Vuokra ollut myöhässä. Paljonko lasken korkoa myöhästyneelle vuokralle? Eli mikä on vahvistettu laillinen korko tällä hekellä? Ja miten se lasketaan, se korko meinaan?
Paljonko korkoa myöhästyneelle vuokralle?
12
4539
Vastaukset
- 35353
huhu... Olet siis vuokranantaja?
Jos et tiedä edes miten se korko lasketaan, niin kuule elä sellaista koita periä vuokralaiseltakaan.
Anteeksi, mut oli vain pakko avaantua! Viimeisin vahvistettu ohjauskorko ajalle 1.7-31.12.2009 on 1 %. Viivästyskorko taas on ohjauskorko 7 prosenttiyksikköä, eli viivästyskorko on tällä hetkellä 8 % vuotuista korkoa.
Lakentatapa:
Maksamaton rahamäärä x 0,08 / 365 x viivästysvuorokaudet = korko
Esimerkkinä Vuokra 500 € on maksetaan 40 vuorokautta myöhässä:
500 x 0,08 / 365 x 40 = 4,38- Huomio,huomio
Lasketaanko korkoa eräpäivästä (päivä, jolloin vuokra olisi pitänyt maksaa), entä siitä päivästä jolloin myöhästynyt vuokra kehotetaan maksamaan? Sehän on selvä, että välipäiviltä kumminkin.
Huomio,huomio kirjoitti:
Lasketaanko korkoa eräpäivästä (päivä, jolloin vuokra olisi pitänyt maksaa), entä siitä päivästä jolloin myöhästynyt vuokra kehotetaan maksamaan? Sehän on selvä, että välipäiviltä kumminkin.
Eräpäivästä lähtien..
- Se alkuper. kysyy
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Eräpäivästä lähtien..
Laskenko sille uudellekin eräpäivälle korkoa, siis sille jona päivänä myöhässä oleva vuokra pitää maksaa viimeistään?
Se alkuper. kysyy kirjoitti:
Laskenko sille uudellekin eräpäivälle korkoa, siis sille jona päivänä myöhässä oleva vuokra pitää maksaa viimeistään?
Alkuperäsisestä eräpäivästä alkaen, siihen päivään saakka jolloin erääntynyt saatava maksetaan. Mikäli korko muuttuu ko. aikana, niin se lasketaan kulloisenakin hetkellä voimassa olevan koron mukaan. Muista että maksun saamiseen voi mennä vuosiakin, siis pahimmillaan.
- Viivästyskorko
Virallinen viivästyskorko on tällä hetkellä 8% vuotuista korkoa.
Esimerkki:
Jos vuokra on 500€/kk ja se on 10 päivää myöhässä, niin kaava on:
(8/100 * 500) / 365*10 = 1,095 eli tuossa tapauksessa voit ottaa korkoa 1€ 10 centtiä.- vai kuinka
vai miten tuo on niin pieni?
- esimerkki.
vai kuinka kirjoitti:
Tuossa esimerkissä päiväkorko on noin 11 centtiä.
10:n päivän myöhästyminen tekee siis noin 1,10€. - luonnollisesti...
vai kuinka kirjoitti:
No ei kai muutaman päivän myöhästymisestä voi vuosikorkoa periä?!?
- KIITOS PALJON
luonnollisesti... kirjoitti:
KAIKILLE VASTANNEILLE ja hyvää jatkoa Teille.
- DingDongPart2
luonnollisesti... kirjoitti:
Minusta myöhästymis sakonkin pitäisi olla tuntuva esim. minimi 10e vaikka parista päivästäkin. Toisaalta jos haluaa pitää hyvät välit vuokralaiseen, niin ei kannata parista päivästä nipottaa ellei se ole toistuvaa.
Olen itsekkin miettinyt että miten se lainmukaan lasketaan, joten kiitos neuvosta. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197