Ilmakivääri 5.5mm vai 4.5mm?

5.5vai4.5

Olen ajatellut ostaa Gamo Whisperiä, mutta en tiedä kummalla kalibeerillä. 5.5mm lähtönopeus on 220m/s ja 4.5mm lähtönopeus on 305m/s. Eikö tuo 5.5 luo silti suuremman voiman? En halua vastaukseksi että osta pienoiskivääri, koska en sillä voi täällä kaupungissa ammuskella.

12

9528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sallittua

      Et voi kaupungissa ammuskella aseella joka ylittää äänen nopeuden, koska se ääntää, myös ilmakivääri. Itellä Hatsan, jossa nopeus muistaaksni tuo 305 m/s vai olikohan tasan 300, vai mikähän se oli, mutta kuitenkin välillä ääntää lähes kuin pienoiskivääri, mutta useinmiten kuin normaali imppari, eli siinä äänivallin rikkoutumisen rajoilla liikutaan. Ja kaupungissa ei nyt pidä ammuskella millään noin tehokkaalla, edes ilma-aseella jos naapureita on lähellä.

      • juziboy

        Nyt täytyy päteä... :P (Ei pahalla)
        Ilma -aseella, oli millanen ikinä, saa ampua kuka vaan missä vaan. Ale 18 vuotiaille suositellaan valvojaa. Toki on siinä rajoituskin, pitää olla 50 metriä rakenuksiin/asutukseen.


    • ...

      Osta pulttilukkoinen pienoiskivääri ja vaimennin. Kumpikin noista ilmakivääreistä pitää kovempaa meteliä kuin pienoiskivääri kunnollisella vaimentimella ja subsonic patruunoilla.

      "Tehokkuuden" voit laskea itse kun otat selvää luotien painoista.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Liike-energia

      • vittuuks minä toisil

        Ketjun lukijana minäkin olisin kysellyt samanlaisisista asioista mutta jätämpä kyselemättä koska vastausta ei kuitenkaan saa. Vastaajat joko vain vittuilevat tai eivät oikeasti tiedä mutta pitää vaan kirjoittaa.
        Miksikähän tämäkin palsta oikeasti on olemassa kun kukaan asioista tietävä ei mitään kirjoita.


      • ...
        vittuuks minä toisil kirjoitti:

        Ketjun lukijana minäkin olisin kysellyt samanlaisisista asioista mutta jätämpä kyselemättä koska vastausta ei kuitenkaan saa. Vastaajat joko vain vittuilevat tai eivät oikeasti tiedä mutta pitää vaan kirjoittaa.
        Miksikähän tämäkin palsta oikeasti on olemassa kun kukaan asioista tietävä ei mitään kirjoita.

        No mitä vittuilua tuossa taas oli?

        Mitä merkitystä ilmakon "teholla" on? Ei sillä saa metsästää.


    • jos luotien massat..

      Liike-energia kasvaa nopeuden neliössä, eli toisessa potenssissa. 5,5 millisellä nopeuden neliö olisi (220*220=) 48400 ja 4,5 millisellä (305*305=) 93025 eli siis 1,92 kertaa suurempi.

      Jos 5,5 millisellä luodilla olisi 1,92 kertaa isompi massa niin suurempi massa kompensoisi nopeuksien eron niin että luotien liike-energiat olisivat yhtäsuuret.

      Jos oletetaan että luodit ovat ihan samanmuotoiset ja samasta aineesta tehdyt, niin lasketaanpa voisiko 5,5 millinen luoti olla 1,92 kertaa massiivisempi kuin 4,5 millinen luoti. Tilavuus kasvaa kaliiperin kuutiossa eli kolmannessa potenssissa (jos siis luodit ovat muuten ihan saman mallisia). 4,5*4,5*4,5 = 91,125 ja 5,5*5,5*5,5 = 166,375 ja näiden suhde on 166,375/91,125 = 1,83.

      Hiukan siis jää vajaaksi, eli 5,5 millisen luodin isompi massa ei kuitenkaan ole niin suuri että se kompensoisi 4,5 millisen isomman lähtönopeuden. 4,5 millisessä luodissa on hiukan enemmän liike-energiaa _lähtö_tilanteessa.

      Tilanne voi tietysti muuttua lähdön jälkeen jollakin matkalla jos ja kun 4,5 millinen luoti menettää nopeuttaan suhteessa enemmän niin että sen nopeuteen perustuva tehoetu menetetään. Hyvin pitkillä matkoilla 5,5 millisessä voi olla enemmän tehoa jäljellä koska sen teho perustuu 4,5 millistä enemmän luodin massaan, joka ei muutu ilmalennon aikana.

      • ,..,

        on metsästäjän alku, joka tykkää ampua pikkulintuja ja oravia, ennenkuin siirtyy suurempaan riistaan.

        Itse suosittelisin sitä suurempaa kaliiperia. Todennäköisyys ohi-laukauksiin on suurempi ja jos osuu niin eläimeltä menee ainakin taju, eikä lähde haavoittuneena karkuun.


      • metsän kulkija
        ,.., kirjoitti:

        on metsästäjän alku, joka tykkää ampua pikkulintuja ja oravia, ennenkuin siirtyy suurempaan riistaan.

        Itse suosittelisin sitä suurempaa kaliiperia. Todennäköisyys ohi-laukauksiin on suurempi ja jos osuu niin eläimeltä menee ainakin taju, eikä lähde haavoittuneena karkuun.

        No näin metsästäjänä voin sanoa, että jos tykkää pikkulintuja ja oravia ammuskella impalla, niin on parempi vaan jättää se imppa ostamatta. Kyseinen touhu on laitonta ja muutenkin täysin käsittämätöntä. Ei se metsästäminen oo mitään huvikseen elukoiden tappamista vaan kyllä noita eläimiä yleensä metsästetään syöntitarkoituksessa tai kannan rajoittamisen vuoksi.

        Ymmärrän toki tuholaisten, kuten rottien, kettujen, ym. eläinten metsästyksen ruutiaseella, mutta en todellakaan mitään impalla punatulkkujen ampumista(vain sairas ihminen nauttii tommosesta). Kannatan vahvasti sitä, että tuollaisesta touhusta kiinnijäädessä jäädytettäis aseluvat 5 vuodeksi. Eli jos ilmakivääriä on suomessa ostamassa, niin ainoa kriteeri pitäis olla aseen tarkkuus halutulle ampumamatkalle eikä mikään teho/läpäisykyky. Käsittääkseni ilmakiväärin teho on riittävä, jos se menee pahvitaulusta läpi.


      • TÄSMÄLLEENNIIN
        metsän kulkija kirjoitti:

        No näin metsästäjänä voin sanoa, että jos tykkää pikkulintuja ja oravia ammuskella impalla, niin on parempi vaan jättää se imppa ostamatta. Kyseinen touhu on laitonta ja muutenkin täysin käsittämätöntä. Ei se metsästäminen oo mitään huvikseen elukoiden tappamista vaan kyllä noita eläimiä yleensä metsästetään syöntitarkoituksessa tai kannan rajoittamisen vuoksi.

        Ymmärrän toki tuholaisten, kuten rottien, kettujen, ym. eläinten metsästyksen ruutiaseella, mutta en todellakaan mitään impalla punatulkkujen ampumista(vain sairas ihminen nauttii tommosesta). Kannatan vahvasti sitä, että tuollaisesta touhusta kiinnijäädessä jäädytettäis aseluvat 5 vuodeksi. Eli jos ilmakivääriä on suomessa ostamassa, niin ainoa kriteeri pitäis olla aseen tarkkuus halutulle ampumamatkalle eikä mikään teho/läpäisykyky. Käsittääkseni ilmakiväärin teho on riittävä, jos se menee pahvitaulusta läpi.

        SEN VERRAN OON ERIMIELTÄ-että joka räpsyttää ilmakolla pikkulintuja, ja oravia- SELLAISELLE KOKO ELINIÄN KESTÄVÄ METSÄSTYSKIELTO !!!

        EI NE MUUTEN OPI !!!


      • siismitähäh
        TÄSMÄLLEENNIIN kirjoitti:

        SEN VERRAN OON ERIMIELTÄ-että joka räpsyttää ilmakolla pikkulintuja, ja oravia- SELLAISELLE KOKO ELINIÄN KESTÄVÄ METSÄSTYSKIELTO !!!

        EI NE MUUTEN OPI !!!

        Pikkulinnut ja oravatko?


    • 5.5vai4.5

      6.tuumaiset sopii molempiin asisiin, näitä käytän nykyisin.

      Myös aisoft-kuular bb:t maruin käy tähän.

    • ranger71

      amputaanko tuolla 5,5mm pidemmiltä matkoilta n.30m kuin 4,5mm?itse täs pähkäillyt tuota kombinaatiota.kumman hommaa.ei kyl kiinnoistaisi hommaa ilmakivääriä 10m.varten

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe