Hormonit

pois?

Ikää on 51v ja hormonikorvaushoitoa on mennyt 4v. Nyt alkaa rintasyöpä pelottaa. Mitä jos jätän hormonit pois? Tulee tietty kamalat vaihdevuosioireet (niitten takiahan se on aloitettukin). Entä sitten ulkoinen olemus? Kokemuksia, kiitos!

9

731

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luonnollisesti jos..

Käytätkö yhdistelmävalmistetta? Itse olen pari kertaa kokeillut 1kk pätkän Novofemiä ja Femostonia. Sainkin niistä avun muutamassa päivässä, mutta juuri syövän pelossa lopetin ja olen sinnikkäästi käyttänyt(2v) luontaisjuttuja, sekä omega3:sta, kalkki/D-vitamiinia, B-vita, magnesiumia ja ruusunjuuritapuja. Ulkoinen olemus ei ole rappeutunut, vaikka ilman hormooneja olenkin ja olen sinua 3v vanhempi. Mulla on tällähetkellä Estrogel/Lugesteroniresepti takataskussa tosi pahojen päivien varalle. Uskoisin tuon yhdistelmän olevan sieltä lievemmästä päästä, mutta tietenkin kaikkein parasta on pärjätä ilman, jos vain mahdollista. Käytän tällä hetkellä Menomaxtapletteja. Joku antoi vinkin täällä vehnäalkio-öljystä limakalvoihin. Se kun sisältää luonnollista E-vitamiinia ja me naiset tarvitsemme sitä paljon.

• pois?

Ensin käytin Divinaa, mutta se ei vienyt oireita. Sitten sain Trikvesensiä, jota söin pari vuotta. Auttoi, mutta pyysin lääkäriltä miedonpia juuri tuon syöpäriskin takia. Nyt on mennyt kohta vuoden Novofem, joka sekin auttaa. Tekis mieli kokeilla olla ilman. Toisaalta sitten luontaistuotteetkin pelottaa, kun niitä ei ole samalla tavalla testattu ja niiden hormonitasoista ei ole varmuutta. Saako niistäkin syövän? Syön kyllä terveellisesti, liikun, en tupakoi. Alkoa menee joskus vähän reilusti, mutta ei joka päivä ollenkaan, ei edes joka viikko. Ja siis silloin kun menee niin yleensä ihan kohtuudella. Ylipainoa ei ole, verenpaine, kolesteroli ym arvot erinomaiset. Ei mitään sairauksia.

• Hormoonihurmio

Eikö niiden vaivojen jo pitäisi muutaman vuoden jälkeen helpottaa? Syöpäriskihän kasvaa hoidon pidentyessä (ymmärrettävästi), joten yleinen suositus taitaa olla, ettei korvaushoitoa käytettäisi viittä vuotta pitempään.

Mikä estää kokeilemasta? Minulla on kolmas vuosi menossa, ja mietin juuri aamulla, että menossa olevan satsin loputtua kokeilen ensin olla ilman, ja jos rankat oireet palaavat, pyydän vuodottoman hoidon. Ärsyttää, kun vielä lähes 60-vuotiaana joutuu käyttämään siteitä.

Mitä siihen ulkonäköön tulee, ei sitä hormonit pelasta, vaan elämäntavat. Niihin taas on jo vähän myöhäistä vaikuttaa tässä vaiheessa, vahinko on jo tapahtunut, jos on tapahtuakseen. Toinen tekijä nuorekkaan ulkonäön säilyttämiseen on geenit, mutta niihin voi vaikuttaa vielä vähemmän.

• Estromeda

Sain vuosi sitten hormonikorvausreseptin, eli Estrogel-geeliä Terolut-progesteronia. Olen yrittänyt tulla toimeen mahdollisimman vähällä. Vuoden mittaan olen nyt saanut kulumaan vasta puolitoista tuubia geeliä. Käytän sitä esim. 3 kk kerralla ja sitten pidän taukoa niin kauan kuin sielu sietää, tai paremminkin ruumis, koska kyllähän ne hikoilupuuskat palautuvat yleensä siinä 1,5 - 2 kk:n kuluessa. Progesteronikuurin olen myös ottanut kernra kahdessa kuukaudessa.

Minusta tuntuu, että pärjäisin ihan hyvin ilman lääkkeitä ellei tuota hillitöntä hikoilua esiintyisi. Nyt olen pitänyt paussia syyskuun 11. päivästä ja ensimmäiset 4 viikkoa menivät ihan hyvin, mutta sitten asteittain hikipuuskat puskivat taas esiin ja sitä myötä huonosti nukutut yöt. Pakko tässä taas on ottaa geelituubi esiin.

Eli aikamoista taiteilua tämä on, täytyy kuulostella itseään ja omaa oloaan, mutta tähtään tällä siihen että hormoneja tulisi käytettyä mahdollisimman vähän olotilan kuitenkin suuremmin häiriintymättä. Aika hyvin olen onnistunut. Ulkonäkö kärsii ehkä valvotuista öistä, mutta niin se teke nuorempanakin - parhaiten se pysyy yllä kun liikkuu, ulkoilee ja syö sopivasti. Olen 51-vuotias.

• karpalofani
        Estromeda kirjoitti:

Sain vuosi sitten hormonikorvausreseptin, eli Estrogel-geeliä Terolut-progesteronia. Olen yrittänyt tulla toimeen mahdollisimman vähällä. Vuoden mittaan olen nyt saanut kulumaan vasta puolitoista tuubia geeliä. Käytän sitä esim. 3 kk kerralla ja sitten pidän taukoa niin kauan kuin sielu sietää, tai paremminkin ruumis, koska kyllähän ne hikoilupuuskat palautuvat yleensä siinä 1,5 - 2 kk:n kuluessa. Progesteronikuurin olen myös ottanut kernra kahdessa kuukaudessa.

Minusta tuntuu, että pärjäisin ihan hyvin ilman lääkkeitä ellei tuota hillitöntä hikoilua esiintyisi. Nyt olen pitänyt paussia syyskuun 11. päivästä ja ensimmäiset 4 viikkoa menivät ihan hyvin, mutta sitten asteittain hikipuuskat puskivat taas esiin ja sitä myötä huonosti nukutut yöt. Pakko tässä taas on ottaa geelituubi esiin.

Eli aikamoista taiteilua tämä on, täytyy kuulostella itseään ja omaa oloaan, mutta tähtään tällä siihen että hormoneja tulisi käytettyä mahdollisimman vähän olotilan kuitenkin suuremmin häiriintymättä. Aika hyvin olen onnistunut. Ulkonäkö kärsii ehkä valvotuista öistä, mutta niin se teke nuorempanakin - parhaiten se pysyy yllä kun liikkuu, ulkoilee ja syö sopivasti. Olen 51-vuotias.

Minä olen vuosimallia-55 ja olen kokeillut kuukauden verran hormoonia pahimpana vaivojen aikoina. Syövän pelossa ja sivuvaikutuksista johtuen en sitten käyttänyt pidempään. Olen tässä sinnitellyt luontaisvalmisteilla ja aika hyvin on esim. hikoilu pysynyt kurissa. Välillä tulee pieniä kohtauksia, mutta ei edes kasvot punoita. Salainen aseeni hikoilua vastaan on pakastemarjat. Laitoin äskenkin jälkiruokamaljaan reilusti karpaloita ja mustikoita, sekä rasvatonta maustamatonta jogurttia rasvattoman rahkan kera ja hyvää ja himottavaa on. Siihen vielä sekaan pellavarouhetta, soijajauhoa ja vehnäalkiorouhetta. Eipä tule hiki näillä välipaloilla ja välillä voi vetäistä vielä jätskiä:)

• Anonyymi

Minä aloitin hormonihoidon sinun ikäisenäsi ja vaihdevuosioireet helpottuivat heti. Sitten pari tuttuani sai rintasyövän. Aloin ottaa hormoneja joka toinen päivä (gynekologi ei moittinut, sanoi, että niitähän yritetään keksiäkin keveämpiä vaihtoehtoja )Sitten halusin lopettaa hormonit kokonaan, ja otin tilalle Citalopramin. Se onnistui. Tosin käytän sitä vieläkin, vaikka olen 72-vuotias

• Anonyymi

Estrogeeni on naisen kropassa luonnollinen hormooni. Ei se mitään syöpää aiheuta kun ei se sitä tee nuorempanakaan.

Syöpä teoria on lääkemafian keksintö kun tiedetään, että estrogeenin puute naisilla tuo suuret tulot mafialle.

• Anonyymi

Estrogeeni positiivinen rintasyöpä on yleisin.

• Anonyymi

Syöpähoidoilla ajetaan loppukin hormonitoiminta alas.

Oisko kannattanut vähän kärsiä, ettei tartte kokea syöpähoitoja?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6174
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3202
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2496
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2138
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      353
      1779
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1656
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1410
    8. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      224
      1394
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1342
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      29
      1312
    Aihe