Vielä rokotteesta (jonka otin)

RV 17, elossa

Otin eilen iltapäivällä tämän hirvittävän rokotteen ja nyt olen kuolemankielissä.

Tai niin minä luulin, mutta toisin kävi. Ei mitään oireita, ei päänsärkyä, ei lihaskipua, ei kuumetta, töissä olen ja kaikki on hyvin. Toki vähän hirvitti, mutta kun illan odottelin oireita ja aamulla totesin että nukuinpa hyvin, niin pelottelua ja liioittelua kaikki tyynni.

76

3563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmm.

      jos vauvastasi tulee kehityshäiriöinen, niin kukaan, ei kukaan tule ottamaan siitä vastuuta.

      • höpö,

        teitä epäluuloisia, minäkin eilen otin ja ei sianhännät kasva, vauva aivan normin oloinen, ei supistelua ei yhtään mitään. käsivarsi hieman kipeä ja pistokohta turvoksissa. vastasyntyneethän otettiin riskiryhmästä pois koska saavat vastaaineen äidin kautta.


      • hmmm.
        höpö, kirjoitti:

        teitä epäluuloisia, minäkin eilen otin ja ei sianhännät kasva, vauva aivan normin oloinen, ei supistelua ei yhtään mitään. käsivarsi hieman kipeä ja pistokohta turvoksissa. vastasyntyneethän otettiin riskiryhmästä pois koska saavat vastaaineen äidin kautta.

        on syntynyt! Ei ne vaikutukset näy kuin aikaisintaan vauvan syntymän jälkeen. Jopa vuosien päästä.


      • rakkaudella...
        hmmm. kirjoitti:

        on syntynyt! Ei ne vaikutukset näy kuin aikaisintaan vauvan syntymän jälkeen. Jopa vuosien päästä.

        Et kai toivo kanssasisarellesi mitään pahaa? Et varmaankaan toivo kenenkään lapsen sairastuvan? Edes siksi, että saisit sanoa: "hah"? Sydän mukaan kun asioita ajatellaan, niin hyvä tulee.


      • 12345-
        rakkaudella... kirjoitti:

        Et kai toivo kanssasisarellesi mitään pahaa? Et varmaankaan toivo kenenkään lapsen sairastuvan? Edes siksi, että saisit sanoa: "hah"? Sydän mukaan kun asioita ajatellaan, niin hyvä tulee.

        voi jösses, älä ota kaikkea liian kirjaimellisesti.


      • hmmm.
        rakkaudella... kirjoitti:

        Et kai toivo kanssasisarellesi mitään pahaa? Et varmaankaan toivo kenenkään lapsen sairastuvan? Edes siksi, että saisit sanoa: "hah"? Sydän mukaan kun asioita ajatellaan, niin hyvä tulee.

        oliko sinulla sitten vielä jotain muuta! En todellakaan toivo lapselle mahdollista hermoperäistä sairautta, autismia, yms. piileviä sairauksia, jotka voivat ilmetä vasta vuosien päästä rokotuksesta!

        Joten anna jo olla, äläkä vääristele asioita. Vastenmielinen olet.


      • Ak

        Jos äiti ja sikiö kuolee sikainfulenssaan ilman rokotusta ei kai sekään hyvä vaihtoehto ole, ei kukaan takaakkaan että rokote olisi riskitön mutta pitää muistaa ettei sairauskaan ole. Itse otin piikin eilen ja ainoa oire on kipeä olkapää.


    • on....

      Vaikutukset rokotuksesta voivat näkyä vasta vuosienkin päästä.

      • ------

        nimenomaan, ne vaikutukset tulevatkin vasta vuosien päästä. onnea päätöksellesi..


      • Akateeminen äiti

        Ja teille kaikille "hah" ja "Höh" ja "näin se vain on" ihmisille, jotta oletteko ajatelleet, jotta teidän negatiivisuutenne ja stressaavuus vaikuttavat myös sikiön kehitykseen! Kaikki äitien olotilat ja niistä aiheutuneet, esim. stressihormooni siirtyy istukan kautta sikiöön aiheuttaen mahdollisia kehityshäiriöitä sikiön aivotoiminnalle...ja jotka saattavat nekin puhjeta vuosien päästä esim. keskittymishäiriöinä ja jopa skitsofeniana! Kuka tuolloin sanoo hah? Miettikääpäs nyt hyvät ihmiset vähän, mitä suustanne päästätte!

        Ja todellakin toivon, jotta TE kaikki "hah" ja "Höh" -tyypit pysytte poissa muiden raskaana olevien ja riskiryhmään kuuluvien tieltä, jos satutte tartunnan saamaan...vai oikeinko tahallaan haluatte muita tartuttaa!??


      • tyu676

        Voi olla että rokotuksen vaikutukset näkyy vasta vuosien päästä, mutta onhan sekin hyvä että näkee ne, eli jos kuolet tautiin niin....


      • hah,
        Akateeminen äiti kirjoitti:

        Ja teille kaikille "hah" ja "Höh" ja "näin se vain on" ihmisille, jotta oletteko ajatelleet, jotta teidän negatiivisuutenne ja stressaavuus vaikuttavat myös sikiön kehitykseen! Kaikki äitien olotilat ja niistä aiheutuneet, esim. stressihormooni siirtyy istukan kautta sikiöön aiheuttaen mahdollisia kehityshäiriöitä sikiön aivotoiminnalle...ja jotka saattavat nekin puhjeta vuosien päästä esim. keskittymishäiriöinä ja jopa skitsofeniana! Kuka tuolloin sanoo hah? Miettikääpäs nyt hyvät ihmiset vähän, mitä suustanne päästätte!

        Ja todellakin toivon, jotta TE kaikki "hah" ja "Höh" -tyypit pysytte poissa muiden raskaana olevien ja riskiryhmään kuuluvien tieltä, jos satutte tartunnan saamaan...vai oikeinko tahallaan haluatte muita tartuttaa!??

        Hei akateeminen äiti. Täällä myös yksi sellainen. Hyvä, että otatte rokotteen, näin taudin kulku hidastuu, kun vastutuskykyisiä on tarpeeksi. Toisaalta ikävää on se, ettei rokote välttämättä estä taudin tarttumista juuri sinuun.

        On hienoa, että koet olevasi fiksu, kun olet akateeminen. Tämän vuoksi meidän kaikkien äitien pitää ehdottomasti kuunnella sinua, koska sinähän olet vähintää jumala. Vai mitä.

        Miksi pelkäät taudin tarttuvan sinuun, jos sinut on rokotettu. Mikä on tuo pointtisi, että ei rokotetut haluavat tahallaan tartuttaa taudin sinuun?

        Oletko ajatellut, että on ihmisiä, jotka ajattelvat rokotuksen aiheuttavan tulevaan vauvaan sairauksia, jotka voivat ilmetä vasta vuosien päästä? Haluatko ehdottoamsti, että vauvasi kantaa kehossaan ainesosia, jotka voivat altistaa hänet hermoperäiselle sairaudelle tulevaisuudessa?


    • Oletko teini

      Arvaan, että olet nuori odottaja, juuri luin että hoitajia joudutaan motivoimaan ottamaan rokotteen, ammatti-ihmisillä on faktatietoa hieman enemmän verrattuna nuoriin ei hoitoalan koulutuksen saaneisiin.

      • silpa

        Luit jostakin joo... Ainakin meidän osastolla 2/3 hoitajista ja lääkäreistä ottaa rokotuksen. Veikkaisin että se on enemmän kuin mitä meidän osastolla otetaan tavallista kausi-influenssarokotetta. Mitään oikeaa tilastoa ei vielä ole olemassa, koska meilläkin nimilistat kiersivät vasta viime viikolla, vaikka kuulumme tässä yliopistosairaalassamme ensimmäisinä rokotettaviin, joten kaikki mitä puhutaan terveydenhuoltohenkilökunnan rokotusten ottamisesta on vielä tässä vaiheessa huhupuhetta.


    • niin minäkin otan

      Vaikka olen terveydenhuollon työntekijä ja en enää niin nuori odottava äiti.

      En haluaisi lähteä pelottelulinjalle, tämän ympärillä ollut niin paljon turhaa lietsontaa viime kuukausina. Mutta myös raskausaikana sairastetun influenssan tulokset voivat näkyä vasta vuosien päästä. Tutkimusten mukaanhan esim. raskausaikana sairastettu influenssa (etenkin ensimmäinen raskauskolmannes) lisää merkittävästi skitsofrenian mahdollisuutta syntyvällä lapsella. Toki skitsofreniaa voidaan hoitaa elinikäisellä lääkityksellä, mutta karkeasti arvioiden noin 1/3 tarvitsee erittäin tiivistä hoitoa sairastumishetkestä kuolemaansa saakka.

      • anydtynf

        ja perintötekijäthän ei vaikuta skitsofreniaan...........


      • minä tuossa edellise
        anydtynf kirjoitti:

        ja perintötekijäthän ei vaikuta skitsofreniaan...........

        väitinkin.
        Pointtini ei ollut perintötekijöiden vaikutus (jotka tietenkin on olemassa) vaan tutkimustulokset. Nythän perätään tutkimustuloksia rokotteen turvallisuudesta. Mutta käytössä on enemmän tutkimustuloksia sairauden tuomista ongelmista.


      • Osma74

        Onko sikainfluenssarokotteesta kokemuksia vuosien ajalta, onko seurattu syntyvien lapsien terveyttä pitkälle aikuisikään verrattuna rokotetta saamattomiin? Veikkaisin, että tässä on aika nopeasti kehitetty rokote, jonka pitkäaikaisvaikutuksia on mahdotonta tosiasiassa tietää. Esim. kehitysvammaisuuden syitäkään ei jälkeenpäin aina pystytä selvittämään. Joku voi olla tehohoidossa raskausaikana ja saada terveen lapsen, joku miettii tuliko lapsesta vammainen yhden nautitun siiderin vuoksi.

        Sikainfluenssarokotus alkaa saada niin voimakkaita mutu-painotuksia, että mielestäni keskustelu asiasta olisi kokonaan lopetettava. Tehköön kukin miten parhaaksi näkee rokotuksen suhteen.

        Lainaus terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen nettisivuilta:

        http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/erityisryhmien_rokottaminen/raskaana_olevien_ja_i...

        "Länsimaisissa olosuhteissa raskaana olevien rokottaminen on perusteltua silloin, kun sairaudelle altistumisen riski on suuri, kun mahdollinen infektoituminen olisi äidille tai sikiölle erityisen haitallista ja kun rokotteesta todennäköisesti ei aiheudu haittaa. Rokotusten antoa tulisi välttää erityisesti raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana. Influenssarokotuksen voi kuitenkin antaa missä tahansa raskauden vaiheessa riskiryhmiin kuuluvalle. Odottava äiti tarvitsee myös jäykkäkouristus- ja kurkkumätäsuojauksen tavalliseen tapaan."


      • ikuisesti..

        Hoh hoijaa. No, ite en ole raskaana kovin kauan enkä ota rokotetta. Kerkeän alta pois ja se mikä tulee on tullakseen. Tuo oli nyt aika kaukaa haettu.


      • terkkari äitiysnlass

        Olen terveydenhoitajana äitiys- ja lastenneuvolassa. Annan päivittäin ohjeita rokotteen turvallisuudesta, niinkuin työhöni kuuluu. Kerron vanhemmille ne tiedot joita minulla tällä hetkellä on. Kun vanhemmat kysyvät, mitä tekisin heidän tilassaan, olen "hiljaa".

        Olen itsekkin raskaana 12 6, mahani ei näy isohkojen työvaatteiden alta, mutta mitä teen muutaman viikon kuluttua (kun en pysty peittelemaan vatsaaani), kun vanhemmat alkavat kysyä, mitä itse aion tehdä??? Koska en todellakaan vaaranna syntymättömän lapsen terveyttä!!! Totuushan on, että se faktatieto mikä nyt on, ei kerro miten se vaikuttaa syntymättömän lapsen kehitykseen. Sen näkee vasta kuukausien ehkä vuosien päästä.

        Tulen kertomaan faktat ja sen mitä tällä hetkellä rokotteesta tiedetään, ja tulen kertomaan oman kantani painottaen, että kuitenkin jokainen tekee oman päätöksensä. Koska tällä hetkellä ei tiedetä mikä päätös on oikea!


      • ?
        ikuisesti.. kirjoitti:

        Hoh hoijaa. No, ite en ole raskaana kovin kauan enkä ota rokotetta. Kerkeän alta pois ja se mikä tulee on tullakseen. Tuo oli nyt aika kaukaa haettu.

        Sinulle raskaus ei kestä ikuisesti!

        Toivottavasti vain sinun tuleva vauvasikin ehtii alta pois taikka sinun mahdollinen tartunta ei aiheuta hengenvaaraa vauvallesi!


      • kyseleväisikäinen
        terkkari äitiysnlass kirjoitti:

        Olen terveydenhoitajana äitiys- ja lastenneuvolassa. Annan päivittäin ohjeita rokotteen turvallisuudesta, niinkuin työhöni kuuluu. Kerron vanhemmille ne tiedot joita minulla tällä hetkellä on. Kun vanhemmat kysyvät, mitä tekisin heidän tilassaan, olen "hiljaa".

        Olen itsekkin raskaana 12 6, mahani ei näy isohkojen työvaatteiden alta, mutta mitä teen muutaman viikon kuluttua (kun en pysty peittelemaan vatsaaani), kun vanhemmat alkavat kysyä, mitä itse aion tehdä??? Koska en todellakaan vaaranna syntymättömän lapsen terveyttä!!! Totuushan on, että se faktatieto mikä nyt on, ei kerro miten se vaikuttaa syntymättömän lapsen kehitykseen. Sen näkee vasta kuukausien ehkä vuosien päästä.

        Tulen kertomaan faktat ja sen mitä tällä hetkellä rokotteesta tiedetään, ja tulen kertomaan oman kantani painottaen, että kuitenkin jokainen tekee oman päätöksensä. Koska tällä hetkellä ei tiedetä mikä päätös on oikea!

        Olet terveydenhoitajana äitiys- ja lastenneuvolassa. Mutta et ota rokotetta, no sen ottamattomuutta yritit jo perustella. Mutta. Oletko miettinyt, että vastaanotolle tulevilla lapsilla ja äideillä ei vielä tätä suojaa välttämättä ole, ja kun itse olet tietämättäsi tartuttavana, niin onko se oikein niille, jotka tulevat vastaanotollesi? Joillain tekemillä päätöksillä on myös vaikutusta muihin ihmisiin, ei pelkästään itseesi.


      • hämmästyttääkummastu
        terkkari äitiysnlass kirjoitti:

        Olen terveydenhoitajana äitiys- ja lastenneuvolassa. Annan päivittäin ohjeita rokotteen turvallisuudesta, niinkuin työhöni kuuluu. Kerron vanhemmille ne tiedot joita minulla tällä hetkellä on. Kun vanhemmat kysyvät, mitä tekisin heidän tilassaan, olen "hiljaa".

        Olen itsekkin raskaana 12 6, mahani ei näy isohkojen työvaatteiden alta, mutta mitä teen muutaman viikon kuluttua (kun en pysty peittelemaan vatsaaani), kun vanhemmat alkavat kysyä, mitä itse aion tehdä??? Koska en todellakaan vaaranna syntymättömän lapsen terveyttä!!! Totuushan on, että se faktatieto mikä nyt on, ei kerro miten se vaikuttaa syntymättömän lapsen kehitykseen. Sen näkee vasta kuukausien ehkä vuosien päästä.

        Tulen kertomaan faktat ja sen mitä tällä hetkellä rokotteesta tiedetään, ja tulen kertomaan oman kantani painottaen, että kuitenkin jokainen tekee oman päätöksensä. Koska tällä hetkellä ei tiedetä mikä päätös on oikea!

        että siellä toimit terkkarina äitys- ja lastenneuvolassa rokottamattomana... Voi jösses! Kiva, kun siellä mahdollisesti tartutat asiakkaitasi. Toivottavasti olet informoinut esimiestäsi ja yhdessä olette suunnitelleet, että mihin muihin töihin sinut siirretään raskautesi ajaksi. Voiko ammattilanen tosiaan toimia näin hölmösti?


      • joopajoojoo
        hämmästyttääkummastu kirjoitti:

        että siellä toimit terkkarina äitys- ja lastenneuvolassa rokottamattomana... Voi jösses! Kiva, kun siellä mahdollisesti tartutat asiakkaitasi. Toivottavasti olet informoinut esimiestäsi ja yhdessä olette suunnitelleet, että mihin muihin töihin sinut siirretään raskautesi ajaksi. Voiko ammattilanen tosiaan toimia näin hölmösti?

        Voi hyvää huomenta ihmiset. Samalla periaatteella voisitte syyllistää ihan jokaisen kassatädin, postivirkailijan, bussikuskin ja tarjoilijan, joka ei ota rokotetta, koska nekin voi tartuttaa teidät. Puhumattakaan kaikista kulkijoista, jotka istuu teidän viereen bussissa, junassa ja metrossa, tai seisoo teidän takana erilaisissa jonoissa. Yksi aivastus, yksi yskäisy riittää levittämään tautia metrien etäisyydelle. Ei se neuvolantäti teille tunge sitä virusta suuhun tms. Korkeintaan se voi levitä käsien kautta, mihin taas auttaa niiden käsien pesu, ihan saippualla, tai käsidesillä.

        Rokotteen ottaminen tai ottamattomuus on JOKAISEN yksityisasia. Myös terveydenhoitoalan henkilökunnan.

        Ja ihan yleisesti kaikille toisten syyllistäjille: tuntuuko teistä oikeasti paremmalta, kun voitte purkaa epätietoisuudesta aiheutuneen vihanne muihin yhtä epätietoisiin? Ällöttävää tollanen.


    • sait

      suojan, otan itsekin heti kun sitä täällä tarjotaan. Kiitos että kerroit kokemuksestasi.

    • 19+1

      Mulla ei varmaa tietoo ole mutta kuulin juuri että tämä rokote joka tuli suomeen
      niin sitä ei ole testattu ollenkaan raskaanaolevilla.
      Eli en aio itse olla pienokaiseni kanssa se koekaniini jotta sitten myöhemmin tiedetään onko se turvallista.

      Toinen versio rokotteesta josta olen kuullut (en tiä tuliko suomeen) niin on testattu raskaanolevilla
      mutta vasta nyt eli vaikutusta ei pidemmällä tähtäimellä tiedetä ja vaikutushan saattaa näkyä vasta vuosien päästä.

      • Olet oikeassa

        Pandermix-rokotetta ei ole testattuna lainkaan raskaana olevilla, Suomi tilasi tätä rokotetta koko väestölle. Celvapan, jossa ei siis ole tehosteena adjuvanttia on turvallisempi raskaana oleville, mutta tätä ei Suomesta saa.


      • En tule ottamaan
        Olet oikeassa kirjoitti:

        Pandermix-rokotetta ei ole testattuna lainkaan raskaana olevilla, Suomi tilasi tätä rokotetta koko väestölle. Celvapan, jossa ei siis ole tehosteena adjuvanttia on turvallisempi raskaana oleville, mutta tätä ei Suomesta saa.

        Raskaana oleville tulisi tarjota ensisijaisesti adjuvantiton sikainfluenssarokote, suosittaa Maailman terveysjärjestön WHO:n rokotusasiantuntijaryhmä SAGE. Suomeen ei tällaista rokotetta ole tilattu.

        Adjuvantti on lisäaine, jonka tarkoitus on vahvistaa rokotteen tehoa ja siten lisätä rokotteen riittävyttä. Rokotusohjelmaan kuuluvissa kausi-influessarokotteissa ei ole adjuvanttia.

        Lisäaineen vaikutuksista raskaana oleviin tai sikiöön ei ole tutkimustietoa.

        Rokotteen valmisteyhteenveto tai siitä tiivistetty pakkausseloste ovat viranomaisen hyväksymiä tuoteselosteita. Ne kertovat rokotteen koostumuksen, ominaisuuksia ja tutkimustietoa hyödyistä ja haitoista. Erityisesti riskiryhmiin kuuluvien kannattaa lukea ne huolellisesti.

        Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on tilannut Suomeen koko väestölle Pandemrix-rokotetta. Se sisältää adjuvanttia. Rokote tilattiin ilman tarjouskilpailua THL:n suurimmalta yhtiörahoittajalta.


      • RV20++++++++++++++
        En tule ottamaan kirjoitti:

        Raskaana oleville tulisi tarjota ensisijaisesti adjuvantiton sikainfluenssarokote, suosittaa Maailman terveysjärjestön WHO:n rokotusasiantuntijaryhmä SAGE. Suomeen ei tällaista rokotetta ole tilattu.

        Adjuvantti on lisäaine, jonka tarkoitus on vahvistaa rokotteen tehoa ja siten lisätä rokotteen riittävyttä. Rokotusohjelmaan kuuluvissa kausi-influessarokotteissa ei ole adjuvanttia.

        Lisäaineen vaikutuksista raskaana oleviin tai sikiöön ei ole tutkimustietoa.

        Rokotteen valmisteyhteenveto tai siitä tiivistetty pakkausseloste ovat viranomaisen hyväksymiä tuoteselosteita. Ne kertovat rokotteen koostumuksen, ominaisuuksia ja tutkimustietoa hyödyistä ja haitoista. Erityisesti riskiryhmiin kuuluvien kannattaa lukea ne huolellisesti.

        Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on tilannut Suomeen koko väestölle Pandemrix-rokotetta. Se sisältää adjuvanttia. Rokote tilattiin ilman tarjouskilpailua THL:n suurimmalta yhtiörahoittajalta.

        nämä, jotka alkavat "haukkumaan" rokotteen ottaneita. TODELLA lapsellista käytöstä, jota ei aikuiselta ihmiseltä kyllä tule. Sikiövaurioita voi tulla miljoonasta eri asiasta ja monet näkyvät vasta vuosien päästä.
        Mutta tietysti kaikki vuonna 2010 syntyneet kehityshäiriöiset laitetaan rokotteen piikkiin.
        AI ETTÄ ON PENTUMAISTA AJATTELUA! JA VIELÄ PENTUMAISEMPAA PUUTTUA TOISTEN TEKEMIIN PÄÄTÖKSIIN! JOS ET ITSE OTA, NIIN OLE OTTAMATTA JA KÄRSI SAIRAUTESI, MUTTA ANNA MUIDEN OTTAA RAUHASSA.


      • Vain faktaa
        RV20++++++++++++++ kirjoitti:

        nämä, jotka alkavat "haukkumaan" rokotteen ottaneita. TODELLA lapsellista käytöstä, jota ei aikuiselta ihmiseltä kyllä tule. Sikiövaurioita voi tulla miljoonasta eri asiasta ja monet näkyvät vasta vuosien päästä.
        Mutta tietysti kaikki vuonna 2010 syntyneet kehityshäiriöiset laitetaan rokotteen piikkiin.
        AI ETTÄ ON PENTUMAISTA AJATTELUA! JA VIELÄ PENTUMAISEMPAA PUUTTUA TOISTEN TEKEMIIN PÄÄTÖKSIIN! JOS ET ITSE OTA, NIIN OLE OTTAMATTA JA KÄRSI SAIRAUTESI, MUTTA ANNA MUIDEN OTTAA RAUHASSA.

        Et siis kestä faktaa?? Oma viestisi vaikuttaa kypsymättömältä.


      • -----
        RV20++++++++++++++ kirjoitti:

        nämä, jotka alkavat "haukkumaan" rokotteen ottaneita. TODELLA lapsellista käytöstä, jota ei aikuiselta ihmiseltä kyllä tule. Sikiövaurioita voi tulla miljoonasta eri asiasta ja monet näkyvät vasta vuosien päästä.
        Mutta tietysti kaikki vuonna 2010 syntyneet kehityshäiriöiset laitetaan rokotteen piikkiin.
        AI ETTÄ ON PENTUMAISTA AJATTELUA! JA VIELÄ PENTUMAISEMPAA PUUTTUA TOISTEN TEKEMIIN PÄÄTÖKSIIN! JOS ET ITSE OTA, NIIN OLE OTTAMATTA JA KÄRSI SAIRAUTESI, MUTTA ANNA MUIDEN OTTAA RAUHASSA.

        jos tänne pitää tulla itse kertomaan ottiko rokotteen vai ei, saa kai muut sitä kommentoida ja kertoa mielipiteitään. ja faktatieto ei ole haukkumista, olet varmaan itse ottanut jo rokotteen ja nyt kaduttaa.


      • me ihmiset
        ----- kirjoitti:

        jos tänne pitää tulla itse kertomaan ottiko rokotteen vai ei, saa kai muut sitä kommentoida ja kertoa mielipiteitään. ja faktatieto ei ole haukkumista, olet varmaan itse ottanut jo rokotteen ja nyt kaduttaa.

        ikävä kyllä ollaan.Jos otat rokotteen ja vauvassa jotain häikkää niin kaikki haukutaan täällä minkä ehditään.Jos et ota ja sairastut tautiin ja vauvalle tulee häikkää niin sitten taas porukalla haukutaan että miksi et ottanut rokotetta.Jos joku kuolee niin haukutaan sitten isät että olipas typeriä vaimoja teillä.Niinkö??


      • ....
        me ihmiset kirjoitti:

        ikävä kyllä ollaan.Jos otat rokotteen ja vauvassa jotain häikkää niin kaikki haukutaan täällä minkä ehditään.Jos et ota ja sairastut tautiin ja vauvalle tulee häikkää niin sitten taas porukalla haukutaan että miksi et ottanut rokotetta.Jos joku kuolee niin haukutaan sitten isät että olipas typeriä vaimoja teillä.Niinkö??

        hyvä pointti.. kukaan ei voi sanoa kenen vauva syntyy epämuodostuneena tai kuolee.. sikinfluenssarokotteen ottaneen lapsi vai sairastuneen lapsi.. olen tässä laskenut että parempi ottaa rokote ja riski lapsen ongelmiin kuin sairauteen kuolema minulle eikä lasta ollenkaan!


      • hmmm.
        RV20++++++++++++++ kirjoitti:

        nämä, jotka alkavat "haukkumaan" rokotteen ottaneita. TODELLA lapsellista käytöstä, jota ei aikuiselta ihmiseltä kyllä tule. Sikiövaurioita voi tulla miljoonasta eri asiasta ja monet näkyvät vasta vuosien päästä.
        Mutta tietysti kaikki vuonna 2010 syntyneet kehityshäiriöiset laitetaan rokotteen piikkiin.
        AI ETTÄ ON PENTUMAISTA AJATTELUA! JA VIELÄ PENTUMAISEMPAA PUUTTUA TOISTEN TEKEMIIN PÄÄTÖKSIIN! JOS ET ITSE OTA, NIIN OLE OTTAMATTA JA KÄRSI SAIRAUTESI, MUTTA ANNA MUIDEN OTTAA RAUHASSA.

        isoilla kirjaimilla eikä huuda! Mikä on pointtisi?

        Jos yli kolmekuppia kahvia päivässä sikiölle on liikaa, niin miten tuollainen testaamaton rokote voisi olla turvallisempi kuin kahvi?


      • ++++++
        Vain faktaa kirjoitti:

        Et siis kestä faktaa?? Oma viestisi vaikuttaa kypsymättömältä.

        Miksiköhän monet odottajat vetävät röökiä oikein urakalla ja todellakin tietävät että siitä saattaa ihan todellisia ongelmia lapselle vielä vanhemmallakin iällä tulla. Yritetäänkö tällä pelastaa oma ja lapsen henki????Kysyn vaan! Ja aivan turha väittää etteikö tupakan haitat olisi JOKAISELLA meistä tiedossa. Mutta eiväthän polttavat äidit voi lapsestaan välittää koska haluavat sen myrkyttää jo aivan alkiovaiheesta lähtien?? Ja nyt kun tulikin meille rokote jonka pitäisi ihan oikeesti turvata lapsen ja äidin henki, ollaankin niin epäilevällä kannalla. Kun ei ole testattu ja blaa blaa blaa. Mitä sitten jos olis testattu? Nyt ainakin minulle on testattu ja en ole sitä kärsää tai saparoo vielä löytänyt. Ja tuskin löydän lapsestanikaan kun syntyy. Tästä on jo muutama päivä kun rokotteen otin ja ei sitten minkäänlaisia oireita ole tullut. Enemmän pelkäisin lapseni puolesta yhden röökin jälkeen. Ja sille ei sitten voi mitään jos lapseni jotain oireita saa esim 10 vuoden päästä. Ei voi mennä takuuseen olisiko se ollut rokotteen syy vai tullut ihan jostain muusta. Nyt ainakin olemme kummatkin hengissä ja myös muilla lapsillani on äiti. Se on tärkeintä.


      • aosdököaoskd
        hmmm. kirjoitti:

        isoilla kirjaimilla eikä huuda! Mikä on pointtisi?

        Jos yli kolmekuppia kahvia päivässä sikiölle on liikaa, niin miten tuollainen testaamaton rokote voisi olla turvallisempi kuin kahvi?

        Jos argumentaatiosi on sillä tasolla, että vertaat rokotteita kahviin, niin se kertoo sinusta paljon.


      • Varautukaa
        aosdököaoskd kirjoitti:

        Jos argumentaatiosi on sillä tasolla, että vertaat rokotteita kahviin, niin se kertoo sinusta paljon.

        Tunnen muutaman hoitoalan ihmisen, jotka ovat tuon rokotteen ottaneet ja lähes jokainen on ollut samaa mieltä, että rokote on voimakas, terveille nuorille ihmisille on tullut kovia kipuja, hartiat kuin tulessa, olo kuin humalassa, ja osa on joutunut ottamaan sairauslomaa, nämä siis nuoria ja ei-raskaana olevia, varautukaa siis jos rokotteeseen päädytte.


      • tuitui,
        aosdököaoskd kirjoitti:

        Jos argumentaatiosi on sillä tasolla, että vertaat rokotteita kahviin, niin se kertoo sinusta paljon.

        kuin kahvi, niin ohoho! Mitäs siinä sitten pähkäilette, älkää juoko kahvia vaan ottakaa rokote.


      • SallyA
        Varautukaa kirjoitti:

        Tunnen muutaman hoitoalan ihmisen, jotka ovat tuon rokotteen ottaneet ja lähes jokainen on ollut samaa mieltä, että rokote on voimakas, terveille nuorille ihmisille on tullut kovia kipuja, hartiat kuin tulessa, olo kuin humalassa, ja osa on joutunut ottamaan sairauslomaa, nämä siis nuoria ja ei-raskaana olevia, varautukaa siis jos rokotteeseen päädytte.

        Minä sain rokotteen maanantaina ja vieläkään ei ole tullut oireen oiretta. Tämä on ainakin ihan tuulesta temmattu juttu. Toki rokotuskohta voi vähän kipeytyä, mutta mitään muuta ei juuri pitäisi ilmetä.


      • ´rokotettu
        SallyA kirjoitti:

        Minä sain rokotteen maanantaina ja vieläkään ei ole tullut oireen oiretta. Tämä on ainakin ihan tuulesta temmattu juttu. Toki rokotuskohta voi vähän kipeytyä, mutta mitään muuta ei juuri pitäisi ilmetä.

        niitä muitakin oireita voi tulla, minulle tuli aivan järkyttävät säryt, oksetti, hiki/kylmä vuorotteli, kurkkukipua, vain kuumetta ei tullut. Sängystä en itse päässyt yöllä ylös, ja oli aivan hirvittävä olo. Ja rokotuskäsi on todella kipeä, nostaminen tekee kipeää.

        Mutta silti suosittelen tämän rokotteen ottamista, itse tauti kun voi olla aika paljon pahempi ja pidempikestoinen. Mutta tehköön jokainen oman päätöksensä, mutta noiden rokotuksen aiheuttamien oireiden vuoksi en jättäisi ottamatta (vaíkka pahimpana hetkenä kävikin mielessä että miksi meninkään ottamaan). Kun se ei kuitenkaan kestä kovin kauan, max. 2vrk.

        Pelkään itse enemmän niitä mahdollisen sikainfluenssan aiheuttamia jälkitauteja!


      • hah,
        ++++++ kirjoitti:

        Miksiköhän monet odottajat vetävät röökiä oikein urakalla ja todellakin tietävät että siitä saattaa ihan todellisia ongelmia lapselle vielä vanhemmallakin iällä tulla. Yritetäänkö tällä pelastaa oma ja lapsen henki????Kysyn vaan! Ja aivan turha väittää etteikö tupakan haitat olisi JOKAISELLA meistä tiedossa. Mutta eiväthän polttavat äidit voi lapsestaan välittää koska haluavat sen myrkyttää jo aivan alkiovaiheesta lähtien?? Ja nyt kun tulikin meille rokote jonka pitäisi ihan oikeesti turvata lapsen ja äidin henki, ollaankin niin epäilevällä kannalla. Kun ei ole testattu ja blaa blaa blaa. Mitä sitten jos olis testattu? Nyt ainakin minulle on testattu ja en ole sitä kärsää tai saparoo vielä löytänyt. Ja tuskin löydän lapsestanikaan kun syntyy. Tästä on jo muutama päivä kun rokotteen otin ja ei sitten minkäänlaisia oireita ole tullut. Enemmän pelkäisin lapseni puolesta yhden röökin jälkeen. Ja sille ei sitten voi mitään jos lapseni jotain oireita saa esim 10 vuoden päästä. Ei voi mennä takuuseen olisiko se ollut rokotteen syy vai tullut ihan jostain muusta. Nyt ainakin olemme kummatkin hengissä ja myös muilla lapsillani on äiti. Se on tärkeintä.

        Itse vastustan tupakointia, alkoholin käyttöä saatikka huumeita! raskauden aikana!

        Miten kukaan voi saastutaa oma pientä vauvaansa pakolla jollain tupakalla?

        En myöskään ole ottamassa rokotetta, koska en halua olla lääketehtaan ja THL:n ilmainen koekaniini.


      • jaahasvainiin
        Varautukaa kirjoitti:

        Tunnen muutaman hoitoalan ihmisen, jotka ovat tuon rokotteen ottaneet ja lähes jokainen on ollut samaa mieltä, että rokote on voimakas, terveille nuorille ihmisille on tullut kovia kipuja, hartiat kuin tulessa, olo kuin humalassa, ja osa on joutunut ottamaan sairauslomaa, nämä siis nuoria ja ei-raskaana olevia, varautukaa siis jos rokotteeseen päädytte.

        Niin. Tosin nämä rekatiot voivat tulla kyllä ihan normaaleistakin rokotteista, kuten jäykkäkouristus, tai kausi influenssa rokotus. Mitäs sitten jos vähän sattuu käsivarteen? Kai se nyt sattuu kun lihakseen pistetään ylimääräistä ainetta piikillä. Ja mitäs sitten, jos joutuu ottamaan sairaslomaa? Jos tulee lämpöä, niin sitten otetaan sairaslomaa. Eikös niin tehdä normaalistikin.


      • Anonyymi
        RV20++++++++++++++ kirjoitti:

        nämä, jotka alkavat "haukkumaan" rokotteen ottaneita. TODELLA lapsellista käytöstä, jota ei aikuiselta ihmiseltä kyllä tule. Sikiövaurioita voi tulla miljoonasta eri asiasta ja monet näkyvät vasta vuosien päästä.
        Mutta tietysti kaikki vuonna 2010 syntyneet kehityshäiriöiset laitetaan rokotteen piikkiin.
        AI ETTÄ ON PENTUMAISTA AJATTELUA! JA VIELÄ PENTUMAISEMPAA PUUTTUA TOISTEN TEKEMIIN PÄÄTÖKSIIN! JOS ET ITSE OTA, NIIN OLE OTTAMATTA JA KÄRSI SAIRAUTESI, MUTTA ANNA MUIDEN OTTAA RAUHASSA.

        Kukapa tossakin on ketään haukkunut. Tietoako ja totuutta ei saisi kertoa? Sehän on sinun asiasi jos otat ja toivottavasti tutustut asiaan ennenkun otat. Senjälkeen se on pikkasen myöhäistä.
        Kylläpä on melko tutkimatonta tietoa ja väärääkin mitä kerrotaan. Koska halutaan enemmän ja enemmän rokotuksia.
        Suomi on useinkin ollut kokeilumaa myös rokotteissa. Se joka rokottaa tietää vaan ne asiat jotka hänelle kerrotaan jos ei ota itse selvää ja ole kiinnostusta laajemminkin.
        Tietämätön olin minäkin. Harmittaa vaan kun en sillon tiennyt asioita jotka nyt tiedän.


    • ,,,

      mix näitä keskusteluja pitää säilyttää/sallia täällä?? eiköhän se ole jokaisen oma asia että ottaako rokotteen vai ei!! mulle 4 alan ammattilaista on sanonu et se rokote kannattaa ottaa, koska vielä on kolmas aalto tulossa! ja kun raskaaksi tulen, meinaan rokotteen ottaa.. mutta kunnioitus myös niille jotka eivät ota!! jokaisen oma asia, ottaa tai on ottamatta... so simple!

      • nnii-in

        ITSE OLET TÄLLÄ PALSTALLA? Hakemassa vertaistukea vai uteliaisuuttasi? Minä tarvitsen tällä hetkellä vertaistukea juuri tässä rokoteasiassa, kun en osaa päättää ottaako rokote vai ei. Eikä näitä ketjuja ole missään tapauksessa pakko lukea, joten jos häiritsee, niin älä hyvä ihminen lue! Kyllä tämä asia nyt vaan sattuu monia koskettamaan, joten miksi emme saisi siitä täällä keskustella? Näkeehän sen jo lukukerroista että todella aihe mietityttää ja huolestuttaa. Itselläsi saattaa olla selkeä kanta asiaan, mutta koitapa huomioida muitakin!


      • --
        nnii-in kirjoitti:

        ITSE OLET TÄLLÄ PALSTALLA? Hakemassa vertaistukea vai uteliaisuuttasi? Minä tarvitsen tällä hetkellä vertaistukea juuri tässä rokoteasiassa, kun en osaa päättää ottaako rokote vai ei. Eikä näitä ketjuja ole missään tapauksessa pakko lukea, joten jos häiritsee, niin älä hyvä ihminen lue! Kyllä tämä asia nyt vaan sattuu monia koskettamaan, joten miksi emme saisi siitä täällä keskustella? Näkeehän sen jo lukukerroista että todella aihe mietityttää ja huolestuttaa. Itselläsi saattaa olla selkeä kanta asiaan, mutta koitapa huomioida muitakin!

        Pitäisi pikkuhiljaa alkaa päättämään ottaako sen rokotteen vai ei,mutta kun en osaa!! MInkä ihmeen takia suomi ei ole voinut tilata Adjuvantitonta rokotetta raskaana oleville kuten muutkin maat??! Onkohan sitä edes tulossa tänne missään vaiheessa?
        Rokotetta on tutkittu vain rottien raskauden etenemisellä mutta entäs syntymän jälkeen! Huolestuttaa ja pelottaa!:(

        Eikä tuon linkin lukeminen ainakaan helpota päätöstäni: http://www.rokotusinfo.fi/rokotteet/sikainfluenssa_html

        Onko täällä muita hoitoalalla olevia äitejä jotka eivät vielä ole ottaneet rokotetta?
        -Äiti Rv25-


      • råttis
        -- kirjoitti:

        Pitäisi pikkuhiljaa alkaa päättämään ottaako sen rokotteen vai ei,mutta kun en osaa!! MInkä ihmeen takia suomi ei ole voinut tilata Adjuvantitonta rokotetta raskaana oleville kuten muutkin maat??! Onkohan sitä edes tulossa tänne missään vaiheessa?
        Rokotetta on tutkittu vain rottien raskauden etenemisellä mutta entäs syntymän jälkeen! Huolestuttaa ja pelottaa!:(

        Eikä tuon linkin lukeminen ainakaan helpota päätöstäni: http://www.rokotusinfo.fi/rokotteet/sikainfluenssa_html

        Onko täällä muita hoitoalalla olevia äitejä jotka eivät vielä ole ottaneet rokotetta?
        -Äiti Rv25-

        ja kun rotta ja ihminen ei kuitenkaan ole ihan sama asia! Ja vaikka päällisin puolin näyttävät olevan ok, niin mistä sitä kuitenkaan tietää mitä niiden syntyvien rottavauvojen päässä liikkuu. Tässä loppuvaiheessa kun on jo elimet kehittyneet, mutta aivot kehittyvät vielä kovaa vauhtia. Huolettaa :(


      • Ikävää
        råttis kirjoitti:

        ja kun rotta ja ihminen ei kuitenkaan ole ihan sama asia! Ja vaikka päällisin puolin näyttävät olevan ok, niin mistä sitä kuitenkaan tietää mitä niiden syntyvien rottavauvojen päässä liikkuu. Tässä loppuvaiheessa kun on jo elimet kehittyneet, mutta aivot kehittyvät vielä kovaa vauhtia. Huolettaa :(

        Otin H1N1 rokotteen ja tässä vaikutukset
        olen 23-vuotias ensiodottaja Itä-Suomesta raskausviikolla 31. Sain influenssa rokotteen maanantai aamuna 26.10.
        Olen tällä hetkellä sairaalassa koska eilen illalla tuli ensimmäinen kipeä supistus koko raskausaikana. Raskaus on mennyt muuten hyvin ja koskaan ei ole komplikaatioita ollut. Koko eilisen illan olin kovien supistusten vallassa kunnes sairaalassa minulle laitettiin supistuksia estävä tippa. Kohdunsuu ehti aueta kuitenkin 3cm. Ainakin seuraavat kaksi raskausviikkoa olen täällä osastolla. Rokotteen vaikutusta melkein alkaneeseen synnytykseen ei voida todistaa mutta minun oma lääkärini kysyi heti eilen illalla sairaalaan tullessani "onko sua rokotettu?". Ja vastaukseni oli ikävä kyllä "on". Vauvan syke on ollut liian korkealla eilisestä asti, noin 168. Ennen se on ollut 143.

        Kaikille ei sivuvaikutuksia tule, mutta minä pelkään sydämeni pohjasta että vauvallani ei ole kaikki hyvin. Te jotka ette halua lapsenne syntyvän ennenaikaisesti niin miettikää tarkoin. Minua on käynyt jututtamassa yhteensä 8 eri lääkäriä koska yritetään saada selville että olisiko mahdollista että rokote vaikutti tilanteeseeni. Kaikkia rokotteessa olevia aineita ei ole voitu tutkia sikiöön tai äitiin. Ehkä tässä nyt on yksi koekaniini.

        Tekstini saattaa sisältää kirjoitusvirheitä, puhelimella on yllättävän hankala kirjoittaa pitkää viestiä.
        Lainattu plaza.fi/ellit/keskustelut/odotusaika


      • tietämätön.
        -- kirjoitti:

        Pitäisi pikkuhiljaa alkaa päättämään ottaako sen rokotteen vai ei,mutta kun en osaa!! MInkä ihmeen takia suomi ei ole voinut tilata Adjuvantitonta rokotetta raskaana oleville kuten muutkin maat??! Onkohan sitä edes tulossa tänne missään vaiheessa?
        Rokotetta on tutkittu vain rottien raskauden etenemisellä mutta entäs syntymän jälkeen! Huolestuttaa ja pelottaa!:(

        Eikä tuon linkin lukeminen ainakaan helpota päätöstäni: http://www.rokotusinfo.fi/rokotteet/sikainfluenssa_html

        Onko täällä muita hoitoalalla olevia äitejä jotka eivät vielä ole ottaneet rokotetta?
        -Äiti Rv25-

        olen hoitoalalla ja raskausviikkoja on 23. Työkaverit ovat ottaneet rokotetta, mutta minä en vielä. Mietityttää todella paljon. Pelkään aika paljon tulevan vauvan puolesta ja mietin, että jos nyt otan rokotteen, niin mietinkö asiaa koko loppu raskauden ajan ja voiko siitä tulla jotain vauvalle...kun tietäis mitä tehdä???


      • SallyA
        Ikävää kirjoitti:

        Otin H1N1 rokotteen ja tässä vaikutukset
        olen 23-vuotias ensiodottaja Itä-Suomesta raskausviikolla 31. Sain influenssa rokotteen maanantai aamuna 26.10.
        Olen tällä hetkellä sairaalassa koska eilen illalla tuli ensimmäinen kipeä supistus koko raskausaikana. Raskaus on mennyt muuten hyvin ja koskaan ei ole komplikaatioita ollut. Koko eilisen illan olin kovien supistusten vallassa kunnes sairaalassa minulle laitettiin supistuksia estävä tippa. Kohdunsuu ehti aueta kuitenkin 3cm. Ainakin seuraavat kaksi raskausviikkoa olen täällä osastolla. Rokotteen vaikutusta melkein alkaneeseen synnytykseen ei voida todistaa mutta minun oma lääkärini kysyi heti eilen illalla sairaalaan tullessani "onko sua rokotettu?". Ja vastaukseni oli ikävä kyllä "on". Vauvan syke on ollut liian korkealla eilisestä asti, noin 168. Ennen se on ollut 143.

        Kaikille ei sivuvaikutuksia tule, mutta minä pelkään sydämeni pohjasta että vauvallani ei ole kaikki hyvin. Te jotka ette halua lapsenne syntyvän ennenaikaisesti niin miettikää tarkoin. Minua on käynyt jututtamassa yhteensä 8 eri lääkäriä koska yritetään saada selville että olisiko mahdollista että rokote vaikutti tilanteeseeni. Kaikkia rokotteessa olevia aineita ei ole voitu tutkia sikiöön tai äitiin. Ehkä tässä nyt on yksi koekaniini.

        Tekstini saattaa sisältää kirjoitusvirheitä, puhelimella on yllättävän hankala kirjoittaa pitkää viestiä.
        Lainattu plaza.fi/ellit/keskustelut/odotusaika

        .... niin ja kukahan voi todistaa, että nämä oireet ovat tulleet rokotuksesta?


      • hah,
        Ikävää kirjoitti:

        Otin H1N1 rokotteen ja tässä vaikutukset
        olen 23-vuotias ensiodottaja Itä-Suomesta raskausviikolla 31. Sain influenssa rokotteen maanantai aamuna 26.10.
        Olen tällä hetkellä sairaalassa koska eilen illalla tuli ensimmäinen kipeä supistus koko raskausaikana. Raskaus on mennyt muuten hyvin ja koskaan ei ole komplikaatioita ollut. Koko eilisen illan olin kovien supistusten vallassa kunnes sairaalassa minulle laitettiin supistuksia estävä tippa. Kohdunsuu ehti aueta kuitenkin 3cm. Ainakin seuraavat kaksi raskausviikkoa olen täällä osastolla. Rokotteen vaikutusta melkein alkaneeseen synnytykseen ei voida todistaa mutta minun oma lääkärini kysyi heti eilen illalla sairaalaan tullessani "onko sua rokotettu?". Ja vastaukseni oli ikävä kyllä "on". Vauvan syke on ollut liian korkealla eilisestä asti, noin 168. Ennen se on ollut 143.

        Kaikille ei sivuvaikutuksia tule, mutta minä pelkään sydämeni pohjasta että vauvallani ei ole kaikki hyvin. Te jotka ette halua lapsenne syntyvän ennenaikaisesti niin miettikää tarkoin. Minua on käynyt jututtamassa yhteensä 8 eri lääkäriä koska yritetään saada selville että olisiko mahdollista että rokote vaikutti tilanteeseeni. Kaikkia rokotteessa olevia aineita ei ole voitu tutkia sikiöön tai äitiin. Ehkä tässä nyt on yksi koekaniini.

        Tekstini saattaa sisältää kirjoitusvirheitä, puhelimella on yllättävän hankala kirjoittaa pitkää viestiä.
        Lainattu plaza.fi/ellit/keskustelut/odotusaika

        Eli kaksi naista olivat ottaneet samoina päivinä rokotteet ja vauvat olivat syntyneet heti seuraavina päivinä viikoilla 36 tai jotain sinne päin. Epäilevät, että rokote aiheuttaa ennenaikisia synnytyksiä!

        Yritin hakea linkkiä, mutta valitettavasti kyseinen aloitus on poistettu!


      • hah,
        hah, kirjoitti:

        Eli kaksi naista olivat ottaneet samoina päivinä rokotteet ja vauvat olivat syntyneet heti seuraavina päivinä viikoilla 36 tai jotain sinne päin. Epäilevät, että rokote aiheuttaa ennenaikisia synnytyksiä!

        Yritin hakea linkkiä, mutta valitettavasti kyseinen aloitus on poistettu!

        http://kaksplus.fi/keskustelu/t1555924,75

        Tässä suora lainaus "MUN
        raskaana oloeva sisko sai piikin toissapäivänä, samoin raskaana oleva ystävänsä ja molemmat synnyttivät seuraavana päivänä eli eilen. Siskolla 36 5 ja tällä toisella oli la tällä viikolla, liekö olla vaikutusta synnytyksen käynnistymiseen, niin ja molemmat saivat pojan "


      • Täysin turvallistako
        Ikävää kirjoitti:

        Otin H1N1 rokotteen ja tässä vaikutukset
        olen 23-vuotias ensiodottaja Itä-Suomesta raskausviikolla 31. Sain influenssa rokotteen maanantai aamuna 26.10.
        Olen tällä hetkellä sairaalassa koska eilen illalla tuli ensimmäinen kipeä supistus koko raskausaikana. Raskaus on mennyt muuten hyvin ja koskaan ei ole komplikaatioita ollut. Koko eilisen illan olin kovien supistusten vallassa kunnes sairaalassa minulle laitettiin supistuksia estävä tippa. Kohdunsuu ehti aueta kuitenkin 3cm. Ainakin seuraavat kaksi raskausviikkoa olen täällä osastolla. Rokotteen vaikutusta melkein alkaneeseen synnytykseen ei voida todistaa mutta minun oma lääkärini kysyi heti eilen illalla sairaalaan tullessani "onko sua rokotettu?". Ja vastaukseni oli ikävä kyllä "on". Vauvan syke on ollut liian korkealla eilisestä asti, noin 168. Ennen se on ollut 143.

        Kaikille ei sivuvaikutuksia tule, mutta minä pelkään sydämeni pohjasta että vauvallani ei ole kaikki hyvin. Te jotka ette halua lapsenne syntyvän ennenaikaisesti niin miettikää tarkoin. Minua on käynyt jututtamassa yhteensä 8 eri lääkäriä koska yritetään saada selville että olisiko mahdollista että rokote vaikutti tilanteeseeni. Kaikkia rokotteessa olevia aineita ei ole voitu tutkia sikiöön tai äitiin. Ehkä tässä nyt on yksi koekaniini.

        Tekstini saattaa sisältää kirjoitusvirheitä, puhelimella on yllättävän hankala kirjoittaa pitkää viestiä.
        Lainattu plaza.fi/ellit/keskustelut/odotusaika

        Haloo Pekka Puska; kantakaa siis vastuunne. Kävin Ellien odotusaika keskustelupalstalla, ja luin että nyt tämä äiti joka joutui sairaalaan keskenmenovaaran vuoksi oli saanut huonekaverin, jonka raskaus oli viikolla 23, ja häneltä oli tullut lapsivettä kotona. Suututtaa heidän puolestaan!


      • voi ei.
        Täysin turvallistako kirjoitti:

        Haloo Pekka Puska; kantakaa siis vastuunne. Kävin Ellien odotusaika keskustelupalstalla, ja luin että nyt tämä äiti joka joutui sairaalaan keskenmenovaaran vuoksi oli saanut huonekaverin, jonka raskaus oli viikolla 23, ja häneltä oli tullut lapsivettä kotona. Suututtaa heidän puolestaan!

        Ollut rv 10.2 kun oli aamulla ottanut rokotteen ja illalla tullut keskenmeno. Toivottavasti tuo lääke ei edesauttanut tuota surullista tapahtumaa. Ellit sivuilla oli siitä.


      • 2345
        Ikävää kirjoitti:

        Otin H1N1 rokotteen ja tässä vaikutukset
        olen 23-vuotias ensiodottaja Itä-Suomesta raskausviikolla 31. Sain influenssa rokotteen maanantai aamuna 26.10.
        Olen tällä hetkellä sairaalassa koska eilen illalla tuli ensimmäinen kipeä supistus koko raskausaikana. Raskaus on mennyt muuten hyvin ja koskaan ei ole komplikaatioita ollut. Koko eilisen illan olin kovien supistusten vallassa kunnes sairaalassa minulle laitettiin supistuksia estävä tippa. Kohdunsuu ehti aueta kuitenkin 3cm. Ainakin seuraavat kaksi raskausviikkoa olen täällä osastolla. Rokotteen vaikutusta melkein alkaneeseen synnytykseen ei voida todistaa mutta minun oma lääkärini kysyi heti eilen illalla sairaalaan tullessani "onko sua rokotettu?". Ja vastaukseni oli ikävä kyllä "on". Vauvan syke on ollut liian korkealla eilisestä asti, noin 168. Ennen se on ollut 143.

        Kaikille ei sivuvaikutuksia tule, mutta minä pelkään sydämeni pohjasta että vauvallani ei ole kaikki hyvin. Te jotka ette halua lapsenne syntyvän ennenaikaisesti niin miettikää tarkoin. Minua on käynyt jututtamassa yhteensä 8 eri lääkäriä koska yritetään saada selville että olisiko mahdollista että rokote vaikutti tilanteeseeni. Kaikkia rokotteessa olevia aineita ei ole voitu tutkia sikiöön tai äitiin. Ehkä tässä nyt on yksi koekaniini.

        Tekstini saattaa sisältää kirjoitusvirheitä, puhelimella on yllättävän hankala kirjoittaa pitkää viestiä.
        Lainattu plaza.fi/ellit/keskustelut/odotusaika

        Niin pitkään kun ei pystytä todistamaan, että rokote aiheutti supistuksesi, niin mielestäni sitä ei voida ääneen syyttääkään. Vähän sama juttu kun nuori nainen kuoli olevinaan sikainfluenssaan. Sitten vasta kerrottiin, että tyttö olikin vakavasti sairas, eikä edes tiedetä kuoliko hän sikainfluenssaan vai omaan sairauteensa.

        Toivon sinulle kaikkea hyvää, toivottavasti supistelut loppuvat ja saat jatkaa raskautesi loppuun ilman mitään oireita.


      • Vahva epäily
        2345 kirjoitti:

        Niin pitkään kun ei pystytä todistamaan, että rokote aiheutti supistuksesi, niin mielestäni sitä ei voida ääneen syyttääkään. Vähän sama juttu kun nuori nainen kuoli olevinaan sikainfluenssaan. Sitten vasta kerrottiin, että tyttö olikin vakavasti sairas, eikä edes tiedetä kuoliko hän sikainfluenssaan vai omaan sairauteensa.

        Toivon sinulle kaikkea hyvää, toivottavasti supistelut loppuvat ja saat jatkaa raskautesi loppuun ilman mitään oireita.

        Jos käy niin onnettomasti, että raskaana olevia rokotuksen ottaneita alkaa tulla sairaalahoitoon, tavallista enemmän, kyllä siinä herää lääkäreiden vahva epäilys. Juuri Sveitsi oli antanut suosituksen, että raskaana oleville ei suositella H1N1- rokotetta!


      • EI saa antaa
        Vahva epäily kirjoitti:

        Jos käy niin onnettomasti, että raskaana olevia rokotuksen ottaneita alkaa tulla sairaalahoitoon, tavallista enemmän, kyllä siinä herää lääkäreiden vahva epäilys. Juuri Sveitsi oli antanut suosituksen, että raskaana oleville ei suositella H1N1- rokotetta!

        Sveitsi: Raskaana oleville ei saa antaa H1N1-rokotetta

        30.10.2009, 11.39 (päivitetty 11.49)

        Sveitsi rajoittaa sikainfluenssarokotteen käyttöä. Rajoitukset koskevat Pandemrix-rokotetta, joka on käytössä myös muun muassa Suomessa. Sveitsin viranomaisten mukaan rokotetta ei anneta raskaana oleville, alle 18-vuotiaille eikä yli 60-vuotiaille.

        Sveitsin lääketieteenlaitos Swissmedic on rajoittanut influenssarokotteen käyttöä, koska sen vaikutuksista raskaana oleviin naisiin ja lapsiin ei ole tarpeeksi tietoa.

        Suomeen Pandemrix-rokote valittiin, koska muuta ei olisi saatu ajoissa tämän syksyn rokotuksiin. Suomalaisviranomaisten mukaan mahdolliset sivuvaikutukset ovat yleensä pieni harmi verrattuna rokotteen hyötyyn.

        STT


      • pää puhki!
        tietämätön. kirjoitti:

        olen hoitoalalla ja raskausviikkoja on 23. Työkaverit ovat ottaneet rokotetta, mutta minä en vielä. Mietityttää todella paljon. Pelkään aika paljon tulevan vauvan puolesta ja mietin, että jos nyt otan rokotteen, niin mietinkö asiaa koko loppu raskauden ajan ja voiko siitä tulla jotain vauvalle...kun tietäis mitä tehdä???

        Mielestäni sikainfluenssalla on peloteltu kansaa ihan liikaa, vielä vähän aikaa sitten taudin ei pitänyt poiketa juurikaan normiflunssasta ja nyt yhtäkkiä kaikki ovat siihen kuolemassa, jos ei ota rokotetta!
        Lintuinfluenssastakin kaavailtiin muutama vuosi takaperin kauheeta epidemiaa ja mikä oli lopputulos? Suomessa ei taidettu loppujen lopuksi olla yhtäkään tartunnan saajaa, saatika sitten kuolonuhria.
        Saanko kysyä ihan suoraan, että miksi te ihmiset pelkäätte niin kauheesti? Tottakai sikainfluenssa on vakavasti otettava asia, mutta miksi stressata moisesta, kun voit koska tahansa jäädä vaikka auton alle tai päästä voi katketa verisuoni, kun olet alle 30-vuotias?
        Itse olen rv 22 5 ja miettinyt asioita niin, että pää on ihan puhki. Päädyin siihen, että sen sijaan, että ottaisin possurokotteen pidän siitä huolen, että olen omalta osaltani tehnyt KAIKKENI sen eteen, etten tartuntaa saisi. Enkä ole alkanut liioittelemaankaan eli en lähtisi kotoa pihalle ollenkaan, vaan pidän etäisyyttä ihmisiin, tarkkailen ympäristöäni ja ennen kaikkea pidän huolta käsihygieniasta.
        Nimittäin sitä THL ja media ovat saaneet aikaan (ja mitä ovat varmasti ajaneet takaakin), että tänään eräs kaverini totesi minulle, kun sanoin, etten rokotetta ota, että "no ei kannata sitten neuvolassakaan käydä kun sieltäkin voi tartunnan saada". Siis ei jumankekkulis... Itse ainakin sanon, että kaikesta tästä pelottelusta huolimatta mä en suostu pelkäämään tai tuntemaan syyllisyyttä siitä, etten itseäni ja lastani tutkimattomalla aineella myrkytä, päin vastoin!


      • eräs tuleva äiti
        pää puhki! kirjoitti:

        Mielestäni sikainfluenssalla on peloteltu kansaa ihan liikaa, vielä vähän aikaa sitten taudin ei pitänyt poiketa juurikaan normiflunssasta ja nyt yhtäkkiä kaikki ovat siihen kuolemassa, jos ei ota rokotetta!
        Lintuinfluenssastakin kaavailtiin muutama vuosi takaperin kauheeta epidemiaa ja mikä oli lopputulos? Suomessa ei taidettu loppujen lopuksi olla yhtäkään tartunnan saajaa, saatika sitten kuolonuhria.
        Saanko kysyä ihan suoraan, että miksi te ihmiset pelkäätte niin kauheesti? Tottakai sikainfluenssa on vakavasti otettava asia, mutta miksi stressata moisesta, kun voit koska tahansa jäädä vaikka auton alle tai päästä voi katketa verisuoni, kun olet alle 30-vuotias?
        Itse olen rv 22 5 ja miettinyt asioita niin, että pää on ihan puhki. Päädyin siihen, että sen sijaan, että ottaisin possurokotteen pidän siitä huolen, että olen omalta osaltani tehnyt KAIKKENI sen eteen, etten tartuntaa saisi. Enkä ole alkanut liioittelemaankaan eli en lähtisi kotoa pihalle ollenkaan, vaan pidän etäisyyttä ihmisiin, tarkkailen ympäristöäni ja ennen kaikkea pidän huolta käsihygieniasta.
        Nimittäin sitä THL ja media ovat saaneet aikaan (ja mitä ovat varmasti ajaneet takaakin), että tänään eräs kaverini totesi minulle, kun sanoin, etten rokotetta ota, että "no ei kannata sitten neuvolassakaan käydä kun sieltäkin voi tartunnan saada". Siis ei jumankekkulis... Itse ainakin sanon, että kaikesta tästä pelottelusta huolimatta mä en suostu pelkäämään tai tuntemaan syyllisyyttä siitä, etten itseäni ja lastani tutkimattomalla aineella myrkytä, päin vastoin!

        Influenssa, rokote, stressi, masennus, väärien ruokien syöminen, geenit, huono tuuri, sattuma...Siinä muutamia syitä, mitkä voi aiheuttaa sikiölle vaurioita ja lapselle hermo-ym. sairauksia kuukausien, vuosien tai vuosikymmenien päästä. Eikö kukaan enää usko sellaisiin asioihin kuin kohtalo, tarkoitus, karma? Että vaikeudet ja sairaudet on tullakseen jos tulee ja niillä kaikilla on joku tarkoitus ihmiselle. Kuka sitä paitsi tietää, onko tätä maailmaa enää edes olemassa siinä vaiheessa, kun niiden rokotteen aiheuttavien kammottavien kehityshäiriöiden pitäisi lapsessa ilmetä? Eiköhän vain nautita elämästä, rokotteen kanssa tai ilman, niin kauan kuin se vielä on mahdollista.


      • anzi55
        pää puhki! kirjoitti:

        Mielestäni sikainfluenssalla on peloteltu kansaa ihan liikaa, vielä vähän aikaa sitten taudin ei pitänyt poiketa juurikaan normiflunssasta ja nyt yhtäkkiä kaikki ovat siihen kuolemassa, jos ei ota rokotetta!
        Lintuinfluenssastakin kaavailtiin muutama vuosi takaperin kauheeta epidemiaa ja mikä oli lopputulos? Suomessa ei taidettu loppujen lopuksi olla yhtäkään tartunnan saajaa, saatika sitten kuolonuhria.
        Saanko kysyä ihan suoraan, että miksi te ihmiset pelkäätte niin kauheesti? Tottakai sikainfluenssa on vakavasti otettava asia, mutta miksi stressata moisesta, kun voit koska tahansa jäädä vaikka auton alle tai päästä voi katketa verisuoni, kun olet alle 30-vuotias?
        Itse olen rv 22 5 ja miettinyt asioita niin, että pää on ihan puhki. Päädyin siihen, että sen sijaan, että ottaisin possurokotteen pidän siitä huolen, että olen omalta osaltani tehnyt KAIKKENI sen eteen, etten tartuntaa saisi. Enkä ole alkanut liioittelemaankaan eli en lähtisi kotoa pihalle ollenkaan, vaan pidän etäisyyttä ihmisiin, tarkkailen ympäristöäni ja ennen kaikkea pidän huolta käsihygieniasta.
        Nimittäin sitä THL ja media ovat saaneet aikaan (ja mitä ovat varmasti ajaneet takaakin), että tänään eräs kaverini totesi minulle, kun sanoin, etten rokotetta ota, että "no ei kannata sitten neuvolassakaan käydä kun sieltäkin voi tartunnan saada". Siis ei jumankekkulis... Itse ainakin sanon, että kaikesta tästä pelottelusta huolimatta mä en suostu pelkäämään tai tuntemaan syyllisyyttä siitä, etten itseäni ja lastani tutkimattomalla aineella myrkytä, päin vastoin!

        Olen 25-vuotias raskaana oleva (15 2) ja perusterve. Olen myös hoitoalalla ja en aio ottaa myöskään rokotusta, jonka olisin jo kaksi viikkoa sitten saanut. Asiasta on liikaa puhuttu/peloteltu, olen aivan väsynyt jo aiheeseen. Tauti tulee, jos tulee vakavana, jos tulee. Se on sitten voi voi. En aio ottaa rokotetta ja pelätä pitkän aikaa teinkö väärin...
        Työnkin puolesta pidän käsihygieniasta huolta, en aio sulkeutua kotiin, enkä muutenkaan tee mitään muuta normaalista poikkeavaa, kuin käsidesin käyttö (ei liiallisena). Tämä minun valinta...


      • odottaja82
        anzi55 kirjoitti:

        Olen 25-vuotias raskaana oleva (15 2) ja perusterve. Olen myös hoitoalalla ja en aio ottaa myöskään rokotusta, jonka olisin jo kaksi viikkoa sitten saanut. Asiasta on liikaa puhuttu/peloteltu, olen aivan väsynyt jo aiheeseen. Tauti tulee, jos tulee vakavana, jos tulee. Se on sitten voi voi. En aio ottaa rokotetta ja pelätä pitkän aikaa teinkö väärin...
        Työnkin puolesta pidän käsihygieniasta huolta, en aio sulkeutua kotiin, enkä muutenkaan tee mitään muuta normaalista poikkeavaa, kuin käsidesin käyttö (ei liiallisena). Tämä minun valinta...

        Yhdyn edelliseen. Itsekään en ota rokotetta kun sitä ei ole tutkittu tarpeeksi. Jos sairastuu niin sitten sairastuu. Jokaisen oma valinta.


      • hoitsu65
        anzi55 kirjoitti:

        Olen 25-vuotias raskaana oleva (15 2) ja perusterve. Olen myös hoitoalalla ja en aio ottaa myöskään rokotusta, jonka olisin jo kaksi viikkoa sitten saanut. Asiasta on liikaa puhuttu/peloteltu, olen aivan väsynyt jo aiheeseen. Tauti tulee, jos tulee vakavana, jos tulee. Se on sitten voi voi. En aio ottaa rokotetta ja pelätä pitkän aikaa teinkö väärin...
        Työnkin puolesta pidän käsihygieniasta huolta, en aio sulkeutua kotiin, enkä muutenkaan tee mitään muuta normaalista poikkeavaa, kuin käsidesin käyttö (ei liiallisena). Tämä minun valinta...

        pelkästään, jos olet hoitoalalla. Sinulla on vastuu myös hoitamistasi ihmisistä. Häpeä, jos todella olet hoitoalalla.


      • Valinnan vapaus
        hoitsu65 kirjoitti:

        pelkästään, jos olet hoitoalalla. Sinulla on vastuu myös hoitamistasi ihmisistä. Häpeä, jos todella olet hoitoalalla.

        Kukaan hoitoalalla ei ole vastuussa koko Suomen kansasta. Tunnen monta hoitajaa, jotka eivät tuota rokotetta ota.


      • anzi55
        hoitsu65 kirjoitti:

        pelkästään, jos olet hoitoalalla. Sinulla on vastuu myös hoitamistasi ihmisistä. Häpeä, jos todella olet hoitoalalla.

        Juu hoitoalalla siis ollaan. Jos en olisi raskaana en olisi edes sitä viittä minuttia harkinnut sen rokotteen ottamista mitä nyt vauvan takia tein. En todellakaan silloinkaan sitä olisi ottanut. Meillä töissä 35 ihmisestä sen otti 9. Että näin meillä hoitoalalla!!


      • hämmästelijä68
        anzi55 kirjoitti:

        Juu hoitoalalla siis ollaan. Jos en olisi raskaana en olisi edes sitä viittä minuttia harkinnut sen rokotteen ottamista mitä nyt vauvan takia tein. En todellakaan silloinkaan sitä olisi ottanut. Meillä töissä 35 ihmisestä sen otti 9. Että näin meillä hoitoalalla!!

        että nämä täällä hoitoalalla esiintyvät henkilöt eivät taida olla ollenkaan hoitohenkilöstöön kuuluvia. Ehkä nämä rokotevastustajat tekeytyvät sellaisiksi, kun eivät enää muutakaan keksi "ilosanomansa" eteenpäin viemiseksi. Jos kuitenkin olette alan ihmisiä, niin kyseenalaistan teidän työmoraalinne ja jopa -taitonne. Tiedätte itsekin ettei rokotteessa ole mitään mystistä. Jos ette sitä tiedä, niin kannattaa päivittää ammattitaitonne. Näitä viestejä lukiessa herää epäilys kohta koko hoitohenkilökunnan ammattitaitoihin. Vähän siis moraalia kirjoituksiinne vai haluatteko, että seuraavaksi kyseenalaistetaan koko terveydenhuolto ja sen työntekijät... teidät mukaan lukien?


      • anzi55
        hämmästelijä68 kirjoitti:

        että nämä täällä hoitoalalla esiintyvät henkilöt eivät taida olla ollenkaan hoitohenkilöstöön kuuluvia. Ehkä nämä rokotevastustajat tekeytyvät sellaisiksi, kun eivät enää muutakaan keksi "ilosanomansa" eteenpäin viemiseksi. Jos kuitenkin olette alan ihmisiä, niin kyseenalaistan teidän työmoraalinne ja jopa -taitonne. Tiedätte itsekin ettei rokotteessa ole mitään mystistä. Jos ette sitä tiedä, niin kannattaa päivittää ammattitaitonne. Näitä viestejä lukiessa herää epäilys kohta koko hoitohenkilökunnan ammattitaitoihin. Vähän siis moraalia kirjoituksiinne vai haluatteko, että seuraavaksi kyseenalaistetaan koko terveydenhuolto ja sen työntekijät... teidät mukaan lukien?

        Mulla on yks lysti mitä mieltä SINÄ olet, tiedän mitä mieltä MINÄ olen ja minkä ratkaisun olen tehnyt!! Olen todellakin hoitoalalla, hoitelen mammoja ja pappoja päivät pitkät!! Ajattelin tänne alunperin kirjoittaa vain yhden mielipiteen ja päätöksen...


      • 0311
        hämmästelijä68 kirjoitti:

        että nämä täällä hoitoalalla esiintyvät henkilöt eivät taida olla ollenkaan hoitohenkilöstöön kuuluvia. Ehkä nämä rokotevastustajat tekeytyvät sellaisiksi, kun eivät enää muutakaan keksi "ilosanomansa" eteenpäin viemiseksi. Jos kuitenkin olette alan ihmisiä, niin kyseenalaistan teidän työmoraalinne ja jopa -taitonne. Tiedätte itsekin ettei rokotteessa ole mitään mystistä. Jos ette sitä tiedä, niin kannattaa päivittää ammattitaitonne. Näitä viestejä lukiessa herää epäilys kohta koko hoitohenkilökunnan ammattitaitoihin. Vähän siis moraalia kirjoituksiinne vai haluatteko, että seuraavaksi kyseenalaistetaan koko terveydenhuolto ja sen työntekijät... teidät mukaan lukien?

        Jos nyt täällä epäillään hoitoalan ihmisiä,niin sen verran voi sanoa siihen,että siskoni on hoitoalalla ja hän eikä kukaan hänen ryhmästä ole halunnut ottaa tätä rokotetta(en tiedä ryhmän kokoa).Toinen siskoni on myös hoitoalla töissä ja hän on ottanut taas rokotteen.Ystäväni on sairaanhoitaja ja hän on ottanut rokotteen,joten kyllä se kovasti näyttää jakavan mielipiteet rokotteen ottamisesta hoitoalallakin.
        Itse olen raskaana ja olen kovasti paininut asian kanssa enkä meinaa ottaa rokotetta.Eilen kävin neuvolassa ja keskustelimme tästä rokote asiasta ja niin hoitajakin sanoi ettei kukaan voi olla 100 varma rokotteen turvallisuudesta.Jokainen tekee omat päätöksensä ja on mielipiteensä.


      • hämmästelijä68
        anzi55 kirjoitti:

        Mulla on yks lysti mitä mieltä SINÄ olet, tiedän mitä mieltä MINÄ olen ja minkä ratkaisun olen tehnyt!! Olen todellakin hoitoalalla, hoitelen mammoja ja pappoja päivät pitkät!! Ajattelin tänne alunperin kirjoittaa vain yhden mielipiteen ja päätöksen...

        Sinun ratkaisusi tässä ei nyt mitenkään ollut oleellinen eikä sekään, että kerroit sen. Vaan se oli oleellista, että kerroit hoitoalalla olevana tehneesi tämän ratkaisun. Silloin viestisi muuttui täysin. Vedit yllesi ammatilaisen viitan ja siinä ominaisuudessa myös kirjoitit. Ammatillisessa mielessä siis nostit itsesi mm. tutkimusprofessori Petri Ruudun yläpuolelle, joka ihan omalla nimellään, ammatillisesti ja jopa oman kuvansa kera kirjoittaa näin: "Jokaisesta rokotteen osasta on runsaasti tutkimustietoa ja kokemusta aiempien rokotteiden perusteella. Rokote ei sisällä aineita, jotka ovat haitallisia sikiölle tai raskauden kululle."

        Se, että olisit vain yksityishenkilönä kirjoittanut ratkaisustasi, olisi ollut ihan ok.


    • kghjg

      Tiedänpähän että rokote ainakin toimii ja kehittää sitä suojaa.
      Päänsärkyä on ja hammastulehdus puhkes varmaan tuossa ohessa. samalla ihan kamala korvakipu. yöllä en juuri nukkunut kun oli pahempia hengitysvaikeuksia kuin aiemmin (rv38) Saakohan oireisiin ottaa panadolia?

      • Panadolia

        Panadolia suositellaan raskaana oleville, oireesi vaikuttavat voimakkailta.


      • Kysy neuvoa

        Kysy neuvolasta ohjetta, käykö Panadol.


      • ..
        Kysy neuvoa kirjoitti:

        Kysy neuvolasta ohjetta, käykö Panadol.

        mulle käski neuvolassa ottamaan kaksi 500mg panadolia 3 kertaa päivässä.
        eilen tosiaan rokotteen otin. nyt rv37 1 ja ei haittaisi vaikka alkaisi pikkuinen syntymään ;)
        käsi vähän kipeä,mutta ei muita oireita.
        mitenkään hysteerinen en ole ton sikainfulenssan takia ollut, mutta jos se tulisi niin vauvanhoito vois olla aika hankalaa.
        ja muutenkin flunssat mitä ollut on tullut tosi voimakkaina, enkä sängystä ole ylos päässyt, joten jos toi jotain ehkäisis niin hyvä.


      • Tammimamma-83
        .. kirjoitti:

        mulle käski neuvolassa ottamaan kaksi 500mg panadolia 3 kertaa päivässä.
        eilen tosiaan rokotteen otin. nyt rv37 1 ja ei haittaisi vaikka alkaisi pikkuinen syntymään ;)
        käsi vähän kipeä,mutta ei muita oireita.
        mitenkään hysteerinen en ole ton sikainfulenssan takia ollut, mutta jos se tulisi niin vauvanhoito vois olla aika hankalaa.
        ja muutenkin flunssat mitä ollut on tullut tosi voimakkaina, enkä sängystä ole ylos päässyt, joten jos toi jotain ehkäisis niin hyvä.

        Hei olen 26-vuotias äiti rv30. Oloni on normaali rokotteen ottamisen jälkeen vauva voi ihan kuten voinu aiemminkin, ei mitään tuntemuksia.

        Mulle sanottiin että ihan normaalisti voinu kaikki mua ennen rokotetutkin ja että tää pelko on saanu ylimittakaavat. esim polio, tuberkuloosi jne rokotteita on otettu iät ja ajat, ja niissä on ollu paljo pahempia aineita kuin tässä rokotteessa, jossa on e-vitamiinia ja elohopeaa vähemmän kuin kala-ateriassa.
        Mua ei pelota enää,on tässä vakavempiakin puheenaiheita kuin joku typerä rokote, ja kukaan ei pysty todistamaan että juuri tämä rokote ois syy jos joku yksittäinen ihminen saanu keskenmenon jossain alkuraskaudessaan...tai sairastuu johonkin flunssaan juuri rokotteen oton jälkeen tai vaikka synnyttää jo hyvillä viikoilla, sitähän tapahtuu jatkuvasti muutenkin....ja sikaflunssan tai kausi-influenssan voi saada normaalisti olipa rokotteen ottanu tai ei meneehän siinä aikaa että se puolustus muodostuu,ja flunssan tähän vuoden aikaan tai migreenin ja hengenahdistusta jo pelkästä pelosta, voihan toisilla verenpaine nousta ja laskeakkin tai supistukset kiihtyä pelon takia jo...Kuten mulla teki ennen kun oli pistetty sitä rokotetta, mutta ottamisen jälkeen olo ollu mitä mainioin.

        Hyvä juttu että on yleensä noita lääkkeitä keksitty, mieltä helpottaa vähän, että ei nyt niin helposti sairastu siihen sikalensuun, oishan se hirveetä mennä synnyttämäänkin sairaana...ja pysys muuten terveenä kans.


    • oikeastiihmiset

      Eikö kukaan ota huomioon sellaista asiaa että kun vaikka raskaanaoleva saa sikainfluenssan rv 12 ja influenssa on oireeton. Onko tietoa asiasta jälkitauti? Joihin kuuluu muunmuossa ennenaikainen synnytys ja tässä tapauksessa keskenmeno. Entäpä keuhkokuume? Miettikää millaisia kehityshäiriöitä sen sairastaminen tekee sikiölle. Olkaa vaan ottamatta rokotetta, ja antakaa niiden ottaa jotka lapsensa parhaaksi sen näkevät.

      • murehdin_liikaa

        Minä itse en ole rokotetta ottanut, en siksi että olisin rokotteiden vastustaja tai että tietäisin asiasta enemmän kuin lääkintähenkilöstä.. en vain uskalla ottaa sitä rokotusta! Voihan olla ettei mitään tapahdu minulle eikä vauvalle kummassakaan tapauksessa. Mutta kyllähän se mietityttää.

        Olen mahtava esimerkki siitä, kuinka voi juuttua joskus muutamiksi tunneiksi tietokoneen ääreen surffaten sikainfluenssa tietoa jos jonkinlaisilta sivustoilta ja sitten seuraava yö menee murehtien, mitä jos teenkin väärän valinnan??!

        Mutta mitä olen lukenut, (näistä varmoista lähteistäni) niin kukaan ei kuitenkaan ole voinut varmaksi sanoa sen rokotteen turvallisuutta, ja sitten seuraavassa haastattelussa rokote on hyvinkin turvallinen, seuraava tapaus taas kertoo ettei kyseistä rokotetta ole edes testattu, että se oli eri rokote.. jne..

        Onnea niille, jotka ovat osanneet päätöksensä tehdä, ja pysyvät sen takana..!

        Hyvää odotus aikaa kaikille!


      • mamma2010
        murehdin_liikaa kirjoitti:

        Minä itse en ole rokotetta ottanut, en siksi että olisin rokotteiden vastustaja tai että tietäisin asiasta enemmän kuin lääkintähenkilöstä.. en vain uskalla ottaa sitä rokotusta! Voihan olla ettei mitään tapahdu minulle eikä vauvalle kummassakaan tapauksessa. Mutta kyllähän se mietityttää.

        Olen mahtava esimerkki siitä, kuinka voi juuttua joskus muutamiksi tunneiksi tietokoneen ääreen surffaten sikainfluenssa tietoa jos jonkinlaisilta sivustoilta ja sitten seuraava yö menee murehtien, mitä jos teenkin väärän valinnan??!

        Mutta mitä olen lukenut, (näistä varmoista lähteistäni) niin kukaan ei kuitenkaan ole voinut varmaksi sanoa sen rokotteen turvallisuutta, ja sitten seuraavassa haastattelussa rokote on hyvinkin turvallinen, seuraava tapaus taas kertoo ettei kyseistä rokotetta ole edes testattu, että se oli eri rokote.. jne..

        Onnea niille, jotka ovat osanneet päätöksensä tehdä, ja pysyvät sen takana..!

        Hyvää odotus aikaa kaikille!

        luin pari kommenttia sieltä täältä, ja tulin siihen tulokseen ettei ihmiset todellakaan tiedä mistä puhuvat. Ei sillä, että minäkään tietäisin sen paremmin mutta siksi en menekään ottamaan tuollaista moskaa itseeni, jolla siis voi todellakin olla vaikutus syntymättömään lapseeni. Mielummin menen sitten hoitoon kun oireita ilmenee (jos ilmenee) kuin pistätän itseeni ainetta, joka jo itsessään sisältää epäilyttäviä aineita (joista ei siis ole takeita), ja rokotteen vaikutusta kukaan ei voi sanoa. Tällä tarkoitan, että toimiiko tämä kyseinen rokote edes, ja tauti iskisi sen ottaneeseen jokatapauksessa.
        Sitten siinä onkin kaksinverroin kamaluutta, itse tauti ja vieläpä tuollaista moskaa kehossa kaiken lisäksi, mitä ei ole tutkittu kunnolla. Siitä vaan, ottakaa ne ketkä sen parhaaksi näette.
        Itse en henk.koht.tuollaiseen vain usko.. Enkä siis pidä rokotetta hyväksi todellakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe