Minulla on pähkinäallergia, joka kattaa kaikki pähkinät. Päivittäinen kaupassa käynti venyy kun joutuu lukemaan tuoteselosteita ja jopa leikkeleiden valinta on hankalaa, koska osa niistä sisältää muskottipähkinää. Olen lähdössä matkalle ja mietin miten allergia vaikuttaa esimerkiksi seisovasta pöydästä ruokailuun.
Kertokaas te muut pähkinäallergiset vinkkejä miten allergian kanssa tulee toimeen? Myös ruoka-aineita, joihin usein "piilotetaan" pähkinää.
Pähkinäallergia
9
2948
Vastaukset
- Boss ladyn mies
En osaa vastata, mutta itseäni mietityttää, onko muskotinkukka vaarallinen pähkinäallergikolle. Sitähän se yleensä on makkaroissa yms.
Vaimoni on pähkinäallergikko, mutta pärjäsimme hyvin esim. Gambiassa, kun pyysimme huonepalvelijaa kirjoittamaan lapun aiheesta ravintoloita varten paikallisella murteella. Pieniä oireita tuli vain siksi, että olin syöttänyt apinoille maapähkinöitä. Olin tyhjentänyt taskuni ja pessyt käteni, mutta yhden ranskalaisen ojentaminen sormin sai kihelmöinnin alkamaan. Silloin hiukan hirvitti!
Vaimoni on allerginen myös järvikalalle, joten melkoista taiteilemista ruokailu oli maassa, jonka pääasialliset vientituotteet ovat maapähkinä ja kalat! - sis. pähkinää
Geenimuunnellussa soijassa on pähkinän geeni. Varo siis soijaa sisältäviä tuotteita. Toinen vaihtoehto on, että varmistat, onko luomusoijaa vai tehotuotantoa.
- Boss ladyn mies
Yritin kysyä tätä jo aikaisemmin, mutta kukaan ei taida tietää. Pitääkö pähkinäallergikon väistellä myös muskotinkukkaa (jota on joka saamarin makkarassa ums.)?
- Bäng-
Boss ladyn mies kirjoitti:
Yritin kysyä tätä jo aikaisemmin, mutta kukaan ei taida tietää. Pitääkö pähkinäallergikon väistellä myös muskotinkukkaa (jota on joka saamarin makkarassa ums.)?
itselläni on ollu aina ERITTÄIN vakava pähkinä allergia, mutta oireita ei ole aiheuttanu muskottipähkinä sillä se ei ole pähkinä vaan on saanut nimensä pähkinän omaisesta muodosta. Samoin on jos on kyseessä kookospähkinä... siitäkään ei tulee minkään laisia oireita sillä sekään ei ole pähkinä.
- siedätyshoitoa
Voiko itseään siedättää pähkinälle pikku hiljaa. Esimerkiksi jos ei ole hirveän alleginen pähkinälle mutta on kuitenkin. Jos yrittää niin että joka päivä syö puolikkaan maapähkinän niin miten on vuoden päästä, sietääkö sitä sitten. Vai onko jollain tietoa/kokemusta siitä miten voi itse siedättää jollekkin aineelle.
- siedätyshoitoa
Eikö kukaan tiedä
vaiko ei halua
vai mistä johtuu... - Bäng-
siedätyshoitoa kirjoitti:
Eikö kukaan tiedä
vaiko ei halua
vai mistä johtuu...itselläni on ollu aina ERITTÄIN vakava pähkinä allergia, mutta oireita ei ole aiheuttanu muskottipähkinä sillä se ei ole pähkinä vaan on saanut nimensä pähkinän omaisesta muodosta. Samoin on jos on kyseessä kookospähkinä... siitäkään ei tulee minkään laisia oireita sillä sekään ei ole pähkinä.
- Bäng-
siedätyshoitoa kirjoitti:
Eikö kukaan tiedä
vaiko ei halua
vai mistä johtuu...Aiheesta löytyy paljon tieto netistä... Mutta Pähkinän siedätyshoitoa ei saa KOSKAAN tehdä itse kotona vaan se tehdään aina sairaalassa ammattilaisten valvonnassa
- paap
Itse olen allerginen paljon muullekin kuin vain pelkästään kaikille pähkinöille...
Alussa tuntuu hankalalta mutta tuotesarjat oppii kyllä tunnistamaan. Yleensä pähkinää on kekseissä, patukoissa, suklaassa, pullapitkoissa/wienereissä, leikkeleissä tosiaan joissakin, jäätelössä usein, mysleissä, muroissa jne. Lähinnä kaikki makeiset ja välipalat siis pois, etenkin viljaiset ja suklaiset välipalatuotteet. Jos olet herkkä niin ei kannata syödä mitään keksejä ja suklaita vaikkei niissä pähkinää olisikaan koska ne on yleensä valmistettu samalla linjalla kuin pähkinätuotteet. Pähkinää voi olla myös öljytuotteissa esim. apteekeissa lääkkeissä ja meikkituotteissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113545MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja611002Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60833- 171824
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768