Tack Helsingin Sanomat

ålanderi

Suomenruotsalaisten keskuudessa leviää hämmennys, epäusko ja katkeruus. Monet kielivähemmistöön kuuluvat katsovat, että heidän perustuslaillisia oikeuksiaan loukataan Suomessa yhä julkeammin. Luettelo kielivähemmistön näkökantojen sivuuttamisesta on pitkä ja koostuu niin isoista hallinnollisista ratkaisuista kuin yksittäisistäkin päätöksistä.

Sipoon länsiosa liitettiin Helsinkiin piittaamatta paikallisten asukkaiden kiihkeästä vastarinnasta. Sipoossa ruotsinkielisten osuus on suuri. Tammisaaren synnytyssairaala lakkautetaan välittämättä paikallisten ihmisten ilmaisemasta halusta pitää sairaala toiminnassa. Sairaalan säilyttämistä perusteltiin muun muassa tarpeella saada synnytyssairaalapalveluita ruotsin kielellä. Käräjäoikeudet koottiin suurempiin tuomiopiireihin kiinnittämättä sen suurempaa huomiota ruotsinkielisten vaatimuksiin saada oikeutta omalla äidinkielellään. Poliisihallinnon uudistuksessa ei ole ruotsinkielisten mielestä liioin kiinnitetty riittävästi huomiota kielivähemmistön oikeuteen saada poliisipalveluita äidinkielellään. Hälytyskeskukset kootaan niin ikään kattamaan suuria alueita. Keski-Pohjanmaata ollaan hallinnollisesti liittämässä suomenkieliseen Ouluun siitä huolimatta, että maakunnassa on suuri ruotsinkielinen vähemmistö. Vaihtoehto olisi kaksikielinen Vaasa.

Ja äskettäin Hufvudstadsbladet kertoi, että Espoossa pohditaan ruotsinkielisten koulujen yhdistämistä suomenkielisiin kouluihin. Koska suomenkielisten ylivalta on niin suuri, yhdistämisten pelätään murentavan oppilaiden ruotsinkielistä identiteettiä.

Osa edellä mainituista päätöksistä on tehty huolellisen valmistelun jälkeen, eivätkä ne heikennä ruotsinkielisten palveluita sen enempää kuin suomenkielistenkään. Luettelossa on myös päätöksiä, joissa perustuslakiin kirjattu vähemmistön oikeus asioida viranomaisen kanssa omalla äidinkielellään on kylmästi todettu toissijaiseksi asiaksi.

Muutos asenteissa on tapahtunut muutaman vuoden kuluessa. Asenneilmaston kovenemiseen on monta syytä. Yksi syy on politiikassa vallalle noussut usko suuruuden tuomaan tehokkuuteen. Kun hallintoa kootaan aiempaa suuremmiksi yksiköiksi, vähemmistön oikeuksia on vaikeampi ottaa samalla tavalla huomioon kuin tähän saakka.

Toinen syy on uuden sukupolven nousu politiikkaan ja virkakuntaan. Monet johtavista poliitikoista eivät enää edes osaa kunnolla ruotsia, ja vaikka he osaisivat, EU-maailmassa ruotsin kielen asema on heille marginaalinen kysymys. Kolmas syy on verkkokeskusteluissa lietsottu hurriviha, joka hitaasti kasvattaa tilaa kielivähemmistön vähättelemiselle myös muussa yhteiskunnassa.

Ruotsinkieliset ovat itse suhtautuneet kielioikeuksiinsa jyrkällä puolustusasenteella. Se on ruokkinut suomenkielisten parissa mielikuvaa eristäytymisen halusta ja joustamattomuudesta sekä vähentänyt monien ymmärtämystä ruotsinkielisten huolia kohtaan. Kielienemmistöön kuuluvan on toisaalta vaikea tajuta, miltä maailma näyttää sellaisen kielivähemmistöön kuuluvan ihmisen silmin, jonka mielen täyttää huoli omasta identiteetistä ja oikeuksista.

Johtavien poliitikkojen ja virkamiesten pitää ottaa kansallisen kielivähemmistömme huoli kulttuuri- ja kansalaisoikeuksistaan vakavasti. Ruotsinkieliset ovat yhtä suomalaisia kuin suomenkieliset. Heidän kulttuuriset juurensa ulottuvat Suomessa historian alkuhämärään. Heidän panoksensa suomalaisessa kulttuurissa, tieteessä, talouselämässä ja maamme kansainvälisissä yhteyksissä – ylipäätään suomalaisessa yhteiskunnassa – on kansakunnalle suuri rikkaus ja voimavara.

9

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajax

      Miksi ruotsinkieliset siirtyivät Nuijasodassa Jaakko Ilkan joukoista Flemingin puolelle, ja näin pettivät muut, sodassa vero-orjuutta vastaan?
      Vastaus: He vetosivat omaan ruotsinkieliseen enemmistöönsä.
      Se siitä.

      • Jaakko Ilkka

        Juu, raskauttavien asianhaarojen vallitessa, kun Jaakko Ilkka oli häviämässä, ruotsinkieliset Pohjanmaalla, toimivat näin.


      • tikulla silmään
        Jaakko Ilkka kirjoitti:

        Juu, raskauttavien asianhaarojen vallitessa, kun Jaakko Ilkka oli häviämässä, ruotsinkieliset Pohjanmaalla, toimivat näin.

        Mitä noita vanhoja muistelemaan.


      • minä ruotsalainen
        tikulla silmään kirjoitti:

        Mitä noita vanhoja muistelemaan.

        Meillä suomessa ruotsinkielisiä sorretaan jo siinä määrin esimerkiksi muihin vähemmistöihin verratessa, että siihen pitäisi jo valtiovallankin puuttua. Meillä ruotsinkieliset joutuvat opiskeelemaan pakolla suomenkieltä jota me vihaamme sitä erityisesti ja pidämme sitä ihan turhana meille ruotsinkielisille vähemmistölle kuuluvana pakotteena.
        Mutta muille vähemmistöihin kuuluvien tulisi osata myös ruotsia ja ehkä osittain myös suomeakin.
        Olemme ja elämme ruotsalaisessa yhteiskunnassa täällä maassa missä vähä-älyiset suomalaiset elävät.


      • mutta vain jos...
        minä ruotsalainen kirjoitti:

        Meillä suomessa ruotsinkielisiä sorretaan jo siinä määrin esimerkiksi muihin vähemmistöihin verratessa, että siihen pitäisi jo valtiovallankin puuttua. Meillä ruotsinkieliset joutuvat opiskeelemaan pakolla suomenkieltä jota me vihaamme sitä erityisesti ja pidämme sitä ihan turhana meille ruotsinkielisille vähemmistölle kuuluvana pakotteena.
        Mutta muille vähemmistöihin kuuluvien tulisi osata myös ruotsia ja ehkä osittain myös suomeakin.
        Olemme ja elämme ruotsalaisessa yhteiskunnassa täällä maassa missä vähä-älyiset suomalaiset elävät.

        Minun puolestani te hurrit voitte vaatia jatkossakin palvelua omalla kielellänne, ainut "pieni" vaatimukseni on vain se että maksatte itse tämän turhan hölmöilynne...

        Eli koska Suomessa asutaan, niin yritetään nyt vain pärjätä sillä suomenkielellä...
        Sillä tämä nk. "kaksikielisyys" syö joka vuosi järjettömiä summia valtion budjetista...


      • rahakassss.
        mutta vain jos... kirjoitti:

        Minun puolestani te hurrit voitte vaatia jatkossakin palvelua omalla kielellänne, ainut "pieni" vaatimukseni on vain se että maksatte itse tämän turhan hölmöilynne...

        Eli koska Suomessa asutaan, niin yritetään nyt vain pärjätä sillä suomenkielellä...
        Sillä tämä nk. "kaksikielisyys" syö joka vuosi järjettömiä summia valtion budjetista...

        "Sillä tämä nk. "kaksikielisyys" syö joka vuosi järjettömiä summia valtion budjetista"
        Mitenkähän paljo/ hur mycket?
        Ne rahathan voitaisiin antaa sinulle, eikö


      • ihan PA
        mutta vain jos... kirjoitti:

        Minun puolestani te hurrit voitte vaatia jatkossakin palvelua omalla kielellänne, ainut "pieni" vaatimukseni on vain se että maksatte itse tämän turhan hölmöilynne...

        Eli koska Suomessa asutaan, niin yritetään nyt vain pärjätä sillä suomenkielellä...
        Sillä tämä nk. "kaksikielisyys" syö joka vuosi järjettömiä summia valtion budjetista...

        Totean vain, että itse kannatan sitä, kun ruotsinkielisillä on omat koulut. Itse asiassa tämä periaate pitäisi laajentaa kaikkeen ruotsinkieliseen palveluun eli kaikki suomenruotsalaisuus ihan omaan hoitoonsa palvelkoot itse itseään.
        Yleisesti ottaen suomenruotsalaiset ovat äärikiihkoja ruotsalaisia.


      • ruotsi for ever
        ihan PA kirjoitti:

        Totean vain, että itse kannatan sitä, kun ruotsinkielisillä on omat koulut. Itse asiassa tämä periaate pitäisi laajentaa kaikkeen ruotsinkieliseen palveluun eli kaikki suomenruotsalaisuus ihan omaan hoitoonsa palvelkoot itse itseään.
        Yleisesti ottaen suomenruotsalaiset ovat äärikiihkoja ruotsalaisia.

        "Yleisesti ottaen suomenruotsalaiset ovat äärikiihkoja ruotsalaisia."
        Väitteestäsi päätellen et tunne varmaankaan kovin monta Suomenruotsalaista...


      • ei valehtele
        ruotsi for ever kirjoitti:

        "Yleisesti ottaen suomenruotsalaiset ovat äärikiihkoja ruotsalaisia."
        Väitteestäsi päätellen et tunne varmaankaan kovin monta Suomenruotsalaista...

        Meillä suomessa on parempi jos kaikki suomeen jääneetkin ruotsalaiset poistuisivat maastamme.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      98
      6927
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2710
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2293
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1970
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1691
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      7
      1493
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1268
    Aihe