Minulla on ulkomuratti lasitetulla parvekkeella. Kasvanut hyvin kesän aikana. Ainakin vielä vihreä ja hyväkuntoinen. Miten saisin kasvin pysymään hengissä talven yli? Onko yleensä mahdollista Suomessa?
Asun Helsingissä, talvet olleet viimeaikoina aika leutoja.
ulkomuratin talvehtiminen?
3
3573
Vastaukset
- testaa vaan
Muratteja on monenlaisia, pitäis tietää tarkemmin. Joitakin konsteja voi kokeilla.
Ota kasvista versoja, juurruta ja pidä huonekasvina talven yli. Emokasvikin voi selvitä sisäkukkana, jos sille löytyy viileä paikka.
Ison ruukun voi jättää parvekkeelle ja suojata käärimällä eristeisiin (kuplamuovi, vuorivilla tms), vähitellen lopettaa kastelu. Joko selviää tai sitten ei:) - OrkideaTyttö
Minä olen Turkulaisena saanut hyvin ulkomuratit säilymään lasitetulla parvekkeella. Lajikkeita on tosiaan satoja, joten paha tietää mikä niistä on juuri sinulla.
Mutta jos olet ostanut sen nimenomaan ulkomurattina, sen talven kestoa kannattaa kokeilla.
Itse kastan muratteja pakkasen tuloon asti ja keskitalvellakin välillä, ettei ruukku tai kasvi ole liian kuivana. Mitenkään en ole niitä edes suojannut, eli ovat olleet omissa ruukuissaan ympäri vuoden ja hyvin voineet.
Lasitetulla parvekkeella kun lämpötila vaihtelee, eli voi olla aurinkoisena talvipäivänä plussalla, vaikka yöllä olisi kylmää. Muovipussit unohtaisin heti, voi olla liian tiivis ja homehduttaa kasvin.
Omat murattini ovat nyt kauniin värikkäitä ja vähitellen ilman kylmetessä niiden väri haalistuu.
Lehtiä eivät ole tiputtaneet talveksi, vaan edelleen ovat olleet kauniina talven yli.
lasitettu parveke aikaistaa kevättä, joten sipulikukkia muutamiin ruukkuihin jo heti joulun jälkeen, niin parvekkeella on helmi-maaliskuussa sipulikukkia ja murattia, sitten vasta alkaa kesäkukkien sesonki.
Nyt niitä saa halvalla marketeista, kun myyvät viimeisiä pusseja poistohintaan.
Eli uskon kyllä, että saat murattisi selviytymään, ja jos se silti hyvästä yrityksestä huolimatta kuolee, on aika edullinen kasvi uusia.- lasitettu parveke
Täytyy ottaa muutama pistokas vesilasiin. Voisin kokeilla vielä noita sipulikasvejakin. Voiko sipulit istuttaa vielä joulun jälkeen ruukkuihin? siis ei tarvii istuttaa nyt syksyllä. Mulla on vielä parvekkeella pelargonioitakin kukassa, joten kesä jatkuu vielä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk337251Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin213360Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.521490Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_221401Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.281386PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht1811380- 1441249
Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport511153Kehumisesta voi saada sakkoja?
Mistä tämä nyt kertoo, se kertoo siitä että vanhat jo seksuaaliseeden menettäneet naisihmiset operoivat mediassa liian v166985- 39976