Olen 26-vuotias nainen ja takana on nyt kaksi femtolasik-leikkausta. Päätin viime huhtikuussa mennä leikkaukseen, kun näköni oli viime vuosina tuntunut tasaatuvan n. -8 arvoihin. Ennen leikkausta olin vaihtanut lasit viimeksi syksyllä 2006 ja leikkaukseen mennessä huonenemista oli tapahtunut n. -0.5 kummassakin silmässä 2,5 vuoden aikana.
Ensimmäinen leikkaus ei korjannut näköäni täydellisesti jostain syystä, oikeaan silmään jäi n. -0.75 ja vasempaan -0.5. Lääkäri pyysi tulemaan syksyllä takaisin ja niinpä viime viikolla meninkin. Ja kappas, oikeassa olikin sitten näkö huonontunut lukemaan -1.5 ja vasemmassa -0.75! Arvasin kyllä, että näkö on mennyt huonommaksi, pimeällä ajamisesta ei tullut oikein mitään ja vastaantulijoita oli hankala tunnistaa kadulla yhtään kauempaa. Perjantaina sitten tehtiin läpän nosto ja laseroitiin lisää. Tämän toisen leikkauksen jälkeen näköni on ollut erinomaisen hyvä kauas ja silmät kaikin puolin paremmat kuin ensimmäisen operaation jälkeen. Töissä ollessa tosin vasempaan silmääni on iskenyt elohiiri, samoin kävi ekan leikkauksenkin jälkeen. Tämä elohiiri tuli tutuksi myös silloin kuin hankin viimeksi silmälasit 2006. Silloin hiiri hävisi sillä, että käytin vanhoja, hiukan heikompia laseja lähityöskentelyssä.
Nyt ahdistaa, että mitenhän tässä taas käy? Pelottaa, että näkö huononee taas ja enää silmiäni ei voi leikata, koska sarveiskalvon paksuus ei siihen enää riitä. Olen 10-vuotiaasta asti käyttänyt laseja ja olen vain lyhkäisiä aikoja nähnyt lasien vaihdon jälkeen kunnolla kauemmas. Suurimman osan ajasta olen sitten sinnitellyt liian heikoilla laseilla, koska muuten olisin joutunut vaihtamaan niitä puolen vuoden välein. Piilolinsseillä olen sitten käyttänyt, jos on ollut tarvetta nähdä hyvin kauas. Toivoisin, että tämä kirkas näkö kestäisi kerrankin pitempään!
Teen asiantuntijatyötä, jossa toimistolla olessani istun tietokoneella suurimman osan päivästä. Tämä tuntuu väsyttävän silmiä kovasti. Matkapäivät antavat onneksi silmille lepoa ja iltaisin lepuutan silmiä pitkillä lenkeillä. Pitkin päivää tuijottelen välillä ulos ikkunastakin. Voiko tämä tietokoneen tuijottaminen vaikuttaa asiaan? Voinko tehdä mitään säilyttääkseni tämän hetkisen hyvän näköni kerrankin pitempään?
VAIN ASIALLISIA VASTAUKSIA, KIITOS!
Tänä näön heikkeneminen pelottaa!
7
729
Vastaukset
- titityytti
Kyllä runsas tietokoneen tuijottaminen rasittaa silmiä,toisilla enemmän kuin toisilla.On hyvä,kun välillä lepuutat silmiäsi ja katselet kauas.
Itselleni on ollut apua silmäharjoituksista,näköni on terävöitynyt eikä silmät enää rasitu ja kipeydy yhtä helposti kuin ennen.Monet pitävät silmäharjoituksia humpuukina,mutta minulle niistä on ollut apua vaikka en edes tee niitä kuin 15-30 minuutin ajan päivittäin.Rilleistä en ole eroon päässyt,mutta näön heikkeneminen on pysähtynyt,ja näen ilman laseja tarkemmin kuin ennen.Ennen kun katsoin ilman laseja,niin kaikki kauempana olevat kohteet näkyi kuin sumun läpi.Minulla on likinäköä -5 ja toisessa silmässä -5,75,en tiedä mikä se nyt on kun en ole käynyt pitkään aikaan optikolla mittauttamassa näöntarkkuutta.
Jos sinua kiinnostaa kokeilla erilaisia silmäharjoituksia,niin laita youtubessa hakusanaksi "Myopia exercises" tai "Bates method".Siellä neuvotaan monenlaisia harjoituksia likinäköisille silmille.- tietoa haluava
Näistä näköharjoituksista?
Saako noita tietoja COOGLESTA? - titityytti
tietoa haluava kirjoitti:
Näistä näköharjoituksista?
Saako noita tietoja COOGLESTA?Kirjastosta voit lainata kirjan nimeltä "Parempi näkö ilman laseja".Kirjoittajan nimi on Harry Benjamin.Kirja on suomenkielinen ja siinä on ohjeita silmäharjoituksiin.
Googlettamallakin varmasti löytyy tietoa,mutta usein englanninkielellä.Voithan laittaa Googlessa hakusanaksi "Batesin menetelmä" tai "silmäharjoitukset",ja katsoa jos löytyy suomenkielistä tietoa.
- fkjeriopfj
Mulla -10,50 ja -11,50 diopteria likinäkö, ja teen myös konttorihommaa päätteen ääressä, ikää 43 v. Näkö on huonontunut -1,00 verran kolmessa vuodessa. Koska minulla on miinuksia yli 10, on oikeus leikkauttaa silmät julkisessa terv.huollossa. Kohdallani ei enää kunnolla tule laserointi kyseeseen vaan ICL-linssioperaatio. Kyseessä on 17 vuotta yleisesti käytetty operaatio jossa silmän sisälle asennetaan keinolinssi ja se jää sinne pysyvästi, mutta sen voi tarvittaessa poistaa tai vaihtaa erivahvuiseen. Tuolla menetelmällä voi korjata yli -30.00 diopterinkin vahvuuden. Jos jää alle -10-00 joutuu itse maksamaan, jos menee vahvuus yli -10,00 maksaa operaatiot julkinen terv.huolto.
- brtgewdfwd
Ja on vielä yksi mahdollisuus kovan likinäön korjaukseen: kaihileikkaus eli tekomykiö, jossa sopiva miinusvahvuus. Tuo tehdään ICL:n asemasta yli 45-vuotiaalle potilaalle, koska samalla poistetaan kerralla ikääntyvän kaihiongelmat.
- Epäilevä???
Paikkansa,.. että julkinen terveydenhuolto korvaa leikkauksen, jos on miinusta yli -10..
entä jos toisessa on -9, ja toisessa -10, korfaakos siloin vain toisen silmän leikkauksen???? - t***a
Epäilevä??? kirjoitti:
Paikkansa,.. että julkinen terveydenhuolto korvaa leikkauksen, jos on miinusta yli -10..
entä jos toisessa on -9, ja toisessa -10, korfaakos siloin vain toisen silmän leikkauksen????Ei ainakaan mulle, vaikka molemmat oli yli -10. En uskaltanut odottaa edes peruskorvausta tutkimuksista, sain kumminkin. Olen joskus lukenut, että korvattavuuden mahdollistaisi sääntö "jos silmälaseilla ei pystytä korjaamaan" Ja olen yli 45 v, mutta tekomykiötä ei pidetty vielä suositeltavana keinona. Jos suvussa olisi ollut kaihia jo nuorella iällä, ehkä siinä tapauksessa olisi. Parikymmentä vuotta voisi vielä näillä silmillä pärjätä.
Haluaisinpa kuulla aiemmalta kirjoittajalta, millä paikkakunnalla moinen käytäntö on olemassa? Kaihileikkauksiin on tavallisesti niin pitkät jonot, että julkispuolella tuskin on innokkuutta näihin "kauneusleikkauksiin". Resurssipula haittaa jo sairauksien hoitoakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan493202Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282919- 1212336
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111346
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802