Toyota Avensiksen mittariston naarmut

JH

Hei

Saako millään kostilla Toyota Avensiksen mittariston naarmut pois ?

- Vaihtamalla mittariston "suojalasin" , onnistuuko ja mitä se maksaa ?
- onko olemassa jotakin ainetta, jolla naarmut saisi häivitettyä pois ?

tv:
TOYOTA AVENSIS 2.2 D4D 150, vm. 2005

28

4634

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - ave -

Mahtaneekohan saada pelkkää "suojalasia" vaihdettua, kun nykyään mittaristokin taitaa olla sellainen kokonaispaketti. Mutta asia selviää, kun toyota liikkeestä sitä kysyy...

• eerops

Neuvoa minulla ei ole, mutta miten olet saanut noinkin nuoren auton mittariston lasiin niin haittaavia naarmuja, että pitäisi ryhtyä toimenpiteisiin? Ei mittariston lasin pitäisi olla kovin vaaravyöhykkeessä naarmuuntumista ajatellen. Vai oletko pyyhkinyt siitä pölyjä (jota paljon) kuivana?
      Kun itse siivoan autoa, niin ensin käyn kojelaudan alueen läpi imurilla sutilla varustettuna eli silleen lähtee enimmät pölyt. Sitten vielä liinalla, pesuaineen kanssa.

• JH

Kyseessä on esittelyauto, joka on ollut monella hekilöllä testiajossa.

• vaihtoehtoa
        JH kirjoitti:

Kyseessä on esittelyauto, joka on ollut monella hekilöllä testiajossa.

Kaksi vaihtoehtoa: jätä ostamatta tai vaadi, että kauppaan kuuluu naarmuton mittaristo tai sitten kunnon alennus.

Jos tuo yksilöä on kuitenkin saatava, niin autojen sisäpuhdistuksia ja/tai fiksauksia tekevillä firmoilla saattaisi ehkä olla ratkaisu tällaisiin(kin) naarmuihin.

Toisaalta kaikkiin tuollaisiin kosmeettisiin vikoihin tottuu vuosien saatossa, vaikka ne aluksi suunnattomasti ärsyttävätkin. Sama juttu on sen ensimmäisen lommonkin kanssa.

• ...

http://www.teknofokus.fi/Astro/Hionta.htm

Tuolla on esim. ceriumoksidia. Vettä ja hienoa hionta-ainetta pehmeässä kankaassa kiillottaa myös muovia. Myös Fareclan kiillotusaineella voinee kokeilla. Pointti näissä kiillotuksissa on se että vettä (kosteutta) pitää aina olla ja mahdollisimman pehmeä kangas tms. kiillotuksessa. Muuten tulee naarmuja.

Ylipäänsä naarmuja alunperinkin kannattaa välttää noita mittaristoja puhdistettaessa. Vain puhaltamalla ja/tai kevyesti kostealla puhdistusliinalla varovasti puhdistus liinaa kääntäen (ensin karkeammat hiukkaset pois, sitten puhtaalla liinan kohdalla lisäpuhdistus).

Näillä kiillotusaineilla voi hioa myös mm. ajan kanssa naarmuuntuneet muoviset takalyhdyt ja ajovalot.

• BOZZ

Vaikka vanha ketju niin kommenttina että vaihdatin omaan Avensikseen (T27) naarmuuntuneen miitariston suojalasin Espoossa hintaan 36,20€ työ 80€. Ei tuohon hintaan kannata mielestäni ruveta hiomaan yms kotikonsteja keksimään.

• Säästöä

Kyllä mun mielestä tohonhintaan kannattaa jo ruveta tekemään itse, sillä vaikka tekemiseen menisi 5 tuntia, ja tarvikkeisiin 20e on jäljellejäävä "tuntipalkka" melkein 20e, ja sekin verotonta.

• Rollisti

Corollassa "lasin" vaihtaminen on ensikertalaiselta viiden minuutin työ. Todennäköisesti avensiksessa homma käy ihan samalla tavalla. 80 e työkustannus on huima! Tämä mittarin "lasi" on muuten ihan älyttömän naarmuuntumisherkkää muovia.

• Jylppy corollisti
        Rollisti kirjoitti:

Corollassa "lasin" vaihtaminen on ensikertalaiselta viiden minuutin työ. Todennäköisesti avensiksessa homma käy ihan samalla tavalla. 80 e työkustannus on huima! Tämä mittarin "lasi" on muuten ihan älyttömän naarmuuntumisherkkää muovia.

"Tämä mittarin "lasi" on muuten ihan älyttömän naarmuuntumisherkkää muovia."

No ilmankos ne näyttää aina olevan naarmuisia, nykyisessä Corollassani(E12), kuten myös saman mallisessa edellisessä "lasi" aivan naarmuinen, sama homma oli minulla aiemmin olleessa T25 Avensiksessakin.
        Sopivassa valaistuksessa naarmuisuus näkyy ärsyttävästi ja aina ihmettelin, että miten ne on siihen kuntoon menny.

• 80-luvulta
        Rollisti kirjoitti:

Hiacessa on myös todella huonolaatuista muovia kojelaudassa.Vähänkin osuu jotain esim. auton avain,niin heti on naarmu ;(

• xswe34

Kotikeksijä tekee itse vaikka tuo muovi vaihtoineen maksaisi vain 12,50 euroa, niin ainakin minä teen. Ja tuohon 116,20 euroon täytyy auto toimittaa korjaamolle ja noutaa valmistuttuaan, eli lisää kuluja tulee siitäkin. Muovin voi kiillottaa autovahalla jossa "cleaneria" mukana, eli hioo lievästi, ja vaha myös peittää naarmuja.

• BOZZ2

Vaihto tehtiin muun huollon yhteydessä, joten ei tullut ylimääräistä vaivaa. Ei siitä hiomalla tule kuitenkaan uutta vastaavaa, eikö totta? Ja tuo kommentti hinnasta ja sen teettämisen "halpuudesta" oli ihan mielipide; 30 k€ auton hinnassa yksi 100€ ei mielestäni tunnu missään. Auto kannattaa valita oman maksukyvyn mukaan...

• xswe34

Ei ole maksukyvystä minulla kiinni, teen taloonikin kaikki remontit itse, vaikka voisin ihan hyvin ottaa miehet töihin ja maata itse sohvalla. Jotku ei vaan osaa mitään, eivätkä viitsi mitään, silloin parempi antaa homma muille.

• ent.-88 kuski

Sama havainto itselläni uuskoppasessa Avessani. Aivan sama pyyhkiikö kostealla tai kuivalla ja kuinka varovasti ja liinaa käännellen, niin aina vain tulee naarmuja lisää.
        Käsittämätöntä paskaa tämä mittarin "lasi Ymmärtäisin jos hiekanmurusilla naarmuustuisi mutta kun ei kestä pölyäkään pyyhkiä!
        Ei naarmuuntunut edellisen autoni eli vanhan Corollan mittariston lasi vaikka miten usein sen puhtaaksi pyyhki.
        Paljon varmaan auttaa "lasin" vaihto samaan paskaan, maksaa se mitä maksaa tai menee takuuseen!
        Paras konsti on olla pyyhkimättä koko mittariston lasia niin luokatonta se on!

• juiy8
        ent.-88 kuski kirjoitti:

Sama havainto itselläni uuskoppasessa Avessani. Aivan sama pyyhkiikö kostealla tai kuivalla ja kuinka varovasti ja liinaa käännellen, niin aina vain tulee naarmuja lisää.
        Käsittämätöntä paskaa tämä mittarin "lasi Ymmärtäisin jos hiekanmurusilla naarmuustuisi mutta kun ei kestä pölyäkään pyyhkiä!
        Ei naarmuuntunut edellisen autoni eli vanhan Corollan mittariston lasi vaikka miten usein sen puhtaaksi pyyhki.
        Paljon varmaan auttaa "lasin" vaihto samaan paskaan, maksaa se mitä maksaa tai menee takuuseen!

Itselläni eka toijota alla, uudemallinen anjovis. Jo viime kesänä huomasin imuroinnin jälkeen ( karvapäällä ) että lasissa pieniä naarmuja. No olen pari kertaa imuroinut lisää ja kun aurinko paistaa niin alle 2 v auton mittarilasista erottuu selkeät naarmut. Luulin että tein jotain väärin, koska missään muussa autossa näin ei ole ollut. Mutta tämä ketju vahvistaa asian eli huono materiaali.

• Joko kestää pyyhkiä
        juiy8 kirjoitti:

Itselläni eka toijota alla, uudemallinen anjovis. Jo viime kesänä huomasin imuroinnin jälkeen ( karvapäällä ) että lasissa pieniä naarmuja. No olen pari kertaa imuroinut lisää ja kun aurinko paistaa niin alle 2 v auton mittarilasista erottuu selkeät naarmut. Luulin että tein jotain väärin, koska missään muussa autossa näin ei ole ollut. Mutta tämä ketju vahvistaa asian eli huono materiaali.

Voisiko joku Avensis 2012 omistaja kertoa, onko ongelma mittariston lasissa edelleen sama. Muut älkööt turhaan leukojaan loksuttako.

• just joo

Heh heh teet kaiken itse vaikka voisit ottaa miehet..."jotkut eivät osaa..."
        Itse kuiteskin kyselet päivänselviä asioita...että se siitä

• vastatkaa jo
        Joko kestää pyyhkiä kirjoitti:

Voisiko joku Avensis 2012 omistaja kertoa, onko ongelma mittariston lasissa edelleen sama. Muut älkööt turhaan leukojaan loksuttako.

Eikö palstalla käy ketään vm.2012 Aven omistajaa- vai eikö ego tai kantti kestä kommentoida asiaa?!
        Kysyy vm. 2009 Aven omistaja, joka haluaisi vaihdattaa autoonsa uuden ( vm. 2012) kenties jo pölynkestävän mittariston "lasin" takuuseen
        Hiljaisuus kertoo, ettei edelleenkään kestä pölyjä pyyhkiä.

• Sitä tojo"laatua"
        ent.-88 kuski kirjoitti:

Mulla natisi 2003 Aven kojelauta aivan järjettömästi, oli kuin mikäkin pärevasu. Korjattiin tuloksetta 3 kertaa ja vikan kerran korjaamomies sanoi että kun ei siellä ole mitään mitä voisi edes kiristellä. Tuulilasi halkeili moneen otteeseen ja polttimoita paloi. Siihen kokeiluun loppui minulta tojoautoilu.

• korjausehdotus

Kannettavien tietokoneiden naarmuuntuneita näyttöjä tullut joskus korjattua sellaisella hammastahnalla jossa on niitä mikrorakeita joukossa. Pitäis kait niiden rakeiden poistaa tummentumat hampaista.

Asiaan: Lisäät hammastahnaan hieman vettä jolloin tahna levittyy helpommin. Hierot tahnaa pyörivin liikkein naarmukohdissa. Välillä puhdistat pinnat ja tarkastat ettei ole tullut hiottua pintaa liikaa. Vähitellen huomaat naarmun kadonneen tai ainakin pienentyneen häiritsevästä siedettäväksi.

En ole kokeillut tätä vielä omani Avensiksen mittariston naarmuihin, mutta uskon sen toimivan yhtä hyvin kuin tietokoneen näytöissäkin.

• Pentti_xx

Mietin, että pitäisikö pesukoneeni ohjelmavalintapyörylän läpinäkyvä plexikiekko vaihtaa. Siinä on naarmu, jonka voi huomata kun katsoo sopivassa valossa..

Ajattelin, että ei kannata. Hionnan tekeminen tai uuden kiekon ostaminen 80 euron hintaan tuntuu aika turhalta.

Hei te kaikki: hankkikaa ELÄMÄ!

• tv.

Mulla on kuukauden ikäinen Avensis, mittaritaulu kahdesti pyyhitty näyttöruutujen ym. puhdistamiseen suunnitellulla kertakäyttöisellä puhdistuspyyhkeellä ja on aivan naarmuilla. Joka pyyhkäisystä tulee kymmeniä naarmuja lisää ja erityisesti valon tullessa sivusta näyttää todella rumalta. Hävyttömän huonoa materiaalia.

• pleksit

Mulla ollut toyotia useita, aveja nyt 5:s menossa.
        pleksi on arka naarmuille, mut kun asian tietää osaa sitä käsitellä oikein ja ei kait sitä lasia joka viikko tartte pyyhkiä.
        Pyyhintä kostealla pehmeällä kankaalla kevyesti.
        Ongelma on tuttu myös moottoripyörien etukatteen "pleksin" kanssa, onhan niihin myytävinä omia hionta-aineita.

• halpa konsti
        pleksit kirjoitti:

Mulla ollut toyotia useita, aveja nyt 5:s menossa.
        pleksi on arka naarmuille, mut kun asian tietää osaa sitä käsitellä oikein ja ei kait sitä lasia joka viikko tartte pyyhkiä.
        Pyyhintä kostealla pehmeällä kankaalla kevyesti.
        Ongelma on tuttu myös moottoripyörien etukatteen "pleksin" kanssa, onhan niihin myytävinä omia hionta-aineita.

Ei pysyvä ratkaisu, mutta minulle riittävä ja uusin tarvittaessa.(1 krt/vuosi) Suihkuta perus siliconia mittaristoon ja pyyhi pehmeällä paperilla tai kankalla tasaiseksi. Se on siinä ja ei maksa paljon. Ja jos ei jlki miellytä, niin sitten voi kokeilla muuta ja ei menettänyt mitään. Sama pätee myös muovisiin etu ja takavalohin.

• Miksi jynssäät

Useinpa sinun pitää sitä jynssätä...
        Pari kertaa vuoteen riittää ja sitten kun niitä pieniä naarmuja on tasaisesti, niin ei enää pienet haitaa, ihan kuten tuulilasin ja auton maalipinnan kanssa.

• Huiskija

Sellainen mikrokuitupölyhuiska mitä käytetään pölyjen pyyhintään on aika hyvä, eikä naarmuta. Maksaa muutaman euron ja lähtee pölyt muualtakin koloista ja raoista ku mittaristosta.

• Anjovissilli

Taitavat olla jo uudesta asti naarmuilla, muuta selitystää en keksi.

• lexikonna

Corolla 2006 ja sama vika, edelliset omistajat ovat tehneet jotain mittaristolle kuten esim. yririttäneet puhdistaa normaalisti, mitä tämä muovi ei kestä :(

Mittaristossa hirvittävät naarmut ja mitään aineita ei viittis lähteä kokeilemaan ainakaan itse, koska asia voi vaan mennä pahemmaksi. Esim. Novus plastic polish 2:sta on suositeltu.

Minkäalan yritykset mahtaa näitä hoitaa? Autojen sisäpuhdistuksia tekevät voisivat ehkä tietää kiillotuksesta? Entä minkä alan firmat mahdollisesti vaihtavat pleksin ja mistä sellaisenkin saa ettei ole jo naarmulla valmiiksi...

Jos löytää käytetyn mittariston hyvällä pleksillä menetää kilometrit (toki huoltokirjaan tulisi varman merkintä) mutta eipä tämäkään oikein houkuta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7968
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3812
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1240
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1093
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1033
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      810
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      802
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe