Jos lähtee lukemaan esim. englantia yliopistoon, voiko suuntautua sekä opeksi että joksikin muuksi? Jos opettajan hommat alkavatkin jossain vaiheessa maistumaan puulta, olisi kätevää olla mahdollisuus tehdä myös muunlaisia töitä...
Kysymys engl. filologian opiskelusta
3
472
Vastaukset
- fm-englanti
Vastaavanlaiseen kysymykseen on tullut vastailtua aika usein. Vaihtoehtojahan riittää. Sivuaineet vaikuttavat mm. erittäin paljon siihen, mille aloille voi työllistyä. Itse työskentelen sivutoimisena tuntiopettajana amk:ssa, eli opetan nelisen kurssia vuodessa - en siis kovin paljon. Päätyönäni teen käännöstöitä kotosalla. Tätä varten olen perustanut aikanaan toiminimen.
Englannin kielestä valmistuneita työskentelee opetus- ja käännöstöiden lisäksi mm. kustannusalalla, toimittajina, kv-asioiden parissa yliopistoilla, kirjastoissa ja omalta ainelaitokseltani valmistuneista yksi on jopa ihan varteenottettavaksi kirjailijaksi päätynyt. Jos sivuaineena on jotain kaupalliseen viittaavaa, niin kyllähän yritysmaailmakin on ihan mahdollinen.
Mutta jos kirjastoala millään tavalla kiinnostaa, niin kannattaa opettajan pedagogisten lisäksi harkita informaatiotutkimusta sivuaineeksi (mielellään perus- ja aineopinnot, jotta on paremmat mahdollisuudet saada kirjastoalan virkoja). Nuo kaksi, kirjastoala ja opettajuus, ovat nimittäin aloja, joilla täytyy olla muodollinen pätevyys, jotta voi saada vakituisen viran.- fm-englanti
Ääh, tuli mieleeni vielä teknisen kirjoittajan ammatti. Siinä olisi sitten hyvä olla sivuaineina vaikkapa juuri tuo jo edellä mainittu informaatiotutkimus ja lisäksi sitten ilman muuta myös tietotekniikka.
- clark________kent
fm-englanti kirjoitti:
Ääh, tuli mieleeni vielä teknisen kirjoittajan ammatti. Siinä olisi sitten hyvä olla sivuaineina vaikkapa juuri tuo jo edellä mainittu informaatiotutkimus ja lisäksi sitten ilman muuta myös tietotekniikka.
Kiitos vastauksesta :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1677457
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264228- 503838
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1513235- 512986
- 492599
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262376Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2732059Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt552015- 291916