Tulipahan tossa tehtyä autokaupat. Perhe kasvaa ja tilaa tarvitaan kuudelle ja tavaroille, kuten kaksosten rattaa.... Ostettiin siis Grand Voyager 3,3 -96 ja vielä saksan tuonti. Ajettu vain 120tkm. Mistä voin tietää onko ajettu enemmän? Autossa kulumisen jälkiä vain ratissa. (hinnan alennus mielessä) Hinta oli siis sovitettu kilsojen mukaan. No pakko siis saada isompi auto ja mukavuudesta ei tingitä, siksi Voyager. Miksi te olette Voyagerin ostaneet? Tyytyväisiä? Kulutus? Vikoja?
Näin meillä...
26
28937
Vastaukset
- Chevy
Millanen mahtaa olla Vojaakkerin ratti jos 120tkm on jo jättänyt kulumisjälkiä? Mulla oli Pontiacissa kulumisjälkiä 300tkm kohdalla ja nykysessä ei-Vojaakkerissa mittarissa 160tkm eikä ratissa ole mitään kulumisenoiretta...
Olisko tuo 120tkm jotenkin ruuvattua tietoa?- Voyagerista
Just siks mä kyselen. Ratti on vaalealla nahalla päällystetty, joten käytön jälkiä siihen helposti jää. Otan kyllä mielelläni kaikkia kommentteja vastaan, myös epäileväisiä.
- katselija
Voyagerista kirjoitti:
Just siks mä kyselen. Ratti on vaalealla nahalla päällystetty, joten käytön jälkiä siihen helposti jää. Otan kyllä mielelläni kaikkia kommentteja vastaan, myös epäileväisiä.
Ostitko Eastwest importista Huittisista? Itse kävin eilen katsomassa siellä yhtä n. 120tkm ajettua GV:a vaalealla sisustalla (sitä jossa oli vebasto, muut oli myyty) ja huomioni kiinnittyi tässä myös kuluneeseen rattiin. Tuossa yksilössä ratissa oli ilmeisesti ollut vielä suoja joka oli peräkontissä. Periaatteessa jos suoja on ollut heikosti kiinni ja renkaat ovat olleet epätasapainossa niin kyllähän se ratti siinä kuluu, mutta...
Autohan muuten oli hyvässä kunnossa ja huoltokirjakin olisi pitänyt löytyä mutta en sitten halunnut sitä nähdä kun arvostettiin autoa myyjän kanssa niin eriarvoisiksi ettei kaupoista oikein ollut toivoa syntyä ;) Itseasiassa etsin vähän erillaista autoa...uudenpaa ja varusteista ei niin väliä. Periaatteessa muutama pieni lommokaan ei haittaa jne. - Samaa katellu
katselija kirjoitti:
Ostitko Eastwest importista Huittisista? Itse kävin eilen katsomassa siellä yhtä n. 120tkm ajettua GV:a vaalealla sisustalla (sitä jossa oli vebasto, muut oli myyty) ja huomioni kiinnittyi tässä myös kuluneeseen rattiin. Tuossa yksilössä ratissa oli ilmeisesti ollut vielä suoja joka oli peräkontissä. Periaatteessa jos suoja on ollut heikosti kiinni ja renkaat ovat olleet epätasapainossa niin kyllähän se ratti siinä kuluu, mutta...
Autohan muuten oli hyvässä kunnossa ja huoltokirjakin olisi pitänyt löytyä mutta en sitten halunnut sitä nähdä kun arvostettiin autoa myyjän kanssa niin eriarvoisiksi ettei kaupoista oikein ollut toivoa syntyä ;) Itseasiassa etsin vähän erillaista autoa...uudenpaa ja varusteista ei niin väliä. Periaatteessa muutama pieni lommokaan ei haittaa jne.Oon hakenut jonki aikaa voikkaria ja huomannu et samaa rati kuluneisuutta on nahkarateis vaik mittarilukemat alle 200tkm. Kaikki autot saksan tuonteja. Suomes uutena rekisteröityj sama hintaluoka autoj on tullu vastaa vaa kangas verhoilui. Mut suomiautot sisält paljo likaisempii. Kyä rati kulumisee vaikuttaa mimmost ajoo ajettu, mahollisesti sormukset ja rati käsittely yleensä.
Ehkä kannattais kattoo muutaki eikä vaan rattii, esim polkimet, vaihteevalitsi, katkasijat, penkit jne. Arvioikaa autoo siis koonaisuutena! Mulle o ihan sama onk saksantuonti vai ei kuha pelaa. Kilsojen ruuvaamist e hyväksy! - Voyagerista
katselija kirjoitti:
Ostitko Eastwest importista Huittisista? Itse kävin eilen katsomassa siellä yhtä n. 120tkm ajettua GV:a vaalealla sisustalla (sitä jossa oli vebasto, muut oli myyty) ja huomioni kiinnittyi tässä myös kuluneeseen rattiin. Tuossa yksilössä ratissa oli ilmeisesti ollut vielä suoja joka oli peräkontissä. Periaatteessa jos suoja on ollut heikosti kiinni ja renkaat ovat olleet epätasapainossa niin kyllähän se ratti siinä kuluu, mutta...
Autohan muuten oli hyvässä kunnossa ja huoltokirjakin olisi pitänyt löytyä mutta en sitten halunnut sitä nähdä kun arvostettiin autoa myyjän kanssa niin eriarvoisiksi ettei kaupoista oikein ollut toivoa syntyä ;) Itseasiassa etsin vähän erillaista autoa...uudenpaa ja varusteista ei niin väliä. Periaatteessa muutama pieni lommokaan ei haittaa jne.Yrititkö suoraa kauppaa vai vaihtoa? Se mitenkä kauppoihin pääsee riippuu paljolti vaihdokista. Kahden edellisen autoni kohdalla hyvityshinta on vaihdellut parin tonnin paikkeilla, mutta jopa 3500€ oli eroa vaihtoautoa arvioitaessa!!! Eli kannattaa tosiaankin kysellä ja tinkiä.
- Pete
katselija kirjoitti:
Ostitko Eastwest importista Huittisista? Itse kävin eilen katsomassa siellä yhtä n. 120tkm ajettua GV:a vaalealla sisustalla (sitä jossa oli vebasto, muut oli myyty) ja huomioni kiinnittyi tässä myös kuluneeseen rattiin. Tuossa yksilössä ratissa oli ilmeisesti ollut vielä suoja joka oli peräkontissä. Periaatteessa jos suoja on ollut heikosti kiinni ja renkaat ovat olleet epätasapainossa niin kyllähän se ratti siinä kuluu, mutta...
Autohan muuten oli hyvässä kunnossa ja huoltokirjakin olisi pitänyt löytyä mutta en sitten halunnut sitä nähdä kun arvostettiin autoa myyjän kanssa niin eriarvoisiksi ettei kaupoista oikein ollut toivoa syntyä ;) Itseasiassa etsin vähän erillaista autoa...uudenpaa ja varusteista ei niin väliä. Periaatteessa muutama pieni lommokaan ei haittaa jne.Omassani kuminen ratinsuojus oli painanut rattin rumia jälkiä. Itse ratin kuluneisuuden tutkiminen oli siis mahdotonta.
- Pete
ja muillekin, joilla kyydissä on vaikkapa 4 aikuista.
Toin Saksasta viime syksynä mulla Kanadassa valmistetun Town & Countryn ( Grand Voyager ), koska lapsia on 3 ja ne tuppaavat kasvamaan. Emme enää mahtuneet kunnialla Lagunan farmariin, oli aika ahdasta ja turvattoman tuntuista.
Ruotsissa on kymmeniä vuosia tehty tilastoja liikenneonnettomuuksista. Tilastoihin on merkitty mm. automerkit ja -mallit ja mahdolliset henkilövahingot ( menehtyneet, loukkaantuneet ja vammojen vakavuudet ). Nämä tilastot kertovat omaa karua kieltään todellisista onnettomuuksista: niissä Voyager kuuluu parhaimpaan luokkaan.
NCAP -testeissä auto ajetaan kiinteään esteeseen, siten ne eivät juuri huomioi mm. auton painoa ja kokoa. Testit ovat myös mielestäni liian standardin mukaisia: auto menee aina samassa kulmassa samanlaiseen esteeseen, variaatioita ja muuttuja on siis sangen rajoitetusti todellisuuteen verrattuna. Tämä mahdollistaa auton rakenteen optimoinnin juuri tätä testiä varten pisteiden toivossa. Todellisuudessa onnettomuuksissa on paljon muuttujia joita ei voi ottaa huomioon laboratoriotesteissä.
Tosiasia on, että jos ajan 2500 kg painavalla Voyagerilla 90 km/h ja vastaantuleva 1000 kg painava teinikorolla ajaa päin sivuluisussa 90 km/h, se lentää tienpenkalle kuin rukkanen. Todennäköisesti Voyagerissa olevat selviävät enintään lievin vammmoin, Corollassa olijat kerätään talteen imupaperilla airbageistä, sips -tyynyistä ja epseistä huolimatta.
meno on todella letkeää, nimensä mukainen ( Voyager )
erinomainen talviauto, meno vakaata oli alla jäätä tai loskaa ( varsinkin pidempiakselivälinen Grand )
turvallinen
ylhäältä näkee hyvin muiden kippojen yli
3.8l V6 liikuttaa yli kahta tonnia kiitettävään tahtiin
- ei ole parhaimmillaan kuoppaisilla ja uraisilla teillä, tosin mikähän auto olisi ?
- meno maistuu parhaimmalta noin 130-140 km/h, automaatti pistää isoimman pykälän päälle 70km/h nopeudessa
- ei ole herkkua sulloa ahtaaseen parkkitaloon.
- bensaa kuluu 15-25 l/100km jos joutuu matelemaan tai ajaa kaupungissa, muuten maantiellä 80km/h kulutus on noin 10l/100km. 120 nopeudessa noin 11-12 l/100km
Ratin päällyste saattaa olla herkästi kuluvaa sorttia. Omassani oli kuminen suojus, joten en voinut tätä todeta: edellinen omistaja tykkäsi paksummasta ratista, itse leikkasin ko. sisärenkaan pois ja laiton nahat tilalle.
Katsele muutakin sisustusta, mm. sivuikkunoiden tiivisteet ja ikkkunahissien toimivuus, enemmän ajetuissa ikkunat jumittavat lian takia. Polkimien kumipäällyksistä voi tehdä jotain arvioida. Tarkastele ratin vakionopeussäätimien painikkeiden toimivuutta ja kuluneisuutta.- Voyagerista
Kommentit oli asiallisia ja uskalsit laittaa mukaan myös negatiivisia asioita. Täytyypä laittaa tänne kuulumisia kun kokemusta autosta karttuu. Niin onko pelittänyt hyvin?
Leppoisia ja turvallisia kilometrejä sulle ja perheelles. - Pete
Voyagerista kirjoitti:
Kommentit oli asiallisia ja uskalsit laittaa mukaan myös negatiivisia asioita. Täytyypä laittaa tänne kuulumisia kun kokemusta autosta karttuu. Niin onko pelittänyt hyvin?
Leppoisia ja turvallisia kilometrejä sulle ja perheelles.Kiitokset vaan!
Oma autonihan on paljon parjattu tuontiauto, kaikenlaista soopahaan niistä kerrotaan pelottelumielessä. Koeajoin muutaman ehdan suomi-voyagerin ja täytyy myöntää että minun olisi pitänyt maksaa yli 10 000 eur enemmän enkä ehkä siltikään olisi saanut vastaavan kuntoista ja varusteiltaan vastaavaa. Nämä olivat vuoden-pari uudempaa mallia ja hiukan vähemmän ajettuja mittarin mukaan, yhtä yksityisen kauppaamaa lukuunottamatta, jossa mittarissa oli 220 000 ja pyynti 26 000 eur. Omani maksoi kaikkiaan noin 17 000 eur. Näiden kahden muun liikkeiden kärryjen pyynnit olivat noin 28 000 eur. Lehdissä olen nähnyt noin 16 000 eur pyyntejä muutta niiden kunnosta ei voi sanoa mitään autoa näkemättä eikä varusteitakaan/moottoria yleensä lehdissä mainita. Oma kärryni on kaikin varustein, mitä -96 myytiin, poislukien neliveto. Maalipinta on moitteeton, samoin teknikkka ja auton koko olemus. Yhdessä liikkeestä koeajamassani Vojan koneessa oli vikaa ( paloi Check Engine -merkkivalo ), pienempi 3.3 V6 ( 3.8 V6), ilmastointi oli rikki, sisustus nuhruinen, repsikan puolen ikkuna meni vaivoin kiinni, keskipenkki oli yhtenäinen sohva ( minulla erilliset nojatuolit ), verhoilu tuhruinen kangas ( nahka ) peltivanteet ( valut ), talvikumit kuluneet ja tuntematonta merkkiä ( uudet Goodyear Ultra Grip 500 ), rengaskoot kesä- ja talvirenkaissa pienemmät R15 säästösyistä ( R16 ) jne. Pyynti mainittu 28000 eur.
Huollatin auton Saksassa ennen ajoon lähtöä, liikkeessä remontoitiin mm. jarruja, automaatin ja koneen öljyt vaihdettiin ja jotain tehtiin myös etupään pyörän ripustuksiin. Itse vaihdoin suomessa koko pakoputken katista taakse, äänenvaimennin vuosi hiukan saumoistaan. Muuten, se takimmainen pönttö ei ole vaimennin vaan jonkinlainen resonaattori, pakarin röpötys resonoisi muuten matkustamossa tietyillä nopeuksilla ( =taajuuksilla ), iso V6 kun pyörittää 80 km/h nopeudessa vain noin 1600 rpm eli vain hiukan tyhjäkäyntiä nopeammin, siten käynti ei ole niin tasaista jos kierroksia olisi enemmän. Meno maistuukin parhaimmalta jossain 130-140 km/h tienoilla, mutta suomessahan tämä ei ole sallittua eikä yleensä edes käytännössä mahdollista teiden kunnon ja olosuhteiden vuoksi. Tulipa todettua Saksan autobaanoilla.
Moottori ei juuri pidä ääntä itsestään kiihdytyksiä lukuunottamatta, matkustamossa kuuluva melu tulee pääosin rengasäänistä ( karkea asfaltti karkeakuvioiset nastarenkaat ). Keskieuroopassa melutaso on selvästi alhaisempi. Tosin ei se melu suomenkaan kärryteillä ole järin korkea, huomattavasti alhaisempi kuin aikaisemmilla kotteroillani, mukaan lukien hiljaiseksi kehuttu Renault Laguna ( -96 ).
Omassani moottori on suurin jenkkiversion kone 3.8 litrainen, sen vääntö ja teho piisaa valtateillä lennättämään auton ylämäkeen ilman että automaatti vaihtaisi pienemmälle, olen kuullut että pienempi 3.3 l vääntö ei piisaisi pahimpiin vastamäkiin ilman että automaatti heittää pienemmän pykälän päälle. Uudempien vuosimallien myötä molempien V6:sten vääntöä ja tehoa on lisätty, nykyään 3.8 teho on reilusti yli 200 hv. Omani on -96, siinä teho on vajaat 180 hv.
Ilmastointi on tyypillinen amerikkalainen superkoneisto eli matkustamosta saa jääkaapin tarvittaessa. Talvikeleillä taasen autosta saa jonkinlaisen saunan niin halutessaan, omassani on omat lämppärit puhaltimet sekä etu- että takaosaan. Ilmastoinnin lauhdutin on ehkä hiukan arassa paikassa suoraan rekkarikyltin alla olevassa aukossa, olen harkinnut josko asentaisin sen eteen tiheän teräsverkon, satasen nopeudessa vastaantulevasta autosta lentävä kivi tai nasta saattaa mennä siitä läpi kuin luoti.
Saksan tuonnin puolesta toisin esiin saksan suuremmat valikoimat: Voyagereja ei ole koskaan myyty suomessa kovinkaan mainittavia määriä, siten niitä on sangen vähän käytettyjen markkinoilla ja hintapyynnitkin ovat usein aika kohtuuttomia. Saksassa olisi mistä valita, auton tuonnissa on toki omat kiemuransa, joista tälläkin foorumilla on paljon keskusteltu.
Auto on toiminut moitteetta, suomalaiset talvikelit eivät ole tehneet mitään vaikutusta. Vikoja ei ole ollut. Hyvä, tukeva ja luotettava auto. Eli teet hyvän valinnan, joka joskus myös saattaa pelastaa perheesi, vaikka sellaista tilannetta ei kukaan toivokaan eteensä tulevan. - Pete
Voyagerista kirjoitti:
Kommentit oli asiallisia ja uskalsit laittaa mukaan myös negatiivisia asioita. Täytyypä laittaa tänne kuulumisia kun kokemusta autosta karttuu. Niin onko pelittänyt hyvin?
Leppoisia ja turvallisia kilometrejä sulle ja perheelles.Huomasinkin vasta nyt että autosi onkin Saksan tuontia, eli olit jo toiminut siten kuin edellä kerroin.
Turvallista matkaa !
- raunohermio
Kohta 300 tuhatta eikä jälkiä ratissa tosin vakio ratti.
- jupe
ittellä vuoden vanha voyager ajettu 125tkm
tuotu saksasta ratissa oli vain likaa joka lähti pesuaine rätillä pois,olen kuullut että karheissa käsissä ratti kuluu nopeasti joten kannattaa katsella muitakin yksityiskohtia.
oma näkemys voyagerista on hyvin myönteinen
tilaa mukavasti matkailuun sekä matkustus mukavuutta!
- pkv
tarkistuta kilometrisi autokeskuksessa.lyövät testerin kiinni autoon ja katsovat pitääkö kilsat paikkansa,toki se maksaa hivenen,mutta saatpahan nukuttua sen jälkeen tai sit et enää koskaan.
- Voyagerista
Kyllähän ne kilsat jotakin kertovat, mutta tärkeintä on hinta/laatusuhde.
- minna
.. siis ostettiin viikonloppuna voyager. Ihan normaali, ei siis grand. 2 litran kone tuntuu laiskalta kun aiemmat autot ovat olleet pienempiä massaltaan, mutta pirteitä lähtemään. Meidän auto on myös Saksasta tuotu (autokauppaan) ja sillä oli ajettu 74 tkm! Sisältä tosi siisti ja muutenkin kaunis yksilö. Meillä kilsoja vuodessa ei paljon yli 10 tuhatta tule, joten kai toi 12/-98 rekisteröity auton mittari piti paikkansa. Ainakin siisteys ja ulkokuri antoi siihen uskoa.
Käytimme auton varoiksi merkkikorjaamolla, jossa myöskin uskoivat auton olevan ok. Tyyppiviaksi mainitsivat kannentiivisteen, joka meillä ei vielä vuotanut ainakaan, mutta on kuulemma tonnin remppa. Teimme kaiketi ihan hyvät kaupat, mutta minua pelottaa ajatella, millaisia huolto ja varaosakuluja mahd. tulee.
Mutta kuten sanottu, huomioimalla kokonaisuus ja vertaamalla tarjolla oleviin ajokkeihin pitäisi omia vahvistuksia saada epäröiviin asioihin.
Meillä koeajettiin myös Opel Zafira 1,8 -00. Se kulki hienosti ja oli pirteä, mutta kolmannenrivin penkit onnettomat. Ja koska meilläkin kolme lasta (3,4,5), niin sisätilassa ajonkin aikana liikkuminen "perälle" asti oli plussaa, eli tilavuus veti pidemmän korren. Hinnat noissa molemmissa olivat samat meinaan.
Lukkojen kanssa kuulemma voi tulla ongelmia, jos lapset pääsevät kronkkimaan.
Mutta eiköhän meillä ole hyvät yksilöt kaikilla. Ei tahtoisi funtsia, että teki huonot kaupat. : )- Pete
Olet varmastikin tehnyt hyvät kaupat. Epävarmuus omasta valinnasta on ihan normaalia, ruohohan on aina vihreämpää aidan takana.
Voyager kuuluu luokkaan "isot tila-autot". Näitä ei ole kovinkaan montaa muuta merkkiä, ainakin Chevyn transport ja Fordin Windstar ( ei maahantuontia suomessa ). Toyotalla on joku ja Fordillä Galaxy, nämä ovat kyllä selvästi pienempiä. Opel Zafira kuuluu jo selvästi pienempään kastiin, taaimmainen penkki on erittäin hankalasti käytettävissä, jossain toyotan pikkutila-autossa se oli suorastaan käyttökelvoton, arvoin liikkeessä että pitääkö lapset nostaa istuimille takaluukun kautta selkänojan ylitse.
Autosi moottori on varmastikin 2.4 litrainen, ilmeisesti manuaalivaihteella. Kannentiiviste on joissain vuosimalleissa joskus renannut, mutta vika on korjattu uudempiin ja rempattuihin eri tyyppisellä tiivisteellä, joka kuulemma kestää. Itselläni on Grand 3.8 l veekuutosella, suomen olosuhteissa ei normaalissa ajossa kai ole suurta eroa tähän neloseen. Ei se yli 2 tonnia ole mikään pikkuauton massa. Vasta kun mennään yli satasta, alkaa auton olemus paljastua. Kone pyörittää noin 1800 rpm ja auto lipuu eleettömästi, aikaisemmalla renullani (2.0l) moottoritiellä koneen karjuminen ei herättänyt haluja ajaa kuin noin 90-100 km/h
Omista kokemuksistani voin sanoa, että Voya on hyvin jämerästi tehty auto. Olen ajellut myös muita piilejä, mutta Voyan jälkeen ne muistuttavat kottikärryjä tai mäkiautoja. Edes johtotähdet eivät ole tehneet vaikutusta. Jostain syystä muuten lähes jokaisessa taksimersussa, joissa olen ollut, on ollut tuulilasi halki. Eikä se olemus ole juuri muutenkaan vakuuttanut, ovetkin ovat samanlaisia räppänöitä kuin pikkujapseissa. Voyan oven massan tuntee käteen, kiinni heittämisen äänikin kuulostaa yhtä tukevalta kuin rekassa.
Opelia ( Fafira ) en hankkisi lapsiperheelle, samanlainen räppänä kuin muutkin, eikä niikään tilava.
Lukkojen renaamisesta ei ole kokemusta, aikaisemmissa kärryissäni ( Renault, Opel ) ne kyllä renasivat. Grandissa ne vain toimivat, kaukosäädinkin toimii ongelmitta, toisin kuin Renussa, jossa sillä piti tarkkaan tähdätä vastaanottimeen. Muutaman kerran jouduin avaamaan renun takaovan lukon kikkatonkeja apuna käyttäen.
Merkkihuollot tuppaavat olemaan kalliita, mutta tässä syy ei ole auton, vaan sen huollon. Koska takuu ei ole riesana, ei ole oikeastaan syytä rahoittaa merkkikorjaamoja hinnakkailla määräaikaishuolloilla. Sieltä ei yleensä muuta saa kuin valohoitoa, koko merkkihuollon määräaikaishuolto-homman ideahan on rahoittaa takuukustannuksia, takuu on voimassa vain jos olet käyttänyt autoa kalliissa "huolloissa".
Itse olen nuuskinut muita kanavia varaosien hankintaan kuin virallinen maahantuoja. Saksalainen liike josta kärryn ostin on luvannut myydä varaosia, kokemukseni mukaan säästö suomen hintatasoon on noin 50% ( vaihdoin takalamput saksassa liikkeen huollossa ). Lisäksi American Parts ja American Import tuovat osia joko suoraan jenkeistä tai ruotsin kautta. Juuri aloittanut Chrysler Club tarjonnee vielä uuden kanavan ( http://groups.msn.com/chryslerclub )
Kannattaa aloittaa hyvä asiakassuhde jonkun paikallisen kunnollisen yksityisen huollon kanssa. Meillä päin on eräs hyvä huoltamo, jolla on muitakin Voyagerin omistajia asiakkainaan. Siten malli on heille tuttu. Lisäksi tuo muiden Voyagerien omistajien luottamus on hyvä referenssi. - Gin
Vakaa ja tilava peli tuntuu näin vuoden kokemuksella olevan. Itselläni on 2.4 M5 7h, ja moitteen sijaa löytyy oikeastaan vain merkkihuoltojen hinnasta (no mitäs vein sellaiseen...) sekä meikäläisiin nopeusrajoituksiin vähän huonosti sopivasta vaihteiden porrastuksesta. Viitosta kun ei juuri alle 90 kannata käyttää. Tämä on luullakseni myös se syy, miksi kannen tiivarit eivät ole kestäneet - vedättäminen liian isolla vaihteella ei tee sille hyvää. Omassa yksilössäni ei vielä oireita tiivisteen vuodosta (ajettu nyt 117000).
Kulutus koko vuoden ajalta (37000km) mukaan lukien 5000 km 1400-kiloisen teliasuntovaunun vetoa on 9,6l/100km. Saman vei muuten Volvo 855 samankokoisella moottorilla.
Gin - Pete
Gin kirjoitti:
Vakaa ja tilava peli tuntuu näin vuoden kokemuksella olevan. Itselläni on 2.4 M5 7h, ja moitteen sijaa löytyy oikeastaan vain merkkihuoltojen hinnasta (no mitäs vein sellaiseen...) sekä meikäläisiin nopeusrajoituksiin vähän huonosti sopivasta vaihteiden porrastuksesta. Viitosta kun ei juuri alle 90 kannata käyttää. Tämä on luullakseni myös se syy, miksi kannen tiivarit eivät ole kestäneet - vedättäminen liian isolla vaihteella ei tee sille hyvää. Omassa yksilössäni ei vielä oireita tiivisteen vuodosta (ajettu nyt 117000).
Kulutus koko vuoden ajalta (37000km) mukaan lukien 5000 km 1400-kiloisen teliasuntovaunun vetoa on 9,6l/100km. Saman vei muuten Volvo 855 samankokoisella moottorilla.
GinMulla 3.8l V6 kulutus pyörii noin 12-14l/100km, pääosin kaupassakäyntiä ja lasten kerho -ym. reissuja, eli siis noin 40-60 km/h pätkäajoa. Kaupunkiajossa päästään varmasti yli 20l/100, mutta ei täällä Jyväskylässä voi oikein tätä paljoa harrastaa: varsinaista kaupunkia kun on vain muutama kortteli ja siitä on äkkiä läpi ajettu.
Valtatielle kun pääsee ja JOS siellä voi ajaa 80-100 km/h ( no, 110 ) , kulutus on noin 9-11 l/100km.
Taitaa olla näissä Voyagereissa se "puute", että niillä on ajateltu ajettavan kunnon moottoriteillä ja vain silloin tällöin poiketaan sivupoluille. Ei meillä taida juuri muita teitä ollakaan kuin näitä sivupolkuja. Tämä asia ei ennen niin hirveesti ole harmittanut muilla autoilla, mutta nyt kun saanut kokea miten autolla voi liikkua, olen tämän huomannut. "Kantateilläkin" edessä pyörii kaiken maailman pikkujapseja, jotka hyytyvät ekaan ylämäkeen, ja taas automaatti vaihtaa pienemmälle ( hoh hoijaa ). - H.L
Gin kirjoitti:
Vakaa ja tilava peli tuntuu näin vuoden kokemuksella olevan. Itselläni on 2.4 M5 7h, ja moitteen sijaa löytyy oikeastaan vain merkkihuoltojen hinnasta (no mitäs vein sellaiseen...) sekä meikäläisiin nopeusrajoituksiin vähän huonosti sopivasta vaihteiden porrastuksesta. Viitosta kun ei juuri alle 90 kannata käyttää. Tämä on luullakseni myös se syy, miksi kannen tiivarit eivät ole kestäneet - vedättäminen liian isolla vaihteella ei tee sille hyvää. Omassa yksilössäni ei vielä oireita tiivisteen vuodosta (ajettu nyt 117000).
Kulutus koko vuoden ajalta (37000km) mukaan lukien 5000 km 1400-kiloisen teliasuntovaunun vetoa on 9,6l/100km. Saman vei muuten Volvo 855 samankokoisella moottorilla.
GinEnsinnäkin KAIKILLE Chrysler/Voyager keskusteluihin osallistuneille-KIITOS!!
On mukava lukea ASIAA ja kommentteja,eikä joidenkin hölmöläisten "MuTu mielipiteitä".
Itse olen jo pidemmän aikaa jahkannut Voikun hankinnan kanssa.Aikoinaan ajelin Chevy Astrolla
ja siitä jäi niin hyvät kokemukset,että seuraava
(tila-)auto on juuri Voyager.Ginin ilmoittama kulutus kuulostaa oikealle.Nykyinen ajokkini MB 260e (2.6L / 6syl.) vie sekalaisessa ajossa saman
verran menovettä.Maantiellä pienin kulutus on ollut 8.2l/100km.Vaunukin on ollut perässä (2 aks./n.1500kg) ja pensaa kului n.12-13l/100km.
Tosin mentiin muun liikenteen rytmissä.
Mutta nyt kiinnostaisi mitä tuo 3.3L tomaatti hörppii TAAJAMASSA(ei kaup.keskusta ajoa) ja vaunun kanssa.Veikkaisin 10l ja 15l.Astron kanssa
jo oppi tuollaisen "pehmeän" ajotyylin.Sillä jo säästää litran pari / 100km.Kuinka iso tankki muuten 3.3:ssa on?Voikkuun myös saanee jotain towing package palikoita??Onnistuuko jälkiasennus.
Ja vielä yks juttu.Saksasta haen,tai tilaan auton,se on varma.Tuon Mesenkin ostin aikoinaan "sokkona" tunnetulta diileriltä ja auto
oli PAREMPI,kuin annettiin odottaa.Suosittelen
tuontiautoja muillekin.Mukavaa viikonloppua!! - Pete
H.L kirjoitti:
Ensinnäkin KAIKILLE Chrysler/Voyager keskusteluihin osallistuneille-KIITOS!!
On mukava lukea ASIAA ja kommentteja,eikä joidenkin hölmöläisten "MuTu mielipiteitä".
Itse olen jo pidemmän aikaa jahkannut Voikun hankinnan kanssa.Aikoinaan ajelin Chevy Astrolla
ja siitä jäi niin hyvät kokemukset,että seuraava
(tila-)auto on juuri Voyager.Ginin ilmoittama kulutus kuulostaa oikealle.Nykyinen ajokkini MB 260e (2.6L / 6syl.) vie sekalaisessa ajossa saman
verran menovettä.Maantiellä pienin kulutus on ollut 8.2l/100km.Vaunukin on ollut perässä (2 aks./n.1500kg) ja pensaa kului n.12-13l/100km.
Tosin mentiin muun liikenteen rytmissä.
Mutta nyt kiinnostaisi mitä tuo 3.3L tomaatti hörppii TAAJAMASSA(ei kaup.keskusta ajoa) ja vaunun kanssa.Veikkaisin 10l ja 15l.Astron kanssa
jo oppi tuollaisen "pehmeän" ajotyylin.Sillä jo säästää litran pari / 100km.Kuinka iso tankki muuten 3.3:ssa on?Voikkuun myös saanee jotain towing package palikoita??Onnistuuko jälkiasennus.
Ja vielä yks juttu.Saksasta haen,tai tilaan auton,se on varma.Tuon Mesenkin ostin aikoinaan "sokkona" tunnetulta diileriltä ja auto
oli PAREMPI,kuin annettiin odottaa.Suosittelen
tuontiautoja muillekin.Mukavaa viikonloppua!!Heh, taitavat Voyagerin omistajat olla muita asiallisempia. Karvanoppaskooppirällääjät häiriköivät muilla osastoilla.
Minulla 3.8 V6 kuluttaa ehkä noin 13-14 l/100km työmatkalla ( 8 km yhteen suuntaan, 40-60 km/h rajoitusalueet ). Jos oikeen varovasti ajaa, voi päästä jopa reiluun 12 l/100km. Tällöin pitää varoa tarpeettomia kiihdytyksiä ( jarrutuksia myös tietty ) ja ottaa alamäistä hyöty ylämäkiin. Työmatkallani on pari rankkaa ylämäkeä, nämä saattavat nostaa keskikulutusta toista litraa / 100 km. Lukemat olen ottanut ajotietsikasta.
Luulisin, että tankkki on 3.3:ssa sama kuin 3.8:ssa, eli noin 75 litraa.
Towing package on olemassa ja se sisältää tietääkseni ainakin tehokkaamman automaatin öljynlauhduttimen. Onko sellaista laitettu, on aika hankalaa todeta. Muistaakseni siitä on merkkinä vain joku ylimääräinen letku jostain syyläristä tms. En ole varma, onko kaksi jäähdytyspuhallinta vakio, vai kieliikö se jostain extrasta ( minulla on ). Hinauskoukunhan luulisi meinaavan, että kärry on tehty hinaamaan, mutta sen voi asentaa jälkikäteenkin. Oli mikä oli, minulla moottorin lämpö ei värähdäkään sen jälkeen kun toimintalämpö on saavutettu, oli sitten millainen helle ja ylämäki tahansa.
Toin omani Saksasta, kärry on itse asiassa Town & Country 3.8 LXi, periaatteessa sama kuin varusteltu Grand Voyager. 3.8 V6 ei kuulemma kuulu EU:n tuontiohjelmaan, suurin mylly täällä on 3.3. Kyllä tuonti mielestäni kannatti, täällä on niin surkeat käytettyjen Voyagerien markkinat. Pelkästään hintaa vertailemalla ei niin isoa säästöä tehnyt, mutta kun vertailee mitä sillä saa täällä tai saksassa, ei valinnasta ole epäselvyyttä.
Hyvät viikonloput ! - H.L
Pete kirjoitti:
Heh, taitavat Voyagerin omistajat olla muita asiallisempia. Karvanoppaskooppirällääjät häiriköivät muilla osastoilla.
Minulla 3.8 V6 kuluttaa ehkä noin 13-14 l/100km työmatkalla ( 8 km yhteen suuntaan, 40-60 km/h rajoitusalueet ). Jos oikeen varovasti ajaa, voi päästä jopa reiluun 12 l/100km. Tällöin pitää varoa tarpeettomia kiihdytyksiä ( jarrutuksia myös tietty ) ja ottaa alamäistä hyöty ylämäkiin. Työmatkallani on pari rankkaa ylämäkeä, nämä saattavat nostaa keskikulutusta toista litraa / 100 km. Lukemat olen ottanut ajotietsikasta.
Luulisin, että tankkki on 3.3:ssa sama kuin 3.8:ssa, eli noin 75 litraa.
Towing package on olemassa ja se sisältää tietääkseni ainakin tehokkaamman automaatin öljynlauhduttimen. Onko sellaista laitettu, on aika hankalaa todeta. Muistaakseni siitä on merkkinä vain joku ylimääräinen letku jostain syyläristä tms. En ole varma, onko kaksi jäähdytyspuhallinta vakio, vai kieliikö se jostain extrasta ( minulla on ). Hinauskoukunhan luulisi meinaavan, että kärry on tehty hinaamaan, mutta sen voi asentaa jälkikäteenkin. Oli mikä oli, minulla moottorin lämpö ei värähdäkään sen jälkeen kun toimintalämpö on saavutettu, oli sitten millainen helle ja ylämäki tahansa.
Toin omani Saksasta, kärry on itse asiassa Town & Country 3.8 LXi, periaatteessa sama kuin varusteltu Grand Voyager. 3.8 V6 ei kuulemma kuulu EU:n tuontiohjelmaan, suurin mylly täällä on 3.3. Kyllä tuonti mielestäni kannatti, täällä on niin surkeat käytettyjen Voyagerien markkinat. Pelkästään hintaa vertailemalla ei niin isoa säästöä tehnyt, mutta kun vertailee mitä sillä saa täällä tai saksassa, ei valinnasta ole epäselvyyttä.
Hyvät viikonloput !Oliskos niin,että asialliset immeiset valitsee asiallisen kulkuneuvon?Mutta onneksi tämä "osasto"
on säästynyt häiriköiltä!
Onko autosi taka-vai neliveto versio?Suomeen on kaiketi joitain nelivetoja tuotu tuolla 3.8 koneella.Germaaneissa niitä olis tyrkyllä,mutta
täkäläinen rekisteröinti on sitten oma juttunsa.
Tuli sellainen kyssäri mieleen,että onko Pete sinun Voikku nahkaverhoiltu?Jos on,niin löytyykö
peffagrillit,niinkuin Fin-versioista?Entäs radio/kasetti vai radio/cd?Joissain on nämä kaikki
samassa paketissa (ainakin uusissa).Passaako udella,paljonko oli veroa sinun tapauksessa?Jos et
halua vastata,sivuuta asia (:
Kulutukseen vielä,oma työmatka saman sorttinen,eli kulutus samoilla linjoilla.Toisaalta,kilsoja tulee vuodessa vain n.12Tkm,eli ei kohtuutonta haittaa pienestä janoisuudesta.
Mielestäni kokonais-hankintahinnassa jo esim.2000
euron säästö on huomattava.Tuon summan säästäminen
kaikkien norm.kulujen jälkeen ei ainakaan meillä
onnistu ihan parista tilistä.
Joo,säästöksi voi laskea myös sen,että nyt jo 13 vuotias meseni on edelleen ruosteeton!Ja on katsottu kotelot,ovet,maton aluset ym.Samaa sopii
odottaa voikustakin,kun ei ole täällä suolalitkussa kuorrutettu.Palaillaan ja edelleen
mukavaa wiikendiä! - Pete
H.L kirjoitti:
Oliskos niin,että asialliset immeiset valitsee asiallisen kulkuneuvon?Mutta onneksi tämä "osasto"
on säästynyt häiriköiltä!
Onko autosi taka-vai neliveto versio?Suomeen on kaiketi joitain nelivetoja tuotu tuolla 3.8 koneella.Germaaneissa niitä olis tyrkyllä,mutta
täkäläinen rekisteröinti on sitten oma juttunsa.
Tuli sellainen kyssäri mieleen,että onko Pete sinun Voikku nahkaverhoiltu?Jos on,niin löytyykö
peffagrillit,niinkuin Fin-versioista?Entäs radio/kasetti vai radio/cd?Joissain on nämä kaikki
samassa paketissa (ainakin uusissa).Passaako udella,paljonko oli veroa sinun tapauksessa?Jos et
halua vastata,sivuuta asia (:
Kulutukseen vielä,oma työmatka saman sorttinen,eli kulutus samoilla linjoilla.Toisaalta,kilsoja tulee vuodessa vain n.12Tkm,eli ei kohtuutonta haittaa pienestä janoisuudesta.
Mielestäni kokonais-hankintahinnassa jo esim.2000
euron säästö on huomattava.Tuon summan säästäminen
kaikkien norm.kulujen jälkeen ei ainakaan meillä
onnistu ihan parista tilistä.
Joo,säästöksi voi laskea myös sen,että nyt jo 13 vuotias meseni on edelleen ruosteeton!Ja on katsottu kotelot,ovet,maton aluset ym.Samaa sopii
odottaa voikustakin,kun ei ole täällä suolalitkussa kuorrutettu.Palaillaan ja edelleen
mukavaa wiikendiä!Meitsin kärry on etuvetoinen. Jostain sain tietää, että saksaan on tuotu jonkinverran näitä nelivetoisia, jolloin niissä on ollut 3.8 V6. Näistä saa kai jotain etua alppialueella, itse en ole AWD:tä kaivannut ( etenee nytkin loistavasti suomen keleissä ). Jos nämä AWD:t on tuotu virallisia kanavia ( en mene vannomaan ), pitäisi rekisteröinnin sujua ongelmitta. Saksassa on paljon myös näitä jenkkivoyagereja, jotka on harmaatuotuja tai muuttoautoja. Ne on silloin rekisteröity saksan kansallisen lainsäädännön poikkeusluvilla, jotka eivät sido suomalaisia viranomaisia. Yleensä taka- ja ajovalot tuottavat ongelmia. Tullin sivujen mukaan myös nelivetoja on tuotu suomeen.
Omani on juuri tällainen harmaatuotu jenkki, sopivan käyttöönottopäivän, valojen DOT -merkinnän ja FMVSS -hyväksynnän ansiosta valot menivät läpi. Takavalot vaihdatin jo saksassa E -tyyppisiksi ( noin 200 eur ). Muussa tekniikassa ei sitten ollutkaan huomauttamista. Kävin pitkään kirjeenvaihtoa kauppiaan ja AKEn ajoneuvotekniikan kanssa, ennen kuin sain varmistuksen valojen hyväksynnästä. Tietty valotkin olisi voinut vaihtaa E -tyyppisiksi korkeudensäätömoottorein, mutta olisivat saksassa maksaneet noin 500-600 eur. En koittaisi tuoda -98 uudempaa jenkkiä, koska niissä tulee eteen EU -tyyppihyväksynnän puute. Onko tämä sitten millainen este, pitää selvittää AKE:sta.
Nahkapallit on joka istuimella, aivan iskemättömässä kunnossa ( mitä lie biisonia, ei mitään halkeamia tai kulumia joita tapaa esim. vanhemmissa volvoissa ). Istuinlämppäreitä en ole osannut kaivata, niitä ei kai ole ( en ole löytänyt mistään kytkintä ). Nämä penkit eivät ole tuntuneet kylmiltä pakkasillakaan. Autossa on tämä Infinity Sound System, jossa on CD/nauhuri/radio samassa setissä ja epämääräinen luku kajareita. Keskirivillä on erillset nojatuolit, takasivu- ja takalasi sävytetty, kyljissä korinväriset helmat samoin etu- ja takapuskuri korin värissä, metallihohtomaali, mallikohtaiset valuvanteet, liukuovet molemmilla puolilla jne.
Jenkeissä samasta automerkistä on eri hintaisia malleja eri nimillä. Tässä tapauksessa karvalakkimallista huipulle mallinimet ovat Plymouth Voyager, Dodge Caravan ja Chrysler Town & Country. Plymouthista ja Dodgesta saa myös Grand -mallin, Town & Country on aina pidempi. Dodge on ulkonäöltään eniten eu -voyagerin näköinen.
Veroa tuli kokonaisuudessaan noin 5700 eur. Käyttöönotto oli 20.11.1995, kärryn veropäätös löytyy marraskuun listoilta tullin sivuilta. Verottaja kai arvioi tämän vakio Voyagerin mukaan, vaikka kyseessä on jenkkimalliston huippumalli ( tai melkein huippu, neliveto on kai se kallein ). Hinta saksassa ajoon mentäessä ( kaikki laput sun muut paperit ja vakuutukset itse auto ja sen huolto liikkeessä ) oli 10 000 eur. Suomessa asennetut lämppärit nastarenkaat omin vantein rek.kulut matka verot tekee kokonaishinnaksi noin 17500 eur. Juomalastin hintaa en laske mukaan, mukavasti sitäkin mahtui kyytiin . . .
Bensankulutus ei meitsin kakkosautossa ( Saab 90 ) juuri häviä tälle laivalle, molemmat kuluttavat noin 10-11 l/100km normaalissa valtatieajossa. Nurkkapyörityksessa Voya vienee niukan voiton, kaupunkiajosta en oikein tiedä kun sitä voi ajella niin vähän ( asun Jyväskylässä, kaupungin läpi ehtii helposti ajaa samalla hengitystään pidättäen, jos ei juutu valoihin :-) ).
Työmatkan janoisuus johtuu paljolti siitä että automaatti heittää isoimman pykälän silmään vasta 70 km/h nopeudessa. Siten jyryttelen 40-60km/h kakkosella tai kolmosella kotoa töihin. Enemmänkin kuluisi jos olisi enemmän esim. liikennevaloja matkan varrella, liikkeellelähdöt ja kiihdytykset lisäävät merkittävästi kulutusta. Diesel olisi pieniruokaisempi, mutta diesel -vero, korkeampi ostohinta ja autovero mahdolliset kestävyysongelmat vesittävät oletetut säästöt polttoainekuluissa.
Alustassa ei ole ruosteen häivää ( olen montulla ollessa aina syynäilly ), tuskin muuallakaan. Katsastusinssin mielipide oli osapuilleen: "joo, tyypillinen tuontiauto, ei ruostetta".
Halvemmallakin olisin saanut Voyagerin saksasta, mutta en viitsinyt sitä kaikkein halvinta ostaa, koska saksassakin auton hintaan vaikuttaa paljon auton kunto. Toisaalta uudempaa ja vähemmän ajettua en voinut tuoda suomen verottajan takia. Nämä jenkkivojakerit vaikuttavat olevan eu-vojakereja suhteessa halvempia, vaikka tuppaavat olemaan paremmin varusteltuja.
Suomessa ei ole koskaan myyty Voyagereja mainittavia määriä. Siten käytettyjen markkinoilla tarjonta on heikkoa ja hinnat sen mukaisia. Saksassa tarjontaa on kertaluokkia enemmän, siten on mistä valita ja hintapyynnitkin ovat kohtuullisia. - H.L
Pete kirjoitti:
Meitsin kärry on etuvetoinen. Jostain sain tietää, että saksaan on tuotu jonkinverran näitä nelivetoisia, jolloin niissä on ollut 3.8 V6. Näistä saa kai jotain etua alppialueella, itse en ole AWD:tä kaivannut ( etenee nytkin loistavasti suomen keleissä ). Jos nämä AWD:t on tuotu virallisia kanavia ( en mene vannomaan ), pitäisi rekisteröinnin sujua ongelmitta. Saksassa on paljon myös näitä jenkkivoyagereja, jotka on harmaatuotuja tai muuttoautoja. Ne on silloin rekisteröity saksan kansallisen lainsäädännön poikkeusluvilla, jotka eivät sido suomalaisia viranomaisia. Yleensä taka- ja ajovalot tuottavat ongelmia. Tullin sivujen mukaan myös nelivetoja on tuotu suomeen.
Omani on juuri tällainen harmaatuotu jenkki, sopivan käyttöönottopäivän, valojen DOT -merkinnän ja FMVSS -hyväksynnän ansiosta valot menivät läpi. Takavalot vaihdatin jo saksassa E -tyyppisiksi ( noin 200 eur ). Muussa tekniikassa ei sitten ollutkaan huomauttamista. Kävin pitkään kirjeenvaihtoa kauppiaan ja AKEn ajoneuvotekniikan kanssa, ennen kuin sain varmistuksen valojen hyväksynnästä. Tietty valotkin olisi voinut vaihtaa E -tyyppisiksi korkeudensäätömoottorein, mutta olisivat saksassa maksaneet noin 500-600 eur. En koittaisi tuoda -98 uudempaa jenkkiä, koska niissä tulee eteen EU -tyyppihyväksynnän puute. Onko tämä sitten millainen este, pitää selvittää AKE:sta.
Nahkapallit on joka istuimella, aivan iskemättömässä kunnossa ( mitä lie biisonia, ei mitään halkeamia tai kulumia joita tapaa esim. vanhemmissa volvoissa ). Istuinlämppäreitä en ole osannut kaivata, niitä ei kai ole ( en ole löytänyt mistään kytkintä ). Nämä penkit eivät ole tuntuneet kylmiltä pakkasillakaan. Autossa on tämä Infinity Sound System, jossa on CD/nauhuri/radio samassa setissä ja epämääräinen luku kajareita. Keskirivillä on erillset nojatuolit, takasivu- ja takalasi sävytetty, kyljissä korinväriset helmat samoin etu- ja takapuskuri korin värissä, metallihohtomaali, mallikohtaiset valuvanteet, liukuovet molemmilla puolilla jne.
Jenkeissä samasta automerkistä on eri hintaisia malleja eri nimillä. Tässä tapauksessa karvalakkimallista huipulle mallinimet ovat Plymouth Voyager, Dodge Caravan ja Chrysler Town & Country. Plymouthista ja Dodgesta saa myös Grand -mallin, Town & Country on aina pidempi. Dodge on ulkonäöltään eniten eu -voyagerin näköinen.
Veroa tuli kokonaisuudessaan noin 5700 eur. Käyttöönotto oli 20.11.1995, kärryn veropäätös löytyy marraskuun listoilta tullin sivuilta. Verottaja kai arvioi tämän vakio Voyagerin mukaan, vaikka kyseessä on jenkkimalliston huippumalli ( tai melkein huippu, neliveto on kai se kallein ). Hinta saksassa ajoon mentäessä ( kaikki laput sun muut paperit ja vakuutukset itse auto ja sen huolto liikkeessä ) oli 10 000 eur. Suomessa asennetut lämppärit nastarenkaat omin vantein rek.kulut matka verot tekee kokonaishinnaksi noin 17500 eur. Juomalastin hintaa en laske mukaan, mukavasti sitäkin mahtui kyytiin . . .
Bensankulutus ei meitsin kakkosautossa ( Saab 90 ) juuri häviä tälle laivalle, molemmat kuluttavat noin 10-11 l/100km normaalissa valtatieajossa. Nurkkapyörityksessa Voya vienee niukan voiton, kaupunkiajosta en oikein tiedä kun sitä voi ajella niin vähän ( asun Jyväskylässä, kaupungin läpi ehtii helposti ajaa samalla hengitystään pidättäen, jos ei juutu valoihin :-) ).
Työmatkan janoisuus johtuu paljolti siitä että automaatti heittää isoimman pykälän silmään vasta 70 km/h nopeudessa. Siten jyryttelen 40-60km/h kakkosella tai kolmosella kotoa töihin. Enemmänkin kuluisi jos olisi enemmän esim. liikennevaloja matkan varrella, liikkeellelähdöt ja kiihdytykset lisäävät merkittävästi kulutusta. Diesel olisi pieniruokaisempi, mutta diesel -vero, korkeampi ostohinta ja autovero mahdolliset kestävyysongelmat vesittävät oletetut säästöt polttoainekuluissa.
Alustassa ei ole ruosteen häivää ( olen montulla ollessa aina syynäilly ), tuskin muuallakaan. Katsastusinssin mielipide oli osapuilleen: "joo, tyypillinen tuontiauto, ei ruostetta".
Halvemmallakin olisin saanut Voyagerin saksasta, mutta en viitsinyt sitä kaikkein halvinta ostaa, koska saksassakin auton hintaan vaikuttaa paljon auton kunto. Toisaalta uudempaa ja vähemmän ajettua en voinut tuoda suomen verottajan takia. Nämä jenkkivojakerit vaikuttavat olevan eu-vojakereja suhteessa halvempia, vaikka tuppaavat olemaan paremmin varusteltuja.
Suomessa ei ole koskaan myyty Voyagereja mainittavia määriä. Siten käytettyjen markkinoilla tarjonta on heikkoa ja hinnat sen mukaisia. Saksassa tarjontaa on kertaluokkia enemmän, siten on mistä valita ja hintapyynnitkin ovat kohtuullisia.Tattista taas asiallisista vinkeistä.Tuosta AWD:stä.Ainakin edellistä mallia (->96) tuotiin virallisen maahantuojan kautta.Ne vanhemmat mallit
ei kiinnosta.97-99 mallit on mietintämyssyssä.
Valojen suhteen ei taida ongelmia olla,jos/kun hankkii tuon Itävallan Voyagerin.
Niinpä,ei nykyisessä autossanikaan penkinlämppäreitä ole ja ilmankin ollaan pärjätty.Kiitos sisätilan lämppärin.
Ja olishan ajokki mukava ottaa tallista.Tallipaha-
nen on vain 260cm leveä.Pituutta kyllä piisaa.
Ajatus kulkea voikun takaovesta tallissa ei kauheasti houkuta.
Verotuksessa näyttää tuo vuosi 97 olevan jonkin-
lainen taitekohta.Liekö EU-kuvioilla osuutta asiaan?
Kyselin Saksan päästä agentilta toimutusta tänne
Suomeen (Mäntyluoto).Homma hoituu hintaan 450e.
Tämä nykyinen autoni tuli samalla systeemillä Haifaan (Israel).Eli sokkona ostin tämänkin,eikä
ollut tavarassa huomauttamista.Päinvastoin.
Uskoisin,että sama tahti jatkuisi.
Tuo bensan kulutus on pakollinen juttu.Kaikkihan
nuo jotain vie,mutta jos keskikulutus pysyy alle
12l/100km,ei haittaa.Vuotuiset kilometrit n.10-12Tkm.Eli dieselille ei kiitos.
Saksanhinnoista...joo,ei sakemannikaan niin hölmö
ole,että puoli-ilmaiseksi autoja tänne pohjolaan antaisi.Hyvät yksilöt menee kyllä sielläkin kaupaksi sikäläisille markkinoille.Hinta/laatusuhde on vain "todellisempi",kuin täällä kotoisilla jobbareilla.
Suomiautoissa on toki se etu,että yleensä tämä talvirengas ja lohkolämppäri asia on valmiiksi hoidettu,mutta siihen ne plussat sitten jäävätkin.Omaanikin (meseen) nuo himmelit on hankittu,eli "suomi jalostus" on tehty.
Nyt täytyisi alkaa aktiivisesti kaupittelemaan tuota nykyistä,että saisi voikun kesän rientoihin.
Taas kerran kiittelen kommenteista.
Kesää odotellessa... - Pete
H.L kirjoitti:
Tattista taas asiallisista vinkeistä.Tuosta AWD:stä.Ainakin edellistä mallia (->96) tuotiin virallisen maahantuojan kautta.Ne vanhemmat mallit
ei kiinnosta.97-99 mallit on mietintämyssyssä.
Valojen suhteen ei taida ongelmia olla,jos/kun hankkii tuon Itävallan Voyagerin.
Niinpä,ei nykyisessä autossanikaan penkinlämppäreitä ole ja ilmankin ollaan pärjätty.Kiitos sisätilan lämppärin.
Ja olishan ajokki mukava ottaa tallista.Tallipaha-
nen on vain 260cm leveä.Pituutta kyllä piisaa.
Ajatus kulkea voikun takaovesta tallissa ei kauheasti houkuta.
Verotuksessa näyttää tuo vuosi 97 olevan jonkin-
lainen taitekohta.Liekö EU-kuvioilla osuutta asiaan?
Kyselin Saksan päästä agentilta toimutusta tänne
Suomeen (Mäntyluoto).Homma hoituu hintaan 450e.
Tämä nykyinen autoni tuli samalla systeemillä Haifaan (Israel).Eli sokkona ostin tämänkin,eikä
ollut tavarassa huomauttamista.Päinvastoin.
Uskoisin,että sama tahti jatkuisi.
Tuo bensan kulutus on pakollinen juttu.Kaikkihan
nuo jotain vie,mutta jos keskikulutus pysyy alle
12l/100km,ei haittaa.Vuotuiset kilometrit n.10-12Tkm.Eli dieselille ei kiitos.
Saksanhinnoista...joo,ei sakemannikaan niin hölmö
ole,että puoli-ilmaiseksi autoja tänne pohjolaan antaisi.Hyvät yksilöt menee kyllä sielläkin kaupaksi sikäläisille markkinoille.Hinta/laatusuhde on vain "todellisempi",kuin täällä kotoisilla jobbareilla.
Suomiautoissa on toki se etu,että yleensä tämä talvirengas ja lohkolämppäri asia on valmiiksi hoidettu,mutta siihen ne plussat sitten jäävätkin.Omaanikin (meseen) nuo himmelit on hankittu,eli "suomi jalostus" on tehty.
Nyt täytyisi alkaa aktiivisesti kaupittelemaan tuota nykyistä,että saisi voikun kesän rientoihin.
Taas kerran kiittelen kommenteista.
Kesää odotellessa...Korimalli vaihtui -96, omani on tätä uudempaa korimallia. Vanhempaa en myöskään edes harkinnut, vaikka ovatkin melkoisesti halvempia Saksassa. Myös tätä uudempaa korimallia tapaa AWD:nä Saksassa.
Valojen vaihto ei nyt merkittävästi lisää kustannuksia. Lisäksi molemmat ovat yhtä huonoja, ei se E -tyypin rihlattu lampun lasi sen tehoa lisää sileään DOT/SAE -lamppuun verrattuna. Itsekin laitan lisävalot, kunhan saan rahaa kasaan, joten ajovaloilla pidetään vain katsastusinssi tyytyväisenä, sama onko niissä DOT tai E -merkintä. Jenkkivaloihin polttimoiden saanti on hiukan hankalampaaa, merkkihuollon voit kiertää kaukaa ( 39 eur/polttimo ), AD-varaosa myy samaa tyyppiä 9 euron hintaan ( 9007 vai oliko se 9700, en nyt muista )
Pieneen talliin Voyagerin sullominen on aika taidetta, tosin sivupeilit saa taitettua. Liukuovet saa muuten auki ahtaassakin tallissa ja sieltä on kohtuu helppo mennä kuskin paikalle, ei tarvii mennä takaluukusta :-) .
En oikein tiedä mitä olisi tapahtunut 97, mallikin on pääosin ihan sama kuin -96.
Sokkona auton osto tuntuu aina arveluttavalta, omani koeajoi pikkuveljeni, joka sattui asumaan lähellä autoliikettä. Toisaalta kun ei valitse sitä halvinta kohdetta melko varmasti osuu oikeaan. Asiantunteva agentti on varmasti hyvä valinta, jos hänet lisäksi valtuuttaa katsomaan ettei ihan raatoa tuo. Saksan lakien mukaan liikkeen tulee kertoa mitä vikaa autossa TIEDETÄÄN olevan, itsekin sain muutamasta halpisvojakerista aika mittavat vikalistat. Romua ei kannata lähteä suomeen tuottamaan, niitä on täällä jo muutenkin maantiet pullollaan. Autoverokin on käytännnössä sama ns. löydöstä ja romuläjästä, jos ne ovat samaa mallia, vuosimallia jne.
Keskikulutus riippuu paljon missä ajaa, Voyageria ei ole tehty kauppakassiksi tai kaupungissa cruisailuun. Sillä on ajateltu ajettavan valtatiellä pitkiä taipaleita. Hesa-Tre on aika lyhyt pätkä tälle autolle. Saksanreissun keskikulutus oli 11.2 l/100km, eikä se ollut mitään taloudellisuusajoa. Samalla tuli todettua, ettei Sveitsistä lähtien saksan päästä päähän ajossa kuski väsynyt juuri yhtään, vaikka ajoin putkeen vain pari tankkaustaukoa pitäen.
Diesel -malleissa on ollut jotain tyyppivikaa. Niiden autoverot ovat olleet aika kovia ja Saksassakin lähtöhinta on yleensä korkeampi. Diesel -vero on Voyagerille aika korkea. Siten olen samaa mieltä.
Ei kannata liikaa tuijottaa niitä suomi-autojen nastakumeja, omissani ne ovat yleensä olleet ikivanhoja malleja ja kypsiä kierrätykseen. Vasta nyt kun ostin tuontiautoon ihan uudet Ultra Grip 500:set, huomasin kuinka hyvät voivat talvirenkaat olla. Lohkolämppäri asennuksineen maksaa saman kuin kolme tankkia bensaa. Sivuvilkut maksoivat jotain 20 eur AD -varaosasta.
Uusimmassa Moottori -lehdessä oli juttua käytetystä Voyagerista. Siinä oli osin aika erikoista vinkkejä. En ole ennen kuullutkaan, että jarruissa olisi nopeaa kulumista. Omassani ainakin levyt edessä ovat melkein iskemättömässä kunnossa ( vaihdettu liikkeessä ? ), ABS toimii ongelmitta. Automaattivikojen syyksi kerrottiin öljyvuodot, tietääkseni suurimmat syyt automaatin laukeamiseen ovat:
- väärä öljy. Vain Moparin tietty tyyppi käy
- liian vähän öljyä. No, jos vuotaa, tietenkin se vähenee.
- öljyn ylikuumeneminen, suodattimen tukkeutuminen. Seuraa öljyn väriä ja tuoksua, ehta öljy on kirkasta rosaan vivahtavaa ja tuoksuu miedosti. Palanut öljy on ruskehtavaa ja haisee palaneelle. Öljyn voi syynätä helpoiten automaatin mittatikusta, laita öljyä vaikkapa puhtaaseen lasipurkkiin ( Piltti ) muutama tippa, värin voi tarkastaa ja tuoksun ( hajun ) huomaa selvästi.
Maintuista pikkuvioista en osaa sanoa, aikaisemmissa suomi-autoissani niitä on kyllä ollut.
Itse tekisin seuraavan koeajon/tarkastuksen
- syynätään maanpinta paikalta, jossa auto on seissyt. Onko maahan tipppunut jotain autosta. Kärryt eivät tosin välttämättä ole olleet juuri siinä paikassa josta se löydetään kun sitä tullaan katsomaan.
- automaatin öljyn kunto ja pinnan korkeus lämpimänä/kylmänä
- ohjaustehostimen öljyille sama juttu pinnan korkeuden suhteen
- moottoriöljyn kunto ja pinnan korkeus
- akun nesteet / varaustila ( ota halpa ominaispainomittari mukaan )
- jäähdytysnesteen pinta kuumana/kylmänä
- sitten ajoon: etsi kuhmuinen tie ja kuuntele kuuluuko alustasta lonksumista. Riittävän kuhmuisen tien löytäminen on olla hankalaa saksassa, meillä se ei ole ongelma...lonksuminen ei välttämättä ole fataalia, alustassa on kaiken maailman kumipuslaa ja niveltä, joiden vaihto ei maailmoja maksa, saapa ainakin syyn vaatia hintaa alas.
- aja parkkiin ja jätä tyhjäkäynnille, tippuuko jostain nesteitä. Moottorin lämpömittarin ei pitäisi juuri värähtääkään kun käyntilämpö on saavutettu ( noin puolivälissä asteikkoa ). Jos kytket käsijarrun ja laitat tomaatin D -asentoon, moottori kuormittuu hiukan enemmän ja mahd. kuumenemisongelmat tulevat esiin selvemmin.
- kääntele ohjausta paikallaan moottorin käydessä, mites tehostin toimii. Tippuuko öljyä, työsylinteri on pohjassa etupyörien välissä.
- mites mylly höpisee, ylimääräiset kitinät eivät tuo plussaa. Tarkasta moniurahihnan kunto.
- jos löytyy rasvamonttu, tsekkaa alustan kunto ( alusta, pakari, bensasäiliö ) ruosteen ja vuotojen varalta. Omassani on kaikissa pyörissä sisälokarit, EU -vojakereissa niitä ei taida olla joko edessä tai takana, en nyt muista.
- aja kärry jonkin seinän viertä pitkin ikkuna auki, kuuntele mahd. ylimääräisiä helinöitä
- ilmastoinnin jäähdytys päälle, lämpö kylmälle, kiertoilma päälle ja valitse kojelaudan suuttimet ( säädin suoraan ylös, kello kolmessa puhaltaa tuulilasiin / lattialle, kiertoilma vaihtuu tällöin itsestään raitisilmalle eli ottaa ulkoa. ) Puhallin täysille. Alkaako ilma jäähtyä verrattuna jäähdytys päällä tai pois. Tämän voi tarkastaa vain jos ulkoilman lämpö on noin 10-15 tai korkeampi. Ilmastoinnissa aika usein kylmäaineet ovat vähissä ( varsinkin näissä iäkkäämmissä ), täyttö ei ole kallista. Kompuran vaihto on jo kalliimpaa. Lauhdutin sijaitsee keulassa hiukan arassa paikassa ja voi vuotaa.
Joissain pikkukylissä liikkeessä saattaa olla myynnissä asiakkaiden omistamia autoja. Tämä ei ole välttämättä suuri haitta, omani oli juuri tällainen. Piti vain sopia etukäteen milloin auto on liikkeessä nähtävänä. Mobile.de:stä tämä ei selviä, kuvasta saattaa nähdä onko auto rekisterissä. Liikkeen omissa kärryissä ei ole lappuja kiinni. Oman kärryni kaksi aikaisempaa omistajaa olivat molemmat muutaman kilsan säteellä liikkeestä.
Suomessa kannattaa nesteet tietenkin vaihtaa, lohkolämppärin asennuksen yhteydessä jäähdytysnesteet vaihdetaan joka tapauksessa.
Saksalaiset eivät mielellään osta näitä meille kelpaavia 96-99 -vuosimallien Voyagereja suurin V6 -moottorein, koska paikalliset käyttömaksut rokottavat enemmään juuri näitä vanhempia isoin moottorein varustettuja. Siten näitä saa sieltä aika mukaviin hintoihin.
Muuten, siinä Moottori -lehdessä mainittiin, että jenkeissä kootut Voyagerit olisivat heikompilaatuisia kuin EU -Voyagerit. En ole tehnyt kovin kattavaa tutkimusta, mutta liikkeissä ja parkkipaikoilla olen tehnyt vertailuja. Ainakin ulkoinen olemus viittaa yleensä juuri päinvastaiseen. Koeajojen perusteella EU -vojakereissa alusta on pikkuautomaisempi. Kantavuus on OK molemmissa, mulla on kai takana maavaran tasaus iskareissa.
Ei muuta kuin hyvää matkalukesää, Bon Voyage !
- vellu
Olen ajellut vuosikaudet Vw Transporter-bussilla, mutta enää en tarvi ihan niin isoa autoa. Kävin juuri Porin Rinta-Joupilla katsomassa Saksasta tuotua vuoden 1996 Grand Voyager 2.5td:ä. 170 000 ajettu ja hinta 19900. Vaikutti ihan siistiltä peliltä, mutta onko kellään mitään kokemuksia tästä diesel-mallista.
- jäbä
Just oon tuomassa omaa voyageria suomeen. vm.2000, 2,4L bensakoneella ja automaatti. Mittarissa 70tkm ja ostin perheeltä suoraan niiden kotoa Saksasta hintaan 9oooe. Hyvä laite ja hintaa suomessa 19000e. Kannatti ostaa ja sairaan siisti laite onkin. Vikoja koneessa ei oo minkään vertaa. Kaikki hihnat vaihdettu nyt ja varustettu sekä lohko- että bensalämmittimellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110