Mikä pikkukoira seuraksi?

Jennylee

Meille on tulossa piakkoin sekarotuinen, isona pienehkö koiranpentu, jolle olisi ajatuksena hankkia kaveriksi joku pikkukoira. En ole näistä pienistä roduista kokenut, onko eri kääpiöillä suuriakin luonne-eroja? Chihu olisi hauska, mutta onko se kuitenkin turhan pieni jos leikkikaveri on tuplasti isompi?

Isoja koiria en ihan koon vuoksi halua, jos tulee tarpeelliseksi julkisilla liikkua tms. on pienen kanssa niin paljon helompaa.

10

656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfg

      kääpiö koirien luonne eroja on ihan yhtä monta kun on eri koira rotujakin ja vieläkin enemmän. saman rodunkaan koirilla ei välttämättä ole samoja luonteita ;D

    • Hukka-Musti

      Miten niin pienten koirien kanssa on helpompaa? Mikä tekee chihuahuasta söpön isoihin koiriin verrattuna? Pelkkä kokoko?

      • jennylee

        No tietysti koiralla kuin koiralla on oma luonteensa, mutta nyt kaivattiinkin ehdotuksia roduista kun en noihin pieniin ole kummemmkin tutustunut.
        Ja kyllä rajallisessa asuintilassa, bussilla kulkiessa, pieni koira on huomattavasti helpompi kuin joku iso, jota ei tuosta vaan napata syliin portaita kulkiessa. Isoja koiria en pidä mitenkään vähemmän söpöinä, isoja koiria on tähänkin asti käsitellyt, mutta tähän kyseiseen asuntoon ja elämäntilanteeseen sellainen ei sovi.


      • Hukka-Musti
        jennylee kirjoitti:

        No tietysti koiralla kuin koiralla on oma luonteensa, mutta nyt kaivattiinkin ehdotuksia roduista kun en noihin pieniin ole kummemmkin tutustunut.
        Ja kyllä rajallisessa asuintilassa, bussilla kulkiessa, pieni koira on huomattavasti helpompi kuin joku iso, jota ei tuosta vaan napata syliin portaita kulkiessa. Isoja koiria en pidä mitenkään vähemmän söpöinä, isoja koiria on tähänkin asti käsitellyt, mutta tähän kyseiseen asuntoon ja elämäntilanteeseen sellainen ei sovi.

        Huomautan kumminkin, että chihuahuat tarvitsevat liikuntaa ja tekemistä siinä missä isotkin rodut. Ja chihuahua on temperamenttinen: pieni suuri koira.

        Valitettavasti Suomessa busseihin ei läheskään aina sallita lemmikkejä.

        Pienet koirat sopivat isojen leikkikavereiksi, kunhan isot koirat ovat pentuystävällisiä ja täten ymmärtävät myös pienempiensä koirien heikot puolet.

        Eikä koiraa tarvitse kantaa rappuja pitkin kuin sen pentuajan, jolloin luusto on kehitysvaiheessa. vai mitä tarkoitit sillä, että koiraa tarvitsee kantaa sylissä raput ylös tai alas?


      • jennylee
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Huomautan kumminkin, että chihuahuat tarvitsevat liikuntaa ja tekemistä siinä missä isotkin rodut. Ja chihuahua on temperamenttinen: pieni suuri koira.

        Valitettavasti Suomessa busseihin ei läheskään aina sallita lemmikkejä.

        Pienet koirat sopivat isojen leikkikavereiksi, kunhan isot koirat ovat pentuystävällisiä ja täten ymmärtävät myös pienempiensä koirien heikot puolet.

        Eikä koiraa tarvitse kantaa rappuja pitkin kuin sen pentuajan, jolloin luusto on kehitysvaiheessa. vai mitä tarkoitit sillä, että koiraa tarvitsee kantaa sylissä raput ylös tai alas?

        Koiran liikkunnasta ei tarvitse huolehtia, sen ymmärrän kyllä ettei pieni koko rajoita koiran ulkoilutarvetta. Enkä myöskään pidä pientä koiraa jotenkin luonteettomana, jotenkin erityisen helppohoitosena esineenä, jota ei tarvitse kohdella kuin koiraa muuten.

        Ja kyllä täällä meillä päin ainakin julkisissa kulkuneuvoissa eläimiä saa kuljettaa, ja niillä itse autottomana kuljen. Eikä koiraa tietenkään tarvitse kantaa rappuja, mutta jos liikkuu yleisellä paikalla, koiralta lipsuu tassut alta ja tarvitsee päästä eteenpäin, on mielestäni helpompi napata koira syliin kun kiskoa sitä perässään.
        Viimeisin koirani pelkäsi rappusia kamalasti, kun meinasi niissä aina mennä mukkelis makkelis, mäyräkoira kyseessä.

        Miksi täällä foorumilla ei saa muuta kuin outoa tivausta motiiveistaan? Eikö sitä saa haluta pienikokoista koiraa?


      • koirakuisk.
        jennylee kirjoitti:

        Koiran liikkunnasta ei tarvitse huolehtia, sen ymmärrän kyllä ettei pieni koko rajoita koiran ulkoilutarvetta. Enkä myöskään pidä pientä koiraa jotenkin luonteettomana, jotenkin erityisen helppohoitosena esineenä, jota ei tarvitse kohdella kuin koiraa muuten.

        Ja kyllä täällä meillä päin ainakin julkisissa kulkuneuvoissa eläimiä saa kuljettaa, ja niillä itse autottomana kuljen. Eikä koiraa tietenkään tarvitse kantaa rappuja, mutta jos liikkuu yleisellä paikalla, koiralta lipsuu tassut alta ja tarvitsee päästä eteenpäin, on mielestäni helpompi napata koira syliin kun kiskoa sitä perässään.
        Viimeisin koirani pelkäsi rappusia kamalasti, kun meinasi niissä aina mennä mukkelis makkelis, mäyräkoira kyseessä.

        Miksi täällä foorumilla ei saa muuta kuin outoa tivausta motiiveistaan? Eikö sitä saa haluta pienikokoista koiraa?

        Roduissa on suuriakin eroja ja saman rodun sisällä myös yksilöeroja, kuten joku jo totesikin. Esimerkiksi cavalierkingcharlesinspanieli on (yleistys) ystävällinen ja helpohko koirarotu, jota suositellaan ensimmäisen koiran ottajalle rotuna, kun taas esim. chihuahua on haasteellisempi tapaus, Hukka tästä jotain jo laittoikin että temperamentissa löytyy jne.

        Varminta on ottaa eri sukupuolta olevat koirat, että jos teille on nyt tulossa narttukoira, niin on varmempaa ottaa urospentu sille seuraksi, saman sukupuolisilla on useimmin valtataistoa.

        Ja tosta chihusta vielä sen verran, että niillä voi olla haastellista sisäsiistiksi tulemisen kanssa, usein kestää kauempaan tuon oppiminen ja uroksilla etenkin näin. Että jos otatte tuon teille nyt tulevan koiran lisäksi heti perään chihupennun, voi ollakin yllättävän hässäkkää jne. Mieluummin ottaisi sitten vasta chihunpentua (jos sitä olette miettimässä) kun sen ensimmäisen koiran kanssa on perusjutut saatu ookoiksi.

        Kuuluisan parivaljakon, Ramseyn (dobermanninarttu) ja Pablon (chihu-uros) kohdallahan oli esim. niin, että ensin oli Ramsey ja sitten tuli Pablo. Ramsey suhtautui kuulemma äidillisesti pikku-Pabloon, sukupuolten ero toimi tässä sikäli hyvin, että pomottavan tyyppinen chihu sai "emo/isosisko" Ramseyn puolesta ollakin hieman vekkulia, Ramsey sallii tämän lempeästi ja kypsästi.


      • heh3
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Huomautan kumminkin, että chihuahuat tarvitsevat liikuntaa ja tekemistä siinä missä isotkin rodut. Ja chihuahua on temperamenttinen: pieni suuri koira.

        Valitettavasti Suomessa busseihin ei läheskään aina sallita lemmikkejä.

        Pienet koirat sopivat isojen leikkikavereiksi, kunhan isot koirat ovat pentuystävällisiä ja täten ymmärtävät myös pienempiensä koirien heikot puolet.

        Eikä koiraa tarvitse kantaa rappuja pitkin kuin sen pentuajan, jolloin luusto on kehitysvaiheessa. vai mitä tarkoitit sillä, että koiraa tarvitsee kantaa sylissä raput ylös tai alas?

        Voi hyvä tavaton! Miksi pitää intää? Jos toinen sanoo että hänelle pieni koira on tällä hetkellä helpompi niin näin on. Eri ihmiset kokevat tilanteita eri tavalla.


      • pompompommi
        jennylee kirjoitti:

        Koiran liikkunnasta ei tarvitse huolehtia, sen ymmärrän kyllä ettei pieni koko rajoita koiran ulkoilutarvetta. Enkä myöskään pidä pientä koiraa jotenkin luonteettomana, jotenkin erityisen helppohoitosena esineenä, jota ei tarvitse kohdella kuin koiraa muuten.

        Ja kyllä täällä meillä päin ainakin julkisissa kulkuneuvoissa eläimiä saa kuljettaa, ja niillä itse autottomana kuljen. Eikä koiraa tietenkään tarvitse kantaa rappuja, mutta jos liikkuu yleisellä paikalla, koiralta lipsuu tassut alta ja tarvitsee päästä eteenpäin, on mielestäni helpompi napata koira syliin kun kiskoa sitä perässään.
        Viimeisin koirani pelkäsi rappusia kamalasti, kun meinasi niissä aina mennä mukkelis makkelis, mäyräkoira kyseessä.

        Miksi täällä foorumilla ei saa muuta kuin outoa tivausta motiiveistaan? Eikö sitä saa haluta pienikokoista koiraa?

        Minä mietin kanssa ihan samaa.. Ihan sama mitä tänne kirjottaa niin joku tulee inttää aina vastaan.. Suomi24 ei kyllä voi mitään kirjottaa ilman et siitä tulee tappelu.

        Mutta siis ite en ehkä chihua ottais, itselläni on ollut 16 vuoden ajan pomeranianeita. Chihut on kyllä tosi heikkorankenteisia isomman koiran rinnalle. Silloin pitää pitää huoli, että isompi on koulutettu olemaan pienemmän kanssa. Itse suosittelen saksanpystykorvia, eli mitteleitä, kleinejä, pommeja, keeshondeja ym. Pommikin on aika pieni, ehkä joku kleini tai mitteli olis kiva.. :)) Tai ainakin ite olen ihastunut saksanpystykorviin. Kannattaa tutustua!


      • 5+3
        pompompommi kirjoitti:

        Minä mietin kanssa ihan samaa.. Ihan sama mitä tänne kirjottaa niin joku tulee inttää aina vastaan.. Suomi24 ei kyllä voi mitään kirjottaa ilman et siitä tulee tappelu.

        Mutta siis ite en ehkä chihua ottais, itselläni on ollut 16 vuoden ajan pomeranianeita. Chihut on kyllä tosi heikkorankenteisia isomman koiran rinnalle. Silloin pitää pitää huoli, että isompi on koulutettu olemaan pienemmän kanssa. Itse suosittelen saksanpystykorvia, eli mitteleitä, kleinejä, pommeja, keeshondeja ym. Pommikin on aika pieni, ehkä joku kleini tai mitteli olis kiva.. :)) Tai ainakin ite olen ihastunut saksanpystykorviin. Kannattaa tutustua!

        Minä taas mietin miksi ihmiset vastailevat 3-4 vuotta vanhoihin keskusteluihin.


    • possunpaska

      bichon-fise

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      627
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      503
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe