lomautuksen aikana sairauslomalle?

Lomautettu...

Olen siis toistaiseksi lomautettuna ollut nyt reilun kuukauden ja olen raskaana, saan kelan peruspäivärahaa.
Äitiyslomalle jään vuoden vaihteessa.
Kävin lääkärissä kovien selkäkipujen takia (iskias) ja lääkäri määräsi sairaslomalle
aluksi 2 viikkoa ja jos jatkuu niin kirjoittaa lisää sairaslomaa.

Oliko oikein että lääkäri sai kirjoittaa sairaslomaa vaikka olen lomautettuna, periaatteessa siis työmarkkinoiden käytettävissä?

Voinko hakea kelalta sairauspäivärahaa jos sama sairaus jatkuu?
Työnantajahan tässä tilanteessa ei kaiketi maksa sairaslomalta palkkaa kun olen lomautettuna,
mutta kuitenkin jos työtä ilmaantuu työantajalle niin hän voi kutsua minut takaisin töihin vaikka olen sairaslomalla?
Täytyykö sairaslomasta ilmoittaa työnantajalle nyt?

1

2574

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ´´´´´´

'''Voinko hakea kelalta sairauspäivärahaa jos sama sairaus jatkuu?''

Joo, saat Kelan sairauspäivärahan omavastuupäiviltä (9 arkipäivää) työttömyyspäivärahaa ja sen jälkeen alkaa juosta sairauspäiväraha. Sinun kannattaakin hakea sairauspäivärahaa, koska olet ollut noin vähän aikaa lomautettuna, niin sairauspäivärahasi määritellään viimeksi valmistuneiden verotustietojen pohjalta ja on siis suurempi kuin työttömyyspäiväraha.

'''Työnantajahan tässä tilanteessa ei kaiketi maksa sairaslomalta palkkaa kun olen lomautettuna,'''

Noinhan tuo taitaa olla.

Työsopimuslaki:

Työhönpaluu lomautuksen jälkeen

Jos työntekijä on lomautettu toistaiseksi, työnantajan on ilmoitettava työn alkamisesta vähintään seitsemän päivää aikaisemmin, jollei toisin ole sovittu.

''kuitenkin jos työtä ilmaantuu työantajalle niin hän voi kutsua minut takaisin töihin vaikka olen sairaslomalla?''

Ei voi vaatia tulemaan sairauslomalla töihin. Eikä oitis muutenkaan. Muistaakseni työhönpaluusta täytyy ilmoitella 7 pvää aikaisemmin.

''Täytyykö sairaslomasta ilmoittaa työnantajalle nyt?''

Jos sairausloma muuttuu hyvin pitkäaikaiseksi ja oletat, että työhönkutsu voisi olla mahdollinen, niin olisihan tuo kohteliasta ainakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      83
      3739
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1802
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      107
      1114
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1085
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      865
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      846
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      801
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      61
      780
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      745
    Aihe