HTM-tilintarkastajaksi

tilitili

Jos valitsen tradenomiopinnoissani suuntautumiseksi tilintarkastajan, niin olen ymmärtänyt että tämän jälkeen pitää hankkia vielä työkokemusta kolme vuotta alalta ennenkuin voi mennä suorittamaan/yrittämään htm-tenttiä? Ok, lisäksi olen käsittänyt että tuossa vaiheessa ei ole sitten mitään ongelmia työllistymisen tai vaikka oman tilintarkastustoimiston perustamisessa sillä kysyntää riittää virallisille tilkkareille...

Mutta se mikä epäilyttää on, pääsekö noihin hommiin sitten koulun jälkeen hankkimaan tuota kolmen vuoden kokemusta? Minkälainen työtilanne ja palkkataso? Ainakaan eri rekrysivuilla en ole huomannut avoimia paikkoja, vaikka muuten taloushallinnon paikkoja onkin paljon.

10

3062

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trade06

Aika hankalaa on täästä tradenomina tilintarkastushommiin, ainakin tämä suuri 4 arvostaa vain ktm-tutkintoa ja tradenomit palkataan vaan assistenteiksi.. Itsekin kävin tilintarkastus-urapolun, mutta en ole kyllä edes nähnyt hakemusta, jossa haetaan myös tradenomia.. tilintarkastusfirmoilla on harjoittelupaikkoihin haut vain omilla nettisivuillaan, se voisi olla aina rako melkeen millä päästä sisään tilintarkastustoimistoon.. tilintarkastusopinnoista on apua kyllä myös muissakin taloushallinnon tehtävissä.

• tilitili

Mut käsittääkseni nämä neljä suurta hakevat nimenomaan kht-tarkastajia tai sellaiseksi tähtääviä? Pienemmissä toimistoissahan on sitten näitä htm-tarkastajia ja siitä olisinkin kiinnostunut.

• tosi on

pääsee mutta palkka on huono olit sitten HTM tai KHT

• tilitili

Aikamoista salatiedettä tämä tuntuu olevan, ei täälläkään taida sitten olla tämän enempää alan ihmisiä..?

• wtwet

Nuo neljä isoa (E&Y, Deloitte, PWC ja KPMG) palkkaavat vain yliopistosta valmistuvia, koska heillä on edellytykset KHT tutkintoon. Tradenomin tutkinto riittää HTM tutkintoon ja heitäkin toki tarvitaan, sillä ei suomesta ihan heti yritykset lopu kesken. KHT:n palkkaus on ainakin hyvä, joten uskoisin että HTM:kin saisi ihan mukiin menevää liksaa. Suositelisin sinua hankkimaan opiskelujen ohella ensin kunnolla käytännön kirjanpidon kokemusta ja sen jälkeen yritä soluttautua "kevättöihin" tai harjoittelua tekemään johonkin HTM-toimistoon (ks. esim. HTM-tilintarkastajat ry:n kotisivut). Valmistuttuasi sinulla on hyvät työnsaanti mahdollisuudet, kun on pohjalla vahva kirjanpidon osaaminen ja jo hiukan kokemusta HTM-toimistosta työskentelystä. Sen jälkeen pääsetkin kerryttämän työkokemusvuosia, joita tarvitaan HTM-tutkintoa varten. Onnea uravalinnallesi, en usko että joudut sitä katumaan!

• ererty

Itselläni on samoja suunnitelmia ja sen verran tiedän että nythän koko tilintarkastus-systeemi on kai uudistumassa? Eli ensin kaikki suorittaisivat tuon htm-tutkinnon ja siitä voisi sitten jatkaa kht- tai jhtt-tarkastajaksi tai jotain tämmöistä koulussa proffa kertoili, tosin mikään ei ole kai vielä varmaa. En tosin tiedä sitten mikä on tradenomin asema tässä uudistuksessa.

Kyllähän se taitaa olla niin että tilintarkastajat käärivät mukavasti tuohta ja siksi haluavatkin pitää näitä asioita vähän pimennossa ettei tulisi liikaa kilpailijoita. :D

• fjioa39uji

Ei kannata mennä ainakaan erääseen noista big four yhtiöistä. Siellä aikamoista työpaikkakiusaamista ja -syrjintää. Muutenkin ilmapiiri tilintarkastusyhteisöissä aika hektistä ja vkl:t saa painaa hommia melkeinpä korvauksetta. Onnellisempi on varmasti muualla kuin nimeltämainitsemattomassa yrityksessä.

• BiikFoor
        fjioa39uji kirjoitti:

Ei kannata mennä ainakaan erääseen noista big four yhtiöistä. Siellä aikamoista työpaikkakiusaamista ja -syrjintää. Muutenkin ilmapiiri tilintarkastusyhteisöissä aika hektistä ja vkl:t saa painaa hommia melkeinpä korvauksetta. Onnellisempi on varmasti muualla kuin nimeltämainitsemattomassa yrityksessä.

Höh nimi esille. Mikä firma kyseessä, niin muutkin tietävät?

• toinen tilkkari

Elämässä pääsee varmasti helpommallakin ja rahaakin saa helpommalla, kannattaa siis miettiä enemmän kuin kaksi kertaa, että ryhtyykö tilintarkastajaksi. Ensinnä on ehkä vaikea päästä töihin, kun hakijoita tuntuu ainakin olevan pilvin pimein. Itse kun aikoinani hain niin tulin valituksi 700 muun joukosta tai niin meille kerrottiin. Palkka tuntuu aluksi ihan kivalta, ja saldo tilillä vaan kasvaa, kun et ehdi rahoja tuhlata, kun olet aina töissä. Töitä saa joskus painaa yötä päivää, eikä viikonloputkaan ole lomailuun. Kesät sen sijaan, silloin vedetään lonkkaa ihan olan takaa. Olen aina ollut vähintää sen seitsemän viikkoa kesälomalla. Pitkä kesäloma luonnollisesti on kertynyt niistä ylitöistä joita olen talven mittaan tehnyt. Tässä ammatissa on turha haaveilla lapsista, jos puolisosi on vastaavanlaisessa uraputkessa tai tietysti ainahan voit palkata kotiisi aupairin hoitamaan jälkikasvua, jos nyt ehdit sitten nähdä edes sitä kenen kanssa lapset tulisi laittaa alulle. Sanottakoon, että aika hektinen ala, mutta mielenkiintoinen.

• tilkkarin vaimo

joo ei ne tilit päätä huimaa EKONOMI 3000€ kuussa mitä helv...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5199
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3420
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2802
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2608
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1871
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1381
    Aihe