Toimeentulo

Mies -89

Tarkoitus olisi tässä lähikuukausien aikana muuttaa pois vanhempien luota. Yksiö on katsottuna valmiina ja pääsen muuttamaan sinne kunhan se vapautuu (vuokranantaja on hyvä tuttu). En osaa sanoa varmaksi, mutta arvioisin että ns. pakollisiin kuluihin menisi sellainen 400e kuukaudessa (vuokra, sähkö, vesi).

Kysymys on että kuinka hyvin 20-vuotias mies tulee toimeen ilman töitä? Mitä tukia kannattaa hakea ja paljonko niitä saa?

Miltä tilanne muuten vaikuttaa? Kai sitä sossusta voi toimeentulotukea aina hakea jos ei rahat millään riitä elämiseen? Kertokaa myös omia kokemuksia tällaisista taloushuolista ja miten ne ratkesivet.

Nenäkkäät kommentit kuten "mene töihin" voi jättää kirjoittamatta.

15

1213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????

      Niin tämä 20-vuotias mies on ilmeisesti työtön eikä esimerkiksi opiskelija? Hän hakee asumistukea, jonka määrää ei pysty arvioimaan annetuilla tiedoilla mitenkään. Hän hakee myös työttömyystukea, jonka laadusta tai määrästä ei pysty sanomaan mitään näillä tiedoilla. Tottakai toimeentulotukeakin voi hakea, eri asia myönnetäänkö sitä ja siitä ei edelleenkään voi sanoa mitään näillä tiedoilla.

      Se, että hakijasta kerrotaan vain sukupuoli ja ikä, ei auta millään tavalla. Se, että asunnosta annetaan vain arvio vuokrasta ja huoneiden lukumäärä, ei auta millään tavalla. Mutta jos tarkoitus oli vaan saada tukien nimiä, niin osan pystyi näillä tiedoilla jopa sanomaan.

      • Mies -89

        Tuosta asunnosta en ole nähnyt vielä paperilla mitään, sen takia mitään tietoja en viitsinyt laittaa. Siksi kysyinkin asiaani tuollain yleisellä tasolla, olen näet muuttamassa ensimmäiseen asuntooni ensimmäistä kertaa. Kai mä nyt sen verran tajuan että sitten kun sitä asumistukea haen niin mulla on vuokrasopimus ynnämuut paperit ja tiedot mukanani kelassa.

        Haluaisin vain tietää mahdollisuuksistani, jotta pystyn varautumaan tulevaan.


      • 14
        Mies -89 kirjoitti:

        Tuosta asunnosta en ole nähnyt vielä paperilla mitään, sen takia mitään tietoja en viitsinyt laittaa. Siksi kysyinkin asiaani tuollain yleisellä tasolla, olen näet muuttamassa ensimmäiseen asuntooni ensimmäistä kertaa. Kai mä nyt sen verran tajuan että sitten kun sitä asumistukea haen niin mulla on vuokrasopimus ynnämuut paperit ja tiedot mukanani kelassa.

        Haluaisin vain tietää mahdollisuuksistani, jotta pystyn varautumaan tulevaan.

        ole pelkästään mainitsemasi 400€ (vuokra, sähkö, vesi). Joka ikinen muu asia elämässä maksaa myös, eikä niitä hyödykkeitä ole jos ei maksa: ruoka, puhelin, internet, vaatteet, ihan kaikki maksaa. Ikäisesi mies varmasti käyttää noita kaikkia ja lisäksi käy kahvilla/olusilla ystävien kanssa, haluaa auton jne. Kannattaa laittaa ihan paperille, paljonko maksavat kaikki nettiliittymät ja kännykät. Ruoka maksaa yllättävän paljon, sitä ei huomaa jos vanhemmat kantavat ruoan pöytään. vaikka eläisit 3€/päivä pelkällä kaurapuurolla, sekin tekee jo vajaat 70 euroa kuukaudessa, ilman että kahvikupillistakaan keität tai ostat.

        Toimeentulotuki ei ole etuus, jota saat automaattisesti kun olet omat rahasi käyttänyt eivätkä ne riittäneet. Tukiraja on niin pieni minimi, että siinä ei oteta huomioon edes todellista vuokraasi vaan normi, jota vuokra saa korkeintaan olla. Siinä ei makseta erikseen kännykkälaskua tai internettiä, tai uusia vaatteita. Toivottavasti et tupakoi, se vasta kallista on. Elämässä voi myös tulla ja tulee odottamattomia yllätyksiä, jotka maksavat (vaikka ihan terveyskeskusmaksu tms.). Ikäisesi mies ei voi perustaa elämäänsä jo etukäteen siihen, että kyllä sitä rahaa jostain sossusta saa tai omilta vanhemmilta, vaan täytyy ottaa asenne että itse on joka euro hankittava. Aivan varmaa on, että mainitsemasi 400€ euron lisäksi tarvitset pakolliseen elämiseen toiset 400€, etkä vielä huvittele yhtään sillä rahalla, vaan niukin naukin pärjäät. Et varmaan ole ajatellut, miten paljon maksavat myös perustarvikkeet: hammastahna, wc-paperi, pyykinpesuaine, saippua, vaikka ne ihan halpakaupasta hakisit. Useita kymppejä kuukaudessa minimissään. Kaikelle ei vaan osaa laittaa rahallista arvoa ts. ei tiedä mitä ne maksavat, kun lapsuudenkodissa ne vaan ilmestyvät käytettäväksi. Vakuutukset sekä itsellesi että asunnolle tms. maksavat myös, eikä niiden ottamatta jättäminen ole välttämättä järkevää. Jos jotain tapahtuu, ei ole mistä ottaa hoitokulut ja maksaa nuo pakolliset menot jos ei ole tuloja sairaana ollessa. Tai jos vahingossa vaikka kaatuu pyörällä naapurin uuden auton maalauskuntoon, joutuu omasta pussista ottamaan ne tuhannet eurot maalausta varten jos ei ole vakuutusta. Mitä tahansa voi päivittäisessä elämässä tapahtua ihan vahingossa ja ilman tarkoitusta.


      • ????
        Mies -89 kirjoitti:

        Tuosta asunnosta en ole nähnyt vielä paperilla mitään, sen takia mitään tietoja en viitsinyt laittaa. Siksi kysyinkin asiaani tuollain yleisellä tasolla, olen näet muuttamassa ensimmäiseen asuntooni ensimmäistä kertaa. Kai mä nyt sen verran tajuan että sitten kun sitä asumistukea haen niin mulla on vuokrasopimus ynnämuut paperit ja tiedot mukanani kelassa.

        Haluaisin vain tietää mahdollisuuksistani, jotta pystyn varautumaan tulevaan.

        No edelleenkään näillä tiedoilla ei voi sanoa mitään, kun et kertonut mitään lisää. Mahdollisesti voit saada jotain tukia, mutta ei voi näillä tiedoilla sanoa, että mitä tukia.

        Jo pelkästään asumistuen määrän arviointiin tarvitaan paljon muutakin tietoa kuin asunnon huoneiden määrä ja summittainen vuokra-arvio.

        Jos kysyt, että mitä tukia kannattaa hakea ja paljonko niitä saa, niin kannattaisi varmaan antaa vähän enemmän ihan perustietoja itsestä ja tilanteestasi, että pystyisi edes auttavasti arvioimaan näitä kahta kysymystä.


      • väliveto
        ???? kirjoitti:

        No edelleenkään näillä tiedoilla ei voi sanoa mitään, kun et kertonut mitään lisää. Mahdollisesti voit saada jotain tukia, mutta ei voi näillä tiedoilla sanoa, että mitä tukia.

        Jo pelkästään asumistuen määrän arviointiin tarvitaan paljon muutakin tietoa kuin asunnon huoneiden määrä ja summittainen vuokra-arvio.

        Jos kysyt, että mitä tukia kannattaa hakea ja paljonko niitä saa, niin kannattaisi varmaan antaa vähän enemmän ihan perustietoja itsestä ja tilanteestasi, että pystyisi edes auttavasti arvioimaan näitä kahta kysymystä.

        vastaaja (nimim.14) osaa lisätietoja asunnosta antaa vaikka miten intät.


      • ????
        väliveto kirjoitti:

        vastaaja (nimim.14) osaa lisätietoja asunnosta antaa vaikka miten intät.

        En minä häneltä mitään ole kysynytkään, enkä hänelle vastannut. Vastasin aloittajan toiseen viestiin.


    • kokemusta on

      ja veden maksettua kelalta/sossulta. Sen lisäksi se usein mainittu perustoimeentulo 417 eur/kk nettona. Kokemuksella sanoisin että juuri vähän päälle parikymppinen tulee huonointen toimeen sillä rahalla. Itse olin 24 vuotias 90-luvulla kun olin työtön. Ei ole helppoa luopua kaikista nuoruuden riennoista varsinkin kun kaverit haluaa lähteä baanalle. Kun kaksi viikkoa istunut kotona niin seinät kaatuu päälle. Ilta ulkona niin saa sitten nähdä viikon nälkää. Nykyään iäkkäämpänä pärjään kyllä pienelläkin rahalla ja vapaa aika menee ihan hyvin perheen parissa kotona. Vaikka sitten koiraa ulkoiluttaessa. Mutta nuorelle se on myrkkyä. Jos kavereilla talous parempi niin eivät he ymmärrä että toisella ei ole varaa kaikkeen mihin heillä on. Pikkuhiljaa eivät sinua enää pyydä mihinkään mukaan. Jos olet luonteeltasi erakko ja viihdyt yksin kotona niin sillä peruspäivärahalla kyllä elää. Riittää ruokaan ja perustarpeisiin. Mutta joskushan on kuitenkin omilleen muutettava. Itse muutin kun opiskelin ja tukien lisäksi tein töitä. Pärjäsin oikeastaan aika hyvin ja aina oli rahaa. Ainoastaan laman aikana kun jäin työttömäksi niin oli surkeata aikaa. Vaikka raha ei ole tärkeintä niin tuntuu että kolme vuotta nuoruudestani katosi juuri rahattomuuden takia. Pahinta ehkä oli että työssä ja uraa tekevät nuoret naiset väheksyi ja karttoivat nuorta työtöntä miestä. Tästä muutama jopa kertoi minulle suoraan lyhyen seurustelun jälkeen. Jopa opiskelijan tittelillä saa enemmän arvostusta kuin työttömän nimikkeellä. Jos sinulla ei ole ammattia niin suosittelen vahvasti sinua opiskelemaan. Se onnistuu vaikka asuisi omillaan.

    • Hanna89*

      Itselläni on myös tutun kautta hommattu 32neliöinen tilavan näköinen yksiö. Vuokra on 340€ :D Sopimus alkaisi 1. marraskuuta.. Olen opiskelija ja yritän hakea kaikkia mahdollisia tukia. Huomenna toimeentulotukihakupaperit vien.. En itsekään tiedä noista asioista mitään, mutta kannattaa ottaa itse asiasta selvää. Äitini on hoitanut noita minun asioitani, kun en itse opiskelultani ole kerinnyt, on sen verran pitkät koulupäivät kun juna-aikataulut on ihan persiistä :) En itse osaa sanoa paljonko rahaa tulen saamaan. Vai saanko mitään.. Aikaisemmin kun asuin yksin, vuokra oli n. 400e yhteensä vesimaksuineen ja 38neliöö... Silloin minulla oli vain kuntoutustuki ((ja vanhempieni pieni avustus,tosin en itse rahaa heiltä ollut kinuamassa, en ole sellainen)), jota saa lääkärin (psykiatrin tms.) lausunnolla. Sillä kyllä pärjäili hyvin.. Vaikka en tarkalleen muista paljon sain sitä tukea mutta ainakin 400e. Kannattaa sitäkin yrittää hakea, jos on jotain tuollaista onkelmaa. "Kuntoutustuen edellytyksenä on, että sinulle on laadittu hoito- tai kuntoutussuunnitelma tai että sitä valmistellaan." Itse en joutunut muistaakseni käymään psykiatrin juttusilla sinä aikana ja ei mikään pakko ollutkaan kun olin 18-vuotias. (En ole päästäni pöpi, mutta pakkotilanne että on tuollakin joutunut pyörimään)

      Turhahan sitä on ruveta ulkopuolisen saarnaamaan mistään töihin menosta, itseäni ei henkilökohtaisesti kiinnosta tippaakaan ala mitä opiskelen ensimmäistä vuotta. Olen itse 20-vuotias ja ei ole aikaisempaa ammattia. Koulu ei muutenkaan ole mun juttuni, henkilökohtaisista syistä. Olen ajatellut hakevani yhteishaussa jälleen jollekin toiselle alalle, mutta oppisopimus kovasti kiinnostaisi. Ja kaikenlaisia vaihtoehtoja olen miettinyt. Mieluiten olisin töissä vaikka jossain pakkaajan hommissa, mutta mitään logistiikan tutkintoa en rupia käymään. :D En vieläkään tiedä mikä ala minua kiinnostaa, tai tiedän että monet hommat on jees, mutta koulu on sananakin minulle niin ahdistava. :)

      • Jessus sentään.

        kuka mies sinut huolii tuolla elämän asenteella. No jos saat niin samaa kaliperia kuin sinäkin.


      • Hanna89*
        Jessus sentään. kirjoitti:

        kuka mies sinut huolii tuolla elämän asenteella. No jos saat niin samaa kaliperia kuin sinäkin.

        Mun elämän asenteeni on ihan OK yhtä juttua lukuunottamatta, koulua. Jos et tunne, älä tuomitse.

        Ehkä koulu ei ole luistanut siksi tähän päivään mennessä niin nappiin että olisin käynyt jotkut opinnot täysin loppuun, koska mulle koulu on edelleen ahdistava paikka tietyissä asioissa, koska olen ollut koulukiusattuna ala-asteelta saakka. Olen ollut työelämässä ja töissä ei ole mitään ongelmaa koskaan ollut olla, että työmotivaatiota on sinänsä. Mutta koulun käyminen tökkii tietystä syystä. Tästä syystä oppisopimus kiinnostaisi enimmäkseen, koska jokin tutkinto on käytävä. Ja olisinkin mennyt oppisopimuksella jonnekin, mutta kun yhteishaussa tuli hyväksyntä yhteen paikkaan niin päätin testata miten se lähtee sujumaan. No.., ala vaikuttaa liian rankalta opiskeltavaksi ja tyhmä kun olin että hain n. 80km päähän opiskelemaan ja kuljen junalla. Aikataulut ovat niin hanurista, joka päivä täytyy herätä korkeintaan puol 6 aikaan. Odottaa koulun alkamista tunti tai kaksi riippuen alkaako koulu 8lta vai 10ltä. Kaikenlisäksi junaa saa koulun jälkeen odotella 1-2h. Tosin antaahan opettajat joskus päästää lähtemään ajoissa että kerkee aikasempaan junaan. Tulee siinä päivälle pituutta kuitenkin.

        En jaksa mitään pinnallisia ihmisiä, kuten esimerkiksi sinua kun tuollaisia tulet tänne väittämään.

        Mutta tämäpä ei ollut minun aloittama keskustelu, tsau!


      • awegsr
        Hanna89* kirjoitti:

        Mun elämän asenteeni on ihan OK yhtä juttua lukuunottamatta, koulua. Jos et tunne, älä tuomitse.

        Ehkä koulu ei ole luistanut siksi tähän päivään mennessä niin nappiin että olisin käynyt jotkut opinnot täysin loppuun, koska mulle koulu on edelleen ahdistava paikka tietyissä asioissa, koska olen ollut koulukiusattuna ala-asteelta saakka. Olen ollut työelämässä ja töissä ei ole mitään ongelmaa koskaan ollut olla, että työmotivaatiota on sinänsä. Mutta koulun käyminen tökkii tietystä syystä. Tästä syystä oppisopimus kiinnostaisi enimmäkseen, koska jokin tutkinto on käytävä. Ja olisinkin mennyt oppisopimuksella jonnekin, mutta kun yhteishaussa tuli hyväksyntä yhteen paikkaan niin päätin testata miten se lähtee sujumaan. No.., ala vaikuttaa liian rankalta opiskeltavaksi ja tyhmä kun olin että hain n. 80km päähän opiskelemaan ja kuljen junalla. Aikataulut ovat niin hanurista, joka päivä täytyy herätä korkeintaan puol 6 aikaan. Odottaa koulun alkamista tunti tai kaksi riippuen alkaako koulu 8lta vai 10ltä. Kaikenlisäksi junaa saa koulun jälkeen odotella 1-2h. Tosin antaahan opettajat joskus päästää lähtemään ajoissa että kerkee aikasempaan junaan. Tulee siinä päivälle pituutta kuitenkin.

        En jaksa mitään pinnallisia ihmisiä, kuten esimerkiksi sinua kun tuollaisia tulet tänne väittämään.

        Mutta tämäpä ei ollut minun aloittama keskustelu, tsau!

        Haha, olipa huvittavaa. Ensin yks kitisee, että joku tuomitsee tuntematta ja sitten lopuksi haukkuu itse toisen kahden lauseen perusteella pinnalliseksi. Teistä ihmisistä irtoaa kyllä huvia päivittäin näillä keskustelupalstoilla.


    • gfhhffhhffh

      Mitä sä sitten teet jos et opiskele etkä käy töissä (etkä ilmeisesti aio töitä hakeakaan)?

      Jos et pysty opiskelemaan etkä käymään töissä, et varmaan pysty asumaan yksinkään. Et taida olla vielä riittävän kypsä kantamaan vastuuta itsestäsi ja elämästäsi.

      t. 19-vuotias naisenalku, joka ei tuollaista miestä katselis päivääkään

      • Nancy Nauseating

        Voe helevetti teitä ihmiset. Ei aina tarvitse heti käydä tuomitsemaan, kun ette kuitenkaan toisten elämäntarinoita tiijä. Ja eipä tuo alottaja täällä mitään seuraa ollut hakemassa vaan apua tilanteeseensa, hölmöt :)


      • retsaz

        Minäkin ihmettelen, että mitä hittoa parikymppinen jannu sitten päivät pitkät tekee jos ei ole töissä eikä opiskele?! Ap, voitko vastata. Olen täsmälleen samaa mieltä kuin "awegsr", ei mitään jakoa muuttaa yksin asumaan jos ei ole itsellä mitään elämänhallintaa edes taloudellisesti. Ihmettelen myös, kuka idiootti suostuu vuokraamaan tollasella tapaukselle kämpän? No, se on ainakin varma ettei tuo kovin kauaan perhetuttuna pysy...


    • hemmo1990

      Minä tulen työttömänä ihan hyvin toimeen.
      Peruspäiväraha, asumistuki, ja nyt työharjoittelusta tuleva ylläpitokorvaus.
      Asunto 40neliön yksiö, vuokra vesi autopaikka laajakaista noin 500.
      Ruokamenot kuukaudessa ehkä satasen, muut hankinnat noin 50.
      Ja ihan hyvin menee, ei tee yhtään tiukkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2031
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1523
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe