10-vuotias ja facebook

10-v:n äiti

Oletteko antaneet lapsenne laittaa profiilinsa facebookiin? 10-vuotias poikani kertoi laittaneensa omansa, mutta vaadin häntä poistamaan sen. Eikö tuollaisiin pitäisi olla joku ikäraja jo ylläpidon puolelta vai onko vain pidettävä silmällä tarkasti? Mielestäni alle 15-16 vuotiaana ei ole mitään asiaa moisiin. Enkä suosittele kenellekään koko facebookia.

362

34542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iskä,,,

      mieltä olen minäkin. Meillä ei lapset laita sinne profiilia, vaikka itse sinne laitoin profiilin, ilman kuvaa, kokeilumielessä.

      • huhheijaa

        sukulaisen 8veellä on profiili facebookissa.... kun löysin sen, olin järkyttynyt. siellä tää 8v saa lukea kaiken mitä aikuiset kirjoittaa, kaikki "kaverit" aikuisia....


      • Turvallisuus yhdessä

        Iskä hei, HERÄÄ!

        Miten luulet estäväsi profiilien teon? Et pysty kieltämään tuollaista. Lapset tekevät profiilit heti, kun tuntevat ne tarpeellisiksi. Kasvokirja on enemmän vanhusten juttuja, joten sinne harvemmin lapset edes innostuvat tekemään profiileja.

        Jos olet kieltänyt profiilin teon, eivät lapset edes tule kysymään, mikä on turvallista ja mikä ei. Paljon parempi lähestymistapa on sanoa, että asia on ok, mutta samalla neuvoa mitä profiiliin kannattaa laittaa ja mitä ei.


      • M.H.

        Kaikkien pitäisi kokeilla itse facebookkia ennen kuin sanovat siitä mitään, huhupuheita kuulee liian usein, ja ihan vääriä. Ihmisillä on niin paljon mielipiteitä, että paras kokeilla ensin itse. Itse vanhemmat sanoivat aikanaan, että nettikuvat ovat vaarallisia, mutta eivät kieltäneet, ja laitoin kyllä kuviani nettiin, facebook on ainoa jota nykyään käytän, koska se on TURVALLISIN ja vielä sen lisäksi KÄYTÖNNÖLLINEN. Oma lapseni saisi liittyä facebookkiin heti kun on tarpeeksi vanha ottamaan vastuuta nettikäytöksestään.


      • Et sillee
        huhheijaa kirjoitti:

        sukulaisen 8veellä on profiili facebookissa.... kun löysin sen, olin järkyttynyt. siellä tää 8v saa lukea kaiken mitä aikuiset kirjoittaa, kaikki "kaverit" aikuisia....

        Mutta lapsia "pitää opastaa jo paljon ennen kuin ovat FB ikäisiä" ja ovat heränneet sen käyttöön? Eikö vain?.
        JK. lämpötila nuin 0,meenkin keskustelu palstalle,käväisen Tromsassa katsomassa kameraa.


      • Et sillee kirjoitti:

        Mutta lapsia "pitää opastaa jo paljon ennen kuin ovat FB ikäisiä" ja ovat heränneet sen käyttöön? Eikö vain?.
        JK. lämpötila nuin 0,meenkin keskustelu palstalle,käväisen Tromsassa katsomassa kameraa.

        saa katsoa myös telkkarista ja aika usein ohjelmat ja sarjat sisältävät vain aikuisille tarkoitettua materiaalia onni on myös se ettei lapsi aina ymmärrä aikuisille tarkoitettua juonta, mutta jos ymmärtää ymmärtääkö suojata itseänsä niiltä pahoilta kohtauksilta ?


      • sesserooon

        "mieltä olen minäkin. Meillä ei lapset laita sinne profiilia, vaikka itse sinne laitoin profiilin, ilman kuvaa, kokeilumielessä. "


        Ai hitto kun jotenki rupes naurattamaan niin kovasti.. Mitähän mahdat kokeilla? :D Ilmeisesti jotain tuhmaa, koska pitää netissä nimimerkin takanakin selitellä :D


      • jp

        mitä kokeilit?


      • uubeibe
        jp kirjoitti:

        mitä kokeilit?

        oot ruma


    • Ilona onneli

      En anna lapseni laittaa profiilia. Enkä ole lasten kaveripyyntöihin vastannut, kertonut heille, että pidän ikärajaa. Ei asiat joita monet kirjoittelevat kuulu lapsille.

      • M.H.

        Se, että vanhemmat ihmiset voivat kirjoitella ns. tuhmia juttuja facebookissa, ei estä sitä tosiasiaa, että vanhemmat ihmiset puhuvat tuhmia ja kiroilevat myös tosielämässä.


      • HakeMaan

        Enkä ole laittanut pr ko paikkaan jokohan olisin kyllin järkevä.


    • neuvoska

      Annoin 10-vuotiaalle luvan, mutta rehelliselle paljastui että FB on kielletty alle 13-vuotiailta. Eli sitä nuoremmat ovat ilmoittaneet virheelliset tiedot! Annan oman lapseni nyt pelata minun tunnuksillani Farmvillea ja siellä on ilmoitus että tila on meidän yhteinen. Olen tuota kaverijuttua miettinyt, kun monilla kavereilla on 10-11 -vuotiaana tunnukset, että vastatako näiden kaveripyyntöihin vai ei. Ehkä ei pitäisi, ja ehkä pitäisi niiden vanhempiakin informoida että siellä on ikäraja. En ole kehdannut kuitenkaan.

      • PJ

        Itse asiassa 13 on juuri aika sopiva ikäraja. Meillä on nyt 14-vuotias tytär, joka avasi tänä vuonna sivunsa. 10-vuotiaalle veljelle ja hänen kahdelle pikkuveljilleen emme tule antamaan lupaa ennen kuin tuo 13 tulee täyteen. Tuollaisen 13-14 -vuotiaan fb:sta on se etu, että sen kautta saa vanhempana edes jonkinlaisen käsityksen tyttären ympärillä hengailevista porukoista. Ehkä meikäläinen on jotenkin sen verran pelottava isä, että tyttären kaverit eivät kauheasti kaveriksi kysele, mutta hyvä niin. Näyn kuitenkin siellä tyttären profiilissa, vähän niin kuin virtuaalisena portinvartijana.


      • ehuiivv
        PJ kirjoitti:

        Itse asiassa 13 on juuri aika sopiva ikäraja. Meillä on nyt 14-vuotias tytär, joka avasi tänä vuonna sivunsa. 10-vuotiaalle veljelle ja hänen kahdelle pikkuveljilleen emme tule antamaan lupaa ennen kuin tuo 13 tulee täyteen. Tuollaisen 13-14 -vuotiaan fb:sta on se etu, että sen kautta saa vanhempana edes jonkinlaisen käsityksen tyttären ympärillä hengailevista porukoista. Ehkä meikäläinen on jotenkin sen verran pelottava isä, että tyttären kaverit eivät kauheasti kaveriksi kysele, mutta hyvä niin. Näyn kuitenkin siellä tyttären profiilissa, vähän niin kuin virtuaalisena portinvartijana.

        facebook on satua


      • hoooo
        PJ kirjoitti:

        Itse asiassa 13 on juuri aika sopiva ikäraja. Meillä on nyt 14-vuotias tytär, joka avasi tänä vuonna sivunsa. 10-vuotiaalle veljelle ja hänen kahdelle pikkuveljilleen emme tule antamaan lupaa ennen kuin tuo 13 tulee täyteen. Tuollaisen 13-14 -vuotiaan fb:sta on se etu, että sen kautta saa vanhempana edes jonkinlaisen käsityksen tyttären ympärillä hengailevista porukoista. Ehkä meikäläinen on jotenkin sen verran pelottava isä, että tyttären kaverit eivät kauheasti kaveriksi kysele, mutta hyvä niin. Näyn kuitenkin siellä tyttären profiilissa, vähän niin kuin virtuaalisena portinvartijana.

        tää on muuten hyvä pointti! ei nuori pääse facebookissa aivan "salassa" toimimaan. ei muutakuin vanhemmat lastenne / nuortenne "kavereiksi" facebookkiin, niin pääsette tutkailemaan jälkikasvunne profiilia ja ystäväjoukkoa. kaikesta "chattimaailmasta" fb on varmasti "kaikkista turvallisin".

        Facebook on muuten tosi mahtava juttu! Pääsee pitämään yhteyksiä vanhoihin kavereihin ja olemaan muutoinkin ihmisten kanssa paljon paljon enemmän tekemisissä.


      • äiti x 4
        PJ kirjoitti:

        Itse asiassa 13 on juuri aika sopiva ikäraja. Meillä on nyt 14-vuotias tytär, joka avasi tänä vuonna sivunsa. 10-vuotiaalle veljelle ja hänen kahdelle pikkuveljilleen emme tule antamaan lupaa ennen kuin tuo 13 tulee täyteen. Tuollaisen 13-14 -vuotiaan fb:sta on se etu, että sen kautta saa vanhempana edes jonkinlaisen käsityksen tyttären ympärillä hengailevista porukoista. Ehkä meikäläinen on jotenkin sen verran pelottava isä, että tyttären kaverit eivät kauheasti kaveriksi kysele, mutta hyvä niin. Näyn kuitenkin siellä tyttären profiilissa, vähän niin kuin virtuaalisena portinvartijana.

        Juuri näin vanhempien kuuluu mielestäni toimiakin, oman nuoren (yli 13-vuotiaan) kaveriksi vaan. Sitä kautta todellakin pysyy perillä kenen kanssa oma lapsi luuhaa ja ketä on kavereina. tuskin teinitkään kovin asiattomuuksia sivuilleen kirjoittaa kun omat vanhemmat niitä pääsevät valvomaan.

        Tätä voisi verrata siihen että onhan tietokoneessakin asetukset ja itse olet järjestelmänvalvoja joka määrittää millaiset käyttöoikeudet lapsella on. Rajat on rakkautta, mutta nuoria ei tarvitse eristää nykypäivästä, vanhempien on vain valvottava niinkuin muutakin netin käyttöä.

        Omilla lapsillani ei vielä siellä ole profiilia, mutta annan ottaa kun ikä riittää ja ehtona se että hyväksyy minut kaverikseen


      • åjoiy89
        äiti x 4 kirjoitti:

        Juuri näin vanhempien kuuluu mielestäni toimiakin, oman nuoren (yli 13-vuotiaan) kaveriksi vaan. Sitä kautta todellakin pysyy perillä kenen kanssa oma lapsi luuhaa ja ketä on kavereina. tuskin teinitkään kovin asiattomuuksia sivuilleen kirjoittaa kun omat vanhemmat niitä pääsevät valvomaan.

        Tätä voisi verrata siihen että onhan tietokoneessakin asetukset ja itse olet järjestelmänvalvoja joka määrittää millaiset käyttöoikeudet lapsella on. Rajat on rakkautta, mutta nuoria ei tarvitse eristää nykypäivästä, vanhempien on vain valvottava niinkuin muutakin netin käyttöä.

        Omilla lapsillani ei vielä siellä ole profiilia, mutta annan ottaa kun ikä riittää ja ehtona se että hyväksyy minut kaverikseen

        Koskaan tullut mieleen että sen ei oo pakko hyväksyä? Omat vanhempani on kaverina, mutta jos he alkavat valittaa tjsp niin eivät ole sen jälkeen :>


      • äiti x 4
        åjoiy89 kirjoitti:

        Koskaan tullut mieleen että sen ei oo pakko hyväksyä? Omat vanhempani on kaverina, mutta jos he alkavat valittaa tjsp niin eivät ole sen jälkeen :>

        Vanhemmat voimat myös kieltää netin käytön kotona. Omien poikieni kanssa se on sopimus, jos eteen tulee jotain sopimatonta netin käyttöä, siitä seuraa netin käyttö kielto.


      • anarkia aatu 60v.
        äiti x 4 kirjoitti:

        Vanhemmat voimat myös kieltää netin käytön kotona. Omien poikieni kanssa se on sopimus, jos eteen tulee jotain sopimatonta netin käyttöä, siitä seuraa netin käyttö kielto.

        tätä varten on kirjasto ja koulun koneet.

        Olin ittekin teini viel muutama vuosi sitten, ku vanhemmat kitisi kotona niin menin kirjatoon koneelle ja sain olla rauhassa. Sama homma oli koulussa, sain käyttää konetta ihan rauhasa.


      • LLOLL
        PJ kirjoitti:

        Itse asiassa 13 on juuri aika sopiva ikäraja. Meillä on nyt 14-vuotias tytär, joka avasi tänä vuonna sivunsa. 10-vuotiaalle veljelle ja hänen kahdelle pikkuveljilleen emme tule antamaan lupaa ennen kuin tuo 13 tulee täyteen. Tuollaisen 13-14 -vuotiaan fb:sta on se etu, että sen kautta saa vanhempana edes jonkinlaisen käsityksen tyttären ympärillä hengailevista porukoista. Ehkä meikäläinen on jotenkin sen verran pelottava isä, että tyttären kaverit eivät kauheasti kaveriksi kysele, mutta hyvä niin. Näyn kuitenkin siellä tyttären profiilissa, vähän niin kuin virtuaalisena portinvartijana.

        mun 11 v poika käyttää facebookkia, entä sitte? Ei siellä mitään mörköjä ole. : P


      • aaajhgrghr
        LLOLL kirjoitti:

        mun 11 v poika käyttää facebookkia, entä sitte? Ei siellä mitään mörköjä ole. : P

        nyt tulee asiaa, olen täysin samaa mieltä!


      • Blaaaaaaaa
        LLOLL kirjoitti:

        mun 11 v poika käyttää facebookkia, entä sitte? Ei siellä mitään mörköjä ole. : P

        Näin on!


      • mutta mutta....
        hoooo kirjoitti:

        tää on muuten hyvä pointti! ei nuori pääse facebookissa aivan "salassa" toimimaan. ei muutakuin vanhemmat lastenne / nuortenne "kavereiksi" facebookkiin, niin pääsette tutkailemaan jälkikasvunne profiilia ja ystäväjoukkoa. kaikesta "chattimaailmasta" fb on varmasti "kaikkista turvallisin".

        Facebook on muuten tosi mahtava juttu! Pääsee pitämään yhteyksiä vanhoihin kavereihin ja olemaan muutoinkin ihmisten kanssa paljon paljon enemmän tekemisissä.

        fb:ssa, mutta sen olen huomannut, että mitä enemmän kavereita, sen vähemmän ehtii olla kaikkien kanssa tekemisissä.. Ja kyllä mä kaikkein mieluiten kannatan IRL:s tapahtuvaa kommunikointia koska siinä kuitenkin pystyy kohtaamaan Sen Aidon Ihmisen kaikkine tunteineen!!!!!


      • Vitu apinat
        äiti x 4 kirjoitti:

        Juuri näin vanhempien kuuluu mielestäni toimiakin, oman nuoren (yli 13-vuotiaan) kaveriksi vaan. Sitä kautta todellakin pysyy perillä kenen kanssa oma lapsi luuhaa ja ketä on kavereina. tuskin teinitkään kovin asiattomuuksia sivuilleen kirjoittaa kun omat vanhemmat niitä pääsevät valvomaan.

        Tätä voisi verrata siihen että onhan tietokoneessakin asetukset ja itse olet järjestelmänvalvoja joka määrittää millaiset käyttöoikeudet lapsella on. Rajat on rakkautta, mutta nuoria ei tarvitse eristää nykypäivästä, vanhempien on vain valvottava niinkuin muutakin netin käyttöä.

        Omilla lapsillani ei vielä siellä ole profiilia, mutta annan ottaa kun ikä riittää ja ehtona se että hyväksyy minut kaverikseen

        Miltä tuntuu kun teikäläisen jokaista kommenttia pidettäs silmällä? joutusit miettimään jokasen sanan miettimään erikseen, ettei varmasti OMA VANHEMPI saa selvää mitä on tehnyt.

        SAA JUMALAUTA NIILLÄ LAPSILLAKIN OLLA YKSITYISYYTTÄ!!! varsinkin jos hän on viellä yli 13 vuotias niin hänhän saa facebookissa olla ihan ilman sääntörikkomuksia.


      • jesaaaaaa
        LLOLL kirjoitti:

        mun 11 v poika käyttää facebookkia, entä sitte? Ei siellä mitään mörköjä ole. : P

        Tässä ainoa asiallinen kommentti näitten mummojen seassa


      • lopeta
        äiti x 4 kirjoitti:

        Juuri näin vanhempien kuuluu mielestäni toimiakin, oman nuoren (yli 13-vuotiaan) kaveriksi vaan. Sitä kautta todellakin pysyy perillä kenen kanssa oma lapsi luuhaa ja ketä on kavereina. tuskin teinitkään kovin asiattomuuksia sivuilleen kirjoittaa kun omat vanhemmat niitä pääsevät valvomaan.

        Tätä voisi verrata siihen että onhan tietokoneessakin asetukset ja itse olet järjestelmänvalvoja joka määrittää millaiset käyttöoikeudet lapsella on. Rajat on rakkautta, mutta nuoria ei tarvitse eristää nykypäivästä, vanhempien on vain valvottava niinkuin muutakin netin käyttöä.

        Omilla lapsillani ei vielä siellä ole profiilia, mutta annan ottaa kun ikä riittää ja ehtona se että hyväksyy minut kaverikseen

        koska voit vlokata sivusi siten, että sen näkevät vain ns. kaverisi


      • valvovaäiti
        Vitu apinat kirjoitti:

        Miltä tuntuu kun teikäläisen jokaista kommenttia pidettäs silmällä? joutusit miettimään jokasen sanan miettimään erikseen, ettei varmasti OMA VANHEMPI saa selvää mitä on tehnyt.

        SAA JUMALAUTA NIILLÄ LAPSILLAKIN OLLA YKSITYISYYTTÄ!!! varsinkin jos hän on viellä yli 13 vuotias niin hänhän saa facebookissa olla ihan ilman sääntörikkomuksia.

        Mielestäni kenenkään ei tarvitse kirjoitella Facebookissa tai missään netissä sellaista, joka ei sopisi vanhempien silmille. Kyllä nuorikin saa oppia ihan alusta alkaen, että netissä ei paljasteta asioita kakeille kansalle. Mikä on se asia tai kuka on se kaveri, jota vanhempi ei saisi nähdä? Eikä sellaisen viestin kirjoittaminen ihan alun alkaenkin ole kyseenalaista. Henk. koht viestit on taas asia eriksen ja niitä ei muutenkaan niillä pääsivuilla näy.

        Toisaalta tämän vastaajan kirjoitusasusta voisin veikkalla, että kyseessä on itsekin melko nuori kaveri. Kyllä aikuisten tehtävä on valvoa nuoria ja myös heidän netin käyttöään. 13-vuotias on vielä lapsi, monta vuotta eteenpäin.


      • jeppjeppjapp
        jesaaaaaa kirjoitti:

        Tässä ainoa asiallinen kommentti näitten mummojen seassa

        Siis en älyä noiden mummeleiden pointtia. En näe yhtäkään haittaavaa asiaa facebookissa, "paitsi addiktoituminen mafia warssiin"


      • Höh!
        valvovaäiti kirjoitti:

        Mielestäni kenenkään ei tarvitse kirjoitella Facebookissa tai missään netissä sellaista, joka ei sopisi vanhempien silmille. Kyllä nuorikin saa oppia ihan alusta alkaen, että netissä ei paljasteta asioita kakeille kansalle. Mikä on se asia tai kuka on se kaveri, jota vanhempi ei saisi nähdä? Eikä sellaisen viestin kirjoittaminen ihan alun alkaenkin ole kyseenalaista. Henk. koht viestit on taas asia eriksen ja niitä ei muutenkaan niillä pääsivuilla näy.

        Toisaalta tämän vastaajan kirjoitusasusta voisin veikkalla, että kyseessä on itsekin melko nuori kaveri. Kyllä aikuisten tehtävä on valvoa nuoria ja myös heidän netin käyttöään. 13-vuotias on vielä lapsi, monta vuotta eteenpäin.

        Eihän facebookissa ole mitään varallista. Ei siellä ole seksijuttuja esim niinkuin muualla netissä. Se on kiellettyä.Anatakaa lasten olla facebookissa vaikka 8 vuotiaana. Ei kai se haittaa.


      • M.H.
        äiti x 4 kirjoitti:

        Juuri näin vanhempien kuuluu mielestäni toimiakin, oman nuoren (yli 13-vuotiaan) kaveriksi vaan. Sitä kautta todellakin pysyy perillä kenen kanssa oma lapsi luuhaa ja ketä on kavereina. tuskin teinitkään kovin asiattomuuksia sivuilleen kirjoittaa kun omat vanhemmat niitä pääsevät valvomaan.

        Tätä voisi verrata siihen että onhan tietokoneessakin asetukset ja itse olet järjestelmänvalvoja joka määrittää millaiset käyttöoikeudet lapsella on. Rajat on rakkautta, mutta nuoria ei tarvitse eristää nykypäivästä, vanhempien on vain valvottava niinkuin muutakin netin käyttöä.

        Omilla lapsillani ei vielä siellä ole profiilia, mutta annan ottaa kun ikä riittää ja ehtona se että hyväksyy minut kaverikseen

        Itse olen ollut facebookissa vasta täysi-ikäisenä, mutta varmasti olisin halunnut olla siellä jo 13-vuotiaana, jos olisin naamakirjasta tiennyt. 13 vuotta on hyvä ikäraja, ja sitä pitäisi noudattaa.

        Ja facebook on todella turvallinen, sillä siellä voi valita kuka näkee kuvasi ja täytyy olla omalla nimellään. Esimerkiksi irc-galleriassa kuka tahansa voi esiintyä nimellä "tuhmatyttö14w", oli sitten 30-vuotias mies tai 8-vuotias pikkutyttö. Facebookin turvallisuus kunniaan! :)


      • Turvallisesti yhdess
        äiti x 4 kirjoitti:

        Vanhemmat voimat myös kieltää netin käytön kotona. Omien poikieni kanssa se on sopimus, jos eteen tulee jotain sopimatonta netin käyttöä, siitä seuraa netin käyttö kielto.

        aiti x 4 olet vähän yksinkertainen :D jos luulet voivasi rajoittaa netin käyttöä. Paljon fiksumpi tapa on tukea lapsia havaitsemaan sopimaton sisältö ja väistämään se. Usko jo, kieltää et pysty.


      • ysiyksikaksi
        Turvallisesti yhdess kirjoitti:

        aiti x 4 olet vähän yksinkertainen :D jos luulet voivasi rajoittaa netin käyttöä. Paljon fiksumpi tapa on tukea lapsia havaitsemaan sopimaton sisältö ja väistämään se. Usko jo, kieltää et pysty.

        Ei lapsia kasvateta kielloilla ja rajoituksilla, vaan sillä että että opetetaan heidät erottamaan oikea ja väärä ja olemalla itse lasten kanssa.

        Kun rajoitat tai kiellät jotain tuollaista, niin saat lapsesi vain entistä kiinostuneemmaksi siitä mitä muutkin tavikset lapset tekevät ja sitä kautta riski joutua huonoile teille kasvaa aika isoksi.

        Kannusta lastasi hyvään ja informoi väärästä. Tue kasvua terdeeseen aikuisuuteen!

        Minulla on omat ja sukuliastenkin lapset kaverina ja on kyllä lisännyt yhteydenpitoa mahtavasti!


      • tms79
        mutta mutta.... kirjoitti:

        fb:ssa, mutta sen olen huomannut, että mitä enemmän kavereita, sen vähemmän ehtii olla kaikkien kanssa tekemisissä.. Ja kyllä mä kaikkein mieluiten kannatan IRL:s tapahtuvaa kommunikointia koska siinä kuitenkin pystyy kohtaamaan Sen Aidon Ihmisen kaikkine tunteineen!!!!!

        kaikkia ystäviä ja sukulaisia ei kuitenkaan pysty näkemään IRL, koska asuvat monen sadan kilometrin päässä tai jopa toisella puolen maapalloa. silloin esim. facebook ajaa asiaansa erittäinkin hyvin kuulumisten yms. tietojen jakamisessa. Olen samaa mieltä, että paras tapa kommunikoida on kasvotusten, mutta jos se ei ole mahdollista, on virtuaalinenkin yhteydenpito parempi kuin ei yhteydenpitoa lainkaan...


      • neo,.,,.,
        hoooo kirjoitti:

        tää on muuten hyvä pointti! ei nuori pääse facebookissa aivan "salassa" toimimaan. ei muutakuin vanhemmat lastenne / nuortenne "kavereiksi" facebookkiin, niin pääsette tutkailemaan jälkikasvunne profiilia ja ystäväjoukkoa. kaikesta "chattimaailmasta" fb on varmasti "kaikkista turvallisin".

        Facebook on muuten tosi mahtava juttu! Pääsee pitämään yhteyksiä vanhoihin kavereihin ja olemaan muutoinkin ihmisten kanssa paljon paljon enemmän tekemisissä.

        siis facebooki on täysin turvallinen jos joku ihminen on häiritsevä henkilö hänet voi poistaa pysyvästi kokonaan ja tämä henkilö ei saa enään yhteytä sen jälkeen mutta omien henkilökohtaisten tietojen laitaminen sinne on tärkeätä että ei nyt kuitenkaan ihan kaikkea sinne laita elikä ymmärtäisin näin kyllä että jokaisella facebookin käytäjälllä vastuunsa mutta yllä pito on sitten taas sitä varten jos tesiintyy juuri näitä häiriköintiä tai muunlaista joten olen sitä mieltä että ihan turvalinen se on


      • Vitu apinat kirjoitti:

        Miltä tuntuu kun teikäläisen jokaista kommenttia pidettäs silmällä? joutusit miettimään jokasen sanan miettimään erikseen, ettei varmasti OMA VANHEMPI saa selvää mitä on tehnyt.

        SAA JUMALAUTA NIILLÄ LAPSILLAKIN OLLA YKSITYISYYTTÄ!!! varsinkin jos hän on viellä yli 13 vuotias niin hänhän saa facebookissa olla ihan ilman sääntörikkomuksia.

        mun tytär ja hänen kaverinsa ovat itse pyytäneet mua fb kaveriksi ja muutenkin nuoret tykkää kyllä siitä että aikuiset ovat kiinnostuneita heidän elämästään.


      • Vitu apinat kirjoitti:

        Miltä tuntuu kun teikäläisen jokaista kommenttia pidettäs silmällä? joutusit miettimään jokasen sanan miettimään erikseen, ettei varmasti OMA VANHEMPI saa selvää mitä on tehnyt.

        SAA JUMALAUTA NIILLÄ LAPSILLAKIN OLLA YKSITYISYYTTÄ!!! varsinkin jos hän on viellä yli 13 vuotias niin hänhän saa facebookissa olla ihan ilman sääntörikkomuksia.

        olen aivan samaa mieltä..eikä FB:ssä ole mitään pahaa -_-


      • get a life
        hoooo kirjoitti:

        tää on muuten hyvä pointti! ei nuori pääse facebookissa aivan "salassa" toimimaan. ei muutakuin vanhemmat lastenne / nuortenne "kavereiksi" facebookkiin, niin pääsette tutkailemaan jälkikasvunne profiilia ja ystäväjoukkoa. kaikesta "chattimaailmasta" fb on varmasti "kaikkista turvallisin".

        Facebook on muuten tosi mahtava juttu! Pääsee pitämään yhteyksiä vanhoihin kavereihin ja olemaan muutoinkin ihmisten kanssa paljon paljon enemmän tekemisissä.

        mutsi & faija ovat kumpikin FB:ssä ja pyydelleet kaveriksi mutta en ole hyväksynyt. Jos olette todellakin noin tyhmiä, että luulette pystyvänne kyttäämään lapsienne profiileita tuolla tavalla, niin hyvää loppuelämää vaan teillekkin.


      • *kesäheinä*
        Höh! kirjoitti:

        Eihän facebookissa ole mitään varallista. Ei siellä ole seksijuttuja esim niinkuin muualla netissä. Se on kiellettyä.Anatakaa lasten olla facebookissa vaikka 8 vuotiaana. Ei kai se haittaa.

        Hei,

        tuttuni 14-vuotias poika oli tehnyt profiilin FB:n sivulle ja hänen kaverinsa onnistui vakoilemaan tunnukset sinne. Tämän jälkeen salasanat vaihtuivat, poika ei enää itse päässyt sivustolleen ja sinne alkoi ilmestyä rivoja kirjoituksia... Eikö ole vaarallista jos 14-v. pojan nimi lukee netissä ja samassa yhteydessä lukee että "olen gay ja tykkään vanhemmista miehistä, ottakaa muhun yhteyttä ;)"?

        Pojan äiti otti yhteyttä FB:n ylläpitoon, ensin vastauksena tuli, että vastaamme vain englannin, ranskan ja saksan kielisiin yhteydenottoihin ja englannin kieliseen profiilin poistopyyntöön vastattiin, että koska äidillä ei ole profiilin tunnusta ja salasanaa FB poistaa profiilin vain erittäin painavista syistä ja yleensä poliisin pyynnöstä.

        Eli on sielläkin riskinsä. Ja ennen kuin sanotte, että kakara on tyhmä kun näytti tunnuksensa niin miettikää omaa suhtautumistanne salasanoihin. Suojaatteko aina näppäimistön salasanoja kirjoittaessanne, miten suojaatte korttienne tunnusluvut bensa-asemalla tai pankkiautomaatilla jne. niin ettei kukaan voisi missään tapauksessa urkkia tunnustanne? Niinpä...

        Eli katsokaa vaan kullannuppujenne perään ja opastakaa turvallisessa netin käytössä.


      • äiti myös
        hoooo kirjoitti:

        tää on muuten hyvä pointti! ei nuori pääse facebookissa aivan "salassa" toimimaan. ei muutakuin vanhemmat lastenne / nuortenne "kavereiksi" facebookkiin, niin pääsette tutkailemaan jälkikasvunne profiilia ja ystäväjoukkoa. kaikesta "chattimaailmasta" fb on varmasti "kaikkista turvallisin".

        Facebook on muuten tosi mahtava juttu! Pääsee pitämään yhteyksiä vanhoihin kavereihin ja olemaan muutoinkin ihmisten kanssa paljon paljon enemmän tekemisissä.

        siis toi on niin totta ku olla voi..pääsee tarkkailemaan lasten kavereita kun on itse niiden kaverina..paljon pahempiakin asioita kuulkaa tässä maailmassa kuin yksi kasvokirja..samat vanhemmat saattavat vetää perskännit lastensa edessä joka viikonloppu eikä se ole paha-asia kun tekevät sitä itse..pääseväthän tällaisiin pikkuasioihin puuttumalla olemaan mielestään niitä hyviä vanhempia kun muuten eivät ole.


      • äiti x 4
        valvovaäiti kirjoitti:

        Mielestäni kenenkään ei tarvitse kirjoitella Facebookissa tai missään netissä sellaista, joka ei sopisi vanhempien silmille. Kyllä nuorikin saa oppia ihan alusta alkaen, että netissä ei paljasteta asioita kakeille kansalle. Mikä on se asia tai kuka on se kaveri, jota vanhempi ei saisi nähdä? Eikä sellaisen viestin kirjoittaminen ihan alun alkaenkin ole kyseenalaista. Henk. koht viestit on taas asia eriksen ja niitä ei muutenkaan niillä pääsivuilla näy.

        Toisaalta tämän vastaajan kirjoitusasusta voisin veikkalla, että kyseessä on itsekin melko nuori kaveri. Kyllä aikuisten tehtävä on valvoa nuoria ja myös heidän netin käyttöään. 13-vuotias on vielä lapsi, monta vuotta eteenpäin.

        Totta, en omista lasteni elämää, se on heidän omansa. Mutta olen mieheni kanssa heidän oppaansa, vanhempansa, vastuunkantajansa monta vuotta eteenpäin. Tottakai heillä on yksityisyys niinkuin meillä aikuisillakin, en minä mene kouluun heidän perässään kuuntelemaan mitä he jätkien kanssa välitunnilla puhuvat.

        Kun he ikärajan täytyttyä saavat tehdä fb profiilin en minä heidän yksityisviestejä lue, ne ovat heidän omiaan. Mutta takuulla katselen kenen kanssa ovat kavereita jne, sitähän minä teen nytkin, kuljetan lapsiani harrastuksiin ja kavereilleen, näen siinä samalla kenen kanssa liikkuvat.

        Meillä on käyttäjätunnukset tietokoneessa, lapsille on sallitut sivustot luotuna ja he pyytävät meiltä vanhemmilta kun jonkun sivuston haluavat sallituksi. Ei siitä ole ongelmaa ollut.


      • dfbzdn g m
        äiti myös kirjoitti:

        siis toi on niin totta ku olla voi..pääsee tarkkailemaan lasten kavereita kun on itse niiden kaverina..paljon pahempiakin asioita kuulkaa tässä maailmassa kuin yksi kasvokirja..samat vanhemmat saattavat vetää perskännit lastensa edessä joka viikonloppu eikä se ole paha-asia kun tekevät sitä itse..pääseväthän tällaisiin pikkuasioihin puuttumalla olemaan mielestään niitä hyviä vanhempia kun muuten eivät ole.

        Mä en ole aikuinen, mut oon 11 vuotias, ja 10 vuotiaat, tässä ajassa se sun lapses on kai jo 11, mut ihan sama. Facebookissa ei oo mitään pahaa, siellä tapaa kavereita, siellä voi jutella, voi pelata, tehä testejä ja tällästä hauskaa. Facebook on turvallinen paikka, jos ei hyväksy tuntomattomien kaveripyyntöjä, ja ´rajaa alueensa niin, että esim vaan kaverit näkee sen sinne laittamia kuvia jne. Mä oon itse siellä, ja mulle ei oo tullu yhtäkää viestiä, muutaku mun kavereilta/isosiskoilta.

        Facebookissa on turvallista olla, jos on järkevä ihminen.


      • rpd
        *kesäheinä* kirjoitti:

        Hei,

        tuttuni 14-vuotias poika oli tehnyt profiilin FB:n sivulle ja hänen kaverinsa onnistui vakoilemaan tunnukset sinne. Tämän jälkeen salasanat vaihtuivat, poika ei enää itse päässyt sivustolleen ja sinne alkoi ilmestyä rivoja kirjoituksia... Eikö ole vaarallista jos 14-v. pojan nimi lukee netissä ja samassa yhteydessä lukee että "olen gay ja tykkään vanhemmista miehistä, ottakaa muhun yhteyttä ;)"?

        Pojan äiti otti yhteyttä FB:n ylläpitoon, ensin vastauksena tuli, että vastaamme vain englannin, ranskan ja saksan kielisiin yhteydenottoihin ja englannin kieliseen profiilin poistopyyntöön vastattiin, että koska äidillä ei ole profiilin tunnusta ja salasanaa FB poistaa profiilin vain erittäin painavista syistä ja yleensä poliisin pyynnöstä.

        Eli on sielläkin riskinsä. Ja ennen kuin sanotte, että kakara on tyhmä kun näytti tunnuksensa niin miettikää omaa suhtautumistanne salasanoihin. Suojaatteko aina näppäimistön salasanoja kirjoittaessanne, miten suojaatte korttienne tunnusluvut bensa-asemalla tai pankkiautomaatilla jne. niin ettei kukaan voisi missään tapauksessa urkkia tunnustanne? Niinpä...

        Eli katsokaa vaan kullannuppujenne perään ja opastakaa turvallisessa netin käytössä.

        Suojaan ja kylään, ettei vain kukaan tule edes lähietäisuudelle, koska olen tosi epäileväinen ihmisiä kohtaan.


      • rpd
        M.H. kirjoitti:

        Itse olen ollut facebookissa vasta täysi-ikäisenä, mutta varmasti olisin halunnut olla siellä jo 13-vuotiaana, jos olisin naamakirjasta tiennyt. 13 vuotta on hyvä ikäraja, ja sitä pitäisi noudattaa.

        Ja facebook on todella turvallinen, sillä siellä voi valita kuka näkee kuvasi ja täytyy olla omalla nimellään. Esimerkiksi irc-galleriassa kuka tahansa voi esiintyä nimellä "tuhmatyttö14w", oli sitten 30-vuotias mies tai 8-vuotias pikkutyttö. Facebookin turvallisuus kunniaan! :)

        Tekaistu nimi ja väärät kuvat ei ole mahdoton juttu. Mutta useimmiten kavereiksi hyväksytään kuitenkin vain jollain tasolla tuttuja.


      • Lauri H. 13v
        *kesäheinä* kirjoitti:

        Hei,

        tuttuni 14-vuotias poika oli tehnyt profiilin FB:n sivulle ja hänen kaverinsa onnistui vakoilemaan tunnukset sinne. Tämän jälkeen salasanat vaihtuivat, poika ei enää itse päässyt sivustolleen ja sinne alkoi ilmestyä rivoja kirjoituksia... Eikö ole vaarallista jos 14-v. pojan nimi lukee netissä ja samassa yhteydessä lukee että "olen gay ja tykkään vanhemmista miehistä, ottakaa muhun yhteyttä ;)"?

        Pojan äiti otti yhteyttä FB:n ylläpitoon, ensin vastauksena tuli, että vastaamme vain englannin, ranskan ja saksan kielisiin yhteydenottoihin ja englannin kieliseen profiilin poistopyyntöön vastattiin, että koska äidillä ei ole profiilin tunnusta ja salasanaa FB poistaa profiilin vain erittäin painavista syistä ja yleensä poliisin pyynnöstä.

        Eli on sielläkin riskinsä. Ja ennen kuin sanotte, että kakara on tyhmä kun näytti tunnuksensa niin miettikää omaa suhtautumistanne salasanoihin. Suojaatteko aina näppäimistön salasanoja kirjoittaessanne, miten suojaatte korttienne tunnusluvut bensa-asemalla tai pankkiautomaatilla jne. niin ettei kukaan voisi missään tapauksessa urkkia tunnustanne? Niinpä...

        Eli katsokaa vaan kullannuppujenne perään ja opastakaa turvallisessa netin käytössä.

        Tiiäks sää, et Facebookissa VOI Päästä omalle tililleen, vaikka joku olis vaihtanu salasanansa sinne....... Ei saatana kun oo tyhmä


    • Maanantai-painos

      Meillä ei ole sen enempää kakaroilla kuin vanhemmillakaan asiaa laittaa pärstäänsä tai muitakaan tietojaan mihinkään facebookiin tms. Kakarat antakoot halutessaan tietonsa raiskattavaksi, kun ovat täysi-ikäisiä ja muuttaneet kotoa pois, mutta mun katon alla sitä ei tapahdu.

      Siis niin älyvapaa väylä. En ymmärrä, miksi tuollainen pitää ylipäätään olla olemassa??? Elämä on mukavampaa ilman.

      • Ernezti

        Facebook on erittäin kätevä tapa pitää tuttuihin, niin vanhoihin kuin uusiinkin, yhteyttä. En väittäisi sitä idioottien väyläksi. Ainut haittapuoli on se, että liian moni jää siihen liialti koukkuun, jolloin he viettävät facebookissa jopa yli 5 tuntia per päivä. Eli kohtuus kaikessa. Mutta 13 on erittäin sopivan kuuloinen ikäraja facebookiin. Kannatan. Kokeilkaa Facebookia, ennen kuin haukutte sitä täysin pystyyn. Jos haukutte niin ok, mutta perustelkaa vastauksenne.


      • Ernezti kirjoitti:

        Facebook on erittäin kätevä tapa pitää tuttuihin, niin vanhoihin kuin uusiinkin, yhteyttä. En väittäisi sitä idioottien väyläksi. Ainut haittapuoli on se, että liian moni jää siihen liialti koukkuun, jolloin he viettävät facebookissa jopa yli 5 tuntia per päivä. Eli kohtuus kaikessa. Mutta 13 on erittäin sopivan kuuloinen ikäraja facebookiin. Kannatan. Kokeilkaa Facebookia, ennen kuin haukutte sitä täysin pystyyn. Jos haukutte niin ok, mutta perustelkaa vastauksenne.

        olen edellisen kirjoittajankanssa samaa mieltä jos ei ole kokeillut facebookia niin et voi tietää todellisuutta asioista . itselläni on tunnukset ja käytän joka päivä sivustoa . olen löytänyt ystäviäni yli 20 vuoden takaa tamän ansiosta , ei ole minun mielestäni laisinkaan huono asia , että vanhat ystävät löytävät toisensa uudelleen tämän kautta . en olisi koskaan voinut tavata vanhoja koulu tovereitani esimerkiksi jos he eivät olisi fb:kissa mukana . olen samaa mieltä että ikärajoja tulisi noudattaa , mutta täällä on myös paljon pelejä jotka eivät vaatisi ikä rajoituksia , kuten mainittu farmville joka on täysin lapsille sopiva peli , niin kuin monet muutkin fb peleistä . miksi asioista pitää tehdä suurempia kuin ne oikeasti ovat , jos lapsesi on tehdyt fb tilin ja pelaa sallittuja pelejä en nää minkään laista estettä etteikö lapsi voisi jatkaa pelaamistaan valvotusti luonnollisesti , vanhemmat valvovat mitä lapsi pelaa . nauttikaa siitä hetkestä kun lapsenne istuu koneen ääressä , eikä ole ainakaan pahan teossa missään . ottakaa itsellenne se aika kun kerran saatte hyvät ihmiset jokainen tarvitsee joskus omaa aikaa , ihan itsekseen ja vain omien ajatuksien kanssa , se se vasta rentoittavaa on . aina silloin tällöin .


      • Isukki 81

        Ota asioista selvää, ennen kuin tuomitset koko sivuston. Helppo pitää yhteyttä kaukana oleviin ystäviin. Ikärajana voisi olla 15v.


      • nörtti mummo

        minunkin mielestä, kiva kun puhuu suoraan.
        Miksi aikuisetkin ovat kovin sinisilmäisiä netin suhteen
        Olen 10 vuotta nettaillut sättäillyt ja kiinni koneessa,
        jalat on kuitenkin pidettävä maanpinnalla. Muutama päivä sitten
        sai taas lukea lehdestä taposta - tapaaminen oli sovittu netissä..
        USA:ssa katoaa paljon ihmisiä nettitreffien myötä.


      • Vanha Pelaaja
        nörtti mummo kirjoitti:

        minunkin mielestä, kiva kun puhuu suoraan.
        Miksi aikuisetkin ovat kovin sinisilmäisiä netin suhteen
        Olen 10 vuotta nettaillut sättäillyt ja kiinni koneessa,
        jalat on kuitenkin pidettävä maanpinnalla. Muutama päivä sitten
        sai taas lukea lehdestä taposta - tapaaminen oli sovittu netissä..
        USA:ssa katoaa paljon ihmisiä nettitreffien myötä.

        Onkohan mummu nyt vähän käsittänyt Facebookin väärin.

        Se on idioottia, että lähtee netin kautta sovittuun tapaamiseen vieraan kanssa. Ei se, että pitää profiiliaan näkyvillä YSTÄVILLEEN facebookissa. Eihän ne tiedot sieltä kellekään näy jos ei niin halua.

        Idiootit, ottakaa selvää asioista älkääkä työntäkö päätänne pensaaseen.


      • Voe herranen aika
        mauri78 kirjoitti:

        olen edellisen kirjoittajankanssa samaa mieltä jos ei ole kokeillut facebookia niin et voi tietää todellisuutta asioista . itselläni on tunnukset ja käytän joka päivä sivustoa . olen löytänyt ystäviäni yli 20 vuoden takaa tamän ansiosta , ei ole minun mielestäni laisinkaan huono asia , että vanhat ystävät löytävät toisensa uudelleen tämän kautta . en olisi koskaan voinut tavata vanhoja koulu tovereitani esimerkiksi jos he eivät olisi fb:kissa mukana . olen samaa mieltä että ikärajoja tulisi noudattaa , mutta täällä on myös paljon pelejä jotka eivät vaatisi ikä rajoituksia , kuten mainittu farmville joka on täysin lapsille sopiva peli , niin kuin monet muutkin fb peleistä . miksi asioista pitää tehdä suurempia kuin ne oikeasti ovat , jos lapsesi on tehdyt fb tilin ja pelaa sallittuja pelejä en nää minkään laista estettä etteikö lapsi voisi jatkaa pelaamistaan valvotusti luonnollisesti , vanhemmat valvovat mitä lapsi pelaa . nauttikaa siitä hetkestä kun lapsenne istuu koneen ääressä , eikä ole ainakaan pahan teossa missään . ottakaa itsellenne se aika kun kerran saatte hyvät ihmiset jokainen tarvitsee joskus omaa aikaa , ihan itsekseen ja vain omien ajatuksien kanssa , se se vasta rentoittavaa on . aina silloin tällöin .

        Se pelottaa mitä ei tunne.


      • M.H.
        Vanha Pelaaja kirjoitti:

        Onkohan mummu nyt vähän käsittänyt Facebookin väärin.

        Se on idioottia, että lähtee netin kautta sovittuun tapaamiseen vieraan kanssa. Ei se, että pitää profiiliaan näkyvillä YSTÄVILLEEN facebookissa. Eihän ne tiedot sieltä kellekään näy jos ei niin halua.

        Idiootit, ottakaa selvää asioista älkääkä työntäkö päätänne pensaaseen.

        Niinpä, ei ne murhaajat tietokoneruudulta kenenkään kotiin tunge. Netissä on kuitenkin chättejä yms. joiden kautta voi sopia vaikka mitä tapaamisia murhaajien ja raiskaajien kanssa, facebook on esim. tähän suomi24:sen chättiin verrattuna erittäin turvallinen paikka!


      • M.H.
        nörtti mummo kirjoitti:

        minunkin mielestä, kiva kun puhuu suoraan.
        Miksi aikuisetkin ovat kovin sinisilmäisiä netin suhteen
        Olen 10 vuotta nettaillut sättäillyt ja kiinni koneessa,
        jalat on kuitenkin pidettävä maanpinnalla. Muutama päivä sitten
        sai taas lukea lehdestä taposta - tapaaminen oli sovittu netissä..
        USA:ssa katoaa paljon ihmisiä nettitreffien myötä.

        Vaikka netti onkin hyvä väylä tappajille ja raiskaajille, niin pidän silti facebookkia erittäin turvallisena.
        a) oma nimi on pakollinen
        b) kaverit valitaan, kuka tahansa outo ihminen ei pääse juttusille
        c) samalla tavalla kuin tosielämässä, ihmiset ITSE valitsevat kenet tapaavat ja missä, tyhmä ei kannata olla!


      • -62 synt. äiti

        jos eivät mene naamakirjaan menevät muualle....netissä on satoja samanlaisia sivustoja-sulkemalla yhden avaat toisen
        tämä on 2000 lukua-ei 60 lukua ilman tietokonetta:=) silloin vaarallista oli jo radio-ohjelmat:=)


      • oho oho
        M.H. kirjoitti:

        Vaikka netti onkin hyvä väylä tappajille ja raiskaajille, niin pidän silti facebookkia erittäin turvallisena.
        a) oma nimi on pakollinen
        b) kaverit valitaan, kuka tahansa outo ihminen ei pääse juttusille
        c) samalla tavalla kuin tosielämässä, ihmiset ITSE valitsevat kenet tapaavat ja missä, tyhmä ei kannata olla!

        A) Mistä kukaan tietää, oletko oikeasti se Maija Meikäläinen, jona rekisteröidyit Facebookiin? Oikeastihan voit olla vaikka Pera Pervo.
        B) Kyllä, kaverit valitaan mutta jos ei suojausasetuksia osaa laittaa tarpeeksi tiukiksi niin kuka tahansa voi laittaa sinulle viestin, ainakin inboxiin.


    • pahanetti

      Ei Facebook ole läheskään niin paha, kuin esimerkiksi IRC-Galleria.

    • The_Evil_Of_Silence

      Olen kyllästynyt kuulemaan Facebook-asioista. Syynä on tietoturvien takia. Esim. jos joku vihamiehistä teeskentelee olevansa jonkun hyvä ystävä, hän saa kaiken selville uhrien tiedoista. En ymmärrä miksi ihmiset laittavat nimensä ja VIELÄ omakin kuva etusivun nähtäville! Siksi Facebook on minun suurin "inhokkisivuni". Youtubessa ja Skypessä voi tehdä omat bloginsa salaisesti, mutta IRC-galleriasta en ole täysin varma. Itse omistan omaa tiliä, toisinaan käytän sitä lähinnä viihteitten vuoksi (kuten näyttelijöistä ja laulajista). Ironista mutta myös sääliitävää...

      • mmmmmmmmmas

        "En ymmärrä miksi ihmiset laittavat nimensä ja VIELÄ omakin kuva etusivun nähtäville!"

        Onko oma nimi ja valokuva korkean luokan salassapidettävä asia...?

        Mitä vahingoittavaa informaatiota on esim Matti Virtanen ja valokuva? Mitä rikollinen siitä saa irti? Kuljet varmaan huppu päässä kaupungilla ja puhelimeen vastaat vaan että "haloo".


      • The_Evil_Of_Silence
        mmmmmmmmmas kirjoitti:

        "En ymmärrä miksi ihmiset laittavat nimensä ja VIELÄ omakin kuva etusivun nähtäville!"

        Onko oma nimi ja valokuva korkean luokan salassapidettävä asia...?

        Mitä vahingoittavaa informaatiota on esim Matti Virtanen ja valokuva? Mitä rikollinen siitä saa irti? Kuljet varmaan huppu päässä kaupungilla ja puhelimeen vastaat vaan että "haloo".

        Mitä tuo on olevinaan??? Minä en tee mitään rikollista toimintaa ollenkaan! Kysymys on yleiset ongelmat, ei siitä että minä tai joku muu huolehtivaiset tekisimme jotain tyhmää! Haloo itsellekin! >;P


      • The_Evil_Of_Silence
        mmmmmmmmmas kirjoitti:

        "En ymmärrä miksi ihmiset laittavat nimensä ja VIELÄ omakin kuva etusivun nähtäville!"

        Onko oma nimi ja valokuva korkean luokan salassapidettävä asia...?

        Mitä vahingoittavaa informaatiota on esim Matti Virtanen ja valokuva? Mitä rikollinen siitä saa irti? Kuljet varmaan huppu päässä kaupungilla ja puhelimeen vastaat vaan että "haloo".

        Facebookissa voi käyttää myös salaisesti, kuten esim. salanimen käyttäminen eikä kuvia tarvitse välttämättä käyttää ollenkaan. Tai sitten laitetaan joku piirroskuva etusivulle! XD


      • todella kammottavaa

        Fb väittää, että se vaatii oikean nimen rekisteröitymisessä, mutta eihän se ole mahdollista, miten se voisi valvoa kaikkia maapallon ihmisiä.

        Pahinta on, kun sinne ilmoittaa, että jollain on väärä nimi, fb ei tee mitään profiilin poistamiseksi, pitäisi uskoa vaan.

        Fb vaatii, että pitäisi olla koko etu- ja sukunimi, mutta vaikka ei ole, se ei silti poista sellaisia profiileita, joten se ei edes itse noudata omia sääntöjään.


      • The_Evil_Of_Silence
        todella kammottavaa kirjoitti:

        Fb väittää, että se vaatii oikean nimen rekisteröitymisessä, mutta eihän se ole mahdollista, miten se voisi valvoa kaikkia maapallon ihmisiä.

        Pahinta on, kun sinne ilmoittaa, että jollain on väärä nimi, fb ei tee mitään profiilin poistamiseksi, pitäisi uskoa vaan.

        Fb vaatii, että pitäisi olla koko etu- ja sukunimi, mutta vaikka ei ole, se ei silti poista sellaisia profiileita, joten se ei edes itse noudata omia sääntöjään.

        Koko maailmassa on täynnä paljon ironisia asioita, sitä sen vuoksi en ymmärrä tätä ollenkaan, jopa itseni kannalta...


      • .

        se on ihan sama meneekö ulos kadulle tai facebookiin laittaa kuvansa... koska ulkona kadulla monet ihmiset näkevät sinut ja voisit ihan hyvin sanoa kaikille vastaan tuleville oman nimesi ja olisi ihan sama asia... kaikki "murhaajat" ja stalkkerit etc. löytävät tiedot sinusta paljon helpommin kun jostain fb:stä.. ja sinne ei tarvi laittaa kuin oma nimensä näkyville ei muita tietoja eikä kuvaakaan ole pakko laittaa.. minusta ei ole ainakaan kauheata että omat kaverini löytänvät minut sieltä.


      • The_Evil_Of_Silence
        . kirjoitti:

        se on ihan sama meneekö ulos kadulle tai facebookiin laittaa kuvansa... koska ulkona kadulla monet ihmiset näkevät sinut ja voisit ihan hyvin sanoa kaikille vastaan tuleville oman nimesi ja olisi ihan sama asia... kaikki "murhaajat" ja stalkkerit etc. löytävät tiedot sinusta paljon helpommin kun jostain fb:stä.. ja sinne ei tarvi laittaa kuin oma nimensä näkyville ei muita tietoja eikä kuvaakaan ole pakko laittaa.. minusta ei ole ainakaan kauheata että omat kaverini löytänvät minut sieltä.

        Millä tavoin ihmiset voivat saada selville toisistaan ulkonan kautta, eikä pelkästään Facebookissa?


      • efgnbfbnd
        mmmmmmmmmas kirjoitti:

        "En ymmärrä miksi ihmiset laittavat nimensä ja VIELÄ omakin kuva etusivun nähtäville!"

        Onko oma nimi ja valokuva korkean luokan salassapidettävä asia...?

        Mitä vahingoittavaa informaatiota on esim Matti Virtanen ja valokuva? Mitä rikollinen siitä saa irti? Kuljet varmaan huppu päässä kaupungilla ja puhelimeen vastaat vaan että "haloo".

        Olet pelkkä itsekeskeinen kusipää. Sinä heräät omaan mitättömyyteesi äitisi peräkammarista vaippa likaisena...


    • kalaparvi2

      No niinpä mun koulukaverit pelaavat sitä joka päivä, mutta minä en todellakaan. siellä on peli Farmville, joka kiihottaa laittamaan sinne tyypin. minun kaverini Ernokin on 11-vuotta ja laittoi itsensä mukaan moiseen sähellykseen. Farmvillessä pitää kasvattaa maata. voi lol!?

      • M.H.

        Facebook on juuri tuon takia hyvä paikka. Siellä nuoret ja aikuiset elää sulassa sovussa, pelaa pelejä ja tekee testejä, keskustelee ja päivittää profiilia. Ihan viatonta, yhtä viatonta kuin käyttäjä itse.


      • tietäjä.

        Mikäs vika maanviljelyssä on? Ei se ole jujun pointti, eikä se ole mikään pahe. Muista että itsekkin syöt maanviljelijöiden tuottamaa ruokaa luultavasti päivittäin . . .


    • tyujklui

      Oletko sinä tutustunut siihen Facebookin? Kirjoituksestasi päätellen et. Facebook on kuule todella viaton hupi-paikka. Siellä on omalla nimellä, niitä tuttuja etsitään niiden omilla nimillä, ei niitä muuten löydä. Siellä ei ole pakko ottaa kaverikseen yhtäkään tuntematonta kaverikseen. Mulla on siellä pari sataa kaveria, vanhoja ja uusia tuttuja, joista olen iloinen, kun olen löytänyt sieltä, eikä seillä kukaan kirjoita tai liitä sinne mitään epämääräistä, pahaa, haitallista. Itse asiassa Facebook on paljon viattomampin kuin etukäteen kuvittelin.

      Kyllä annan lasteni olla siellä. Tottakai minä aikuisena olen selittänyt heille hyvinkin tarkkaan, mitä vaaroja netissä piilee yms. ja seuraan heidän tekemisiään. Netistä löytyy paljon pahempia yhteisöjä kuin Facebook. Niistä joistain muista kannattaa huolestua, mutta ei Facebookista.

    • welh0

      onhan facebook huomattavasti turvallisempi mitä irc galleria tai monet chatit. säädettyäsi asetukset oikein pelkästään lapsesi ystävät voivat ottaa häneen yhteyttä. Itse pitäisin fb tä lähinnä nykyajan puhelinluettelona jonka välityksellä ystäviin saa yhteyden. fb myös oman tiedon mukaan rajoittaa sitä miten alaikäisiin sai yhteyden. Suurimmalta osalta fb on kuitenkin aikuisten irc-galleria jossa vaan ei jaeta alastonkuvia eikä kiusata toisia. Sinuna minä antaisin lapselle oikeuden pitää yhteyttä kavereihinsa. säätäisin ne asetukset kuntoon ja laittaisin että omaan sähköpostiin tulee ilmoitus jos lapsesi ottaa uuden kaverin.

      • LOLOLOLOLOLOLLL

        Siis FaceBook!!!!!!!!!!! voi LOL!!!!!!! Siis runekin on parempi sinnekki pitää kirjautua samallaitte ku farm villee mun äiti pelaa FaceBookkia ja sillä on noin 29 levunen tyyppi siel no, mul on 33 level tyypi runes kinusin joskus 2 kuukautta sitte et: Tee mulle FaceBook! mut nyt en haluukkaa enää rune on paljon parempi ja esim: IRC galleria, Gladiatus, Bitefite ja muut on paljon parempi faceBook on pelkkä profiili siis LOL!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!


    • Heippa : )

      Samaa mieltä! Ei lasten paikka!!!!! Missään tapauksessa. Minusta Facebookissa olisi ehdottomasti oltava ikäräja, siellä on kuitenki IHAN kaikkea maan ja taivaan väliltä...eikä lapsilla ole minkäänlaista itsesuojeluvastoa ja ymmärrystä erilaisista vaaroista ym mitä netissä saattaa olla, kun eivät kaikki aikuiset ihmisetkään niitä ymmärrä!
      EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA LAPSILLE!!!!!!!!
      Ja nimenomaan, ylläpidolle terveisiä että tässä olisi kehityksen paikka!!!!

      • FB aktiivikäyttäjä

        tyhmä ihminen, ei usko että lapsi osaa käyttää aivojaan.. -.- ei vittu


      • Hohoijjaa
        FB aktiivikäyttäjä kirjoitti:

        tyhmä ihminen, ei usko että lapsi osaa käyttää aivojaan.. -.- ei vittu

        Voi herranen aika. Tämähän on selvä sukupolvien kuilu. Onneksi minulla on silta jota pitkin kävelen nuorempia sukupolvia tapaamaan. Lapsilla on kehittyneemmät aivot kuin monella 30 vuotiaalla nykyään. En tarkoita, että ne ymmärtää kaiken, mutta joka paikassahan toitotetaan: VARO, johan ne jo ymmärtää varoa ja voihan sitä valvoa vähän eikä hommailla vain omia asioita. Olkaa kiinnostuneita laspistanne ja antakaa niiden kehittyä vaikka facebookin avulla. Laittakaa profiili yhdessä.. lapset kyllä ymmärtävänt SENKIN, että äiti tai isä haluaa suojella lapsiaan. Nuorempi polvi on fiksua porukkaa. Älkää kahlitko lapsia! Se ärsyttää....lapsia ja muita aikuisia, jotka ymmärtävät lapsia.


    • Neljän lapsen äiti

      on profiilit 8- ja 9-vuotiailla. Minullakin on ja he ovat kavereitani, joten tiedän, mitä heidän sivuillaan on. Tunnen myös kaikki ne, jotka heillä ovat kavereina ja itseasiassa kaikki taitavat olla myös minun kavereitani, joten tiedän senkin, mitä heidän sivuillaan on lasteni näkyvillä. Tuon ikäisillä kun ei suuremmin ole siellä profiileita, niin kaverinsa ovat aikuisia tuttujamme.

      Tiedän toki, että ikäraja on muistaakseni 13 tai jotain sinne päin. Itse nimittäin neuvoin ilmoittamaan syntymävuoden väärin, että saavat profiilin laitettua. Minä kuitenkin kannan vastuun lasteni tekemisistä.

      Kuvan ja nimen laittamista nettiin en näe yhtään sen pahempana tai riskialttiimpana kuin kävelemistä julkisilla paikoilla ilman naamaria tai esittäytymistä uudelle ihmiselle. Luonnollisesti esimerkiksi osoitteita tai muita yhteystietoja ei kukaan laita julkisuuteen tai siellä ei lue, että olemme lähdössä lomalle tai vastaavaa. Ei siis mitään sellaista tietoa, mitä oikeasti ei kaikki saisi tietää. Ja lapsia on valistettu myös asiasta, eikä ongelmia ole ollut.

      Ymmärrän kyllä hyvin sen, että jos itse ei harrasta Facebookia, ei ehkä sinne nuoria lapsiakaan halua päästää, koska silloin sitä on vaikea valvoa.

      • fb käyttäjä

        Ikäraja siellä on 13. Minullakin oli ennakkoluuloja fb:tä kohtaan kunnes tutustuin asiaan, ja totesin sen todella hyväksi yhteydenpitokanavaksi. Minulla on siellä profiili. En ole koskaan tavannut siellä siveetöntä kuvaa tms, on minulle kaveripyyntöjä tuntemattomilta tullut, mutta ne olen hylännyt. Kavereiksi hyväksyn vain ne jotka oikeasti tunnen, asetuksissani vain kaverini pääsevät näkemään kuvani ja tietoni. Osoitetta ja puhelinnumeroa en periaatteen vuoksi sinne laita. Ne jotka nimelläni profiilia sieltä hakee näkevät vain että minulla on profiili ja pienen kuvan, he lähettävät kaverikutsun jonka hyväksyttyäni he vasta pääsevät näkemään kuviani tai tietojani. Minulle se on kanava pitää yhteyttä kavereihini, jotka lähes kaikki asuvat jopa satojen kilometrien päässä. En anna lasteni laittaa profiilia kuin vasta 13 vuotiaana. Minulla ei ole pärstässäni mitään salattavaa. Siellä on useita samannimisiä, joten kuvan perusteella tiedät lähetätkö kaveripyynnön oikealle "Matti Virtaselle". Kaverihaussa näkyy "Matista" vain pieni kuva josta et saa selvää mitää muuta kuin onko kyseessä juuri tuntemasi "Matti". Eihän se fb hyväksy kuin 13 vuotta täyttäneet käyttäjiksi, mutta milläpä ne voi valvoa ilmoittaako muksut ikänsä oikein. Jos kohtaatte siellä alaikäisiä käyttäjiä niin ilmiantakaa kyseinen profiili.


      • pakettiauto

        Me mennään mummolaan viikoxs täältä meiän Nappilan kyästä ja kukkia tulee kasteen Piippolan Pauli naapulista..."jaa millä se teille pääsee?"...no avain on aina lappusten alla, siellä hiilen pesän vielessä.
        ...en antais fb:tä käyttöön ihan nappuloille.


      • vvnha

        Meilläkin chättaillaan lasten kanssa vaikka ne olis eri huoneissa vain. Ne juoksee sitten nauraen meidän luokse ja kysyy näitkö mitä kirjoitin. Siinä samalla ne oppii kaikki tekniset taidot mitä tarvii nykyään.Jotkut täällä ovat kyllä tippuneet kärryiltä. Itse olen jo "vanha", mutta siltkin edelleen mukana maailman menossa.


      • M.H.
        pakettiauto kirjoitti:

        Me mennään mummolaan viikoxs täältä meiän Nappilan kyästä ja kukkia tulee kasteen Piippolan Pauli naapulista..."jaa millä se teille pääsee?"...no avain on aina lappusten alla, siellä hiilen pesän vielessä.
        ...en antais fb:tä käyttöön ihan nappuloille.

        Eihän facebookkia onneks saakaan käyttää kuin 13-vuotiaana. :D Sen jälkeen todella suositeltavaa! :D


    • Melkein

      poikasi saa odottaa 3 vuotta vielä.

    • Käyttäjä84

      Itselläni on ollut facebook profiili jo reilun vuoden,tosin olen jo aikuinen (25 vuotta).
      Itse en ole törmännyt mihinkään epäasialleen sivustolla. Facebook on mielestäni ihan turvallinen paikka, esim. kavereiden kanssa jutteluun. Sen kautta löytää hyvin vanhoja kavereita. Facebook on mielestäni hyvä,koska sívustu vaatii pakollisen kirjautumisen,sekä osittaisen henkilötieto taustan. Ja mielestäni taustat tarkastetaan hyvin. Myös epäasialliset viestit tai epäilyttävät henkilöt voidaan sivustolta poistaa.
      Olen kyllä samaa mieltä ikärajan asettamisesta, hyvä ikä olisi 15 vuotta, riippuen tietysti lapsen/nuoren yleisen internetin käytön laajudesta.

      • kysynpä vain

        Taas kerran on ylihuolehtivaiset vanhemmat heränneet. Kiinnittäkääpä enemmän huomiota lastenne IRC-Gallerian käyttöön, kun teidän pikku-Liisat ovat puolinakuina ja poseeraavat kuin mitkäkin teinilutkat (ja saavat asiattomia kommentteja huomattavasti vanhemmilta miehiltä) tai pikku-Lasset, jotka heiluu perjantai-kuvissaan rööki suussa ja kalja-/viinapullo kädessä, vaikka tarkoituksena oli mennä Kalle-kaverin yökylään.


      • -
        kysynpä vain kirjoitti:

        Taas kerran on ylihuolehtivaiset vanhemmat heränneet. Kiinnittäkääpä enemmän huomiota lastenne IRC-Gallerian käyttöön, kun teidän pikku-Liisat ovat puolinakuina ja poseeraavat kuin mitkäkin teinilutkat (ja saavat asiattomia kommentteja huomattavasti vanhemmilta miehiltä) tai pikku-Lasset, jotka heiluu perjantai-kuvissaan rööki suussa ja kalja-/viinapullo kädessä, vaikka tarkoituksena oli mennä Kalle-kaverin yökylään.

        Täällä puhuu 16 vuotias tyttö. Lueskelin teidän kommenttejanne, ja täytyy sanoa, etten oikein ymmärrä teitä. Ehkei 10- vuotias ole vielä tarpeeksi vanha lisäämään profiilia facebookkiin, mutta n. 15-16 vuotias on. Facebook on kaikinpuolin hyödyllinen! Sen kautta voi pitää yhteyttä ystäviin ja myös SAADA oikeita, uusia ystäviä (kokemusta on.) Jos haluatte valvoa lastenne facebookin käyttöä, luokaa oma profiili (ei ole pakko laittaa kuvaa), ja pyytäkää lapsenne kaveriksi, jolloin näette kaikki mitä hän siellä tekee. (siis kommentit, kaverit etc etc.)
        Vähän rajaa kuitenkin tohon holhoomiseen.


      • LAV-89
        kysynpä vain kirjoitti:

        Taas kerran on ylihuolehtivaiset vanhemmat heränneet. Kiinnittäkääpä enemmän huomiota lastenne IRC-Gallerian käyttöön, kun teidän pikku-Liisat ovat puolinakuina ja poseeraavat kuin mitkäkin teinilutkat (ja saavat asiattomia kommentteja huomattavasti vanhemmilta miehiltä) tai pikku-Lasset, jotka heiluu perjantai-kuvissaan rööki suussa ja kalja-/viinapullo kädessä, vaikka tarkoituksena oli mennä Kalle-kaverin yökylään.

        Tässä olen samaa mieltä!!!
        Itse olen FB:ssä ja se on mielestäni tuhat kertaa parempi paikka kuin irc-galleria. Olen avannut myös tilin itselleni galleriaan huvin vuokse, ja on mielenkiintoista katsella kun pienet tytöt ja pojat laittavat sinne juuri puolialastomia kuvia.. huhhuh, seuraisivat vanhemmat niitä tilejä. Itselläni on myös poika mutta se on vielä onneksi alle vuoden ja kun hän siitä kasvaa niin en todellakaa suosittele irc-galleriaa vaan FB:tä !!


      • asdasdasdasd4
        LAV-89 kirjoitti:

        Tässä olen samaa mieltä!!!
        Itse olen FB:ssä ja se on mielestäni tuhat kertaa parempi paikka kuin irc-galleria. Olen avannut myös tilin itselleni galleriaan huvin vuokse, ja on mielenkiintoista katsella kun pienet tytöt ja pojat laittavat sinne juuri puolialastomia kuvia.. huhhuh, seuraisivat vanhemmat niitä tilejä. Itselläni on myös poika mutta se on vielä onneksi alle vuoden ja kun hän siitä kasvaa niin en todellakaa suosittele irc-galleriaa vaan FB:tä !!

        "ja on mielenkiintoista katsella kun pienet tytöt ja pojat laittavat sinne juuri puolialastomia kuvia"

        asia selvä? jatka


      • hoh-hoijaa vaan

        kyllä minulta on ainakin pyydetty nettiseksiä jne.

        > Itse en ole törmännyt mihinkään epäasialleen sivustolla.


      • ehkä naisetkin
        LAV-89 kirjoitti:

        Tässä olen samaa mieltä!!!
        Itse olen FB:ssä ja se on mielestäni tuhat kertaa parempi paikka kuin irc-galleria. Olen avannut myös tilin itselleni galleriaan huvin vuokse, ja on mielenkiintoista katsella kun pienet tytöt ja pojat laittavat sinne juuri puolialastomia kuvia.. huhhuh, seuraisivat vanhemmat niitä tilejä. Itselläni on myös poika mutta se on vielä onneksi alle vuoden ja kun hän siitä kasvaa niin en todellakaa suosittele irc-galleriaa vaan FB:tä !!

        todellinen ilotalo, kaiken lisäksi niin lapsellista;

        on aivan tyypillistä, että miehet ruinaa valokuvia, sellaisia sexy- tai alastonkuvia, netissä


      • Huh hellettä
        asdasdasdasd4 kirjoitti:

        "ja on mielenkiintoista katsella kun pienet tytöt ja pojat laittavat sinne juuri puolialastomia kuvia"

        asia selvä? jatka

        ...yhtään puolialastonkuvaa fb:ssä. Onko joku nänhyt? Sehän raportoidaan heti.


    • huolestunut mies

      Herätkää!
      Omituista että ihmiset tuudittautuvat petolliseen turvallisuuden tunteeseen facebookin suhteen. Se on sama kuin olisi julkkis. Kasvot nimi ja jutut. Se on ikävä kyllä loistava kanava kiusaamiseen, vanhojen haavojen repi aukimiseen. Kaikki eivät ole hyviä vaikka kuinka aikuisia ovat. Siellä on erään raa´an murhamiehen profiili ja järkytyin mitä kavereita sillä on. Nuoria tyttöjä. Eivät varmaan tiedä mitä mies teki naiselle 80-luvulla? Yksi nainen löysi tyylikkään valokuvansa pornoleffan kannesta ja tuliko siitä juttuu? Ootko pornoleffassa? No ei jotkut olivat vaan ottaneet kuvan kun se oli julkisuudessa. Siis facebookissa julkisesti jaossa. Minulla on koemielessä väärällä nimellä profiili eikä mitään ongelmia. Työantajat lukevat niitä ja jotkut saavat potkut toitottaessaan yhtiön asioita. Näitä juttuja on ja ihmiset ajattelevat että ihan turvallinen se Facebook on.

      Siis en ikinä antaisi lapseni laittaa tietojaan facebookkiin omalla nimellään ja kasvokuvalla. Ei ainakaan tunnistettavalla. Ajat muuttuu ja maailma näyttää pimeän puolensa..valitettavasti.

      • ....

        Miksi hyväksyt kaveriksi ihmisiä jotka sinua haavoittavat??? Yhtälailla jokainen voi toitotella työasioita kaupassa tai puhuessan puhelimeen kadulla.. Herätys, onko se sitten jollain tavalla salaisempaa?
        Se mitä tilaksesi kirjoitat, näkee ainoastaan hyväksymäsi kaverit. Joten jos joku repii niistä haavoja sinulle niin miksi olet hyväksynyt sellaisen kaverin, itsehän sinä valitset ne ihmiset jotka kavereiksi hyväksyt.

        Minua on haavoitettu monta kertaa elämässä, mutta en syytä siitä sitä paikkaa missä satuin olemaan. En koskaan hyväksy kaveriksi fb:ssä ihmistä jota en oikeasti tunne, enkä ihmistä jonka kanssa en halua olla tekemisissä. Jos kaveriksesi siellä lasket tuntemattomia niin et voi tietää mihin kuvasi päätyvät, mutta maalaisjärki käteen siinäkin asiassa..


      • huolestuneempi mies

        minusta tuo oli aika huolestuttava kirjoitus. ei yhtään minnekään kannata mennä vuotamaan työpaikastaan sellaisia tietoja, joista saisi potkut. jos sitä tekee, on ihan oikeasti ansainnut potkut.

        ja saisin käsiini tuhansien ihmisten kuvat ilmankin facebookia. tai melkein kenen tahansa, jos jaksaisin nähdä vaivaa. on nääs kamera keksitty. ja google.

        kyllä normaalilla 13-vuotiaalla jo sen verran älyä on päässä että osaa olla mokaamatta itsensä lopullisesti. sen pystyy muuten tekemään helpommin ilman facebookia. omille lapsilleni (vanhin 10v) en vielä tuohon palveluun anna lupaa - enkä oikeastaan voikaan antaa, sehän on kielletty alle 13-vuotiailta. mutta 13 vuotiaina saavat kyllä sinnekin mennä. tottakai edelleen jossain määrin valvottuina.


      • Lauri H.
        .... kirjoitti:

        Miksi hyväksyt kaveriksi ihmisiä jotka sinua haavoittavat??? Yhtälailla jokainen voi toitotella työasioita kaupassa tai puhuessan puhelimeen kadulla.. Herätys, onko se sitten jollain tavalla salaisempaa?
        Se mitä tilaksesi kirjoitat, näkee ainoastaan hyväksymäsi kaverit. Joten jos joku repii niistä haavoja sinulle niin miksi olet hyväksynyt sellaisen kaverin, itsehän sinä valitset ne ihmiset jotka kavereiksi hyväksyt.

        Minua on haavoitettu monta kertaa elämässä, mutta en syytä siitä sitä paikkaa missä satuin olemaan. En koskaan hyväksy kaveriksi fb:ssä ihmistä jota en oikeasti tunne, enkä ihmistä jonka kanssa en halua olla tekemisissä. Jos kaveriksesi siellä lasket tuntemattomia niin et voi tietää mihin kuvasi päätyvät, mutta maalaisjärki käteen siinäkin asiassa..

        "Se mitä tilaksi krijoitat, näkee ainoastaan vain hyväksymäsi kaverit:" A

        Anteeks mitä tarkoitat tolla??? Kuules vaikka ei olis kaveri niin silti näkee.....


    • Minun mielestä alle 18 vuotiailla ei olisi mitään asiaa moisille sivuille !!!!!!

      • M.H.

        Mihin sivustoille lapset ja nuoret saisivat sitten mennä pelaamaan tai chättäämään. Se on ongelma, ettei chättiin tarvitse tunkea omaa nimeään, voi vaikka olla nimellä "horny12wlikka", ja itse asiassa voi olla vaikka 7-vuotias ja puhua ihan mitä sattuu. Facebook on niin valvottu paikka, että pidän sitä turvallisena lapsille.


    • kalkkis46

      Alle 15 -vuotias ei useinkaan vielä käsitä, mitä kaikkea itsestään ja läheisistään kannattaa julkisesti kertoilla. Facebookissa loruilu sisältää riskin kuten IRCissä ja muissakin yhteisöissä. Liikaa ei kannata itsestään paljastaa. Koko Facebook on minun mielestäni tarpeeton, yhteyttä kavereihin voi pitää muutenkin. Niin lapset kuin aikuiset.

      Itselläni on ihan mukavat muistot peruskoulu- ja lukioajoilta, silti en ole tuntenut tarvetta etsiä sen aikaisia ihmisiä. Ei minua kiinnosta, mitä heille kuuluu tai mitä heistä on tullut. Elämässäni on ilmeisesti tarpeeksi sisältöä ja ihmisiä muutenkin.

      Facebook on oiva väline niille, jotka tuntevat tarvetta olla esillä ja esitellä ystäviään, harrastuksiaan ja ajatuksiaan. Saman voi tehdä omilla kotisivuilla. Mutta kukin tyylillään, maailma muuttuu ja me sen mukana, kai:)

    • Ihan surkee paikka, en liity varmaan ikinä! Ja oon kans kuulu ett siellä olis ikäraja. Mutta kukaan ei noudate enään mitään rajoja, jos totta puhutaan.

    • fb käyttäjä

      Fb:ssä esiinnytään omalla nimellä. Keskustelussa on mainittu IRC, huolissaan kannattaakin olla sivustoista joissa kätkeydytään nimimerkin taakse. Edes parhaat kaverit ei välttämättä tiedä kenen kanssa keskustelee. Asiattomuuksia ja siveettömyyksiä niissä sivustoissa onkin, koska voi kirjoittaa ja julkaista mitä mieleen juolahtaa. Seuraavana päivänä teini voi olla koulussa niin että kukaan kavereista ei tiedä hänen ns "kaksoispersoonastaan" netissä.. Näitä juttuja on.. Fb on turvallinen muihin sivustoihin nähden, vanhemmat lastensa kavereiksi, ja sitä kautta tukemalla opettaa järkevää internetin käyttöä..

      • Maailman paras peli

        Facebookin Farmville-pelin sijaan suosittelen lämpimästi Mondozoo-eläintarhapeliä (http://Jutta77.mondozoo.com). Se on harmiton, sympaattinen ja strateginen eläintarhapeli, joka soveltuu lapsille, mutta tarjoaa aikuisellekin haasteita :) Ja siihen rekisteröityminen ei vaadi mitään henkilötietoja, ei pakollisena edes sähköpostisoitetta, ja on siis ilmainen.

        Tämän löydettyäni en pelaa enää mitään fb-pelejä, jotka vaativat profiilin myötä henkilötietoja...


      • Nuori vanha äiti

        ... netekaistut pääs edes kaveriksi. Kai äiti ja isä valvovat mitä lapset tekee facebookissa? Ei minuun ota kukaan yhteyttä kuin kaverit, koska olen profiilini suojannut. Vanhemat voivat suojata lastensa profiilit. Ah, niin helppoa mutta niin vaikea mmärtää. Itse one 50 v ja ymmärrän lapsia ja huolehdin heistä. En rajoita, kun on kysysmyksessä kavereiden kanssa yhetydenpito. Nyt ne ei oo menossa koko ajan kavereiden luo, voivat joskus olla kotonakin.


      • M.H.

        Irc- galleriasta saisitte olla huolissanne, kun siellä voi käyttää mitä tahansa nimimerkkiä, vaikka oma 12-vuotias lapsesi voi olla siellä nimellä "hottisbeibe" ja näyttää kuvissaan todella paljon paljasta pintaa. Paljaisiin rintoihin kyllä puututaan ylläpidon toimesta, mutta paljasta pintaa saa näyttää. Nimimerkin vuoksi et edes itse tietäisi, vaikka tissikuvassa olisi oma tyttäresi, sen takia facebook on hyvä, oma nimi, facebook on paljon parempi vaihtoehto lapselle kuin irc-galleria!


      • fb käyttäjä
        M.H. kirjoitti:

        Irc- galleriasta saisitte olla huolissanne, kun siellä voi käyttää mitä tahansa nimimerkkiä, vaikka oma 12-vuotias lapsesi voi olla siellä nimellä "hottisbeibe" ja näyttää kuvissaan todella paljon paljasta pintaa. Paljaisiin rintoihin kyllä puututaan ylläpidon toimesta, mutta paljasta pintaa saa näyttää. Nimimerkin vuoksi et edes itse tietäisi, vaikka tissikuvassa olisi oma tyttäresi, sen takia facebook on hyvä, oma nimi, facebook on paljon parempi vaihtoehto lapselle kuin irc-galleria!

        Ystäväni tytär 11-v oli aika rivoissa kuvissa IRC-galleriassa vanhempien ollessa kovin sinisilmäisiä lapsensa netin käytöstä...

        HabboHotellissa voit jutella mukavia ikätovereiden kanssa. Muistaakseni sivustot ovat jotain 7-17 vuotiaille, kuitenkin siellä liikkuu setiä iältään 40 , no mitäpäs ne sedät pikkulasten sivuilla sitten tekevät...

        Aapelin pelisivuilla pelasin joskus pelaamisen ilosta, siellä oli kanssa pelaajia joiden kanssa oli mukava kommentoida peliä, mutta valitettavan usein sieltä alkoi tulla kysymyksiä jotka eivät todellakaan liittyneet peliin "Oletko yksin?, Haluaisitko luoksesi seuraa?"...

        Nimimerkin taakse on niin helppo kätkeytyä. Tuskin tässäkään keskustelussa uhoavat 13-vuotiaat uskaltaisivat nimellään suutaan aukoa.

        Minäkin olen ollut 13 vuotias, uhonnut ja uhmannut, mielestäni vanhempani olivat kovimman luokan niuhottajia. Jos kuitenkin minulle olisi annettu rajattomasti aikaa netissä (tosin silloin ei nettiä ollutkaan), olisin 13-vuotiaana takuulla jättänyt läksyt tekemättä ja surffannut kaikki päivät. Silloin minua kiehutti suunnattomasti vanhempani, mutta nyt olen kiitollinen että minulla on ollut rajat, olen ollut rakastettu ja minulla on ollut kotiintuloajat. Ystäväni jolla ei rajoja ollut, kadehti usein perhettämme. Hän tunsi kotonaan ettei hänestä välitetä.

        Te nuoriso ette ole vielä vanhempain illoissa itse istuneet, siellä tulee usein vastaan tämä että jokainen lapsi sanoo kotonaan "kun se kaverikin saa". Kuitenkin siellä olemme me vanhemmat kysyneet toisiltamme ja olen aivan varma että samankaltaiset rajat ovat lapseni kavereiden kotona kuin meilläkin.

        Vastuullinen vanhempi kertoo rehellisesti lapselleen netin (niin kuin muissakin elämän asioissa) vaaroista, perustelee huolensa ja kyllä ne lapset ymmärtävät kun saavat järkevät perustelut. Alle 13-vuotias ja useat sen yli ovat kuitenkin vielä liian lapsenomaisen sinisilmäisiä tuntemattomien kivoille jutuille vaikka ovat saaneetkin vanhempiensa valistuksen.

        Fb:ssa ollaan omalla nimellä, joten se on kuitenkin internetin yhteydenpitokanavista turvallisin. En koskaan kirjoita fb:ssa profiiliini mitään mitä en sanoisi ääneen kaverilleni kävellessämme kadulla.


    • walencia-

      No itselläni ei ole lapsia, koska olen vasta 20-vuotias nainen. Mutta jos olisi, niin en antaisi 10-vuotiaan tehdä koneella muuta kuin korkeintaan pelata Älypäätä. :D Itselläni on 11-vuotias veli ja 10-vuotias sisko. En tykkäisi yhtään hyvää jos heillä olisi Facebookissa omat sivut tai vielä pahempi, IRC-Galleriassa. Onneksi heillä on kotonaan tietyt ajat jolloin muutaman kerran viikossa saa olla koneella, mutta äidin tai isän valvoessa. Ja yleensä he kahdestaan pelaavatkin vain jotain Älypäätä tai Suomi24:n pelejä tms. :)
      Facebookin käyttö on tietääkseni sallittukin 13:sta ikävuodesta eteenpäin, ja hyvä niin. Harmi vain, ettei sitä kuten muitakaan samantapaisia sivuja, pystytä valvomaan tarpeeksi, etteivät sitä nuoremmat saisi tehtyä tunnuksiaan sinne, kun siihen tietokoneen ja internetin käyttöön yhä nuoremmat vain koko ajan oppivat. Vanhemmathan siihen lapsen kotona parhaita valvojia ovatkin.

      • M.H.

        Jos itselläni olisi n. 10-vuotiaita siskoja tai veljiä, niin antaisin heidän kyllä olla facebookissa, samoin kuin omien lasteni. walencia, tiedätkö mitä sisaruksesi tekevät netissä? Voivat vaikka katsoa pornoa, sillä tuossa iässä se ekan kerran alkaa kiinnostaa. Facebook on siihen verrattuna hyvä ja turvallinen vaihtoehto. siellä aika lentää siivillä ja pelejä on yllin kyllin. :D


    • ...12.31.11

      Facebookin ikäraja on kyl 18v..

      • jghbnkmk,

        You will not use Facebook if you are under 13.

        Suoraan bookin säännöistä.


      • minä tässä

        ei ikäraja ole 18v, ikäraja on 13. Olen itsekin 15 ja oikeat tiedot kyllä mulla on.


    • Huuhaa ei kiinnosta

      Minä olen vasta 1-vuotiaan isä mutta samanlaiset on ajatukset facebookista. En suosittele moista roskaa kenellekään. Pahaksi onneksi, sieltä ei taida saada tietoja enää pois kun ne on sinne laittanut. Vai olenko väärässä.

      • vittuuntunutperkele

        Vittu koko vitun saatanan paska facebook on ihan vitun paska teinimestacoolmegajuttu. voi jeesus. vittu minua ei kiinosta kertoa toisille mitä teen/oon tehny/tulen tekemään / laittaa naamani sinne. Vittuku joku teki tollaki rahaa. vois pistää oman ASSbookin pystyy johon kaikkien perseet ja paskaset jutut.


      • aaaaanbgh

        pois.


      • 13v fb käyttäjä
        vittuuntunutperkele kirjoitti:

        Vittu koko vitun saatanan paska facebook on ihan vitun paska teinimestacoolmegajuttu. voi jeesus. vittu minua ei kiinosta kertoa toisille mitä teen/oon tehny/tulen tekemään / laittaa naamani sinne. Vittuku joku teki tollaki rahaa. vois pistää oman ASSbookin pystyy johon kaikkien perseet ja paskaset jutut.

        oli taas niin naurettavaa paskaa lukee "tunnollisten" vanhempien tilitystä että 12v tai alle on vaarassa naamakirjas että.. EI NE PEDARIT NETIN VÄLITYKSELLÄ RAISKAA! kuinka uskallatte ees antaa lastenne olla ulkona!? siellä niitä vaarallisia setiä vasta liikkuuki! hui! eristäkää lapsenne pumpulihuoneeseen ja kasvattakaa mielenvikasia penskoja, älkääkä missään nimessä päästäkö ulos TAI PÄÄSTÄ NETTIIN! sehän on niin kauhee mesta! nyt meen facebookkii kertoo kavereille kuin vitun tyhmii aikuset on! moro!


      • vrumm
        13v fb käyttäjä kirjoitti:

        oli taas niin naurettavaa paskaa lukee "tunnollisten" vanhempien tilitystä että 12v tai alle on vaarassa naamakirjas että.. EI NE PEDARIT NETIN VÄLITYKSELLÄ RAISKAA! kuinka uskallatte ees antaa lastenne olla ulkona!? siellä niitä vaarallisia setiä vasta liikkuuki! hui! eristäkää lapsenne pumpulihuoneeseen ja kasvattakaa mielenvikasia penskoja, älkääkä missään nimessä päästäkö ulos TAI PÄÄSTÄ NETTIIN! sehän on niin kauhee mesta! nyt meen facebookkii kertoo kavereille kuin vitun tyhmii aikuset on! moro!

        Ja suurin osa pedofiliasta on suvussa tapahtuvaa. Lähiperhettä pitäisi varoa eniten jos alkaa pelkäämään tuollaista.


      • FB_käyttäjä

        FB:stä saa kyllä poistettua profiilinsa kokonaan ja vielä varsin helposti.


      • M.L

        olet ikävä kyllä pahasti väärässä, kyllä FaceBookista saa poistettua profiilin.


    • llllldlldld

      teitä ylihuolehtivaisia vanhempia. tiedän kyllä minkävuoksi ette halua lapsenne laittavan profiiliaan sinne, te ette nimittäin ymmärrä koko homman ideaa ja väheksytte sen vuoksi facebookkia ja sen käyttäjiä!!! ihmettelen vain mitä pahaa siinä näette että lapsenne tekee profiilin sinne? jos pelkäätte että facebookissa liikkuu pelkästään pedofiileja yms. vastaavia, niin kuinka ihmeessä uskallatte päästää lapsen yksin esim. kuoluun tai harrastuksiin, miettikää keitä siellä voi liikkua ja etenkin koulu/harrastus matkalla!??!?!?!?!

    • dsddadadad

      Älä nyt herranjestas valita facebookista!? Facebook on turvallisin mahdollinen chätti, koska siellä vanhemmat voivat vaikka valvoa heitä siellä 24/h ja nähdä heidän JOKAISen klikkauksensa siellä! Ole iloinen että lapsesi päätyi juuri facebookkiin, eikä muualle. Miksi kiellät häneltä siellä olemisen? Hänen tietojansa ei näe kuin kaverit, ja jos ette halua että lapsi kuulee kaikki aikuisten jutut siellä, älä laita kavereitasi hänen kavereiksesi? sano hänelle, että hänellä saa olla VAIN omia kavereitaan, eli hänen ikäisiään ystäviä siellä, ja sinut itsesi kaverilistalla. Näin voit olla vama että hän ei näe mitään, ja näet kaiken mitä hän siellä juttelee. Facebook on kyllä turvallisin valinta netistä.

    • Äiti minäkin

      Huomasin tässä yksi päivä että kaveri oli laittanut omille lapsilleen profiilin facebookkiin, nämä lapset ovat 6v ja 8v. Eivät osaa etes lukea saatikka etes kirjoittaa. Eikö tämän päivän lapset saa olla lapsia. Myöskin tästä 8v lapsesta puhutellaan että "Meidän teini".

      • Mma Ramotswe

        Mikä aikuisia oikein vaivaa? Pistetään pää pensaaseen niin kaikki huolet häviää? Ainoa tapa pysyä kärryillä on olla mukana, tietää itse niin paljon, ettei tarvitse taivastella olemattomia kauhukuvia. Opetelkaa sitä facebookin käyttöä älkääkä vaan aina kieltäkö kaikkea, josta tiedätte vaan jotain tornihuhuja.

        Ja sitten nämä tyypit, jotka väärentävät syntymävuoden, että lapset pääsevät mukaan... Samat ihmiset varmaan ostavat alaikäisille lapsilleen viinaa, eivät välitä liikennesäännöistä, ajavat pummilla bussissa jne, koska yhteiskunnan säännöt eivät tietenkään koske näitä valopäitä ollenkaan. Hehän ovat niiiiin fiksuja. Parin vuoden päästä ollaan kiljumassa yhteiskuntaa apuun, kun kasvatus ei toiminut?


      • Herranjestas!

        vai miksei edes 8-vuotias osaa lukea eikä kirjoittaa!?! Sinuna en olisi niinkään huolissani siitä, että muksu on Facebookissa, vaan siitä, ettei tuon ikäinen lapsi osaa lukea!!!


      • M.H.

        Nykyajan nuoriso on fiksua "tietokonekansaa". Itsekään en ole yli kolmekymppinen, mutta nuoremmat kaverit tietää enemmän netistä. Itse olin "aikuinen" jo melko nuorena, eli murrosikä alkoi 10-vuotiaana, ja tottakai siinä vaiheessa jo pojat kiinnostivat, samoin se miten heihin saa yhteyden parhaiten. Facebook olisi siinä vaiheessa ollut erittäin hyvä väylä, tosin siinä vaiheessa kukaan ei vielä ollut liittynyt siihen. "Nykyajan humputuksiahan" tuo naamakirja on, mutta ERITTÄIN HYVÄ HUMPUTUS, SUOSITTLEN!


    • hal-hau

      Ei siin oo mitää pahaa, hän voi hyväksyä ja estii ihmisia eikä ketään tahansa nää hänen tietoja paitsi ne kenet hän on kyväksyny kavereiksi.

    • itse 5 lapsen äiti

      Hei !
      onko sinulla itselläsi, yhtään mitään tajua tai ymmärrystä siitä...
      mitä 10 vuotiaan lapsen elämään - tulisi ja olisi hyvä kuulua ???? !

      ok. tänä päivänä lapset/nuoret "kypsyvät" paljon varhaisemmin.
      - mutta siltikään, en ole itse ollenkaan varma ja vakuuttunut siitä - että onko se heidän henkiselle (ja myöskin (fyysiselle !) kasvulleen, ollenkaan niin hyvä asia ??!? !

      sillä mikäpä kiire näillä lapsilla/nuorilla, on tai olisi aikuisuuteen !?!?! ?
      - sillä sitähän sitten, kyllä jatkossa riittää "ihan loputtomiin"...

      miten on...
      haluatko ja aiotko sä itse ottaa, sitä AIKUISELLE (=vanhemmalle !) kuuluvaa vastuuta ollenkaan ???
      - vai kyseletkö, sä yhä näitä ja ties mitä muitakin asioita...
      vielä seuraavien, reilun 5-10 v., aikanakin ?

      no, mutta...
      KASVAPAS SÄ ITSE NYT SITTEN - ENSIN VASTUULLISEKSI JA MYÖSKIN VASTUUNSA KANTAVAKSI
      AIKUISEKSI !!!!!!!!


      ja eikun ONNEA vaan !!!

    • MyPage

      Miksi kiellät?, mistä hän muuten löytäisi vanhempansa joitten pitäisi antaa rakkautta ja lämpöä omallensa.
      Kerro lapsesi nimi ta joitain hänestä, ni yritän löytää hänet ja kertoa et olet Suomi 24:sessa.

    • Muchiwachi

      No kyllähän se nykyään on aivan normaalia että facebookkiin liitytään jo 8-13 vuotiaana.

    • rossoner

      .... paluu nykyaikaan. Meidän muksut kertoo kuinka kavereilla on facebook, mut meillä ei vielä oo! ikää 8, 9 ja nuorimmainen 2. No miten suhtautua? no mä suhtaudun siihen niin etten päästä muksuja sinne. menköön kun on teini-iässä, mut ei se saitti lapsille kuulu.
      Totta puhuakseni se sopis muksuille, lähetät 100 tai 1000 eri `jänskää` kutsua/leikkiä aikuiselle ihmiselle jota ne vituttaa, mut et voi olla vastaamatta kun se kuitenkin on sun kaveri.
      Aamulla kun heräät, juokset koneelles ja kiroot windowsin hitautta, Miks vittu se ei aukee! Euforia , se aukes, FACEBOOK, näät saapuneet viestis: mikä on sun lempi väris? vastaa tähän ja lähetä se heti 1001 kaverille tai sä tunnet olevas paska ihminen. Sit vielä aikuset kysyy miks lapset haluu sinne:) oo siinä ny sitten fiksu ja aikuinen. Joo, koitin sitä kuukauden aikanaan mut hei oikeesti se on sairaan lapsellinen saitti. jos haen seuraa niin en ainakaan eksy sinne ja jos ettin vanhoja kavereita niin haluan nähdä niitä kunhan se ei tapahdu Facebookin kautta:)


      Sit vielä

      • paikalla

        poikasi kuitenkin kertoi asiasta. olisin huolissani jos hän olisi tytöistä kiinnostunut, sehän on tuohon ikään jo mielenterveysongelma päinsä.


      • M.H.

        Itsehän facebookissa saa määrätä mitä tekee, tekeekö lapsellisia "rakkaustestejä", pelaako pelejä vai jutteleeko kaukana asuvan isoäidin kanssa. Itse teen näitä kaikkia.


    • huolestunut isä

      mietin tässä että tää mailma menee sekasi ei ennen moisia juttuja ollu edes kaikki juoruaa toisista ja kaikki asiat on iha kauheita mutta lasten ja netin välinen asia hiukan huolestuttaa koska netti ei ehkä sovi edes alle 15v liikaa kaikkea sontaa tulee ja hallinta on ehkä hiukan hankala ainahan fiksut muksut keksii keinot kiertää kaiken eston itellä on kaks lasta poika 7 ja se saa kyllä pelata xoxia mutta en mie sitä netille päästä pelaileen se saa harjoitella kirjoittamista ja muuta kun haluaa siihe ei nettiä tarvita tyttö nyt ei viellä edes halua konetta kokeilla mutta se onki vasta 5 ja ei minun mielestä tarvikkaan ku kuulee kaiken pedofiileistä ynnä muista että sellaista eli jos pistetään kova kovaa vastaan ja tehdään netistä k15 ei moisia puheita tule edes

      • äijä-74

        missä on sanottu että alle 13wee ei saa tehdä muka profiilia sinne???? siellähän lukee että sen alle pitäisi olla vain vanhempien suostumus kyseisien sivujen käyttöön.. eli ei se ole kiellettyä alle 13weelle....


      • jou
        äijä-74 kirjoitti:

        missä on sanottu että alle 13wee ei saa tehdä muka profiilia sinne???? siellähän lukee että sen alle pitäisi olla vain vanhempien suostumus kyseisien sivujen käyttöön.. eli ei se ole kiellettyä alle 13weelle....

        Eikö teillä ihmiset ole oikeita ongelmia?

        "Tyttäreni laittoi kuvansa lärvikirjaan, mitä teen?"


      • iwawi

        Edes välillä? Edes vahingossa?


      • M.H.
        jou kirjoitti:

        Eikö teillä ihmiset ole oikeita ongelmia?

        "Tyttäreni laittoi kuvansa lärvikirjaan, mitä teen?"

        En ole kuullut että naamakirja on ketään vielä tappanut, itsehän ihmiset tekevät päätöksensä kenen kanssa puhuvat, sekä tuolla kaduilla että facebookissa.


    • Vitu urpot

      Ei herraisä teiän kanssa, ettekö te vatipäät ny voi päästää 10v lastanne facebookiin? Saanko kysyä mitä se sieltä saa muuta irti kun löytää pari peliä? Ihmettelettekö koskaan kun lapsenne ei sattumoisin pidä teistä? Varmaankin sen takia kun te sekopää ylihuolehtivaiset huorat olette heiltä kaiken kieltäneet.

      Tämäkin viellä: Samaa mieltä olen minäkin. Meillä ei lapset laita sinne profiilia, vaikka itse sinne laitoin profiilin, ilman kuvaa, kokeilumielessä.

      Tässä perustapaus teistä VITUN SAIRAISTA YLIHUOLEHTIVAISISTA HORASKOISTA!!! antakaa lapsenne pitää edes jotain iloa, kun sitä ei näytä perheeltä saavan -_-

    • suodattaja

      Valvokaa vain lastenne toimintaa FB:ssä olemalla heidän kavereitaan, mutta muistakaa, että yhdellä klikkauksella lapsenne voi suodattaa kirjoittelunsa juuri TEILTÄ! Eli ette välttämättä näe kaikkea, mitä jälkikasvunne Naamakirjassa touhuaa.

      • tiitti007

        Minun mielestä jos antaa lapsensa liittyä niin pitäisi olla jonkinlaiset asetukset joita vain vanhemmat määrätä.


    • Pahempi paikka lapselle. Siellä voi leikkiä olevansa 10v vaikka onkin 45 vuotias äijä.

      • isäisä

        Mun syntymättömällä lapsella on profiili Facebookissa. Itse asiassa lastani ei vielä ole edes siitetty. Repikääs siitä.


      • ....................

        Ihan kovin nuorta en minäkään päästäisi facebookkiin, mutta jo suunnilleen 15 vuotiaan kohdalla se on ok.
        Facebook on paljon parempi paikka kuin esim. irc. Itse en ole sinne profiilia laittanut, mutta uteliaisuudesta joskus tuttujen kuvia sieltä katsonut. Ja siellä niitä pahempia kuvia on, siellä on esim. alaikäisten kännikuvia ja nuoret likat nojaa kameraan kohti jotta näkyy mahdollisimman selvästi rintavarustukset, jne.. Ja kuka vain pääsee näitä kuvia katsomaan... Itselläni ei ole lapsia, mutta taisin olla suunnilleen 17 vuotias kun facebookkiin liityin ja nyt jo reippaasti yli täysi-ikäisenä voin sanoa että koskaan en ole mihinkään hirveään materiaaliin törmännyt facebookissa. Tottakai joskus tuttujen kavereiden kanssa läppä lentää, mutta koska esiinnyn omalla nimelläni ja kuvallani, en ikinä laita mitään sellaista, mitä en voisi vaikka vielä vuotta myöhemmin katsoa ilman häpeää... Ja tämä kaveriporukkani jonka kanssa pahiten vitsailen koostuu tutuista ihmisistä, mm äidistäni ja tädistäni, eli siellä ei jutella ensi viikonlopun kännäys suunitelmista tai levitellä seksijuttuja julkisuuteen... Että ihan turvallinen paikka minusta....


    • Salli vaan

      Facebook nyt on aikasen vaaratonta.... Jos noin kovasti ahdistaa, kannattaa ottaa koko kone pois... Ette ikinä arvaa kuinka kamalan paljon kauheampia asioita (kuin suht viaton ja asiallinen naamakirja) netistä löytyy...
      Ja ihan OFF TOPIC, Facebook on kielletty alle 13-vuotiailta (löytyy sopimusehdoista)..... eli sinä olet vastuussa mitä huonosti kasvatettu kakarasi siellä tekee.... kuin myös muuallakin netissä...

      • tintttuu

        Jos te vittu tette noin ison asian jostai naamakirjasta!, nii miettikääs jotai pornosivustoja!!!
        ei niitten tarvi ku nappia painaa että on yli 18 tai ei välttämättä sitäkään!
        ja siellä jo näkee kuinka aikuiset nylkyttää toisiaan tai vaikka hevonen nylkyttää naista!!!
        miettikääs sitä...


      • M.H.
        tintttuu kirjoitti:

        Jos te vittu tette noin ison asian jostai naamakirjasta!, nii miettikääs jotai pornosivustoja!!!
        ei niitten tarvi ku nappia painaa että on yli 18 tai ei välttämättä sitäkään!
        ja siellä jo näkee kuinka aikuiset nylkyttää toisiaan tai vaikka hevonen nylkyttää naista!!!
        miettikääs sitä...

        Pornosivuille ei tarvitse edes omaa nimeään antaa, kuten naamakirjaan, ja siellä voi nähdä vaikka mitä. Kyllä lapsi osaa kirjoittaa koneelle "porno" ihan yhtä hyvin kuin "facebook".


    • pojanäiti.mirja.

      Ei Facebook oo mikään lasten kasvojen näyttöpaikka.Siellä ne pedofiilitkin ja roistot pyörii nappaamassa lapsia. En kyllä uskaltaisi ainakaan minä antaa poikani kasvoja nettiin.Maailma ei oo kuulkaas niin kiltti kuin luulette.

      • M.H.

        pojanäiti.mirja., annatko lapsesi kulkea yksin kadulla esim. kouluun tai kaverille? Tai annatko lapsesi katsoa televisiota? Siinä altistat lapsesi ihan kaikelle samalla kuin facebookissa, paitsi ettei siellä tarvitse pysähtyä juttelemaan tuntemattomalle tai vastata viesteihin, jotka vaikuttavat epäilyttävältä. Tosimaailmassa ei voi sulkea pois juoppoa joka yrittää sujauttaa kättä lapsen paidan alle kaupan jonossa, mutta facebookissa tällaisen ihmiset saa ilmiannettua nopeasti, eikä ahdisteluun tarvitse vastata millään tavalla.


    • Kroohhh

      Huhhuh, luettuani tämän ketjun aloin vaan ihmetellä, että onko todellakin näin suurella osalla väestöstä vihamiehiä ja tapetuksi tulemisen vaara(eli epäluuloinen persoonallisuushäiriö)? Minua on aina ihmetyttänyt tämä suomalainen illuusio, että kaikki ihmiset vainoavat ja odottavat vaan kieli pitkällä jossakin, että saisivat tietoa ihmisistä, jotta pääsisivät vahingoittamaan heitä. Eikö tuollainen elämä oo raskasta?

      En voi sanoa, että itsekään olisin aina ollut hyvissä väleissä kaikkien kanssa, mutta ei se nyt elämääni noin paljon kuitenkaan rajoita. Minulle ei tulisi mieleenikään, että olisin niin tärkeä henkilö, että se olisi niin suuri juttu, kun ihmiset saavat tietää nimeni ja kuvani. Olen huomannut, että tietyssä väestönosassa on ilmeisesti joku tarve voida tuntea itsensä niin hirvittävän tärkeäksi, että pitää vakuutella itselleen ja muille, miten paljon heidän asioistaan ollaan jatkuvasti kiinnostuneita. Plus koetaan uhaksi kaikki, mikä nyt saattaisi lisätä kommunikaatiota ja avoimuutta ihmisten välillä.

      Tietysti, jos oma kontakti rajoittuu työpaikan leenaan, ei varmasti Facebookilla juuri käyttöä ole ellei juuri kerää niitä tuntemattomia tyyppejä itselleen. Itselläni on tosi paljon ystäviä erityisesti ulkomailla ja Facebook on paras keino pitää yhteyttä heihin, kun ei muuten tiedä, missä kukakin kulloinkin menee.

    • hande-56

      Mielestäni otit vastuun asiasta,no tähän tulee varmasti monta mielipidettä mutta oikein olet toiminut.

      • tp

        Kyllähän se näin on että ei lapsia tuonne facebookkiin! Ja tuossa joku kertoi että sielä löytää vanhoja ystäviä ja on niin ihanaa! Miksiköhän ne on vanhoja ystäviä sitte?? Moni etes halua olla tekemisissä joittenki vanhojen tuttujen kans. Oikean elämän oikeat ystävät pysyy mukana läpi elämän ilman mitään facebookiaki! Muutenki koko ystävyyskäsite on täysin hämärtynyt tämmösenä netin aikakautena. Mitä hiton oikeita ystäviä ne nettiystävät on?? Eihän osaa niistä etes välttämättä näe koskaan oikeassa elämässä! Lähetellään toisille vaan kaikenmaailman stnan ihkusäliä ja hymiöitä..Voi luoja....Jos joku aikuinen ihminen voi sanoa että se on oikeaa elämää nii ihmettelen!


    • Äitipuoli

      Meillä oli hirveä riita 10 vuotiaan kanssa kun ei annettu tunnuksia laittaa. Äitinsä kuitenkin oli tunnukset tehnyt viikonloppu vierailun aikana, ei kiva. Ja vaikka on omasta lapsesta kyse niin emme ole ajatelleet häntä kaveriksi hyväksyä. Tarvitsee aikuisillakin olla jotain ns. omaa.

      • Turvallisuus yhdessä

        Äidillä on selvästi järkeä enemmän kuin sinulla. Yhdessä tekemällä ja varoittamalla vaaroista pääsee lapsi turvallisemmin perille asiasta. Jos yrität kieltää, tehdään tunukset salaa. Salaa tehtyjen tunnusten kanssa taas voi olla, että verkoon livahtaa tietoa, jota sinne ei pitäisi päästää.

        Facebook ei niinkään ole ongelma lasten kanssa. IRC sen sijaan voi olla aika yllätys monelle vanhemmista. Voi olla ihan hyvä, etteivät kaikki vanhemmat ymmärrä riittävästi sosiaalisista medioista :D


    • tietäjä nero

      Joka lastaan liikaa suojelee, niin sillojn lapsesta voi tulla aikuisena kaikenmaailman hunsvotti. Itse antaisin luoda. Olen itsekkin vapaankasvatuksen saanut ja arvot ja perusasiat opetettu, mutta olen aina saanut tehdä kaiken itse eikä vanhemmat ole valvoneet netin käyttöä.

      Typerää tuolainen kieltäminen, eihän netissä voi mitään sattua. Sanot vaan ettei anna henkilötietoja kellekkään, ja annat keskustella aikuisten kanssa. siitä voi jopa oppia jotain ja vielä tulla viisaammaksi kuten ite.

    • purjonen

      Mitä pahaa Facebookissa on? Sehän on vain nettiyhteisö jossa voi tavata tuttuja ja pelailla pelejä.

    • 3-lapsen äiti

      Itsellä on 8, 9 ja 12-vuotiaat lapset. Vanhin kysyi kerran, vastasin kieltävästi. Keskimmäinen kysyi ja kysyi, ei tuntunut uskovan. Olisi pitänyt saada koska kavereillakin on. No olkoon vain, mutta meillä ei onnistu. Ei edes meseä ole kuin vanhimmalla ja sielläkin on ehkä pari kertaa kuussa.

      • nyyhhh

        Säälin lapsiasi ,mutta jos koet tämän hyväksi niin onnea vaan.


      • M.H.

        Kyllä ainakin 12-vuotias lapsi on jo ihan kypsä tekemään profiilin facebookkiin. Uskon että useat 12-vuotiaat tietävät paljon enemmän netistä kuin minä itse, vaikka olenkin vielä nuori, vähän yli 20-vuotias. Facebookissa ei ole mitään pahaa.


    • Athenmann

      Jataelkaa lapsia herranjumala! Mielestäni internet pitäisi kieltää! Lapset eivät saisi kulkea pihalla/ulkona ennen kuin ovat 22-vuotiaita. Ties mitä heille voisi käydä, pelätään kaikkea, eleltään todella täysillä elämää täällä omassa kopissa eristettynä kikelta!

    • isä08

      Joo, on se facebook ihan saatanallinen sivusto! Meillä oli lapsella 10v profiili naamakirjassa ja pedofiili pääsi puhelinlinjoja pitkin taloomme, tuli vaan modeemista ulos :((((((((((((( ihan järkyttävää!!!!! Älkää antako lastenne tehdä profiilia facebookkiin!!!!11111

    • kiertää

      Pedofiilirinki

    • lapseton 24v nainen

      Huomasin että aika monet olivat sitä mieltä että lapset kaverilistalle.
      Lapsetkin voivat estää vanhempiaan näkemästä omaa kaverilistaansa, seuraavistakaan asioista ei ole pakko laittaa "ilmoitusta", eli ne eivät näy ns. uutisvirrassa
      - uudet hyväksytyt kaverit
      - valokuvat
      -kommentit
      -seinäkirjoitukset

      Facebookissa on siis mahdollista estää jotain tiettyä ihmistä näkemästä kavereitasi,kommenttejasi yms.
      Tällöin tuo ihminen on vain olemassa kaverilistalla.
      Eli jos todella haluatte estää lastanne käyttämästä facebookia niin aika mahdottoman tehtävän edessä olette. jos ei kotona saa käyttää yms. niin kyllä ne koulussa/kavereilla/kännykällä sitä osaa käyttää niin ettei kiinni jää..
      Eikö olisi siis parempi että yhteisin pelisäännöin sovitte fb:n käytön?
      On totta että sitä voi käyttää monella tavalla ja että siellä on monenlaisia ihmisiä ja asioita.
      Mutta miettikää mikä on paras vaihtoehto.

    • hshfhsfh

      Siellä on sunsaati ainesitoa, joka ei sovi alle 18 v., kuten YouTube sentään menettelee siten, että on varoituksia alle 18 v. sopimattomasta materiaalista.

      Facebooksisahan esim. seksityöntekijä Anssi Viskari kertoi houkutellevansa uusia asiakkaita alalle, mutta odottaa aina, että nämä täyttävät 18 v.

      Ei 18 v. ole monesaskaan suhteessa vielä sen kypsempi ottamaan vastuuta itsestään kuin moni muukaan ihminen.

      Facebookissa on voimakasta mielipiteen muokkausta jne.

      Ellei 10 v. osaa tehdä suojauksia, blokata ihmisiä pois sivuiltaan, olemaan julkaisematta kuviaan, se on huolestuttavaa.

    • ESPRIT09

      Ehdottomasti ikärajoitus facebookiin. Aivan järkky paikka!!! En antaisi omien lapsieni olla siellä hetkeäkään ja jos saisin tietää moista tapahtuneen, niin "kyyti olisi hieman viileää".

      • pedari

        Mitä pahaa on facebookissa jos tunnet kaikki kaverisi ,nyt valoja päälle herrat ja rouvat.
        Mutta jos ikäraja on 13 niin eihän 12v. saa laittaa.


      • selleri-siili
        pedari kirjoitti:

        Mitä pahaa on facebookissa jos tunnet kaikki kaverisi ,nyt valoja päälle herrat ja rouvat.
        Mutta jos ikäraja on 13 niin eihän 12v. saa laittaa.

        No en minäkään antaisi 7- 10-vuotiaiden laittaa profiilia naamakirjaan.Mielestäni 15-17-vuotiaat ovat sitten jo erijuttu.Kyllähän naamakirjassa on todella hyvät mahdollisuudet salata omat tietonsa ulkopuolisilta.Itse olen varmistanut sen,että omaa profiiliani ei voi googlettamalla etsiä.


      • M.H.
        pedari kirjoitti:

        Mitä pahaa on facebookissa jos tunnet kaikki kaverisi ,nyt valoja päälle herrat ja rouvat.
        Mutta jos ikäraja on 13 niin eihän 12v. saa laittaa.

        Sanotaan vaikka että pieni koululainen laittaa profiilin facebookkiin, ja ottaa siellä kavereikseen kaksi parasta koulukaveriaan, tätinsä, setänsä, serkkunsa, ja pari vanhaa leikkikoulukaveria. Sama lapsi voisi tavata nämä samat ihmiset ihan facebookin ulkopuolella ja kertoa samat asiat kuin facebookissa. Ei siis mitään vaarallista, ja tuskin lapset laittavat hirvittävän vaarallisia tietoja nettiin, kyllä lapset oikeesti osaa jo nämä asiat, paremmin kuin monet aikuiset.


      • M.H.

        Ilmeisesti et ole itse facebookissa, vaan sanot noin pelkän kuulopuheen perusteella, ESPRIT09. Varmaan olet netistä lukenu miten paha paikka se on, ja NETISSÄHÄN IHMISET PUHUVAT MITÄ SATTUU joskus. Kokeile ensin itse, ja katso mitä tapahtuu.


    • 4x äiti

      Meillä on lapset 16v, 14v, 11v ja 9v. Kaikilla on facebook profiili,mutta itse kaikkien kaverina niin näen mitä tekevät ja mihin ryhmään liittyy.
      9v tosin aina pelaa timanttipeliä joka löytyy myös aapelista joka on tarkoitettu oli 7vuotiaille lapsille.
      Ei niin kauan hätää kuin vanhemmat aktiivisesti seuraa.
      Meillä 16v asuu poikakaverinsa kans ja näin voin tiiviisti myös katsella tytön elämää kotoa käsin ja pitää yhteyttä päivittäin.

      • toivomunalle

        Tyttö saa sit nuorena kunnolla munaa. Näkyyks sekin face-bookissa.


      • M.H.

        Itsekin pidän kaukana asuviin vanhempiin yhteyttä facebookin avulla, soittelu kun tulisi kalliiksi. :D


      • 4 x äiti
        toivomunalle kirjoitti:

        Tyttö saa sit nuorena kunnolla munaa. Näkyyks sekin face-bookissa.

        No eiköhän se sitäkin saa kun asuu yhdessä. Mutta ainakin olen valistanut ja tyttö syö pillereitä koska opiskelut kesken ja nuoren parin elämään ei kuulemma vielä lapset kuulu muutamaan vuoteen.


    • näin meillä.

      No jos siitä lähdetään niin yli 9 vuotialla on koulussa atk tunnit. Lopuksi omaa aikaa kaikilla surffailla netissä. Ja suurinosa silloin chatissa ja facebookissa. Näistä kahdesta facebook on paljon turvallisempi vaihtoehto.

      Mielestäni aikuisten kuuluisi näyttää yli 9v uotiaillemitä pitää sisällään ja miksi sinne profiili tehdään.
      Muutenhan sitä katsellaan kavereitten kans.

      Näin se vaan menee. Meillä 9 vuotias tyttö tuli koulusta kotiin ja kertoi tehneensä atk-tunnilla facebook profiilin. Ensin olin kauhuissani,mutta kuukauden sulattelin ja nyt asia ok. Tiedä mitä sielä tekee ja ketä on kaverina. Mysö minä olen poikani kaveri ja tätä kautta voin seurata.
      "minäkin tein kun kaikilla muillakin on ja kaikki kirjottelee illalla toisilleen"
      Mitäpä siihen sitten sanoa muuta kuin että, asia ok,mutta rajoitetusta saa käyttää.

      • JOOOOOOOOOO

        OMPA IHME JOS ETTE TULE LASTENNE KANSSA TOIMEEN JOS KIELLÄTTE HEILTÄ "KAIKEN" MINKÄ HEIDÄN KAVERINSA SAAVAT TEHDÄ ????


    • ÄÄÄääää

      Siis huomi, myös naamakirjassa voi valita, mitä tietoja itsestään antaa. Välttämättä ei tarvitse olla kuin nimi, mutta esimerkiksi, minulla näkyy vain kuva ja nimi, sekä maa. Jos joku näistä tiedoista alkaa minua kyttäämään, niin sitten se on se pieni elämän riski, joka täytyy ottaa. Aivan hyvinhän joku voisi jonkin lehtijutun perusteella, jossa näkyy nimeni ja kuvani, alkaa kyttäämään ja käyttäytymään muutenkin häiriköivästi... Tiedän, että netti kerää totta kai paljon enemmän häiriintyneitä ihmisiä, onhan sillä laajempi levikki...

    • pööpöö

      plöääääääääääääääää

    • Koukussa

      Mielestäni lasten netinkäyttöä tulee valvoa, mutta liian hysteerinen ei saa olla. Facebook tai pikemminkin sen eri sovellukset eivät kaikilta osin sovellu lapsille, mutta jos on itse lapsensa kaveri ja antaa hänen hyväksyä kavereikseen vain ihmisiä, jotka oikeasti tunnet, silloin asiassa ei ole mitään ongelmaa! Yksityisyysasetukset pitää tietysti säätää oikein eli että vain kaverit näkevät profiilin ja kuvat, jos sinne niitä laittaa. Lisäksi kannattaa päättää lapsen kanssa yhdessä, mikä kuva sopii ja mikä ei. Jos toimii näin, Facebook on yksi turvallisimmista palveluista netissä. Ennemmin lapseni sinne päästäisin kuin IRC-Galleriaan...!!

      Itse käytän Facebookia päivittäin. Todella kätevä keino pitää ystäviin yhteyttä, löytää vanhoja ja jopa saada uusia sellaisia. Suosittelen!!

      • Koukussa

        Itse olen tutustunut moniin ihaniin ihmisiin netin kautta. Osa heistä on nyt ystäviäni myös Naamakirjassa. Olen mielestäni riittävän varovainen enkä kerro henkilökohtaisia asioita itsestäni kovinkaan varhaisessa vaiheessa (varsinkaan jos kyseessä on suomalainen henkilö), mutta yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että jos et anna mitään, et voi myöskään saada mitään. Ihmisiin tutustuu vasta kun raottaa hiukan salamyhkäisyyden verhoa ja alkaa jossakin vaiheessa edes hiukan luottaa toiseen ihmiseen.

        Suurin osa netinkäyttäjistä on tavallisia ihmisiä, ei pedofiilejä tai mielipuolia murhamiehiä. Järkeä käyttämällä selviää samalla tavoin kuin muutenkin elämässä. Netistä on turha tehdä hirviötä! Jos estää lastansa täysin tutustumasta sosiaalisiin medioihin, chatteihin, foorumeihin ja netin selailuun yleensä, tekee hallaa lapsensa tulevaisuudelle. Niin uskon, koska erittäin todennäköistä on, että lapsi tulee tarvitsemaan taitoja aikuisena. Ei välttämättä Naamakirjan käytössä, mutta työelämässä yleensä. Sosiaalisen palveluiden toimintamekanismia voi oppia ymmärtämään vai olemalla niissä itse mukana, eikä niiden tarve ainakaan vähene tulevaisuudessa, siitä olen ihan varma!


    • fb-fani

      Ei se ehkä kaikille sovi, naamakirja.Tosikot pysykööt pois! Itse käytän yhteydenpitoon kun ei ole mahd soittaa heti ja/tai tiedän että ystävä on tosi kiireinen.
      Tulee vaihdettua useammin kuulumisetkin kavereiden kans. Todella hyvä myös kutsujen lähetyksessä.
      Vanhemmillahan se on vastuu mitä lapset siellä netissä puuhailee. Itse en 10 vuotiasta päästäisi edes ilman valvontaa surffailemaan.

    • kjhkjhkjhkl

      ootkii niin vitun idiootti!!!!!!!!!!!

      • lsdiewie

        jodl jodl ootkii gigl örlsdi - opettele puhumaan ennen kun yrität kirjoittaa jotain


      • fb-fani

        Joo-o. Tosi kypsiä vastauksia täällä. Nyt lapset nukkumaan!=)


    • Tietoturva yhdessä

      Oletko tosissasi, kun luulet voivasi kieltää profiilin laiton? Alkeellisin moka, jonka voi tehdä, on kieltää tuollainen asia. Seuraavalla kerralla sinulta ei kysytä!

      Oikea lähestymistapa on kertoa, mitkä vaarat verkossa ovat ja miten ne torjutaan. Kertoa, että profiili tulee olla ilman tunnistettavaa kuvaa, siinä ei saa olla liikaa tietoja jne.

      Pahin karhunpalvelus, jonka vanhemmat voivat tehdä, on lähteä kieltämään tuollaista.

      • lapsi facebookissa

        Kiristääkö pipoa ? Facebookissa ei ole mitään vaarallista. Et ole tainnut tutustua siihen ETKÄ ymmärrä siitä mitään !


      • M.H.

        Näinpä, heti kun lapselta kieltää tupakanpolton, niin pakkohan sitä on kokeilla heti ku vanhemmat ei näe. Sama pätee facebookkiin.


      • Tietoturva yhdessä
        lapsi facebookissa kirjoitti:

        Kiristääkö pipoa ? Facebookissa ei ole mitään vaarallista. Et ole tainnut tutustua siihen ETKÄ ymmärrä siitä mitään !

        Tietojen levittäminen on aina riski. Esimerkiksi ymmärtämätön voi laittaa kasvokirjaan tiedon, että perhe on lähdössä hiihtolomalle Lappiin. Sinänsä mukava juttu, mutta tuon tyyppisiä viestejä seulovat juuri ammattivarkaat. Viestihän kertoo, että kohde on viikon vartioimatta.

        Sen verran monta vuotta on tullut tehtyä tietoturvatöitä, etten ole sinisilmäinen. Kaikki tiedonjako on harkittava. Toisaalt ymmärrän netin olemuksen ja ymmärrän myös ettei ole järkevää edes yrittää kieltää lapsilta sen käyttöä.


      • fb-fani

        No ei kielletä kullamuruilta yhtään mitään..kaikki on sallittua ja kun jotain sattuu niin vika on jossain muussa kuin itsessä.
        Näinhän se on..sitten ne pikku jeret ja millat oppii et ei tarvi uskoa /ottaa niin tosissaan aikuisten sanomisia sun muita sääntöjä.
        Kun muksut on yläasteikäisiä voi kyllä tutustua facebookkeihin sun muihin turvallisiin sivustoihin varsinkin kun on vanhempien lupa. Niitä nuoremmat voi vielä ootella ihan rauhassa jonkun vuoden. Kyllä kerkee sitten vaikka isompana surffailla 24/7 jos kerta niin kiinnostaa!!
        Hei haloo!! Onko täällä aikuisia ollenkaan keskustelemassa asiasta?????


    • âiti, 54 v

      .. mutta MSN:ssä saavat olla? Se on chättipaikka ja siellä sitä tapaakin vaikka mitä. facebook on kyllä niin harmiton kuin vain voi olla. Eihän siellä tapahdu mitään. Joitakin applicationsjuttuja vaaan ja kavereiden kans höpistään. Taitaa äiti olla aika vanhanaikainen. Itselläni on 10 v poika joka on huipputaitava netissä. Se kertoo kaine minulle. Olen kiinnostunut ja seuraan mitä hän siellä tekee. Ei ole kiinnostunut gacebookista, mutta katsoo mitä teen. Ei kuulemma kiinnosta, ikävystyttävää.

    • Minde

      ei minusta ole lasten paikka,johon tuon ikäiset tytöt ja pojat kuuluisivat. Oma tyttäreni huomasi että minulla profiili siellä ja tivasi että hän myös. Moni samalla luokalla olevat koulukaverit siellä päivittäin. Itse kielsin ehdottomasti liittymästä ja tiedän että uskoo minua.
      Lapsille on Habbot jne,annetaan heidän pitää lapsuudesta kiinni mahdollisimman pitkään, aikuiseten maailma on vielä liian kova heille.

      • M.H.

        Jos itse omistaisin lapsia, niin antaisin tehdä profiilin mieluiten facebookkiin, en irc-galleriaan tai babboon, ihan omaan kokemukseen perustuen!


    • M.H.

      Itse olen hieman yli 20-vuotias, ja harmittaa että liityin facebookkiin vasta noin vuosi sitten, sillä sieltä jäi varmasti monta hyvää kaverisuhdetta saamatta. Meiltä on facebookissa sekä lapset että vanhemmat, kaikki opettajatkin siellä ovat, jonka takia facebook onkin maailman paras paikka valittaa vaikka huonoista arvosanoista.

      Itse en aluksi kannattanut facebookkia, koska olin ollut vuosia irc-galleriassa, jossa kuka tahansa saa nähdä kenen tahansa kuvan, ja kuvissa on esiinnyttävä itse. Vaihdoin kuitenkin facebookkiin, joka on paljon parempi viestintäväline ja siellä ei edes tarvitse laittaa omia kuvia, vaikka vaan lemmikin kuvia, ja oman profiilini näkevät vain kaverilistalle hyväksyneeni henkilöt.

      Suosittelen facebookkia kaikille ihmisille, jotka haluavat pitää yhteyttä vanhoihin kavereihin, ja keskustella netissä turvallisesti kavereiden kesken.

      • Sosiallinenmedia

        Ei tarvitse olla ennustajaeukko nähdäkseen jo nyt, että fb:n kaltaiset sosiaalisen median muodot korvaavat tulevaisuudessa sähköpostin ja monia muita yhteydenpidon muotoja. Tämä tapahtuu samalla tavoin kuin aikoinaan kännykkä korvasi lankapuhelimen.


      • äiti+tyttö
        Sosiallinenmedia kirjoitti:

        Ei tarvitse olla ennustajaeukko nähdäkseen jo nyt, että fb:n kaltaiset sosiaalisen median muodot korvaavat tulevaisuudessa sähköpostin ja monia muita yhteydenpidon muotoja. Tämä tapahtuu samalla tavoin kuin aikoinaan kännykkä korvasi lankapuhelimen.

        facebook
        Minde31.10.2009 22:25
        ei minusta ole lasten paikka,johon tuon ikäiset tytöt ja pojat kuuluisivat. Oma tyttäreni huomasi että minulla profiili siellä ja tivasi että hän myös. Moni samalla luokalla olevat koulukaverit siellä päivittäin. Itse kielsin ehdottomasti liittymästä ja tiedän että uskoo minua.
        Lapsille on Habbot jne,annetaan heidän pitää lapsuudesta kiinni mahdollisimman pitkään, aikuiseten maailma on vielä liian kova heille.

        Siis mieti vähän... FB vastaan Habbo... Ei mee sullakaan hyvin, mikäli näin ajattelet! Kaksi aivan ERI juttua. Ajan kanssa lapsesi tulee pyytään sinulta rahaa kolikoitten ostoon. FB:ssa ei tarvita rahaa.


      • M.H.
        äiti+tyttö kirjoitti:

        facebook
        Minde31.10.2009 22:25
        ei minusta ole lasten paikka,johon tuon ikäiset tytöt ja pojat kuuluisivat. Oma tyttäreni huomasi että minulla profiili siellä ja tivasi että hän myös. Moni samalla luokalla olevat koulukaverit siellä päivittäin. Itse kielsin ehdottomasti liittymästä ja tiedän että uskoo minua.
        Lapsille on Habbot jne,annetaan heidän pitää lapsuudesta kiinni mahdollisimman pitkään, aikuiseten maailma on vielä liian kova heille.

        Siis mieti vähän... FB vastaan Habbo... Ei mee sullakaan hyvin, mikäli näin ajattelet! Kaksi aivan ERI juttua. Ajan kanssa lapsesi tulee pyytään sinulta rahaa kolikoitten ostoon. FB:ssa ei tarvita rahaa.

        Facebook on AINA ilmainen, mutta jos lapsesi tekee profiilin vaikka habboon tai irc-galleriaan, niin rahaa tarvitaan, REKISTERÖITYÄ voi ilmaiseksi, mutta usein käyttäminen sitten maksaakin.


      • Minde
        äiti+tyttö kirjoitti:

        facebook
        Minde31.10.2009 22:25
        ei minusta ole lasten paikka,johon tuon ikäiset tytöt ja pojat kuuluisivat. Oma tyttäreni huomasi että minulla profiili siellä ja tivasi että hän myös. Moni samalla luokalla olevat koulukaverit siellä päivittäin. Itse kielsin ehdottomasti liittymästä ja tiedän että uskoo minua.
        Lapsille on Habbot jne,annetaan heidän pitää lapsuudesta kiinni mahdollisimman pitkään, aikuiseten maailma on vielä liian kova heille.

        Siis mieti vähän... FB vastaan Habbo... Ei mee sullakaan hyvin, mikäli näin ajattelet! Kaksi aivan ERI juttua. Ajan kanssa lapsesi tulee pyytään sinulta rahaa kolikoitten ostoon. FB:ssa ei tarvita rahaa.

        kolikot on jo pyydetty ja saatu... Aivan eri juttuja ja niin on tarkoitus ollakkin. En halua tyttöäni tai kahta poikaani Facebookkiin vaan olemaan ikäistensä seurassa. Minun mielipide ei tietenkään kaikkia miellytä mutta eihän kaikkia voi eikä pidä miellyttää.Hyvää syksyä puolesta ja vastaan :)


    • joku mikä lie

      Tollaset pärstä kirjan kaltaset sivut joutas hävittää kokonaan! En liittyisi sellaiseen vaikka maksettais!!!

    • ....

      Itse olen 15-vuotias ja saanut käyttää facebookia ihan rajattomasti. Ei facebookissa ole mitään pahaa, koska vain kaverithan näkee ne mitä facebookissa voi tehdä. Facebook on siihen asti turvallinen kun tuntee kaverit, ja ketkä kaikki hyväksyy kaveriksi. Voi facebookissa pyöriä ilman kuvaakin, mutta kannattaa harkita ketkä kavereikseen laittaa. Koska jos ei tunne kavereitaan niin ei sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu. Ja enpä usko että facebookin kautta itselleen murhaajaa löytää kunhan ei osotettaan tuntemattomille laita :P. Ihan hyvin 8-vuotias FB:tä voi käyttää, kunhan seuraa lapsen "feisbuukkailua".Turha pelätä naamakirjaa, koska ilman kavereita ei ole vaaraa siellä.

    • M.H.

      Saanen kertoa sellaisen tarinan, että minua itse asiassa kerran ahdisteli eräs vanhempi maahanmuuttaja facebookissa tuossa vuosi sitten. Näin että kuvassa oli ihan normaalin näköinen ihminen, joten otin tyypin kaverilistalleni, vaikka yleensä EN ota sinne ketään, jota en tunne. Tyyppi alkoi sitten ehdottelemaan että "onpa neiti kaunis, jos et asuis niin kaukana, niin käytäis päiväkahvilla", jolloin poistin henkilön kavereideni joukosta. Ei tarvinnut kuulua että "BOOM!" vaan ainoastaan pikkuinen "klik", ja homma oli hoidossa. Samoin kuka tahansa voisi tehdä, jopa 10-vuotias (huom. moni 10-vuotias tietää netistä enemmän kuin 30-vuotias, sillä on ollut netin käyttöönottamisen aikoihin sopivassa iässä ja oppinut nopeammin).

      Facebook on turvallinen myös rahallisesti. Vaikka ajatellaan, että irc-galleria on ennemmin sellainen "teinien" ja lasten juttu, niin itse antaisin lapseni rekisteröityä facebookkiin, mutta en välttämättä esim. juuri irc-galleriaan tai habbo-hotelliin, sillä kyseiset palvelut vaativat rahaa, ei aluksi, mutta jossain vaiheessa. Esim. irc-galleriassa voi kuvien laiton maksaa vaikka puhelimellaan, jolloin laitat puhelinnumerosi jonnekin bittiavaruuteen, facebookissa puhelinnumero on joko ylläpidon tai ei kenenkään tiedossa. Facebookissa voit siis valita kaverisi, ja myös sen, ettet näytä tietojasi muille, paitsi nimesi. Facebookissa ei tarvitse olla omaa kuvaa, kuten galleriassa, vaan profiilikuvaksi voi laittaa piirroksen tai lemmikin kuvan.

      Vanhemmat, antakaa lastenne olla facebookissa, sillä he eivät voi kasvaa aikuisiksi olematta yhteydessä netin kautta! Facebook on kaikkein paras väline sellaiseen, ja jopa opettaa lapsia. Facebook on ihan viaton sivusto, siellä pidetään yhteyttä kavereihin, opettajiin, vanhempiin jotka asuvat kaukaka... Keneen tahansa, joka vain on tosielämässäkin tuttusi. Tietysti tuntemattomiakin ihmisiä saa lisättyä kaveriksi, mutta ei tarvitse, ellei itse halua. Hiiren klikkauksella voi poistaa epämiellyttävät ihmiset.

      Netti on ihan todellisuutta tänä päivänä, ja itseäni se joskus harmittaa, sillä se vie joskus liikaa aikaa muilta töiltä. Mutta auttaahan se myös paljon!!! Olen yhteydessä vanhempiini vain ja ainoastaan facebookin kautta, sillä vanhemmat asuvat kaukana, ja olen käynyt heidän luonaan vain kaksi kertaa vuoden aikana, eikä ole varaa soitella jatkuvasti. Tietysti joskus tulee puhuttua puhelimessa, mutta miksi tehdä niin, kun meset ja facebookit on keksitty? NEROKASTA! :)

      • M.H.

        Ja tiedoksi sitten niille, jotka valittavat että facebook on teinien mesta... Ööm, miten sen nyt sanoisi, meillä on sekä anoppi, tädit, sedät että opettajat siellä, viestit kulkevat ja asiointi esim. opettajan kanssa helpottuu. Facebook auttaa myös monia "ujompia" kavereitani löytämään uusia kontakteja, ja ystävystymään sellaisten ihmisten kanssa, joille he eivät uskaltaisi puhua tosielämässä. Sosiaaliset kontaktit voi hoitaa hyvin facebookissa, siis vaikka tutustua johonkin kiinnostavaan tyyppiin, jonka sitten myöhemmin tapaa. Tietysti voi olla niin, että tämä kiinnosta tyyppi onkin sitten aivan eri henkilö todellisesssa elämässä, mutta eivät kaikki ole niin tyhmiä, että lähtevät tapaamaan jotakuta, jota eivät tunne. Järki käteen!

        Facebook ei todellakaan tapa ketään, kukaan ei kuole siellä, tuskin kukaan edes saa traumoja. Tietysti nuoremmille lapsille facebook on kielletty ihan syystä, eli sen takia koska siellä (kuten missä tahansa muualla netissä) saatetaan näyttää esim. kuvia pussailevista aikuisista tai seksileluista. Niin, missäs näitä ei näkyisi nykyään..? Jos annat lapsesi katsoa televisiota, on myös facebook mielestäsi turvallinen paikka!

        Maailma on netin ansiosta niin PIENI paikka! Onko se sitten hyvä vai huono, sen saa jokainen itse päättää. Mutta minä en ainakaan haluaisi elää ilman nettiä, sillä olen siellä yhteydessä entisiin kavereihin, sukulaisiin ja vanhempiin, joita en näe usein. Ihanaa kun saa puhua myös uusille ihmisille tarvimatta pelätä sitä että nolaa itsensä, nettikeskustelut ovat niin helppoja. Onneksi lapsille opetetaan koulussa miten puhutaan tosielämässä, ja missä tahansa ihmisten seassa oppii sosiaalisia taitoja. On myös sellaisia taitoja, mitä ei opi muualla kuin netissä, ja se on NETTIVIESTINTÄ. Siihen maailma on menossa, ja sitä meidän lepsemme, tulevaisuuden aikuiset, tulevat käyttämään. Eikö se olisi hyvä oppia mahdollisimman nuorena?

        Kaikkihan me kuolemme joka tapauksessa joskus, eikä kovin suuri prosentti meistä luultavasti kuole siihen että jokin facebook-hörhö saa selville osoitteemme ja tunkeutuu kotiimme. Paljon todennäköisempää on se, että kävelemme kadulla ja joku tarttuu kiinni käsilaukkuun, varkaus mielessä, ja tulee puukottaneeksi sinut kuoliaaksi. Kukaan ei ole kuollut siihen, että näkee alastoman ihmisen netissä (joita facebookissa ei edes saa näyttää) tai että murhaaja tulee ulos ruudusta. Mitä tekee vapaa-aikanaan ja millaisia nettituttuja menee tapaamaan, se on ihan ihmisestä itsestään kiinni, ei siitä että facebook olisi turvaton tai huono paikka.


      • äippä66
        M.H. kirjoitti:

        Ja tiedoksi sitten niille, jotka valittavat että facebook on teinien mesta... Ööm, miten sen nyt sanoisi, meillä on sekä anoppi, tädit, sedät että opettajat siellä, viestit kulkevat ja asiointi esim. opettajan kanssa helpottuu. Facebook auttaa myös monia "ujompia" kavereitani löytämään uusia kontakteja, ja ystävystymään sellaisten ihmisten kanssa, joille he eivät uskaltaisi puhua tosielämässä. Sosiaaliset kontaktit voi hoitaa hyvin facebookissa, siis vaikka tutustua johonkin kiinnostavaan tyyppiin, jonka sitten myöhemmin tapaa. Tietysti voi olla niin, että tämä kiinnosta tyyppi onkin sitten aivan eri henkilö todellisesssa elämässä, mutta eivät kaikki ole niin tyhmiä, että lähtevät tapaamaan jotakuta, jota eivät tunne. Järki käteen!

        Facebook ei todellakaan tapa ketään, kukaan ei kuole siellä, tuskin kukaan edes saa traumoja. Tietysti nuoremmille lapsille facebook on kielletty ihan syystä, eli sen takia koska siellä (kuten missä tahansa muualla netissä) saatetaan näyttää esim. kuvia pussailevista aikuisista tai seksileluista. Niin, missäs näitä ei näkyisi nykyään..? Jos annat lapsesi katsoa televisiota, on myös facebook mielestäsi turvallinen paikka!

        Maailma on netin ansiosta niin PIENI paikka! Onko se sitten hyvä vai huono, sen saa jokainen itse päättää. Mutta minä en ainakaan haluaisi elää ilman nettiä, sillä olen siellä yhteydessä entisiin kavereihin, sukulaisiin ja vanhempiin, joita en näe usein. Ihanaa kun saa puhua myös uusille ihmisille tarvimatta pelätä sitä että nolaa itsensä, nettikeskustelut ovat niin helppoja. Onneksi lapsille opetetaan koulussa miten puhutaan tosielämässä, ja missä tahansa ihmisten seassa oppii sosiaalisia taitoja. On myös sellaisia taitoja, mitä ei opi muualla kuin netissä, ja se on NETTIVIESTINTÄ. Siihen maailma on menossa, ja sitä meidän lepsemme, tulevaisuuden aikuiset, tulevat käyttämään. Eikö se olisi hyvä oppia mahdollisimman nuorena?

        Kaikkihan me kuolemme joka tapauksessa joskus, eikä kovin suuri prosentti meistä luultavasti kuole siihen että jokin facebook-hörhö saa selville osoitteemme ja tunkeutuu kotiimme. Paljon todennäköisempää on se, että kävelemme kadulla ja joku tarttuu kiinni käsilaukkuun, varkaus mielessä, ja tulee puukottaneeksi sinut kuoliaaksi. Kukaan ei ole kuollut siihen, että näkee alastoman ihmisen netissä (joita facebookissa ei edes saa näyttää) tai että murhaaja tulee ulos ruudusta. Mitä tekee vapaa-aikanaan ja millaisia nettituttuja menee tapaamaan, se on ihan ihmisestä itsestään kiinni, ei siitä että facebook olisi turvaton tai huono paikka.

        Vastauksia on monia. Sinulta ei näy yhtään kommenttia missään. Olisin halukas tietämään, mitä ajattelet nyt, kun olet lukenut näitä vastauksia, mitä on sinulle tullut. Annas nyt tulla jonkunnäköinen kommentti itseltäsi !!!!!


      • Aasdasdasd
        äippä66 kirjoitti:

        Vastauksia on monia. Sinulta ei näy yhtään kommenttia missään. Olisin halukas tietämään, mitä ajattelet nyt, kun olet lukenut näitä vastauksia, mitä on sinulle tullut. Annas nyt tulla jonkunnäköinen kommentti itseltäsi !!!!!

        ....................................... .....________........................
        ....................................,.-‘”...................``~.,..................
        .............................,.-”...................................“-.,............
        .........................,/...............................................”:,........
        .....................,?....................................... ...............\,.....
        .................../...........................................................,}....
        ................./......................................................,:`^`..}....
        .............../...................................................,:”........./.....
        ..............?.....__................................ .........:`.........../.....
        ............./__.(.....“~-,_..............................,:`........../........
        .........../(_....”~,_........“~,_....................,:`........_/...........
        ..........{.._$;_......”=,_.......“-,_.......,.-~-,},.~”;/....}...........
        ...........((.....*~_.......”=-._......“;,,./`..../”............../............
        ...,,,___.\`~,......“~.,....................`.....}............../.............
        ............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-”...............
        ............/.`~,......`-...............................\....../\...................
        .............\`~.*-,.....................................|,./.....\,__...........
        ,,_..........}.>-._\...................................|..............`=~-,....
        .....`=~-,_\_......`\,.................................\........................
        ...................`=~-,,.\,...............................\.......................
        ................................`:,,...........................`\..............__..
        .....................................`=-,...................,%`>--==``.......
        ....................................... ._\..........._,-%.......`\...............
        ...................................,


    • myös 10v lapsen äiti

      Tiedoksesi, että lapsesi on väärentänyt syntymäaikansa, sillä hän on liian nuori liittymään facebookiin... siellä on ikäraja muistaakseni 13v. Joten on jo ehtinyt lapsikin opetella kaikenlaista puuhaa, että kuinka hän voi yleensäkään liittyä. Eli ei rehellisin keinoin... mistähän se on opittu. Elikkä tarkkana saa olla lasten puuhien kanssa, aina ja jatkuvasti... ei facebook mikään sinällään vaarallinen ole, mut se että mikä tarkoitus on ollut sinne liittyä.... 10 vuotiaalla.

    • Jukikin

      Pitäs ehdottomasti kieltää alle 16-vuotiailta!

      • M.H.

        Miksei kukaan perustele?


    • T4iburawka

      Siis oletteko oikeasti sitä mieltä että teidän 13 vuotias tyttö/poika on niin aivoton ettei osaisi käyttäytyä netissä? Tälläsistä asioista heille valistetaan satoja tuhansia kertoja kouluvuoden aikana alkaen kolmannelta luokalta, sitten ihan ammattikouluun asti. Ja ei vaan koulussa vaan kirjastoissa nuorisotaloilla etc.. KOKEMUSTA ON! Ja kuinkaan moni ei oikeasti uskalla edes tavata ihan tuntemattomia ihmisiä. Joo kyllä se 10 vuotias on ihan eri juttu kuin 13. Mutta mitä enemmän on luottamusta sen enemmän on kertomusta. Hei munkin äiti oli aikoinaan niiin ylihuolehtiva ja kiels melkein kaiken jolloin tein kaiken salaa. Sitte kun sai tietää et tupakoin nii sano et tupakoi mielummin omalla partsilla kuin kulman takana. luottavaisuus nous ja kerroin kaikesta koska mun äiti tajus sen et jos se ei tuomitse mua ja kuuntelee niin mä myöskin kerron sille enemmän. Se on rakkautta ja huolenpitoa että annat teinillesi vapautta mutta olet kuitenkin kiinnostunut hänen asioistaan. Jos mun äidillä olisi fb tili niin varmasti ITSE lisäisin äitini kaveriksi koska ei minulla ole mitään mitä äitini ei tietäisi. nykyään tietää myös kavereideni asiat koska itselläni ei ole mitään kerrottavaa... Jokunen päivä kun mun oma tyttö kasvaa isoksi aijon olla hänelle se joka opastaa elämässä ja kuuntelee ei se joka ei kuuntele ja tuomitsee. Näin suhteet pysyvät hyvinä ja voitte olla varmoja että kuulette ilman fb liittymistäkin mitä siellä kirjoitellaan. LUOTTAKAA LAPSIINNE JA OPASTAKAA ÄLKÄÄ RAJATKO LIIKAA! se teineyskin menee helpommin kun ei tarvitse kapinoida. TATUOINTIA ÄLKÄÄ ANTAKO OTTAA ENNEN 18 vuotta... KOSKA OMA HENK.KOHTANEN KOKEMUS ON SE ETTÄ SEN KUVAN MINKÄ OLISIN HALUNNUT 15 vuotiaana NIIN EN TODELLAKAAN PITÄISI SIITÄ NYT 19 VUOTIAANA.

      • nörttiäippä

        Siinä tuli ekan kerran esiin se luottamus, jota peräänkuulutin aiemmassa viestissäni. Kiva, että tuli myös nuoremman sukupolven kommentti samasta aiheesta! :)))


    • w2e212

      Illuminati omistaa facebookin.

    • nörttiäippä

      pitkä ketju. Paljon oli asiaa, paljon asiattomuutta. Yhtä juttua jäin kaipaamaan...ei tullut yhdessäkään viestissä esille: LUOTTAMUS!!! Jos ei lapset voi luottaa vanhempiinsa (yleensä syystä että vanhemmat ei luota lapsiinsa), niin mitä jotkin kiellot auttaa??? Lisää uhmaa ja kapinointia. Kyllä lasten kanssa voi puhua asioista! Ja pitääkin puhua. Kun asiat puhutaan ja perustellaan, väitän, ettei YKSIKÄÄN lapsi ole niin tyhmä ettei ymmärrä. Mikäli on kunnossa luottamus siihen että vanhemmat ei ikinä halua vahingoittaa lastaan vaan ainoastaan suojella.

      Siinä mielessä oon oikeestaan onnellisessa asemassa, että nää galleriat ja facebookit tuli suosituiksi vasta sitten kun omat muksut oli jo 15ween ylittäneet. Mun ei oo tarvinnut pohtia 10-vuotiaan profiileja. :) MUTTA: Mieluummin sille muksulle profiili facebookiin kuin irc-galleriaan!!! Galleriassa kuka tahansa pääsee katsomaan kaikkia tietoja!!! Facebookissa ainoastaan kaveriksi hyväksytyt...
      Itelläni on fb:ssa profiili (nuoruudenystävän yllyttämänä), ja täytyy myöntää, että oon positiivisesti yllättynyt!!! Siellähän pystyy rajaamaan, mitä tietoja itsestä näkyy. Mulla näkyy henkilökohtaisina tietoina ainoastaan sähköpostiosoite. Sen, olenko mies vai nainen, pystyy normaalijärjellä varustettu itsekin päättelemään. ;) Eikä siellä vaadita omaa kuvaa ennenkuin pääsee rekisteröitymään. JA: voit pitää tietojasi salaisina maksamatta siitä, toisin kuin galleriassa... Mikä hassuinta: mun lasten kaverit (kaikki jo täysi-ikäisiä!) on laittaneet mulle kaveripyyntöjä. :) Kun luottamus on kunnossa niin lapsiin kuin heidän kavereihinsa, ei oo mitään tilannetta että pitäis rajoittaa jotenkin...

      Ei tää netti niin paha oo... Vanhempien välit lapsiinsa on monesti ongelmallisempia...

      • M.H.

        Näin se kuuluu olla :)

        Sitten kun vanhoina istutaan keinutuolissa, niin kiinnostaa enemmän se että lapsi käy kylässä omien lastensa kanssa, kuin se, ettei joskus antanut lapsensa laittaa profiilia facebookkiin, lapsi karkasi kotoa, eikä enää sen jälkeen ole ollut niin hyvissä väleissä, että olisi käynyt kylässä.


    • Totuuden torvi.

      Ite vasta 19 vuotiaana voin sanoa, että lähes jokaisella 12 vuotiaalla on jo herutuskuvia IRC-galleriassa ja pornoakin katotaan yleensä ekan kerran jo alle 10 vuotiaana, vaikka se "lapsi" väittäis mitä tahansa. HERÄTKÄÄ! Facebook on varmasti turvallisempi paikka kuin ulkomaailma, jos aletaan miettimään tapahtuvien raiskausten määrää (FB:ssä sovitut raiskaukset vs oikeassa elämässä sovitut/tapahtuneet raiskaukset.) Tupakointi ja alkoholin juontikin alkaa yleensä siinä 13v kieppeillä, vaikka sen tietää ehkä joka 10 vanhempi. Eihän meidän pikku lissu/lasse mitään koskaan tee? ;)

      Murrosiän lähestyessä alkaa naisellisuus/miehellisyys kehittyä ja sille ei voi yksikään kukkahattutäti mitään. Kannattaa vain koittaa elää sen kanssa, eikä painostaa nuoria vakoilemalla ja kieltämällä. Asioihin voi vaikuttaa vain puhumalla ja antamalla vapauksia siinä missä sääntöjäkin, eli löytämällä kultaisen keskitien!

    • Tuleva nuva

      Kymmenvuotiaalle naamakirja ei ehkä ole se maailman sopivin sivusto. Ei sillä, mieluummin luvan kanssa kuin luvatta. Itse käytän facebookia kommunikoimiseen ystävieni kanssa, olen 17-vuotias ja nyt parisen vuotta ollut facebookkaaja. Todella hyvä sivusto mielestäni kyseessä. Naamakirja antaa kuitenkin mahdollisuuden piilottaa kaikki yksityistiedot ulkopuolisilta, itsellänikin on tämä ominaisuus käytössä ja kavereiksi en hyväksy muita kun oikeita tuttujani. Tällöin yksityisyys pysyy hyvin turvattuna. Siitä olen kyllä ehdottomasti samaa mieltä, että alle 13-vuotiaalle ei pitäisi antaa lupaa käyttää facebookia. Mutta kokeilehan itse kuitenkin kyseistä sivustoa, ehkä yllätyt positiivisesti. Ei saa olla liian kapeakatseinen mielipidettä antaessaan. Jos ei ole tutustunut, ei voi tuomita.

      - Tuleva nuoriso ja vapaa-ajanohjaaja

    • OMAGAAAAAAAD

      ONE DAY, I SAID TO MY MOM THAT I MADE ACCOUNT TO FACEBOOK. MY MOM WAS LIKE WOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOUUUUUUWWWWW AND I WAS LIKE Z00000000MMMMMMMMGGGGGGG T: 64W PEDOFIILI VENEEN ALTA (PS. MOKKULA KYL O HIENO KEKSINTÖ)

    • OEZMER

      Ei minua huoleta lapset yhteisöpalveluissa, ennemminkin idiootit niissä. Täydellisiltä perseääliöiltä pitäisi kieltää sähköpostikin.

    • Öster-Veikko Itä

      Olen samaa mieltä kanssanne. Lapsen paikka ei ole facebookissa. Jos välttämättä haluaa laittakoon äidin kuvan ja tiedot ja käyköön kirjeenvaihtoa äidin nimissä.

      • hepsis

        Periaatteessa myös samaa mieltä, lapsen paikka ei ole facebookissa, MUTTA omalla 10 vuotiaallani on profiili fb:ssä, koska hän äitinsä innoittamana innostui farmville pelistä niin pitihän pojalle oma maatila saada ;) Poikaa on kielletty ottamasta ketään kavereita (perheenjäsenten lisäksi) ja hän saa käyttää fb:tä ainoastaan farmvilleen.


    • Yh-mam

      Totuushan on se, ettei lasten tekemisistä koskaan voi mennä takuuseen vaikka tietäisivätkin oikean ja väärän merkityksen. Kyllähän nuo pikku kullannuput saattavat varastella kaupasta, heitellä kiviä autoja päin jne. Lapset voivat tehdä profiilin myös habboon, stardolliin jane. Molemmat ovat maksullisia sivustoja ja molemmissa pyörii myös aikuisia joilla ei aina ole pelkkä kaveruus mielessä.
      Mitä facebokkiin tulee, olen sitä mieltä, että on ihan ok että omat lapseni ovat profiilit sinne tehneet ja käyvät siellä juttelemassa. Aikuinen on tyhmä, mikäli ei aika ajoin tarkista lapsen ystäviä, mitä hän siellä puuhailee jne. Meillä sattuu olemaan sellainen tilanne, ettei lapset tapaa isiään kovinkaan usein joten puhelinkeskusteluista hedän välillään saattaa tulla kovinkin pitkiä ja puhelut maksavat rahaa. Facebookin kautta pystyy pitämänn ilmaiseksi yhteyttä isään, tätiin, serkkuun, vanhaan leirikaveriin jne.
      Aikuisen vastuulla ja itseasiassa nykyään myös koulussa on opettaa nettietiketti lapsilleen, varoittaa antamasta liikaa tietoa itsestään. Meillä kun on niin harvinaiset etunimet ettei niitä ole koko suomessa kuin 15 ja 171 joten lapset tietävät ettei omaa nimeä, osoitetta, puhelinnumeroa, koulua ja vaikka kengännumeroa kannata sanoa ääneen missään ko ympäristöissä.

      Nettietiketti

      Lapsen kiinnostuessa ja alkaessa käyttää Internettiä ja sähköpostia on syytä opetella netti- ja sähköpostietiketti. Niiden hallitseminen antaa eväitä netin turvalliseen käyttöön:

      Nettietiketti
      - Älä paljasta tietoja itsestäsi (nimeä, osoitetta, puhelinnumeroa, tms.) ilman aikuisen lupaa.
      - Älä luovuta vieraille kuvaasi ilman aikuisen lupaa.
      - Älä paljasta salasanaasi.
      - Ota muut huomioon.
      - Muista, ettei kukaan voi pakottaa sinua mihinkään.
      - Muista, että kaikki eivät puhu netissä totta.

      Sähköpostikäyttäjän etiketti
      - Käytä omaa käyttäjätunnustasi, älä anna sitä muiden käyttöön.
      - Kirjoita viestit lyhyesti ja ytimekkäästi.
      - Kirjoita vain sellaista, jonka voisit sanoa myös kasvotusten

      Tässä kiteytettynä mitä nettietiketti tarkoittaa ja huom. näitä asioita aletaan opettamaan koulussa jo ekaluokkalaisille. Eivät lapsemme tyhmiä ole, mutta aikuisen korvien välissä se tyhmyys joskus tuntuu olevan.

    • 098765

      NYT SEN TAAS HUOMAA,MITÄ ENEMMÄN PORUKKAA AINA LÖYTYY JOKU SEKO,FB IHAN OK,SUOJATIELLÄKIN VOI KUOLLA.

    • 13 vee tytteli ;D

      Facebookkiin saa laittaa yli 13 veet.. en usko että 10 v poika on ollu kovin järkevä kun laittoi.. varmaan kaverit on ollu siellä niin senkin on sitten pakko laittaa. Niin se menee.. niin se menee...... ;X

      • Insku87

        Facebookissa on ikärajana 13 vuotta.Mutta ei sitä periaatteessa kukaan valvo,koska syntymäajaksi voi kuka tahansa laittaa 1995 eli siis huijata.eihän ylläpito voi tietää että onko henkilö oikeasti 13.Valvokaahan lapsenne sinne liittymistä.munkin mielestä toi paikka ei ole sopiva alle 13 vuotiaille


      • 13 vee tytteli

        Tai tulin toisiin ajatuksiin.. khyllä siellä ny saa olla kuka vaan.. en itse käy kun en ole paljon koneella mutta lapsille pitäis olla vähän yksinäisyyttä jutella kavereilla jne.. itse en ole paljon kavereita niin se fb voisi auttaa juttelemaan kavereilla tai jos asuu liian kaukana jne.. tajuutte khyllä ;DD


    • Voutilainen

      Facebookin ikäraja on 13 vuotta, mutta se on valitettavasti helppo kiertää. En ymmärrä itsekkään, mitä niin pienet lapset tekee Facebookissa.

      • Lapsi 12 V.

        Vanhemmat miettikääpä tätä: Miksi kieltää Facebookin, Gallerian ja muiden netti yhteisöiden käyttö lapsiltanne? Esimerkiksi Facebookissa voisitte hyvin valvoa lastenne kaveripiiriä jne... Itse kysyin äidiltäni luvan ennen kuin tein koko Facebook profiilin ja pyysin häntäkin kaverikseni. Ja siellä saa vieläpä itse valita kaverinsa ja ketkä näkevät kuvasi jne. Galleriaa en käytä ollenkaan, sillä en pidä sen "ilmapiiristä".
        En näe mitään hyvää syytä miksi vanhempien pitäisi kieltää tälläisten yhtöisejen käyttö, kunha nlapsia ensin opastetaan netin vaaroista. Yhtä vaarallista on esim. Päästää lapsenne vaikka hiekkalaatikolle jonne sitten tulee "namu-setä" joka nappaa lapsenne ja...


    • 12354

      Nyt on käynyt niin, että 10-vuotiaasi on väärentänyt ikäänsä. Ikäraja facebookiin on 12 vuotta :D.

      • Sama 12 V lapsi :D

        Pystyisin löytämään lähes kenen tahansa kuvan pelkällä google haulla. Ihmettelen miksi niin monet vanhemmat ovat huolissaan siitä, että hiedän lastensa kuvat löytyvät netistä? Et voi estää sitä etteikö löytyisi. Jos lapsesi harrastaa jotain(esim jalkapalloa) on seurasta varmasti otettu joku ryhmäkuva. Löysin google haulla noin 5-10 kuvaa itsestäni muutamassa sekunnissa. Ja muutenkin, jokainen klikkauksesi tietokoneella tallentuu johonkin tietokantaan, kaikki haut, kirjoitukset, sivut, linkit, luottikortti tapahtumat, lataukset... Ei yksityisyyttä ole periaatteessa olemassakaan. Tai no on jos muutat toistaiseksi asuttamattomalle paikalle, et käytä luottikorttia, hankit itse ruokasi( jos käyt kaupassa tallennut valvontakameraan), etkä tee mitään.


      • AIKUNE

        13 VUOTTA ON IKÄRAJA FACEBOOKISSA!!!!!!!!!!!!!


      • M.H.
        AIKUNE kirjoitti:

        13 VUOTTA ON IKÄRAJA FACEBOOKISSA!!!!!!!!!!!!!

        Itsessään facebookissa on se ikäraja, joka on se 13 vuotta edellisen perusteella. MIKSI VANHEMMAT RAJOITTAVAT? Ettekö te vanhemmat luota toisiin vanhempiin, niihin ihmisiin jotka keksivät nuo ikärajat facebookkiin??? Varmasti heillä itsellään on lapsia, eikä tuo ikärja ole ihan tuulesta temmattu!

        Itse luotan ikärajohin sen verran, että en alle 18-vuotiaana mennyt sivuille, joille minun ei kuulunut päästä. Esimerkiksi joillekin hupisivustoille on ikäraja 18w, mutta pelkällä KLIKKAUKSELLA voi päästä sisään vaikka olisi 6-vuotias.

        Facebookissa on ihan käypä ikäraja, luottakaa siihen! En tietenkään antaisi oman 10-vuotiaan lapseni laittaa facebookkiin tunnuksia, JOS ikäraja on 13, mutta heti kun hän täyttäisi 13, en enää estelisi. IKÄRAJOJA EI SAA RIKKOA, MUTTA KUN IKÄRAJA YLITETÄÄN, MIKSI VANHEMMAN PITÄÄ VIELÄ RAJOITTAA LASTAAN!?


      • M.H.
        Sama 12 V lapsi :D kirjoitti:

        Pystyisin löytämään lähes kenen tahansa kuvan pelkällä google haulla. Ihmettelen miksi niin monet vanhemmat ovat huolissaan siitä, että hiedän lastensa kuvat löytyvät netistä? Et voi estää sitä etteikö löytyisi. Jos lapsesi harrastaa jotain(esim jalkapalloa) on seurasta varmasti otettu joku ryhmäkuva. Löysin google haulla noin 5-10 kuvaa itsestäni muutamassa sekunnissa. Ja muutenkin, jokainen klikkauksesi tietokoneella tallentuu johonkin tietokantaan, kaikki haut, kirjoitukset, sivut, linkit, luottikortti tapahtumat, lataukset... Ei yksityisyyttä ole periaatteessa olemassakaan. Tai no on jos muutat toistaiseksi asuttamattomalle paikalle, et käytä luottikorttia, hankit itse ruokasi( jos käyt kaupassa tallennut valvontakameraan), etkä tee mitään.

        Lastesi kaverit ovat varmasti joskus ottaneet ryhmäkuvia, joissa näkyy lapsesi, ja ehkä myös talo, jossa asutte. Tämä kuva voi löytyä ihan googlesta. Samoin usein myös koulukuvat löytyvät netistä. Eihän tuolta voi välttyä millään, sillä kun googletan oman nimeni, niin vanhat luokkakuvathan sieltä tulee, samoin googlettamalla löydän myös vanhoja aineita, jotka olen kirjoittanut ala-asteella. :D


    • kakkanaama9374

      mää aion liittyä :)

    • sinut itseni kanssa

      Äitinsä laittanut sen sinne,ja pojan omalla nimellä vielä ja kuvakin.Miten se on mahdollista että voi laitta vaikka ikä raja on 13v?Onko se nimellinen vain toi ikäraja?Ja sitä ei sitten kukaan ilmeisesti valvo,sen takia niissä lukee että ilmianna ja ilmoita.Meinasin kyllä ilmoittaa siitä.Mutta en viitsinyt kun ei mun asia,vaikka oli kveri pyynnön laitanutkin.En hyväksyny kaveriksi.

      • M.H.

        Facebookissa kyllä tietääkseni on ikäraja, mutta oon kuullut että sinne voi kyllä tehdä profiilin lapselleen, lemmikilleen tai bändilleen, joten... En tiedä, kai se on ihan laillista. :D

        Nuo ikärajat kuitenkin noissa sivustoissa on ihan hyvät, niitä kannattaa noudattaa.


    • ..Niminiminimi

      Minun mielestäni ei ole järkevää rajoittaa lapsen tekemisiä noin paljon. Facebook on kyllä pääosin täysin harmiton kunhan sovit lapsesi kanssa pelisäännöt kuinka sitä käytetään. Eikö ole paljon parempi että hän liittyy facebookiin sinun tietäessä sen kuin, että hän tekee sen salaa etkä pysty mitenkään valvomaan hänen toimintaansa? Liity sinne samalla itse ja pyydä hänet kaveriksi niin pystyt valvomaan samalla hänen toimiaan. Laita se vaikka rekisteröitymisen ehdoksi.

      Ei lapsia voi kaikelta pahalta ikuisuuksia suojella. Parempi opettaa lapset jo nuorena arvioimaan itse mikä on viisasta ja mikä ei, jotta hänen ei tarvitse osaamattomuuttaan käydä tekemässä kaikkia tyhmyyksiä salassa sinulta.

      Minusta lapsia täytyy opettaa toimimaan myös tilanteissa joihin hänen ei toivoisi joutuvan. Esimerkiksi itse olen hyvin kiitollinen vanhemmille siitä, että opettivat minut käyttämään alkoholia jo ennen kuin aloin juopottelemaan. Eipä ole tullut tähään päivään mennessä sekoiltua kännissä toisin kuin monelle nuorelle käy ensimmäisillä ryyppykerroilla, koska vanhemmat ovat sanoneet ehdottomasti ei alkoholille.

    • asadsadsadsddadadsda

      No siis totuus on se, että Twitter on paljon parempi ja Facebook pelkkää roskaa (todistettu monella ammattilais arvostelulla).

      Sitten, itselläni ei ole Facebookkia ja olen 15v poika. Meillä on kaveriporukassa vähän semmonen, että jos liityt Facebookkiin ni oot homo. Ja sitä mieltä mäkin oon. Tytöt saa liittyä, mutta ei pojat.

      • M.H.

        Onpa kummallinen kaveriporukka teillä! :D Meillä ei ainakaan mistään tuollaisesta puhuta, irc-gallerian kanssa on kyllä vähän sillä tavalla että sinne ei ehkä rekisteröidy ellei ole vanhaa rekkausta. "Teinien mesta" sanotaan, mutta eihän se todellisuudessa ihan niinkään oo, eri sivustoilla vaan on joku tietty leima tietyissä piireissä.


    • eukkooooo

      ei tuossa ole mitään järkee et alle 15-16 ei saa tehä mitään tommosii samakun poistas kaikki tollaset et kukaan ei sais tehä tollasiii koska ei tuo oo oikeee reiluu kun ajattelee silleen et jos vaikka itse olisit ton ikäne

    • 47

      Haistakaa ny vaan paska kukka hattu tädit voi jumalauta mitä kaikkee sitä kirjotellaan

    • puppy5

      Facebookissa on 13 w ikäraja.En tiedä miten poikasi on saanut lisättyä profiilia sinne.

      • Juu...

        kuinka tyhmä ihminen voi olla? "En tiedä miten hän sai profiilinsa sinne". Oiskohan väärentämällä iän?


    • Ei ole pakko hyväksyä kaveriksi ketään jota ei tunne!!! Eli järjen käyttö tässäkin asiassa sallitaan. Tuntuu että ihmiset ovat menettäneen käsityksen tästä ajasta ja syyttävät jotain Facebookkia siitä että siellä vaanii pedofiili tai jotain. Herran jestas. Se pedofiili voi vaania ihan siellä kodin kulmilla myös. Eli mikäli haluaa lapselleen profiilin tms. verkossa kannattaa se tehdä yhdessä ja seurata sen käyttöä myös alussa itse. Näinhän me teemme myös silloin kun esim. viemme lapsiamme harjoituksiin jne...Ihan persus välittämistä jota jokainen omaa lastaan rakastava vanhempi tekee luonnostaan.

    • quuttiko

      14 & 16 v ovat siellä ja hyvä onkin että oppivat kommunikoimaan. Ei mitään erikoista. Molemmat myös IRC-galleriassa, ii2:sessa ja foorumeilla.

      • 10.w tyttö

        meidän luokkalaisista monet tytöt kuin pojat on facebookissa itse siellä en ole koska tiedän että ikäni ei sinne pääsisi ja tiedän kyllä että sinne voi laittaa omaa ikäänsä vanhemman numeron se on ihan helppoa kun vain tietää mikä vuosi tarkoittaa mitäkin ikää .........



        tietokoneeseen on keksitty estot voitte laittaa semmoisiet koneeseenne =)


        T:10.v fiksu tyttö


    • en tiiä

      lol oletteko te noin lapsellisia minäkin olen 12 ja sain tehdä facebookin tunnuksen te olette niin tyhmiä

    • Anni-Elli

      Lapsilla on vielä pitkä elämä edessään ja sitä, mihin eri paikkoihin netissä taltioituneet tiedot joskus käytetään, ei kukaan meistä voi tietää. Tiedättekö, miksi Saksassa vastustetaan kaikkea liian yksityiskohtaista tietojen taltiointia? Suuri osa vastustaa mm. väestölaskentoja. Suomessa monet ihmiset antavat tietonsa hyväuskoisina ihan mihin tahansa. Sosiaaliturvatunnuskin luovutetaan auliisti vaikka kaupan alennuskorttitietoihin. Mahtavatko sairaustietommekaan olla sairaaloissa ja terveyskeskuksissa turvassa?

      • itse 222

        itse olen 13 v ja tein itselleni FB:n profiilin vähä aikaa sitten. Koittakaa ymmärtää että lapsilla on kavereita siellä (tuttuja sellaisia) joiden kanssa he haluavat viettää vapaa-aikaa ja kirjoitella kuulumisia....


      • M.H.
        itse 222 kirjoitti:

        itse olen 13 v ja tein itselleni FB:n profiilin vähä aikaa sitten. Koittakaa ymmärtää että lapsilla on kavereita siellä (tuttuja sellaisia) joiden kanssa he haluavat viettää vapaa-aikaa ja kirjoitella kuulumisia....

        Itse olen säästänyt pitkän pennin, kun facebookissa voi tavata sekä kaukana asuvat vanhemmat, koulukaverit sekä opettajat. Ei tarvitse aina soitella. :)


      • .
        M.H. kirjoitti:

        Itse olen säästänyt pitkän pennin, kun facebookissa voi tavata sekä kaukana asuvat vanhemmat, koulukaverit sekä opettajat. Ei tarvitse aina soitella. :)

        .


    • M.H.

      Haluan vielä sen verran muistuttaa vanhempia, että vaikka te olettekin lastenne holhoojia, kunnes lapsi täyttää 18, niin teillä ei ole mitään oikeutta mennä sanomaan lapselle, että hän on liian nuori rekisteröitymään facebookiin. Jos siellä on ikäraja 13, niin 13-vuotias on laillisesti valmis sinne tekemään tunnuksen, siinä ei ole yhdelläkään vanhemmalla nokan koputtamista.

      Ihan samalla tavalla pitää suhtautua esim. tatuointeihin, joita saa ottaa 18-vuotta täytettyään tai vanhemman luvalla aikaisemmin. Vaikka vanhempi kuinka jankuttaa ettei jälkikasvu IKINÄ saa ottaa tatuointeja, siihen on laillinen mahdollisuus kun täysi-ikäisyys koittaa, eivätkä vanhemmat voi siinä vaiheessa tehdä muuta kuin valistaa vaaroista, SIIHEN ON AINA OIKEUS, mutta kieltää ei saa missään nimessä!

      Tämä on vapaa maa ja laki on aina laki.

      • Herätkää

        Aivan samaa mieltä M.H. :n kanssa. Oli varmaan tämän keskustelun järkevien postaus :D


      • Vanhempi..

        Niin kauan kuin lapsi syö äidin laittamaa ruokaa ja elää heidän rahoillaan ja vanhemmat ovat kasvatusvastuussa, on lasten tehtävä kuin vanhemmat sanoo. Se on myös laki. Älä sinä yhtään isottele. Näin on..jos ei sitä tee, voi mennä omaan kämppään ja pitää huolta itsestään ja tehdä vaikka 10 profiilia. Kyllähän se niin on.


      • joopajoo.

        Ei facebookin säännöt mitään lakia tee. Kyllä rajoja lapsille saa ja pitää asettaa tietyissä määrin. Kommentoimatta sitä, onko Facebook sopiva paikka vai ei . . .

        Kirjoituksessasi kaikki muu on potaskaa, paitsi se, että kun 18 lasahtaa täyteen on sitten nuorella oma määräämisoikeus tietysti. Sitä ennen päätäntavalta kuitenkin pääasiassa pysyy vanhemmilla, ja pysyy se vielä sen jälkeenkin riippuen siitä kenen kaapista eletään.


      • M.H.
        joopajoo. kirjoitti:

        Ei facebookin säännöt mitään lakia tee. Kyllä rajoja lapsille saa ja pitää asettaa tietyissä määrin. Kommentoimatta sitä, onko Facebook sopiva paikka vai ei . . .

        Kirjoituksessasi kaikki muu on potaskaa, paitsi se, että kun 18 lasahtaa täyteen on sitten nuorella oma määräämisoikeus tietysti. Sitä ennen päätäntavalta kuitenkin pääasiassa pysyy vanhemmilla, ja pysyy se vielä sen jälkeenkin riippuen siitä kenen kaapista eletään.

        Alle täysi-ikäiselläkin ihmisellä on jo ihan täydet ihmisoikeudet, eivätkä vanhemmat saa kaikesta määrätä, esimerkiksi seurustelusta tai facebookin käytöstä. Yleisiä lakeja on tosin toteltava, mutta huh huh... Itse muutin kotoa pois 16-vuotiaana, ja silloinko olisin sitten saanut tehdä tunnukset facebookkiin, jos joku teistä olisi ollut vanhempani tuohon aikaan?

        Täytyykö kaikkien nykynuorien muuttaa 13-vuotiaana pois kotoa jos mielii päästä facebookkiin!? :O

        Vanhemmat, vaikka lapsi syökin teidän rahoillanne ostettua ruokaa, niin muistakaan että se sama lapsi on teidän lihaanne ja vertanne, ja HÄNELLÄ ON SAMAT IHMISOIKEUDET IHAN SUOMEN LAIN MUKAAN KUIN TEILLÄ ITSELLÄNNE!


      • vittuuuu
        Vanhempi.. kirjoitti:

        Niin kauan kuin lapsi syö äidin laittamaa ruokaa ja elää heidän rahoillaan ja vanhemmat ovat kasvatusvastuussa, on lasten tehtävä kuin vanhemmat sanoo. Se on myös laki. Älä sinä yhtään isottele. Näin on..jos ei sitä tee, voi mennä omaan kämppään ja pitää huolta itsestään ja tehdä vaikka 10 profiilia. Kyllähän se niin on.

        Olet yksi jääräpäisimmistä vanhemmista jonka tekstiä oon lukenu kylhän se laki on, että aikune saa hallita lapsen elämää, mutta lapsella on myös oikeus hakea lastenkotiin jos vanhemmat alkavat vituttaa. Ootkos aatellu sitä että et voi kontrolloida lastasi kaikessa esim. jos lapsi karkaa kotoota siin vaihees ei itku auta, vaan pitää soittaa poliisille. eli pointtini on että jos kontrolloit liikaa lapsesi elämää siitä ei hyvää seuraa sillä lapsi voi alkaa polttaa röökii, vetää huumeita, juopotella, käydä muutenvaan itsetuhoiseks ja sehän on sit paljon pahempi juttu, eli sul on vaan kaks vaihtoehtoa A) antaa lapses käyttää facebookkii. B) kieltää lastas ja se tappaa ittensä juopottelemalla, ETTÄ REVI SIITÄ VITTU PERKELE SAATANA VITUN ÄRSYTTÄVÄ PASKANAAMA TIUKKISVANHEMPI!!!!


      • M.H.
        Vanhempi.. kirjoitti:

        Niin kauan kuin lapsi syö äidin laittamaa ruokaa ja elää heidän rahoillaan ja vanhemmat ovat kasvatusvastuussa, on lasten tehtävä kuin vanhemmat sanoo. Se on myös laki. Älä sinä yhtään isottele. Näin on..jos ei sitä tee, voi mennä omaan kämppään ja pitää huolta itsestään ja tehdä vaikka 10 profiilia. Kyllähän se niin on.

        Niin ja voin kyllä sanoa, että en yhtään isottele tässä asiassa, sillä itse olen siinä iässä, että itselläni voisi olla lapsia, ja itse olen saanut sen kasvatuksen, että sen tekee, minkä itse näkee parhaaksi, ja laki on aina laki. Sellainen sen kasvatuksen pitää olla, eikä sellainen että vanhempi on päällepäsmäri. Tuosta saa vähän sen kuvan että sinä "Vanhempi.."-nimimerkillä kirjoitellut ihminen haluaisit päättää myös sen kenen kanssa lapsesi menee naimisiin. Suomi on vapaa maa hei. :D

        Ja facebook on niin pieni juttu, että tuskin moni vanhempi edes tietää lapsensa olevan siellä, ei sitä aikuisille kaikkea kerrota.


      • JEEAAAAH!
        vittuuuu kirjoitti:

        Olet yksi jääräpäisimmistä vanhemmista jonka tekstiä oon lukenu kylhän se laki on, että aikune saa hallita lapsen elämää, mutta lapsella on myös oikeus hakea lastenkotiin jos vanhemmat alkavat vituttaa. Ootkos aatellu sitä että et voi kontrolloida lastasi kaikessa esim. jos lapsi karkaa kotoota siin vaihees ei itku auta, vaan pitää soittaa poliisille. eli pointtini on että jos kontrolloit liikaa lapsesi elämää siitä ei hyvää seuraa sillä lapsi voi alkaa polttaa röökii, vetää huumeita, juopotella, käydä muutenvaan itsetuhoiseks ja sehän on sit paljon pahempi juttu, eli sul on vaan kaks vaihtoehtoa A) antaa lapses käyttää facebookkii. B) kieltää lastas ja se tappaa ittensä juopottelemalla, ETTÄ REVI SIITÄ VITTU PERKELE SAATANA VITUN ÄRSYTTÄVÄ PASKANAAMA TIUKKISVANHEMPI!!!!

        Jätkä puhuu vittu asiaa!!!! XD


    • 18v tyttö

      Ihmettelen kyllä hieman tätä suurta hälyä facebookista. Itse olen Irc-Gallerian, Kuvakkeen ja Facebookin aktiivikäyttäjä, enkä ole kokenut mitään negatiivista. Silloin tällöin tulee kommentteja tyyliin: "saanko panna sua tissien väliin" (galleriassa ja kuvakkeessa), mutta nekin osaan ohittaa, varsinkin kun samaa kommenttia kuulee oikeassa elämässä paljon useammin. Myös tämä omalla nimellä esiintyminen tuntuu kauhistuttavan useita ihmisiä. Vaikka en olisi ikinä tehnyt minkäännäköisiä profiileja mihinkään, minusta löytyy silti tietoja googlettamalla, esimerkiksi lehtien haastatteluja, tv-ohjelma,jossa esiinnyin ja ihan jopa urheilutuloksia hiihtokilpailuista kymmenen vuoden takaa. :)
      Facebook on oikeasti hyvä tapa olla yhteyksissä kavereihin ja viettää aikaa. Nykymaailma on tämä, yrittäkää hyväksyä asiat ja antaa lapselle mahdollisimma paljon tietoa sen sijaan, että pimittäisitte. Kaikki kielletty vasta kiinnostaakin!
      Itse olen jutellut veljentyttöni (9v) kanssa usein netinkäytöstä ja ohjannut häntä, miten on turvallisinta surffailla eri sivustoilla. Hän on ymmärtänyt asiat oikein hyvin ja välttää kaikkea ns. huonoa kontaktinottoa tuntemattomiin ihmisiin:ei kerro asuinpaikkaansa tai osoitettaan tai sovi tapaamisia tuntemattomien kanssa.
      Asiat täytyy selittää niin, että lapsi ymmärtää ne. Nykypäivän lapset kun ovat kovin fiksuja ;>
      Itse olen tutustunut useisiin ihmisiin netin välityksellä ja saanut paljon hyviä ystäviä eripuolilta Suomea, jopa yli vuoden kestäneen parisuhteen. Tapaamiset ovat aina sovittu julkiselle paikalle ja yleensä mulla on ollut joku kaveri tms. hollilla katselemassa miten asiat etenee.
      Oman järjen käyttö ja terve itsesuojeluvaisto on hyvä olla olemassa kun tapaa uusia ihmisiä, oli heihin tutustunut netin kautta tai iman!
      huh, tulipas taas avauduttua

    • nettinen

      vanhempien tulisi tehdä käyttäjäprofiilit kotikoneelle, siis salasana jokaiselle käyttäjälle.
      Järjestelmän valvoja luo sallitut sivut lapsille, ainakaan kotikoneella ei pääse sivuille..

    • asdfasdf123

      Ei ole ikärajaa eikä tarvikkaan olla

      • jgfrmhg9ijm21n67yunb

        must galleria on paras paikka sinne voi tulla kaiken ikäset xDD


    • käpsykkä

      Tosiasiahan on että lapset ovat ystäväkirjoja pitäneet jo vuosikymmeniä.. ainakin itsellä oli sellainen. Nykyään nuoremmat ja nuoremmat osaavat käyttää tietokoneita ja nämä ystäväkirjatkin ovat siirtyneet sähköiseen muotoon. Mielestäni siinä ei ole mitään pahaa että lapset ovat fiksuja ja osaavat käyttää tietokoneita erilaisiin uusiin sosiaalisiin tarkoituksiin (tosin perinteisiäkin sosiaalisia kohtaamisia suosittelen).
      Jos lapsella on tietokone käytössä, on hänen mahdollista päästä vaikka pornosivuille ihan yhtälailla kuin facebookiin. No se oli kärjistetty esimerkki. Vanhempien vastuulla on se miten lapsi tietokonetta hyödyntää (tai käyttää väärin). On olemassa lapsilukkoja yms. ja tietyt sivustot saa estettyä. Se pääseekö lapsi esim koulusta näille sivuille on taas ko. paikan huolehdittavissa.
      Tärkeintä kuitenkin mielestäni olisi että lapsen ja vanhemman välillä on luottamus ja ymmärrys, jotta lapseen voidaan luottaa, eikä tarvitse vakoilla.
      Ja mitä esim facebookiin tulee.. aikuiset voisivat kyllä katsoa mitä kirjoittavat tai estää heitä näkemästä nämä kirjoitukset, kun tietävät lapsen näkevän ne . Toisaalta lapsi näkee kaikkea sontaa myös televisiossa ja lehdissä ja kaikkialla kodin ulkopuolella, vaikka kotona siltä varjeltaisiinkin.

      Tosi asia on, että sähköinen sosiaalisuus on tätä päivää ja entiseen ei ole paluuta (ainakaan tällä hetkellä), jonka vuoksi on löydettävä uudet oikeat tavat toimia. Vaarat vaanii niin netissä kuin kulman takanakin, ei ne häviä, ne muuttavat muotoaan. Kuka tietää että lukeeko näitä tällä hetkellä joku 10-vuotias lapsi..

    • Tiina-mummo

      Minun isäni, eläkkeellä oleva kohta 80 vuotias opettaja, oli ensimmäinen kuka minua (47v) pyysi mukaan meseen, skypeen ja nyt facebookiin. On ihanaa, kun voi vaihtaa kuulumisia, kuvia ja jutella webbikameran kuvan kera isän kanssa, kun muuten välimatkaa on kotiemme välillä 350 kilometriä. Minun kaikki lapseni ovat myös facebookissa niin minun kuin ukkinsa "kavereina", kaverit serkut ja eri sukupolvet sulassa sovussa saman yhteyden alla. Kun elämä vie ympäri maailmaa ja lähimmilläänkin ympäri Suomenmaata, on yhteydenpito ja jopa yhteenkuuluvaisuuden tunne helpompaa tällaisten hyvien uusien mahdollisuuksien kautta. Kun joukossa on opiskelevia, koululaisia jne. on tärkeää myös se, että netin kautta yhteydenpito ei myöskään rassaa niin paljon kukkaroa kuin puhelimella soittaminen. Ei netti korvaa vierailuja, mutta antaa ihanan mahdollisuusden vierailujen välillä olla yhteyksissä ihan "kasvokkain". Samalla näkee omin silmin, kuinka toinen voi ja jaksaa.

      Turhaa tekniikan takia on vaahdota ja pelätä. Perusjärkevä kasvatus ja ohjeistus tarvitaan aina viettää lapsi aikaansa sitten kaupungin kulmilla, kirjastossa, harrastuksissa tai netissä. Muistan kun videot tuli uutena asiana. SIlloinkin oli kamala polemiikki siitä, että jos hankit kotiin videolaitteen lapsesi istuu sen jälkeen tv:n ääressä kaikki vapaa-aikansa jäätyään koukkuun... Minun lapseni katsoi ehkä kaksi viikkoa hiukan tavallista enemmän tv:tä ja sitten olikin jo uutuudenviehätys mennyt ja ulkoleikit kavereiden kanssa oli paljon mieluisampia. Mielestäni on tärkeintä, että lapset oppivat tarpeeksi sosiaalisia taitoja osatakseen olla hyvä kaveri toiselle ja löytääkseen kavereita, sillon mikään koneen kautta tapahtuva ei voi viedä ihmisen perustarpeeseen kuuluvaa tarvetta viettää aikaa toisen ihmisen kanssa ollen ihan suorassa vuorovaikutuksessa.

      Ja totta puhuen en ollenkaan pelkää lasten puolesta, että he näkevät toisten jutut, koska tunnen kaikki, jotka siellä on - pääsen näkemään kaikki kaverit, ja minusta on mukavaa nähdä kuinka he kasvavat niistä pienistä tytöistä ja pojista nuoriksi ja aikuisiksi. Ja on ihan hauskaakin nähdä, miten he ovat silti niin ihania omia itsejään kaikkine "nuorten hullutuksineen". Joskus jopa huvittaa, miten ne kaikki keksiikin - ei elämällä ole kaavaa, miten se pitää elää ja mitä saa ajatella, kunhan tuntee oman vastuunsa ja ei tee pahaa itselleen tai toisille. Kyllä minä joskus sitten ihan "mummoilenkin" ja kommentoin jonkun varoituksen sanan, jos sille tuntuu ihan niin kuin tekisin nähdessänikin.

    • ussaj-

      kyllä mäkin facebookis oon ja oon -vuotta

      • Inttu8

        otan kantaa keskusteluun.Miks ihmees lapset ei sais olla faces?ettekö tiedä et siel voi oikeasti saada uusia luotettavia kavereita.Facebook oikeasti turvallinen.on todella monta vuotta siel ollu.esim.kuvia ei pääse kattomaan kun vaan kaverilistalla olevat.siel saa yhteyden vanhoihin luokkakamuihin sun muihin.myös aikuiset käyttää kyseistä palvelua.Jotkut henkilökohtaiset asiat voi jättää kertomatta.mut silti turvallinen.siel voi jopa valita et mitä haluaa näyttää kaikille ja mitä kavereille.eli kaikki voi pitää vain myös kavereiden keskuudes.


      • Lässyttäjä
        Inttu8 kirjoitti:

        otan kantaa keskusteluun.Miks ihmees lapset ei sais olla faces?ettekö tiedä et siel voi oikeasti saada uusia luotettavia kavereita.Facebook oikeasti turvallinen.on todella monta vuotta siel ollu.esim.kuvia ei pääse kattomaan kun vaan kaverilistalla olevat.siel saa yhteyden vanhoihin luokkakamuihin sun muihin.myös aikuiset käyttää kyseistä palvelua.Jotkut henkilökohtaiset asiat voi jättää kertomatta.mut silti turvallinen.siel voi jopa valita et mitä haluaa näyttää kaikille ja mitä kavereille.eli kaikki voi pitää vain myös kavereiden keskuudes.

        Facebook sopii just erityisesti tuollaisille 10-vuoden molemmin puolin oleville lapsille. On ne jutut ja leikit ja kaikki vitun kaverikutsut niin sairaan lapsellista lässytystä aikuisten suusta, että ihan hyvin voin suositella facebookia lapsille.

        Itse liityin facebookiin pari vuotta sitten ja korvat punaisina katselin muutaman kuukauden sitä lapsellista lässytystä. Sen jälkeen en ole koko sivuja avannut. Mutta ei voi kieltää, että vieläkin naurattaa ne jutut siellä. Miten tuollaiset 30-40- vuotiaat tyypit ihan kuin menettää järkensä kokonaan. Jaeltiin kukkasia naisille ja vähän halipusittiin. Pikkusen hymiötä perään ja voi kun oli niin kivaa. Ihkua tavata joku vitun koulukaveri jostain 80-luvulta ja vähän halipusia. Juma.

        Eli facebookkia voi tosiaankin suositella lapsille ja kaikille paukapäisille aikuisille, jotka haluaa olla kaveria jonku teinin kanssa ja lässyttää....


    • mummo 2

      hei
      olen samaa mieltä ei lapsille mitään feisbokkia,

      • M.H.

        Miksi kaikki sanoo että "ei facebookkia lapsille"? Itse ainakin haluaisin kuulla hyviä perusteluja!


      • miks?
        M.H. kirjoitti:

        Miksi kaikki sanoo että "ei facebookkia lapsille"? Itse ainakin haluaisin kuulla hyviä perusteluja!

        Kukaa ei oo perustellu viel sanallakaan et miks helvetissä.


    • M.H.

      Haluaisimpa vaan tietää MIKSI teidän ns. "vanhanaikaisten" vanhempien mielestä lapsi ei saisi olla facebookissa niin kauan kun on vanhemman holhottavana???

      Jos itse et ole käyttänyt facebookkia, miten voit sanoa lapsellesi "et saa tehdä tunnuksia sinne"?

      Mikä facebookissa on niin pahaa?

      Jos joku facebookkia vastaan oleva voi vastata näihin kysymyksiin muulla tavalla kuin vetoamalla siihen, että "NIIN KAUAN KUIN SE ALLE 18-VUOTIAS LAPSI ASUU MINUN TALOSSANI NIIN FACEBOOKKIIN EI TEHDÄ TUNNUKSIA!!!"

      Ei millään pahalla, mutta itse en uskaltaisi sanoa vaikkapa 2012 vuonna syntyvälle lapselleni vuonna 2020 keksitystä facebookin kaltaisesta sivustosta, että "SINNE EI SITTEN TEHDÄ TUNNUKSIA, YMMÄRSITKÖ!!!", koska itse en tietäisi tästä sivustosta mitään. Kokeilisin ensin, ja jos näkisin ettei se ole pornosivu tai väkivaltaan yllyttävä natsisaitti, niin tietty lapseni saisi sinne tunnuksen tehdä, jos olisi laillisesti sen ikäinen, että se on mahdollista.

      Johtuuko tämä kaikki "ÄLÄ TEE TUNNUKSIA SINNE KOSKA KIELLÄN SINUA!"-hässäkkä nyt siitä, että te ette itse tiedä facebookista mitään?

      • M.H.

        Ja muistutan vielä että tässä ei nyt kukaan ole lupaamassa lapselleen, että saa käyttää huumeita ja että saa polttaa tupakkaa. On kyse pelkästään NETTIVIESTINNÄSTÄ, jota ilman kukaan ei tulevaisuudessa tule pärjäämään jos aikoo olla koulussa!

        Meillä ammattikorkeakoulussa on ainakin kuvallinen profiili netissä, jonka kautta esim. palautetaan tehtäviä ja keskustellaan koulun keskustelualueilla. Ei ole kauankaan varmaan kun tämmöinen käytäntö tulee ala-asteellakin.

        Miksei sitten facebookkia saa käyttää, kun on laillisesti sen ikäinen (eli 13-vuotias) ja saa ne tunnukset tehdä? En tiedä yhtäkään ihmistä, joka olisi halunnut tehdä facebookkiin tunnuksen yli 13-vuotiaana, mutta vanhempi olisi estänyt, kyllähän sen kaikki tajuavat, että netti ja nettiverkostot ovat sitä nykyajan viestintää, koulussa ei ilman sitä pärjää, eikä vapaa-ajallakaan tarvitse, jos ei halua.


      • M.H.
        M.H. kirjoitti:

        Ja muistutan vielä että tässä ei nyt kukaan ole lupaamassa lapselleen, että saa käyttää huumeita ja että saa polttaa tupakkaa. On kyse pelkästään NETTIVIESTINNÄSTÄ, jota ilman kukaan ei tulevaisuudessa tule pärjäämään jos aikoo olla koulussa!

        Meillä ammattikorkeakoulussa on ainakin kuvallinen profiili netissä, jonka kautta esim. palautetaan tehtäviä ja keskustellaan koulun keskustelualueilla. Ei ole kauankaan varmaan kun tämmöinen käytäntö tulee ala-asteellakin.

        Miksei sitten facebookkia saa käyttää, kun on laillisesti sen ikäinen (eli 13-vuotias) ja saa ne tunnukset tehdä? En tiedä yhtäkään ihmistä, joka olisi halunnut tehdä facebookkiin tunnuksen yli 13-vuotiaana, mutta vanhempi olisi estänyt, kyllähän sen kaikki tajuavat, että netti ja nettiverkostot ovat sitä nykyajan viestintää, koulussa ei ilman sitä pärjää, eikä vapaa-ajallakaan tarvitse, jos ei halua.

        Ja lukekaapa Tiina-mummon kertomus tuosta vähän ylempää, jos luulette, ettei facebookissa ole kuin teinejä, eikä pitäisi olla niitäkään.

        Itselläni on facebookissa kaikki tuttavat anopista ja opettajista serkun vanhempiin ja pikkusiskoon.


      • Lässyttäjä
        M.H. kirjoitti:

        Ja lukekaapa Tiina-mummon kertomus tuosta vähän ylempää, jos luulette, ettei facebookissa ole kuin teinejä, eikä pitäisi olla niitäkään.

        Itselläni on facebookissa kaikki tuttavat anopista ja opettajista serkun vanhempiin ja pikkusiskoon.

        Että olin tuossa ylempänä sitä mieltä, että facebook sopii todella hyvin lapsille. Onhan sen sisältö juuri sellaista kieltä, mitä lapset käyttää. HYmiöitä ja halipusuja. Kun silloin sen pari kuukautta roikuin siellä niin suurin tunne oli myötähäpeä.

        Ymmärrän, että itse olen kalkkis vanha jäärä, joka ei silleen opi uusia tapoja, mutta en haluakaan oppia sellaisia tapoja, että olisin anoppini kanssa jossain facebookissa kaveria. Tai laittelisin jollekin 13-vuotiaalle serkkutytölleni hymiöitä tai viestittelisin muijani 17-vuotiaan pikkusiskon kanssa. Jos tuollaiseen lähtisin mukaan niin tuntisin itseni ällöksi sedäksi.

        Meikäläinen haluaa olla ikäiseni vanha jäärä eikä leikkiä jotain kaveria netissä kaikkien puolituttujen kanssa joiden kanssa nyt ei ole muutenkaan tekemisissä. Mun tekemiseni ja tunnetilani ei pitäisi kiinnostaa ketään niin paljon, että viettäisin tunteja facebookissa.

        Joten antakaa lastenne leikkiä, mutta sen verran aikuisilla vois olla tolkkua, että vähän laittaisi sitä suhteellisuudentajua peliin mukaan.


    • juustohammas

      pieniä ovat murheenne, olkaa onnellinen.

    • -Miia-

      Minun mielestäni lapset saavat laittaa profiilin facebookkiin, koska onhan niillä kuvia irc-galleriassa.Niitä saa muokattua sellaiseksi kun itse henkilö haluaa ja saa myös valita kuka näkee kuvat.Siellähän kaikki nykyään ovat.Minulla on itselläni kuvat facebookis ja kyllä annan lapsenikin laittaa joskus kun haluaa mutta nyt on liian pieni vielä kun ei ymmärrä koneesta yhtään mitään.Ei siinä mitään pahaa ole jos lapsi haluaa kunhan katsot, että se juttelee vain kavereidensa kanssa ja voithan sä laittaa ne asetukset sellaisiksi kun haluat/sopivat lapsellesi. :)

    • jep1917

      Minun mielestä joskus facebookin säännöissä luki, että sinne pitää olla 18v. Tosin nyt kun vilkaisin, niin en pystynyt löytämään mitään sääntöjä ollessani kirjautunut sisään, enkä ulos kirjautuneena. Ei ylläpitoa kiinnosta alaikäiset siellä. tee oma profiili ja pyydä poikasi kaveriksesi. niin pääset valvomaan, mitä hän siellä tekee. minun alaikäiset sukulaiset on minun kavereita ja varmasti tiedän heistä enemmän kuin heidän äitinsä.

      • jep1917

        Kaikki ei tosiaankaan käytä facebookia oman elämänsä äänitorvena, mutta joistain saa aika paljon selville, kun he keskustelevat kavereidensa kanssa.


      • M.H.

        Ikäraja taitaa olla 13-vuotta, mikä on kyllä omasta mielestäni juuri sopiva raja. Yläasteelle kun siirtyy, niin on ihan hyvä jo olla sen verran muutakin elämää, että laittaa profiilin facebookkiin, ja siellä vähän tapailee vanhoja kavereita ja muodostaa uusia suhteita.


    • ansku-

      Ei ihan tuon ikäisen kuulu liittyä fecebookkiin eikä vastaaviin. Myöhemmin kerkeää...

      • M.H.

        Kyllähän sitä todellakin kerkeää myöhemminkin, itse liityin facebookkiin vasta 20-vuotiaana, aluksi pidin sitä huonompana kuin irc-galleria, mutta vuoden käytön jälkeen varmaan sitten jossain vaiheessa tajusin, miten paljon oikeasti tulee pidettyä yhteyttä sen kautta ja miten paljon tykkään näyttää esim. kaukana asuville vanhemmilleni, millaiselta olohuoneeni näyttää nyt, ja miten suloisia lemmikkejä meillä on.

        Jotenkin mun mielestä tämän keskustelun jäsenet on nyt jakautuneet kahteen ryhmään: niihin, jotka sanoo että facebook on naurettavan lapsellinen hymiötäyteinen hömppäpaikka, ja niihin, jotka sanoo että facebook ei sovi lapsille, vaan on aikuisten paikka. Itse asiassahan faceboon ikärajoiltaan on 13-ääretön vuotta vanhoille ihmisille, mutta ei sovi kaikille, tietenkään, eikä pidäkään sopia.

        Mutta jos facebook ei sovi sinulle, lapsen äiti tai isä, niin kyllä se luultavasti silti sopii lapsellesi. Saahan sen profiilin sieltä poistettua yhdellä hiiren klikkauksella, samalla tavalla kuin se luominenkin onnistuu. Nykyään vaan niin moni kaveri ja perheenjäsen on facebookissa, että tuntisin jääväni oikeasti paljosta paitsi, jos en olisi siellä itsekin. En sitten tiedä, tykkäänkö koko paikasta enää kun olen 70-vuotias, mutta tässä vaiheessa ainakin voin sanoa että luotettavin, halvin (eli ilmainen) ja käytännöllisin sivusto, jolle olen kuvani laittanut.

        (Tosin tämähän keskustelu ei alkanut siitä, sopiiko facebook minulle, yli 20-vuotiaalle, tai sopiiko se 50:lle vanhemmilleni tai heidän sukupolvelleen, vaan sopiiko se tuon äidin 10-vuotiaalle lapselle: ikäraja on 13 tietojeni mukaan, joten facebook sopii siis yli 13-vuotiaille, kyllä ne facebookin sedät ja tädit tietää mikä on sopiva ikäraja.)


    • Tiina-mummo

      Moni kommentti täällä liittyy siihen, mikä on "järkevää" käytöstä tai sopivaa minkäkin ikäiselle. Ei järkevä käytös riipu siitä paikasta, missä ihminen viestii. On ihan sama minkä kautta ihminen yhteyttä pitää. Ihiminen itse on vastuussa omasta käytöksestään myös netissä ja oikeita käytöstapoja kyllä kannattaa lapsille opettaa. Netissä tapahtuva viestintä vaaroineen on opeteltava siinä missä bussissakulkeminenkin.

      Ihan hassua, että moni katsoo joitakin esim facebookin yhteydessä tulevia sovelluksia (halinalleja, sydämiä) tai muita jonkinlaisena "mittarina" sille voiko koko facebookia käyttää tai kenen kuuluu niitä käyttää. Ei kukaan käske käyttämään sovelluksia. Eihän kirjastostakaan tarvitse lukea kaikkia kirjoja =D vaan voi huoletta valita hakeeko kirjansa dekkarihyllyltä tai lastenkirjoista. Jokaisen tulee vetää omalle käytökselleen ja käytölleen itselle sopivat rajat eikä se liity millään tavalla itse paikkaan.

      Ja se, osaako vetää rajat kyllä vaikuttaa siihen, mistä keskustelu on lähtenyt - ikärajaan. Vanhempien vastuulla on opettaa lapselle käytöstavat ja kovin pienen lapsen on vaikea ymmärtää tai vetää rajaa kaikkeen, mitä netissä liikkuu. Facebook on suhteellisen turvallinen, mutta onhan se myös niin, että jos lapsi ei vielä osaa rajata sitä, miten valitsee kaverit sinne tai mitä itsestään sinne laittaa, on asiaa syytä miettiä. Viisas vanhempi harkitsee itse sen onko oma lapsi sopivan ikäinen ja se on ihan hyvä niin. Itse kannatan sitä, että jos jokin asia kiinnostaa lasta ja se on itselle vieras niin asiaan kannattaa yhdessä tutustua.

      • eipä ole

        Tapahtuipa IRL, että henkilö joka haki työpaikkaa oli 3 parhaimman joukossa, kunnes henkilöstöhallinto teki hankinnan Facebook-palvelutarjoajalta ja löysi kyseisestä henkilöstä Facebookissa huumorimielellä otetun valokuvan. Työnantajalla ei ollut riittävästi huumoria ja henkilö karsittiin pois rekrytointiprosessista ilman syytä kertomatta.

        Ajatelkaapa asiaa näin: olette käyttäneet Facebookia jo 10-vuotiaasta lähtien ja haette ekaa duunia 18-vuotiaana. Jos näinä 8-vuoden aikana olette laittaneet Facebookiin jotakin huumorimielellä tai ihan lapsellisuudesta, niin tämä tieto jää talteen palveluoperaattorille, joka myy työnantajille sopivaa maksua vastaan profiili-tiedot. Ette taida arvatakaan, kuinka heppoinen tietoturva Facebookissa on: operaattori myy profiileita palvelusta maksaville!


    • J.P.K

      No onko IRC galleria sitten parempi paikka kuin facebook lapselle? Molempia sivustoja valvoo poliisi ja kyllä netissä on paljon pahempia paikkoja lapsille kuin facebook.

      Mitä jonkun ikärajan laittaminen facebook:n auttaa? Ainahan voi vakuuttaa olevansa vanhempi. Minusta tuntuisi järkevältä, että vanhempien tulisi uhrata kallista aikaansa lapsensa kanssa oloon ja kertoa heille kädestä pitäen miten netissä kuuluu toimia. Ei kielloin vaan pitää saada lapsi ymmärtämään asiat niin sitten hän tietää miten toimia ja mitä varoa. Yhteiskunnan ja viranomaisten resurssit ovat rajalliset eikä kaikkia asioita voida säätää laissa. Joku vastuu on AINA myös vanhemmilla.

      • käpsykkä

        Hyvin sanottu :).

        Juuri eilen puhuimme kaverin kanssa tästä facebook -asiasta ja sen sopivuudesta lapsille.

        Kaikkihan lähtee kasvatuksesta ja kunnioituksesta vanhempia kohtaan. Jos itse mietin tuntemiani lapsia, jotka joko ovat tai eivät ole facebookissa, irc-galleriassa tai jossain vastaavassa niin kyllä se kotiympäristö on suuressa roolissa. Toiset antavat luvan, toiset eivät, lapset tekevät salaa, lapset kunnioittavat vanhempien päätöstä. Joku 15 vuotta voisi minun mielestäni olla ihan ok raja, mutta kun kaikki on suhteellista. Toisten mielestä autolla ajo sopii esim 13 vuotiaalle, kauneuskilpailut alle 10-vuotiaalle.. on vaan tosia asia että facebook on sosiaalinen kanava nykypäivänä. Aiemminkin täällä on sanottu jo että lapselle pitää opettaa vastuullista tietokoneen ja netin käyttöä ja myös itse tutustua maailman muuttumiseen, kuten facebookin olemassa oloon. Mitään ei menetä jos kokeilee.. jos se oli huono juttu niin ainahan profiilin voi poistaa.. ja estää sivuston.
        Minä pidän itse kavereihin ja sukulaisiin yhteyttä ilmaiseksi facebookin kautta. Olin itse myös ensin facebookia vastaan, mutta vain omalle kohdalleni, mutta päätin silti kokeilla. Nykyään se on kätevä väline pitää yhteyttä kaukaisimpiin kavereihin ja sukulaisiin ja niihin kauan kadotettuihin kavereihin joiden puhelinnroa ei ole ollut muistissa enää vuosiin. Toki facebookissa on huonotkin puolensa, mutta lähinnä se on käyttäjästä kiinni mitä siltä haluaa. Mitään sovelluksia ei ole pakko ottaa, ketään tuntemattomia ei ole pakko ottaa kavereiksi, tietyiltä ihmisiltä voi sulkea mahdollisuuden nähdä tietyt tiedot jne..


    • näin se on asia

      Ei kannata antaa lasten laittaa omia tietojaan nettiin millekään sivustolle. Kerran nettiin laitettu asia on siellä iäksi eikä sitä saa pois sieltä vaikka kaduttaisi jälkeenpäin.

      Nuoruushölmöilyt voi haitata isona työnsaantia tai niitä voi hävetä myöhemmin.

      Alaikäisestä on vastuussa hänen vanhempansa. Oikein on aloittaja toiminut, kun on poikaansa asiassa ojentanut.

      • käpsykkä

        mutta sinne ei ole pakko laittaa kaikkia tietoja..
        ja sitä paitsi.. jos muutenkin nuoruudessa hölmöilee niin eiköhän ne tule julki ilman facebookkiakin... puskaradio ja erinäiset rekisterit toimivat edelleen parhaiten..


      • M.H.

        Meillä ainakin tiedot on olleet yläasteesta asti netissä, koulun sivustolla, ja amkista asti on ollut netissä kuvallinen profliili, jonka kautta on viestitty vaikka opettajille ja luokkatovereille. Nykyajan lapsi tai nuori ei voi välttyä laittamasta tietojaan nettiin, jos aikoo opiskella ja viestiä. Nettiviestintä on joissain paikoissa ihan oma aineensa, ja meillä ainakin on netissä asiointi suuressa roolissa kun vaikka tehtäviä palautetaan.

        Nykyään ei enää kirjoiteta kaunolla ruutupaperille ja palauteta opettajan pöydännurkalle, tehtävät palautetaan netissä oman profiilin kautta portfoliin, jonne opettaja sitten pääsee, tai luokkatoverit, tai kaikki netin käyttäjät.


      • M.H.

        Eli lainaan nyt toista käyttäjää, joka sanoi että "Alaikäisestä on vastuussa hänen vanhempansa. Oikein on aloittaja toiminut, kun on poikaansa asiassa ojentanut." - Ihan oikein sinänsä, sillä poika on liian nuori liittymään facebookkiin, koska sinne on 13-vuoden ikäraja, kuulemani mukaan. Mutta sitten kun lapsi on yli 13-vuotias, niin mikään ei estä liittymästä, paitsi vanhemman "opastus" tai "pelottelu" facebookista. Ihan itsehän sitten on valmis päättämään, ellei ole jotenkin henkisesti rajoittunut, ja lääkärin määräyksestä jatkuvasti vanhemman vahtivan silmän alla.

        Alaikäisestä vanhempi on vastuussa, se on ihan totta. mutta samalla kun lapsi saa VELVOLLISUUKSIA, hänen on myös saatava OIKEUKSIA! Jos 13-vuotias lapsi on tarpeeksi fiksu ja tunnollinen käydäkseen koulua normaalisti (ja on oppivelvollisuuden alaisena), niin on lapsella myös OIKEUS tehdä omia päätöksiä. Velvollisuudet ja oikeuden kulkevat aina käsi kädessä.

        Tuota facebookkiin liittymistä voi verrata moneen samankaltaiseen "saamis-asiaan", vaikka se ei yhtä iso olisikaan. Esimerkiksi, jos ala-ikäisen 16-vuotiaan lapsen vanhempi haluaa jälkikasvunsa lukioon, mutta lapsi haluaa pukuompelijaksi ammattikouluun, tilanne on pian oikeuden hoidettavana, ellei jompikumpi anna periksi. Nimittäin on laitonta laittaa lapsi kouluun, johon hän ei halua, ja tällöin lapsi voi valittaa ja haastaa vanhempansa oikeuteen. IHMISELLÄ ON OIKEUKSIA SIIS JO ENNEN KUIN HÄN ON TÄYSI-IKÄINEN!

        Vanhemmat ovat vastuussa alle 18-vuotiaasta lapsestaan, mutta samalla kun lapsi ottaa velvollisuuksia vastaan, hän ottaa vastaan myös oikeuksia päättää itsestään. Facebook on juuri tällaisten "pienten" päätösten listalla, joista varmasti JOKAINEN normaalisti koulua käyvä nuori pystyy päättämään ihan itse, ilman että vanhemman tarvitsee päättää hänen puolestaan.

        Ja jos facebookin ikäraja tosiaan on 13-vuotta... Silloinhan lapsi tai oikeammin nuori on jo yläasteella, ehkä ensimmäinen tai toinen poika-/tyttöystävä kierroksessa, kiinnostus kavereihin ja vastakkaiseen sukupuoleen alkaa tai kasvaa. Läksyt on tehtävä, koulu stressaa, murrosikä on menossa, vanhemmat ärsyttävät, rahaa kuluu enemmän kuin olisi varaa, mopokorttiakin voisi alkaa suunnittelemaan. Tuon ikäinen on jo varmasti kyllin vanha päättämään liittyykö facebookkiin vai ei, ei tuollaiseen tehtävään vanhemman päättelykykyä tarvita. Nykyajan nuoret sitäpaitsi tietävät netistä enemmän kuin vanhempansa.

        Facebookkiin liittyminen on melkolailla samanlainen päätös kuin se, viitsiikö laittaa viestin sille kivalle pojalle/tytölle, joka tuli uutena samalla luokalle. Jos sitten seurustelu alkaa, eikä vähän ajan päästä kiinnostakaan, voi helposti antaa rukkaset, samalla tavalla voi klikata muutaman kerran nappeja facebookissa, eikä enää ole sen jäsen. Ihan samalla tavalla myös tämä entinen poika- tai tyttöystävä voi levitellä juoruja kylillä, kuin facebookista on joku voinut saada entisestä käyttäjästä selville jonkun pikkujutun.

        Eipä siis suurikaan asia, varmasti ihan jokaisen päätettävissä.


    • riia1995

      hei iteläkin on facebook ja ei siinä ikä rajaa oo kato kun se on turvalinen

      • Ihmettelevä isä

        Hei c'mon, facebookissa ei ole mitään pahaa!! Se on paljon turvallisempi kuin vaikkapa tämä sivusto... Eihän siellä edes muut näe profiilia kuin omat kaverit, tietenkin rajoituksia voi muuttaa, jos haluaa. Kieltäkää lapsiltanne sitten samantien suklaan syönti, väitän että se on paljon "vaarallisempaa"!!


      • lissuuulis
        Ihmettelevä isä kirjoitti:

        Hei c'mon, facebookissa ei ole mitään pahaa!! Se on paljon turvallisempi kuin vaikkapa tämä sivusto... Eihän siellä edes muut näe profiilia kuin omat kaverit, tietenkin rajoituksia voi muuttaa, jos haluaa. Kieltäkää lapsiltanne sitten samantien suklaan syönti, väitän että se on paljon "vaarallisempaa"!!

        Yhdyn. ^^ Minua ole erityisemmin kotona netin käyttämisestä valistettu. Tiedän kuitenkin ihan itse mitä saa tehdä, sen verran osaan ajatella.
        Uskokaa pois, lapsenne ovat hyvin viisaita, jopa viisaampia kuin te!
        Etunimeni olen joskus netissä kertonut, joskus paikkakunnan (esim. Espoo). Ikinä en ole kuvia laittanut, mutta tuskin kukaan minua kadulla kävessään tunnistaisi, jos en antaisi nimeä ym.
        Facebook on mukava, vanhemmat olen kavereiksi päästänyt. Kuvanani käytän koiramme kuvaa, joten siinä ei pitäisi olla mitään vaarallista.
        Äitinikin laittoi sinne nuoruuden kuvan itsestään. ;D

        Nuoren netin käyttöä on turha vahtia liikaa. Pääsehän se lapsi kirjastossa ja kavereilla pääsemään koneella. Miksi kaikki pitäisi kieltää?
        Mitä enemmän kiellät, sitä enemmän lapsellesi tulee halu kokeilla asiaa.


    • katjadaa

      hei olen 10v tyttö ja olen facebookis ei seillä mitää pahaa ole pelaan vaan happy petsii ja tällästä niin enkä oo sellane että mulla on joitai yli15v kavereita siellä ei todellakaan oon mä sen verran viisas

      • Jooo moi

        Kaikki 8-12veet faces vaan esittää jtn vanhoi ja koviksii -.- ÄRSYTTÄVÄÄÄ.

        Itte oon 11v poistin facvebookin, koska se oli tylsä, turvaton ja epäluotettava.


    • merituulimarina

      Hyvin rajallista, facebookkiin voi luoda 10 vuotiaan lapsen kanssa tunnukset jotta hän voi olla ystäviensä kanssa yhteyksissä jos hän niin haluaa, mutta luodessaan tunnukset lapselle kannattaa itse tarkastella lapsen profiilisivun suojaukset, ja sopia lapsen kanssa tarkat säännöt facebookin käytöstä ja vielä käydä aika ajoittain katsomassa läpi lapsen sivustot ja kaverilista, jotta tietää ettei siellä ole mitään ylimääräistä.
      Internet on täynnä paljon vaarallisempia ja suojattomampia sivustoja kuin facebook ja enemmän taitaa hänen ikäistensä lasten suosiossa nämä vaarallisemmat sivut ollakkin kuten irc.fi, kuvake.net, herutus.net sekä 112.org ja erinäiset pelisivustot kuten habbohotel, imvu ja 5street.
      Mutta inhimillisesti järkeenkäypä ikäraja tuollaisille sivustoille kyllä toki olisi se 16-vuotta.. on kammottavaa nähdä miten varsinkin nuoret tytöt ottavat mallia artistien tai heitä paljon vanhempien tyttöjen kuvista ja poseeravat samalla tavalla omissaan eivätkä tajua millaisen kuvan muut ihmiset saavat heidän keimailevista, seksikkäistä mutta kauniista vanhemman tytön näköisistä kuvistaan.

    • ÄITI PORVOOSTA

      Meille tuli hirvee riita siitä kun äiti saa olla ja lapset ei!!!! Lopuksi annoin periksi jos ne ei laita kuviaan sinne nimi riittää!

      • KYSYMYSkone

        Miksi siinä lukee mun lapsien kuvaton siel ja sit et "vain" nimi riittää?


    • -

      siis facebookkiinhan ei saa laittaa profiilia alle 13 vuotiaat. Jos on laittanut, se on kiellettävä ja ymmärtääkseni tästä voi valittaa facebookin ylläpidolle, jonka jälkeen he poistavat profiilin. Jos näin ei kuitenkaan tapahdu, voit esimerkiksi vedota sääntöjen rikkomiseen ja tämän ohella saada hänet poistamaan profiilinsa. muuta en keksi.

    • Purzz

      "Mielestäni alle 15-16 vuotiaana ei ole mitään asiaa moisiin." Voi jumalauta! Fcebook on aika turvallinen verrattuna moniin muihin tuollaisiin paikkoihin mihin voi tehdä accountin. 10vee saattaa olla ehkä vielä liian nuori mutta 12 tai 13 vuotias ei-.- ja miten nii et suosittele facebookkia kenellekkään? Syy on todennäköisesti sinulla se että se on internetissä ja siellä voi tuntemattomat ottaa yhteyttä vai? Facebook on hyvä koska sillä voi pitää yhteyttä kavereihin.

    • fgjjdyj

      feississä on ikäraja 13v joten jos poika 10v niin rikkoo lakia eli sinä vastuussa.

    • nnii

      Anna nyt pojan olla missä tykkää sieltähän voi löytyä pojalle jotain aikuista seuraa vähän ilta puuhiin :D

    • janina18734

      itse asiassa facebookissa on ikäraja jos 10v poikasi on sinne laittanut profiilinsa niin hänen on pitänyt valehdella iästään. minä olen 21v äiti ja on 2v ikänen tyttö nimeltä Nikita Amalia Tuunanen ja siskon tyttö on 10v ja ei ole ikinä halunnutkaan facebookiin onneksi

    • jääkiekkomamma

      11-vuotiaani nyt sitten kuitenkin on facebookissa.

      Kuten lähes kaikki jääkiekkojoukkueestaan. Minulla on vapaa pääsy näkemään kaverinsa, ryhmät mihin kuuluu jne.

      Ensin olin todella vastaan, mutta en nyt näe mitään pahaa siinä mitä hän on facebookin kautta touhunnut.
      Olen myös sanonut, että mikäli ottaa vieraita kavereikseen tai liittyyy typeriin ryhmiin, ilmoitan ylläpidolle todellisen ikänsä.

      • bbbbbbbbbbbbbbbb

        ei sinne tarvi laittaa kenenkä yhtään mitään,ihan pelkkää ajan hukkaa koko kirjoittelu sinne.Sillä aikaa vois tehdä aikuinen ihminen vaikka mitä.en todellakaan innostu enkä innosta moiseen ketään,Täyttä hölynpölyä


      • kielioppia kansalle
        bbbbbbbbbbbbbbbb kirjoitti:

        ei sinne tarvi laittaa kenenkä yhtään mitään,ihan pelkkää ajan hukkaa koko kirjoittelu sinne.Sillä aikaa vois tehdä aikuinen ihminen vaikka mitä.en todellakaan innostu enkä innosta moiseen ketään,Täyttä hölynpölyä

        Voi keskittyä vaikka kielioppiin:)


      • Hahhh
        kielioppia kansalle kirjoitti:

        Voi keskittyä vaikka kielioppiin:)

        Mitä pahaa siinä on kun antaa 10 vuotiaan olla Facebookissa samahan tuo on vaikka sinne kirjautuisi 8 vuotiaskin monilla 8-10 ikäisillä on Facebookissa tunnukset 10 vuotias voi olla Facebookissa mutta kunhan ei innostu kaikkia yksityis tietoja sinne jakamaan voihan niitä kavereita olla vaikka kuinka paljon mutta kunhan ei viestittele sellai sille tuntemattomille tyypeille


    • Joensuun ukko

      Mä oon 11 ja otin ton facebookin käyttöön 10 vuotiaana ei musta mitää ihmeellistä jos on vaan jotkut sukulaiset ja kamut kamuina siinä

      • Kaapo4v.

        Liityin Facebookiin viime vuonna eikä vielä kukaan ole tullut raiskaamaan. Koska,
        1) KUKAAN ei näe kuvaasi, asuinpaikkaa tai muita tietoja, ELLET OLE KAVERI. Asetukset ovat: Kaikki näkevät, Kaverit näkevät, kaverien kaverit näkevät.
        2) KUKAAN ei pääse puhumaan sinulle tuhmia, ellet ole kaverilistalla.
        3) KUVA TUO TURVALLISUUTTA, jos nimi on tuhmatytto14wee, niin sitä on vaikea uskoa kun profiilikuvana on neljäkumppinen mies. Toki voi laittaa väärän kuvan mutta silti.


    • Facebook <3

      Kyllähän sitä facebookíssa on nykyään 8-vuotiaidenkin profiilit kuvineen kaikkineen! Iästä ei moni huoli, kaikkihan tietävät mitä itse sinne kirjoittavat! Jos haluaa turvata jotain olematonta, vaatii lapsensa poistamaan facebookkäyttäjänsä.

    • höösösössöslmfd

      No anna laittaa vaa se facebook profiili kyllä se äkkiä jotai seuraa löytää ja pytäää teille vähä kyläilee sehän. mut sehän vast hauskaa olisiki jos se löytää jonkun pedofiilin sielt netist ku niitäki siellä muuten liikkuu..
      ja sit se siin koulu matakalla raiskataan/kaapataan ja kaikki olisi taas se vitun facebookin syytä nii että mieti nyt kaksi kertaa ennen kuin annat sen lapses tehä se profiili sinne eihän mikään 10 vuotias tajua että mitä kauheita pano patoja sieltä oikeen löytyy

    • Kelol

      Sanonpa suoraan: veispuukki on saatanallisen huomion kerjäämistä, varmivillen pelailua ja kaverimittarin katsomista. Sitten kun ei olla veispuukissa niin pyydetään mahdollisimman monta ihmistä kadulla kavereiksi niin imako kasvaa naamakirjassa.

      Katsokaa south parkin jakso "You have 0 friends", 14. Tuotantokausi.

    • 11v

      Itse olen liian nörtti 11 vuotiaaksi niin en Facebookiin liity enkä aijo liittyä

    • mennääks

      Minä olen pedofiileri.sä oot jälkeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen jäänyt vittu mamma jumalauta saata perkeleeen mamma ah pannaks??? pannaks menee vai mennääks panee!?!?!?!?!

    • jerniemi

      Ensinnäkin. Periaatteeni on, että Facebookin ikäraja on 13 vuotta, mutta vanhempien suostumuksella
      yli 10-vuotias lapsi saa käydä Facebookissa. Itselläni on facebook, mutten sitä useinkaan käytä. En ole
      ennen kyllä huomannut facebookissa mitään ns. "tuhmia juttuja", ja alle 18-vuotiaiden tietoturvallisuudesta
      Facebook huolehtii omien sanojensa mukaan tarkasti. Facebook on mielestäni täysin turvallinen ja luotettava.

      Jos lapsesi on 10v, voit määrätä hänet poistamaan oman profiilinsa, tai valvoa lapsesi Facebook-käyttöä.

      Thanks

    • LolLKOL

      LoLLL FaCEbook on kaiken ikäisille 3

      • opselinkulhokki

        facebookis.oon kyl 11v mut en kerro mikä nimi koska kaikki alkaa bännii mut heti no mutta kummiski on siinä vaaransa esim.virus mun koneeseen yritti änkeytyä latautumalla,kuvavirus tulee dataa ladattua kuvan mukana ja kuvaan liitetty haitallista ohjelmakoodia,kaikenmailman muuta paskaa mutkuitenkin se on hyvä paikka eikä mikään paska paikka


    • evvu

      Hei! Olen 11 vuotias tyttö. Halusin vain sanoa että Facebookissa ikä raja on 13 ja että minäkään en ole saanut tehdä...

    • 12vuotias<3

      Mun äiti on sanonu, et en saa tehdä nyt, en seitsemännellä, enkä kahdeksannella luokalla facebookia...
      Mutta kun olen yhdeksännellä luokalla, he harkitsevat asiaa...
      Kyllä se pitäis vaan uskoa, että ei tän ikäiset nuoret kuuntele vanhempiaan, jos kyse on jostain noin massa jutusta.
      Noin 2kk päästä täytän 13v, niin heti syntymäpäivänäni aijon sinne profiilin tehdä.
      Sehän on silloin jo laillista.
      Olen luokkani vanhin oppilas, ja ainut, jolla ei ole facea.
      Ajattelin pari kuukautta sitten, että se on tosi epäreilua.
      Minä menen sitten, kun se on laillista, enkä väärennä ikääni, niinkun muut luokkalaiseni.
      Miksi niin nuorien pitäisi viettää päivä dataamassa?
      Heillä on varmasti muutakin tekemistä, kuin istua koneella 24/7 katsomassa jotain kommentteja!
      Nytkin, kun on talvi, niin menisivät ulos, ja rakentaisivat jotain lumesta, niinkun minä, ja 13 & 10 vuotias ystäväni teemme! Ja kesällä leikkisivät keppihevosilla! Pitää välillä herättää se sisäinen 6vuotias pikkutyttö :)

    • +09

      ei saa laittaa profiilia alle 13-vuotias..helposti sinne vaan saa ikänsä huijattua ei siinä mitään...siispä etsisin lapseni profiilin sieltä ja "ilmiantaisin" tämän facebookin ylläpidolle..

    • Opettajataq

      Nyt on tullut facebookiin tissien arvostuspäivä, jossa on mm. paljasrintaisia masturbaatiokuvia. Näin 14-vuotiaan kummipoikani tykänneen tuosta. Ja vaikka ei olisi tykännytkään niin jos on kaverina miehiä jotka ovat tykänneet, niin silloin seinällä näkyy noita rivoja kuvia. Tämä on ensimmäinen negatiivinen kokemus minulle 3-kymppiselle naiselle facessa. Ihmettelen että hänen äitinsä ei valvo pojan netin käyttöä vaikka ovat kavereina bookissa. Itse laittaisin juuri jotkin estot tms.

      Muuten facebook on ihan harmiton paikka, ei siellä näy tietoja edes niin paljon kuin puhelinluettelossa. Enempi minua harmittaa esim. uimarannalla naisia kyttäävät miehet ja ulkomailla jopa nuo ottavat valokuvia luvatta kun on bikineissä. Ja enempi olen myös huolissani nuorten irc-gallerioiden ym. käytöstä sekä pornosivujen käyttömahdollisuudesta, sillä porno vääristää nuorten käsitystä seksistä.

      Mielestäni vanhempien tulisi valvoa lasten netinkäyttöä enemmän.

    • Meidänperheiofacessa

      Facebookissa on niin paljon profiileja, että jos sitä omaa proffilia käyttää oikein niin kyllä siitä ainakin elävänä selviää

    • mielipideasia

      Mielestäni facebookissa saa olla ala-ikäisetkin mutta huoltajan luvalla. Facebookissa pystyy kuitenkin laittaa asetukset turvallisiksi.

    • QAQQQQ

      HAISTAKAA PASKA. FB ON SUUNNATTIU LAPSILLE!

      • ei, mut sen ikäraja on - kuten kaikki on sanonu -.- - 13


    • eifaceeenää

      oon 11v olin faces mut sitte poistin tilin. paaaaljon parempi nyt :)

    • fb käyttäjä-.-

      oikeesti ei oo mitään syytä valittaa facebook on turvallinen paikka jos ei hyväksy tuntemattomia kaveriksi mulla on äiti kaverina facebookissa ja ei se valita ja omat veljet myös että =) -.-

    • hei oikeesti

      hei c'moon oon nyt 12v tyttö. oon ollu faces 10 vuotiaast asti, ja iha äiti anto luvan ? luulettekote oikeesti, että sun 11vuotias tyttö/poika tekee sinne profiilin, et se vois vaihtaa kuulumisii kavereitte kaa, tai pelata farmvillee? jos luulette nii ootte pahasti vääräs. mulla on oma äiti kaverina siel, mut eise mua kyylää(?) ja ei kukkaa järkevä hyväksy jonku ulkomaalaisen random pedofiilin kaveripyyntöö, ainaki mä hyväksyn vaa kaverit, kaverienkaverit tms. kylläsen jo nimest näkee, et onks se joku wierdo vai iha kaveri. ja sitäpaitti, jos vahingos hyväksyisin jonku pedofiilin ja se alkas ahistelee mua, ni facesa sen voi poistaa kamuist tai estää kokonaa. kyllä vaikka 9 vee voi profiilin sinne tehä, mut se on vaa ärsyttävää ko joilaki 10 vuotiail on kauheet herutuskuvat siel (;(;! mut emmä ainakaa näää mitää hyvää syytä miks ei vois olla fb.. iha vaa sanon nyt että esim11 vuotiaat tietää jo paljo enemmä kaikest, komitä te vanhemmat luulette >>

      ja en oikei tajuu miks kaikki pikkuset saa tehä mesen, mutei facee? melkeisama asia, mut fb on viel turvallisempi... oon kummissaki, ja mulle tulee mesee paljo useemmi jotaki randomi pyyntöi >:D eheh

      • Näinähän se o, ja siitä vielä ett tietääkö ne vanhemmat mitä oikeesti tietää, äiti aina kyselee ett: "Ethän nää kato siellä koneella mitään sellasta?" Nii vastaa mitä hän HALUAA KUULLA, aina on vastaus en, vaikka sen on täyttä soopa...


      • 1234

        mullakin on face sain sen n.10 vuotiaana :)ja äiti anto siihen luvan


    • öö

      öö, facebookin ikäraja on 13, mut iha helposti 9 vuotias voi laittaa sinne et on 50 xd :x

      • öö

        täällä voi esim mennä toisen käyttäjälle :o


    • Nii, ite tein FB käyttäjän 11v, nyt 13. Vanhemmat ymmärs, ja sen ikärajahan on 13v, ovat antaneet katsoa k18 actioneja 8v asti, ei mtn pornoo. Mut Sellasett on rakastavia vanhempia, viettää myös aikaa kanssa, ja niiden mielestä minä pikkusiskoni 11v olemme täysin normaaleja ja olemme. Tästä vanhemmille vastarakkautta murrosiän ylikin

    • hihhii

      2 kaveriani 10v yks nuorempi ja kaikilla kuvat facebookissa. Itsekin olen, mutta laitoin automme kuvan. :-D

    • en puutu

      Tunnen montakin 10-vuotiasta, jotka käyttävät facea. Itse en käy facessa, mutta twitteriä tuli kokeiltua, vaikka siihenkin kyllästyin.
      Mutta se on jokaisen oma asiansa antaako lasten käydä tuollaisilla sivustoilla... kukin tekee minkä parhaaksi näkee.

    • 89fff790xhm,h608zdn

      Hei! Facebookin ei voi poistaa ja sen ikäraja on 13 mun kaveri ainakin laittoi sen ja se toimii ja FBI suosittelee ei rekisteröytyä ollenkaan facee ja twitteriin jne. kai te tiedätte miks.:)

    • tämöstä mietin

      kanataisin vaikka mesingeria tai skypeä siellä voi pitää yhteyttä kavereitesa kanssa tai puhua video puheluita kirjotella lisätä tietoja itsessään tai kokeilkaa twiteriä siellä on nimitäin aika paljon julkiksia

    • Sun_Mutsis

      AAAAARRRRGHhh!!!! SAATANAN KUKKAHATTUTÄDIT!!!! :) Ei oo hyvä juttu toi oman lapsen facebookin hallitseminen...

    • 1

      aivan oikeen sun mutsit aivan oikeen kyseissessä paikassa ei ole mitään pahaa ole toisinkun täällä kirjotelette nimimerkin takana ja tie mitä riipuvuusta täältäkin saa

    • Faceen.....

      Tylsää...(kö)??
      oon vitosella koulussa(meen kutoselle syksyllä)!. Vielä on siis aikaa 13:toista. Kaikki kolme kaveria facessa, yks mun ikänen kaks 13. Ne on kaikki kolme facessa. Ärsyttää kun en ittesinne viel saa mennä! :( Mut kyllä mä ymmärrän ikärajan, älkää sitä luulko.! Face on kyllä hyvä paikka, silä kun määkin joudun vaihtaan koulua (nykynen menee kiinni) niin voin pitää silti vanhoihin kamuihin yhtettä, esim ihastukseen.... Antakaa vanhemmat lastenne tehdä proffat faceen, sillä siitä voidaan irvailla koulussa et "Miks sulla ei oo proffaa facassa??" ja "Ookko vähän tyhmä kun sulla ei oo proffaa facassa?" Jos haluatte suojella lapsianne, noudattakaa 13-vuoden ikärajaa. Mutta antakaa lastenne liittyä faceen, jos ne niin toivovat. HE voivat olla siitä surullisia, kun eivät saa olla facassa ja kaikki muut on.
      Toivoen.
      Sellainen jota "kiusataan" siitä ettei oo vielä facessa ja joka toivoo sinne pääsyä!

      • ihmetellen1

        faca??


    • :)

      se on lasten oma vika jos menevät alle 13 vuotiaina faceen ei voi sanoa huonoksi facee jos ei oo käyny tai kokeilu sitä!

    • Face:)

      miksei lapsille voisi keksiä omaa facebookia missä ne vois olla siis alle 13vuotiaat niin lapsen ei tarvisi olla surullinen ettei vielä pääse facebookiin se olisi myös sellainen että aikuiset eivät saisi olla sitten lasten siitä vain tulee iloinen mieli vaikka 8-vuotiaalle:)

    • lapsille facebook

      lapsille pitää saada oma facebook vaikka semmonen kun lasten facebook!

    • 11v tyttö

      Mun äiti autto tekee mulle facen 9veenä -__-

    • fb

      itellä jo 9-10 veenä... nyt oon 12:) ihan luvalla

    • jormaaaaaasdasdsdfwe

      >2012
      >käy facebookissa
      TTETT

    • 13 vuootias tyttå

      Kivi vanhempii tääl, stalkkaatte lapsianne facebookis, antakaa vähän yksityisyyt;D Oisko kivaa ku teiän vanhemmat kattois kaikkee mitä kirjottaisitte sinne yms. ITe liityin 10 veenä ja 11 veenäö aloin käymää useemmin. Siel ei oo mitään sellas "pahaa" JA tuskin mitlkää aikusetkaa kirjottelee jotai soåimaton jos o lapsi kavrina,

    • JokuVaan112345

      Minun mielestäni lasten pitäisi saada kokeilla FB:tä!!!:D

    • HERÄTYS!

      Haloo herätys nyky mailmaa! kaikkihan siel on! ja sitä paitsi se on 13 se ikä raja HALOO!!

    • halooooo1

      sinne on ikäraja se on 13

    • asd6

      itse olen 13 enkä ole saanut facea tehdä...kaikilla kavereilla on ja monesti on tullut mieleen tehdä salaa..

    • ...

      ...

    • joo hei että ajatelk

      no hei oon 8 ja mun yks luokalla on facebookissa!!!!!!!!!!!

    • luottakaa lapsiin

      Oon kohta 13 Ja Mulla Ei Facebookia Ja Haluisin Sen Mut siis Vanhemmat!! Toi On Just Sitä Et Ette Luota Lapseen Tolla Menolla ei Lapsikaan Luota Teihin. Pointti Oli Et Jos Lapsi On järkevä muuten Teijän Pitäs Kyllä Antaa Mahollisuus Ja Kyllä Mekin Halutaan Yksityisyyttä. Ei Teistäkään Olis Kivaa Jos Teijä Vanhemmat Kyttäis Teitä

    • tytti tyttö

      jonkun pitäspitää lapset kurissa,eikävaan sanoo omaanhuoneeseen!

      • miu8

        seon oikiiiaaaaaaaaaaaa homaaaaaaaaaaaaaaaaaaa


    • VITUTTAA LIIKAA!!!!!

      Voi vittu tejän kanssa. -,- Olen lukenut paljon tälläisiä keskustelupalstoja ja ai että kun alkaa vituttaa. Itse täytän kohta 14 ja fb ollut jo reilu 3 vuotta. Te puhutte nyt "lapsista" kröhöm 12-13 alkaa olla jo nuori. Minkälaisia vanhempia täällä liikkuu?? Koitatte olla niin "suojelevaisia" että pikku kullanmurulle ei tapahtuisi mitään pahaa... Ja pah! Kohta alkaa polttaminen ja dokaaminen. Luulette että lapsenne on turvassa kaikelta. Ihan varmasti tuo fb tili on jo luotu salaa... Varmaan ette anna edes lapsen perustaa blogia... Mitä pahaa facebookissa on? Ilman sitä nuorilla ei ole mitään "keskustelu ja tiedonjakamis paikkaa". Sinne päivitetään mitä itse halutaan. Oma vikansa sehän on jos laittaa jotain epäsopimattomia kuvia. Ja te luulette että siellä liikkuu jotain pedofiilejä... Mikä vitun oikeus teillä vanhemmilla on esimerkiksi stalkata kokoajan mitä nuoret sinne laittaa... Miksi??! Se on todella ahdistavaa jos esimerkiksi vanhemmat olisivat kavereina tai joku äiti kävisi stalkkaamassa mitä sinää siellä teet. Itse loin käyttäjän salaa ja sen jälkeen kerroin vasta vanhemmille ja he eivät välittäneet siitä. Meilläkin pitää olla yksityisyyttä jossain! ja vittu lasten facebook pitäs olla... Minkä takia ei tuota normaalia voisi käyttää.. USKOKAA JO VITTUMAISET STALKKAAVAT VANHEMMAT TUO ETTÄ EI KAIKKEA VOI KIELTÄÄ JA FACEBOOKISSA EI OLE MITÄÄN PAHAA!!! JA TE JOTKA HALUATTE FACEBOOKIN NIIN LUOKAA SALAA!!!

    • nettiporo3

      saako huomautaai että 13 vuotiaana saa mennä facebookin sanon vaan

    • juu4

      Nimimerkki ''Vituttaa liikaa'' .. mä ymmärrän ihan sun kannaltas tän asian, ite oon nyt 14 ja loin fb profiiliin 10 vuotiaana. Sun ei silti tarvi raivoo tollee. On just hyvä että ne ''suojelee'' koska nykyää tää on täynnä tyyliin 10 vuotiaita

    • 12.v tyttö

      Voi voi voi.... Tää mua ottaa päähän niin paljon säälin sun poikaa... Onneks mun äiti ei oo tiukka pipo

    • lapset leikkimään

      noni, nyt joku 10v joutui 16v ahdistelemaksi. eikö vanhemmat kato ketä lapsi lisää kaverikseen, sentään 10v tenava?

      • Kakararuusarvoon(ko)

        (VITUTTAA LIIKAA!!!!!) Vittu mitä huutonaurua kun 1999 syntynen tulee tänne vetää pimppiraget. :D Itse jo täysiikäisyyden ylittäneenä naurattaa kakaroiden reaktiot. Ei siellä nyt ihan pennuimmat tosiaan pitäisi oll (nyt puhun 0-7 vuotiaista), mutta tuon sekalaisen huutamisen perusteella sinunkin pitäisi laittaa fb kiinni. Kersahan sä vielä oot kasvappa ja sitten vasta faceen. :)


    • sipuli poika

      pitäis päästää kaikki jotka haluaa mennä fasebookkiin

    • Ei faceen!

      Facebookin ikäraja on 13v. Ei kannata siis vielä antaa lapsesi mennä tuollaisiin (chat) paikkoihin. Oma lapseni meni sinne vasta 17:voitiaana.

      • Lauri H.

        Ja sää voit lähtee heti vittun.


    • Anonyymi

      Selvä

    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2606
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1143
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe