Petona petojen joukossa.

mahdotonyhtalo

Välillä. Useasti. En kuitenkaan
jatkuvasti. Kuitenkin..

Haluaisin olla peto petojen
joukossa.

Lyhyessä hameessa, tiukassa
puserossa, korkokengillä.

Meikattuna, kammattuna
ja hajustettuna.

Tiedän katseiden kääntyvän jo
pienemmästäkin.

Petojen unohtavan pedon
olemukseni.

Niinä hetkinä nautin siirroista
tässä pelissä.

Vain yhden yön ajan..

Aamun koittaessa peto näen
pedon näppejään nuolemassa.

Niin kuin se olisi tehnyt minulle,
jos olisi voinut.

Miksi en toimi niin kuin haluaisin?

En usko petoihin, vaan satutettuihin
ihmisiin.

Ei minulla ole oikeutta toimia tuomarina
petoja vastaan.

20

295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahdotonyhtalo

PETONA PETOJEN JOUKOSSA

Välillä. Useasti. En kuitenkaan
      jatkuvasti. Kuitenkin..

Haluaisin olla peto petojen
      joukossa.

Lyhyessä hameessa, tiukassa
      puserossa, korkokengissä.

Meikattuna, kammattuna
      ja hajustettuna.

vähemmästäkin.

Petojen unohtavan pedon
      olemukseni.

Niinä hetkinä nautin siirroista
      tässä pelissä.

Vain yhden yön ajan..

Aamun koittaessa näen pedon
      näppejään nuolemassa.

Niin kuin se olisi tehnyt minulle,
      jos olisi voinut.

Miksi en toimi niin kuin haluaisin?

En usko petoihin, vaan satutettuihin
      ihmisiin.

Ei minulla ole oikeutta toimia tuomarina
      petoja vastaan.

• Kyllä sinua on satutettu.
        Ihan karmii.
        Mutta voin kertoa.
        Ei pedoillakaan ole helppoa.
        Ei edes runomaailmassa,
        saati oikeassa.

Pidin vahvasta otteestasi
        tässä runossa.

• kokonaisuutena, mutta aivan erityisesti lopetuksen vuoksi:

"En usko petoihin, vaan satutettuihin / ihmisiin" on äärettömän hienosti sanottu, ja yhdessä viimeisen lauseen kanssa - "ei minulla ole oikeutta toimia tuomarina / petoja vastaan" - muodostaa kauniin, viisaan lopetuksen, mikä kruunaa koko runon ja tekee siitä nautittavan teoksen.

"Vähemmästäkin" on ilmauksena toimivampi kuin "pienemmästäkin".

vähemmästäkin.

Kiitos korjauksista...

• mahdotonyhtalo
        KapteenskaK kirjoitti:

Kyllä sinua on satutettu.
        Ihan karmii.
        Mutta voin kertoa.
        Ei pedoillakaan ole helppoa.
        Ei edes runomaailmassa,
        saati oikeassa.

Pidin vahvasta otteestasi
        tässä runossa.

Oikeastaan ei ole satutettu. Paremminkin tilanteita, joissa molemminpuolinen epävarmuus on johtanut kaaokseen. Ihmismaailman "pedot" eivät leiki kanssani. Pelkäävät todellisessa elämässä varmaa olemustani ja terävää kieltäni, jota todellakin osaan käyttää tarvittaessa.

Tuo ajatus tuli ensinnäkin, kun kävin toisella palstalla ja katsoin aika kummallista taistoa. Sellaista, joka tuntuu todella ikävältä. Tilanteita, joissa tekisi mieli haastaan taistoon "petoja". Katsoa, kuka on kukin. Onneksi vain hetkellisiä ajatuksia. Sitten tuli mieleeni hankinnassa olevat Ril'sin hameet ja vaatekaapin uudistaminen vuoden projektina.

Omat myllerrykset ovat takana. Voin todeta toivovani toiselle hyvää elämää. Minulla ei ole tarvetta sotkea itseäni mihinkään ihmissuhdekuvioihin. Ainoastaan hetkittäin.. En kuitenkaan tarkoita, ettenkö tavatessani hyvän tyypin harkitsisi asiaa uudelleen. Tässäkin puhun tapaamisista todellisessa elämässä.

Vaikka runo alkaakin hetkellisenä petona olemisena, niin lopussa ajatus toisen ihmisen satuttamisesta saa unohtamaan ajatukset. Eiköhän meistä jokainen joskus halua testata viehätysvoimaansa? Sitäkin tuossa runossa on..

Kiitokset, että kommentoit. Toivottavasti tämä selvensi..

• mahdotonyhtalo
        aitiparta kirjoitti:

kokonaisuutena, mutta aivan erityisesti lopetuksen vuoksi:

"En usko petoihin, vaan satutettuihin / ihmisiin" on äärettömän hienosti sanottu, ja yhdessä viimeisen lauseen kanssa - "ei minulla ole oikeutta toimia tuomarina / petoja vastaan" - muodostaa kauniin, viisaan lopetuksen, mikä kruunaa koko runon ja tekee siitä nautittavan teoksen.

"Vähemmästäkin" on ilmauksena toimivampi kuin "pienemmästäkin".

vähemmästäkin.

Kiitos korjauksista...

Kiitos parta. Nopeasti kirjoitettuna tulee tehtyä virheitä. Kahden viikon päästä runo olisi uudelleen tarkastuksessa muuttunut jo toiseksi.

• lumileijona

Vaaran viehätys,
        Se että "pukeutuu" hieman provosoivasti,
        ei oikealle pedolle merkkaa mitään.
        Oikea peto joka kaataa saaliinsa ja nautii hänestä juuri sen,
        ettei riko.
        Ne metsästäjät , joille runossasi pukeuduit,
        eivät ole petoja, he ovat pahoja.
        Peto on luonnostaan peto,
        ei pahuuttaan, vaan koska sen täytyy olla sellainen.
        Se on oppi ja varoitus,
        jotta siittä selvinneet olisivat hieman vahvempia ja eivät lankeaisi metsästäjien pauloihin,
        sillä niistä ei selviä oppimalla,
        vaan menemällä rikki.

• mahdotonyhtalo
        lumileijona kirjoitti:

Vaaran viehätys,
        Se että "pukeutuu" hieman provosoivasti,
        ei oikealle pedolle merkkaa mitään.
        Oikea peto joka kaataa saaliinsa ja nautii hänestä juuri sen,
        ettei riko.
        Ne metsästäjät , joille runossasi pukeuduit,
        eivät ole petoja, he ovat pahoja.
        Peto on luonnostaan peto,
        ei pahuuttaan, vaan koska sen täytyy olla sellainen.
        Se on oppi ja varoitus,
        jotta siittä selvinneet olisivat hieman vahvempia ja eivät lankeaisi metsästäjien pauloihin,
        sillä niistä ei selviä oppimalla,
        vaan menemällä rikki.

Peto saalistaa elääkseen. Myös ihminen, joka elää nälkä rajan partaalla, voisi käyttäytyä eläimen tavoin. Mietin pahuutta ja sitä, mitä kirjoitit. En usko, että on läpeensä pahoja ihmisiä. Aina löytyy syy käytökseen. Vaillinnaiset ihmiset vain satuttavat/loukkaavat toisiaan. Tämä ei tarkoita sitä, että olisin yläpuolella. Pidän vain asioiden pohdiskelusta.

• lumileijona
        mahdotonyhtalo kirjoitti:

Peto saalistaa elääkseen. Myös ihminen, joka elää nälkä rajan partaalla, voisi käyttäytyä eläimen tavoin. Mietin pahuutta ja sitä, mitä kirjoitit. En usko, että on läpeensä pahoja ihmisiä. Aina löytyy syy käytökseen. Vaillinnaiset ihmiset vain satuttavat/loukkaavat toisiaan. Tämä ei tarkoita sitä, että olisin yläpuolella. Pidän vain asioiden pohdiskelusta.

No joo,
        en minä nälästä tarinaa kertonut,
        vaan saalistajasta ja saaliin osasta.
        "Peto" on kuten minä ; )
        haen saalista,
        mieluimmin kaunista ja ketterää ; ])
        Mutta en tahdo tehdä pahaa,
        vaan vain hyvää.
        Toki joku on liian herkkä ja saa hieman siivilleen,
        siitä pahoillani olen, en iloitse.(Väärä saalis)
        Metsästäjä on henkilö joka tahtoo tehdä pahaa ja
        usko vaan on olemassa todellista pahuutta ja täydellistä piittaamattomuutta.
        Toki heidänkin käytökseensä on jokin syy, sitä ei voi kieltää.
        mutta turha sitä on yrittää ymmärtääkkään.
        Se saattaa olla jopa sama kun on "Pedollakin"
        valloittaa ja saada uusi kokemus, leikkiä ja hurmata,
        nauttia niistä uutuuden viehättävistä hetkistä,
        joita tunnemme kun ihanan kohtaamme.
        Metsästäjä menee pidemälle,
        hän tahtoo saada voiton ja alistaa,
        hän kerää oikeita "voitonmerkkejä"

ps,
        minäkin pidän asioiden pohdiskelusta ; )
        ja nyt löytyi juttu jota voisi pohtia vaikka enemmänkin.
        pss,
        tuo alun runo, on kuten huomaat hyvin moni selitteinen ja haastava,
        pidän siittä.

• mahdotonyhtalo
        lumileijona kirjoitti:

No joo,
        en minä nälästä tarinaa kertonut,
        vaan saalistajasta ja saaliin osasta.
        "Peto" on kuten minä ; )
        haen saalista,
        mieluimmin kaunista ja ketterää ; ])
        Mutta en tahdo tehdä pahaa,
        vaan vain hyvää.
        Toki joku on liian herkkä ja saa hieman siivilleen,
        siitä pahoillani olen, en iloitse.(Väärä saalis)
        Metsästäjä on henkilö joka tahtoo tehdä pahaa ja
        usko vaan on olemassa todellista pahuutta ja täydellistä piittaamattomuutta.
        Toki heidänkin käytökseensä on jokin syy, sitä ei voi kieltää.
        mutta turha sitä on yrittää ymmärtääkkään.
        Se saattaa olla jopa sama kun on "Pedollakin"
        valloittaa ja saada uusi kokemus, leikkiä ja hurmata,
        nauttia niistä uutuuden viehättävistä hetkistä,
        joita tunnemme kun ihanan kohtaamme.
        Metsästäjä menee pidemälle,
        hän tahtoo saada voiton ja alistaa,
        hän kerää oikeita "voitonmerkkejä"

ps,
        minäkin pidän asioiden pohdiskelusta ; )
        ja nyt löytyi juttu jota voisi pohtia vaikka enemmänkin.
        pss,
        tuo alun runo, on kuten huomaat hyvin moni selitteinen ja haastava,
        pidän siittä.

Tunnista pahuus ja väistä sitä tai muuta se toiseksi :). Lopulta kaikki todelliset taistot taidamme käydä omassa sisimmässämme ja kuinka suhtaudumme asioihin. Huomenna on edessä pitkä päivä, joten parasta alkaa valmistautuminen huomiseen. Hyvää yötä!

• tee.

Luin runosi ja mietin.. on kuin olisit syvästi loukattu ja haluaisit kostaa sitä muille. Mutta mistäpä minä tiedän.
      Runosi oli hyvä, koska se pani ajattelemaan. Kuten itsekin runon lopussa toteat, ei ihmisen tehtävä ole tuomita vaan ymmärtää. Ainakaan viisaan. Keskenkasvuiset ja muut ymmärtämättömät lyövät vuorotellen toisiaan, ikäänkuin maailma siitä paranisi. Mutta maailma on täynnä keskenkasvuisia ja muuten kärsiviä ihmisiä. Ymmärrystä on vähemmän.

• mahdotonyhtalo

Väärinymmärryksiä näyttää tämä runo aiheuttavan. En ole loukattu. En kosta muille. Minulla ei ole tarvetta siihen. En loukkaa toista edes sillä, että yrittäisin suhdetta miehen kanssa, joka ei merkitse minulle paljon. Joskus silloin tällöin joku saattaa yrittää kohdella minua huonosti. Silloinkin on kyseessä loukattu ylpeys (ei sen vakavampaa). Silloin tällöin se pahainen kakara pääsee valloilleen minussa, joka leikittelee ajatuksella..

Kiitokset kommentista! Ehkä on hyväkin, että herättelee ajatuksia.

• Miekko

Pidin tästä jollakin kummallisella tavalla.. paljon mielenkiintoisia ajatuksia.. analysoiva tyylisi on edukseen tällaisessa.. tarkassa havainnoinnissa pedon olemuksesta.. tuo juuri on kiehtova lähestymistapa.. kun ei lähestykään eläimellisyyttä vaiston varassa vaan kylmästi analysoiden...

toinen hyvä ajatusleikki syntyy päässäni tuosta miten pedoksi pukeudutaan.. lyhyt hame, korkokengät jne. eli (anteeksi vaan, naiset) "luonnottomaksi" muuttumalla muuntuu pedoksi.. pedonhan pitäisi olla sitä alkukantaisinta, kehittymättömintä, luonnollisinta olemusta...

No jaa, en osaa selittää, mutta erittäin mielenkiintoisena runoasi pidin!

• mahdotonyhtalo

Mietin, onko petoja. Enemmänkin on analysoimattomia ajatuksia. Odotuksia toisen suhteen. Jos toinen ei vastaa näihin odotuksiin, niin leimataan pedoksi. Tilanteita, joita ei ole hoidettu oikein. Toisaalta varmasti on myös tunnekylmiä ihmisiä, mutta heitä on luullakseni hyvin vähäinen määrä.

Ihan hyvä ajatus.. Ajattelin vain, että antaa ymmärtää olevansa jotakin muuta kuin on :). Toinen unohtaa hetkessä, että saattaa sillä olla aivotkin, kun kiinnittää huomionsa esim. sääriin. Yksi syy varmasti, miksi käytän niin harvoin hametta.

Hmmm.. pukeutuminen on yleensäkin hyvin hienovaraista. Runossa mainitsemani pukeutuminen ei ole välttämättä provosoivaa. Hyvin istuvat housut ym. pukeutuminen saattaa olla samantasoista pukeutumista :D.

Kiitokset kommentista. Mietin, mikä runossa menee vikaan, kun se näytetään ymmärretyn väärin.

• Miekko

Mietin, onko petoja. Enemmänkin on analysoimattomia ajatuksia. Odotuksia toisen suhteen. Jos toinen ei vastaa näihin odotuksiin, niin leimataan pedoksi. Tilanteita, joita ei ole hoidettu oikein. Toisaalta varmasti on myös tunnekylmiä ihmisiä, mutta heitä on luullakseni hyvin vähäinen määrä.

Ihan hyvä ajatus.. Ajattelin vain, että antaa ymmärtää olevansa jotakin muuta kuin on :). Toinen unohtaa hetkessä, että saattaa sillä olla aivotkin, kun kiinnittää huomionsa esim. sääriin. Yksi syy varmasti, miksi käytän niin harvoin hametta.

Hmmm.. pukeutuminen on yleensäkin hyvin hienovaraista. Runossa mainitsemani pukeutuminen ei ole välttämättä provosoivaa. Hyvin istuvat housut ym. pukeutuminen saattaa olla samantasoista pukeutumista :D.

Kiitokset kommentista. Mietin, mikä runossa menee vikaan, kun se näytetään ymmärretyn väärin.

Vaikka asiat selittäisi miten täsmällisesti ja selkeästi tahansa, niin aina joku kuitenkin sen ymmärtää väärin. Ei ole mahdolista edes tavallisessa elämässä viestiä siten, että tulisi aina ymmärretyksi oikein. Saati sitten runoissa, jotka ovat vielä monisyisempiä.

Pikemminkin runossa menee jokin vikaan, jos se ymmärretään täysin oikein :) Ja usein lukija pystyy lukemaan myös ne piilomerkitykset, joita tekijä itse ei tiedosta runoon liittäneensä. Eli lukijalla on joskus oikeampi tulkinta runosta kuin tekijällä. En sano että tässä tapauksessa välttämättä, tarkoitin noin yleisesti.

Edelleen tämä on hyvä runo. :)

• lindalinda1

en ymmärrä miten Sinä tuon aina teet,
      kirjoitat minut jokaiseen runooni * ihmetyshymiöitä *
      Kaipa se on jotain sielujen sympatiaa ?

• mahdotonyhtalo

Kommenttisi sai huokaisemaan helpotuksesta. Olin jo varma, että runoa ei käsitetä oikein. Tällaisessa runossa naisen mielipide on tärkeä.

• Korppi1

Kommenttisi sai huokaisemaan helpotuksesta. Olin jo varma, että runoa ei käsitetä oikein. Tällaisessa runossa naisen mielipide on tärkeä.

Petoja...nams.
        Minä ymmärsin asian niin, että joskus tekisi mieli käyttäytyä kuten muut ( pedot )
        kokeilla miltä se tuntuu. Aiheuttaa hiukan hämminkiä ja olla petomaisen kylmä, tunteeton, vaikka tietääkin sen sattuvan...
        Mutta silti sitä ei tule tehtyä, koska tietää mitä siitä seuraa. Katumusta, pahaa oloa...( ehkä jopa sielun menetys....hahaa).

Ja toiseksi, joskus mieleen puikahtaa ajatus, joka muodostuu aivoissa piilevissä koukeroissa runoksi, ilman sen kummempia pohtimatta ja tarkemmin miettimättä, sanat ilmestyvät paperille ja se on siinä. Oivallus.

Taidan pysyä omalla oksallani...

• mahdotonyhtalo
        Korppi1 kirjoitti:

Petoja...nams.
        Minä ymmärsin asian niin, että joskus tekisi mieli käyttäytyä kuten muut ( pedot )
        kokeilla miltä se tuntuu. Aiheuttaa hiukan hämminkiä ja olla petomaisen kylmä, tunteeton, vaikka tietääkin sen sattuvan...
        Mutta silti sitä ei tule tehtyä, koska tietää mitä siitä seuraa. Katumusta, pahaa oloa...( ehkä jopa sielun menetys....hahaa).

Ja toiseksi, joskus mieleen puikahtaa ajatus, joka muodostuu aivoissa piilevissä koukeroissa runoksi, ilman sen kummempia pohtimatta ja tarkemmin miettimättä, sanat ilmestyvät paperille ja se on siinä. Oivallus.

Taidan pysyä omalla oksallani...

En pystyisi satuttamaan toista tieten tahtoen. Ehkä se olisi sellaista tuomarointia, jota ei ihmisen pidä harrastaa toista ihmistä vastaan. Haastaa toinen ja saada näkemään, mitä aiheuttaa. Samalla olla "sädekehä" pään päällä, sillä kaikella on piilomotiivinsa. Ja en usko, että on yhtäkään ihmistä, jolla ei olisi piilomotiiveja. Vaarallisinta silloin kun niitä ei tunnista. UGH!

Minullakin on oma korteni, jolla pysyn. Jos valitsin lintulajin, niin se olisi kaakkuri, liro, harmaalokki tmv.

• Korppi1

En pystyisi satuttamaan toista tieten tahtoen. Ehkä se olisi sellaista tuomarointia, jota ei ihmisen pidä harrastaa toista ihmistä vastaan. Haastaa toinen ja saada näkemään, mitä aiheuttaa. Samalla olla "sädekehä" pään päällä, sillä kaikella on piilomotiivinsa. Ja en usko, että on yhtäkään ihmistä, jolla ei olisi piilomotiiveja. Vaarallisinta silloin kun niitä ei tunnista. UGH!

Minullakin on oma korteni, jolla pysyn. Jos valitsin lintulajin, niin se olisi kaakkuri, liro, harmaalokki tmv.

En toki tarkoittanutkaan, että sinä haluaisit satuttaa. Puhuin runosta ja siitä miltä se minun silmini vaikutti. Kokeilla miltää tuntuu tehdä mitä muutkin, mutta olla tekemättä juuri siksi, koska se ei kuulu omiin tapoihin.
        Ja ehkä runoudessa on juuri se hieno puoli, että jokainen tulkitsee sen itselleen sopivalla tavalla. Tarvitseeko runoutta selittää?
        Pahoittelen jos loukkasin, en löytänyt selvästikään oikeita sanoja.

Ole sinä kaakkuri, minä olen korppi ja korppina pysyn. Ja nyt menen sinne oksalleni katsomaan, mitä tuolla jossakin pimeässä tapahtuu...

• mahdotonyhtalo
        Korppi1 kirjoitti:

En toki tarkoittanutkaan, että sinä haluaisit satuttaa. Puhuin runosta ja siitä miltä se minun silmini vaikutti. Kokeilla miltää tuntuu tehdä mitä muutkin, mutta olla tekemättä juuri siksi, koska se ei kuulu omiin tapoihin.
        Ja ehkä runoudessa on juuri se hieno puoli, että jokainen tulkitsee sen itselleen sopivalla tavalla. Tarvitseeko runoutta selittää?
        Pahoittelen jos loukkasin, en löytänyt selvästikään oikeita sanoja.

Ole sinä kaakkuri, minä olen korppi ja korppina pysyn. Ja nyt menen sinne oksalleni katsomaan, mitä tuolla jossakin pimeässä tapahtuu...

Eli pyydän anteeksi. Väsyneenä sitä tulkitsee vastauksetkin väärin. Vesillä tai veden äärellä sen linnun olla pitää, jonka hahmoa kantaisin :).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      269
      2262
    2. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1001
    3. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      53
      964
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      107
      944
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      81
      911
    6. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      42
      854
    7. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      21
      838
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      736
    9. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      299
      684
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      677
    Aihe