää siirtyä paikoiltaan 19.2.2004, jolloin olin liukastua ja tavoittelin tasapainoa?
Millaisia kokemuksia muilla on?

14

10368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen tohelo

      kun kaaduin luistellessa. Värttinäluu murtui pirstaleisesti ja toisessa pitemmässä luussa oli hiusmurtuma. Käden kipsasi päivystävä sairaalan kirurgi. Viikon päästä kipsauksesta minun piti käydä kontrollissa sairaalassa. Röntgenkuvan pikainen katsaus ja tieto, että käsi on pysynyt asianmukaisessa linkussa riitti käynnillä. Viiden viikon ja neljän päivän päästä eli eilen sain kipsin pois. Käsi on tosi jäykkä ja kipeä ja turvonnut ja vähän mustunutkin. Mutta ymmärsin terveyskeskuslääkärin puheista, että näin kuuluu ollakin. Kahden viikon - kuukauden sisällä käden pitäisi alkaa toimia. Normaalia siitä ei koskaan tule. Jos kahden viikon sisään ei tapahdu minkäänlaista liikkuvuuden lisäystä, voin tilata ajan fysioterapiaan.
      Käsi on mielestäni tällä hetkellä kauttaaltaan kipeä. Esimerkiksi rystysiin sattuu, kun puristaa käden nyrkkiin.
      En tiedä auttaako tämä yhtään. Luulen, että kätesi voi olla myös kipsin puristuksesta kipeä. Ettei kumpu olisi syntynyt siitä??!!

      • sofia

        tuli samalla kertaa kun värttinäluu katkesi 9.2.2004. Se "outokumpu" on pienemmän luun(pikkusormen puolella)puolella. Käsi kipsattiin terveyskeskuksessa ja minusta tuntui aluksi, että siitä tuli hyvä paketti. Lääkäri ei kai nähnyt röntgenkuvissa pienemmän luun tienoilla mitään, vaikka itse kyllä näin sen. Se näkyi päällepäin.
        Pari päivää sitten kävin röntgenissä. Röntgenhoitaja sanoi, että värttinäluun päät ainakin ovat hyvin.
        Röntgenlääkäri katsoo ne kuvat ja ensi tiistaina saan tietää, mitä hän on sanonut.

        Kun herään aamulla, käsi on turvoksissa, sormet ovat jäykät ja niihin koskee. Kivuista huolimatta yritän liikutella sormia ja rannetta. Päivällä ne taipuvat jo paremmin.

        Kättäsi ei vielä kärsi liikutella kun kipsi on vasta äskettäin otettu pois. Varmaan joka päivä tapahtuu edistystä paranemisessa, jos luut ovat hyvin.


      • Toinen tohelo
        sofia kirjoitti:

        tuli samalla kertaa kun värttinäluu katkesi 9.2.2004. Se "outokumpu" on pienemmän luun(pikkusormen puolella)puolella. Käsi kipsattiin terveyskeskuksessa ja minusta tuntui aluksi, että siitä tuli hyvä paketti. Lääkäri ei kai nähnyt röntgenkuvissa pienemmän luun tienoilla mitään, vaikka itse kyllä näin sen. Se näkyi päällepäin.
        Pari päivää sitten kävin röntgenissä. Röntgenhoitaja sanoi, että värttinäluun päät ainakin ovat hyvin.
        Röntgenlääkäri katsoo ne kuvat ja ensi tiistaina saan tietää, mitä hän on sanonut.

        Kun herään aamulla, käsi on turvoksissa, sormet ovat jäykät ja niihin koskee. Kivuista huolimatta yritän liikutella sormia ja rannetta. Päivällä ne taipuvat jo paremmin.

        Kättäsi ei vielä kärsi liikutella kun kipsi on vasta äskettäin otettu pois. Varmaan joka päivä tapahtuu edistystä paranemisessa, jos luut ovat hyvin.

        poistosta ja nyt alkaa tuntua ihan hyvältä. Käsi taipuu jo jonkin verran, eikä haittaa arkiaskareita.
        Toivottavasti saat kätesi pian kuntoon. Laita viestiä, mitä lääkäri outokummusta tuumasi!


      • sofia
        Toinen tohelo kirjoitti:

        poistosta ja nyt alkaa tuntua ihan hyvältä. Käsi taipuu jo jonkin verran, eikä haittaa arkiaskareita.
        Toivottavasti saat kätesi pian kuntoon. Laita viestiä, mitä lääkäri outokummusta tuumasi!

        käyttämään loukkaantunutta kättä arkiaskareissa?
        Minä en saa vasemmalla kädellä edes kevyitä ovia avattua.


      • Tohelo täällä
        sofia kirjoitti:

        käyttämään loukkaantunutta kättä arkiaskareissa?
        Minä en saa vasemmalla kädellä edes kevyitä ovia avattua.

        ja kaikki askareet onnistuvat. Käsi on vielä jonkin verran kipeä, mutta liikeradat jo lähes samanlaiset kuin terveessä kädessä. Jumppasitko kättä, kun se oli kipsissä ja kipsin poiston jälkeen? Auttaa ihmeesti kuntoutumisessa!


      • sofia
        Tohelo täällä kirjoitti:

        ja kaikki askareet onnistuvat. Käsi on vielä jonkin verran kipeä, mutta liikeradat jo lähes samanlaiset kuin terveessä kädessä. Jumppasitko kättä, kun se oli kipsissä ja kipsin poiston jälkeen? Auttaa ihmeesti kuntoutumisessa!

        antoi lähetteen kirurgille ja sanoi jo nyt, että kädestä ei tule koskaan entisen veroista. Ikävä kyllä, näin kävi.
        Nyt on tullut selvästi esille vasemmankin käden tarpeellisuus, kun en pysty paljonkaan käyttämään sitä. Se on kipeä.


      • sofia
        sofia kirjoitti:

        antoi lähetteen kirurgille ja sanoi jo nyt, että kädestä ei tule koskaan entisen veroista. Ikävä kyllä, näin kävi.
        Nyt on tullut selvästi esille vasemmankin käden tarpeellisuus, kun en pysty paljonkaan käyttämään sitä. Se on kipeä.

        olen liikutelut kättä annettujen ohjeiden mukaan.
        Se outokumpu ei näy röntgenkuvissa, mutta nyt omalääkärille näytettyäni sitä, hän kyllä näki sen, mutta ei sanonut siitä sen kummempaa. Se ei näy kuvissa( kun se on kova, siksi itse luulin jonkun luun törröttävän siinä. Siinä kohdassa ihossa ovat tuntohermot niin pinnassa, että villapuseron hihankin kosketus siihen tuntuu ilkeältä, melkein kivulta.


      • Tohelo
        sofia kirjoitti:

        antoi lähetteen kirurgille ja sanoi jo nyt, että kädestä ei tule koskaan entisen veroista. Ikävä kyllä, näin kävi.
        Nyt on tullut selvästi esille vasemmankin käden tarpeellisuus, kun en pysty paljonkaan käyttämään sitä. Se on kipeä.

        Entistähän kädestä ei tosiaan tule, se on selvää. Mutta miksi kätesi on vielä niin kipeä, osasiko lääkäri selittää sitä?


      • sofia
        Tohelo kirjoitti:

        Entistähän kädestä ei tosiaan tule, se on selvää. Mutta miksi kätesi on vielä niin kipeä, osasiko lääkäri selittää sitä?

        hän sanoi, että on pahan näköinen.


      • kolmas kipsattu
        sofia kirjoitti:

        hän sanoi, että on pahan näköinen.

        Minulla on juuri nyt oikea käsi kipsissä, värttinäluun murtuman vuoksi myös. Käteni oli hyvin kipeä kaatumiseni (kunniakkaasti kauppareissulla) jälkeen myös pikkusormen puolelta ja lääkärikin puhui murtumasta kahdessa kohtaa. Missään papereissa ei kuitenkaan näkynyt tietoa eikä kukaan selittänyt, miksi myös toiselle puolelle rannetta sattuu.

        Niinpä kysyin viimeksi kontrollissa ja kipsinvaihdossa käydessäni lääkintävahtimestarilta ja hän kertoi, että usein värttinäluun murtuman yhteydessä lähtee palanen sieltä pikkusormen puolella olevasta luustakin. Olisikohan juuri siitä kohtaa, missä on se pieni, pyöreä kohouma ranteessa..? Hän kuitenkin sanoi, että asialle ei yleensä tehdä mitään eikä siitä seuraa ongelmia, kyseessä on vain ylimääräinen kipu. Näköjään kosmeettista haitta sitten voi kai syntyä. Olisikohan tämä se outo kumpu ranteessasi?

        Joka tapauksessa paranemista ja onnea ranteen kanssa jatkossa. Itselläni meni opiskelu- ja kesätyösuunnitelmat aivan puihin murtuman vuoksi ja toimeentulokin hirvittää: vaikka kipsi poistetaankin, en varmaan kovin raskasta työtä voi tehdä kesällä... Onko teillä mitään kokemuksia, voiko murtuman vuoksi saada mitään korvauksia tms? Kiitos ja hyvää jatkoa.


      • sama
        kolmas kipsattu kirjoitti:

        Minulla on juuri nyt oikea käsi kipsissä, värttinäluun murtuman vuoksi myös. Käteni oli hyvin kipeä kaatumiseni (kunniakkaasti kauppareissulla) jälkeen myös pikkusormen puolelta ja lääkärikin puhui murtumasta kahdessa kohtaa. Missään papereissa ei kuitenkaan näkynyt tietoa eikä kukaan selittänyt, miksi myös toiselle puolelle rannetta sattuu.

        Niinpä kysyin viimeksi kontrollissa ja kipsinvaihdossa käydessäni lääkintävahtimestarilta ja hän kertoi, että usein värttinäluun murtuman yhteydessä lähtee palanen sieltä pikkusormen puolella olevasta luustakin. Olisikohan juuri siitä kohtaa, missä on se pieni, pyöreä kohouma ranteessa..? Hän kuitenkin sanoi, että asialle ei yleensä tehdä mitään eikä siitä seuraa ongelmia, kyseessä on vain ylimääräinen kipu. Näköjään kosmeettista haitta sitten voi kai syntyä. Olisikohan tämä se outo kumpu ranteessasi?

        Joka tapauksessa paranemista ja onnea ranteen kanssa jatkossa. Itselläni meni opiskelu- ja kesätyösuunnitelmat aivan puihin murtuman vuoksi ja toimeentulokin hirvittää: vaikka kipsi poistetaankin, en varmaan kovin raskasta työtä voi tehdä kesällä... Onko teillä mitään kokemuksia, voiko murtuman vuoksi saada mitään korvauksia tms? Kiitos ja hyvää jatkoa.

        Huomasin nyt, että sinun kumpusi onkin kämmenpuolella. Eipä taida päätelmäni pitää paikkaansa.


    • Toinen tohelo

      Kerro miten kätesi on parantunut ja mikä tuo outo kumpu oli?? Minun käteeni on myös ilmestynyt kumpu kämmenen puolelle keskelle rannetta. Se on pehmeä, punottava ja kutiava. Ranne on turvoksissa vähän ja vielä jonkin verran arka ja joskus jomottaa. Täytyy tuota kumpua seurailla ja käydä näyttämässä, jos ei häviä...

    • Killilästä

      Minulla murtui värttinäluu viime marraskuussa ja vieläkin on kipeä.

    • moikka moi moi

      Minun käteni murtui ensimmäisen kerran vuonna 2011 kun 5. luokka alkoi. ensimmäisen kokonaisen viikon liikunta tunnilla hypimme portaita ja käteni murtui kun kaaaduin. Toisen kerran sama käsi vuonna 2012 6.luokalaa marraskuussa venähti (murtuma ja venähdys kasvukohdassa) lääkäri sanoi että kädestäni ei ikinä tule normaali ja se ei kestä kovaa rasitusta (en saa edes vetää köyttä köydenvedossa) kun käteen sattuu ihan perke*eesti...7. luokalla tänä vuonna pari viikkoa sitten (toinen käsi kuin ennen) revähti ja kappas vaan 3 tapahtumaa 3 vuotena KOULULIIKUNNASSA!!! :DD

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4823
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      33
      1490
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1141
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1106
    Aihe