Millä perusteilla kutsunnoista saa vapautuksen?

ahtahi

Juttelin tässä yks päivä yhden entisen luokkatoverini kanssa puhelimessa. Kysyin häneltä, että milloin hänellä on kutsunnat. Hän sanoi, että hänellä on sellainen sopimus, että hänen ei tarvitse mennä kutsuntoihin, ellei tule sota. Olin aika yllättynyt. Luulin, että kutsunnat on pakolliset kaikille 18-vuotta samana vuonna täyttäville miehille. Niin minulle ainakin on kerrottu.

Sinällään se, että hän ei mene armeijaan, ei yllätä minua. Hän kieltämättä ei pärjäisi siellä. Hän ei osaa esim. pyöräillä ilman apupyöriä tai sitoa kengännauhoja. Kelloa hän ei ollut oppinut vielä ylä-asteella. Kävimme erityiskoulua. En kuitenkaan näe näitä asioita sinällään syiksi olla pois kutsunnoista. Olen ymmärtänyt, että kutsuntoihin pitää mennä, oli sitten millaista vaivaa tai ongelmaa hyvänsä.

Minkäköhän takia entinen luokkatoverini sai vapautuksen kutsunnoista? Millä perusteilla kutsunnoilta ylipäätään voi välttyä? Miten yleistä se on (tuskin kovin yleistä)? Miksi niin ylipäätään toimitaan (meinaan, että ainakaan omissa kutsunnoissani ei tehty mittän ruumiillista, joten luulisi kaikkien niistä selviävän)? Olen kiitollinen vastauksista.

10

1746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla......

      joku lailline hyvä syy..opiskelu-työjutut jne. tai siis voithan sä olla pois kutsunnoista muuten vaan pakko tässä maailmassa ei oo ku kuolla.

    • Jakess

      Kävikö hän sentään kutsuntoja edeltävässä terveystarkastuksessa? No vaikka ei olisi käynyt ehkä hänet on katsottu jo aikoja sitten soveltumattomaksi armeijaan mahdollisesti tosin siinä tapauksessa ihmettelen että hänellä on vapautus vain rauhan ajaksi.

      Joka tapauksessa tuttuni sai kutsuntoja edeltävässä lääkärin tarkastuksessa C:n paperit ja vähän aikaa sen jälkeen hän sai myös kirjeen jossa hänelle ilmoitettiin ettei hänen tarvitse edes saapua kutsuntatilaisuuteen.

      Ehkäpä joku on tajunnut ettei kannata rasittaa kutsuntatilaisuus järjestelmää turhaan henkilöillä jotka kuitenkin saavat vapautuksen.

      • Jdkzldfkfld

        Kyllä ennen vanhaan piti kutsuntoihin mennä, vaikka lääkäri olisi c-lausunnon kirjoittanutkin. Itselle tuli tuosta huolimatta kutsu saapua kutsuntoihin. No en minä sinne jaksanut ja viitsinyt silti mennä ja eihän siitä mitään seurannut. Vihreä "vapaudut armeijasta"-kortti kolahti jokusen viikon päästä postiluulusta.


    • Bosseking

      Olipas paska trolli.

      Btw, typotit yläasteen. Siinä ei ole väliviivaa.

      • afasgsfgs

        Lisäksi käsite "yläaste" on vanhentunut, nykyisin puhutaan yläkoulusta.


    • TriG

      Kundi on jo NUORENA rekisteröity terveydenhuollon rekistereissä sen verran kehariksi, ts. maanpuolustyöhön kelpaamattomaksi. että tietokone osaa hänet/ne poimia erilleen terveistä ja olla postittamatta heille kutsuntapapereita.

    • ElliK

      Vapautuksen kutsuntatilaisuudesta voi saada, jos on sitä erikseen anonut aluetoimistolta ja siihen pätevät syyt esittänyt.
      Esim. moni kehitysvammainen tai muun neurologisen diagnoosin saanut nuori ei saata pärjätä ko. tilaisuudessa vammansa takia eritoten jos aina muulloinkin tarvitsee toisen apua erilaisissa asiointitilanteissa. Tällöin on syytäkin anoa vapautusta kutsuntatilaisuudesta. Kannattaa soittaa tai laittaa sähköpostia oman alueensa aluetoimistoon ja kysyä kuinka pitää menetellä, jos katsoo ettei voi osallistua kutsuntatilaisuuteen. Sieltä kyllä neuvotaan.

    • maatamyöten

      "Millä perusteilla kutsunnoista saa vapautuksen? "

      kun madaltuu tarpeeksi mitättömäksi, niin ei armeijalla ole sellaiselle tekoa

      mutta itseään siinä jalkaan ampuu. alisuorittaja saa alisuorittajan elämän

      elämänkumppaniksi korkeintaan jonkun yh-turskan. kulmakapakassa useammankin läpituttu

    • rivimies3

      Kehitysvammaiset vapauteteaan kutsunnoista. Ilmeisesti kaverisi on kehari.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 190
      2204
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2022
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      162
      1793
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      159
      1668
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      14
      1252
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1168
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1158
    Aihe