Peppadew

crudo

Olen ollut vähän ihastunut erilaisiin peppadew-chilistä tehtyihin ruokiin ja säilykkeisiin. Chilihän se on, kai?

Ilmeisesti sitä voisi koettaa kotikasvattaakin, mutta löytyneekö kasviin siemeniä ja olisiko jollain kokemusta kasvatuksesta sekä vinkkejä voiko homman poanna alulle näin talvea vasten sisätiloissa?

3

1444

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se mua

saada siemeniä. Ovat jalostajat ilmoittaneet, että eivät koskaan tule päästämään niitä markkinoille. Mutta ainakin amerikassa joku on jonkun metkun keksinyt.
      Ihan pelkkä chilihän se kasvi ei ole. Mutta Suomessa kaikenlainen kasvattaminen kotioloissa(kin) kannattaa aloittaa vasta alkukeväästä, kun valoa on riittävästi. Suurilla lumenmäärillä ja oikealla valonvärillä avustettuna voi harrastamisen aikaisemmin aloittaa.

• Tutkailin itsekin asiaa vähän syvällisemmin ja olet ihan oikeassa: koska kyseessä on uusjalostettu tuote, jolla on jo nyt melkoinen kysyntä, on se tarkoin rekisteröity, suojattu yms. Jalostaja on ainoa, joka saa viljellä ja hän myy ulos lähinnä vain säilöttyjä tuotteita tai tuotteita, joista on siemenet poistettu. Tämä sen vuoksi, että tuotesuoja toimisi ja jalostaja saisi kaiken hillon omaan taskuun.

Sääli - kyseessä melko kiva tuote, jolle olisi kotikeittiössä varmaan käyttöä.

• oikea laitalinkki

ihan niin erikoinen ollakkaan. Parin minuutin etsinnällä kävi selväksi että kyseessä on nimenomaan chili ja se sen makeuskaan ei taida ihan synnynnäistä olla. Patentin mukaan käsittelyssä kyseisistä chileistä poistetaan siemenet ja keitetään n. 5 min makeassa etikkaisessa liuoksessa ennen purkitusta. Vastaavaa voisi varmaan itsekin tehdä jostain miedosta makeahkosta chilistä vastaavalla menetelmällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka vanha kaivattusi on?

Gallup teille kaikille
      Ikävä
      125
      1458
    2. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      45
      1343
    3. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      64
      1059
    4. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      102
      908
    5. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      86
      862
    6. Ihana juhannusperinne

Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa
      Lieksa
      51
      825
    7. Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa

Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s
      Suomussalmi
      79
      753
    8. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      57
      723
    9. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      59
      665
    10. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      34