Polven nivelkierukan repeämä

polvikipu

Onko muilla saman moisia kokemuksia kuin mulla?
Reilu puolivuotta sitten liukastuin ja lensin portaissa polvi edellä jäähän. Siitä alkoi polvi kivut, leposärkyä vas. polven ulkosyrjällä ja pistelee polven sisältä, sellaista vihlovaa särkyä. Portaissa sattuu, särkee myös sääreen, ei kestä olla polvillaan, jalan suoristaminen helpottaa yms.
Eilen ortopedi laittoi lähetettä tähysykseen, koska magneetissa ei näkynyt mitään. Epäili kierukan siistiä repeämää tms. Kiinnostaisi tietää muiden vastaavista kokemuksista, kuinka pitkään saikulla ja joutuiko keppejä käyttämään? Mulle ortopedi puhui että voi mennä jo seuraavana päivänä töihin..?

Kiitos vastauksista! :)

3

6160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipuja on

operoitiin 6 viikkoa sitten polvi, nivelkierukka oli halki,poikki ja haurastumaa.Siitä otettiin puolet pois,600 buranan avulla on saanut nukutuksi,kipuilu jatkuu edelleen,myös sairasloma jatkuu .

• polvirikkoinen

minulla meni futiksessa syyskuussa polvi sen verran lahjakkaasti, että siitä paukahti eturistiside poikki ja ulommainen kierukka mäsäks.. Ambulanssilla sairaalaan päivystykseen, viikko saikkua ja kepit.. Jalka meni ihan lukkoon tapaturman jälkeen eikä ruvennu juuri liikettä olemaan siinä, seuraavana maanantaina yksityiselle menin, sieltä heti passitettiin magneettikuviin ja sieltä tuo ankea tieto tuli mitä käyny.

10.10.09. oli leikkaus, siihen asti olin keppien varassa kävellyt, jalalle ei pystynyt varaamaan painoa ja polvi oli lukossa tuon kierukan takia. Ensimmäiset päivät olivat avuttomia, karmea särky ja päivän suurimmat suoritukset oli vessakäynneissä, sielläkin tuntui että taju lähtee. Muuten tuli vaan sängyllä maattua lähinnä. Päivä päivältä olo parani ja elämänilo palasi. 3vk osavaraus 15kg, sen jälkeen porrastetusti varausta.

3vk leikkauksen jälkeen aloin sitten koittaa sitä painonvarausta joka ei tuntunut mukavalle, reisilihas oli kuitenkin ehtinyt tuossa 1,5kk aikana kadota olemattomiin ym. Päivä päivältä tuntunut taas paremmalta, tiistaina kävin ensimmäistä kertaa fysioterapiassa ja ensi tiistaina jo pääsee vesijuoksua ym harjoittelemaan. Nyt jalalle saa varattua n.60kg, tavoitteena on että joulukuun alkupuolella pystyisin kävelemään ilman keppejä.

Kivut pysyivät lääkkeillä hallussa leikkauksen jälkeen kun oli paikoillaan, mutta liikkuminen tahtoi tehdä kipeää ja sitten oli sitä huimausta ym. Pari viikkoa leikkauksen jälkeen päiväannoksena oli joko 1 burana 400mg tai 1 ibumax 800mg ja 4vk leikkauksen jälkeen en ole kipulääkkeitä ottanut eikä kipujakaan ole oikein ollut, ainoastaan tuo lonkka tahtoo välillä tuntua vähän ilkeälle huonoista asennoista johtuen mutta sen saa korjattua asentoa vaihtamalla.

Jatkossa odotan eniten tuota kepeistä eroon pääsemistä, 22.11. tulee 2kk keppien kanssa liikkumista ja tavoite tosiaan joulukuun alkupuolella päästä eroon niistä. Autolla ajamista odotan myös ja muutenkin tuommoista normaalia tekemistä, pääsee itse lähtemään vaikka kahville johonkin ja kauppaan ym.

• 12345987

Heippae

Jos on pelkkä kierukka repeämä ja sitä siistitään niin homma on helppo sinulle. Ainakin minulle oli.

Ti tähystettiin, illalla kotiin. Kepit ke ja to, ihan vaan sen takia, että haavat umpeutuis vähän. Pe fillarilla tallille ratsastamaan :) Saikkua en saanut, ok olin tuolloin lukiossa. Jos olisin ollut työelämässä niin työstä riippuen päivästä viikkoon olis saikkua tullut.

Mutta jos kierukkaa ruvetaan oikein korjaamaan, eli ommellaan sitä kasaan niin kepit ja saikku on pidempään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2705
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2315
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      52
      1875
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1527
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe