Saimaanharjun vanhemmat.

lehtiskä

Joko nyt silmänne aukeavat nuortenne suhteen? Kannattaisiko miettiä, mitä se jälkikasvu puuhaa raitilla.
Suorastaan hävytöntä, että pitää sotkea ja särkeä uusia paikkoja.
Menikö viesti perille, kun pääsivät E-S:n etusivun uutiseen. Tehkää jotakin, ennenkuin on myöhäistä.

16

1203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurppu
      • kuntalainen oon

        opiskeltukin lonkalta, kun nuoriso ei tiedä missä asuu. Tietäisköhän niiden vanhemmatkaan, missä asuvat,jos hekin kuvittelevat olevansa Lappeenrantalaisia.


      • ruudin keksiälle vas
        kuntalainen oon kirjoitti:

        opiskeltukin lonkalta, kun nuoriso ei tiedä missä asuu. Tietäisköhän niiden vanhemmatkaan, missä asuvat,jos hekin kuvittelevat olevansa Lappeenrantalaisia.

        ETELÄ-SAIMAAN kirjoittajat eivät kirjoita sitä mitä haastattelussa sanotaan kirjaimellisesti!!!PÖLLÖ!!kukaan nuorista ei varmasti ole sanonut asiaa noin miten se lehteen oli laitettu!!!


    • pqiwnv

      Etelä-saimaan juttu oli aivan älytön. Tänään oli yleisönosastolla rehtorin vastine jutulle. Saimaanharjulla on pääasiassa ollut erittäin asiallista porukkaa, eikä varsinaisia ylilyöntejä ole tapahtunut. Kannabista siellä varmasti palaa samoin, kun muuallakin, mutta nuorison vetäminen tähän syyllisiksi on aika turhaa. Ne urheilukentän "legalaze it" tekstit samoin kun se tienlaidan betonia koristava hampunlehti ovat olleet siellä jo vuosia.

      Toivoisin, että oltaisiin vähemmän huolissaan yhteisöllisista nuorisoporukoista, joissa kuitenkin toimitaan hyvässä hengessä ja opitaan elämää. Enemmän minua ainakin huolestuttaisi, jos nuoret olisivat hiljaa sulkeutuneina omaan elämäänsä ja ajatuksiinsa ilman yhteisöllistä elämää. Tämä kehitys voi olla tulevaisuutta, kun ylisosiaalinen internet luo verkostoja, jossa tukea saa mille tahansa älyttömyydelle. Nuoriso keskuudessaan osaa kuitenkin määrittää oikeaa ja väärää toimintaa varsin kiitettävästi.

      • ent.asiakas

        Milloikahan se näkyisi jotenki, se oikean ja väärän toiminnan osaaminen? Ainakaan se jengi Niivan kaupan kulmilla ei tiedä, kuinka käyttäydytään hyvin kanssaihmisiä kohtaan.
        Kyllä sinne ei mieli tee kauppaan mennä illalla, kun nämä tulevaisuuden toivot mellastavat kaupan edessä ja myös kaupassa peliautomaattien luona. Onneksi on muitakin kauppoja.
        Nyt kuulemma henkilökunta puuttuu tuohon sulkemalla automaatit, etteivät pääse pelaamaan.
        Mikä on älytöntä ja mikä ei, mutta ei savua ilman tulta.


      • mie vaan

        Kumoan tuon siun kirjoituksesi viimeisen lauseen täysin. Omin silmin olen monesti nähnyt tuon nuorten oikean ja väärän määrittämisen taidon, se on olematonta.


      • hahhahhaa

        Näitä sankareita on ihan turha puolustella. Todella, elämäähän siellä opitaan,,eikä näillä ole hajuakaan oikeasta ja väärästä, se on höpö höpöä se.


    • voi sentään

      Tulin juuri Niivan kaupasta, eikä niin kakaran kakaraa ollu missään, ei kaupan, eikä kirjaston kulmilla.
      Onko ne ryökäleet uskoon kääntyneet, vai mikä nyt mättää?

    • asiasta tietävä

      vissii sitä jottai tarttes tehä,wua ei tuo älli riitä et mitä``??Poistettasko tuo Niiva JA PC PUOTI..vai laitetaanko koko yhtenäsikoulujengin poika/tyttökotiin.Naurettavaa soopaa koko jupakka.Oikeesti!!Nuoret SAA olla nuoria.Niiden pitää olla nuoria!!ainut että nää sotkiat ja rikkojat=12-14v pitää saada vastaamaan teoistaan.Mopojengi jättäkää rauhaan!!Jos siellä muutama hurjempi on heissäkin ei se saa leimata kaikkia.Pitäisikö nuorten pyöriä äiteen ja isän kanssa soffalla 18 vuotiaaseen asti????EI IKINÄ!!! Peräkammarin elättejä me silloin heistä tehdään..kannabis teksti meni kyllä ihan överiksss..mutta näyttäisi siltä että TAIPALSAARELLAKINn joku vanha kurppa jolla ei ole omaa elämää,,täytyy alkaa kyttämään nuorten tekemisiä. Tihutyöt on siis asia erikseen.Minusta Niivankulmilla pyörimiseen ja paikkojen rikkomiseen on iso ero!!Voisivat nuoret alkaa syyttämään jo kirjoittajaa...perättömistä jutuista. Sana nuori ei tarkota rikollinen luopio luuseri .yhden tyhmyys ei saisi mennä koko yhteisön maineen pilaamiseen!!

    • metsästäjät ohoi

      koko maata vaivaava ongelma on jäteroskanuoriso, jolle ei ole annettu tippaakaan kuria eikä kasvatusta. ensi askel voisi olla julistaa nämä lainsuojattomiksi, ja metsästyskauden alkaessa nämä olisivat vapaata riistaa. tunnusmerkiksi jäteroskanuorelle käy esim. lorviminen jengissä känniaivona viikonloppuöisin.

      • 60-luvun nuori

        Viime lauantai-illan ikävän tapahtuman luulisi herättelevän vanhempia miettimään, mitä se nuori puuhaa kylänraitilla. Kallis on hinta pommin rakentelusta, jos sokeutuu loppuiäkseen.
        Toivottavasti nuoriso nyt ottaa opikseen ja lopettaa pommien väsäämisen, niin Taipalsaarella, kuin muuallakin, ennenkuin joku pääsee hengestään.
        Onhan noita pommeja rakenneltu kautta aikojen, eihän se pelkkä nykyajan tuote ole.
        Itse olen ollut pieni koululainen 60-luvun alussa, tehtiin myös pommeja ja peloteltiin niillä pimeässä liikkujia, kunnes kävi, kuin kävi. 12 vuotias poika kuoli tuollaisen omatekoisen pommin räjähdykseen ja kaksi vierellä olijaa loukkaantuivat vakavasti, heillä on ikuiset arvet kasvoissaan ja käsivarsissaan.
        Lopttakaa hyvät nuoret räjähteillä leikkiminen ja ohjeistakaa vanhemmat nuorianne niiden vaarallisuudesta.


    • kyrsiintynytasukki

      Itsekkin joskus nuorena olleena tiedän että joukossa tyhmyys tiivistyy. Mutta mielestäni viikonloppuna klo 22.00 jälkeen ei kenelläkään lapsella pitäisi olla mitään tekemistä notkua kylänraitilla.
      Vanhempien vastuu ja kiinnostus jälkikasvun tekemisiin ja missä lienee asenteeseen kaipaisi korjausta.
      Kohta perustettava vanhempainjärjestö johon kuuluu partiointia viikonloppuöisin taipalsaaren alueella.
      Varmasti on kiinnostusta.
      Eihän tästä tule mitään kun kaikki paikat rikotaan, poltetaan, sotketaan ja häiritään.
      Alkuun ulkonaliikkumisen rajoitus. Jos tämä ei toimi, aletaan ryhtyä toimiin! Oletteko mukana?

      • almatäti

        juuh, mukana ollaan! Nämä yhteiskunnan toivot ovat alkaneet hulinoida meidän uudessa kirjastossakin. Ei sielläkään enää osata käyttäytyä. Kaikki pitää pilata jollakin tavalla. Ei lusikalla voi vaatia jos on kauhalla annettu. Missäpä on kuri ja kiinnostus.


      • kuria,kuria
        almatäti kirjoitti:

        juuh, mukana ollaan! Nämä yhteiskunnan toivot ovat alkaneet hulinoida meidän uudessa kirjastossakin. Ei sielläkään enää osata käyttäytyä. Kaikki pitää pilata jollakin tavalla. Ei lusikalla voi vaatia jos on kauhalla annettu. Missäpä on kuri ja kiinnostus.

        Kunnon selkäsauna. Koivuniemenherraa persuksille ja kunnolla, eikä mitään pään silityksiä. Eihän näitä kukaan kurita, eikä saa mitään kuria niille, vanhempansakin ovat vapaan kasvatuksen tuloksia. Miten heiltä voisi vaatiakaan kunnon kasvatusta. Vanha kunnon koti/koulukuri käyttöön. Ei ennen pennut huudelleet ja haistatelleet ihmisille kylänraitilla niinkuin nyky pennut tekevät. Luulisi kotiväkeäkin hävettävän lastensa käyttäytyminen.


    • huolestunut myös

      Se on viikonloppu edessä, missä seuraava pamaus on odotettavissa? Onko vanhemmat nuorisoa valistaneet räjähteitten vaarallisuudesta, ettei viime viikkoinen toistu.

      • pois t saarelta

        juntit vanhemmat ku ne sanoo: ei meidän pikku mussukka mitään sellaista tehnyt. Joo ei nii. Juntit vanhemmat juntit lapset. Muutetaan pois Taipalsaarelta niin voidaan olla rauhassa :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe