hei onko kellään kokemusta tekonivelistä ranteissa?
ranteissani on pahat muutokset ja ne ovat kipeät ja arat... mutta tätäkin isompi asia on se että ranteet vaivaavat minua henkisesti päivittäin .. yritän piilotella käsiäni jatkuvasti ja kun katson peiliin näytän mielestäni typerältä apinalta .. ranteeni eivät siis mene suoraan lainkaan vaan ovat jääneet koukku asentoon aivan kuin apinoilla..
muuttuuko kyseisellä leikkauksella ranteiden ulkonäkö normaaliksi ? ja millaiset arvet kyseisestä leikkauksesta tulee ja mihin kohtaan ?
onko ranteet/kädet käytössä millaiset leikkauksen jälkeen ...siis sitten kun on toipunut leikkauksesta ?
olisin todella kiitollinen vastauksista .. ja asiallisista vastauksista .. en kaipaa mitään turhamaisuus letkautuksia.. .. mutta kiitos jo etukäteen..
ranteiden muutokset
12
2176
Vastaukset
- reumaa kauan
Ranteiden tekonivelistä en ole kuullutkaan. Mutta ranteita kyllä jäykistetään ja sillä saadaan kädestä/käsistä toimivat. Olin alle 20:nen kun oikea ranteeni tuhoutui. Kitkuttelin sen kipeän ranteen kanssa, ja siihen tehtiin metallikiskoitettu tuki, mutta loppujen lopuksi se jäykistysleikattiin 36 vuotta sitten. Kyllä mä sitä jäykistystä jännitin, tuleeko kädestä millainen, ja kun vuodenkin päästä se oli yhä vaan kipä aamuisin, niin itku pillahteli, etteä ei se kipuja vienyt.
Mytta kun vuosia kului, kipu häipyi, ja siitä tuli todella huippuhyvä käsi. Jopa halkojakin pystyin hakkaamaan että käsi osallistui toimintaan.- heikkopeikko
muttakun noiden muiden toimintojen lisäksi ..siis tiedot käsien käytöstä toivottuja myös arkielämässä ja miten rajoittavat..
niin tuo käsien ulkonäkö .. tuleeko käsistä normaalin näköiset.. ? käsien tekoniveliä kyllä tehdään nykyään..
olen 4 vuotiaana sairastunut nivelreumaan .. ja elämän varrella joutunut kärsimään moneen otteeseen niin kivuista kuin ulkonäkö ongelmista .. esim lääkityksen takia.. nyt olen 29 ja lääkitys kohdallaan .
oikeassa lonkassa on tekonivel ja vasempaankin pitäisi laittaa..
itse olen onnellisimmillani kun olen itseni kanssa tasapainossa ja tunnen itseni kauniiksi naiseksi .. mielestäni myös reumaa sairastavilla on tähän oikeus..
ja nyt ranteissani siis pahat muutokset ja ovat virheasennossa.. ja ranteeni ovat mielessäni päivittäin.. olisin siis erittäin kiitollinen vastauksista. - reuma on reuma
heikkopeikko kirjoitti:
muttakun noiden muiden toimintojen lisäksi ..siis tiedot käsien käytöstä toivottuja myös arkielämässä ja miten rajoittavat..
niin tuo käsien ulkonäkö .. tuleeko käsistä normaalin näköiset.. ? käsien tekoniveliä kyllä tehdään nykyään..
olen 4 vuotiaana sairastunut nivelreumaan .. ja elämän varrella joutunut kärsimään moneen otteeseen niin kivuista kuin ulkonäkö ongelmista .. esim lääkityksen takia.. nyt olen 29 ja lääkitys kohdallaan .
oikeassa lonkassa on tekonivel ja vasempaankin pitäisi laittaa..
itse olen onnellisimmillani kun olen itseni kanssa tasapainossa ja tunnen itseni kauniiksi naiseksi .. mielestäni myös reumaa sairastavilla on tähän oikeus..
ja nyt ranteissani siis pahat muutokset ja ovat virheasennossa.. ja ranteeni ovat mielessäni päivittäin.. olisin siis erittäin kiitollinen vastauksista.jäykistetty on minulla . Tämä ranne oli kipeä tulehtunut ja jäykistyksen jälkeen nämä oireet ovat hävinneet. En ole huomioinut käsiäni koska sormeni ovat pahiten vääntyneet ei ranteet. Älä pelkää ihmisten reaktioita leikkauksesta kun ne ei edes tiedä siitä. Se on vain sinun tiedossa .
Minulta on jäykistetty vasen ranne ( on kyllä sormet vääntyneet ja jänteitä katkennut molemmissa käsissä )n. 5 vuotta sitten ja hyväksi olen kokenut.
Kun tulin lentokoneella Kreetalta ja konessa tyttöystäväni istui oikealla puolen ja vasemalla puolen istui nainen ( mysteeristä kyllä olin hänet nänyt edellisenä yönä unessa) hänellä oli kaunis ikoneilla koristeltu rannekoru. Juttelimme niitä näitä ja siinä välillä saime ruokaa lentohenkilökunnalta .En huomanut hänen käsiään , että oliko hänellä reuma hänen kädet oli sirot ja kauniit. ennen kuin hän kysyi minun jäykistytetystä ranteesta. Minun tyttöystävä oli huomannut hänen käsistään reuman.
Älä yhtään ujostele käsiäsi vaan sitä millainen on sinus tatsi elämään. Ulko näkö tulee sen jälkeen. - heikkopeikko?
reuma on reuma kirjoitti:
jäykistetty on minulla . Tämä ranne oli kipeä tulehtunut ja jäykistyksen jälkeen nämä oireet ovat hävinneet. En ole huomioinut käsiäni koska sormeni ovat pahiten vääntyneet ei ranteet. Älä pelkää ihmisten reaktioita leikkauksesta kun ne ei edes tiedä siitä. Se on vain sinun tiedossa .
Minulta on jäykistetty vasen ranne ( on kyllä sormet vääntyneet ja jänteitä katkennut molemmissa käsissä )n. 5 vuotta sitten ja hyväksi olen kokenut.
Kun tulin lentokoneella Kreetalta ja konessa tyttöystäväni istui oikealla puolen ja vasemalla puolen istui nainen ( mysteeristä kyllä olin hänet nänyt edellisenä yönä unessa) hänellä oli kaunis ikoneilla koristeltu rannekoru. Juttelimme niitä näitä ja siinä välillä saime ruokaa lentohenkilökunnalta .En huomanut hänen käsiään , että oliko hänellä reuma hänen kädet oli sirot ja kauniit. ennen kuin hän kysyi minun jäykistytetystä ranteesta. Minun tyttöystävä oli huomannut hänen käsistään reuman.
Älä yhtään ujostele käsiäsi vaan sitä millainen on sinus tatsi elämään. Ulko näkö tulee sen jälkeen.lämmittelen tässä vanhaa jos saisi vastauksia lisää tähän..
- Tauri
heikkopeikko? kirjoitti:
lämmittelen tässä vanhaa jos saisi vastauksia lisää tähän..
Hei,
minulla ei ole tekoniveliä ranteissa, mutta molemmat on leikattu.
Oikea leikattiin viime keväänä ja siihen tehtiin täysi jäykistys.
Vasemman leikkaus tuli ajankohtaiseksi kesällä, kun kivut äityivät niin koviksi ja sitten röntgenkuvissa näkyi luittein "romahdus" 90 asteella. Tähän ranteeseen lääkäri ensin ehdotti tekoniveltä. Tämä itseäni arvelutti jo siinä vaiheessa. Tekonivelellähän ei ole kuormaraja kuin viisi kiloa.
Reumasairaalan leikkaava kirurgi sitten ehdotti osaluudutusta, koska ranteessa oli kuitenkin niin paljon hyvää luuainesta jäljellä. Eli vasen on sitten osaluudutettu, eli osa ranteen liikkeestä on säilynyt.
Vaikka minulla on molemmat ranteet nyt jäykistetty, en koe tilannettani huonoksi. Ranteeni olivat jo itsekseen jäykistyneet ja olin ehtinyt niiden kanssa opetella toimimaan.
Ja kaikkein tärkein on tapahtunut eli kipu on kadonnut.
Tosiaan nuo tekonivelet ranteissa rajoittavat toimintoja niin paljon, että kannattaa todella miettiä laittaako ne vai jäykistetäänkö ranteet.
Arvet molemmissa käsissä on tuossa kämmenselässä, keskirystysestä n. 15cm kyynärään päin. Kyllähän ne tuosta vaalenee, mutta tulevat todennäköisesti aina näkymään vähän. - totuus peffasta
Tauri kirjoitti:
Hei,
minulla ei ole tekoniveliä ranteissa, mutta molemmat on leikattu.
Oikea leikattiin viime keväänä ja siihen tehtiin täysi jäykistys.
Vasemman leikkaus tuli ajankohtaiseksi kesällä, kun kivut äityivät niin koviksi ja sitten röntgenkuvissa näkyi luittein "romahdus" 90 asteella. Tähän ranteeseen lääkäri ensin ehdotti tekoniveltä. Tämä itseäni arvelutti jo siinä vaiheessa. Tekonivelellähän ei ole kuormaraja kuin viisi kiloa.
Reumasairaalan leikkaava kirurgi sitten ehdotti osaluudutusta, koska ranteessa oli kuitenkin niin paljon hyvää luuainesta jäljellä. Eli vasen on sitten osaluudutettu, eli osa ranteen liikkeestä on säilynyt.
Vaikka minulla on molemmat ranteet nyt jäykistetty, en koe tilannettani huonoksi. Ranteeni olivat jo itsekseen jäykistyneet ja olin ehtinyt niiden kanssa opetella toimimaan.
Ja kaikkein tärkein on tapahtunut eli kipu on kadonnut.
Tosiaan nuo tekonivelet ranteissa rajoittavat toimintoja niin paljon, että kannattaa todella miettiä laittaako ne vai jäykistetäänkö ranteet.
Arvet molemmissa käsissä on tuossa kämmenselässä, keskirystysestä n. 15cm kyynärään päin. Kyllähän ne tuosta vaalenee, mutta tulevat todennäköisesti aina näkymään vähän.Mulla ei tuolla jäykistetyllä ranteella onnistu peffan pyyhkiminen. Toisen käden sormista on mennyt voima, joten mulla on enemmän kuin vaikeuksia. Ei auta kuin istua pyyhkeen päälle, ja sinne jää sitten ruskea silmä. Pyyhepykkiä sitten tuleekin.
- 349290
totuus peffasta kirjoitti:
Mulla ei tuolla jäykistetyllä ranteella onnistu peffan pyyhkiminen. Toisen käden sormista on mennyt voima, joten mulla on enemmän kuin vaikeuksia. Ei auta kuin istua pyyhkeen päälle, ja sinne jää sitten ruskea silmä. Pyyhepykkiä sitten tuleekin.
Käytä ihmeessä käsisuihkua !
- Tauri
totuus peffasta kirjoitti:
Mulla ei tuolla jäykistetyllä ranteella onnistu peffan pyyhkiminen. Toisen käden sormista on mennyt voima, joten mulla on enemmän kuin vaikeuksia. Ei auta kuin istua pyyhkeen päälle, ja sinne jää sitten ruskea silmä. Pyyhepykkiä sitten tuleekin.
Onhan siinä kieltämättä omat niksinsä;) Meillä on vessassa patteri, jonka päälle sitten nostan toisen jalan. Näin homma hoituu:) Joskus vaikeina aamuina(jalat jäykät) on kyllä turvauduttava käsisuihkuun ja pyyhkeeseen, mutta harvoin:)
- proteesi
Minulle laitettiin ranneproteesi vuonna 2002 ja toiseen ranteeseen vuonna 2005. Loistavasti ovat toimineet, en edes huomaa jokapäiväisessä toiminnassa, että minulla on proteesit. Elän täysin normaalia elämää, harrastan puutarhanhoitoa, opiskelin uuden ammatin itselleni (lähihoitaja). Leikkauksen jälkeen kova kuntoutus, ranteet toimii hyvin. leikkausarpi on kämmenpöydällä noin 15cm vaalenee ajan kanssa. Pari liikettä on kielletty.
- heikkopeikkko
vihdoin joku jolle on laitettu vastasi =) ..
taipuuko ranteesi että pääset esim lattialta ylös ? tai ajamaan pyörää?
entäs mille kätesi näyttivät ennen leikkausta ja nyt leikkauksen jälkeen?
minulla ei ranteet mene edes suoraan vaan ovat koukussa jonkun verran kokoajan siis niinkun alaspäin.. ja hepeilen siksi käsiäni kokoajan ..
tämä käsien ulkonäkö tosiaan häiritsee myös kipujen ja käsien käytön lisäksi..
eli mahtaako kädet ns leikkauksen jälkeen näyttää ns normaaleilta ,kun nyt on käsien takia ihan apina olo ..=)
ihana kuulla että olet ollut tyytyväinen ja että kädet ovat toimineet . saa edes pienen toivon kipinän..=) - heikkispeikki ..
heikkopeikkko kirjoitti:
vihdoin joku jolle on laitettu vastasi =) ..
taipuuko ranteesi että pääset esim lattialta ylös ? tai ajamaan pyörää?
entäs mille kätesi näyttivät ennen leikkausta ja nyt leikkauksen jälkeen?
minulla ei ranteet mene edes suoraan vaan ovat koukussa jonkun verran kokoajan siis niinkun alaspäin.. ja hepeilen siksi käsiäni kokoajan ..
tämä käsien ulkonäkö tosiaan häiritsee myös kipujen ja käsien käytön lisäksi..
eli mahtaako kädet ns leikkauksen jälkeen näyttää ns normaaleilta ,kun nyt on käsien takia ihan apina olo ..=)
ihana kuulla että olet ollut tyytyväinen ja että kädet ovat toimineet . saa edes pienen toivon kipinän..=)olen ollut tänään ranteista röntgenissä ja kirurgilla ...ja kirurgi oli sitä mieltä että ranteen pikkuluut kuluneet jo niin pahasti ja osa luista luutunut toisiinsa kiinni ..että siihen ei kyllä välttämättä keinoniveltä saa.. menen vielä pullssista erikoisosaajan mielipiteen asiasta kysymään..
niin sitten se toinen vaihtoetho oli luudutus..
miten luudutettu käsi käytännössä toimiii?
millaiseen asentoon ranteet luudutetaan?
olin haaveillut ajavani pyörällä ..miten se onnistuu kun ranteet eivät taivu koukkuun yhtään..
tai maasta nouseminen kun ei saa käsillä maasta kunnolla tukea ,kun ei saa ranteita yhtään koukkuun.. ??
olisin niin kiitollinen jos joku minulle vastaisi...
eli tuo heikkopeikko on mun nimimerkki .. ja sitä ei voi käyttää aina uudestaan kun sanoo että on jo käytössä .. enkä ole saanut aikaiseksi rekisteröidä nimimerkkiä..
- Lasiranne
olisi kiva kuulla jonkun kokemuksia ranteen osittaisesta jäykistämisestä. Kirurgi puhui koko jäykistämisen puolesta ja sanoi, että harvoin osajäykistys onnistuu niin että kaikki kivut ja säryt häviää. Rohkenen epäillä...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759