Luulin että edes joku

Iiiris.........

vastaisi asiallisesti, kun en ihan oikeasti tarkoittanut tätä miksikään kahvijutuksi, jos nyt joku tätä epätietoista tuskaa kanssani jakaisi niin kysyisin ms tautia sairastavilta että vaihteleeko heidän oireet esim. huimaus päivittäin ja jopa saman päivän aikana että välillä tuntuu että tästä alkaa taas toipua ja sitten pian taas totuus ihan jostain muusta valkenee kun alkaa uupuun ja huimaan.Olisin kovin kiitollinen asiallisista vastauksista.

8

413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuttua on.

      Itselläni vaihtelee oireet päivittäin tai harvemmin.On tosin niitäkin oireita, jotka eivät häviä ja ovat seurana päivästä toiseen. Ms:a lähemmäs 15 vuotta sairastettuani olen hyväksynyt ms:n osaksi minua ja elämääni; välillä oireet kyllä koettelevat psyykkistä sietokykyäni. Voimia jaksaa!

      • puolestani,

        että keskustelut riistäytyvät käsistä ex-kofeinistin aloittaessa omat tarinointinsa.

        Mun kohdalla jokainen päivä on erilainen. Väliin mahtuu oikein hyviäkin aikoja, jolloin tauti ei juuri muistuttele itsestään ja sitten taas menee päiviä/viikkoja, jolloin uusia oireita ilmaantuu ja vanhat palaavat. Huippaus oli mulla joskus tosi invalidisoiva oire (ennen diagnoosia) ja se kesti muutaman kuukauden. Se alkoi aamulla ja kesti koko päivän, voin pahoin ja elämä oli tosi kurjaa. Kävin neurologilla, joka oli silloin sitä mieltä, että kyseessä korvan tasapainoelimen häiriö, mutta taisi olla selvä ms-oire. Nytkin huippailee ja välillä on vaikeaa erottaa, johtuuko verenpaineesta vai itse taudista.

        Eli kaikki päivät ovat pikkaseen erilaisia ja yhteen päivään saattaa mahtua tuntohäiriöitä, huippailua, tönkköjalat, väsymys ja kaikkea näiden väliltä. Joskus joku oire jää päälle ja sen kanssa sitten eletään. Kortisonia sitten tilanteen mukaan.


      • Iiris.....
        puolestani, kirjoitti:

        että keskustelut riistäytyvät käsistä ex-kofeinistin aloittaessa omat tarinointinsa.

        Mun kohdalla jokainen päivä on erilainen. Väliin mahtuu oikein hyviäkin aikoja, jolloin tauti ei juuri muistuttele itsestään ja sitten taas menee päiviä/viikkoja, jolloin uusia oireita ilmaantuu ja vanhat palaavat. Huippaus oli mulla joskus tosi invalidisoiva oire (ennen diagnoosia) ja se kesti muutaman kuukauden. Se alkoi aamulla ja kesti koko päivän, voin pahoin ja elämä oli tosi kurjaa. Kävin neurologilla, joka oli silloin sitä mieltä, että kyseessä korvan tasapainoelimen häiriö, mutta taisi olla selvä ms-oire. Nytkin huippailee ja välillä on vaikeaa erottaa, johtuuko verenpaineesta vai itse taudista.

        Eli kaikki päivät ovat pikkaseen erilaisia ja yhteen päivään saattaa mahtua tuntohäiriöitä, huippailua, tönkköjalat, väsymys ja kaikkea näiden väliltä. Joskus joku oire jää päälle ja sen kanssa sitten eletään. Kortisonia sitten tilanteen mukaan.

        kun olette vastailleet, kuinka kauan meni ensimmäisistä oireista kun selvis diagnoosi ja kuinka usein sulla on niitä pahenemisvaiheita ollut ja kauanko olet sairastanut, entä onko sulla sitä vapinaa lihaksissa?


    • pirju69

      itselläni ms todettiin juhannuksena,nykyisin huimaa jos liikun liian nopeasti.korkokengillä en enää kävele ja rappusissa pidän kaieesta kiinni.

    • huippari.

      Kaverillani (normaali innokas kolmekymppinen) todettiin leukemia (syöpä) makasi sairaalassa monta kuukautta ja lääkärit meinas että se on siinä! Sitten löytyi englannista selkäydinneste joka auttoi parantumaan lähes puolivuotta kestävän raastavan sairauden selättämiseen,no mahdollisuudet oli alussa 50/50% mutta sevisi ja on elänyt vuosia SELVÄJÄRKISENÄ HYVIÄ ELINVUOSIA! ilman huippailuja ym. perustaen mm,yrityksen jne,
      No minä MS taudi n.4kk sitten saaneena kärsin edelleen samoista vaihtelevista paska oireista jotka kestää ja pahenee varmaan hautaan asti??
      Toki syöpäsairas kaverini sanoi että vetää itsensä "jojoon" jos tauti joskus uusintuu! Mutta jos saisin itse elää yhtä ENERGISTÄ! elämää edes 10v elämästäni vaihtaisin paikkaa välittömästä kaverini taudin kanssa.

      KUKAAN ei kehtaa sanoa että tämä tauti vie kituen hautaan??
      Ei ollut ehkä asiallinen vastaus,mutta harmittaa tämän taudin "soutuliike,vieläpä näköä vievän oireen saattelemana")

      • jjjjjjj

        leukemiaa kyllä millään selkäydinnesteellä ole parannettu, sinulla on termistö "hiukan"hukassa..
        Jaksamisia.


    • mälsä mäsä

      Kuule, meikä kokee kaatavaa tai oisko oikeemmin sanoa huoneen pyörimistunnetta liki päivittäin ihan istuessakin. On oikeestaan aika hassua ettei ulkopuoliset sitä huomaa kun itestä tuntuu, että kaatuu ihan justiinsa. Sitten se tunne yhtäkkiä häviää ja maailma onkin ihan seesteinen. Jotenkin luulen liittyvän väsymystilaan, huonosti nukuttu yö -joita on monta- huono huoneilma tms voi liittyä huimaukseen. Silmäoireet on sitten ihan oma juttu, päätä pitää välillä ravistaa jotta saa näön teräväksi, tai ainakin melkein.. Koneella kun joutuu töitä välillä paljonkin tekemään niin pääsee nauramaan itselleen, on sen verran hupaisia pianovihreitä ja runsaasti!
      Mut, uupumus on ikävää, toivoa sopii, ettei pahene.

      • mälsä mäsä

        ja lisäys edelliseen,
        en ole kenenkään huomannut valittavan sanojen, nimien ja asioiden unohtumista kesken puheenkin, samoin kuin ykskaks häviää mielestä kaikki mitä just on puhunut. Tää on se joka päiväistä eloa ehkä eniten kiusaava juttu, kai kuuluu mäsän oireisiin tääkin. Ja tän kyllä muutkin helposti huomaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe