Näyttely- vai käyttölinjainen labradorinnoutaja

koirista

Tästä on varmasti keskusteltu jo aikaisemminkin, mutta kysynpä nyt kumminkin. Eli siis, voiko näyttelylinjainen labradorinnoutaja toimia hyvin myös metsästyksessä, jos käy kerran vuodessa esim. sorsastamassa?
Toinen mieltä askarruttanut kysymys. Käykö labradorit yleensä verijäljillä, vai ihmisten tekemillä jäljillä? Sehän on niin metsästyskoira kuin palveluskoira.

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

29

8608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1 labbis
    • ........

      Itselläni oli aiemmin NÄY-linjainen koira ja se toi kyllä kaiken riistan minulle mitä sain alas ammuttua! Koirani isää oli kyllä käytetty käytännön metsästyksessä ja taisi suvussa olla muitakin metsästäviä koiria vaikka kaikki siis olivatkin tuota NÄY-linjaa. Kannattaa vähän seurata sukutaustoja ja katsoa jos siellä on noita metsästäviä yksilöita tai ainakin vähintään taipumuskoe suoritettu. Itselläni oli suurin ongelma se, että koira teki töitä itselleen ei minulle. Sitä en osaa sanoa että onko tämä tuosta linjasta johtuva tekijä, vai ohjaajan kokemattomuutta sillä se oli 1. noutajani.

      Miksi muuten haluat tuon linjan vai onko tarkoitus käydä nayttelyissä?

      Tällä hetkellä itselläni on KÄY-linjainen koira, enkä todennäköisesti enää ikinä ota näyttelylinjaista koiraa. Koira on huomattavasti enemmän miellyttämis haluinen ja tekee töitä minulle. Tarkoitus mennä kokeisiin ja metsälle. Muutenkin ihmettyttää tuo näyttelytoiminta. Siis lähinnä se, että miksi siellä suositaan semmoisia tynnyreitä ja mielellään vähän ylipainoisia yksilöitä? Tämä ei varmasti ainakaan helpota noita lonkka- ja kyynärvikoja mihin labbareilla on taipumusta. Enkä todellakaan ole kateellinen jos joku luulee tämän pohjalta. Edellinen koira oli kyllä MVA, mutta tuo harrastus ei vaan ole minua varten.

      • 1 labbis

        Labbiksella näyttelyssä pärjää näyttelykoiran ruumis on vain huomattavasti eri näköinen kuin käyttökoiralla.


      • koirista

        En ole itse oikein näyttelyihmisiä, joten tuskinpa näyttelyihin tulee mentyä. Mutta tuota ajattelin ihan sen takia, kun noita käyttölinjaisia on niin paljon vähemmän ja vaikeampi saada. Olen kuullut, kasvattajien vaativan, että metsällä tulisi käyttölinjaisen kanssa käydä useammin kuin tuon sorsastuskauden.
        Mutta pennunhankinta-prosessi on vielä kesken, joten täytyy varmaan käydä tutustumassa sekä käyttö- että näyttelylinjaisiin labbiksiin ennen valintaa. :) Kiitos paljon vastauksesta.


      • labbis rules
        1 labbis kirjoitti:

        Labbiksella näyttelyssä pärjää näyttelykoiran ruumis on vain huomattavasti eri näköinen kuin käyttökoiralla.

        kyllä linjojen eron! Mutta jos kylkien päällä on selvä rasvakerros ja koira on lähes vyötärötön on se mielestäni ylipainoa eikä linjasta johtuvaa. Aikaisempi koira täytti juuri nämä "kriteerit" kun se leivottiin MVA:si joten mielestäni lievää yliopainoa suositaan, mutta tämä on vain mielipiteeni! Toisaalta linjalla ei ole mitään väliä, eikä sinänsä rodullakaan. Pääasia on että koran kanssa harrastetaan ja se peruskoulutetaan.


      • tollerin omistaja
        koirista kirjoitti:

        En ole itse oikein näyttelyihmisiä, joten tuskinpa näyttelyihin tulee mentyä. Mutta tuota ajattelin ihan sen takia, kun noita käyttölinjaisia on niin paljon vähemmän ja vaikeampi saada. Olen kuullut, kasvattajien vaativan, että metsällä tulisi käyttölinjaisen kanssa käydä useammin kuin tuon sorsastuskauden.
        Mutta pennunhankinta-prosessi on vielä kesken, joten täytyy varmaan käydä tutustumassa sekä käyttö- että näyttelylinjaisiin labbiksiin ennen valintaa. :) Kiitos paljon vastauksesta.

        Kumpaa linjaa suositellaan esimerkiksi PK-puolelle? Metsästyslinjainenhan toki fyysisesti, ja varmaan myös psyykkisiltä ominaisuuksiltaan sopisi paremmin. Onko metsästys metsästyslinjaiselle ns. elinehto, vai "pärjääkö" koira suurella aktiviteetin määrällä, mutta ilman metsästystä/kohtuulliisella NOME-treenaamisella?
        Olen ajatellut hiukan metsästyslinjaista labbista joskus tulevaisuudessa hankkivani, en metsästä mutta NOU/NOME kiinnostaa: jos koiralla olisi taipumuksia niin voisimme kilpaillakin, PK-puolelta haku olisi toinen harrastus mikäli koira siihen soveltuisi. Vepe, toko, agi ja vähissä määrin MEJÄ voisivat myös sopia harrastuskalenteriimme. Mitä mieltä siis olette, sopisiko metsästyslinjainen, ja olisiko näy-linjainen huonosti soveltuva näihin lajeihin? Osaisiko joku verrata sen vilkkautta tolleriin, onko vielä paljon energisempi? :)


      • NÄY-tytön omistaja
        tollerin omistaja kirjoitti:

        Kumpaa linjaa suositellaan esimerkiksi PK-puolelle? Metsästyslinjainenhan toki fyysisesti, ja varmaan myös psyykkisiltä ominaisuuksiltaan sopisi paremmin. Onko metsästys metsästyslinjaiselle ns. elinehto, vai "pärjääkö" koira suurella aktiviteetin määrällä, mutta ilman metsästystä/kohtuulliisella NOME-treenaamisella?
        Olen ajatellut hiukan metsästyslinjaista labbista joskus tulevaisuudessa hankkivani, en metsästä mutta NOU/NOME kiinnostaa: jos koiralla olisi taipumuksia niin voisimme kilpaillakin, PK-puolelta haku olisi toinen harrastus mikäli koira siihen soveltuisi. Vepe, toko, agi ja vähissä määrin MEJÄ voisivat myös sopia harrastuskalenteriimme. Mitä mieltä siis olette, sopisiko metsästyslinjainen, ja olisiko näy-linjainen huonosti soveltuva näihin lajeihin? Osaisiko joku verrata sen vilkkautta tolleriin, onko vielä paljon energisempi? :)

        Miun labbiksen veli, NÄY-linjainen uros on käynyt metsällä ja saanut hyviä tuloksia. Kun taas tädin METSIS on vesipelastuksessa ja tokossa saanut täytettyä aktiviteettitarpensa.


      • tuija89
        tollerin omistaja kirjoitti:

        Kumpaa linjaa suositellaan esimerkiksi PK-puolelle? Metsästyslinjainenhan toki fyysisesti, ja varmaan myös psyykkisiltä ominaisuuksiltaan sopisi paremmin. Onko metsästys metsästyslinjaiselle ns. elinehto, vai "pärjääkö" koira suurella aktiviteetin määrällä, mutta ilman metsästystä/kohtuulliisella NOME-treenaamisella?
        Olen ajatellut hiukan metsästyslinjaista labbista joskus tulevaisuudessa hankkivani, en metsästä mutta NOU/NOME kiinnostaa: jos koiralla olisi taipumuksia niin voisimme kilpaillakin, PK-puolelta haku olisi toinen harrastus mikäli koira siihen soveltuisi. Vepe, toko, agi ja vähissä määrin MEJÄ voisivat myös sopia harrastuskalenteriimme. Mitä mieltä siis olette, sopisiko metsästyslinjainen, ja olisiko näy-linjainen huonosti soveltuva näihin lajeihin? Osaisiko joku verrata sen vilkkautta tolleriin, onko vielä paljon energisempi? :)

        Ei käytännön metsästys ole välttämätöntä metsästyslinjaiselle, kunhan koira saa toimintaa muuten tarpeeksi. Omani ei ole koskaan ollut oikeasti metsällä, harrastettu ollaan sitten senkin edestä.Kyllä näyttelylinjaisenkin kanssa onnistuu lajin kuin lajin harrastaminen :)


    • ...

      Pakko tulla kysymään ja todella toivon että minulle vastataan!
      Olen todella harkinnut labbista n: 1v. Harrastuksia on tulossa monenmoista ja tarvitsen kunnon työ kaverin siihen. Onko käyttö parempi kun harrastuksia on monia ja pääasiassa nouto, toko, näyttelyt/mätsärit, agility, jälki (talvisin veto/valjakko) ja kokeet mutta tullaan käymään monissamonissa muissa harrastuksissa mutta niitä ei aloiteta virallisesti.
      Eli tuli mieleen että voihan käyttölinjaisella myös näyttelyissä vai voiko?

    • näy-käy

      Voi käyttölinjaisella mennä myös näyttelyyn, mutta yleisin arvosana käyttölinjaiselle taitaa olla Tyydyttävä ja voit iloita jos saat Hyvän eli näyttelyissä pärjääminen kannattaa käyttölinjaisen kanssa unohtaa. Jos haluat all round koiran jonka kanssa voi tehdä mitä vain ota näyttelylinjainen sellaisista suvuista joissa vanhemmilla on näyttelytulosten lisäksi käyttötuloksia. Olen nähnyt näyttelylinjassa joitakin yksilöitä joilla on vietit yhtä vahvassa kuin käyttölinjassa. Ota käyttölinjainen jos aiot harrastaa metsätystä tai käyttökokeita, mutta et näyttelyitä.

      • ...

        Kiitos vastauksesta!
        Harrastaa tullaan metsästää ym käyttökokeita ja muita harrastuksia.
        Mutta huonoa ehkä olisi kun näytöillä ei kuulemma ole niin paljoa kun käytöllä niin mielyttämishalua ja käytöllä helpompi harrastaa ja saada kuuntelemaan. Myös tuo rakenne on mielestäni kivemman oloinen kun nuo "tynnyri" labbikset... On tuo suvun kattominen aikas vaikeeta kun kesällä pennun pitäisi kotiutua ja haluttaisiin myös kivalta kasvattajalta.
        Mitä mieltä olette koska muutenkin jos näyttölinjainen otetaan niin mennään 2-4kertaa vuodessa näyttelyihin ja muuten ehkä mätsäreihin muttei niihinkään usein.


    • S.

      jos haluaa laatua, kannattaa olla melko ajoissa liikkeellä. itsellä alustava varaus käy-linjaisesta jo nyt, ja astutus tapahtuu vasta syksyllä.... hyvää kannattaa odottaa!

    • ihan eri asia

      Siis labukoillahan on metsästysvietti ihan eri-asia mitä esim. pystykorvilla. Niillähän se tarkoittaa just sitä noutamista käskystä. Joko näkölähtönä (ammutaan sorsa rannlla) taikka jälestämällä (haavikko-jäniksen) verijälki. koiralta vaaditaan rohkeutta irtaantua (josta ei yleensä pula) mutta myös yhteistyö omistajaan tuoda myös saalis hänelle.

      • 40v metästänyt

        mulla on suomenpystykovrva 3v uros ja labbis 1v narttu,tynnyri,yhessä käydään metillä. saaliit ammutaan ja noudetaan.ei siel metässä tarvii pitää kiirettä tai juoksennella.


    • näy

      mulle on ihan sama onko se näyttelylinjainen vai metsästyslinjainen kuhan se on labbis :)

    • tuplat labukat

      Meillä asustelee näyttelylinjainen, metsästävä ja jäljestävä eli kyllä näyttelylinjaisella pärjää normaalit jahtireissut vallan mainiosti ja paksumman turkkinsa ansiosta tarkenevat syksyllä pidemään kuin käyttölinjaiset.

    • mäkikunnanhaukku

      Olisko käyttölinjainen varmempi valinta jos on toimintaa enempi? Meillä näyttelylinjaista korjattu kalliisti, 5v ja 4000 ekee. Menohaluja on mutta paikat ei tahdo kestää. Muija ei anna sanoo, mut minusta jalostus on tämän kohdalla menny vikaan.

    • 20vuotta metsästänyt

      Kuulkaas nyt. Älkää sekoittako näitä ulkomuoto-ominaisuuksia metsästysviettiin.

      Labbiksia on kahta päälinjaa eli käyttö- ja näyttelylinjat. Nämä linjat kertovat vain ja ainoastaan koiran ulkoisesta olemuksesta eli onko se pitkäjalkainen/kuonoinen, kapeakalloinen hoikkis vai se mörssäri rotisko...

      Koira voi olla kumpaa ulkomuotoa tahansa, sillä ei ole mitään tekemistä sen riistaverisyyden kanssa. Molemmissa linjoissa esiintyy riistan noutohalukkuutta enemmän ja vähemmän.

      Tiedän mistä puhun, olen omistanut kolme labbista:
      1. näyttelylinjainen -> ei suostu ottamaan edes suuhunsa ammuttua lintua
      2. näyttelylinjainen -> äärettömän kova riistavietti, todella innokas ja hyvä metsällä, noutaa niin vesilinnut, maalinnut kuin muutkin, todella upea metsästyskaveri
      3. käyttölinjainen -> touhottaa ja tättäröi metsällä muttei ymmärrä tuon taivaallista mistä on kyse, noutaa linnun jos nenän eteen tippuu

      Valitettavan usein törmää tähän harhaluuloon labbisten kanssa, että se riistaverisyys olisi ulkomuoto-ominaisuuden kanssa käsi kädessä kulkeva juttu.

    • LBN12

      Käy- ja Näy-linjat ovat ulkomuotoseikkoja. Koira on koira ja labukka on niin nenästään kuin suustaan osaava jos sinä omistajana sen siihen opetat. Näy-linjainen mulla ja hakee, noutaa, haistaa ja tottelee vuoron perään, mitä milloinkin. Kaikki on aina yhtä hauskaa kun yhdessä tehdään. Tyttären kyhäämät agilityradatkin mennään vauhdilla läpi ja piilosilla vasta mukavata onkin muksujen kanssa. Toisien sanoen, koira kun koira( lukuunottamatta puudeleita) on viettiensä "vanki", on omistajasta kiinni, mitä vieteistä vahvistaa ja mitä karsii ja jättää huomiotta. Leikkiä, leikkiä ja leikkiä, rajat on rakkautta koirillakin ja metsään, metsään ja metsään. Ihana rotu joka tapauksessa ja erittäin monipuolinen käyttökoira kun hyvin kohdeltu, hyvin ruokittu ja hyvin peruskoulutettu ;)

    • mmmilllo

      puudeleilla viettiä lintuihin. isovillakoira = iso hinku lintuihin, myös tappaa jos ehtii

      • Ei nyt ihan noin.

        Yksilöstä kiinni se on villakoirillakin ja varmasti suurinosa villoista ei omaa enää metsästys ominaisuuksia.


    • noutajafani2

      Kumpi olisi parempi harrastus koiraksi käy vai näy linjainen? Harrastuksia tulisi olemaan ainakin toko, nouto, haku ja jälki. Kiinnostaa myös käydä kokeilemassa vaikka mitä lajeja, esim vepeä ja valjakkourheilua.
      Vastauksia odotellen! :)

      • viisain

        Jos itselleni olisin valitsemassa, ehdottomasti näyttelylinjainen. Aivan samoin hakevat ,kuin niin sanotut käyttölinjaiset. Käyttöominaisuudet eivät vain tule esille, koska ovat ohjautuneet ihmisille, jotka eivät metsästyksestä perusta. Vauhtia pidetään käyttölinjaisella parempana, mutta joskus siitä on vain haittaa, kun nouda käskyn saatuaan painaa jo naapuri pitäjässä. Näyttelylinjaisista löytyy käyttövalioita aivan samoin. Kannattaakin ottaa yhteyttä sellaisiin kasvattajiin, jotka eivät ole halunneet jakaa rotua kahtia. Huomion arvoinen asia on myös se, että kaikilla MVA tittelin saaneilla on hyväksytty (NOU) noutajien taipumuskoe. Terveys on myös usein kriteerinä käyttölinjaisten kasvattajilla, mutta tilastot eivät puolla tätä väitettä. Juuri tänään tulikin uusi Labradorilehti, siinä oli puh. numero, johon voi ottaa yhteyttä, kun on tietoa vailla. Ole hyvä, tässä numero 045 6723 063. ONNEA KOIRAN HANKINTAAN !


    • 3+6

      ja taaaaas on unohdettu se sekalinjainen. näitäkin esiintyy molemmpien päälinjojen rinnakkaisuuksia, joten valinnanvaraa on. näitä tosin syntyy harvemmin, mikä on sääli.

      mitä ulkomuotoon tulee, niin labbiksen ei kuulu olla sellainen mitä näy-linjan urokset on eikä myöskään käy-linjainen luikkumuikku. näy-linjan nartut muistuttaa eniten 1900-luvun alkuvuosien labbiksia.

      http://mmg.photobucket.com/albumview/albums/Pietoro/Dog Breed Historical Pictures/Labrador Retriever/1904Lab.jpg.html?o=1
      labbis 1904

      http://mmg.photobucket.com/albumview/albums/Pietoro/Dog Breed Historical Pictures/Labrador Retriever/1926_Lab_CHAMPIONBANCHORYTANGLE.jpg.html?o=6
      labbis 1920-luvulla

      siksi suosin itse sekalinjaisia, ne ovat yleensä lähimpänä nuita oikeita wanhan ajan labbiksia.

      • 9+16

        niin ja näy-linjan nartuissakin ne sertejen perässä pullaksi turvotetut ei muistuta vanhan ajan labuja, vaan ne joita käytetään aivan muihin hommiin.


    • hei vaan

      Olen jo pitkään hakenut labbista ei tarvii olla näy eikä käy,voi tosiaakin olla sekalinjaisia.Minä tarviin avutaja koiraa,osaan kyllä itse kouluttaa jonkin verran, mistähän niitä kasvattajia löytyy kun ketään ei sitä mainosta.

    • Labbis tulossa

      Labbis tulossa.Kirjoitin toisella palstalla,Labbis metsästyskoirana omasta koiran hankinnasta.Koira ollut meilla n 5vk ja on ns sekalinjainen,ehkä enemmin kumminkin
      käyttöpuolelta koska emä käy ja uros näy linja sta ja kumpaakin käytetty metsästykseen.Pentu on rauhallisuuden tyyssija,ihmeellistä miten rauhallinen ja
      oppivainen vesseli ikää nyt 12vk uros.
      Tuntuu,että kaikki hyvät on sekoittuneet tähän sekoitukseen niin rauhallinen ja oppivainen on.Tuntuukin,että nämä "sekoitukset" ovat parhaita oppimaan.Mutta ota ja tiedä.Onnea pennun etsintään.

    • Fuula

      Käyttis ennemmin kuin tynnyri

    • Ladradorska

      Mulla on ollut molemmista linjoista. Koirien kanssa harrastan käytännön metsästystä ja kokeita sekä pk puolelta hakua ja jälkeä. Molemmissa linjoissa on hyvät ja huonot puolet. Ennen pennun hankintaa haluan tutustua sen sukulaisiin ja nähdä millaisia koiria ne ovat arjessa ja harrastuksissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2804
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      520
      2642
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1845
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1767
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1106
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1082
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe