Pitkäaikaistyötön

Ulkonayhteiskunnasta

Mites kun on pitkäaikaistyötön eikä kukaan huoli töihin vaikka haluja olisi.
Olen vähän päälle kolmekymppinen ja ollut työttömänä semmoset vähän päälle viisi vuotta.
Sanoin itseni irti aikoinaan kun en jaksanut enää henkisesti olla töissä.
Lääkärin diagnoosi oli työuupumus, siitä on toivuttu jo vuosia sitten ja töihin olisi kova hinku kun vain saisi niitä jostain.
Työvoimatoimisto, henkilöstövuokraus firmat eikä työvoiman palvelukeskus ole tarjonneet töitä.
Mitään vaivoja eikä esteitä ole mutta kaikkialla vaan nyrpistellään kun on pitkä työttömyysjakso takana.

18

1490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Casper J & Jonatan

      Eikun vaan kuule yrittäjäksi, niinkun meikäpoika on alkamassa. Mulla kanssa pii-i-iiitkä työttömyysjakso takana ja olen siinä kolmenkympin korvilla iältäni, kun eivät ota töihin niin parempihan se on ruveta itse ottamaan töihin - siis aloittaen siitä että ottaa itse itsensä itselleen töihin.
      Työttömänä saat rauhassa pohtia ideoita ja opetella taitoja oikein ajan kanssa omalla aikataululla.

      • Pelkkä aivokoppaa komistava pääoma ei useinkaan riitä, sillä yleensä jo yrityksen perustaminen vaatii ainakin jonkin verran rahaa. Starttirahaakaan ei kaikille myönnetä. Lisäksi vie usein aikaa, ennen kuin sinänsä kannattavakaan yritys alkaa tuottaa; esimerkkinä mainittakoon vaikkapa asiakaspiirin hankinta ja vakiinnuttaminen.
        Olen ymmärtänyt, ettei työttömyysturvin voi käynnistää yritystoimintaa. Toisaalta: miten työvoimaviranomaiset pystyvät selvittämään, jos joku valmistelee yrityksen perustamista työttömänä ollessaan? Toimintahan alkaa virallisesti vasta, kun yritys on rekisteröity ... vai?
        Ongelmia tulee silloin, jos laskelmat pettävät tai yleinen taloudellinen tilanne heikentyy tavoin, joka puraiseen aloittavan yrityksen toimialaan. Mielestäni olisi hyvä, jos yrittäjän olisi turvallista pitää yritystä toiminnassa kannattavina aikoina (sesongit, suhdanteet). Huonoina aikoina hän voisi jäädyttää yrityksen ja olla kuin kuka tahansa työnhakija.
        Kuinka työvoimatoimistoissa ja työttömyysturvaetuuksia käsittelevissä instansseissa suhtaudutaan kausiluonteista yritystoimintaa harjoittaviin ihmisiin? Moni toimintahan on kannattavaa vain vaikkapa kesäisin tai talvisin...


      • yrittäjäxi
        piruitte kirjoitti:

        Pelkkä aivokoppaa komistava pääoma ei useinkaan riitä, sillä yleensä jo yrityksen perustaminen vaatii ainakin jonkin verran rahaa. Starttirahaakaan ei kaikille myönnetä. Lisäksi vie usein aikaa, ennen kuin sinänsä kannattavakaan yritys alkaa tuottaa; esimerkkinä mainittakoon vaikkapa asiakaspiirin hankinta ja vakiinnuttaminen.
        Olen ymmärtänyt, ettei työttömyysturvin voi käynnistää yritystoimintaa. Toisaalta: miten työvoimaviranomaiset pystyvät selvittämään, jos joku valmistelee yrityksen perustamista työttömänä ollessaan? Toimintahan alkaa virallisesti vasta, kun yritys on rekisteröity ... vai?
        Ongelmia tulee silloin, jos laskelmat pettävät tai yleinen taloudellinen tilanne heikentyy tavoin, joka puraiseen aloittavan yrityksen toimialaan. Mielestäni olisi hyvä, jos yrittäjän olisi turvallista pitää yritystä toiminnassa kannattavina aikoina (sesongit, suhdanteet). Huonoina aikoina hän voisi jäädyttää yrityksen ja olla kuin kuka tahansa työnhakija.
        Kuinka työvoimatoimistoissa ja työttömyysturvaetuuksia käsittelevissä instansseissa suhtaudutaan kausiluonteista yritystoimintaa harjoittaviin ihmisiin? Moni toimintahan on kannattavaa vain vaikkapa kesäisin tai talvisin...

        Yrittäjäksi alkaminen ei ole mielestäni niin hankalaa kun tuossa selittelit :)

        Itse käyn parhaillaan työkkärin yrittäjyyskurssia (jonne siis kannattaa hakea esim mol.fi -kautta). Kun sen on käynyt, saa hakea starttirhaaa, joka käsittääkseni on noin 600 € /kk vuoden ajan.

        Varmasti totta että heti yrityksellä ei rikastu, mutta parempi se kun työttömänä 450 € /kk. Turhat selittelyt sikseen ja toimeen rohkeasti...


      • ***
        piruitte kirjoitti:

        Pelkkä aivokoppaa komistava pääoma ei useinkaan riitä, sillä yleensä jo yrityksen perustaminen vaatii ainakin jonkin verran rahaa. Starttirahaakaan ei kaikille myönnetä. Lisäksi vie usein aikaa, ennen kuin sinänsä kannattavakaan yritys alkaa tuottaa; esimerkkinä mainittakoon vaikkapa asiakaspiirin hankinta ja vakiinnuttaminen.
        Olen ymmärtänyt, ettei työttömyysturvin voi käynnistää yritystoimintaa. Toisaalta: miten työvoimaviranomaiset pystyvät selvittämään, jos joku valmistelee yrityksen perustamista työttömänä ollessaan? Toimintahan alkaa virallisesti vasta, kun yritys on rekisteröity ... vai?
        Ongelmia tulee silloin, jos laskelmat pettävät tai yleinen taloudellinen tilanne heikentyy tavoin, joka puraiseen aloittavan yrityksen toimialaan. Mielestäni olisi hyvä, jos yrittäjän olisi turvallista pitää yritystä toiminnassa kannattavina aikoina (sesongit, suhdanteet). Huonoina aikoina hän voisi jäädyttää yrityksen ja olla kuin kuka tahansa työnhakija.
        Kuinka työvoimatoimistoissa ja työttömyysturvaetuuksia käsittelevissä instansseissa suhtaudutaan kausiluonteista yritystoimintaa harjoittaviin ihmisiin? Moni toimintahan on kannattavaa vain vaikkapa kesäisin tai talvisin...

        Kausiluontoisesti toimiva yritys on käytännössä mahdotonta. Menetät oikeuden työttömyyspäivärahaan heti yrityksen perustettuasi, eikä rahaa tipu kassasta eikä pahemmin sossustakaan. Kun starttirahakin on käytetty, niin mitäs sitten? Olet omillasi. Etkä voi noin vain sulkea firmaa ja palata työttömäksi.

        Osuuskunta on ainoa yritysmuoto, jossa osa-aikainen toiminta on mahdollista. Osuuskunta on työnantaja, vaikka toimitkin itsenäisesti. Ellei ole tuloja toiminnasta, saat päivärahaa. Tai vähäisillä tuloilla saa sen soviteltuna samalla tavalla kuten työkeikoistakin.

        Yrityksen perutaminen teknisesti on aika helppoa. Ilmaista neuvontaa löytyy joka puolelta. Suurempi ongelma on liikeidea. Onko sinulla jo sellainen, onko sillä menestymisen edellytykset? Varsinkin kun on laskukausi menossa, on vaikeampaa päästä markkinoille. Oon itse yritellyt sisäänajoa osuuskuntalaisena vuoden verran, nollatulosta tehdään. Ilman päivärahaa olisin kai jo nälkään kuollut.

        Juu, ja kyllähän työttömänä ollessa voi suunnitella ja valmistella kaikenlasita, vaikka käydä tuon työkkärin yrittäjäkurssin. Ehkä siellä selviää, onko sinulla mahdollisuuksia aloittaa.


      • Miesveivari
        *** kirjoitti:

        Kausiluontoisesti toimiva yritys on käytännössä mahdotonta. Menetät oikeuden työttömyyspäivärahaan heti yrityksen perustettuasi, eikä rahaa tipu kassasta eikä pahemmin sossustakaan. Kun starttirahakin on käytetty, niin mitäs sitten? Olet omillasi. Etkä voi noin vain sulkea firmaa ja palata työttömäksi.

        Osuuskunta on ainoa yritysmuoto, jossa osa-aikainen toiminta on mahdollista. Osuuskunta on työnantaja, vaikka toimitkin itsenäisesti. Ellei ole tuloja toiminnasta, saat päivärahaa. Tai vähäisillä tuloilla saa sen soviteltuna samalla tavalla kuten työkeikoistakin.

        Yrityksen perutaminen teknisesti on aika helppoa. Ilmaista neuvontaa löytyy joka puolelta. Suurempi ongelma on liikeidea. Onko sinulla jo sellainen, onko sillä menestymisen edellytykset? Varsinkin kun on laskukausi menossa, on vaikeampaa päästä markkinoille. Oon itse yritellyt sisäänajoa osuuskuntalaisena vuoden verran, nollatulosta tehdään. Ilman päivärahaa olisin kai jo nälkään kuollut.

        Juu, ja kyllähän työttömänä ollessa voi suunnitella ja valmistella kaikenlasita, vaikka käydä tuon työkkärin yrittäjäkurssin. Ehkä siellä selviää, onko sinulla mahdollisuuksia aloittaa.

        Joo yrittäminen ei tuu kyseeseen ollenkaan.
        Mitä määkin yrittäisin, paskaa.
        En ainakka yksin mitään rupee, jonkun kans voisin ehkä kimpassa
        perustaa puljun.
        Ideakin ois.


      • tässä vastaus sulle
        piruitte kirjoitti:

        Pelkkä aivokoppaa komistava pääoma ei useinkaan riitä, sillä yleensä jo yrityksen perustaminen vaatii ainakin jonkin verran rahaa. Starttirahaakaan ei kaikille myönnetä. Lisäksi vie usein aikaa, ennen kuin sinänsä kannattavakaan yritys alkaa tuottaa; esimerkkinä mainittakoon vaikkapa asiakaspiirin hankinta ja vakiinnuttaminen.
        Olen ymmärtänyt, ettei työttömyysturvin voi käynnistää yritystoimintaa. Toisaalta: miten työvoimaviranomaiset pystyvät selvittämään, jos joku valmistelee yrityksen perustamista työttömänä ollessaan? Toimintahan alkaa virallisesti vasta, kun yritys on rekisteröity ... vai?
        Ongelmia tulee silloin, jos laskelmat pettävät tai yleinen taloudellinen tilanne heikentyy tavoin, joka puraiseen aloittavan yrityksen toimialaan. Mielestäni olisi hyvä, jos yrittäjän olisi turvallista pitää yritystä toiminnassa kannattavina aikoina (sesongit, suhdanteet). Huonoina aikoina hän voisi jäädyttää yrityksen ja olla kuin kuka tahansa työnhakija.
        Kuinka työvoimatoimistoissa ja työttömyysturvaetuuksia käsittelevissä instansseissa suhtaudutaan kausiluonteista yritystoimintaa harjoittaviin ihmisiin? Moni toimintahan on kannattavaa vain vaikkapa kesäisin tai talvisin...

        "Olen ymmärtänyt, ettei työttömyysturvin voi käynnistää yritystoimintaa. Toisaalta: miten työvoimaviranomaiset pystyvät selvittämään, jos joku valmistelee yrityksen perustamista työttömänä ollessaan? Toimintahan alkaa virallisesti vasta, kun yritys on rekisteröity ... vai?"

        Työvoimaviranomaiset salakuuntelevat jokaisen työttömän asuntoa ja heillä on työllistettyjä työttömiä ajatustenlukukurssilla. Joka päivä jos työtön ajattelee yrityksen perustamista evätään päiväraha siltä päivältä.


    • tapaukseni oli ..

      Moi viestiketjun aloittaja,
      nyt olen ilman töitä minäkin ollut jo yli 2 v sitten viimeisen tyon. Omasta tahdostani. On homma kotona noin 8-12 h /pv niin kauan kuin vaan jaksaa joten en edes kerkiä ajattelemaan töiden hakua nyt.
      Aikoinaan alle 3-kymppisenä taistelin samassa tilanteessa kuin sinä . En löytänyt ratkaisua siihen että miten saisin niitä niin ihanalta kuulostavia - töitä. Sitten satuin itse hakeutumaan yhdelle kurssille joka terästytti taitojani niin hurjasti että jopa kun yhteen paikkaan oli liuta hakijoita niin minut valittiin tämän hankkimani taidon perusteella. Sain useampia työpaikkoja, haluamani pituisia tuon kurssin ansiosta. Kurssin järjestäjä oli työvoimatoimisto ja hain niitä kursseja mollin sivuilta itse. Minulle ei paikkaa muuten olisi tarjottu. Mollissa on paljon hyödyttömiäkin kursseja ja selaisia joita sinulle tyrkytetäänkin mutta jos vaan jaksat ajatella muutaman kk kurssia ja hakeudut sellaiselle joka todella kartuttaa taitoja niin se voi tuoda sinulle työpaikan! Minun kurssini oli 3D mallintamista ja AutoCAD piirtämistä.

      • kljhghgfd

        Mites jos opiskelisit vielä itsellesi jonkun ammatin. 30-vuotias on vielä nuori, työelämää n. 35-vuotta edessä. Pari vuotta koulun penkillä ei tunnu missään.

        Miten olisi lukkoseppä? Käsittäkseni tienestit aika hyvät siinä ammatissa.


      • ***

        Niin, AutoCAD veti yhteen aikaan hyvin. Itsellä on pohjiakin tekniseen piirtämiseen perinteisesti kynällä piirtäen. Harmittaa vietävästi, kun olin aikeissa tuollaiselle atk-kurssille hakea, mutta toisen kurssin kouluttaja onnistui ylipuhumaan minut omalle kurssilleen mainostaen, että sillä alalla työllistyisi paremmin. Hukkaan meni, pikakurssilla ei nörttien hommiin pääse vaikka ope antoi niin ymmärtää. Varsinkaan kun on nainen ja ikä oli jo tuolloin melkein 40 v. Ei riittänyt into lähteä heti perään uudelle kurssille.

        Sitten opiskelin datanomiksi. Koulutuksia järjestetiin joka puolella, kun kysyntä oli kova. Vaan työpaikat loppui ennenkuin meidän kurssi valmistui, tietääkseni vain 2/12 sai alan töitä. Nyt tässä vaan ihmetellään, mikä olisi ala, mistä voisi uskoa, että 2 vuoden päästäkin olisi töitä tiedossa. Atk-taidot vanhenee nopsaan. 4 vuotta vanha tutkinto on jo historiaa. Ja itsekin ikäni puolesta, täydennyskoulutus sillä alalla tuskin kannattaa.


      • Ulkonayhteiskunnasta
        *** kirjoitti:

        Niin, AutoCAD veti yhteen aikaan hyvin. Itsellä on pohjiakin tekniseen piirtämiseen perinteisesti kynällä piirtäen. Harmittaa vietävästi, kun olin aikeissa tuollaiselle atk-kurssille hakea, mutta toisen kurssin kouluttaja onnistui ylipuhumaan minut omalle kurssilleen mainostaen, että sillä alalla työllistyisi paremmin. Hukkaan meni, pikakurssilla ei nörttien hommiin pääse vaikka ope antoi niin ymmärtää. Varsinkaan kun on nainen ja ikä oli jo tuolloin melkein 40 v. Ei riittänyt into lähteä heti perään uudelle kurssille.

        Sitten opiskelin datanomiksi. Koulutuksia järjestetiin joka puolella, kun kysyntä oli kova. Vaan työpaikat loppui ennenkuin meidän kurssi valmistui, tietääkseni vain 2/12 sai alan töitä. Nyt tässä vaan ihmetellään, mikä olisi ala, mistä voisi uskoa, että 2 vuoden päästäkin olisi töitä tiedossa. Atk-taidot vanhenee nopsaan. 4 vuotta vanha tutkinto on jo historiaa. Ja itsekin ikäni puolesta, täydennyskoulutus sillä alalla tuskin kannattaa.

        Olen kyllä valmis ja halukas kouluttautumaan myös uuteen ammattiin jos vain johonkin koulutukseen pääsisi.
        Olen hakenut töiden lisäksi useisiin koulutuksiin näiden vuosien aikan mutta eipä kukaan tunnu haluavan minua mihinkään koskaan.
        Olen hakenut paikkoja ympäri Suomea, sekä töitä että koulutuksia.
        Haastatteluihin pääsen kyllä aina kun haen johonkin mutta siihen se sitten jääkin, vaikka kuinka yrittäisi puhua ja selittää asioita henkilöille jotka ovat valitsemassa ja haastattelemassa niin ei auta.
        Huomaa heti ihmisten asenteesta ja puheesta että ei toivoakaan, varsinkin kun samoihin paikkoihin on aina hakemassa paljon muitakin ihmisiä joilla ei ole varmaankaan näin pitkää auokkoa työelämästä. (n.5.v)


      • maijal ol garitsa
        Ulkonayhteiskunnasta kirjoitti:

        Olen kyllä valmis ja halukas kouluttautumaan myös uuteen ammattiin jos vain johonkin koulutukseen pääsisi.
        Olen hakenut töiden lisäksi useisiin koulutuksiin näiden vuosien aikan mutta eipä kukaan tunnu haluavan minua mihinkään koskaan.
        Olen hakenut paikkoja ympäri Suomea, sekä töitä että koulutuksia.
        Haastatteluihin pääsen kyllä aina kun haen johonkin mutta siihen se sitten jääkin, vaikka kuinka yrittäisi puhua ja selittää asioita henkilöille jotka ovat valitsemassa ja haastattelemassa niin ei auta.
        Huomaa heti ihmisten asenteesta ja puheesta että ei toivoakaan, varsinkin kun samoihin paikkoihin on aina hakemassa paljon muitakin ihmisiä joilla ei ole varmaankaan näin pitkää auokkoa työelämästä. (n.5.v)

        määgin haluisin röitä


      • noguru
        Ulkonayhteiskunnasta kirjoitti:

        Olen kyllä valmis ja halukas kouluttautumaan myös uuteen ammattiin jos vain johonkin koulutukseen pääsisi.
        Olen hakenut töiden lisäksi useisiin koulutuksiin näiden vuosien aikan mutta eipä kukaan tunnu haluavan minua mihinkään koskaan.
        Olen hakenut paikkoja ympäri Suomea, sekä töitä että koulutuksia.
        Haastatteluihin pääsen kyllä aina kun haen johonkin mutta siihen se sitten jääkin, vaikka kuinka yrittäisi puhua ja selittää asioita henkilöille jotka ovat valitsemassa ja haastattelemassa niin ei auta.
        Huomaa heti ihmisten asenteesta ja puheesta että ei toivoakaan, varsinkin kun samoihin paikkoihin on aina hakemassa paljon muitakin ihmisiä joilla ei ole varmaankaan näin pitkää auokkoa työelämästä. (n.5.v)

        Vaikuttaa vähän siltä, että roiskit joka puolelle. Ensimmäiseksi analysoi tilanne. Oma taustasi, osaamisesi, mihin on aitoa potentiaalia, mitä todella haluaisit. Sen jälkeen laadi toimintasuunnitelma. Miten pääset askel askeleelta sinne työnsyrjään tai opintoihin kiinni. Älä hajota joka puolelle.Ole sitkeä ja palkitse itseäsi jokaisesta onnistumisesta, pienistäkin. Älä sorru ruikuttamaan ja selittelemään valintatilanteissa, vaikka kuinka siltä tuntuisi. Kolmanneksi pidä perusasioista huolta: syö, nuku, liiku riittävästi, rentoudu, pidä vapaata.

        Tsemppiä!


      • ulkonayhteiskunnasta
        noguru kirjoitti:

        Vaikuttaa vähän siltä, että roiskit joka puolelle. Ensimmäiseksi analysoi tilanne. Oma taustasi, osaamisesi, mihin on aitoa potentiaalia, mitä todella haluaisit. Sen jälkeen laadi toimintasuunnitelma. Miten pääset askel askeleelta sinne työnsyrjään tai opintoihin kiinni. Älä hajota joka puolelle.Ole sitkeä ja palkitse itseäsi jokaisesta onnistumisesta, pienistäkin. Älä sorru ruikuttamaan ja selittelemään valintatilanteissa, vaikka kuinka siltä tuntuisi. Kolmanneksi pidä perusasioista huolta: syö, nuku, liiku riittävästi, rentoudu, pidä vapaata.

        Tsemppiä!

        Eipä mitään töitä oo näkyny vieläkään, eikä varmasti koskaan näykään.

        En jaksa enää edes yrittää mitään tai toivoakaan koskaan mitään.

        SUOMI ON PASKA MAA JA YHTEISKUNTA ON PERSEESTÄ.


    • kokemuksella

      kun saa ilmaseks! Jos kerran olet pitkäaikaistyötön, niin sut palkkaavalle työnantajalle maksetaan paljon paremmin kuin sulle nyt. Ihan sama onko niillä oikeesti edes mitään töitä. Mut näin se menee, hanki palkkatukiseteli ja laita oma ilmoitus jossa tietenkin mainitset, että susta maksetaan tosi hyvin tukiaisia niin jo on sähköpostisi turvoksissa .

      • ...kun tuki....

        ...loppuu ?

        Aivan.

        Saat ollla tonnin palkalla niin kauan kuin tukikelpoisuutta riittää ja sitten ulos.

        Nykyisestä tuki- ja orjatyöllistämissysteemistä herää auttamatta kysymys, että miksei se työelämän guru mene säätämään niitä työnantajien korvien väliä, kun suurin ongelma tuntuu olevan työnantajan asenteissa ?

        Ahaa ! Mutta sehän ei oikein onnistu millään. Säädetäänpä sitten työttömiä, vaikkei siellä monesti ongelmaa olekaan. Sinne päästään sentään kiinni. Niinhän se TEMkin tekee. Yhteiskuntatakuulla ja karenssilla pontta antaen.

        No niin, työttömää on nyt "aktivoitu" ja "säädetty" On tehty toimnpiteitä, pääasiassa lääkkeeksi palkallisen työn puutteeseen on löydetty työtä ilman palkkaa. Mitäs nyt ? Edelleenkään ei palkallista työtä löydy ?

        Annetaan vain ajan kuluttua, kunnes taas pitää "kuntouttaa", "tutustuttaa", "harjoittaa" jne. ? Täytyyhän taas moisen työttömyyden jälkeen olla jo täysin työkyvytön ? Kaikkien samalla lailla, kyseenalaistamatta ? Ja ihan yksilöllisesti, kuten TEMin juhlapuheissa sanotaan ? EEeeeiii, ei tässä mitään asenteellista...

        Kun meillä kuitenkin on kotona olevat kotirouvat sun muut sieltä nyt puuttuvat mukaan laskien reilustikin yli puolen miljoonan ehkä maailman koulutetuimpia reservejä, voisikos gurukin viedä viestiä osaltaan, että yhteiskunnallisestikin halvempi olisi olla tekemättä yhtään mitään. Maksaa korvaukset kiltisti ja nekin KELAn kautta ilman inkvisitiota. TEMin ja muiden asian ympärillä likkuvien ja notkeasti rahastavien tahojen palveluita voisi sitten käyttää ne, jotka aivan erikseen sitä haluaisivat ja siitä kokisivat itselleen hyötyä olevan. Muut tappelevat kyllä ihan itse satapäisinä laumoina jokaisesta järkevästä palkallisesta työpaikasta TEMin nyt aivan erityisesti erikseen karensseilla persiille potkimattakin. Kehittävätpä muuten itseään ilman hyssälöintiäkin, eivätkä suinkaan makaile ja syljeksi katoon. Mikä nyt julki tuotakoon, vaikka onkin sosiaalipoliittisesti harhaoppinen ajatus ja silkkaa kerettiläisyyttä.

        Tai eipä järki ole ennekään poliittisia ratkaisuja sanellut. Samalla voineekin sitten varautua siihen, että voivat muuten jotkut aikuiset palkallisen työn puutteesta kärsivät ihan oikeasti suuttua tuohon joutavanpäiväiseen hyssälöintiin ja kansalaisoikeuksien polkemiseen ja panna aivan oikeasti jotakin palasiksi. Ihme, ettei vielä ole.


      • penaksxi
        ...kun tuki.... kirjoitti:

        ...loppuu ?

        Aivan.

        Saat ollla tonnin palkalla niin kauan kuin tukikelpoisuutta riittää ja sitten ulos.

        Nykyisestä tuki- ja orjatyöllistämissysteemistä herää auttamatta kysymys, että miksei se työelämän guru mene säätämään niitä työnantajien korvien väliä, kun suurin ongelma tuntuu olevan työnantajan asenteissa ?

        Ahaa ! Mutta sehän ei oikein onnistu millään. Säädetäänpä sitten työttömiä, vaikkei siellä monesti ongelmaa olekaan. Sinne päästään sentään kiinni. Niinhän se TEMkin tekee. Yhteiskuntatakuulla ja karenssilla pontta antaen.

        No niin, työttömää on nyt "aktivoitu" ja "säädetty" On tehty toimnpiteitä, pääasiassa lääkkeeksi palkallisen työn puutteeseen on löydetty työtä ilman palkkaa. Mitäs nyt ? Edelleenkään ei palkallista työtä löydy ?

        Annetaan vain ajan kuluttua, kunnes taas pitää "kuntouttaa", "tutustuttaa", "harjoittaa" jne. ? Täytyyhän taas moisen työttömyyden jälkeen olla jo täysin työkyvytön ? Kaikkien samalla lailla, kyseenalaistamatta ? Ja ihan yksilöllisesti, kuten TEMin juhlapuheissa sanotaan ? EEeeeiii, ei tässä mitään asenteellista...

        Kun meillä kuitenkin on kotona olevat kotirouvat sun muut sieltä nyt puuttuvat mukaan laskien reilustikin yli puolen miljoonan ehkä maailman koulutetuimpia reservejä, voisikos gurukin viedä viestiä osaltaan, että yhteiskunnallisestikin halvempi olisi olla tekemättä yhtään mitään. Maksaa korvaukset kiltisti ja nekin KELAn kautta ilman inkvisitiota. TEMin ja muiden asian ympärillä likkuvien ja notkeasti rahastavien tahojen palveluita voisi sitten käyttää ne, jotka aivan erikseen sitä haluaisivat ja siitä kokisivat itselleen hyötyä olevan. Muut tappelevat kyllä ihan itse satapäisinä laumoina jokaisesta järkevästä palkallisesta työpaikasta TEMin nyt aivan erityisesti erikseen karensseilla persiille potkimattakin. Kehittävätpä muuten itseään ilman hyssälöintiäkin, eivätkä suinkaan makaile ja syljeksi katoon. Mikä nyt julki tuotakoon, vaikka onkin sosiaalipoliittisesti harhaoppinen ajatus ja silkkaa kerettiläisyyttä.

        Tai eipä järki ole ennekään poliittisia ratkaisuja sanellut. Samalla voineekin sitten varautua siihen, että voivat muuten jotkut aikuiset palkallisen työn puutteesta kärsivät ihan oikeasti suuttua tuohon joutavanpäiväiseen hyssälöintiin ja kansalaisoikeuksien polkemiseen ja panna aivan oikeasti jotakin palasiksi. Ihme, ettei vielä ole.

        ^ no nyt puhut asiaa, itse olen ainakin päättänyt että mieluummin olen vaikka ilman rahaa ja tukia kuin ALISTUN enää mihinkään PASKAAN joka ei hyödytä minua millaan lailla, eikä tuo töitä yhtään lähemmäksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1518
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1042
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe