Mitä tekee korva-nenä-kurkkulääkäri

severi123

Luulen kärsiväni refluksitaudista, kurkkua ja nielua on poltellut valtavasti viimeiset 3 viikkoa. Terveyskeskuksessa epäilivät sydänperäistä vikaa, sitä se ei kuitenkaan ollut. Sain tehdä rasitustestin jonka mukaan mulla ei ole sepelvaltimon ahtaumaa kuten terveyskeskuslääkäri epäili.
Joinakin päivinä olo on sietämätön, polttelu on kovaa ja rupeaa ahdistamaan kun ei tiedä mitä tämä on. En saa röyhtäillessäni ylös suuhun vatsahappoja mutta jostain luin että kaikki refluksista kärsivät eivät välttämättä saakaan. Olen ottanut Nexiumia 20 mg, joskus se auttaa, joskus ei.
Menen perjantaina kurkkulääkäriin, voiko hän todeta refluxin? Voiko hän katsoa alas nieluun asti? Nämä vaivat ovat vallannet koko elämäni ja olen ahdistunut ja masentunut sen takia.

7

4009

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sh....

sen refluxin diagnosoi. Siis totta kai tämä korvalekuri sinne nieluusi katsoo muttei sitä rexluxia sillä lailla voida diagnosoida. Ei se nyt mikään nielun sairaus ole.

Miksi olet menossa kys.erikoislääkärille? Jonkun muun vaivan takiako?

• severi123

Olen tältä palstalta lukenut että monet ovat kurkkulääkärillä käyneet (kurkkurefluksi?) ja sieltä apua saaneet.

• ........

Kurkkulääkäri katsoo nouseeko jotain nieluun kun sanot en muista minkä kirjaimen.

Hän myös näkee punoituksen, mutta tosiaan sisätautilääkäri voi auttaa refluksin hoitamisessa. Itse olen menossa sisätautilääkärille vaikkei siitä varmaankaan hyötyä ole ellei määrää leikkaukseen.

• .......
        ........ kirjoitti:

Kurkkulääkäri katsoo nouseeko jotain nieluun kun sanot en muista minkä kirjaimen.

Hän myös näkee punoituksen, mutta tosiaan sisätautilääkäri voi auttaa refluksin hoitamisessa. Itse olen menossa sisätautilääkärille vaikkei siitä varmaankaan hyötyä ole ellei määrää leikkaukseen.

Kun sieltä kurkusta ei mulla ainakaa aina nouse mitään niin vaikka kurkkulääkäri sanoisi ettei vikaa ole niin voi olla. Hän voi myös laittaa lähetteen muihin tutkimuksiin.

• Laryngo

olet aivan oikeassa kun tsekkautat kurkkusi - kurkkulääkäri on ainoa, joka voi kurkunpään refluksin
      diagnosoida - gastron puolihan ei kurkku puolta hoida
      ollenkaan vaan ruokatorven ja vatsan (ja diagnosoivat gastroesof. refluksin).
      He eivät voi antaa lausuntoa kurkkusi kunnosta, joten kurkkulääkäri on juuri
      se oikea paikka tämän tautimuodon (kurkunpään refluksin eli laryngofaryngeaalisen refluksin)
      toteamiseen. Toki diagnoosin jälkeen yhteistyö gastron puolen kanssa alkaa/jatkuu
      (ilmeisesti olet jo siellä käynyt?).

Käytännössä yksinkertaisimmillaan knk-lääkäri kurkkaa peilillä äänihuuliasi
      (kielestä kiinni ja se pieni tähystyspeili lähellä nielua), pyytää sinun
      sanovan hii/haa ym. Toinen tapa on "vinkeämpi": topsulla vähän nenän
      sisälle puudutusainetta ja aivan ohut letku nenän kautta suuonteloon/nieluun.
      Nenässä kutittaa ja tuntuu oudolta mutta letku ei tunnu nielussa mitenkään
      (ei ainakaan itselläni). Tämä on kattavampi tapa. Kolmas tapa (ainakin
      foniatri tekee) on jäykkä skooppi tutkimus eli nielupuudutussuihke (puuduttaa
      nielun osia niin että lääkärin helmponpi työskennellä) ja jäykempi putki tuonne
      alemmas - putki ei osu yleensä seinämiin vaikka välillä siinä voi tulla vähän
      yökkäilyä. Samat äännejutut tässäkin.

Itselle on tehty kaikki nämä kurkunpään refluksin takia. Kurkkulääkärisi tekee taatusti pikkupeilitutkimuksen ilman pyytämistäkin. Kurkunpään refluksi on jokapäiväistä
      knk-lääkärille - se on niin hirveän yleistä! Foniatri (astetta erikoistuneempi)
      puolestaan näkee myös refluksin vaikutuksen äänihuuliin. Refluksin arvioidaan aiheuttavan
      50-70% kaikista äänihäiriöistä, joten voit vaan kuvitella kuinka monia satoja tutkimusta/tietoa/artikkeleita
      tästäkin tautimuodosta löytyy (englanniksi).

Oireita tuossa kurkunpään refluksissa on runsaasti yli 10 erilaista.
      Kurkun ja nielun polttelut, nielutulehdus, ärsytys, yskä, lima, palan tunne kurkussa
      rykiminen kuuluvat mm näihin. Rintakipu on myös ýksi mahdollisuus (voi johtua esim kivuliaasta
      ruokatorven spasmista) - vaikea tietää kumpaa se on, siksi ne sydänjututkin otetaan
      jos epäselvyyttä esiintyy. Hermotus alueelle lähtee samasta hermosta ja muistaakseni myös
      jopa samalta tasolta. Ruokatorvi voi vatsatähystyksessä olla täysin puhdas (arviolta runsaalla puolella
      refluksitapauksista on näin), joten se ei näytä välttämättä ollenkaan viitteitä kurkunpään refluksiin.
      Vaikka oireet saattavatolla vaikeilta, limakalvolöydökset voi olla silti aivan hyvin tasoa "kurkku punoittaa".
      Valitettavasti se harmittomalta kuulostava kurkun punoitus saa aikaan noita toisia oireita :-(

(Lukuunottamatta omia kokemuksia, yllä olevat tiedot perustuvat eri lääkärien kirjoittamiin artikkeleihin)

Tsemppiä ja energiaa sinulle! Kerro miten meni ....

• severi123

Tuhannet kiitokset vastauksestasi. Tieto ettei ole ainoa maailmassa näitten vaivojen kanssa helpottaa...

• Laryngo
        severi123 kirjoitti:

Tuhannet kiitokset vastauksestasi. Tieto ettei ole ainoa maailmassa näitten vaivojen kanssa helpottaa...

ihan samaa mieltä ... onneksi on kohtalotovereita, jotka tajuaa
        paremmin kuin ei-refluksikko ... tsemppiä kurkkulääkäriin ja
        toivottavasti kurkku ei paljoa punoittele!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski

Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi
      Maailman menoa
      67
      5927
    2. Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan

Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan
      Maailman menoa
      349
      5749
    3. Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia

ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä
      Maailman menoa
      93
      4731
    4. Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.

Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y
      Maailman menoa
      12
      2235
    5. Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!

Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva
      Tv-sarjat
      18
      2048
    6. Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin

🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu
      Maailman menoa
      52
      1952
    7. Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?

Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont
      Maailman menoa
      43
      1870
    8. Martina vuokraa yksiötä

Nyt on tarkka'ampujan yksiö vuokrattavana 800 e. Toivottavasti löytyy hyvä asukas.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      1211
    9. Jokaisella tytöllä on supervoimansa

Millaisia ajatuksia artikkeli herättää? Mainos: Dove | ”Itsetuntoni oli ihan romuttunut” – Peppina Rosén haastaa tavan
      Sinkut
      203
      1114
    10. Voi kauhiaa: keikkapaikat keikahtavat juopottelun puutteessa!

Vai ei tule rahaa artistille viinanmyynnin vähennyttyä. Missähän muualla kannattavuus korreloi myrkyn imemismäärän ka
      Maailman menoa
      64
      1061
    Aihe