Voiko aikuisella olla intektioastmaa?

Ottaa Aivoon

En ymmärrä. Lääkärit sanovat ettei minulle voi tehdä astmadiagnoosia, koska kaikki pef-seurannat on tehty kun olen ollut kipeänä (seurantoja on tässä puolentoistavuoden sisällä ollut useampia), ja spirometria on tehty kun olen ollut täysin oireeton, keuhkokuvissakaan ei näkynyt vuosi sitten mitään.

Olen siis taukoamatta ollut taas elokuun alusta asti kipeänä, flunssaa vaan toisen perään. Olin myöskin koko kevään tammikuusta toukokuuhun jatkuvasti kipeänä ja jouduin antibiootteja ja kortisonitabletteja syömään keuhkoputkentulehduksiin. Avaavaa lääkettä joudun käyttämään kipeänä muutaman kerran päivässä, terveenä aina ennen liikuntaa ja välillä hengenahdistukseen, eli suurinpiirtein muutaman kerran viikossa. Hoitava lääke minulla on ollut yli puoli vuotta taukoamatta, nytkin maksimiannoksella käytössä. Minua piinaa aivan infernaalinen yskä, joudun taas nukkumaan öisin istuma-asennossa koska nukkumisesta ei muuten tule mitään, huolimatta avaavan lääkkeen käytöstä. Mitään allergioita minulla ei ole enkä asu hometalossa. En tupakoi enkä käytä hajusteita.

Lääkärin mukaan diagnoosia ei siis voida tehdä, koska minun pef-arvoni ovat huonoja ainoastaan liikkuessa ja flunssassa. Onko tässä enää muuta vaihtoehtoa kuin hypätä sillalta, en jaksa enää edes opiskella kun jään jatkuvasti jälkeen opinnoissa kun joudun taas viettämään muutamia päiviä sängyn pohjalla. Voi kun voisin vielä jonain päivänä olla terve, mutta ehkä terveyteni onkin täysin jo menetetty näin parikymppisenä :(

Ja kuvitelkaa mitä tekee opiskelijan kukkarolle käyttää kaikenmaailman seretidejä ja muita superkalliita lääkkeitä ilman kelakorvauksia, ei riitä edes opintolainat näiden lääkekulujen maksamiseen eikä minusta ole töihin kun ei riitä jaksaminen tältä sairastelemiselta edes opiskeluun.

11

5235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ottaa Aivoon

      Pitäisi lukea infektioastma.

      • homehtunut minäkin

        tai jotain muuta sisäilmaongelmaa opiskelupaikassasi tai asunnossasi ?
        Jotenkin tuntuu, että jotain häikkää saattaisi olla.
        Monet oppilaitokset ovat homeessa.

        Milloin sairastelusi alkoi ? Helpottaako milloinkaan, esim. loma-aikoina ?

        Jos oireilusi johtuu hometalosta, niin sieltä pitäisi päästä pois ensi tilassa. Muuten et parane.


      • Ottaa Aivoon
        homehtunut minäkin kirjoitti:

        tai jotain muuta sisäilmaongelmaa opiskelupaikassasi tai asunnossasi ?
        Jotenkin tuntuu, että jotain häikkää saattaisi olla.
        Monet oppilaitokset ovat homeessa.

        Milloin sairastelusi alkoi ? Helpottaako milloinkaan, esim. loma-aikoina ?

        Jos oireilusi johtuu hometalosta, niin sieltä pitäisi päästä pois ensi tilassa. Muuten et parane.

        Jatkuva sairastelu (keuhkoputkentulehdukset, pitkittynyt yskä) on alkanut jo muutaman vuotta sitten, mutta varsinaiset astmaoireet (hengenahdistus) noin puolitoista vuotta sitten.

        En usko että tämä oireilu liittyy millään tavoin homeeseen. Tämänhetkisessä asunnossani ainakaan ei ole hometta, nenäni sen paljastaisi. Olen joskus asunut asunnossa jossa oli alkava homevaurio, silloin muutin kiireen vilkkaa pois. Oireeni eivät myöskään pahene koulussa ja teen suurimman osan opiskeluistani etätyönä, joten en syyttäisi kouluakaan tästä, vaikka koulussani on sisäilmaongelmia (ei siis hometta, vaan puutteellinen ilmanvaihto).


      • sinulle täydellinen

        No lue, äläkä valita - vai etkö osaa?


    • SHR

      http://www.astmaonline.fi/Default.aspx?id=1208
      "Mikä ns. rasitusastma on?

      Rasitusastma ei ole erillinen astman muoto vaan pikemminkin oire. Mikäli tulehtuneet limakalvot joutuvat rasituksessa kovalle koetukselle ne ärtyvät ja supistelevat ja potilas saa tyypillisiä astman oireita: yskimistä, vinkumista, limaneritystä. Hoitamalla keuhkojen limakalvot kuntoon tulehdusta hillitsevällä, hoitavalla lääkkeellä saadaan potilas kestämään rasitusta paremmin."

      Sivulla linkeissä lisää tietoa.

      Onko opiskeluympäristössä jotain, mikä ärsyttää limakalvojasi?
      Minä konsultoisin toista lääkäriä (keuhkolääkäriä), että syy selviäisi.
      Auttaako astma-lääkitys liikunnan aiheuttmiin oireisiin?
      Jos ei, lääkitys ei ole kohdallaan, mikäli oireita vain liikkuessa.

      Itse olin n. -88 "viittä vaille astma-tapaus" Allergiasairaalan tutkimuksissa. Tuolloin sain avaavaa (Ventoline), mikä ei auttanut. Tulehdusta ei silloin osattu hoitaa.
      Varsinaista astmaa ei ole vieläkään, saan pahoja astma-tyyppisiä oireita ärsyttävistä ja/tai herkistävistä [hajuste]kemikaaleista.

    • yz

      jatkuu...
      miksei haise? Homeita tunnetaan yli satatuhatta eri lajia, joista noin sadan tiedetään aiheuttavan terveyshaitan, tai vakavan terveyshaitan. Edellä mainituista homeista koostuu rakenteissa muhiva homeiden-cocktail.
      1. Välittömästi haiseva homeiden-cocktail.
      - Tämä ryhmä on vain muutama prosentti kaikista kv-homeiden kohteista.

      2. Haisematon homeiden-cocktail */.
      - Tällaisen homeiden-cocktailin pystyy haistamaan ainoastaan jo pitemmän aikaa(vuosia) kv-homeiden toksiinille altistunut henkilö, tai koulutettu homekoira. Tämä ryhmä on valtaosa kaikista kv-homeiden kohteista!
      Tuon salakavalan haisemattomuuden vuoksi kehitin tämän oiretestin, joka sittemmin on osoittautunut varmimmaksi yksittäiseksi kotikonstiksi todeta kosteusvaurio'homeen olemassa olo ja se voidaan tehdä joka kodissa. Elimistömme on tarkempi kuin yksikään sähköinen mittari. Kv-homeen toteaminen varmuudella ja ilmaiseksi: Huomaa testin *-kohdat koska tästä löytyy syy "outoon" käyttäytymiseen.

      Oiretesti perustuu satojen KosteusVaurioHomeToksiinille(KVHT) altistuneiden eri henkilöiden saamiin oireisiin ja sairastumisiin.

      a, b, c, d, e, f, g, h, sarakkeiden ohje:
      Merkkaa a-sarakkeen laatikkoon a sen oireen kohdalle joka täsmää. Laske a-sarakkeen osumat yhteen alas a-yhteenvedon kohdalle.
      3-4'viikon päästä merkkaa b-sarakkeen laatikkoon b sen oireen kohdalle joka täsmää. Laske b-sarakkeen osumat yhteen alas b-yhteenvedon kohdalle.
      Jne.

      a|b|c|d|e|f'|g|h|
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 1. Unettomuutta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 2. Väsymys, joka ei mene ohi lepäämällä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 3. Unelias/sekava olo levosta huolimatta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 4. Huimausta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 5. Pahoinvointia ja oksentelua.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 6. Kiukkuinen, raivareita, ärtyisyyttä ja masennusta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 7. Vapina.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 8. Viiltää päässä-salamana leikkaavaa päänsärkyä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 9. Tavallista päänsärkyä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*10. Keskittymisvaikeuksia.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*11. Aloitekyvyttömyyttä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*12. Lähimuisti pätkii, sanoja katoaa mielestä hetkellisesti.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*13. Sinun on vaikea muistaa sanoja, hyvin tuntemasi naapurin nimeä et muista.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*14. Kun alat kertomaan jostakin asiasta ja saman tien unohdat mitä piti sanoa.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*15. Nielemisvaikeudet.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*16. Kasvojen ja raajojen tunnottomuus.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 17. Allergiat ja anafylaksia(=vakava allerginen reaktio).
      _|_|_|_|_|_|_|_| 18. Astma, tai astman tyyppinen tila.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 19. Hengitysvaikeudet.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 20. Syöpä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 21. Hiusten lähtöä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 22. Veristä yskää.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 23. Keuhkoverenvuotoa.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 24. Voimaton, jo yhden kerroksen porraskävely vie voimat.
      jatkuu...
      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html

    • --jossu

      Kyllä aikuisella voi olla infektioastma, ainakin minule työterveyslääkäri kirjoitti diagnoosiksi infektioastman. Muuten normaalit keuhkot, mutta flunssan aikana astmaan viittaavat rohinat ja vinkunat keuhkoissa. Lääkkeenä 1vk. antibioottikuuri ja 1kk. astmapiippu.

      • rkfgps

        Astmapiippu ei ole lääke. Se voi sisältää pelkkää avaavaa lääkettä, jota käytetään muuhunkin kuin astmaan, pelkkää hoitavaa tai näiden yhdistelmää..


    • astma47vuotta

      Ensin tulee mieleen, että mitästä mahdat saada yhtenään keuhkoihin muita tulehtuksia kuin astman? Toiseksi käytkö koko ajan samalla lääkärillä, jospa hänellä ei taitoa tahtoa kehottaa menemään jonnekin muuallle tutkituttamaan sitä. Et kerro oletko käynyt jossain keuhkopolilla tai keuhkosairauksien erikoislääkärillä

      Kyllä tietysti aikuisella voi olla infektioastma. Eräs keskussairaalan keuhkopolin hoitaja kertoi hänellä olevan kun itse olin siellä keuhkoputkien tulehduksen takia. Kerroin, että minullakin oli lapsena/nuorena tapana tulla ; nuha, kurkkukipu ja sitten se olikin astmana keuhkoissa. Silloin ei ollut ede nykylääkkeitä, yskän- ja kuumelääettä vain.Sairaalassa sai tiputuksessa avun astmaoireisiin.

      Miksi pitäisi tällä palstalla kuvitella kukkarosi tilaa, Auttaisivatko lääkkeet paremmin, jos ne olisivat halvempia. Nehän ovat tarkoitettu parantaviksi, mutta nyt näköjään ei tiedetä tautisi syntyä ja kulkua. Puhallatko väliaikoina tai heti kohtauksien alettua PEFFIT, miten ne kehittyvät. Ei ole olemassa kaikenmaailman seretidejä. Eri vahvuiset Seretidet ovat tarkoitetut erilaisiin vaiheisiin. On muunkinnimisiä lääkkeitä, kerro ongelmistasi hoitopaikassa. Jos se on terveyskeskus, pyydä päästä poliklinikalle selvittelyyn, jos tilanne sitä vaatii. Siellä ei selvitellään tauteja, ei kukkaroita.

      Valitettavasti tauteja ei voi valita lääkkeiden hinnan mukaan, eikä siihen tälta palstalta tule apua.

    • astma minullakin

      Onko huono päivä? ;)

      Kyllä luulisi jokaisen astmaatikon ymmärtävän toista keuhkosairasta. Tuskaa on. Niin itselle kuin kukkarollekin.

    • astmaatikko kalkkis

      Vaihda lääkäriä.
      Kerran se kirpaisee, mutta voit säästää lääkekuluissa jos saat oikea arvion sairastelustasi.

      Lainaa pef mittari ja tee parin viikon puhallukset ennenkuin menet vastaanotolle.
      Kuulostaa kyllä pahoin astmalta...
      Astmahoitajalta esim. tk:sta voisi kysyä.
      Jaksamista sinulle:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      29
      2105
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      175
      1524
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1475
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      108
      1209
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1169
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      904
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      870
    8. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      785
    9. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      280
      745
    10. Oletko mustasukkainen luonne?

      Tai ylipäätään millaisia tunteita herättää, jos kaivattuasi liehittelee joku muu tai hän deittailee jonkun muun kanssa?
      Ikävä
      80
      695
    Aihe