Mitä ette haluaisi muiden tietävän?

Armollisuutta kiitos

Tulipa mieleen tämmöinen... Onko teillä kotiin, lapsenhoitoon, ajatuksiin jne. liittyviä asioita, joita tavallaan häpeätte ettekä haluaisi kertoa esim. naapureille (kun sitä haluaa antaa itsestään usein tosi hyvää kuvaa)? Ajattelin, josko joku haluaisi jakaa näitä asioita... Ehkä oppisi jokainen armollisuutta itseään kohtaan ja sitä ettei tartte aina hävetä. :) (Mulla 2,5kk vauva)

Mitä mulla nyt alkuun tulee mieleen:
- se perusjuttu, täällä on välillä hyvinkin sotkuista, ei jaksa siivota
- en jaksa käydä ulkona vauvan kanssa joka päivä
- vauvalle ei vaihdeta joka puklun jälkeen uutta vaatetta
- joskus on tainnut kylpyväli olla yli viikon
- väsyneenä en aina jaksa höpöttää ja hymyillä, pidän sillon "korvauksesksi" vaan sylissä ja silittelen
- meillä ei mitään virikkeitä ole, en leluja esittele tms. Tai siis leluja on mutta kun ei tuo niitä kattele vaan ikkunaa/ seinää/ talua jne.
- vauva ei ole lattialla tarpeeksi paljon

ajatuksia:
- on ollu niitä klassisia vauvan vahingoittamisajatuksia alussa varsinkin
- aamuisin HYVIN väsyneenä monta kertaa on tullut tunne, että voi kun voisin "peruuttaa" vauvan ja vain nukkua 24/7
- rakkaus ei syttynyt heti enkä tod. ole ollut onnellinen tai nauttinut koko ajan
- välillä haikailen "vanhan elämän" perään..lähinnä sitä omaa aikaa ja UNTA

53

3760

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iiiiiiiiiii

.....

• iiiiiiiiiiiiiii

11111111111

• miksi?

Hävetä??? En minä kylvetä vauvaa kuin kerran viikossa, välillä harvemmin, enkä ole pitänyt sitä minään. Vauvan tervettä ja siistiä ihoa on neuvolassa ihasteltu. Kaulan pesen/pyyhin päivittäin, kädet ja kasvot aina väilllä, pepun kakan jälkeen pesulapuilla mutta en yleensä pisun jälkeen ja välillä käytän pikasuihkussa jos en jaksa kylvettää. Joka puklun jälkeen uusi vaate??? Kuinka monta vaatekomeroa sinulla on?? Minun vauva ei puklaa mutta jos puklaisi niin ei vaatteet varmaan riittäisi tuollaiseen vaihteluun. Vaihdan kun on kuolannut liian märäksi edustan. Käyn kaupassa päivittäin ja se on vauvan ulkolenkki, en aina ehdi muuta, välillä kyllä. Vauvahan tulee hulluksi jos koko ajan höpöttää ja hymyilee...kuka sitä jaksaa...jaksaisitko sinä jos joku häiritsisi sinua typerillä jutuilla koko ajan...kai itsekin haluat levätä ja olla hiljaa...ihan sama asiahan se on vauvalla. Ei vauva tuossa iässä leluja katsele vaan kasvoja. Lelut tulevat sitten 3-4 kk iässä...sitten niitä kelpaa mutustella kun itse saa niistä otteen. Lattialla oloon kannattaa kumminkin kiinnittää huomio! Paljon lattia-aikaa niin vauva saa harjotuttaa liikuntataitojaan. Vahingoittamisajatuksia minulla ei ole onneksi ollut kumpaakaan lastani kohtaan vaikka veitsikammo minulla onkin enkä siedä veitsiä kuin tiskipöydällä...muualta siirrän ne aina laatikkoon tai tiskipöydälle. Enkä haikaile muuta elämää enkä haluaisi peruuttaa vauvaa, mutta olenkin niin vanha jo ja omaa elämää olen tarpeeksi nähnyt ja elänyt etten sitä vapautta niin enää kaipaa. Jos olisin nuorempi voisi olla toisin. Miksi pitäisi hävetä?? Sotkua riittää mutta syy ei ole vauvan vaan isomman lapsen ja äidin :).

• masentunut?

Onko sinulla ole synnytyksen jälkeinen masennus? Ainakin lapsen vahingottamisajatukset viittaa siihen. Ehkä kannattaisi puhua asiasta neuvolassa.

Itsellä oli alusta asti suuri rakkaus vauvaa kohtaan, joten omasta väsymyksestä huolimatta vauva sai hellää hoivaa 24/7. Toki välillä ärsytti herätä kesken makeimpien unien!

Itse masentuisin sotkuisesta epäviihtyisästä kodista, pyykkivuorista, ja jos en saisi terveellistä ruokaa ja liikuntaa!

Koitahan käydä ulkoilemassa ainakin pienen hetken ja pysyä touhukkaana! Ja muista että ihmisen ensimmäinen elinvuosi on tärkein! Nauti vauvastasi!

• fyupi

.............

• -niinpä-

Hienoa että vauvasi sai hellää hoivaa. Ei aloittaja sanonut, ettei hänen vauvansa saisi hellää hoivaa. Hän pitää sylissä, silittelee, juttelee välillä, kylvettää riittävästi. Mitä puuttuu??? Ei ne ajatukset tarkoita, että vauva ei saisi hellää hoivaa. Eikä aina ole kyse masennuksesta. Raskaus kuluttaa hivenaineita ja se voi johtaa tuonkaltaisiin ajatuksiin. Vaikka itse olen rakastanut vauvojani jo ennen syntymää ja heti heidät nähtyäni niin se, että aloittaja ei ole, ei tarkoita sitä, ettei hän rakastaisi vauvaansa. Ei kaikilla rakkaus syty heti eikä kukaan nauti elämästä joka hetki. Aina ei tarvitse edes olla touhukas...ihmisiä on erilaisia. Eikä kodin tarvitse olla tiptop. Itselläni lapsilta tulee pyykkiä ihan riittämiin...usein ehdin pyykätä vauvan kakkapyykit ja vaipat sun muut ja muut pyykit saavat sitten odottaa ja tulee pyykkivuoria. Jos ei ehdi niin ei ehdi kun enempää ei ole tilaa edes ripustaa kuin 1-1.5 koneellista päivässä. Jos enemmän yrittää niin tiukkaa tekee. Jos on sotkua niin ei koti välttämättä ole epäviihtyisä. Minulla on sotkua. Lapset ehtivät sotkea nopeammin kuin ehdin lastenhoidolta siivota enkä nyt väittäisi että kotonani on epäviihtyisää. Ihmisillä on siinäkin erilaiset kriteerit. Toiset ovat pedantteja, toiset boheemeja. Sanotaan että lyötyä ei pidä lyödä...kyllä aloittaja varmasti muistaa kuinka merkittävä eka elinvuosi on eikä tarvitse sen suhteen muistuttamista. Hienoa että sinusta läytyy malliäiti, mallivaimo ja mallikodinhoitaja meille kaikille.

• kukaan ole
        -niinpä- kirjoitti:

Hienoa että vauvasi sai hellää hoivaa. Ei aloittaja sanonut, ettei hänen vauvansa saisi hellää hoivaa. Hän pitää sylissä, silittelee, juttelee välillä, kylvettää riittävästi. Mitä puuttuu??? Ei ne ajatukset tarkoita, että vauva ei saisi hellää hoivaa. Eikä aina ole kyse masennuksesta. Raskaus kuluttaa hivenaineita ja se voi johtaa tuonkaltaisiin ajatuksiin. Vaikka itse olen rakastanut vauvojani jo ennen syntymää ja heti heidät nähtyäni niin se, että aloittaja ei ole, ei tarkoita sitä, ettei hän rakastaisi vauvaansa. Ei kaikilla rakkaus syty heti eikä kukaan nauti elämästä joka hetki. Aina ei tarvitse edes olla touhukas...ihmisiä on erilaisia. Eikä kodin tarvitse olla tiptop. Itselläni lapsilta tulee pyykkiä ihan riittämiin...usein ehdin pyykätä vauvan kakkapyykit ja vaipat sun muut ja muut pyykit saavat sitten odottaa ja tulee pyykkivuoria. Jos ei ehdi niin ei ehdi kun enempää ei ole tilaa edes ripustaa kuin 1-1.5 koneellista päivässä. Jos enemmän yrittää niin tiukkaa tekee. Jos on sotkua niin ei koti välttämättä ole epäviihtyisä. Minulla on sotkua. Lapset ehtivät sotkea nopeammin kuin ehdin lastenhoidolta siivota enkä nyt väittäisi että kotonani on epäviihtyisää. Ihmisillä on siinäkin erilaiset kriteerit. Toiset ovat pedantteja, toiset boheemeja. Sanotaan että lyötyä ei pidä lyödä...kyllä aloittaja varmasti muistaa kuinka merkittävä eka elinvuosi on eikä tarvitse sen suhteen muistuttamista. Hienoa että sinusta läytyy malliäiti, mallivaimo ja mallikodinhoitaja meille kaikille.

lyötyä lyömässä. Äläpäs nyt ylireagoi. Aloittajan ajatukset ovat MIELESTÄNI sitä luokkaa, että masennusta ilmassa. Yritin sanoa, että vaikka minua väsytti kovasti kun vauvani oli pieni, en ikinä miettinyt lapseni vahingoittamista. Ei ole normaalia miettiä lapsen vahingoittamista!!!

Se joka on normaalia toiselle, voi olla epänormaalia toiselle. Epänormaalina pidän tilannetta, jolloin en jaksaisi mitään muuta kuin istua hiljaa vauva sylissä! En jaksa ruveta paasaamaan psykologiaa täällä, jokainen voi ottaa selvää miksi lapsen ensimmäinen vuosi on tärkeä. On tärkeää että äiti voi hyvin, jotta lapsikin voisi hyvin, ja myöhemmiltä ongelmilta säästyttäisiin.

Jos lapset levittävät tavaroita, se ei ole merkki likaisesta kodista.
        Aloittajan tapauksessa sotkut ovat aikuisten aikaansaannoksia. Aloittaja mainitsi asiasta joten uskoakseni asia vaivaa häntä.

En ole väittänyt olevani malliäiti, mallivaimo tai mallikodinhoitaja. Sanoin vain esimerkkejä mikä masentaisi minua.
        Uskon aloittajan hoitavan hyvin vauvaansa, mutta mitenkäs se oma hyvinvointi. Se oli pointtini.

• ...............
        kukaan ole kirjoitti:

lyötyä lyömässä. Äläpäs nyt ylireagoi. Aloittajan ajatukset ovat MIELESTÄNI sitä luokkaa, että masennusta ilmassa. Yritin sanoa, että vaikka minua väsytti kovasti kun vauvani oli pieni, en ikinä miettinyt lapseni vahingoittamista. Ei ole normaalia miettiä lapsen vahingoittamista!!!

Se joka on normaalia toiselle, voi olla epänormaalia toiselle. Epänormaalina pidän tilannetta, jolloin en jaksaisi mitään muuta kuin istua hiljaa vauva sylissä! En jaksa ruveta paasaamaan psykologiaa täällä, jokainen voi ottaa selvää miksi lapsen ensimmäinen vuosi on tärkeä. On tärkeää että äiti voi hyvin, jotta lapsikin voisi hyvin, ja myöhemmiltä ongelmilta säästyttäisiin.

Jos lapset levittävät tavaroita, se ei ole merkki likaisesta kodista.
        Aloittajan tapauksessa sotkut ovat aikuisten aikaansaannoksia. Aloittaja mainitsi asiasta joten uskoakseni asia vaivaa häntä.

En ole väittänyt olevani malliäiti, mallivaimo tai mallikodinhoitaja. Sanoin vain esimerkkejä mikä masentaisi minua.
        Uskon aloittajan hoitavan hyvin vauvaansa, mutta mitenkäs se oma hyvinvointi. Se oli pointtini.

Kyllä neuvolan valmennuksissa hyvin selväksi tehtiin, että useimmat äidit väsyksissään ja kiukuksissaan saattavat miettiä vauvan vahingoittamista hetkellisesti, vaikkeivat oikeasti sitä ikimaailmassa tekisi. On terveellistä huomata omat tunteensa ja tervettä on ajatella niin, ja tajuta sitten helpotuksekseen, ettei niin kuitenkaan tekisi. Sairaudesta kielii taas se, että ei edes ajattele satuttavansa lasta, ennen kuin on niin jo tehnyt. Kyllähän monesti esim puolison viedessä hermot, tulee ajatelluksi, että perkele kun vois täräyttää, mutta terve ihminen ei tee niin. Sen ajattelu ei kuitenkaan ole väärin, ja neuvolassa moneen kertaan kysymättäkin on kerrottu, että negatiiviset ajatuksen silloin tällöin ovat normaaleja.
        Omia tunteita ei myöskään saa padota.

Noin puolella äideistä rakkaus lapseen syntyy vasta kuukausien kuluessa, ei heti synnytyksessä, Tuollainen riippuu niin paljosta. Itsekin hoivasin ja pidin hyvää huolta vauvasta ja suojeluvaisto oli kova, mutte pitkään aikaan tuntenut mitään "suurta äidinrakkautta" tai läheisyyttä lapseen, vaan se tunne kasvoi pikkuhiljaa. Ja tämäkin oli aivan normaalia, jopa psykologien mielestä (joiden kanssa keskustelin väsymyksestä, mutteivat esim masennusta diagnosoineet kuitenkaan, vaan sanoivat minun olevan normaali ja väsynyt äiti vain).

• no enpä
        ............... kirjoitti:

Kyllä neuvolan valmennuksissa hyvin selväksi tehtiin, että useimmat äidit väsyksissään ja kiukuksissaan saattavat miettiä vauvan vahingoittamista hetkellisesti, vaikkeivat oikeasti sitä ikimaailmassa tekisi. On terveellistä huomata omat tunteensa ja tervettä on ajatella niin, ja tajuta sitten helpotuksekseen, ettei niin kuitenkaan tekisi. Sairaudesta kielii taas se, että ei edes ajattele satuttavansa lasta, ennen kuin on niin jo tehnyt. Kyllähän monesti esim puolison viedessä hermot, tulee ajatelluksi, että perkele kun vois täräyttää, mutta terve ihminen ei tee niin. Sen ajattelu ei kuitenkaan ole väärin, ja neuvolassa moneen kertaan kysymättäkin on kerrottu, että negatiiviset ajatuksen silloin tällöin ovat normaaleja.
        Omia tunteita ei myöskään saa padota.

Noin puolella äideistä rakkaus lapseen syntyy vasta kuukausien kuluessa, ei heti synnytyksessä, Tuollainen riippuu niin paljosta. Itsekin hoivasin ja pidin hyvää huolta vauvasta ja suojeluvaisto oli kova, mutte pitkään aikaan tuntenut mitään "suurta äidinrakkautta" tai läheisyyttä lapseen, vaan se tunne kasvoi pikkuhiljaa. Ja tämäkin oli aivan normaalia, jopa psykologien mielestä (joiden kanssa keskustelin väsymyksestä, mutteivat esim masennusta diagnosoineet kuitenkaan, vaan sanoivat minun olevan normaali ja väsynyt äiti vain).

ole tuollaista kuullut että olisi normaalia ajatella lapsen vahingoittamista. Mielestäni paremminkin merkki synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Ei se ole mikään häpeä ja tosi yleistähän se on.

Muita selkeitä s.j.masennuksen merkkejä saamattomuus, häpeän tunteet, tunne että on huono äiti, syyllisyys, kyvyttömyys nauttia lapsesta jne. Lukekaa ja ottakaa selvää. Itse luin paljon koska sisareni sairastui ja pelkäsin itsekin sairastuvani. Siksi hälytyskellot soivat heti kun luin aloittajan viestin.

• .........

Sellainen on ihan normaalia ja liittyy hormooneihin. Mulla pyöri päässä 1001 tapaa tappaa vauva. Kun hormoonit tasoittuivat, sellaiset hävisivät. Ja siis en todellakaan olisi vahingoittanut vauvaa! Ne ovat ns. pakkoajatuksia jotka johtuvat stressista ja hormooneista. Ennenkuin hormoonit tasoittuvat, ei yleensä pysty edes rakastumaan vauvaan täysillä (koska syvästi rakastumiseen liittyy siihenkin hormoonit!) vaan pelkästään ajatuksen tasolla pitämään siitä. Kun kyseessä on toinen tai kolmas tai useampi lapsi, tilanne on hieman toinen ja rakkauskin syttyy nopeammin. Aivoissa kun on muistijälkiä edellisestä vauva-ajasta.

ÄLKÄÄ PANIKOIKO!

• muista sinä ettei lapsi tutkitusti muista kahdesta ensimmäisestä elinvuodestaan mitään.

• muistakaan!
        kirjoitti:

muista sinä ettei lapsi tutkitusti muista kahdesta ensimmäisestä elinvuodestaan mitään.

Mutta mutta...

Tässä vähän Mll.n sivuilta. Jokainen voi hakea kirjastosta kirjoja ja ottaa asioista selvää, ei maksa kuin vaivan! :)

"Varhaisella vuorovaikutuksella tarkoitetaan kaikkea lapsen ja vanhempien yhdessä tekemistä, kokemista ja olemista ensivuosina. Riittävän hyvä vuorovaikutussuhde lapsen ja vanhempien välillä on nykytiedon valossa erityisen tärkeää.

Kun vanhempi on herkkä vauvansa ja pienen lapsensa viesteille, tulkitsee niitä yleensä lapsen tarpeiden kannalta oikein, ja vastaa niihin johdonmukaisesti, lapselle rakentuu mielikuva: minä olen hyvä, minun tarpeeni ovat tärkeitä, minusta on iloa, maailma on hyvä paikka. Tämä perusturvallisuuden ja luottamuksen kokemus heijastuu lapsen myöhempiinkin ihmissuhteisiin ja luo pohjaa hyvälle itsetunnolle ja minäkuvalle ja kehittää empatiakykyä.

Kun lapsella on riittävä perusturva, hän kykenee ympäristönsä tutkimiseen ja valloittamiseen: leikkimään, luomaan ja oppimaan uutta. Lapsi oppii myös hakemaan ja vastaanottamaan hoivaa ja tukea silloin, kun hän sitä tarvitsee. Jos lapsen tarpeet laiminlyödään jatkuvasti tai niihin vastataan hyvin sattumanvaraisesti ja arvaamattomasti, lapsen on vaikea oppia luottamaan elämään tai itseensäkään.

Lapsen kehitykselle on tärkeää, että hän voi solmia pysyvän ja pitkäkestoisen tunnesuhteen muutamaan häntä pääsääntöisesti hoitavaan aikuiseen, tavallisimmin äitiin ja isään. Lapsen ja vanhemman välille syntyy kiintymyssuhde, tunneside, joka muotoutuu ja vahvistuu yhteisissä arjen touhuissa.

Riittävän hyvä varhainen vuorovaikutus ei ole erityisiä taikatemppuja. Pysyvät ihmissuhteet ja tavallinen lapsiperheen arki, jossa toistuvissa ja tutuissa rutiineissa huolehditaan lapsen perustarpeista (uni, ruoka, puhtaus, ulkoilu) ja jossa osoitetaan rakkautta ja hyväksyntää ja asetetaan turvallisia rajoja, on oivallinen perusta varhaisvuosien hyvälle kasvulle.

Kylvetys, vaipan vaihto, ruokailu, nukkumaan laittaminen, ulkoilu, leikkiminen, loruilu, lohduttaminen, satujen lukeminen ja muut arjessa toistuvat yhteiset hetket ovat niitä, joissa kohdataan, seurustellaan, jaetaan kokemuksia, osoitetaan ja jaetaan tunteita, opetellaan yhdessä elämistä ja ollaan vuorovaikutuksessa.

Lapsi tarvitsee vanhemman aikaa ja tunnetta siitä, että vanhempi iloitsee ja nauttii hänen kanssaan olemisesta. Yhteisellä tekemisellä ei tarvitse aina olla suunnitelmia ja päämääriä, tärkeää on olla yhdessä ja jakaa erilaisia kokemuksia. Välillä vanhempi houkuttelee vauvaa yhteiseen touhuun ja vauva vastaa siihen. Välillä taas aloite, esim. itku, jokeltelu tai lelun näyttäminen, tulee vauvalta, ja vanhempi vastaa: lohduttaa, rauhoittaa, juttelee takaisin, yhtyy lelun ihmettelyyn, ihastelee vauvan taitoja.

Kukin vauva ja vanhempi on erilainen perustemperamentiltaan. Se asettaa erilaisia haasteita myös heidän väliselle vuorovaikutukselle ja muovaa sitä omannäköiseksi. Reseptiä yhteen ainoaan oikeanlaiseen suhteeseen ei ole olemassa. Molemminpuolinen tutustuminen ja vauvan hoidon harjoittelu vievät aikaa – ei tarvitse pelästyä, jos tuntee itsensä aluksi kömpelöksi tai epävarmaksi."

Painottaisin seuraavaa:
        "Lapsi tarvitsee vanhemman aikaa ja tunnetta siitä, että vanhempi iloitsee ja nauttii hänen kanssaan olemisesta. "

Jos äiti on masentunut, vauva kyllä vaistoaa ettei äiti iloitse ja nauti vauvasta!

• Pöhelö

Pari asiaa, joista vähän puhun palturia, vaikkei ne hävetä. Ehkä enemmän hävettää se, että pitää mokoman takia 'kaunistella' asiaa.
      - Annan vauvalle joskus korviketta, vaikka imetyskin sujuu. Muille kerron, että on täysimetyksellä.
      - 'Vanhanajan' ihmiset kyselee, että eikös se 3kuinen jo nukukin yöt läpeensä?! Vastaus on että joo, hyvin nukkuu, vaikkei olisikaan.
      - Kerron käyväni päivittäin vaunulenkillä, vaikka vauva nukkuu itse pihalla ja minä katselen sillä välin leffoja ja syön suklaata.

• fyupi

-en aina jaksa siivota ja pyykätä
      -olen aloittanut 10kk pojalla pottaharjoittelun mutta välillä menee useampi päivä ettei edes nähdä pottaa
      -välillä menee parikin päivää ettei käydä ulkona (kivempi kun tuolla on kotona leikkiä kun ei tervi niitä tyhmiä hanskoja pitää uskottelen itselleni)
      -ei todellakaan vaihdeta vaatteita kun kerran päivässä ellei satu isoa vahinkoa tai ei olla menossa kyläilemään
      -ei kylvetä/käydä suihkussa joka ilta
      -unohdetaan jatkuvasti pestä hampaat
      -välillä poika on löytänyt pölypallon ja syönyt sen ja irvistellyt ja olen vain miettinyt että ei tainnut olla kovin hyvää ja sinne meni
      -syödään välillä mmiten sattuu... aamulla välipalaa, illalla lämmintä ruokaa, välipalaksi velli jne
      -välillä kun poika oikeen kiukuttelee nostan pinnasänkyyn ja jätän hetkeksi yksin ja menen tupakalle
      -synnytys oli mulla nopea ja helppo mutta menin niin kuutamolle etten oikein tajunnut mitä tapahtui, välillä poden syyllisyyttä etten osannut itkeä ilosta kun sain pojun rinnan päälle

elämä on.....

• fyupi

epiduraalista meni pää sekaisin siis

• ap

tähän mennessä vastanneille. :) Kyllä se jotenkin tuntuu huojentavalta lukea että muillakin on joskus jotakin muuta kuin siistiä, touhukasta ja täydellistä...

Mulla muuten kans meni se synnytyksen jälkeinen hetki ihan oudoksi. Synnytys oli kyllä pitkä ja paikattiin leikkurissa mutta sain kyllä vauvan rinnalle. Sille iskettiin tissi suuhun ja kätilö vaan sanoi että pidä rinnasta kiinni ettei se "lävähdä" vauvan nenän päälle ja salpaa henkeä. Mulla tärisi kädet (24h syömättä, epiduraali jne.) ja voimaa ei ollut, käsi täristen pidin sitten tissistä kiinni ja siihen meni kaikki huomio ja energia siinä. Ainoa ajatus että voisko joku auttaa, en jaksa pitää enää kiinni. Ei siis mikään onnen huumaa -hetki ollut...

• ei ole

täydellinen äiti eikä täydellinen ihminen. MUTTA, kukaan terveellä itsetunnolla varustettu ihminen ei vedä hernettä nenään siitä, jos joku on onnellinen äitiydestään! Voi kamala tätä suomalaisten naisten kateuden määrää!

Pitäisikö minun hävetä sitä etten häpeä mitään? Sitä että olen ihan perusonnellinen?

Pitäisikö etsimällä alkaa etsimään jotain valitettavaa? Voi kauhee kun meillä on niin sotkuinen piha ja likainen auto. So what! Jos jotain häiritsee niin tulkoon kertomaan.

Vähän suhteellisuuden tajua, pyydän.

• ...............
        ei ole kirjoitti:

täydellinen äiti eikä täydellinen ihminen. MUTTA, kukaan terveellä itsetunnolla varustettu ihminen ei vedä hernettä nenään siitä, jos joku on onnellinen äitiydestään! Voi kamala tätä suomalaisten naisten kateuden määrää!

Pitäisikö minun hävetä sitä etten häpeä mitään? Sitä että olen ihan perusonnellinen?

Pitäisikö etsimällä alkaa etsimään jotain valitettavaa? Voi kauhee kun meillä on niin sotkuinen piha ja likainen auto. So what! Jos jotain häiritsee niin tulkoon kertomaan.

Vähän suhteellisuuden tajua, pyydän.

Tässä oli nyt kyse asioista, joita ei "kehtaa" muille myöntää...ei kateudesta...

meillä kans ulkoiltu liian vähän, mutta kun kysytään, niin "kyllä jokapäivä käydään pitkään ja hartaasti"

kai niitä muitakin on mutten tähän hätään keksi.

• Elisa_83

että lähes jokaisella on joitain ajatuksia, joita ei halua kaikille kuuluttaa. Varsinkin kun tämä äitiys on niin tunteita herättävä aihe meissä naisissa.:) Mielestäni ap:n ajatukset eivät kuulostaneet masentuneen äidin ajatuksilta, vaan ihan normaaleilta uuden äidin mietteiltä, vaikka kaikille ei toki tuollaisia tulekaan.

Omat häpeäpilkkuni:

-Meillä on usein televisiö päällä, kun lapsi on hereillä, vaikka mielestäni näin ei saisi olla
      -Unohdamme välillä pestä vauvan hampaat aamuin illoin ja valitettavasti ovat joskus koko päivän pesemättä. Tämä on mielestäni todella noloa.
      -Aina en jaksa höpöttää ja leikkiä ja olla AIDOSTI läsnä joka hetkessä. Tiedän, ettei kukaan kai voikaan jatkuvasti olla, mutta tästä tunnen silti syyllisyyttä.
      -Koti on harvoin niin siisti kuin haluaisin sen olevan
      -Olen periaatteessa päättänyt, että netissä saa käydä vain silloin, kun vauva nukkuu. Välillä kuitenkin tarkistan sähköpostit ja facebookin, vaikka vauva olisi hereilläkin. Toki teen sen silloin nopeasti, mutta kuitenkin.

Tässäpä nämä olivat, muita en nyt ainakaan tähän hätään keksi. Eipä muuten ollut kiva tunnustaa noita netissäkään.:)

• Miepä vaan

Tuntuu että jotkut vaan hehkuttavat kuinka täydellisiä äitejä ovat.
        Minulla on kaksi lasta. Toinen 1.v.4kk ja toinen 4kk.

- Minäkään en ole tarpeeksi ulkona. Esikoinen nukkui ensimmäisen 10kktta ulkona. Nyt nuorempi nukkuu päikkärit rattaissa. Vanhemman kans vois olla enemmän, ku oma piha on. En vaan keksi mitään tekemistä ja kyllästyn siihen kun saa kokoajan vaan käännellä toiseen suuntaan kun taapero painelee ojaan tms. Ei siis oikeen leiki ulkona.
        - Tuntuu että pienempi on liikaa sitterissä, kun en vaan kokoajan jaksa vahtia, ettei isompi käy härkkimässä sitä lattialla.
        - En taas sitten touhua vanhemman kanssa tarpeeksi.
        - Kotityöt venyy usein.
        - Minä myös vannonut, että koneelle vaan kun syötän aamupalaa vanhemmalle. Tai kun lapset nukkuvat. Usein kumminkin eksyn facebookkiin muulloinkin.
        - Huudan vanhemmalle tarpeettomasti, kun ensin olen kieltänyt sitä kymmenen kertaa "pahanteosta".
        - En myöskään tuntenut suurta rakkautta kummankaan lapsen synnyttyä. Toki jonkinmoista ja tippa on ollu linssissä kummanki synnyttyä. Ensimmäisen kohdalla ajattelin, että mussa on jotain vikaa. Onhan se mun oma lapsi, mutta aivan vieras. N. 2 viikon kuluttua kummankin kohdalla vasta iskeny tavaton hellyys ja rakkaus. Kun se on jo ollu maailmassa ja siinä lähellä. Ja nähny kuinka kumpikin tarvitaan toisiamme... Tästä en kumminkaan pode syyllisyyttä ja olen sen ihan julkisesti tunnustanut monelle. =)

Näistä huolimatta ja muista mitä ei tullu just nyt mieleen. Pidän itseäni hyvänä äitinä minun lapsilleni. Ja luulen että niitten on ihan hyvä olla. Iloisia tapauksia tuntuvat olevan molemmat. Tosin, ei kyllä oo ikinä tullu mieleenkään vahingoittaa kumpaakaan. En vois ajatella sellasta synkimmissä ajatuksissanikaan.

Aina ei jaksa olla täydellinen...

• ---

Miksei saa koskaan netissä olla? Minulla on paljon asioita, joita haluan netistä selvittää liittyen työhöni, harrastukseeni, vauvan/lasten asioihin, hankintoihin jne. En voi pitää vauvaa sylissä koko valveaikaa, se ei ole mahdollista. Kun hän nukkuu yritän tehdä asiat, joissa hän ei voi olla mukana/lähellä (pyykit esimerkiksi). Jos teen asioita tietokoneella, niin hän on sylissä tai kellii tuossa vieressä ja usein samalla kuunnellaan musiikkia youtubesta, ettei hänellä tule aika tylsäksi. Hän kun ei päivisin nuku niin paljon. Öisin nukkuu hyvin. Samoin tv:n laita. En voi aina laittaa huushollia hiljaiseksi (eikä edes huvita kun tv tuo minullekin seuraa). Terveydenhoitaja jopa joskus neuvoi minua hieman avaamaan tv:tä kun teen asioita, ettei vauva tuntisi oloansa yksinäiseksi jos joutuu odottamaan matolla, että saan asiat tehtyä. Isompikin lapsi kyllä tulisi vauvalle aika äreäksi/mustikseksi jos vauvan takia hän ei saisi katsoa lempiohjelmiaan. En ole koskaan aiemmin edes ajatellut, että olisin jotenkin kehno äiti näiden asioiden vuoksi, mutta tässä tosiaan ihmettelen, että olenko sittenkin. En kumminkaan aio sulkea tietokonetta ja tv:tä...
        Vauva on kuitenkin iloinen ja onnellinen ja hyvin kehittynyt vauva. Äitiys näyttäytyy minulle näillä palstoilla lähes uskonnollisena ideologiana. Se on ihan uusi näkökulma itselleni tähän äitiyteen.

• kehno äiti!!
        --- kirjoitti:

Miksei saa koskaan netissä olla? Minulla on paljon asioita, joita haluan netistä selvittää liittyen työhöni, harrastukseeni, vauvan/lasten asioihin, hankintoihin jne. En voi pitää vauvaa sylissä koko valveaikaa, se ei ole mahdollista. Kun hän nukkuu yritän tehdä asiat, joissa hän ei voi olla mukana/lähellä (pyykit esimerkiksi). Jos teen asioita tietokoneella, niin hän on sylissä tai kellii tuossa vieressä ja usein samalla kuunnellaan musiikkia youtubesta, ettei hänellä tule aika tylsäksi. Hän kun ei päivisin nuku niin paljon. Öisin nukkuu hyvin. Samoin tv:n laita. En voi aina laittaa huushollia hiljaiseksi (eikä edes huvita kun tv tuo minullekin seuraa). Terveydenhoitaja jopa joskus neuvoi minua hieman avaamaan tv:tä kun teen asioita, ettei vauva tuntisi oloansa yksinäiseksi jos joutuu odottamaan matolla, että saan asiat tehtyä. Isompikin lapsi kyllä tulisi vauvalle aika äreäksi/mustikseksi jos vauvan takia hän ei saisi katsoa lempiohjelmiaan. En ole koskaan aiemmin edes ajatellut, että olisin jotenkin kehno äiti näiden asioiden vuoksi, mutta tässä tosiaan ihmettelen, että olenko sittenkin. En kumminkaan aio sulkea tietokonetta ja tv:tä...
        Vauva on kuitenkin iloinen ja onnellinen ja hyvin kehittynyt vauva. Äitiys näyttäytyy minulle näillä palstoilla lähes uskonnollisena ideologiana. Se on ihan uusi näkökulma itselleni tähän äitiyteen.

Tämä koko keskustelu on yhden masentuneen äidin itsesyytöksiä, yrittää sit vetää kaikki äidit haukkumaan itseään ja etsimään muka "vikoja" omasta arjen pyörityksestä! Jokainen perhe elää omalla tavallaan, pääasia että elämästä nauttii ja kaikki on suurinpiirtein onnellisisa.

Tämmöistä omien vikojen hakemisista rakentavampaa olisi miettiä mitä hyvää itsessä on. Itsellä ei ole ees "varaa" vaipua masennukseen sohvan pohjalle, kun vastuulla on lapsen lisäksi eläimiä.

Pienet on murheet jos jaksaa märehtiä sitä ettei jaksa olla pihalla lapsen kanssa tai tiskit on tiskaamatta. Joillakin on oikeasti vaikeaa... vaikkapa sairas lapsi, tai on menettänyt lapsen. Loppuis se turha valitus ja napina jokaiselta.

• ap
        kehno äiti!! kirjoitti:

Tämä koko keskustelu on yhden masentuneen äidin itsesyytöksiä, yrittää sit vetää kaikki äidit haukkumaan itseään ja etsimään muka "vikoja" omasta arjen pyörityksestä! Jokainen perhe elää omalla tavallaan, pääasia että elämästä nauttii ja kaikki on suurinpiirtein onnellisisa.

Tämmöistä omien vikojen hakemisista rakentavampaa olisi miettiä mitä hyvää itsessä on. Itsellä ei ole ees "varaa" vaipua masennukseen sohvan pohjalle, kun vastuulla on lapsen lisäksi eläimiä.

Pienet on murheet jos jaksaa märehtiä sitä ettei jaksa olla pihalla lapsen kanssa tai tiskit on tiskaamatta. Joillakin on oikeasti vaikeaa... vaikkapa sairas lapsi, tai on menettänyt lapsen. Loppuis se turha valitus ja napina jokaiselta.

En minä ihan noinkaan sanoisi... :/ Voi olla, että olen sitten ainoa äiti jolla on joskus huonommuuden tunteita, syyllisyyttä ja joskus ihan turhistakin asioista. Onko se sitten niin paha yrittää helpottaa tilannetta? Mun idea oli, että kun ihmiset jakaisivat asioita, joista tuntevat ehkä "syyllisyyttä", huomaisimme että kaikilla on niitä ja kukaan ei ole täydellinen. Tämä ajatus heräsi osaltaan kun olen lukenut kirjan Äidin kielletyt tunteet.

Mutta siis tuntuu, että kyllä todella monet asiat OVAT kiellettyjä äidille. Joo, monissa paikoissa varmaan "ei saa" olla tyytyväinen elämäänsä mutta näköjään ei saa myöskään tuoda esiin asioita joihin ei ole tyytyväinen. Tosissaan vähän uskonnollisen ideologian merkkejä äitiydessä, ja tunteita herättävä asia tämä selvästi on...

Olen vain itse sen kannalla, että jos MIKÄÄN ajatus tai tunne ei olisi kielletty, ei esim. vauvoja tapettaisi, heitettäisi parvekkeelta tms. Jos kaikesta voisi puhua avoimesti ja kaikki olisi sallittua, ei tarvitsisi padota tunteita ja ajatuksia ja sitten lopulta toteuttaa niitä. Kun ei kenenkään pää kestä sitä, ettei ole "lupa" ajatella/ tuntea niin kuin ajattelee ja tuntee.

• Elisa_83
        --- kirjoitti:

minä ainakaan sanonut olevani huono äiti em. seikkojen vuoksi! Päinvastoin, koen olevani hyvä äiti ja positiivisten asioiden listani olisi paljon pidempi kuin mielestäni negatiivisten.

Kerroin asiat, joista koen syystä tai toisesta syyllisyyttä, niinkuin tässä ketjussa oli tarkoituksena. Näissä asioissa en siis vastaa 100% OMIIN tavoitteisiini. En pitäisi ketään toistakaan huonona äiti siksi, että välillä käy netissä tai katselee televisiota.

• niin!
        ap kirjoitti:

En minä ihan noinkaan sanoisi... :/ Voi olla, että olen sitten ainoa äiti jolla on joskus huonommuuden tunteita, syyllisyyttä ja joskus ihan turhistakin asioista. Onko se sitten niin paha yrittää helpottaa tilannetta? Mun idea oli, että kun ihmiset jakaisivat asioita, joista tuntevat ehkä "syyllisyyttä", huomaisimme että kaikilla on niitä ja kukaan ei ole täydellinen. Tämä ajatus heräsi osaltaan kun olen lukenut kirjan Äidin kielletyt tunteet.

Mutta siis tuntuu, että kyllä todella monet asiat OVAT kiellettyjä äidille. Joo, monissa paikoissa varmaan "ei saa" olla tyytyväinen elämäänsä mutta näköjään ei saa myöskään tuoda esiin asioita joihin ei ole tyytyväinen. Tosissaan vähän uskonnollisen ideologian merkkejä äitiydessä, ja tunteita herättävä asia tämä selvästi on...

Olen vain itse sen kannalla, että jos MIKÄÄN ajatus tai tunne ei olisi kielletty, ei esim. vauvoja tapettaisi, heitettäisi parvekkeelta tms. Jos kaikesta voisi puhua avoimesti ja kaikki olisi sallittua, ei tarvitsisi padota tunteita ja ajatuksia ja sitten lopulta toteuttaa niitä. Kun ei kenenkään pää kestä sitä, ettei ole "lupa" ajatella/ tuntea niin kuin ajattelee ja tuntee.

Jokaisella on oikeus myös kielteisiin tunteisiin, mutta missä menee "normaaliuden" raja ja mikä on jo masennusta? Itse ei välttämättä tajua olevansa masentunut, ja hupsis kohta olaankin jo psykoosissa. Näistä on hyvä puhua ja se on välittämistä. Heti jos on huolissaan toisesta onkin olevinaan joku superäiti. Jos luet uudestaan oman kirjoituksesi:

"ajatuksia:
        - aamuisin HYVIN väsyneenä monta kertaa on tullut tunne, että voi kun voisin "peruuttaa" vauvan ja vain nukkua 24/7
        - rakkaus ei syttynyt heti enkä tod. ole ollut onnellinen tai nauttinut koko ajan
        - välillä haikailen "vanhan elämän" perään..lähinnä sitä omaa aikaa ja UNTA"

Eli sinulla on vieläkin ajatuksia lapsen vahingoittamisesta? Huolestuttavaa mun mielestä.

Ehkä olen sit superäiti jos joku haluaa pilkata, mutta ei oo mun juttu nuo lapsenvahingoittamisajatukset. Koskaan en ole halunnut peruuttaa vauvaa. Rakastin vauvaa jo kohdussa. En haikaile mennyttä vaan elän tässä ja nyt. Piste. En kommentoi enää kantaani.

• """"
        niin! kirjoitti:

Jokaisella on oikeus myös kielteisiin tunteisiin, mutta missä menee "normaaliuden" raja ja mikä on jo masennusta? Itse ei välttämättä tajua olevansa masentunut, ja hupsis kohta olaankin jo psykoosissa. Näistä on hyvä puhua ja se on välittämistä. Heti jos on huolissaan toisesta onkin olevinaan joku superäiti. Jos luet uudestaan oman kirjoituksesi:

"ajatuksia:
        - välillä haikailen "vanhan elämän" perään..lähinnä sitä omaa aikaa ja UNTA"

Eli sinulla on vieläkin ajatuksia lapsen vahingoittamisesta? Huolestuttavaa mun mielestä.

Ehkä olen sit superäiti jos joku haluaa pilkata, mutta ei oo mun juttu nuo lapsenvahingoittamisajatukset. Koskaan en ole halunnut peruuttaa vauvaa. Rakastin vauvaa jo kohdussa. En haikaile mennyttä vaan elän tässä ja nyt. Piste. En kommentoi enää kantaani.

seikkailee täälläkin. Tämä totuudentorvi..... buhaaaaa

• pohdiskelija..

Tämä on ollut todella mielenkiintoinen ketju!

Huomaatteko että "täydellisen äitiyden" mielikuvaan sisällytetään asioita, jotka oikeastaan ovat lapsen ja äidin väliselle suhteelle merkityksettömiä; pyykkivuorista ja tekemättömistä kotitöistä podetaan syyllisyyttä tai ylpeillään että koti on siisti ja pullantuoksuinen.

Äitiydessä tuntuu olevan sellaista suorittamisen makua. Vauvalle niitä suorituksia tärkeämpää on aito läsnäolo.

Uskallan väittää ettei yksikään äiti voi rehellisesti vastata "kyllä" kysymykseen "oletko aina 100% täysillä läsnä vauvallesi ja vastaatko aina hänen kaikkiin tarpeisiinsa välittömästi". Tarkennettakoon vielä, että läsnäololla en tässä tarkoita fyysistä vauvan lähellä olemista.

• fyupi

todella ärsyttävää kun näissä keskusteluissa ei pysytä aiheessa. jos haluatte filosofoida omia näkemyksiä äitiydestä niin aloittakaa uusi keskustelu. tämän keskustelun aihe oli "mitä ette muiden haluaisi tietävän" pysykää aiheessa kiitos ärsyttää kun jokaisessa viestiketjussa poiketaan aiheesta.

• bliupi

todella ärsyttää nämä masentuneet teiniäidit joiden elämä pyörii vain oman napansa ympärillä. tekisi mieli ottaa ja ravistella kunnolla näitä pikkumammoja ja takoa järkeä päähän. miksi hitossa edes hankkivat lapsia kun on niin kurjaa ja elämä ihan pilalla. pilaatte myös lapsienne elämän tuolla teiniangstilla.

• ?
        bliupi kirjoitti:

todella ärsyttää nämä masentuneet teiniäidit joiden elämä pyörii vain oman napansa ympärillä. tekisi mieli ottaa ja ravistella kunnolla näitä pikkumammoja ja takoa järkeä päähän. miksi hitossa edes hankkivat lapsia kun on niin kurjaa ja elämä ihan pilalla. pilaatte myös lapsienne elämän tuolla teiniangstilla.

yli viikko kylvetysten väli?! meillä kylvetetään joka toinen tai kolmas päivä. Enhän itsekään ole viikkoa käymättä suihkussa. kuinka usein sitten muilla?

• minun mielestä
        ? kirjoitti:

yli viikko kylvetysten väli?! meillä kylvetetään joka toinen tai kolmas päivä. Enhän itsekään ole viikkoa käymättä suihkussa. kuinka usein sitten muilla?

Ei vauvaa tarvitse kylvettää niin usein. Kerta viikossa riittää ihan hyvin vauvalla kun likaiset alueet kuten peppu ja kaula ja kädet tulee pestyä muutenkin. Iho kuivuu vaan turhaan. Isommalla lapsella jolla peppua ei enää pestä niin kylpy voi olla tarpeen useammin. Tiedän että moni suomalainen äiti kylvettää vauvansa joka ilta. Minusta se on ihan turhaa mutta joku voi olla tietenkin eri mieltä.

• pestään
        minun mielestä kirjoitti:

Ei vauvaa tarvitse kylvettää niin usein. Kerta viikossa riittää ihan hyvin vauvalla kun likaiset alueet kuten peppu ja kaula ja kädet tulee pestyä muutenkin. Iho kuivuu vaan turhaan. Isommalla lapsella jolla peppua ei enää pestä niin kylpy voi olla tarpeen useammin. Tiedän että moni suomalainen äiti kylvettää vauvansa joka ilta. Minusta se on ihan turhaa mutta joku voi olla tietenkin eri mieltä.

päivittäin kasvot, kaula, kädet, kainalot, peppu ja napa. Mahdollisesti myös hikiset varpaat kaipaavat putsausta. Ei siis kovin kauheasti jää sitä ihoa, mikä ei kastuisi...
        Itse koin paljon nopeammaksi ja helpommaksi kylvettää koko vauvan, varsinkin kuin kaulapoimut hautuivat herkästi. Napa putsattiin siinä samalla. Aluksi joka toinen päivä, myöhemmin joka päivä. Kaunis iho on ollut aina.
        Hellävaraisempaa kylvettää nopeasti kylpyöljyvedessä ja taputella kuivaksi pehmeällä pyyhkeellä, kuin hinkata lapuilla... Tosin iso vauva kyllä viihtyy siellä kylvyssä vaikka kuinka pitkään :)

Mitään aamupesuja ei olla harrastettu pienenä eikä vieläkään.

• tavallaan...
        pestään kirjoitti:

päivittäin kasvot, kaula, kädet, kainalot, peppu ja napa. Mahdollisesti myös hikiset varpaat kaipaavat putsausta. Ei siis kovin kauheasti jää sitä ihoa, mikä ei kastuisi...
        Itse koin paljon nopeammaksi ja helpommaksi kylvettää koko vauvan, varsinkin kuin kaulapoimut hautuivat herkästi. Napa putsattiin siinä samalla. Aluksi joka toinen päivä, myöhemmin joka päivä. Kaunis iho on ollut aina.
        Hellävaraisempaa kylvettää nopeasti kylpyöljyvedessä ja taputella kuivaksi pehmeällä pyyhkeellä, kuin hinkata lapuilla... Tosin iso vauva kyllä viihtyy siellä kylvyssä vaikka kuinka pitkään :)

Mitään aamupesuja ei olla harrastettu pienenä eikä vieläkään.

Miksi napa pitäisi putsata joka päivä paitsi alkuvaiheessa kun se ei ole vielä parantunut? Ihan turha siistiä napaa ronkkia. Englannissa vauvat eivät välttämättä pääse kylpyyn koko talvena kylmien talojen vuoksi (vilustumisvaara).

• putsataan
        tavallaan... kirjoitti:

Miksi napa pitäisi putsata joka päivä paitsi alkuvaiheessa kun se ei ole vielä parantunut? Ihan turha siistiä napaa ronkkia. Englannissa vauvat eivät välttämättä pääse kylpyyn koko talvena kylmien talojen vuoksi (vilustumisvaara).

eritteet pois kunnes tynkä on irronnut, että se ei tulehtuisi. Joka päivä.

Omalla vauvalla oli pitkä paksu tukka jo syntyessä, miltähän mahtaisi näyttää pää jota ei pestä koko talvena? Huh huh... ja miltähän haisisi...

Kaikissa maissa ei ole puhdasta vettä millä peseytyä. Vauvoilla on syyhyä ym. ihosairauksia. Surullista, mutta ei tarkoita että meidän pitäisi myötätunnosta jättää vauvat kylvettämättä.

Pikemminkin päin vastoin, ollaan kiitollisia että on lämmintä vettä, lämpimät kylpytilat ja joka päivä puhdasta vaatetta vauvan päälle.

Mutta kukin tavallaan, itse en ole kokenut kylvettämistä mitenkään vaivalloiseksi.

• tuo on...
        putsataan kirjoitti:

Omalla vauvalla oli pitkä paksu tukka jo syntyessä, miltähän mahtaisi näyttää pää jota ei pestä koko talvena? Huh huh... ja miltähän haisisi...

Kaikissa maissa ei ole puhdasta vettä millä peseytyä. Vauvoilla on syyhyä ym. ihosairauksia. Surullista, mutta ei tarkoita että meidän pitäisi myötätunnosta jättää vauvat kylvettämättä.

Pikemminkin päin vastoin, ollaan kiitollisia että on lämmintä vettä, lämpimät kylpytilat ja joka päivä puhdasta vaatetta vauvan päälle.

Mutta kukin tavallaan, itse en ole kokenut kylvettämistä mitenkään vaivalloiseksi.

No sehän on sitä "alkuvaihetta" ennen kuin napa on parantunut. Ei se kovin montaa viikkoa vie.

• ahtaat tilat
        putsataan kirjoitti:

Minusta kylvetys on aika rasite, koska vauvan kylvetys tarkoittaa kylpyjonoa. Kun vauva kylpee, niin muidenki pitää. Se vie aika tovin illasta kun ammeita otetaan esiin ja pestään ja kylpyhuone lainehtii kylpyvaahtoa ja pyyhkeitä menee. Minulla on ahtaat tilat. Ei mahdu kuin yksi kerrallaan kylpemään. Ja siinä sitten kaiken ruljanssin keskellä kun äiti on laittamassa kylpyjä ja pesemässä hiuksia jne niin vauva on aika yksin ja itkeskelevä. Se on itselleni tosi stressaava tilanne enkä jaksa sitä stressiä joka ilta. Ihanaahan se on kun vauva on puhtoinen mutta onneksi hän ei niin nopeasti likaannu että tuota kylpyruljanssia pitäisi joka ilta kestää :). Ja vaikka harvemmin kylvetään niin iho-ongelmia ei vauvalla ole. Ja pyykkikonekaan ei saa olla päällä kylpyaikaan. Se kun usein on iltasella päällä kun vauvalta tulee sitä vaippapyykkiä.

• ilse.e.

Omat häpeäpilkkuni; (lapsi nyt 8kk)
      -lapsen isä jätti meidät kaksistaan vauvan ollessa 2 viikkoinen. Neuvolassa kun kyselevät vointiani kerron voivani hyvin vaikka oikeasti olen erittäin väsynyt.
      -meillä syödään vähän miten sattuu. puuron syötän aamuisin, mutta päivän mittaan menee hedelmä, liha, kasvissoseita miten sattuu kellon ajasta riippumatta.. ei siis oikein mitään rytmejä vieläkään.
      -lapsellani oli koliikki, joka loppui 3kk iässä. yhtenä yönä kanniskeltuani 2,5h huutavaa vauvaa hermostuin ja viskaisin hänet sohvalle kapalossaan. en mitenkään kovaa, mutta en ihan nätisti laittanutkaan häntä siihen. tämä vaivaa omatuntoani vieläkin.
      -en jaksa leikkiä jatkuvasti lapseni kanssa. lelut ei häntä oikein kiinnosta enää, paljon kivempiä ovat johdot ja puhelimet, kaukosäätimet.. olen antanut hänelle vanhoja johtoja leikkikaluiksi jospa vähän aikaa viihtyisi lattialla yksinään.

• heh...

Emme ulkoile tarpeeksi (päivittäin) kaupassa kuitenkin käydään lähes päivittäin(useimmiten autolla), eli siinä se ulkoilu on.

Tv on ollut päällä päivittäin melkein koko päivän lapsen syntymästä asti (nyt 1,5v). Lapsi viihtyy telkun (mainokset, musiikki) ääressä todella hyvin. Nykyään telkkua toljotetaan huomattavasti vähemmän.

Sitteri ollut ahkerassa käytössä alusta saakka noin vuoden ikään. Meillä kylmät kivilattiat, siinä yksi syy, miksen lattialla tykännyt antaa olla, eikä lapsi siinä olisi kauaa viihtynytkään.

Puolivuotiaana otettiin kävelytuoli käyttöön. Lapsi saattoi hyvinkin pitkiä aikoja useita kertoja päivässä sillä porhaltaa ihan fiiliksissä ympäri kämppää (oppi itse kävelemään hieman alle vuoden vanhana).

Pottaharjoitukset ovat jääneet todella vähälle, lapsi ei viihdy potalla kuin housut jalassa, ja jotenkin en jaksa kovin kauaa yritellä. Yhtään pissaa ei olla onnistuttu pottaan tekemään.

Kai muutakin löytyis, muttei nyt tähän hätään keksi.

• mngdhgdgfsxgfsmf

Oikeesti itken onnesta tällä hetkellä! En siis oo ainut jolla on näitä "häpeäpilkkuja" lapsen hoidon suhteen.

-Hampaita emme muista KOSKAAN pestä! Eka hammas tuli n. 1,5kk sitten ja kahdesti on hammasharjaa muistettu suussa käyttää :/
      -En jaksa leikkiä vauvan kanssa niin paljon kuin tuntisin tarpeelliseksi. Vauva tosin on kyllä aina tyytyväinen ja iloinen ja viihtyy lelujensa parissa pitkiäkin aikoja, ja konttaa sitten kyllä luokse kun ei enää huvita, silloin otan kyllä syliin katsellaan yhdessä kirjaa,köllötellään,ilveillään jne.
      -välillä menee kaksi-kolmekin päivää ettei ole ulkona käyty :( ei sillä ettenkö tykkäisi ulkoilusta, se vaan on niin vaivalloista se lähteminen! Pukeminen ärsyttää vauvaa, talossa ei ole hissiä, rattaat ulkovarastossa, enkä meinaa jaksaa kannella tyssiä pitkiä matkoja kun selkään sattuu.
      -aamulla väsyttää monesti = ärsyttää
      -pyykkiä meillä pestään ehkä kerran kahteen viikkoon. Mutta puolustukseni sanon kuitenin sen että kyllä meillä kaikilla silti aina puhtaat vaatteet on :) pyykille mennään sitten kun ne loppuu.
      -En vie lastani avoimeen päiväkotiin koska en itse viihdy tuntemattomien seurassa. (tahtoisin tytön tottuvan muihin lapsiin, mutta en vaan halua itse mennä sinne)

Kaikesta huolimatta pidän itseäni hyvänä äitinä. En minään superäitinä, mutta tarpeellisen hyvänä. Rakastan lastani yli kaiken. Ja jos hänellä hätä on niin takuu varmasti aina pääsee syliin ja saa lohdutusta. Huonoa omaatuntoa poden hiukan siitä kun välillä tulee tilanteita että illalla itseäni nukuttaisi jo paljon aikasemmin kun tyttöä, ja silloin tuntuu että en jaksa hetkeäkään enää! mutta se menee onneksi ohi. Olen aika hyvin saanut voimia siitä kun ajattelen että täytyy yrittää nauttia kaikesta, koska lapsi kasvaa koko ajan ja jossain vaiheessa tulen muuten katumaan jos en nyt hellisi ja leikkisi kun on siihen mahdollisuus.

• ainokka

-en aina jaksa leikkiä ja höpöttää joten laitan sitteriin istumaan ja keinutan sitä jalalla kun itse olen koneella.
        -aamuisin toivon että vauva voisi itse syödä ja hoitaa muut aamutoimet:)
        -vauvan ollessa pariviikkoinen ja kun oli huutanut yöllä 2 tuntia putkeen huusin vauvalle että pidä nyt saatana se turpas kii! Tätä kadun niin paljon ettei mitään rajaa.. sen jälkeen kyllä itkin enemmän kun vauva.
        - lopetin imetyksen koska en pitänyt siitä. muille sanoin että maito loppui.

• Diipadaapadaa..
        ainokka kirjoitti:

-en aina jaksa leikkiä ja höpöttää joten laitan sitteriin istumaan ja keinutan sitä jalalla kun itse olen koneella.
        -aamuisin toivon että vauva voisi itse syödä ja hoitaa muut aamutoimet:)
        -vauvan ollessa pariviikkoinen ja kun oli huutanut yöllä 2 tuntia putkeen huusin vauvalle että pidä nyt saatana se turpas kii! Tätä kadun niin paljon ettei mitään rajaa.. sen jälkeen kyllä itkin enemmän kun vauva.
        - lopetin imetyksen koska en pitänyt siitä. muille sanoin että maito loppui.

Niinkuin joku muukin on sanonut, en iloinnut vauvasta kun hän oli syntynyt, oli vaikea elämäntilanne, yksinhuoltajuus, paha välirikko lapsen isän kanssa, olin nuori (olen edelleen), kokematon lasten kanssa, ympärillä oli paljon onnellisia perheenäitejä, enkä tiennyt yhtään samassa tilanteessa olevaa. Joten voin sanoa että en todellakaan tuntenut suurta onnea tuodessani lasta kotiin sairaalasta. Välillä toivoin että joku vain tulisi ja hakisi hänet pois, esim. sosiaaliviranomaiset tms. Itkin monta kertaa vauva sylissä sitä kuinka kamala alku hänen elämällään on, kun on tällaiset vanhemmat. Pyytelin anteeksi että oli syntynyt minun lapseksi. Parin kuukauden kohdalla alkoi helpottaa, ja nyt tietysti tuollaiset ajatukset ovat kaukaisia muistoja vain, poika on 1v 3kk. :)

En myöskään muista aina pestä lapsen hampaita, johtuu osin siitä että ei oikein anna pestä niitä. Aina ei jaksa tapella. Joskus unohdan myös antaa d-vitamiinitipat.

Vietän liikaa aikaa tietokoneella lapsen ollessa hereillä. Telkkari on myös aika usein päällä. No ei enää niin usein kuin ennen.

Usein syötän lapselle purkkiruokaa kun en jaksa tehdä. Olen koulussa ja pitkän päivän jälkeen on helpompi itse syödä mitä sattuu löytämään ja antaa lapselle valmisruokaa.

Imetin vain 2kk. Lopetin koska maitoa ei tuntunut tulevan tarpeeksi, luulen sen johtuvan alkuvaiheen raskaudesta, en syönyt oikeastaan mtn, joten maitoakaan ei tullut kunnolla. Olen myös ajatellut että ehkä imetys epäonnistui koska en yrittänyt tarpeeksi. Pulloruokinta oli helpompaa, tiesi että vauvan masu on täynnä eikä ollut koko ajan tississä kiinni. En yksinkertaisesti jaksanut istua koko päivää sohvalla ja imettää...:/

Vein lapsen hoitoon 1v 1kk:n iässä. Tarkoitus oli käydä vain koulu loppuun ja jatkaa hoitovapaalla mutta nyt olen ajatellut että ehkä voisin sittenkin hakea töitä.. Olin kuitenkin ajatellut olla lapsen kanssa kotona vähintään pari vuotta.

• asdfad

- syötän lapselle (kohta 7kk) usein purkkiruokaa
      - unohdan usein pestä hampaat (tosin vasta puhjenneet)
      - alussa oli minullakin lapsen vahingoittamisajatuksia (koliikkiaikana)
      - rakkaus lapseen ei syntynyt heti, vaan on kasvanut koko ajan
      - riitely miehen kanssa lapsen nähden, kiroilemme vähän liian usein lapsen kuullen
      - juon usein pe tai la iltana lapsen mentyä nukkumaan pari siideriä
      - olen menettänyt hermoni ja tiuskaissut lapselle, nyt hiljaa! :-(

• mami 80

-paskavaippaa en aina ihan heti vaihda, kun huomaan että tyttö kakkaa (kakkaa n.4 kertaa päivässä), kyllä noin puolen tunnin sisällä kuitenkin. Ei tosin ole koskaan sitä itkenyt
        -Leikin mielestäni liian vähän hänen kanssaan, viihtyy niin hyvin lattialla lelujensa kanssa

• mie 82
        mami 80 kirjoitti:

-paskavaippaa en aina ihan heti vaihda, kun huomaan että tyttö kakkaa (kakkaa n.4 kertaa päivässä), kyllä noin puolen tunnin sisällä kuitenkin. Ei tosin ole koskaan sitä itkenyt
        -Leikin mielestäni liian vähän hänen kanssaan, viihtyy niin hyvin lattialla lelujensa kanssa

Pari kertaa olen ollut hieman humalassa lapseni hereillä ollessa (ikä nyt 6kk) ja hoitanut häntä silti, lapsen isä toki ollut kotona myös. Toisella kerralla luulen että poika vaistosi sen ja omatunto soimaa vieläkin. Enää en ota lapsen ollessa paikalla kuin korkeintaan 2 siideriä ja harvoin sitäkään. Ei hän itkenyt eikä muuta ja varovasti häntä nostelin, mutta sellanen tunne oli että hän huomasi. En kai aiheuttanut hänelle mitään traumoja??

• äitivaan...

Tämmöstä ketjua mäkin olen kaivannut! Ihana etten ole ainut "huono" äiti...

- en vaunuile joka päivä (tästä olen tuntenut itseni todella huonoksi äidiksi, pelännyt jopa että se vahingoittaa vauvaa, kun ei saa tarpeeksi happea...)
      - annan valmisruokia
      - imetän, mutta olen jo pitemmän aikaa halunnut lopettaa sen, ongelmana vain ettei poika huoli pulloa
      - kaipaan enemmän aikaa erossa lapsesta, haaveilen joskus että pääsisin esim. viihteelle, saisin juoda itseni humalaan
      - olen polttanut välillä vaikka imetän (kuitenkin reilu 2h sen jälkeen imettämättä)
      - meillä myös kamala sotku koko ajan
      - riidellään miehen kanssa aika paljon ja vauva näkee ja kuulee sen :/
      Tässäpä näitä.

• Piipaa-auto

Olen ottanut vauvamme omalta tililtä rahaa omiin menoihimme. Vauva on saanut rahaa mm. kastelahjaksi ja olen käyttänyt näitä rahoja.... : / En kuitenkaan ole käyttänyt rahoja ihan humputuksiin vaan lähinnä ruokaan ja vaatteisiin. Eikö ole hirveä äiti meidän lapsukaisella?! ; )

• Janna79

nyt ihan leikkiä laskisi tuolla. Kyllä ne lapsen tilillä olevat lahjarahat ovat ihan lainkin mukaan lapsen, eikä niitä saa aikuinen omiin menoihinsa ottaa. Anteeksi, kun tämä kommentti on aiheen vierestä, mutta ärsyttää tuollainen kepeys vakavan asian suhteen. Muut täällä tuntuvat olevan kuitenkin enemmän tai vähemmän häpeissään huonosta käytöksestään.

• köyhä kotiäiti
        Janna79 kirjoitti:

nyt ihan leikkiä laskisi tuolla. Kyllä ne lapsen tilillä olevat lahjarahat ovat ihan lainkin mukaan lapsen, eikä niitä saa aikuinen omiin menoihinsa ottaa. Anteeksi, kun tämä kommentti on aiheen vierestä, mutta ärsyttää tuollainen kepeys vakavan asian suhteen. Muut täällä tuntuvat olevan kuitenkin enemmän tai vähemmän häpeissään huonosta käytöksestään.

ihan täysin tuon rahan ottamisen vauvan tililtä jos raha menee vauvaan ja vauvan ruokaan yms. eikä mihinkään bilettämiseen. lapsesta on kuitenklin menoja ja jos tiukka paikka tulee niin kyllä ottaisin minäkin rahaa lapsen tililtä ne sinne vaikka myöhemmin palauttaen. en näe mitään väärää jos rahaa lapselta "lainaat" jos raha tosiaan on hänen hyvinvoinniksi.

• Janna79
        köyhä kotiäiti kirjoitti:

ihan täysin tuon rahan ottamisen vauvan tililtä jos raha menee vauvaan ja vauvan ruokaan yms. eikä mihinkään bilettämiseen. lapsesta on kuitenklin menoja ja jos tiukka paikka tulee niin kyllä ottaisin minäkin rahaa lapsen tililtä ne sinne vaikka myöhemmin palauttaen. en näe mitään väärää jos rahaa lapselta "lainaat" jos raha tosiaan on hänen hyvinvoinniksi.

edellinen ei puhunut lainaamisesta, vaan ottamisesta. Mutta, jos rahat palauttaa, niin ei kai siinä sitten mitään.

• Piipaa-auto

Joo lainaksi tottakai! Eihän toisen rahoja saa varastaa!!! Tälläisellä keskiverto perheellä on kuun lopussa usein rahat vaan kertakaikkiaan lopussa ja vauvan tililtä olen niitä sitten lainaillut. Taidan olla ainut kun näin tekee...?

• En kerro

Joskus kun mies on työmatkalla niin heti kun olen saanut lapset nukkumaan painun autotalliin tupakalle.
      Luulen ettei kukaan tiedä salasätkistäni. :D

• äippäpäippä

vauva nyt 8kk ja seuraavista asioista tunnen häpeää ja pahaa mieltä:

- olen polttanut tupakkaa vaikka imetän, vaikkakin väli tupakin ja imetyksen välillä min. 2h
      - olen tiuskaissut vauvalle: turpa kii! Pyytelin heti anteeksi ja pussailin vauvaa mutta voiko hän muistaa tapahtuman ja pelätä minua? ei kyllä ole vaikuttanut siltä)
      - emme käy joka päivä ulkona

Rakastan vauvaani yli kaiken ja koen kuitenkin olevani hyvä äiti näistä huolimatta!

• ++++

Vauva 5,5kk ja ainoa asia minulla taitaa olla että tupakoin vaikka imetän, muista asioista en jaksa stressata kunhan vauvalla on hyvä olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3208
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1924
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe