Dynaaminen IP ja kiinnijääminen

Hmm...

Jos sinulla on dynaaminen IP osoite, eli osoite vaihtuu joka kerta kun kytket netin päälle, niin onko mahdollista selvittää kaikki waretukset? Jos kuvitellaan vaikka niin hurja tilanne, että joku on ladannut/jakanut vaikka 100 peliä 500:llä eri IP osoitteella. Eli käyttänyt keskimäärin 5 eri osoitetta/1 peli. TTVK tekee jonain päivänä tutkintapyynnön yhdestä noista osoitteista jolloin selviää, että henkilö jolla IP on ollut sillä hetkellä käytössä on jakanut nettiin vain yhtä peliä. Hänen muut rikkomuksensa jäävät hämärän peittoon. Vai onko mahdollista yhdistää IP:t samaan käyttäjään, vaikka samaa IP:tä olisi käyttänyt välillä joku muu jossain aivan muualla? Käykö sama IP osoite toista kertaa samalla käyttäjällä vai onko se aina vaan erilainen? En tiedä miten asia menee, mutta kuullostaisi hullulta, ettei voisi jäädä kaikesta kiinni...

11

1186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11

      Suomen laki vaatii, että operaattori säilyttää lokitietonsa 2 vuotta. Siltä ajalta kaikki on selvitettävissä, jokainen IP jonakin ajankohtana on yhdistettävissä liittymänhaltijaan.
      Se onko tavaradatan oikeudenhaltija tai hänen oikeuksienvalvoja riistolafka a la Teosto, RIAA jne. seurannut ja lokannut liikennettä määrätystä IP:stä, tai jopa väärentänyt (taisi tapahtua The Pirate Bayn jutussa) sitä sekä toimittanut poliisille on jo toinen juttu. Etenkin sen totuusarvon todistaminen. TPB:n tapauksessa MAFIAA:t koettivat pelkillä lokitiedotoilla, jotka olivat itse koonneet ja tulostaneet.

      • keksa1

        oikeuden omistajat vahtii sitä tuotetta eikä IPtä. Jos peliä A ovat jakaneet osoitteet 1-500, niin ne pyytää poliisia tutkimaan noi osoitteet tietyltä ajalta. Helpompaa se on niille, jos sieltä tuleekin sun nimi ainoastaan. Ei tarvi printata kun yhdet syytepaperit.

        Jos on pakko warettaa, niin vois ottaa selvää miten tietoliikenne toimii eikä kysyä täällä joka päivä jotain "olen nyt pitänyt foliota ADSL-modeemin ympärillä ja jalat koko ajan vesiämpärissä. Voinko jäädä kiinni?"


      • olli43
        keksa1 kirjoitti:

        oikeuden omistajat vahtii sitä tuotetta eikä IPtä. Jos peliä A ovat jakaneet osoitteet 1-500, niin ne pyytää poliisia tutkimaan noi osoitteet tietyltä ajalta. Helpompaa se on niille, jos sieltä tuleekin sun nimi ainoastaan. Ei tarvi printata kun yhdet syytepaperit.

        Jos on pakko warettaa, niin vois ottaa selvää miten tietoliikenne toimii eikä kysyä täällä joka päivä jotain "olen nyt pitänyt foliota ADSL-modeemin ympärillä ja jalat koko ajan vesiämpärissä. Voinko jäädä kiinni?"

        saanut tuomiota jos on vain ladannut itselle musaa jostakin oli määrä mitä tahansa.


      • keksa1
        olli43 kirjoitti:

        saanut tuomiota jos on vain ladannut itselle musaa jostakin oli määrä mitä tahansa.

        ennen kun saavat jotenkin automatisoitua hommaa kuluja alas. Suomessa kun korvaukset ovat vielä niin pieniä, niin ei voida alottaa tuhansien eurojen prosessia muutaman sadan euron korvauksen takia.

        Tai siis periaatteen vuoksi tietenkin pitäisi, mutta rahan perässähän ne firmat ovat.


      • 32
        keksa1 kirjoitti:

        ennen kun saavat jotenkin automatisoitua hommaa kuluja alas. Suomessa kun korvaukset ovat vielä niin pieniä, niin ei voida alottaa tuhansien eurojen prosessia muutaman sadan euron korvauksen takia.

        Tai siis periaatteen vuoksi tietenkin pitäisi, mutta rahan perässähän ne firmat ovat.

        Millä poliisi pystyy tutkimaan lataajia, kun ei saa oikeutta selvittää IP:n haltijaa eikä takavarikoida koneita. Lataaminen kun ei ole rikos. Rikoksestakin pitäisi voida saada mahdollinen yli 6 kk:n tuomio.


      • 32 kirjoitti:

        Millä poliisi pystyy tutkimaan lataajia, kun ei saa oikeutta selvittää IP:n haltijaa eikä takavarikoida koneita. Lataaminen kun ei ole rikos. Rikoksestakin pitäisi voida saada mahdollinen yli 6 kk:n tuomio.

        "Lataaminen ei ole rikos" Noh ei ,mutta kyllä se on sen jälkeen kun avaat ladatun ohjelman ja ohitat sen rekisteröinnin huijauksella. Musiikinlataus ei ole rikos? Mitenköhän laki määrittelee musiikin mikä on ladattu tuntemattomalta taholta ilmaiseksi. Omaankäyttöön saa ottaa varmuuskopioita, mutta koskeeko tämä vain omia levyjä. Eihän c-kasettejakaan olisi saanut kaverilta kopioida ennen vanhaan.

        Tosiasiahan on, että näitä on lähes mahdoton ylipäätään edes tutkia. Poliisilla ei resurssit eikä osaamistaito edes riitä.

        Ja mac osoite se on mikä paljastaa tekijän, mutta poliisi tarvitsee vahvan näytön ennenkuin voi tutkia asiaa rikoksena ja näin ollen ip osoitteiden jäljittäminen on osittain turhaa.


      • 12
        sfinski80 kirjoitti:

        "Lataaminen ei ole rikos" Noh ei ,mutta kyllä se on sen jälkeen kun avaat ladatun ohjelman ja ohitat sen rekisteröinnin huijauksella. Musiikinlataus ei ole rikos? Mitenköhän laki määrittelee musiikin mikä on ladattu tuntemattomalta taholta ilmaiseksi. Omaankäyttöön saa ottaa varmuuskopioita, mutta koskeeko tämä vain omia levyjä. Eihän c-kasettejakaan olisi saanut kaverilta kopioida ennen vanhaan.

        Tosiasiahan on, että näitä on lähes mahdoton ylipäätään edes tutkia. Poliisilla ei resurssit eikä osaamistaito edes riitä.

        Ja mac osoite se on mikä paljastaa tekijän, mutta poliisi tarvitsee vahvan näytön ennenkuin voi tutkia asiaa rikoksena ja näin ollen ip osoitteiden jäljittäminen on osittain turhaa.

        Jospa lukisit ne lait ja pykälät. Tuollainen mutu ei edistä mitään.


      • 12 kirjoitti:

        Jospa lukisit ne lait ja pykälät. Tuollainen mutu ei edistä mitään.

        Edistää paljonkin:D

        Lait ja pykälät ovat tällä hetkellä jäljessä toimiakseen tekijänoikeuksien kohdalla internetissä. Jatkuvasti mietitään toimivia ratkaisuja ilmaisen musiikin lataamisen estämiseksi.

        Mutta noh nyt on tämä päivä huomenna toinen.


    • Sepe-

      On tietysti paljon epätodennäköisempää jäädä tällöin kiinni. Tänne on jauhettu hirvittävä määrä paskaa, mutta totuus on, että jos samasta IP:stä on jaettu vain muutama tiedosto, niin tekijänoikeuksien haltijoille ei kannata alkaa jokaisen tällaisen (asianajat eivät riitä ajamaan kaikkia tuhansia pikkujuttuja) IP:n haltijatietoja alkaa hakemaan käräjäoikeudelta, vaan pelkästään sellaisten, joista on jaettu paljon matskua.

      • Voijäädäkiinni :)

        Vaikka olisit käyttänyt viittämiljoonaa IP:tä, niin nuo pystytään tarvittaessa yhdistelemään samaan koneeseen. Siis korostan sanaa tarvittaessa. Se on eri asia, riittääkö kellään koko maailmassa resurssit ja tuleeko koskaan riittämäänkään tutkimustyöhön...


      • Voijäädäkiinni :) kirjoitti:

        Vaikka olisit käyttänyt viittämiljoonaa IP:tä, niin nuo pystytään tarvittaessa yhdistelemään samaan koneeseen. Siis korostan sanaa tarvittaessa. Se on eri asia, riittääkö kellään koko maailmassa resurssit ja tuleeko koskaan riittämäänkään tutkimustyöhön...

        Kone jolla ladattu vaikka ip vaihtuisi jokainen kerta. on mahdollista saada mac-osoite verkkolevystä(jokaisessa on sellainen) Tämän avulla löydetään helposti kaikki kytkökset vaikka ip-olisi mikä. Se siis paikallistaa liikenteen juurikin tietylle koneelle. Tämän saamiseksi poiliisi tarvitsee vahvan näytön rikollisesta toiminnasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe