Sosiaalityö

kettunen.

Hei!

Olen vihdoin keksinyt mitä haluaisin opiskella, eli siis sosiaalityötä. Mutta voiko sosiaalityötä lukea avoimessa? Asun itse toistaiseksi pienellä paikkakunnalla, jossa ei todellakaan ole mitään yliopistoon viittaavaakaan, joten voiko nuo mahdolliset avoimet opinnot suorittaa kuinka pitkälti etänä / verkossa?

2

748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikkutyttö

      Hei,

      Opiskelen nyt itse ensimmäistä vuotta sosiaalityötä ja voin kertoa, että kyllä läsnäoloa vaaditaan paljon! Pääaineopiskelijoilla on pakollista läsnäoloa edellyttäviä kursseja tosi paljon, sivuaineilijat saavat kirjatenttiä enemmän. Kirjatenttejä on tiettyihin osa-alueisiin pääaineopiskelijoillekin, mutta esim. seminaariluonteiset kurssit vaativat luonnollisesti läsnäoloa.

      Huomaa myös se, että sosiaalityön opiskelu ei rajoitu vain sos.työhön, vaan yhteiskuntatieteilijöiden pitää opiskella empiiristä tutkimusta, tilastotiedettä ja SPSS:n perusteita yms. yms. pakollisina "yhteisinä opintoina". Nämä yhteiset opinnot edellyttävät yleensä poikkeuksetta läsnäoloa ja niihin sisältyy harjoitustöitä (ainakin tilstotiede, tietotekniikka ja SPSS).

      Itse en voi suositella sos.työn opiskelua, mutta jollakin muulla saattaa olla eri näkökulma. Minun mielestäni useita kirjoja sisältävistä kirjatenteistä saa naurettavan vähän opintopisteitä.
      Sos.työssä pihdataan opintopisteissä, sillä 3 opintopistettä saa melkein kurssista kuin kurssista (luentokursseista tulee yleensä vaivaiset 2 op, kun humanistit haalivat luentokurseista kolmea, jopa neljää opintopistettä!), vaikka työmäärää olisi enemmän kuin esim. joissakin muissa aineissa, joissa tentitään yksi helppo kirja ja sos.työssä kolme hyvin raskasta ja puisevaa kirjaa kannesta kanteen. Muutenkin kohtuuton työmäärä, reippaasti itseä vanhemmat kanssasisaret (tuntee itsensä keskenkasvuiseksi pikkulikaksi) ja tietty naisvaltaisuus ottaa ajoitain hermoon. Ehkä vaihdan alaa jo ensi vuonna. No, jollekin sopii, jollekin ei.

      Avoimen kursseista en tiedä, kun ei ole kokemusta.

      • blaQ

        Myös minä pääaineilen sosiaalityötä ja kokemukseni ovat aivan toisenlaisia kuin edellisellä vastaajalla.

        Läsnäoloa edellyttäviä kursseja ja kontaktiopetusta on käsittämättömän vähän - peruopinnot voi suorittaa yhtä kurssia lukuun ottamatta kirjatentein. Opintopisteitä saa saman verran kuin missä tahansa muuallakin, ehkä jopa enemmän pienemmällä työllä: minulla on kokemusta myös pääaineopiskelusta humanistisessa tiedekunnassa, ja monet tuon humanistisen tk:n kurssit olivat sellaisia, joilla istuttiin kahden periodin ajan neljä tuntia viikossa, ja kurssisuoritukseksi vaadittiin vähintään yhtä harjoitustyötä ja luentotenttiä, joten sosiaalityön käytännöistä en voi mitenkään valittaa. Työmäärää en todellakaan ole kokenut kohtuuttomaksi. Minulla on myös runsaasti omanikäisiäni (parikymppisiä) opiskelukavereita samasta pääaineesta, eikä naisvaltaisuuskaan erityisesti harmita, sillä ainejärjestömme tekee aktiivisesti yhteistyötä sellaisten ainejärjestöjen/kiltojen kanssa, jossa sukupuolijakauma on vastakkainen. Olen siis ollut hurjan tyytyväinen pääaineeseeni kaikin puolin: kerrankin opiskelu on ihan oikeasti kivaa.

        Sosiaalityön perusopinnot on mahdollista suorittaa avoimessa yliopistossa, ja ainakin Jyväskylän yliopisto tarjoaa paikkakunnasta riippumattomia opintoja. Lisää voit lukea osoitteesta http://www.avoinyliopisto.fi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe