TCA-Cross eli etsaus arpinaamoille :)

DIY-etsaaja

http://www.acne.org/messageboard/CROSS-treatment-100-T-t5610.html&st=320

Siitä vaan itseopiskeluna perehtymään TCA-Crossiin eli suomenkielellä etsaukseen. Kyse ei siis ole TCA Complex tai Peel hoidosta, jossa käsitellään koko naama. Etsauksessa käsitellään vain arvet, joita voivat olla ns. icepick, rolling tai boxscar-tyyppisiä. Siis yksinkertaistettuna kuoppa-arville tarkoitettu hoitomenetelmä.

Itse olen opiskellut nyt 3 vuoden ajan kaikkea, mitä liittyy TCA happoon. TCA-Cross on tällä hetkellä paras menetelmä hoitaa kuoppa-arpia, sillä se on halpaa ja suhteellisen yksinkertaista, niin ja ennen kaikkea se toimii! Tässä hoitomenetelmässä käytetään 65-100% TCA happoa, joka on todella vahva happo. Happoa laitetaan siis vain arven pohjalle, jolloin se syövyttää arven pohjan, saaden ihon muodostamaan kollageenia (arpi täyttyy uudella kudoksella). Arven pohjaa siis vahingoitetaan tarkoituksellisesti, jotta arpi madaltuisi.

Kun kyseessä on näin vahvat pitoisuudet, eivät sitä lääkärit Suomessa tee. Ainoa keino on suorittaa kyseinen toimenpide itse. Tämäkin vain silloin, kun on tarpeeksi perehtynyt TCA hapon ominaisuuksiin. TCA happo on itseneutraloiva happo, jota ei tarvitse neutraloida. TCA:n neutraloituminen näkyy ihossa frostingina eli valkoisena alueena. Eli neutraloinnista ei tarvitse huolehtia, mutta muita riskejä sitten riittääkin.

65-100% TCA happo on äärimmäisen voimakasta, sitä EI saa joutua terveelle iholle. Tämän takia se on tarkoitettu vain arville, heikommat pitoisuudet 8-25% ovat tarkoitettu koko naaman kuorintaan. Tosi asia kuitenkin on, että nämä koko naaman kuorinnat eivät tuota tulosta kuoppa-arpiin. Kuoppa-arvet on käsiteltävä erikseen. TCA Peel eli koko naaman kuorinta auttaa lähinnä punaisiin finnien jättämiin jälkiin ja hyperpigmentaatioon sekä todella pinnallisiin arpiin.

Jos joku nyt päättää ottaa asiasta selvää ja kokeilla tätä itse, kannattaa ensin etsiä tietoa ihan kunnolla TCA-Cross arpien hoidosta. Tämä oikeasti auttaa, mutta riskit terveen ihon vaurioitumiseen ovat olemassa, jos ei ole varoivainen.

Ensinnäkin on löydettävä verkkokauppa, joka myy 65-100% happoa. Nettihuutokaupoissa on paljon huijareita liikenteessä, jotka myvät epäpuhdasta TCA-happoa. Toiseksi sinulla on oltava tiettyä itsevarmuutta, että uskallat suorittaa kyseisen operaation itse. En ala sen tarkemmin tässä erittelemään, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon itse toimenpiteessä. Jos on kysyttävää, pyrin vastaamaan parhaani mukaan.

- DIY-etsaaja

50

5366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen etsaaja

Itsellä ollut pari vuotta kaapissa nettikaupasta tilattua 100% tca:ta. Olen sitä pari kertaa laimentanut ja kokeillut varovasti pienehkölle alueelle, ilman mainittavia tuloksia. Kävin myös pari vuotta sitten lääkärillä, joka teki koko kasvojen tca-hapotuksen, mutta en siitäkään saanut merkittävää apua. Muistaakseni iho hieman silottui ja huokoset pieneni, mutta isommat arvet jäivät. Eli sama tulos kuin schrammek-yrttisyväkuorinnalla.
      Ongelmani on siis suurihuokoinen ja epätasainen iho jossa joitakin icepick-tyyppisiä syviä pieniä arpia sekä muutama halkaisijaltaan laajempi, matalampi (mitä ne ovat nimeltään, ehkäpä boxscar?) arpi. Millaisia muuten ovat mainitsemasi rolling-arvet?

Eilen taas kyllästyin naamaani ja rohkaistuin laittamaan yhteen keskellä otsaa olevaan icepick-arpeen vanupuikolla n. 70% tca:ta. Ihan testimielessä ajattelin ensin yhdellä arvella kokeilla, auttaako. Luulen että olisi vaatinut vielä vahvempaa käsittelyä, sillä mielestäni arpi ei näytä reagoineen tarpeeksi. Valkoiseksi iho kyllä muuttui, mutta tänään näyttää siitä kohtaa lähes normaalilta.
      Milläköhän konstilla tca:n saisi parhaiten arven pohjalle? Itse laitoin sellaisen "pisaran" kuopan päälle ja annoin hetken vaikuttaa. Mitenköhän sopivan vaikutusajan tietää? Kun hoidettava alue on tosi pieni, niin silloinhan ei kipua/kirvelyä juurikaan tunnu...

Kiitos aloittaja jos viitsit vastailla! :)

• DIY-Etsaaja

Kerroit laittaneesi TCA:ta vanupuikolla arpien pohjalla, melkein sydämmestä otti. Katsos vanupuikko absorboi eli imee itseensä runsaasti TCA:ta, mikä ei ole tarkoituksenmukaista ollenkaan. Arvet todennäköisesti suurenevat entisestään, sillä vanupuikko levittää TCA-happoa aika varmasti myös terveelle iholle. Amerikassa tee-se-itse etsaus on yllättävän yleistä, siellä monet käyttävät puisia hammastikkuja etsaukseen. Tämä sen vuoksi, että tikut ovat teräviä ja ohkaisia eli sopivat maniosti myös icepick-arpien parantamiseen/poistamiseen. Nämä icepick-arvet ovat ns. suurentuneita ihohuokosia, jotka yleensä ovat alle 2mm leveitä, mutta todella syviä.

Itse olen huomannut että cocktail-tikut ovat ehdottomasti parhaita arpien käsittelyyn! Tikun kannattaa antaa olla TCA-liuoksessa noin 1 minuutin verran, jotta se imee happoa itseensä. Kun käsittelet arpea, niin paina sitä suhteellisen kovaa cocktail-tikulla, ei kuitenkaan niin että rikot ihon, saaden verenvuodon aikaan. Silloin tulee pahaa jälkeä.. Älä siis paina liian kovaa, tiedät itse omat rajasi, äläkä pyöritä tikkua arven pohjalla!

TCA neutralisoi itsensä eli voit painaa arpea tikulla niin kauan, kunnes se muuttuu valkoiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että happo on tunkeutunut tarpeeksi syvälle ihon kerroksiin. Arven tulee muuttua ruskeaksi/mustaksi 2-3 päivän sisällä eli ns. scabbing-vaihe alkaa. Arven pohjalle muodostuu rupi, jota ei IKINÄ saa repiä pois ennenaikaisesti, sen pitää antaa irrota itsekseen. Irtoaminen kestää viikosta kahteen viikkon, riippuu ihan yksilöstä.

Isompia arpia voit painaa muuten usemman kerran tikulla. TCA muuten säilyy noin 18-24kk viileässä/huoneenlämmössä. Koska sinulla sattuu olemaan 100% TCA:ta, en itse laimentaisi sitä ollenkan, vaan kokeilisin sitä ihan sellaisenaan, mutta ehdottomasti cocktailtikulla, ei missään nimessä vanupuikolla!!!

Tuossa on eri arpityyppien läpileikkauskuvat: http://dermaroller.files.wordpress.com/2009/04/acne-scar-subtypes-kopie.jpg

• 13
        DIY-Etsaaja kirjoitti:

Kerroit laittaneesi TCA:ta vanupuikolla arpien pohjalla, melkein sydämmestä otti. Katsos vanupuikko absorboi eli imee itseensä runsaasti TCA:ta, mikä ei ole tarkoituksenmukaista ollenkaan. Arvet todennäköisesti suurenevat entisestään, sillä vanupuikko levittää TCA-happoa aika varmasti myös terveelle iholle. Amerikassa tee-se-itse etsaus on yllättävän yleistä, siellä monet käyttävät puisia hammastikkuja etsaukseen. Tämä sen vuoksi, että tikut ovat teräviä ja ohkaisia eli sopivat maniosti myös icepick-arpien parantamiseen/poistamiseen. Nämä icepick-arvet ovat ns. suurentuneita ihohuokosia, jotka yleensä ovat alle 2mm leveitä, mutta todella syviä.

Itse olen huomannut että cocktail-tikut ovat ehdottomasti parhaita arpien käsittelyyn! Tikun kannattaa antaa olla TCA-liuoksessa noin 1 minuutin verran, jotta se imee happoa itseensä. Kun käsittelet arpea, niin paina sitä suhteellisen kovaa cocktail-tikulla, ei kuitenkaan niin että rikot ihon, saaden verenvuodon aikaan. Silloin tulee pahaa jälkeä.. Älä siis paina liian kovaa, tiedät itse omat rajasi, äläkä pyöritä tikkua arven pohjalla!

TCA neutralisoi itsensä eli voit painaa arpea tikulla niin kauan, kunnes se muuttuu valkoiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että happo on tunkeutunut tarpeeksi syvälle ihon kerroksiin. Arven tulee muuttua ruskeaksi/mustaksi 2-3 päivän sisällä eli ns. scabbing-vaihe alkaa. Arven pohjalle muodostuu rupi, jota ei IKINÄ saa repiä pois ennenaikaisesti, sen pitää antaa irrota itsekseen. Irtoaminen kestää viikosta kahteen viikkon, riippuu ihan yksilöstä.

Isompia arpia voit painaa muuten usemman kerran tikulla. TCA muuten säilyy noin 18-24kk viileässä/huoneenlämmössä. Koska sinulla sattuu olemaan 100% TCA:ta, en itse laimentaisi sitä ollenkan, vaan kokeilisin sitä ihan sellaisenaan, mutta ehdottomasti cocktailtikulla, ei missään nimessä vanupuikolla!!!

Tuossa on eri arpityyppien läpileikkauskuvat: http://dermaroller.files.wordpress.com/2009/04/acne-scar-subtypes-kopie.jpg

Kiitos vastauksesta! Mahtavaa että joku tietää aiheesta. Suomessa tca-etsaus tuntuu olevan vielä melko harvinaista touhua kun useimmat lääkärit eivät ole kuulleet koko jutusta, kometologeista puhumattakaan.

Pitääpä kokeilla suosittelemasi coctailtikun kanssa. Huomasinkin, että vanupuikolla ei saa happoa tarkalleen oikeaan kohtaan. Osaatko omasta kokemuksestasi sanoa montako käsittelyä esim. keskisyvä arpi vaatii, tuleeko yhdellä onnistuneella etsauksella jo merkittävää edistymistä?

Olen myös hiljattain kiinnostunut ihon mikroneulauksesta (dermarolling), onko sulla kokemuksia siitä? Huomasin vaan, että laittamasi linkki oli peräisin ko. systeemin kotisivuilta...

• DIY-etsaaja
        13 kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Mahtavaa että joku tietää aiheesta. Suomessa tca-etsaus tuntuu olevan vielä melko harvinaista touhua kun useimmat lääkärit eivät ole kuulleet koko jutusta, kometologeista puhumattakaan.

Pitääpä kokeilla suosittelemasi coctailtikun kanssa. Huomasinkin, että vanupuikolla ei saa happoa tarkalleen oikeaan kohtaan. Osaatko omasta kokemuksestasi sanoa montako käsittelyä esim. keskisyvä arpi vaatii, tuleeko yhdellä onnistuneella etsauksella jo merkittävää edistymistä?

Olen myös hiljattain kiinnostunut ihon mikroneulauksesta (dermarolling), onko sulla kokemuksia siitä? Huomasin vaan, että laittamasi linkki oli peräisin ko. systeemin kotisivuilta...

TCA-Cross ei todennäköisesti tule Suomessa saamaan koskaan tai ainakaan lähitulevaisuudessa kannatusta vahvemmilla liuoksilla (65-100%). Tämä sen takia, että se sotii lääketieteen eettisiä periaatteita vastaan. TCA-liuos vahvempina pitoisuuksina on vahvasti kudoksia tuhoavaa happoa. Lääketieteen mukaan 12,5-25% liuos on vielä hyväksyttävä, koska hyödyt ovat isommat kuin haitat. Oikein käytettynä ja vain arpiin, TCA on äärimmäisen tehokas hoitokeino.

Tässä on muistilista, jota kannattaa noudattaa TCA-etsauksessa:

--Alkuvalmistelu--

Vaihe 1: Pese hoidettava alue miedolla pesunesteellä tai saippuakivellä.

Vaihe 2: Poista rasva iholta denaturoidulla alkoholilla, vanulappua käyttäen. Septidin käy hyvin.

Vaihe 3: Sinulla täytyy olla suojakäsineet. Lateksipohjaiset, ei luonnonkumi.

Vaihe 4: TCA-liuoksen laittamista varten sinulla täytyy olla puupohjainen tikku/ja (cocktailtikku)

--Hoitovaihe--

Vaihe 1: Anna cocktailtikun imeä TCA:ta itseensä n.1 minuutin ajan. Tikusta ei saa tippua pisaroita, mutta sen täytyy olla kuitenkin selvästi märkä. Käsittele vain muutama arpi kerralla!

Vaihe 2: Paina tikkua arven pohjaan vasten pientä painetta käyttäen, ei kuitenkaan niin että aiheutat verenvuodon! Älä pyöritä tikkua arvessa, vaan paina! Paina niin pitkään, että arpi muuttuu valkoiseksi ( joitain sekuntteja). Tämä on ihan normaalia, se kertoo siitä, että happo on neutraloitunut ja vaikuttanut tarpeeksi syvälle. Vain 1 tikku per arpi! Isompia arpia voi painella usemman kerran, jotta alue tulisi käsiteltyä tasaisesti.

Vaihe 3: Älä pese naamaa hoitotoimenpiteen jälkeen. Voit laittaa hoitovoidetta, esim. Basibactia tai Aloe Vera geeliä arven/arpien päälle!

Jälkihoitotoimenpiteet:

- Kun arpeen muodostuu ruskea-mustasävyinen rupi, lopeta hoitovoiteiden käyttö. Tämä sen vuoksi, että ne kosteuttavat rupea ja se saattaa lähteä irti ennenaikaisesti!

- Anna arven parantua rauhassa, rupi lähtee irti 7-14 päivän sisällä. Vaihtelu on suurta sen takia, että ihmisten ihotyyppi vaihtelee paljon, esim. ihon rasvaisuus vaikuttaa paljon. Mitä rasvaisempi iho, sitä pidempään paraneminen kestää.

- Suihkussa älä suuntaa vesisuihkua suoraan arpeen. Tämäkin saattaa irroittaa ruven liian aikaisin.

- Keskisyvät ja syvät arvet vaativat 6-8 käsittelykertaa, jotta 70-90% parannus on näkyvissä. Ensimmäisenkin käsitellykerran jälkeen tuloksia on nähtävissä, ei tosin mitään päätä huimaavaa.

- Pidä valokuva päiväkirjaa, jotta voit seurata arpien paranemista objektiivisesti. Ihmisille kun on tapana masentua, jos selviä tuloksia ei näy tässä ja heti. Iho ei parane hetkessä, kollageenin uudelleenrakentuminen kestää kuukausia.

- Arpien käsittelykertojen välillä TCA:lla, tulee olla vähintään 30 päivää. Suositus on 30-90 päivää. Iholle täytyy antaa aikaa parantua.

• TCA-etsaaja
        13 kirjoitti:

Tuo kuvalinkki tuli laitettua puolivahingossa. Olen kyllä perehtynyt dermarolleriin, mutta itse koen että pysyn TCA:n parissa, kun sillä kerran tulee tuloksia. Aidot dermarollerit ovat kalliita ja niiden käyttöikä ei ole pitkä, 100-200 käsittelykertaa ei pidä paikkaansa. Dermarollerin neulat aiheuttavat helposti enemmän haittaa kuin hyötyä, jos ne ovat tylsät tai niiden kärjet vääntyneet. Ei minusta ehkä ole vaivan väärti vielä tässä vaiheessa kokeilla.

• toinen etsaaja
        TCA-etsaaja kirjoitti:

Tuo kuvalinkki tuli laitettua puolivahingossa. Olen kyllä perehtynyt dermarolleriin, mutta itse koen että pysyn TCA:n parissa, kun sillä kerran tulee tuloksia. Aidot dermarollerit ovat kalliita ja niiden käyttöikä ei ole pitkä, 100-200 käsittelykertaa ei pidä paikkaansa. Dermarollerin neulat aiheuttavat helposti enemmän haittaa kuin hyötyä, jos ne ovat tylsät tai niiden kärjet vääntyneet. Ei minusta ehkä ole vaivan väärti vielä tässä vaiheessa kokeilla.

Nyt on parit ruvet naamassa etsauskokeilun tuloksena. Tein kuten neuvoit, puutikulla suoraan "ongelman ytimeen". Mulla tosin kesti kyllä kauemmin "frost"-vaiheen tulo kuin muutamilla sivustoilla on neuvottu, ei muuttunut vielä 10 sekunnissa valkoiseksi. Mutta ei haitannee pitää tikkua arvessa kauemmin(?).
        Hitto kun on vaikeaa olla repimättä noita rupia ja suihkussakin pitää käydä tosi varovasti ettei ne vaan lähde ennenaikaisesti... sama juttu oli muistaakseni pahinta myös koko kasvojen kemiallisessa kuorinnassa sekä schrammekissa. Pitäis ehkä olla viikko katsomatta peiliin, niin ei niin paljoa tekisi mieli auttaa irtoilevaa ihoa lähtemään :)

• Parempi vaihtoehto

Suomessa TCA -kuorintaa tekee vain harjaantuneet ihotautilääkärit ja plastiikkakirurgit sekä monenlaiset puoskarit.
      Monet ihotautilääkärit ovat luopumassa happokuorinnoista kokonaan, sillä hapon vaikutusta ei voida kontrolloida. Meneekö happo tarpeeksi syvälle - tai liian syvälle.

Kevyempiä laser-kuorintoja tehdään fraktuaalisella laserilla, jonka toipumisaika määräytyy asiakkaan toiveen mukaan. Tehokas ja kontrolloitu kuorinta on hinta-laatu-suhteeltaan TCA:ta parempi ja laser on lisäksi teholtaan luotettavampi. Kuorinnasta voi toipua jo viikossa. Kuorinnan hinta riippuu hoidettavan alueen laajuudesta, mutta jo 500 eurolla voi saada koko kasvojen kuorinnan.

Pk-seudulla tätä kuorintaa voi kysyä ainakin Mehiläinen Töölöstä.

• DIY-etsaaja

"Monet ihotautilääkärit ovat luopumassa happokuorinnoista kokonaan, sillä hapon vaikutusta ei voida kontrolloida. Meneekö happo tarpeeksi syvälle - tai liian syvälle."

Mistä olet saanut kyseisen tiedon? Happoja on monenlaisia, arpien hoidossa tunnetuimmat ovat glykoli-, salisyyli-, maito- ja TCA hapot. On totta, että varsinkin glykolihappo saattaa aiheuttaa palovammoja, jopa 30% liuos. Näin käy monesti silloin, jos iho on kuiva ja herkkä. TCA voi myös polttaa kuivan ihon, se kuitenkin neutraloi itsensä dermikseen eli sen vaikutusta voidaan valvoa. Tässä mielessä TCA on vaaraton happo osaavissa käsissä.

Laseritkin voivat auttaa aknearvista kärsiviä. Mikäli käytetään tehokasta laseria, haittapuolena on kallis hinta ja pitkä toipumisaika sekä mahdollisesti joskus lisäarvet. Itse ainakin opiskelijana satsaan sellaiseen hoitomuotoon joka varmasti toimii ja on myös halpa. Maalaisjärjellä ja asiaan kunnolla perehtymällä välttää lisäarvet. Kukin tekee tavallaan, minä tällä tavalla :)

PS: Niitä rupia ei todellakaan saa sitten repiä, usko pois! Sinnikyyttä ja näpit pois naamasta! :)

• DIY-etsaaja
        DIY-etsaaja kirjoitti:

"Monet ihotautilääkärit ovat luopumassa happokuorinnoista kokonaan, sillä hapon vaikutusta ei voida kontrolloida. Meneekö happo tarpeeksi syvälle - tai liian syvälle."

Mistä olet saanut kyseisen tiedon? Happoja on monenlaisia, arpien hoidossa tunnetuimmat ovat glykoli-, salisyyli-, maito- ja TCA hapot. On totta, että varsinkin glykolihappo saattaa aiheuttaa palovammoja, jopa 30% liuos. Näin käy monesti silloin, jos iho on kuiva ja herkkä. TCA voi myös polttaa kuivan ihon, se kuitenkin neutraloi itsensä dermikseen eli sen vaikutusta voidaan valvoa. Tässä mielessä TCA on vaaraton happo osaavissa käsissä.

Laseritkin voivat auttaa aknearvista kärsiviä. Mikäli käytetään tehokasta laseria, haittapuolena on kallis hinta ja pitkä toipumisaika sekä mahdollisesti joskus lisäarvet. Itse ainakin opiskelijana satsaan sellaiseen hoitomuotoon joka varmasti toimii ja on myös halpa. Maalaisjärjellä ja asiaan kunnolla perehtymällä välttää lisäarvet. Kukin tekee tavallaan, minä tällä tavalla :)

PS: Niitä rupia ei todellakaan saa sitten repiä, usko pois! Sinnikyyttä ja näpit pois naamasta! :)

Nostoa..

• DIY-etsaaja
        DIY-etsaaja kirjoitti:

Nostoa..

Nosto.

• potilas myös
        DIY-etsaaja kirjoitti:

Nosto.

Luinko oikein? Täällä värkätään itse TCA-hoitoja jollain tikuilla! Hulluja olette, ei voi muuta sanoa! Ja 100%:nen liuos käytössä, kun ihotautilääkärit käyttää 15-20% :sta liuosta.

Täysin järjetöntä menoa!

• Iholääkäri
        potilas myös kirjoitti:

Luinko oikein? Täällä värkätään itse TCA-hoitoja jollain tikuilla! Hulluja olette, ei voi muuta sanoa! Ja 100%:nen liuos käytössä, kun ihotautilääkärit käyttää 15-20% :sta liuosta.

Täysin järjetöntä menoa!

Ei nuo 100% liuokset todellakaan ole 100%. Usein minulle kerrotaan näistä kokeista ja ei niistä ole ollut mitään hyötyä. Internetissä on monta nettikauppaa jotka myyvät jopa muurahaishappoa tca happona

• DIY-etsaaja
        Iholääkäri kirjoitti:

Ei nuo 100% liuokset todellakaan ole 100%. Usein minulle kerrotaan näistä kokeista ja ei niistä ole ollut mitään hyötyä. Internetissä on monta nettikauppaa jotka myyvät jopa muurahaishappoa tca happona

Kyllä, on olemassa epäluotettavia nettikauppoja. Suurin osa 100% TCA:ta kaupittelevista kaupoista myy puskuroitua happoa (50-70%). On olemassa myös luotettavia nettikauppoja.

Typerää on alkaa arvostelemaan toimivaa arpien parantamiskeinoa. Maallikolle happo iho kuulostaa jo ajatuksena hirvittävälle. Kyseessä on itseneutraloiva happo, kaikki hapot eivät ole samanlaisia.. Ottakaa asiasta selvää ennen alatte kirjoittamaan kommentteja, kiitos! Jokainen tehköön omat valintansa ja päätelmänsä.. Ei se minulta ole pois, jos ei uskalla kokeilla kyseistä hoitoa :)

Jos tänne eksyy "ihotautilääkäreitä", ymmärrän että he lyttäävät heti kotihoidon. Onhan se heiltä pois, jos asiakkaat vähenevät. Kaikella rahastetaan, mikä julminta varsinkin aknella ja aknearvilla. Kerrankin verraten halpa ja toimiva keino arpien hoitamiseen, kukin perehtyköön aiheeseen ja sitten edetköön siitä eteenpäin.

• toinen etsaaja
        DIY-etsaaja kirjoitti:

Kyllä, on olemassa epäluotettavia nettikauppoja. Suurin osa 100% TCA:ta kaupittelevista kaupoista myy puskuroitua happoa (50-70%). On olemassa myös luotettavia nettikauppoja.

Typerää on alkaa arvostelemaan toimivaa arpien parantamiskeinoa. Maallikolle happo iho kuulostaa jo ajatuksena hirvittävälle. Kyseessä on itseneutraloiva happo, kaikki hapot eivät ole samanlaisia.. Ottakaa asiasta selvää ennen alatte kirjoittamaan kommentteja, kiitos! Jokainen tehköön omat valintansa ja päätelmänsä.. Ei se minulta ole pois, jos ei uskalla kokeilla kyseistä hoitoa :)

Jos tänne eksyy "ihotautilääkäreitä", ymmärrän että he lyttäävät heti kotihoidon. Onhan se heiltä pois, jos asiakkaat vähenevät. Kaikella rahastetaan, mikä julminta varsinkin aknella ja aknearvilla. Kerrankin verraten halpa ja toimiva keino arpien hoitamiseen, kukin perehtyköön aiheeseen ja sitten edetköön siitä eteenpäin.

Itsellä ei auttanut yksi etsauskerta syvempiin icepick-arpiin, tilanne on jotakuinkin ennallaan. Pitäisi varmaan tehdä 5-10 käsittelyä, mutta se on käytännössä hankalaa kun töissä ei viitsisi näyttäytyä ruvet naamassa vähän väliä. Pitää ehkä kokeille johonkin kasvojen sivussa olevaan arpeen useita etsauksia, niin näkisi auttaako se lopulta niin hyvin että kannattaa tehdäa useasti näkyvillekin paikoille ja kärsiä ruvista.

Tällä hetkellä naama kuoriutumassa schrammekin jäljiltä... ko. hoito ei auta kuoppa-arpiin juurikaan, mutta muuten tekee ihosta kuulakkaamman ja pienentää ihohuokosia. Toipuminen myös mukavan nopeaa. Onko joku muuten kokeillut netistä tilattavaa Home peel- yrittikuorintaa joka tehdään kotona? Schrammekin kilpailijasta siis kyse.

• DIY-etsaaja
        toinen etsaaja kirjoitti:

Itsellä ei auttanut yksi etsauskerta syvempiin icepick-arpiin, tilanne on jotakuinkin ennallaan. Pitäisi varmaan tehdä 5-10 käsittelyä, mutta se on käytännössä hankalaa kun töissä ei viitsisi näyttäytyä ruvet naamassa vähän väliä. Pitää ehkä kokeille johonkin kasvojen sivussa olevaan arpeen useita etsauksia, niin näkisi auttaako se lopulta niin hyvin että kannattaa tehdäa useasti näkyvillekin paikoille ja kärsiä ruvista.

Tällä hetkellä naama kuoriutumassa schrammekin jäljiltä... ko. hoito ei auta kuoppa-arpiin juurikaan, mutta muuten tekee ihosta kuulakkaamman ja pienentää ihohuokosia. Toipuminen myös mukavan nopeaa. Onko joku muuten kokeillut netistä tilattavaa Home peel- yrittikuorintaa joka tehdään kotona? Schrammekin kilpailijasta siis kyse.

Laitan muutaman kuvan itse-etsatuista arvista joulun jälkeen, jotta näette miten homma toimii..

• toinen etsaaja
        DIY-etsaaja kirjoitti:

Laitan muutaman kuvan itse-etsatuista arvista joulun jälkeen, jotta näette miten homma toimii..

Joo olis tosi mukava nähdä sun kuvia ja tuloksia, laitahan näkyville kun ehdit!

• toinen etsaaja
        DIY-etsaaja kirjoitti:

Hienoa jos saat kuvia näkyville, odotan innolla!

• oikeustieteilijä

Hienoa jos saat kuvia näkyville, odotan innolla!

Ihan vain sinulle kuvia pian laittavalle tiedoksi:

TCA-hapot ovat Suomessa laittomia. Niiden käyttöön on oikeus vain lääkäreillä. Siksi niitä ei myydä apteekeissa, marketeissa eikä suomalaisissa nettikaupoissa. Niiden maahantuonti on rikos. Mikäli tullissa jäät kiinni aineen tilaamisesta, joudut rikosoikeudelliseen vastuuseen tullimääräysten rikkomisesta ja laittomasta maahantuonnista.

Siitä vain kuvia laittamaan!

• dsfseg d
        oikeustieteilijä kirjoitti:

Ihan vain sinulle kuvia pian laittavalle tiedoksi:

TCA-hapot ovat Suomessa laittomia. Niiden käyttöön on oikeus vain lääkäreillä. Siksi niitä ei myydä apteekeissa, marketeissa eikä suomalaisissa nettikaupoissa. Niiden maahantuonti on rikos. Mikäli tullissa jäät kiinni aineen tilaamisesta, joudut rikosoikeudelliseen vastuuseen tullimääräysten rikkomisesta ja laittomasta maahantuonnista.

Siitä vain kuvia laittamaan!

No missäs ne kuvat on? Taisi mennä jouluna ihan pipariksi koko etsaus. Kyllä ne pieleenmenneet kotilääkärikokeilutkin kelpaa!

Tai oliko liian suuret puheet....

• tet456464
        dsfseg d kirjoitti:

No missäs ne kuvat on? Taisi mennä jouluna ihan pipariksi koko etsaus. Kyllä ne pieleenmenneet kotilääkärikokeilutkin kelpaa!

Tai oliko liian suuret puheet....

Joo kuvia odotellen ;) Ja jotkut idiootit vielä sitten ottaa tästä neuvoja! Tilatkaa vaan aineita ja pilatkaa kasvonne.

• Aloittaja
        tet456464 kirjoitti:

Joo kuvia odotellen ;) Ja jotkut idiootit vielä sitten ottaa tästä neuvoja! Tilatkaa vaan aineita ja pilatkaa kasvonne.

NYT ON PAHIN MAHDOLLINEN TAPAHTUNUT! VEDÄN SANANI TAKAISIN! YLLÄPITO POISTAKAA TÄMÄ VIESTIKETJU!

• kkiinnostunut fkgjfk
        Aloittaja kirjoitti:

NYT ON PAHIN MAHDOLLINEN TAPAHTUNUT! VEDÄN SANANI TAKAISIN! YLLÄPITO POISTAKAA TÄMÄ VIESTIKETJU!

Mitä ihmettä on tapahtunut. Eikö hoito onnistunut vaiko jotain muuta? Voitko kertoa? Ylempänä "oikeustieteilijä" kirjoittaa, että tca-hapon tilaaminen on rikos. En tiedä onko se totta noin rankasti, mutta kysyin ainetta itselleni Yliopiston apteekista, farmaseutti ei tiennyt asiasta paljon mitään mutta lupasi selvittää. Myöhemmin farmaseutti soitti, että aine on reseptivalmiste ja että sitä toimitetaan lähinnä lääkäreille, jotka tekee sillä hoitoja, ja niillekin vastaanottokäyttöön, eli ei potilaille kotiin. Ja ilmeisesti reseptilääkkeiden tilaaminen netistä ei ole laillista niin jätin asian sitten enkä yrittänyt tilata.

• Please vastaa
        Aloittaja kirjoitti:

Toivottavasti et saanut pahaa tuhoa aikaan TCA:lla vai onko yllä oleva joku pilailuviesti?

• DIY-etsaajan
        Please vastaa kirjoitti:

Toivottavasti et saanut pahaa tuhoa aikaan TCA:lla vai onko yllä oleva joku pilailuviesti?

Arvasin, että heti alkaa spekulointi, ihan sama. Tuossa on kuvia ensimmäisen käsittelyn jälkeen. Noi jälkeen-kuvat on otettu reilu viikko etsauksen jälkeen, ei voi vielä sanoa tuloksista, ei ainakaan pahempaan suuntaan mennyt. Helppo toimenpide jos vaan on järkeä ja tietoa. Varmaankin kokeilen seuraavan kerran parin kuukauden päästä uudelleen.

Niin ja vielä sen verran.. On se kumma kun yrittää tietoutta jakaa, niin heti teilataan. Voitte pitää arpiset naamanne, sillä välin kun minä niitä parantelen ;)

http://tcahoito.blogspot.com/2009/12/tcata.html

• DIY-etsaaja
        DIY-etsaajan kirjoitti:

Arvasin, että heti alkaa spekulointi, ihan sama. Tuossa on kuvia ensimmäisen käsittelyn jälkeen. Noi jälkeen-kuvat on otettu reilu viikko etsauksen jälkeen, ei voi vielä sanoa tuloksista, ei ainakaan pahempaan suuntaan mennyt. Helppo toimenpide jos vaan on järkeä ja tietoa. Varmaankin kokeilen seuraavan kerran parin kuukauden päästä uudelleen.

Niin ja vielä sen verran.. On se kumma kun yrittää tietoutta jakaa, niin heti teilataan. Voitte pitää arpiset naamanne, sillä välin kun minä niitä parantelen ;)

http://tcahoito.blogspot.com/2009/12/tcata.html

En muuten enää täällä tietoutta jakele, koska perkele heti teilataan. Jumaliste sen kerran kun voi arvista hankkiutua helposti ja halvalla (LUIT OIKEIN), niin heti aletaan itkemään ja valittamaan kaikesta turhasta. Jos sulla ei ole pokkaa kokeilla TCA:ta itse, se on ok, mutta turha alkaa mulle valittamaan laittomuudesta jne.

Meikällä on ollut noi arvet jo 13 vuotta, jos mulla on toimiva keino hankkiutua niistä eroon, niin miksi ihmeessä mä sitä panttaisin muilta?! Monta kertaa nuorena mietin itsaria noiden arpien takia. Nyt mulle inistään netissä siitä, kun yritän auttaa aknearvista kärsiviä.

Jokainen omalla vastuullaa laittaa naamalle, mitä haluaa, ihan sama mulle! TCA kuitenkaan auttaa melko lailla arpiin ja se on jo todistettu moneen otteeseen.

• oikeustieteilijä
        DIY-etsaaja kirjoitti:

En muuten enää täällä tietoutta jakele, koska perkele heti teilataan. Jumaliste sen kerran kun voi arvista hankkiutua helposti ja halvalla (LUIT OIKEIN), niin heti aletaan itkemään ja valittamaan kaikesta turhasta. Jos sulla ei ole pokkaa kokeilla TCA:ta itse, se on ok, mutta turha alkaa mulle valittamaan laittomuudesta jne.

Meikällä on ollut noi arvet jo 13 vuotta, jos mulla on toimiva keino hankkiutua niistä eroon, niin miksi ihmeessä mä sitä panttaisin muilta?! Monta kertaa nuorena mietin itsaria noiden arpien takia. Nyt mulle inistään netissä siitä, kun yritän auttaa aknearvista kärsiviä.

Jokainen omalla vastuullaa laittaa naamalle, mitä haluaa, ihan sama mulle! TCA kuitenkaan auttaa melko lailla arpiin ja se on jo todistettu moneen otteeseen.

Tottakai jokainen tekee omalla vastuullaan mitä huvittaa! Laittaa herskaa suoneen tai nappaa ekstasinapin! Siitä vaan. Olo paranee varmasti.

En ole väittänyt, että TCA ei auttaisi arpiin. Sanoin vain, että sitä saa käyttää vain laillistettu lääkäri. Samoin, kuin ns. huumeiksi luettavia lääkkeitä saa määrätä vain laillistettu lääkäri. Toki kuka tahansa voi tuoda kokaiinia peräsuolessaan.

Olet syyllistynyt rikokseen. TCAn tilaaminen Suomeen on rikos. Siinä ei auta kitinät.

• wrwr34r3r3

Tottakai jokainen tekee omalla vastuullaan mitä huvittaa! Laittaa herskaa suoneen tai nappaa ekstasinapin! Siitä vaan. Olo paranee varmasti.

En ole väittänyt, että TCA ei auttaisi arpiin. Sanoin vain, että sitä saa käyttää vain laillistettu lääkäri. Samoin, kuin ns. huumeiksi luettavia lääkkeitä saa määrätä vain laillistettu lääkäri. Toki kuka tahansa voi tuoda kokaiinia peräsuolessaan.

Olet syyllistynyt rikokseen. TCAn tilaaminen Suomeen on rikos. Siinä ei auta kitinät.

Todella huonoja kuvia, menkää vaan suoraan ammattilaiselle lääkäriin. Sieltä saa vielä viikon sairaslomaakin.

• ihmettelijä vaan
        wrwr34r3r3 kirjoitti:

Todella huonoja kuvia, menkää vaan suoraan ammattilaiselle lääkäriin. Sieltä saa vielä viikon sairaslomaakin.

Mä en huomannut kuvissa yhtään mitään eroa!

Onkohan aine ollut sitä mitä tekijä oletti tilaavansa. Tuskin kennelläkään on mitään kotilaboratoorioita, jossa voi tarkastaa tuotteen laadun tai TCA-pitoisuuden.

Ja jos tekijä ajatteli tilanneensa 100%tca-happoa, niin olisihan se etsattu reikä palanut tuolla hapolla aivoihin asti? Joten kyseessä taoisi olla joku suolavesi vaan?

• jotain-rajaa-meilail
        DIY-etsaaja kirjoitti:

Ihan ok että jaat tietoa täällä ja kiitos siitä, kun jaksoit kuvatkin laittaa. Keskustelupalstoilla saa aina silloin tällöin rumaa palautetta, vaikka kirjoittajan tarkoitus on hyvä. Nimimerkin suojista on helppo räksyttää. Olen itsekin oman osani saanut. Jos tuloksesi ei ole vielä mitenkään mullistavat, niin eihän se ollutkaan vasta kuin se ensimmäinen hoito? Eikö niin. Sarjahoidosta kysymys. Varovainen silti kannattaa aineen kanssa olla, mieluiten vaikka vähän kevyempi hoito mutta sarjana, olen tullut siihen tulokseen.

• toinen etsaaja
        jotain-rajaa-meilail kirjoitti:

Ihan ok että jaat tietoa täällä ja kiitos siitä, kun jaksoit kuvatkin laittaa. Keskustelupalstoilla saa aina silloin tällöin rumaa palautetta, vaikka kirjoittajan tarkoitus on hyvä. Nimimerkin suojista on helppo räksyttää. Olen itsekin oman osani saanut. Jos tuloksesi ei ole vielä mitenkään mullistavat, niin eihän se ollutkaan vasta kuin se ensimmäinen hoito? Eikö niin. Sarjahoidosta kysymys. Varovainen silti kannattaa aineen kanssa olla, mieluiten vaikka vähän kevyempi hoito mutta sarjana, olen tullut siihen tulokseen.

Naurettavaa paasaamista noi laittomuusjutut, Suomessa nyt kielletään pykälillä ja asetuksilla kaikki mahdollinen. Onhan se nähty muissakin asioissa miten kansalaisia holhotaan eikä luoteta ihmisten omaan järjenkäyttöön.

Laitontahan on myös esim. tilata nettikaupasta ulkomailta tavallista kosmetiikkaa Suomen hintoja halvemmalla ja jättää niistä verot maksamatta. Näinhän homma siis tavallisesti menee, jos tulli ei ratsaa pakettia ja se vain tippuu postiluukusta. Kukaan tuskin itse tuossa vaiheessa ottaa yhteyttä viranomaisiin ja vaatii saada maksaa verot :D Itse ainakin jatkan tilailua hyvällä omallatunnolla! Näin melko pienituloisena rahaa säästyy muuhunkin.

Enkä lähtisi vertaamaan kosmeettisia tuotteita huumeisiin, ne kun eivät liity asiaan millään tavalla.

• toinen etsaaja

Naurettavaa paasaamista noi laittomuusjutut, Suomessa nyt kielletään pykälillä ja asetuksilla kaikki mahdollinen. Onhan se nähty muissakin asioissa miten kansalaisia holhotaan eikä luoteta ihmisten omaan järjenkäyttöön.

Laitontahan on myös esim. tilata nettikaupasta ulkomailta tavallista kosmetiikkaa Suomen hintoja halvemmalla ja jättää niistä verot maksamatta. Näinhän homma siis tavallisesti menee, jos tulli ei ratsaa pakettia ja se vain tippuu postiluukusta. Kukaan tuskin itse tuossa vaiheessa ottaa yhteyttä viranomaisiin ja vaatii saada maksaa verot :D Itse ainakin jatkan tilailua hyvällä omallatunnolla! Näin melko pienituloisena rahaa säästyy muuhunkin.

Enkä lähtisi vertaamaan kosmeettisia tuotteita huumeisiin, ne kun eivät liity asiaan millään tavalla.

Ja vielä pieni lisäys TCA:n tehoon ja varovaisuuteen liittyen...
        Tuskin ainetta edes lähtee tilaamaan kukaan sen käyttöön perehtymätön. Itse ainakin kävin ekalla kerralla lääkärin käsiteltävänä, jotta näin miten iho reagoi. Kokeilua voi myös tehdä niin pienelle ihoalueelle, ettei suurta vahonkoa voi tapahtua, vaikka "mokaisi" jotenkin.

Itse ainakin luotan enemmän omiin tuntemuksiini ja lukemaani kuin esim. kosmetologeihin tai eräisiin lääkäreihin. Eräässä hoidossa kerran kosmetologin apulainen "unohti" hapot naamalleni liian pitäkäksi aikaa ja seurauksena oli pahat palovammat jotka vuotivat kudosnestettä päiväkausia. Että se niistä ammatti-ihmisistä!

• oikeustieteilijä

Ja vielä pieni lisäys TCA:n tehoon ja varovaisuuteen liittyen...
        Tuskin ainetta edes lähtee tilaamaan kukaan sen käyttöön perehtymätön. Itse ainakin kävin ekalla kerralla lääkärin käsiteltävänä, jotta näin miten iho reagoi. Kokeilua voi myös tehdä niin pienelle ihoalueelle, ettei suurta vahonkoa voi tapahtua, vaikka "mokaisi" jotenkin.

Itse ainakin luotan enemmän omiin tuntemuksiini ja lukemaani kuin esim. kosmetologeihin tai eräisiin lääkäreihin. Eräässä hoidossa kerran kosmetologin apulainen "unohti" hapot naamalleni liian pitäkäksi aikaa ja seurauksena oli pahat palovammat jotka vuotivat kudosnestettä päiväkausia. Että se niistä ammatti-ihmisistä!

Mites ne hapot voi naamalle unohtua? Kokoajanhan jankutatte, että se on itseneutralisoituva happo! Ei niitä tarvii pois pyyhkiä tai neutralisoida millään. Happoja ei siis voi kuvaamallasi tavalla "unohtaa" naamaan.

Menee uskottavuus koko jutuistanne...

Ja mikä tulee huumeiden ja tca:n ja kosmetiikan vertailuun. Erohan on päivänselvä! Kosmetiikan käyttämiseksi ei tarvitse olla laillistettu lääkäri, sitä saa laittaa ripsiväriä ja huulipunaa kuka vaan, samoin kuin ostaa niitä marketista. Mutta huumeiski luokiteltavien lääkkeiden sekä tca:n tilaus ja käyttö, on ainoastaan luvallista lääkäreille potilaiden hoidossa.

Joten rikollista puuhaa on! Yhtä rikollista kuin huumeiden salakuljetus ja käyttö.

• DIY-etsaaja

Mites ne hapot voi naamalle unohtua? Kokoajanhan jankutatte, että se on itseneutralisoituva happo! Ei niitä tarvii pois pyyhkiä tai neutralisoida millään. Happoja ei siis voi kuvaamallasi tavalla "unohtaa" naamaan.

Menee uskottavuus koko jutuistanne...

Ja mikä tulee huumeiden ja tca:n ja kosmetiikan vertailuun. Erohan on päivänselvä! Kosmetiikan käyttämiseksi ei tarvitse olla laillistettu lääkäri, sitä saa laittaa ripsiväriä ja huulipunaa kuka vaan, samoin kuin ostaa niitä marketista. Mutta huumeiski luokiteltavien lääkkeiden sekä tca:n tilaus ja käyttö, on ainoastaan luvallista lääkäreille potilaiden hoidossa.

Joten rikollista puuhaa on! Yhtä rikollista kuin huumeiden salakuljetus ja käyttö.

Jaahas.. Töistä juuri tulleena uuvuttaa, mutta kommentoin kuitenkin. Eli ensimmäinen kerta oli kyseessä ja käytin 30% TCA liuosta. Tottahan se on, että ensimmäisen kerran jälkeen en ole ainakaan vielä huomannut isompaa eroa. HUOM! Nyt on siis vasta noin kaksi viikkoa kulunut etsauksesta.. Ohöm, iho ei parane hetkessä.. Kollageenin lisääntyminen arven pohjalle vie oman aikansa. Nyt käsitellyt arvet on punaisia, joten parantumisprosessi on vielä vaihessa.

Ihotautilääkäritkin tietävät, että viimeistään n. 2kk kieppeillä muutoksia on havaittavissa, jos niitä on tullakseen. Mulla on sen verran syvät arvet, että tuolla miedolla 30% TCA liuoksella saa monet kerrat etsata, ennen kuin on huomattavia tuloksia nähtävissä. Masentavaa, mutta parasta pelata varman päälle miedommalla liuoksella.

Voin sanoa, että mun aknearvet harmittaa jokaikinen päivä. Monta kertaa olen itkenyt oman naamani takia. Ohimoissa on noi pahimmat arvet. Minä ainakin jatkan kokeilemista, vaikka tie on pitkä. Mutta onnea ja jaksamista muille aknesta ja aknearvista kärsiville. Anteeksi aiempi avautumiseni. Tuntui vaan niin pahalta kuulla heti negatiivista palautetta. Tutustukaa ihmiset aiheeseen, ennen kuin tuomitsette suoralta kädeltä. Uskokaa pois, minä en missään nimessä halua kenenkään aiheuttavan lisää tuhoa naamalle. Käykää mielummin ihotautilääkärillä, jos siltä tosiaan tuntuu. Mulle tämä itsehoito käy ja jatkan pienin askelin eteenpäin. Hyvää uutta vuotta itse kullekin! :)

• toinen etsaaja
        DIY-etsaaja kirjoitti:

Jaahas.. Töistä juuri tulleena uuvuttaa, mutta kommentoin kuitenkin. Eli ensimmäinen kerta oli kyseessä ja käytin 30% TCA liuosta. Tottahan se on, että ensimmäisen kerran jälkeen en ole ainakaan vielä huomannut isompaa eroa. HUOM! Nyt on siis vasta noin kaksi viikkoa kulunut etsauksesta.. Ohöm, iho ei parane hetkessä.. Kollageenin lisääntyminen arven pohjalle vie oman aikansa. Nyt käsitellyt arvet on punaisia, joten parantumisprosessi on vielä vaihessa.

Ihotautilääkäritkin tietävät, että viimeistään n. 2kk kieppeillä muutoksia on havaittavissa, jos niitä on tullakseen. Mulla on sen verran syvät arvet, että tuolla miedolla 30% TCA liuoksella saa monet kerrat etsata, ennen kuin on huomattavia tuloksia nähtävissä. Masentavaa, mutta parasta pelata varman päälle miedommalla liuoksella.

Voin sanoa, että mun aknearvet harmittaa jokaikinen päivä. Monta kertaa olen itkenyt oman naamani takia. Ohimoissa on noi pahimmat arvet. Minä ainakin jatkan kokeilemista, vaikka tie on pitkä. Mutta onnea ja jaksamista muille aknesta ja aknearvista kärsiville. Anteeksi aiempi avautumiseni. Tuntui vaan niin pahalta kuulla heti negatiivista palautetta. Tutustukaa ihmiset aiheeseen, ennen kuin tuomitsette suoralta kädeltä. Uskokaa pois, minä en missään nimessä halua kenenkään aiheuttavan lisää tuhoa naamalle. Käykää mielummin ihotautilääkärillä, jos siltä tosiaan tuntuu. Mulle tämä itsehoito käy ja jatkan pienin askelin eteenpäin. Hyvää uutta vuotta itse kullekin! :)

Tiedoksi "oikeustieteilijälle", että edellä mainitsemaani kosmetologin mokaamaa arpihoitoa ei tehty tca-hapolla, vaan jollakin toisella aineella. En edes tiedä millä se tehtiin, koska siitä on jo aikaa enkä vielä tuolloin ollut perehtynyt näihin asioihin lainkaan.
        Tca on siis edelleen itsensä neutraloiva happo. Mutta paljastit edellisessä tietämättömyytesi aiheesta, joten turha tässä kinastella päivänselvistä asioista.
        Ketjun aloittaja yrittää vain auttaa muita samasta ongelmasta kärsiviä. Ei luulisi olevan sinun ongelmasi millään lailla, mutta pätemisentarve tuntuu olevan kova. Onnea uralle :)

• oikeustieteilijä

Tiedoksi "oikeustieteilijälle", että edellä mainitsemaani kosmetologin mokaamaa arpihoitoa ei tehty tca-hapolla, vaan jollakin toisella aineella. En edes tiedä millä se tehtiin, koska siitä on jo aikaa enkä vielä tuolloin ollut perehtynyt näihin asioihin lainkaan.
        Tca on siis edelleen itsensä neutraloiva happo. Mutta paljastit edellisessä tietämättömyytesi aiheesta, joten turha tässä kinastella päivänselvistä asioista.
        Ketjun aloittaja yrittää vain auttaa muita samasta ongelmasta kärsiviä. Ei luulisi olevan sinun ongelmasi millään lailla, mutta pätemisentarve tuntuu olevan kova. Onnea uralle :)

Toki minä tiedän tca:n olevan itseneutralisoituva, mitään muuta en ole käsittääkseni sanonut. Todistusaineistokin (heh) on ylhäällä luettavissa ihan jokaisella.

Itse puhuit happojen unohtumisesta naamaasi, yhteydessä, jossa puhut tca.sta, joten mihin muuhunkaan sen yhdistää? Vaikka eihän tosin kosmetologeilla ole oikeutta noihin hoitoihin. Mutta katsos, siinä se lipsahdus tulikin. Tarinat menee ristiin, joten mihinkään ei voi enää uskoa.

Olen varmasti oikealla alalla, ja aion myös menestyä! Onnella ei juuri ole sen suhteen merkitystä, ainoastaan kyvykkyydellä nähdä ja oivaltaa mm. epäjohdonmukaisuuksia.

• toinen etsaaja

Toki minä tiedän tca:n olevan itseneutralisoituva, mitään muuta en ole käsittääkseni sanonut. Todistusaineistokin (heh) on ylhäällä luettavissa ihan jokaisella.

Itse puhuit happojen unohtumisesta naamaasi, yhteydessä, jossa puhut tca.sta, joten mihin muuhunkaan sen yhdistää? Vaikka eihän tosin kosmetologeilla ole oikeutta noihin hoitoihin. Mutta katsos, siinä se lipsahdus tulikin. Tarinat menee ristiin, joten mihinkään ei voi enää uskoa.

Olen varmasti oikealla alalla, ja aion myös menestyä! Onnella ei juuri ole sen suhteen merkitystä, ainoastaan kyvykkyydellä nähdä ja oivaltaa mm. epäjohdonmukaisuuksia.

Herää kysymys mitä ihmettä ylipäänsä teet tällä palstalla, jos ei ole muuta kuin negatiivista sanottavaa keskutelun kohteena olevasta aiheesta? Osallistuisit mieluummin omaa elämääsi koskettaviin keskusteluihin.

• tcassa käynyt

Herää kysymys mitä ihmettä ylipäänsä teet tällä palstalla, jos ei ole muuta kuin negatiivista sanottavaa keskutelun kohteena olevasta aiheesta? Osallistuisit mieluummin omaa elämääsi koskettaviin keskusteluihin.

Paljon helpommalla pääsee kun menee lääkärin käsiteltäväksi! Siis ei tarvitse kuin 2 kertaa ja vakavatkin arvet katoavat kokonaan :) Mulla toinen kerta kohta, sitten laitan tuohon omaan ketjuuni lisää kuvia. Itsekään en kyllä alkaisi näin vakavan aiheen kanssa itse säätelemään, mutta kukin tavallaan.

• DIY-etsaaja
        tcassa käynyt kirjoitti:

Paljon helpommalla pääsee kun menee lääkärin käsiteltäväksi! Siis ei tarvitse kuin 2 kertaa ja vakavatkin arvet katoavat kokonaan :) Mulla toinen kerta kohta, sitten laitan tuohon omaan ketjuuni lisää kuvia. Itsekään en kyllä alkaisi näin vakavan aiheen kanssa itse säätelemään, mutta kukin tavallaan.

Hei!

Olisi mukava nähdä myös kuvia lääkärissä käyneiden keskuudesta. Näkisi, että onko se vaivan väärti käydä lääkärillä. Itse tilasin TCA:ta luotettavasta paikasta, sieltä saa max.30% TCA:ta. Sertifikaatit löytyvöt jne, kyseinen liike myy myös muitakin ihonhoitotuotteita. Pakko myöntää, että vain puoskarikaupat myyvät tätä vahvempia pitoisuuksia.

Olen itse valmis käymään lääkärillä, jos näen todisteita että eroavaisuutta on huomattavasti DIY-menetelmän ja lääkärin hoidon välillä. Eli laittakaahan tekin niitä kuvia ja mielummin tarkempia kuin mitä minulla on :) :)

• Sekalaista asiaa
        DIY-etsaaja kirjoitti:

TCA on kielletty aine EU:n alueella kosmetiikkatuotteissa. Ihon happokuorintaan TCA:ta myydään USA:ssa, Uusi-Seelannissa jne. TCA on EU:ssa sallittu teollisuuskemikaali. Kyseiseen tarkoitukseen TCA:ta saa ostettua EU-alueelta, myös Suomesta. (HUOM: Älkää käyttäkö sitä iholle, ei ole ihan näin yksioikoinen juttu!)

Jos TCA:ta tilaa maahan, niin kyseessä ei olekaan sama asia kuin esim. meikkipuuterin tilaaminen vaan kemikaalin maahantuominen, jolle on tiukat vaatimukset kemikaalilaissa - eikä niitä yksittäinen tilaaja pysty täyttämään. Tämän oikeustieteilijäkin olisi voinut selvemmin ilmaista, ellei olisi ollut tukehtumaisillaan paskantärkeyteensä.

Jottei tulli avaisi lähetystä, USA:n nettikauppiaat kirjoittavat lähetykseensä sisällöksi "facial cosmetics" tms ympäripyöreätä. Paitsi että osa kosmetiikkamyyjistä kieltäytyy myymästä EU-alueelle, koska ilmeisesti USA:ssa kyseisen väärän tiedon antaminen voi tuottaa myyjälle hankaluuksia.

Hoitoa tekevät ihotautilääkärit käyttävät erilaista TCA:ta kuin kotona itseänsä kuorivat. Tarkemman seoksen saat kysymällä ihotautilääkäriltä, mutta tuskinpa kertovat :) Ainakin heillä lienee TCA:han seostettuna jotain muuta happoa ja liuoksen pH on eri. Lisäksi he voivat käyttää vahvempaa happoa (ei, vahvuus ei riipu pelkästä prosenttiluvusta), koska itseneutraloituminenhan ei ole niin tärkeää, kun syöpymistä seuraa kaiken aikaa ihotautien erikoislääkäri, jolla on valmius neutraloida happo, jos kuorinta etenee liian syvälle.

Hra. Oikeustieteilijän pitäisi urallaan keskittyä ehkäisemään laitonta TCA:n maahantuontia , jottei meidän nuoriso vetelisi tuolla huudseilla "kamaa" naamaan tai ettei TCA-liigat tuottaisi laittomasti aasialaisia prostituoituja tänne huoraamaan. TCA:han koukuttaa käyttäjänsä niin että kertakäyttö johtaa toiseen, kolmanteen... jopa viidenteen kertaan!!! Ja porttiteorian mukaan ollaan kohta nenäleikkauksissa, kohotuksissa, silikonitissioperaatioissa jne. Lapset joutuvat näkäisinä kerjuulle, kun äidit ja isät vaan hapottavat naamojaan. Vieroitusoireetkin on kamalat, melkein meinaa koko naama tippua. Ja se kauhea naaman kutina edellyttäisi autoillessa 80-lätkää takaikkunaan - ei kun kortti kaiken varalta pois. Vieroitushoitona valvotuissa oloissa ihotautilääkärin tekemiä kuorintoja aina vaan miedommilla pitoisuuksilla. Ilman vieroitusta kuolema uhkaa, kun jäljelle jää vain paljas pääkallo. BÖÖÖÖ!

• marsussss
        DIY-etsaaja kirjoitti:

Hei! Mistä saisin tilata TCA:n. Olen kokeillut vaikka mitä, mikään ei autta

• Sekalaista asiaa

Kiitos vielä aloittajalle! Et ole ainoa, joka tuota kuorintaa kokeilee itse. Hienoa, että kerrot kokemuksistasi! Toivottavasti saat toivomiasi tuloksia.

Olen itse kokeillut kyseistä kuorintaa ihan itse. (Tunnustan tämän, vaikka hra. Oikeutieteilijä nyt rinnastaa minut huumerikolliseen.) Aloitin hyvin varovasti, mutta sain erittäin rohkaisevia tuloksia. Ja mun naamassani on sentään joka ainoa arpityyppi edustettuna.

Olen ehtinyt kokeilla kaikki mahdolliset hoidot, ml. laserhionta. En edes uskalla laskea, paljonko tämän aknenaaman hoitoon on uponnut rahaa. Kun enimmäkseen on joutunut maksamaan tyhjistä lupauksista, oli tämä puoli-ilmaisen kokeilun tulos miellyttävä yllätys.

• Masa xx

Täytyy sanoa, että aika rohkea olet, kun olet tuota itse mennyt kokeilemaan. Toivottavasti saat hyviä tuloksia aikaan! Itse olen käynyt tca-kuorinnassa nelisen kertaa ihotautilääkärillä Suomessa. Viime kerralla, kun olin Aasiassa käymässä, niin kävin paikallisessa kauneudenhoitolaitoksessa, jossa oli laserit ja vehkeet ja siellä olivat sitä mieltä, että derma roller olisi paras vaihtoehto minulle. Harmi vaan, että pääsin testaamaan sitä vain kerran mutta ei siitä ainakaan mitään haittaa ollut.

• Masa xx
        Masa xx kirjoitti:

Täytyy sanoa, että aika rohkea olet, kun olet tuota itse mennyt kokeilemaan. Toivottavasti saat hyviä tuloksia aikaan! Itse olen käynyt tca-kuorinnassa nelisen kertaa ihotautilääkärillä Suomessa. Viime kerralla, kun olin Aasiassa käymässä, niin kävin paikallisessa kauneudenhoitolaitoksessa, jossa oli laserit ja vehkeet ja siellä olivat sitä mieltä, että derma roller olisi paras vaihtoehto minulle. Harmi vaan, että pääsin testaamaan sitä vain kerran mutta ei siitä ainakaan mitään haittaa ollut.

ja vielä jatkoa: rollerin sain mukaani, eikä se ollut mikään aito ja alkuperäinen derma roller vaan joku ihan muu mutta neulat olivat 1,5 mm. Periaatteessa houkuttaisi kokeilla sitä itse mutta en ole varma tiedänkö siitä tarpeeksi..

• kotietsaaja
        Masa xx kirjoitti:

ja vielä jatkoa: rollerin sain mukaani, eikä se ollut mikään aito ja alkuperäinen derma roller vaan joku ihan muu mutta neulat olivat 1,5 mm. Periaatteessa houkuttaisi kokeilla sitä itse mutta en ole varma tiedänkö siitä tarpeeksi..

Itse ollessani äitiyslomallla tilasin netistä tca-happoa pitoisuudeltaan 18%..Eipä auttanut arpiin..Sitten 30% yritin etsata, mutta tilanne ennallaan..Mulle on tehty myös yksi tca kuorinta etsauksineen Suomessa, mutta etsauksiin käytettiin vain 30 % happoa.Viimeisin kokeiluni on fraktionaalinen laserhoito ja pettymys sekin..Nyt en enää tiedä, mitä tekisin.Pitänee varmaan matkustaa Jenkkeihin, missä etsaavat kunnon pitoisuuksilla.En taida uskaltaa itse kokeilla vahvempia pitoisuuksia etsaukseen.

• DIY-etsaaja
        kotietsaaja kirjoitti:

Itse ollessani äitiyslomallla tilasin netistä tca-happoa pitoisuudeltaan 18%..Eipä auttanut arpiin..Sitten 30% yritin etsata, mutta tilanne ennallaan..Mulle on tehty myös yksi tca kuorinta etsauksineen Suomessa, mutta etsauksiin käytettiin vain 30 % happoa.Viimeisin kokeiluni on fraktionaalinen laserhoito ja pettymys sekin..Nyt en enää tiedä, mitä tekisin.Pitänee varmaan matkustaa Jenkkeihin, missä etsaavat kunnon pitoisuuksilla.En taida uskaltaa itse kokeilla vahvempia pitoisuuksia etsaukseen.

Jep, jep.. Nyt on kulunut useampi kuukausi TCA:lla etsaamisesta, käytin 30% liuosta. Tuloksena on hieman, vain hieman matalemmat arvet. Edistystä on siis syntynyt, mutta liian hitaasti ja vähän. Kaiken lisäksi arvet punoittavat vieläkin. TCA on tällä hetkellä paras hoitokeino kuoppa-arpiin, mutta sekin on liian tehoton :( Kyllähän tämä vituttaa olla arpinaama, kele..

• He_di
        DIY-etsaaja kirjoitti:

Jep, jep.. Nyt on kulunut useampi kuukausi TCA:lla etsaamisesta, käytin 30% liuosta. Tuloksena on hieman, vain hieman matalemmat arvet. Edistystä on siis syntynyt, mutta liian hitaasti ja vähän. Kaiken lisäksi arvet punoittavat vieläkin. TCA on tällä hetkellä paras hoitokeino kuoppa-arpiin, mutta sekin on liian tehoton :( Kyllähän tämä vituttaa olla arpinaama, kele..

Hienoa kuitenkin, että jotain edistystä on tapahtunut, onnitelut siitä ja kiitokset kertomusketjustasi, sitä on ollut kiva seurata!

Miksiköhän toisille tepsii TCA ja toisille ei? Ihotautilääkäri teki minulle keskisyvän kuorinnan niin täysillä kuin ihoni kesti (18% TCA). Toimenpide oli järkyttävän kivulias: sain vielä pari päivää kuorinnan jälkeen sydämen rytmihäiriöitä, oli melkoinen stressi elimistölle. Yhtään vahvempaa käsittelyä en olisi kestänyt. Mutta kärsimyksen tulos oli täysi nolla. Kasvoni ovat edelleen täynnä icepick-kuoppia ja muutamia laajempia acne-arpia. Minkäänlaista huokosten/arpien pienentymistä/madaltumista ei tapahtunut. Ihoni on rasvainen ja paksu, jollaisen pitäisi olla juuri otollinen TCA-käsittelylle. Ja osa kuopista on suht' tuoreita, luulisi että edes niihin olisi tehonnut.

Kai meikäläinen vielä seitsemänkymppisenäkin puristelee jatkuvasti talilla täyttyviä jättihuokosista, kuten äitinikin :(

• KäynTCAssakoska

Ajattelin käydä Tampereella TCA Cross-hoidossa. Kysymyksenä, että miten tuo vaikuttaa tummiin punertaviin/ruskeisiin läiskiin? Tiedän ettei TCA auta läiskiin jotka ovat syntyneet katkenneista verisuonista mutta minulla ei ole tätä ongelmaa.

• tca

Siis osaisiko nyt joku kertoa luotettavan nettikaupan mistä voisi tilata toimivaa happoa?

• Happokuorinta kotona

Itse olen tilannut www.mandyswakeupwithmakeup.co.uk ja www.makeupartistschoice.com. Tulevat suoraan postilaatikkoon.

Kannattaa katsoa youtubesta näistä happohoidoista.

• Anonyymi

Minulla on naamassa syvä viiltohaava, joka tuli lasinsirusta. Toimiikohan tämä myös siihen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7725
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1945
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1900
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      879
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      802
    Aihe