Oon mietiskellyt et voiskohan mulla olla jotain alkavaa paniikihäiriötä, en kyl ollenkaan tiedä. Mut joitakin oireita mulla on tärinää,sydämen tykytys,puristuksen tunne rinnassa,hengenahdistus. mut sitten taas ei mulla oo mitään pelkoa sosiaalisiin tilanteisiin. tai oon kyllä aina ollut ujo mutta ei mua pelota sosiaaliset tilanteet enkä oo saanut minkäänlaisia paniikkikohtauksia? Mistä muusta toi voi johtua? Anteeks että kirjottelen tännekun en ole edes varma onko mulla paniikkihäiriö. oon vasta 16-vuotias.kiitti vastauksille (:
paniikiihäiriö? millainen?
sawwnna
4208
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 4
Vanhimmat
Paniikkihäiriön ei tarvitse välttämättä liittyä mitenkään sosiaalisiin tilanteisiin. Siihen liittyy kuitenkin aina myös henkisiä oireita, kuten ahdistusta, kuoleman- tai sekoamisen pelkoa ja niin edelleen. Tällaisia oireita et mainitse lainkaan.
Kilpirauhasen vajaatoiminta (vai oliko liikatoiminta?) voi aiheuttaa samanlaisia oireita kuin paniikkihäiriö, ainakin fyysisellä puolella. Kannattaa siis varata lääkäriaika, niin ottavat tarvittavat verikokeet.
En ihan allekirjoita tuota että pitää liittyä henkisiä oireita. Ja tällä palstalla myös sekoitetaan usein yleinen ahdistuneisuushäiriö ja paniikkihäiriö. Ne on ehkä samaa alkuperää mutta niihin liittyy ihan erilaiset oireet. Ahdistuneisuushäiriö ainakin voi olla hyvin selittämätön. Eikä siihen liity välttämättä rajua yhtäkkistä paniikkikohtausta, vaan jatkuvaa ahdistavaa oloa. Paniikkihäiriö ymmärtääkseni iskee melko nopeasti ja menee myös nopeasti ohi, joskin rajun kohtauksen jälkeen voi olla päiviäkin heikko olo.
On hienoa jos tunnistaa vaivan heti aluksi psyykkiseksi, jota se luultavasti on, siis jännistystä. Mielestäni ei kannata pelkkien kuvaamiesi oireiden takia mennä lääkäriin jos vaiva ei rajoita elämää. Luultavasti sinulle annettaisiin lääkitykseksi Propal joka rauhoittaa sydäntä ja vähentää tärinää ja hikoilua jännitystilanteissa. Eli mieti miten oireet vaikuttaa sun elämääsi. Jokaisella varmasti on jännitysoireita, mutta ei ne näy ulospäin. Mieti itseäsikin. Huomaako muut oireesi? Mutta jos oireet on tosi rajuja ja estää sinua esimerkiksi menemästä kouluun, tai väsyttää niin ettei pysty keskittymään asioihin, niin sitten kantsii keskustella lääkärin kanssa.
Voi johtua kofeiinista, se aiheuttaa osalle tuollaisia oireita pitkäaikaiskäytössä.
Tuo kahvi on ihan hyvä pointti tähän saumaan, vaikka ei sitä kofeiinia kaikesta voi syyttää kuten em kirjoittaja vähän syyllistyy tekemään. Siinä menee vain uskottavuus. Mutta kofeiini kyllä edesauttaa sydämen tykytyksiä, tärinää ja hikoilua jos niihin on taipumus. Mutta voi näitä oireita olla ilman kofeiiniakin.