norjalaiset kirjaimet

nohh

voisko joku auttaa kun en saa näppäimistöltä norjalaista ae:ta.kokeillut jo alt gr ä mut ei auta?

15

6544

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helppoa.eikö?
    • nimimerkki2

XP:ssä myös Apuohjelmat → Järjestelmätyökalut → Merkistö. Siellä sitten valitse, kopioi ja tekstissä liittää.

• Altilla

ALT 145 pieni æ
      ALT 146 iso Æ

• Macissa alt ä, kun käytetään suomalaista näppäinjärjestystä. Ø tulee tietysti alt ö:llä.

• Mäkkitupalainen

æ on optio-ä
        ø on optio-ö
        œ on optio-o

Tuo 'alt' on vierasta PC-sanastoa ja on lisätty näppäimeen myöhemmin emulaattoreita ja muita muukalaisia varten — ollaan kohteliaita vieraillekin.

• Mäkkitupalainen kirjoitti:

æ on optio-ä
        ø on optio-ö
        œ on optio-o

Tuo 'alt' on vierasta PC-sanastoa ja on lisätty näppäimeen myöhemmin emulaattoreita ja muita muukalaisia varten — ollaan kohteliaita vieraillekin.

kun siinä kumminkin lukee alt, niin PC-maailmasta tullut on ihan pihalla jos puhutaan optiosta...

• Mäkkitupalainen
        RepeRuutikallo kirjoitti:

kun siinä kumminkin lukee alt, niin PC-maailmasta tullut on ihan pihalla jos puhutaan optiosta...

Ja pysyy pihalla, jos ei opi oikeita nimityksiä, joita kuitenkin kunnon oppaissa käytetään.

• Mäkkitupalainen kirjoitti:

Ja pysyy pihalla, jos ei opi oikeita nimityksiä, joita kuitenkin kunnon oppaissa käytetään.

si, mutta tää ketju nyt on tämmönen...

• _poropeukalo_
        RepeRuutikallo kirjoitti:

si, mutta tää ketju nyt on tämmönen...

Mulla ei noi aakkoset tule, olen koittanut alt gr ja shiftiä. Aika vaivalloista on, jos merkit täytyy kopioida ja liittää, sillä tarvitsen niitä usein! Ostin juuri uuden koneen, pitääkö noi aakkoset laittaa jostakin asetuksista vai mitä ihmettä..?

• forestwkcom
        _poropeukalo_ kirjoitti:

Mulla ei noi aakkoset tule, olen koittanut alt gr ja shiftiä. Aika vaivalloista on, jos merkit täytyy kopioida ja liittää, sillä tarvitsen niitä usein! Ostin juuri uuden koneen, pitääkö noi aakkoset laittaa jostakin asetuksista vai mitä ihmettä..?

lyönyt sitä merkkiä? ALT 145

• Elli Kuuva
        _poropeukalo_ kirjoitti:

no laita norjalainen näppäimistö mukaan sinne mistä valitaan käytettävä näppäimistö. Esmes mulla näkyy seiskan palkissa näppiksen kuva jota klikkaamalla pääsee valkkaamaan näppiskielen. Klikkaamalla pääsee myös suoraan asetuksiin jossa voit valita kieliä vaikka Japanista johonkin muuhun mongerrukseen. Silloin kirjaimiston vaihto on vaan parin klikkauksen päässä, ei tartte copypastettaa erikoisempia kirjaimia yms.

• _poropeukalo_
        Elli Kuuva kirjoitti:

no laita norjalainen näppäimistö mukaan sinne mistä valitaan käytettävä näppäimistö. Esmes mulla näkyy seiskan palkissa näppiksen kuva jota klikkaamalla pääsee valkkaamaan näppiskielen. Klikkaamalla pääsee myös suoraan asetuksiin jossa voit valita kieliä vaikka Japanista johonkin muuhun mongerrukseen. Silloin kirjaimiston vaihto on vaan parin klikkauksen päässä, ei tartte copypastettaa erikoisempia kirjaimia yms.

Mulla tulee "kieliasun tarkistaminen" tosta seiskan palkista ja koitin muitakin palkkeja, mutta ei toiminut. Näppäimistö on nimeltään PS/2- vakionäppäimistö, jos se jotain kertoo XD Mitä tuo alt 145 tarkoittaa o__O ?

• Æ
        _poropeukalo_ kirjoitti:

Mulla tulee "kieliasun tarkistaminen" tosta seiskan palkista ja koitin muitakin palkkeja, mutta ei toiminut. Näppäimistö on nimeltään PS/2- vakionäppäimistö, jos se jotain kertoo XD Mitä tuo alt 145 tarkoittaa o__O ?

ohjauspaneelista aika, kieli ja alueasetukset?

Mun läppärissä toimii tuo alt 145 vain viereisellä numeronäppäomistöllä, ei siis tuolla kirjaineten yläpuolella olevalla numerorivillä. æ

• _poropeukalo_
        Æ kirjoitti:

ohjauspaneelista aika, kieli ja alueasetukset?

Mun läppärissä toimii tuo alt 145 vain viereisellä numeronäppäomistöllä, ei siis tuolla kirjaineten yläpuolella olevalla numerorivillä. æ

Jes jes, nyt löytyi!! Kiitos!!

• Anonyymi

Vaihda näppäimistön kieleksi SME pohjoissaame (Suomi) ja saat ø:n ja æ:n alt gr -näppäimen avulla. SME vastaa uomalaista näppäimistöä mutta sitä on täydennetty erikoisemmilla merkeillä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3447
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2096
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1490
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1241
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1211
    6. Voi vttu. Tiedän jo nyt että laitan sulle tänään jotain tunnustusviestiä

Koita kestää ❤️
      Ikävä
      37
      1121
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1063
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1031
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      994
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      39
      974
    Aihe