Ravintolayrittäjyys, tietoa/kokemuksia?

vbnxdzxxxxx

Mulla olis haavena ruveta pitämään kylämme baaria kun nykyinen vuokralainen siitä on poistumassa. Eli olen törmännyt sellaiseen mahdolliseen kompastuskiveen että kun mulla ei ole työkokemusta kyseiseltä alalta, olen käynyt kyllä liiketaloudenkoulutuksen eli bisnekseen on koulutus, mutta mites tämä alkoholin anniskelu? olen lukenut että pitäisi olla kokemusta että saa alkoholipassin kera myydä alkoholia. Onko tämä nyt haaveeni loppu? kiitos jos jotain apua saisin :)

3

938

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anniskelupoliisi

on pakko olla suoritettuna anniskelupassi, jota varten tarvitset joko 2 vuotta alan työkokemusta testin tai sitten koulutuksen testin, ks. paikkakuntasi ammattiopistojen tarjontaa. Parissa kuukaudessa pystyt hankkimaan, vaikka testejä vähän harvemmin olisikin. Saman passin tarvitsee jokainen, joka työskentelee baarissasi hetkenkin yksin sinua tuuraamassa eli. varavastaavana.

Alkoholia ei pelkällä passilla saa pitää myynnissä, vaan on haettava anniskeluoikeudet lääninhallitukselta (ks. netistä, löydät tarvittavat sieltä). Noita lupia ei voi ostaa baarin mukana, vaan ne on kunkin haettava itse omalle toiminnalleen. Aikaa menee pari kuukautta niihinkin, etkä saa anniskella ennen.

• fgfdsdxxx

Juu siis tiesin kyllä tottakai tuon anniskelupa jutun, mutta lähinnä juuri tuo mietitytti että voiko ilman koulutusta tai työkokemusta tuollaiseen ryhtyä. Koska tämä on ollut vain haavetasolla niin en ole vielä enempi asioista ottanut selvää kuin netin kautta tutkien. mutta näillä näkymin siis tämä jää vain haaveeksi.

• ?
        fgfdsdxxx kirjoitti:

Juu siis tiesin kyllä tottakai tuon anniskelupa jutun, mutta lähinnä juuri tuo mietitytti että voiko ilman koulutusta tai työkokemusta tuollaiseen ryhtyä. Koska tämä on ollut vain haavetasolla niin en ole vielä enempi asioista ottanut selvää kuin netin kautta tutkien. mutta näillä näkymin siis tämä jää vain haaveeksi.

Anniskelupassin voi suorittaa kuka tahansa. Voit opiskella materiaalin kotona ja mennä testiin tai vaihtoehtoisesti käydä muutaman tunnin koulutuksen testin. Lisää tietoa saat esim. amiksesta ravintolapuolelta. Anniskelupassilla saat olla itsenäisesti töissä baarissa, jossa myydään enintään 4.7% vahvuudeltaan olevia juomia eli käytännössä keskiolutpaikassa (C-luvat)

Jos haluat työskennellä ravintolassa, jossa vahvempia juomia (A-luvat/B-luvat) tarvitset ravintola-alan koulutuksen (tarjoilija) tai kokemuksen kautta hankitun ammattitaidon eli vähintään 2 vuoden pääsääntöisen työkokemuksen ravintolasta, jossa myydään väkeviä viinaksia.

Toki pelkällä anniskelupassilla voit työskennellä missä tahansa baarissa, kunhan paikalla on samaan aikaan vastaava hoitaja (=edellä mainitun ammattitaidon omaava henkilö) mutta yksinään et saa työskennellä vuorossa.

Anniskelulupa haetaan yrityksen/baarin nimiin, lupahakemukseen liitetään henkilökuntasuunnitelma johon liitetään myös tulevan henkilökunnan ammattitaidon osoittavat todistukset.

Toivottavasti tämä selvensi hieman asiaa..
        Kaupallisella koulutuksella ei ole tässä asiassa mitään merkitystä, paitsi tietenkin sitten kun sitä baaria pyöritellään... eikä siinäkään aina koulutus ja käytäntö tule kohtaamaan..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3760
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      76
      1980
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1608
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      83
      1267
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1077
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      788
    Aihe