Hei kaikki!
Kuinka kauan teillä muilla on mennyt siihen, kunnes vauva on tottunut, että yöllä ei syödä. Meillä pian 7kk tyttö on ollut 6kk täysimetyksellä ja edelleen syö öisin noin kolmen tunnin välein. Nyt kuukauden aikana on oppinut syömään kiinteitä hyvin, joten koen, että hänen pitäisi pärjätä yö ilman tissiä. On vaan tottunut, että heti, kun inahtaa yöllä, niin tissi tulee suuhun. Perhepedissä siis nukutaan.
Voisin muuten jatkaa yömetystä, mutta olen kertakaikkisen väsynyt jatkuviin yöheräilyihin ja siihen, etten ole saanut yli kolmea tuntia nukuttua seitsemään kuukauteen. Tänään sitten aloitettiin kokeilu ja nyt vauva tuolla itkee ja isä lohduttelee. Ajattelin, että näin olisi parempi, koska vauva tietää, että minulta saa maitoa. Vesipulloa kokeiltiin, että jos vauvalla on ihan jano, niin saa edes juotavaa. Pahaltahan tämä tuntuu, mutta vielä pahemmalta tuntuu se, ettei saa koskaan täysiä yöunia. Ja ei vauvaa tietenkään yksinään huudateta, vaan vieressä lohdutellaan.
Kuinka monta yötä teillä muilla on siis mennyt siihen, että vauva on "luovuttanut" ja ymmärtänyt, ettei öisin syödä? Lähinnä siis kiinnostaa niiden kokemukset, joilla tämä muutos ei ole tapahtunut itsestään.
Yöimetyksen lopetus.
5
2456
Vastaukset
- ei enää imetystä!
En osaa sanoa sinulle kauanko tuossa menee mutta sanon vain että jatkakaa nyt kokeilua useampi ilta älkääkä luovuttako helpolla! Mulla on nimittäin poika 1v ja yöt ovat juuri samanlaisia kuin teillä. Jos saisin takaisin 6kk niin olisin vierottanut pojan jo silloin, nyt on jo niin "tietoinen" siitä että saa unitissiä ja yötissiä..tänä iltanakin poika nukahti siinä 20.30 maissa ja tähän mennessä olen käynyt huoneessa varmaan viitisen kertaa tissiä antamassa että saan pojan nukahtamaan uudelleen. Ei siis osaa ollenkaan nukahtaa itekseen. Vierottaminen vain aina jotenkin jäi, koskaan ei tuntunut olevan sopivaa tilaisuutta siihen. Nyt mulla kuitenkin jo itellä menee niin hermo tähän hommaan, jatkuvaan ravaamiseen ja vähän väliä heräilyyn eikä imetyskään enää tunnu mitenkään kivalta kun imijä on tuollainen "iso" vauva joka ei oikeasti rintamaidosta enää hyödy. Vieroitus siis meilläkin piakkoin edessä ja luulenpa että tulee olemaan tuskien taival...itkuitta ei varmaan selviä äitikään:) Tsemppiä ja voimia sinne teille, älkääkä luovuttako!!
- Elisa_83
tsemppauksesta ja totta puhut, että kun tämän kerran aloittaa, niin ei sitten saisi luovuttaa. Muuten seuraava yritys on taas entistä hankalampi. Olen myös samaa mieltä siitä, että mieluummin vieroittaa yötissistä puolen vuoden tietämillä, kuin lähempänä 1v synttäreitä. Olin viime yönä todella kiitollinen siitä, ettei vauva osannut huutaa, että äiti, mikset anna tissiä.;) Oli jo tarpeeksi hankalaa muutenkin. Tsemppiä siis sinullekin, toivottavasti saat "vauvan" pian vieroitettua.
Viime yö meni kuitenkin paremmin kuin osasin odottaa. Vauva kyllä itki, mutta ei erityisen kovasti. Lähinnä vaikerteli ja yritti "komentaa", mutta ei mitään lohdutonta itkua. Vesipulloa tarjosin välillä ja siitä otti muutaman hörpyn. Vauva heräsi ainakin 10 kertaa ja välillä oli vaikea saada nukahtamaan uudelleen. Kertaakaan ei kuitenkaan tarvinnut sängystä nostaa. Aamulla kuudelta, kun vauva sitten taas heräsi, siirryin olohuoneen puolelle ja imetin. Vauva naureskeli siinä tissillä, eikä syönyt mitenkään henkensä hädässä, joten olen ihan varma, ettei enää ravionnon puolesta yötissiä tarvitse.
Saa nähdä, kuinka ensi yö menee. Itse olen varmaan vielä väsyneempi ensi yönä, joten toivottavasti pidän pääni. Toisaalta tiedän, etten enää luovuta, kun viime yökin jo jaksettiin ja melko hyvin meni.:)
- sdfgas
Itselläni on aivan saman ikäinen tyttö (kohta 7kk) ja tällä hetkellä tyttö nukkuu 11h yöllä ja herää kerran klo 4-5 aikaan syömään. Mielestäni tuo on vielä ok, koska muuten nukkuu suht hyvin ja syöttö kestää vain 10 min yöllä. Vaikka perhepedistä paljon puhutaan hyvää, niin itse ainakin huomasin, että tyttö nukkuu paremmin ja herää harvemmin kun nukkuu omassa sängyssä omassa huoneessa (huoneet vastakkain ja näen itse asiassa meidän sängystä suoraan tytön sänkyyn koska välimatkaa vähän). Syynä useeseen heräilyyn perhepedissä lienee se, että vauva haistaa äidin maidon tuoksun. Meillä tyttö on nukkunut paremmin kun siirrettiin omaan sänkyyn 4,5 kk iässä. Olen kuullut monelta perhepetiä käytttävältä, että vauva herää useasti syömään. Neuvolassa sanottiin, että 6kk iässä viimeistään vauva ei tarvitse enää yösyöttöä - itse uskon että mitä pitempään syöttää yöllä, sen vaikeampaa se on lapselle luopua siitä. Mutta suosittelen siis, että lapsi oppii nukahtamaan itse omaan sänkyyn!!
- Elisa_83
ajatellut siirtää lapsen omaan sänkyyn vasta sitten, kun yöt sujuvat heräämättä. En koe pahana, vaikka siihen menisi vielä pitkäänkin. Meillä perhepeti kyllä toimii siinä mielessä, että muutoin joutuisin jatkuvasti heräämään, nousemaan ja tarkistamaan, että vauvalla kaikki ok. Kun on vieressä, niin onnistuu helpommin.
Ja tuo 6kk sääntö ei kyllä aina päde. Esimerkiksi meillä vauva sai vasta ensimmäiset kiinteät maistiaiset 6kk täytettyään. Ei mielestäni voi olettaa, että pelkällä maitohörpyllä vauva jaksaisi esimerkiksi 10 tunnin yöunet. Toki sellaisiakin vauvoja varmasti löytyy, mutta ei pidä yleistää. Jotkut tarvitsevat yölläkin sen yhden syötön vielä lähemmäs vuodenkin ikään. Jos meillä vauva heräisi yhden kerran ja selvästi söisi nälkäänsä, niin en sitä vielä edes yrittäisi lopettaa. Tuo vähintään kolmen tunnin välein tankkaus alkaa kuitenkin käymään äidin hermoille.:)
- silityslauta
Moro!
Meillä meni yöimetyksen lopetus suunnilleen näin: Meidän poika oli pienenä vauvana usein tissillä, vähän ja usein oli hänen tahtinsa. Yöimetykset kuitenkin harvenivat kahteen yösyöttöön 4-6kk iässä kunnes 7-8kk iässä poika alkoikin heräilemään 4-6kertaa yössä eli minä imetin yötäpäivää 1-2 välein ja väsyin. Tajusin ettei noin usein melkein 8kk ikäinen yöllä maitoa nälkäänsä tarvitse enkä osannut sitten päättää milloin imettää ja milloin hyssytellä. Päätimme siis lopettaa yöimetykset, päivällä toki sohvalla imetin sen jälkeenkin. Meidän poika nukkui omassa sängyssä omassa huoneessa, kuitenkin näköyhteydessä muutaman metrin päässä. Ensimmäinen tissitön yö oli kamala, poika heräili usein ja itki. Mies oli lohduttelemassa, heijasi sylissä pinniksen vieressä kunnes nukahti ja minä tuskailin omassa sängyssä. Ensimmäisenä yönä itkua riitti enemmän kuin unta. Mut sitten toinen yö ei ollut enää läheskään niin mahdoton ja kolmas jo siedettävä. Sanoisin siis että kolmessa yössä jätkä tajus ettei tissiä yöllä tule. Herätessään itkien syliheijauksella usein sai parissa minuutissa jätkän takas uneen. Nykyään poika 1v8kk ja herää edelleen joka yö kerran kaks. Samoilla jutuilla mennään edelleen, ei tuttia eikä juomista vaan silittelyä tai sylittelyä jos silitys ei riitä. Pelkän heräämisen takia ei mennä kattelee, mut itkuun ja äidinhuutamiseen kylläkin. Tsemppiä teille ja pitkäjänteisyyttä!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1811508
No nytkö tuli lähtö Orpolle?
Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall1951136Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä431101Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38765- 14700
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä30691Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver21680- 37673
Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .19621Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46617