Enervent LTR3 ja OKT. Laitetaanko erillinen kanavalämmitin tuloilmaan mikä tulee ulkoa vai koneesta huoneisiin lähtevään tuloilmaan. Ulkoilma saattaa jäädyttää vesikiertoisen kennon niin ajattelin laittaa sen koneesta lähtevään tuloilma kanavaan? Lattialämmityksen jakotukki on yläkerrassa, koneen vieressä.
Onko kukaan laittanut ja riittääkö lattailämmityksen lämpö?
Kanavalämmittimen paikka
8
2353
Vastaukset
- pahvi
Ehdottomasti lämpimälle puolelle.
Muuten lämmität talteenottokennoa ja vesipatteri jäätyy.
Lattialämmityksessä menee noin 27-30 asteinen vesi joka ei kauheasti ilmaa lämmitä jos kenno on pieni.
Mikä kenno sulla on?
Laita patterivesi lämmittämään jos on vedellä lämmitettävä ja pieni kenno.- LTR3
Vaeb CWK 160-3-2,5 kanavalämmittimen ajattelin hankkia. Testaan miten toimii ilman ohjauksia eli säätelen itse lattialämmityksen jakotukista ja pannuhuoneen Ouman 80 säätää muuten. Täytyy laittaa lämpömittarit kanavan molemmin puolin niin näkee onko tuosta mitään hyötyä. 300eur tuo kenno maksaa.
- LT#r-3 omistaja
LTR3 kirjoitti:
Vaeb CWK 160-3-2,5 kanavalämmittimen ajattelin hankkia. Testaan miten toimii ilman ohjauksia eli säätelen itse lattialämmityksen jakotukista ja pannuhuoneen Ouman 80 säätää muuten. Täytyy laittaa lämpömittarit kanavan molemmin puolin niin näkee onko tuosta mitään hyötyä. 300eur tuo kenno maksaa.
Nyt on ulkona 6 astetta ja sisään tulee 20 asteista ilmaa. LTR-3 pienimmällä nopeudella.
Ei tarvitse lämmitellä vielä. - Normaali asento
LT#r-3 omistaja kirjoitti:
Nyt on ulkona 6 astetta ja sisään tulee 20 asteista ilmaa. LTR-3 pienimmällä nopeudella.
Ei tarvitse lämmitellä vielä.Miksi käytät konetta pienimmällä nopeudella?
- asa_
LTR3 kirjoitti:
Tuo matalampaan lämpötilaan tarkoitettu patteri kannattaa valita. Se pitää muistaa tilata erikseen, koska vakiona tulee korkeammille lämpötiloille tarkoitettu kanavalämmitin. Pingvin EDA- koneissa kyllä näkee näytöltä lämmittimeltä lähtevän lämpötilan, koska sinne pitää laittaa anturi, jotta shuntti osaa säätää jälkilämmitystä. Ja ohjelmakortti ohjaa shunttia. Varmasti sama systeemi kaikissa enerventeissä
- LT#r-3 omistaja
Normaali asento kirjoitti:
Miksi käytät konetta pienimmällä nopeudella?
>Miksi käytät konetta pienimmällä nopeudella?
Ilmanvaihto onnistuu hyvin noinkin. Ilmankosteus nyt 43%. Nenään on raikasta.
Viikonloppuna kun ollaan kaikki kotona koko päivän laitan kakkoselle. Kun on vieraita pentuineen käymässä laitan kolmoselle.
Kun tulee paistettua kalaa niin laitan neloselle :-)
Meillä on aika pieni systeemi muutenkin. 3 tuloa ja 4 poistoa koko talossa.
- vesikiertolämmitys
samoja ajatuksia mullakin on, mulla nilan vpl 25c.mitenköhän se toimisi vai sekoaisiko koko kone.
- Jokke1957
Nämä on ongelmisia juttuja kun kennossa on pelkkä vesi. Jos laitat kanavalämmittimen niinlaita se tuloilmakanavaan ennen konetta. Lattialämmityksen lämpö ei varmaankaan riitä koska siellä virtaa noin 50-60C asteista vettä siis matalalämpö järjestelmä ja luovutuspinta ala suuri eikä vaadi korkeita lämpötiloja kuten lämmitys patterit pienen lämmön luovutus pinta-alan vuoksi. En tunne konettasi joten en voi vastata oikein tyhjentävästi. Yleensä on niin, että jos on tuloilman lämmitys neste patterilla tai (sähköllä 9 niin kyllä sille on oltava ihan erillinen lämmityspiiri ja siinä pumppu joka kierrättää sen lämpöistä nestettä kuin on tarvis. Minä laittaisin vielä glykoolin putkistoon varmuuden vuoksi. Kaikki tuloilman lisä lämmitykset pienentävät koneen hyötysuhdetta. Jollakin konstilla tuloilma kuitenkin on saatava oikean lämpöiseksi muuten se aiheuttaa vedon tunnetta ja voi jopa jäätyä. Kokeilin itse kerran talvella(meillä öljylämmitys ja patterit), että josko nuo lämmityspatterit riittäisivät luovuttamaan riittävästi lämpöä kun siihen yhdistettäisiin maalämpö. Ja tulos oli ettei ne luovuta tarpeeksi lämpöä. Joten on oltava lattialämmitys ja niinhän se yleensäkin tehdään kun laitetaan maalämpö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653583Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283041- 1222394
- 131536
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74999
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13832