Tutkimusmateriaali

mimmuli-87

Olen tässä tekemässä gradua ja tein sitä varten pari haastattelua, en nauhoittanut niitä, vaan tein siinä haastattelun aikana muistiinpanoja ja nyt jälkeen päin olen alkanut ajatella että olisiko ne pitänyt sittenkin nauhoittaa? Opiskelutoverini oli tehnyt myös haastatteluja ja hän oli nauhoittanut ne ja sitten litteroinut ne paperille (yli 60 sivua) ja laittoi tuon litteroinnin gradunsa liitteisiin.

Itse en kuitenkaan ymmärrä mikä merkitys niillä haastatteluilla on, varsinkin jos niitä on hyödynnetty jo gradussa ja siellä on selkeästi merkitty että mistä haastattelusta mikäkin kommentti on peräisin. Pitäisikö minun liittää nuo omat haastattelumuistiinpanoni omaan graduun, vai saako ne nakata suoraan roskiin?

Haastateltavat kielsivät minua mainitsemasta yrityksen nimeä työssäni, sillä haastattelut olivat melko henkilökohtaisia ja liittyivät työpaikka kiusaamiseen yms. asioihin joista yleensä ei puhuta kenelläkään, ei edes työtovereille. Voiko gradu ohjaajani kuitenkin vaatia minua paljastamaan nuiden henkilöiden henkilöllisyyden tai edes firman nimeä? Vaiko hän vaatia haastattelunauhoja tai mitään muutakaan tarkempaa tietoa tuosta?

1

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gradustelija09

      Nämä ovat tutkimuksen teon keskeisiä ongelmia. Jos on arka aihe voi joutua tekemään haastatteluja ilman nauhuria. Tällöin muistiinpanot ovat sinun aineistosi ja toivottavasti teit niitä haastattelun aikana.

      Tämä haastateltavien pitäminen salassa on sitten tavanomaisempi ongelma ja niiden ohjeiden mukaan, joita itselleni on annettu tutkija vastaa haastateltavien anonymiteetistä, jos näin on sovittu. Haastateltavien nimiä et mielestäni saa paljastaa edes proffallesi. En näe ongelmaa, että epävirallisesti mainitset proffalle tuon firman nimen. Tutkimuspaperiin mitään nimiä ei tarvitse laittaa, usein yrityksen koko ja tyyppi riittävät.

      Kun perustelet nämä valinnat tutkimuksen luotettavuus osiossa, niin homma on siinä. Luotettavuus nousee, kun haastateltavat saavat vastata anonyymisti. Toisaalta tutkimuksen toistettavuus heikkenee, kun aineiston luonne on salainen. Hyvin yleinen ongelma kvalitatiivisen tutkimuksen puolella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1170
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      268
      961
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      885
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe