Heippa,
olen juuri saanut tietää olevani raskaana ja käytän jatkuvana lääkityksenä somacia palleatyrän ja siitä johtuvan refluxin vuoksi. Ilman lääkettä en pärjää mutta tietoa lääkkeen vaikutuksesta sikiöön ei oikein ole lääkäreilläkään. Onko siis jollakin omakohtaisia kokemuksia kyseisen lääkkeen käytöstä raskauden aikana?
Olen kiitollinen vastauksista
somac ja raskaus?
7
9044
Vastaukset
- Mim8
Minulla sama diagnoosi ja lääkityksenä aamuisin Omepratsoli 10 mg ja illalla Ranixal 150 mg. Vaihdoin nuo tablettilääkitykset heti positiivisen testituloksen saatuani Rennieen ja Gaviscon-mikstuuraan. Viikolla 8 oli pakko aloittaa Ranixal ja viikolla 10 myös Omepratsoli, kun ruokatorvi alkoi tuntua niin pahasti palaneelta. Sain lääkäriltä luvan noiden lääkkeiden käyttöön ja niitä kuulemma monet joutuvat syömään koko raskauden ajan, eikä niiden ole todettu aiheuttavan ongelmia lapselle. Epäilen että lääketehtaat eivät vaan uskalla ilmoittaa niiden olevan turvallisia raskaana oleville, kun sitten joutuisivat maksamaan kalliisti, jos joku yksittäinen haittatapaus tulisi esiin. Minulla on nyt 19 6 menossa ja vauva liikkuu vilkkaasti ja ultraäänissä ja lapsivesipunktiossa kaikki on ollut normaalisti. 2,5 viikon päästä on rakenneultra ja uskon siinäkin kaiken olevan kunnossa. Voin käydä sitten kertomassa kuulumisia, kun olen käynyt ultrassa. Uskon että tämä lapsi on täysin terve lääkkeistä huolimatta:)
Miksi sinun refluksitautiasi ei ole leikattu? Minä yritin yhdessä vaiheessa päästä leikkaukseen, mutta menin kertomaan siitä, miten minulla on monesti tunne, että mahalaukku tyhjenee hirveän hitaasti ja mahalaukuun kertyy myös paljon ilmaa, jota joudun röyhtäilemään. Luulin että nuo vaivat johtuisivat palleatyrästä, mutta eivät kuulemma ole tyypillisiä tyrälle. Minulle ilmoitettiin että ne ovat leikkauksen vasta-aihe, joten en päässyt leikkaukseen.- tyrähtänyt
Hyvä tietää noista Omepratsolista ja Ranixalista, ilmeisesti ovat parempia vaihtoehtoja, kun Somac. Renniet ja Gavisconit on minullekkin liian kevyttä tavaraa, ruokatorvea alkaa kouristaa syödessä. Leikkauksesta mulle puhuttiin silloin, kun tyrä todettiin mutta sellaisten varoitusten kera, että päätin pysyä lääkityksessä. Lääkäri kertoi leikkauksen aiheuttavan mm. oksennusrefleksin puuttumisen, kyvyttömyyden röyhtäistä, jolloin ilmaa kerääntyy vatsaan sekä pahimmassa tapauksessa kroonisen ripulin.
Kiva kuulla, että sinulla on mennyt kaikki hyvin. Tsemppiä loppuraskauteen ja synnytykseen! - ärvee25
tyrähtänyt kirjoitti:
Hyvä tietää noista Omepratsolista ja Ranixalista, ilmeisesti ovat parempia vaihtoehtoja, kun Somac. Renniet ja Gavisconit on minullekkin liian kevyttä tavaraa, ruokatorvea alkaa kouristaa syödessä. Leikkauksesta mulle puhuttiin silloin, kun tyrä todettiin mutta sellaisten varoitusten kera, että päätin pysyä lääkityksessä. Lääkäri kertoi leikkauksen aiheuttavan mm. oksennusrefleksin puuttumisen, kyvyttömyyden röyhtäistä, jolloin ilmaa kerääntyy vatsaan sekä pahimmassa tapauksessa kroonisen ripulin.
Kiva kuulla, että sinulla on mennyt kaikki hyvin. Tsemppiä loppuraskauteen ja synnytykseen!Moi!
tämä on jo toinen raskauteni ja eilen jouduin taas aloittamaan närästyslääkityksen kun käsikauppalääkkeet eivät enää auttaneet.
syön ranixal 300mg x 1 päivässä ja se auttaa nyt hyvin.(tosin viikkoja on vielä vähän ja vatsa ei paina pahasti vielä vatsalaukkua ja ruokatorvenläppää....)
söin tuota samaa lääkettä viime raskaudessa viikolta 26 lähtien ja lopetin vasta pari kuukautta synnytyksen jälkeen.
ei vauvalle ollut tuosta mitään haittaa, iso virkeä poika tuli:)
nyt olen viikolla 25 raskaana ja aion syödä ainakin synnytykseen asti tuota lääkettä ja ehkä pidempääkin jos joudun taas syömään vahvoja kipulääkkeitä ja antibiootteja synnytyksen jälkeen.
mulle viime raskaudessa lekuri sanoi että ota ranixalin lisäksi vielä tuota gaviscon litkua....ja tuo yhdistelmä toimi suht hyvin ihan viimeisille viikoille asti:D
mulla tosin tilanne on helpompi ku ei ole tuota tyrää, vaan väljä ruokatorvenläppä ja hieman tulehtunut ruokatorvi. normaalisti (ilman raskautta) nykyisin pärjään kokonaan ilman lääkkeitä(nexiumia söin 2 vuotta putkeen aikoinaan), vain kausittain niitä syön. olen käynyt vyöhyketerapiassa n. kerran kuukaudessa ennen tätä raskautta ja neljän ekan kerran jälkeen närästys aikuistenoikeasti helpotti ja pystyin olemaan ilman jatkuvaa lääkitystä. suosittelen! raskaana ollessa siellä ei voi käydä mutta synnytyksen jälkeen heti sinne vaan rentoutumaan.
iloa odotukseen ja hyvää tulevaa talvea!
refluksinenrv25 - b2rv30
tyrähtänyt kirjoitti:
Kiva kuulla, että sinulla on mennyt kaikki hyvin. Tsemppiä loppuraskauteen ja synnytykseen!somacin vaikuttava aine on omepratsoli.
Vaikutusta raskauteen ei ole luotettavasti todistettu. Mutta ed mainittu "ei suositella raskauden aikana" liittyvät kalliisiin (miljardeja€) tutkimuksiin joilla lääkevalmistaja turvaa vastuunsa mahdollisista lääkkeiden käytöstä aiheutuvista seurauksista, oli lääke mikä tahansa.
- ...
Omepratsoli olisi ensisijainen vaihtoehto, jos vain protonipumpun estäjät ovat tarpeeksi tehokkaita hoitamaan vaivaa
Raskaus ja imetys tietokannasta:
Eläinkokeissa pantopratsoli (= SOMAC) ei ole aiheuttanut epämuodostumia. Muutaman sadan rekistereissä ja julkaisuissa kuvatun alkuraskauden altistustapauksen perusteella pantopratsolin ei katsota lisäävän riskiä epämuodostumiin tai lisäävän sikiökuolleisuutta. Protonipumpun estäjät, kuten pantopratsoli, on todettu ranitidiinia (=RANIXAL) tehokkaamaksi ruokatorven refluksitaudin hoidossa sekä keisarinleikkaukseen (tai synnytykseen) liittyvän mahahapon aspiraatiooireyhtymän ennaltaehkäisyssä. Raskauden aikana omepratsoli on suositeltu protonipumpun estäjä perustuen huomattavasti runsaampaan dokumentaation sen turvallisuudesta raskauden aikana verratuna muihin tämän ryhmän lääkkeisiin.
Useita tuhansia altistuksia koskevat tiedot osoittavat, että ranitidiinin (=ranixal) käyttö alkuraskauden aikana ei lisää riskiä epämuodostumiin. Ranitidiini on osoitettu tehokkaaksi raskauden aikaisen ruokatorven refluksitaudin ja närästyksen hoidossa. Rajallisen tiedon perusteella loppuraskauden aikana tapahtunut altistuminen ranitidiinille ei vaikuta haitallisesti vastasyntyneeseen. Ranitidiinin satunnainen tai kuuriluontoinen käyttö raskauden aikana esim. närästysoireiden hoitoon on olemassa olevan tiedon perusteella turvallista, mutta pitempiaikainen hoito tulee perustua hoitavan lääkärin päätökseen. - ...
Somacin vaikuttava aine on nimenomaan pantopratsoli ei omepratsoli! Otetaanpa selvää asioista ennenkuin kirjotellaan b2rv30!
- 2x raskaus
Viljojen pois jättäminen vähensi oireita todella paljon.
Itse käytin myös sitruunamehua sekä etikkaa.
Omepratsolia ja Gavisconiaa ja jotain kolmatta.. Muistaakseni Gavisconissa on alumiinia joten sitä vain kuuriluontoisesti, vai oliko sekä Rennie. Raskaana olessa ruokavalio oli tosi tiukka.
Pienikin poikkeaminen aiheutti pahan närästyksen. Ja piti palata viikon lääkekuurille.
Raskausvitamiinitkin närästivät :(
Vesi myös.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856324
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283160Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691716- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859