läppävika?

t4ukk1

Oireet alkoivat 8viikkoa sitten. Oon 21v palomiesopiskelija. Yhtenä aamuna tunsin että voimat on pois ja ahdistaa (ilman mitää ulkopuolista syytä) Oireilin muutaman päivän ja menin lääkäriin. Ylävatsalla oli sydämentykytystä ja valitin myös siitä. Tehtiin rutiinimittaukset. veri kokeissa ei löytynyt mitään syytä. SIlloin veren yläpaine oli 125 . Kuulostaa ihan normaalilta mutta olen perinyt isältäni alhaisen verenpaineen. mun yläpaine oli esim viime keväänä työterveysmittauksessa tasan 100 ja aina ollut niillä tietämillä. eli sen perusteella paine koholla jota en hoksannut sanoa lääkärille. lisäksi löytyi systolinen sivuääni joka on kuulunut lapsena mutta hävinnyt ja sen koomin ei ilmaantunut paitsi nyt. lisäksi oikea haarakatkos EKG.ssä. alettiin hoitaa vatsaoireena. viikon oireilun jälkeen vaiva yhtäkkiä hävisi tyystin. kyseisen viikon aikana oli fyysisesti erittäin rankkoja harjotuksia koulussa. viikon jälkeen vaiva palas. vatsa onnyt tähystetty ja ultrattu, kilpirauhasarvot otettu ja kaikkee mahollista mutta siellä kaikki ok. sydämeen ne heräs vasta nyt tuolla arvaus(terveys-)keskuksessa. parikertaa ku oon kovasti jotaki jutellu niin yhtäkkiä tuntenu ettei niinku sais happea. tiistaina ois aika kardiologille.

ylikunnon mahdollisuutta ei ole koske levossa ei oireet lähe mihkään. sykkeet sinkoilee ihan miten sattuu. ahdistaa ja jotenki ahdistusoireet ovat kasvaneet siten että levoton olo koko ajan ja mihkää ei pysty keskittymään. voimat on poissa ja rasitusta ja kylmää ei siedä. väsyttääkin paljon. oon pistäny merkille että saunan jälkeen ahdistusoireet kasvaa. jostain vähän vakavemmastahan täss vaikuttas olevan kyse kunhan syy selviäis. 2kk ei oo juuri tullu treenattua. sydämenlyönnit tuntuu välillä jokapaikasta ja korvissa humisee. Onko jollai ollu saman tyylisiä oireita? kenties läppävika joka on ollut lapsesta asti muttei ole kuulunut ja oireillut aikaisemmin??

6

6922

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xmxm

On hyvä, että menet kardiologille. Sydämen ultraäänitutkimus paljastanee mahdollisen läppävian tai sydämen vajaatoiminnan asteen.

• boy21;;

Joo meikälainen kävi verikokeessa. EKG kävin aijemmin ja kaikki ok. viimeks kokeessa otettiin veri, virtsa ja ekg josta näkee kilpirauhastoiminnan ja ym useat jutut

Itsellä on suorituksen aikana tulee heikko ja voimaton levoton olo. Sydän lyö miten sattuu. Rytmihäiriöitä oli pariin otteeseen pari kk sitten. en ole koommin uskaltanut urheilla. Kokeilin vähän tässä kotosalla punnertaa niin taas iski heikon olon. Jotenkin tuntuu myös hapen osalta että ei ole normaali. Suu kuivuu samantien kun sykkeen nostaa. Syke nousee nopeasti 120

Itsellä ollut yläpaine korkealla pienestä pennusta asti. Välillä ollut parempi

Urheilua tullut harrastettua, ja rasitusta on ollut ja paljonkin. Bodausta, hölkkäystä, juoksua, kävelyä, pyöräilyä jne

Myös alkoholiakin on tullut otettua joskus reilumminkin :(

Vika painaa mieltä kun ei tiedä mikä on. Lääkäri soittaa kuun lopussa tuloksista. Vielä on rasitus, ja ultraääni kokeet auki. Pitäs päästä niihin niin tietäisi että mikä mättää!

• boy21...

vielä se jäi kysyttäväksi ?

• t4ukk1

pieniä. vähä röyhtäytti ja närästi mut ei mittää happoröyhtäyksiä. mut jotenki tuntuu että joku valtimo niinku lyö painetta ylävatsalle ja johtuu vaan siitä eikä vika ole ollenkaan itse vatsassa. vaikka yritän kuin rentoutua sängyllä ni tunnen niinku iha ylävatsalla rintalastan alla ois sellane jännite. aivanko niinku siel ois jonkulainen ahtauma valtimossa. se selittäis miksi se syke tuntuu nyt rinnan sijasta paremmin vatsassa ja sen miksi verenpaineet on koholla. mut entiiä voi se heijastaa jotenki sen sydämestä. ja tuo hemmetin ahdistus. ei voi ollenkaa olla rennosti ko koko ajan sellane kiihtyny levoton olo

• boy;21
        t4ukk1 kirjoitti:

pieniä. vähä röyhtäytti ja närästi mut ei mittää happoröyhtäyksiä. mut jotenki tuntuu että joku valtimo niinku lyö painetta ylävatsalle ja johtuu vaan siitä eikä vika ole ollenkaan itse vatsassa. vaikka yritän kuin rentoutua sängyllä ni tunnen niinku iha ylävatsalla rintalastan alla ois sellane jännite. aivanko niinku siel ois jonkulainen ahtauma valtimossa. se selittäis miksi se syke tuntuu nyt rinnan sijasta paremmin vatsassa ja sen miksi verenpaineet on koholla. mut entiiä voi se heijastaa jotenki sen sydämestä. ja tuo hemmetin ahdistus. ei voi ollenkaa olla rennosti ko koko ajan sellane kiihtyny levoton olo

Minulla itsellä on normaali olo ihan ok niinkuin ennenkin mutta kun nostaa sykkeen korkealle tehokkaassa rasituksessa niin alkaa sydämen ns vajaatoiminta

Välillä oli pientä kipua rinnan kohdalle

• Memmu 65

Äitini oli lonkan korjausleikkauksessa reilu 2-viikkoa sitten. Pian jo kotiuduttuaan alkovati rajut hengenahdistukset kotona. Nestettä alkoi kertyä kehoon, ensin leikattuun jalkaan ja sitten toiseenkin. Soitin OYSSIN päivystykseen, sieltä neuvottiin tulemaan heti polille.Oireet eivät helpottaneet, äitini siirrettiin sydäntautien osastolle. Osastolla selvisi että äidilläni todellakin on läppävuoto, josta hän ei ollut saanut tietoa aikaisemmin, vaikka papereissa selvisi ,että se oli sinne kirjattu jo joskus aijemmin.Paremmin tutustuessamme papereihin ,veriarvoihin jne...löytyi toinenkin pöyristyttävä seikka, äiti oli kotiutettu lonkkaleikkauksen jälkeen vaikka tulehdusarvo oli 260! Äitini tila on tämän ja eilisen aikana onnellisesti kohentunut huomattavasti. Kannattaa todellakin olla tarkkana itsensä ja läheistensä vuoksi, eikä sokeasti luottaa. OYSSIN toiminnasta olen viime vuosina kuullut kauhutarinoita, liekö syynä raha. Syy mikä tahansa, ei se ole tarpeeksi hyvä kun on ihmishengistä kysymys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      88
      1651
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      179
      1234
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      789
    Aihe