Luulen kärsiväni refluksitaudista, kurkkua ja nielua on poltellut valtavasti viimeiset 3 viikkoa. Terveyskeskuksessa epäilivät sydänperäistä vikaa, sitä se ei kuitenkaan ollut. Sain tehdä rasitustestin jonka mukaan mulla ei ole sepelvaltimon ahtaumaa kuten terveyskeskuslääkäri epäili.
Joinakin päivinä olo on sietämätön, polttelu on kovaa ja rupeaa ahdistamaan kun ei tiedä mitä tämä on. En saa röyhtäillessäni ylös suuhun vatsahappoja mutta jostain luin että kaikki refluksista kärsivät eivät välttämättä saakaan. Olen ottanut Nexiumia 20 mg, joskus se auttaa, joskus ei.
Menen perjantaina kurkkulääkäriin, voiko hän todeta refluxin? Voiko hän katsoa alas nieluun asti? Nämä vaivat ovat vallannet koko elämäni ja olen ahdistunut ja masentunut sen takia.
Mitä tekee korva-nenä-kurkkulääkäri
7
3889
Vastaukset
- sh....
sen refluxin diagnosoi. Siis totta kai tämä korvalekuri sinne nieluusi katsoo muttei sitä rexluxia sillä lailla voida diagnosoida. Ei se nyt mikään nielun sairaus ole.
Miksi olet menossa kys.erikoislääkärille? Jonkun muun vaivan takiako?- severi123
Olen tältä palstalta lukenut että monet ovat kurkkulääkärillä käyneet (kurkkurefluksi?) ja sieltä apua saaneet.
- ........
Kurkkulääkäri katsoo nouseeko jotain nieluun kun sanot en muista minkä kirjaimen.
Hän myös näkee punoituksen, mutta tosiaan sisätautilääkäri voi auttaa refluksin hoitamisessa. Itse olen menossa sisätautilääkärille vaikkei siitä varmaankaan hyötyä ole ellei määrää leikkaukseen. - .......
........ kirjoitti:
Kurkkulääkäri katsoo nouseeko jotain nieluun kun sanot en muista minkä kirjaimen.
Hän myös näkee punoituksen, mutta tosiaan sisätautilääkäri voi auttaa refluksin hoitamisessa. Itse olen menossa sisätautilääkärille vaikkei siitä varmaankaan hyötyä ole ellei määrää leikkaukseen.Kun sieltä kurkusta ei mulla ainakaa aina nouse mitään niin vaikka kurkkulääkäri sanoisi ettei vikaa ole niin voi olla. Hän voi myös laittaa lähetteen muihin tutkimuksiin.
- Laryngo
olet aivan oikeassa kun tsekkautat kurkkusi - kurkkulääkäri on ainoa, joka voi kurkunpään refluksin
diagnosoida - gastron puolihan ei kurkku puolta hoida
ollenkaan vaan ruokatorven ja vatsan (ja diagnosoivat gastroesof. refluksin).
He eivät voi antaa lausuntoa kurkkusi kunnosta, joten kurkkulääkäri on juuri
se oikea paikka tämän tautimuodon (kurkunpään refluksin eli laryngofaryngeaalisen refluksin)
toteamiseen. Toki diagnoosin jälkeen yhteistyö gastron puolen kanssa alkaa/jatkuu
(ilmeisesti olet jo siellä käynyt?).
Käytännössä yksinkertaisimmillaan knk-lääkäri kurkkaa peilillä äänihuuliasi
(kielestä kiinni ja se pieni tähystyspeili lähellä nielua), pyytää sinun
sanovan hii/haa ym. Toinen tapa on "vinkeämpi": topsulla vähän nenän
sisälle puudutusainetta ja aivan ohut letku nenän kautta suuonteloon/nieluun.
Nenässä kutittaa ja tuntuu oudolta mutta letku ei tunnu nielussa mitenkään
(ei ainakaan itselläni). Tämä on kattavampi tapa. Kolmas tapa (ainakin
foniatri tekee) on jäykkä skooppi tutkimus eli nielupuudutussuihke (puuduttaa
nielun osia niin että lääkärin helmponpi työskennellä) ja jäykempi putki tuonne
alemmas - putki ei osu yleensä seinämiin vaikka välillä siinä voi tulla vähän
yökkäilyä. Samat äännejutut tässäkin.
Itselle on tehty kaikki nämä kurkunpään refluksin takia. Kurkkulääkärisi tekee taatusti pikkupeilitutkimuksen ilman pyytämistäkin. Kurkunpään refluksi on jokapäiväistä
knk-lääkärille - se on niin hirveän yleistä! Foniatri (astetta erikoistuneempi)
puolestaan näkee myös refluksin vaikutuksen äänihuuliin. Refluksin arvioidaan aiheuttavan
50-70% kaikista äänihäiriöistä, joten voit vaan kuvitella kuinka monia satoja tutkimusta/tietoa/artikkeleita
tästäkin tautimuodosta löytyy (englanniksi).
Oireita tuossa kurkunpään refluksissa on runsaasti yli 10 erilaista.
Kurkun ja nielun polttelut, nielutulehdus, ärsytys, yskä, lima, palan tunne kurkussa
rykiminen kuuluvat mm näihin. Rintakipu on myös ýksi mahdollisuus (voi johtua esim kivuliaasta
ruokatorven spasmista) - vaikea tietää kumpaa se on, siksi ne sydänjututkin otetaan
jos epäselvyyttä esiintyy. Hermotus alueelle lähtee samasta hermosta ja muistaakseni myös
jopa samalta tasolta. Ruokatorvi voi vatsatähystyksessä olla täysin puhdas (arviolta runsaalla puolella
refluksitapauksista on näin), joten se ei näytä välttämättä ollenkaan viitteitä kurkunpään refluksiin.
Vaikka oireet saattavatolla vaikeilta, limakalvolöydökset voi olla silti aivan hyvin tasoa "kurkku punoittaa".
Valitettavasti se harmittomalta kuulostava kurkun punoitus saa aikaan noita toisia oireita :-(
(Lukuunottamatta omia kokemuksia, yllä olevat tiedot perustuvat eri lääkärien kirjoittamiin artikkeleihin)
Tsemppiä ja energiaa sinulle! Kerro miten meni ....- severi123
Tuhannet kiitokset vastauksestasi. Tieto ettei ole ainoa maailmassa näitten vaivojen kanssa helpottaa...
- Laryngo
severi123 kirjoitti:
Tuhannet kiitokset vastauksestasi. Tieto ettei ole ainoa maailmassa näitten vaivojen kanssa helpottaa...
ihan samaa mieltä ... onneksi on kohtalotovereita, jotka tajuaa
paremmin kuin ei-refluksikko ... tsemppiä kurkkulääkäriin ja
toivottavasti kurkku ei paljoa punoittele!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803