adeno-virus ja silmätulehdus

Ria

Onko kellään ollut adenoviruksen aiheuttamaa sidekalvontulehdusta ? On kuulemma erittäin tarttuva ja pitkäaikainen. Olisin kiinnostunut tietämään kuinka kauan tauti kesti ja kuinka sitä hoidettiin.

30

43776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmätulehdus

      Tulin juuri silmälääkäristä, olen potenut nyt tätä silmätulehdusta n. 2 vkoa. Silmälääkäri epäili olevan adeno-viruksen aiheuttama. Kestää kuulemma 3-4 vkoa. Hoitona ainoastaan kortisonipitoiset silmätipat. Tosi ikävä tauti, silmiä kirvelee, luomet tosi kipeät ja punaiset. Toivottavasti mulla jo paranemaan päin :)

      • kirsim

        Kärsin kk:n tuosta ja ei parantunut vaan uusi siis kahdesti kun oli pelkkä salva. Nyt silmätipat ja salva ja kuuri 1 kk max 2kk. Lääkäri kertoi, että ko. virus pitää tätä neljättä kuukautta olevaa nuhaakin yllä. Luomet turvoksissa, halkeilee ja silmät punertavat ja aristaa. Ei voi meikata, käyttää piilareita jne. todella kamalaa.


      • Ohi?
        kirsim kirjoitti:

        Kärsin kk:n tuosta ja ei parantunut vaan uusi siis kahdesti kun oli pelkkä salva. Nyt silmätipat ja salva ja kuuri 1 kk max 2kk. Lääkäri kertoi, että ko. virus pitää tätä neljättä kuukautta olevaa nuhaakin yllä. Luomet turvoksissa, halkeilee ja silmät punertavat ja aristaa. Ei voi meikata, käyttää piilareita jne. todella kamalaa.

        tuo silmätulehduksesi sitten ohi? ja kuinka hitaasti?

        Itse kärsin siitä nyt toista kuukautta ja ei mene oikein eteen eikä taaksepäin.

        Alkaa jo hermostuttaa...


      • kohta 5 kk
        Ohi? kirjoitti:

        tuo silmätulehduksesi sitten ohi? ja kuinka hitaasti?

        Itse kärsin siitä nyt toista kuukautta ja ei mene oikein eteen eikä taaksepäin.

        Alkaa jo hermostuttaa...

        Minulla on nyt jatkunut tuollainen virusperäinen silmätulehdus kohta 5 kk. Silmät ei enää kosketusarat, mutta vetistävät, punoittavat ja kirvelevät.

        Välillä hoidetaaan kortisonilla ja nyt allergiatipoilla kosteuttamalla.

        Voikohan tällainen jäädä lopuksi ikää krooniseksi?

        Kärsivällisyys on jo koetuksella.


      • Peeu
        kohta 5 kk kirjoitti:

        Minulla on nyt jatkunut tuollainen virusperäinen silmätulehdus kohta 5 kk. Silmät ei enää kosketusarat, mutta vetistävät, punoittavat ja kirvelevät.

        Välillä hoidetaaan kortisonilla ja nyt allergiatipoilla kosteuttamalla.

        Voikohan tällainen jäädä lopuksi ikää krooniseksi?

        Kärsivällisyys on jo koetuksella.

        Minulla varsinainen tulehdus meni ohi 2 vko:ssa, mutta jäljelle jäi näkökentän sumeus. Sumeus vaihtelee, välillä jo (noin 2 kk kohdalla) luulin että koko vaiva on ohi, kunnes sumeneminen alkoi uudestaan. Hoito on ollut lähinnä erilaisia kortisonitippoja. Nyt tule 4 kk täyteen siitä kun silmätulehdus alkoi. Onkohan tällaisesta kukaan päässyt lopullisesti eroon?


      • Alma78
        Peeu kirjoitti:

        Minulla varsinainen tulehdus meni ohi 2 vko:ssa, mutta jäljelle jäi näkökentän sumeus. Sumeus vaihtelee, välillä jo (noin 2 kk kohdalla) luulin että koko vaiva on ohi, kunnes sumeneminen alkoi uudestaan. Hoito on ollut lähinnä erilaisia kortisonitippoja. Nyt tule 4 kk täyteen siitä kun silmätulehdus alkoi. Onkohan tällaisesta kukaan päässyt lopullisesti eroon?

        Tiettekö voiko adeno viruksesta parantua itsestään?Jos on kova kuume ja flunssa vai vaatiiko aina lääkekuurin?


      • NNNrrr
        Alma78 kirjoitti:

        Tiettekö voiko adeno viruksesta parantua itsestään?Jos on kova kuume ja flunssa vai vaatiiko aina lääkekuurin?

        Tämä on ihan kamalaa. Mulla on ollut adenoviruksen aiheuttama silmätulehdus toisessa silmässä nyt 9 kuukautta. Siis yhdeksän kuukautta! Silmä on punainen (etenkin aamuisin ja iltaisin) ja turvoksissa. Onko kenelläkään kertoa, että olisko tämmöinen mahdollisesti joltain parantunut ja kauanko kesti yhteensä?


      • antti67784
        NNNrrr kirjoitti:

        Tämä on ihan kamalaa. Mulla on ollut adenoviruksen aiheuttama silmätulehdus toisessa silmässä nyt 9 kuukautta. Siis yhdeksän kuukautta! Silmä on punainen (etenkin aamuisin ja iltaisin) ja turvoksissa. Onko kenelläkään kertoa, että olisko tämmöinen mahdollisesti joltain parantunut ja kauanko kesti yhteensä?

        Heippa.

        Itse sain adenovirustulehduksen ensimmäisen kerran keväällä 2004 ja silloin tulehdus kesti aika tasan tarkkaan kaksi vuotta, kevääseen 2006 asti. Tulehdus uusi tänä syksynä (2007). Eli pitkäaikaisesta ja vittumaisesta tulehduksesta on kyse. Voi tosiaan kestää viikkoja tai kuukausia, ja vaivata koko elämän. Itse olen jo tottunut tähän, oireet kun saa pysymään kurissa kortisonivoiteella.

        Tsemppiä vaan.


      • -mmmm-
        NNNrrr kirjoitti:

        Tämä on ihan kamalaa. Mulla on ollut adenoviruksen aiheuttama silmätulehdus toisessa silmässä nyt 9 kuukautta. Siis yhdeksän kuukautta! Silmä on punainen (etenkin aamuisin ja iltaisin) ja turvoksissa. Onko kenelläkään kertoa, että olisko tämmöinen mahdollisesti joltain parantunut ja kauanko kesti yhteensä?

        Mulla on kestänyt adenoviruksen aiheuttama silmätulehdus nyt puoltoista vuotta. Pahimmillaan se oli noin 9 kk ajan ja nyt on jo hellittänyt eikä oireita ole enää paljon, paitsi joskus valonarkuus ja silmän kuivuus. Näkö silmässä on edelleen huonompi kuin toisessa, mutta on jo huomattavasti parantunut siitä mitä se oli pahimillaan. Tulehdus kun on viruksen aiheuttama niin siihen ei lääkettä ole. Paitsi kostutustippoja ja punotusta vähentäviä tippoja.


      • pasi
        Alma78 kirjoitti:

        Tiettekö voiko adeno viruksesta parantua itsestään?Jos on kova kuume ja flunssa vai vaatiiko aina lääkekuurin?

        Adenovirukseen ei ainakaan minulle mitään lääkettä annettu. Itselläni on nielussa kauheat peitteet, kurkku erittäin kipeä nielaistessa, kuumetta usein 37,0-38,0 ja nuhaakin löytyy. Lääkäri sanoi, että voi kestää monta viikkoa ja voi esiintyä myös vatsakipua ja ripulia. Ja että lääkkeet eivät auta, jos se on infektion aiheuttama. Itse olen nauttinut tästä jo pari viikkoa ja opiskelen 37-38 asteen kuumeessa, jos jaksan. Jos kuume nousee korkealle yli 38:n, pitäisi mennä lääkäriin.


      • amppu
        pasi kirjoitti:

        Adenovirukseen ei ainakaan minulle mitään lääkettä annettu. Itselläni on nielussa kauheat peitteet, kurkku erittäin kipeä nielaistessa, kuumetta usein 37,0-38,0 ja nuhaakin löytyy. Lääkäri sanoi, että voi kestää monta viikkoa ja voi esiintyä myös vatsakipua ja ripulia. Ja että lääkkeet eivät auta, jos se on infektion aiheuttama. Itse olen nauttinut tästä jo pari viikkoa ja opiskelen 37-38 asteen kuumeessa, jos jaksan. Jos kuume nousee korkealle yli 38:n, pitäisi mennä lääkäriin.

        Minulla todettiin adenoviruksen aiheuttama silmätulehdus (molemmissa silmissä) elokuussa 2009. Kolmas viikko menossa, kurkku ja suu ovat jo parantunut mutta rauhaset leuan alla edelleen suurentuneet. Erittäin ikävä ja kivulias tauti, onneksi voin jo nukkua yöt, kurkkukipu oli tosi kova. Silmissä ei vielä mitään muutosta parempaan. Tautia ennen uin tosi paljon niin meressä kuin täällä sisämaan järvissä. Ehkä sain tämän lastentaudin ja "pool fever":ksi nimetyn kuumeen liiallisesta kuntoilusta vedessä tai sitten mistä vain. Onko kenelläkään tietoa siitä miten paljon tauti on yhteydessä uimiseen? Mietin että pitääkö minun jäättää rakas uiminen vähemmälle. Itse olen joutunut olemaan poissa töistä, sillä en pysty kauaa lukemaan tai olemaan näytön ääressä.


      • turbosilmä
        amppu kirjoitti:

        Minulla todettiin adenoviruksen aiheuttama silmätulehdus (molemmissa silmissä) elokuussa 2009. Kolmas viikko menossa, kurkku ja suu ovat jo parantunut mutta rauhaset leuan alla edelleen suurentuneet. Erittäin ikävä ja kivulias tauti, onneksi voin jo nukkua yöt, kurkkukipu oli tosi kova. Silmissä ei vielä mitään muutosta parempaan. Tautia ennen uin tosi paljon niin meressä kuin täällä sisämaan järvissä. Ehkä sain tämän lastentaudin ja "pool fever":ksi nimetyn kuumeen liiallisesta kuntoilusta vedessä tai sitten mistä vain. Onko kenelläkään tietoa siitä miten paljon tauti on yhteydessä uimiseen? Mietin että pitääkö minun jäättää rakas uiminen vähemmälle. Itse olen joutunut olemaan poissa töistä, sillä en pysty kauaa lukemaan tai olemaan näytön ääressä.

        Itse olen nyt kaksi ja puoli kuukautta kantanut tätä adeno riesaa mukanani ja pakostakin pistää miettimään, että voiko tästä parantua? Minulla ei ole ollut varsinaisia silmäoireita kuten punoitusta ja kutinaa, mutta turvotusta sitten vaikka muille jakaa. Akuutti vaihe oli aivan hirveä, näytin aivan hakatulle. Nyt tilanne on rauhallisempi ja "vain" muutaman kerran viikossa aamulla peilistä katsoo tyyppi jonka luomien alla on ylimääräistä täytettä. Kuitenkin minusta tuntuu ettei turvotus ole missään vaiheessa kokonaan laskenut näiden kuukausien aikana ja alaluomilla alkaa olla aika mahtavat vekit. Ystävät ja perheenjäsenetkin ovat sitä mieltä, että minulla on kevyt turvotus aina poskipäille saakka. Ulkonäkö kärsii aika rankasti ja hävettää ihan julmetusti aamupäivisin liikkua missään ihmisten ilmoilla.


      • amppu
        turbosilmä kirjoitti:

        Itse olen nyt kaksi ja puoli kuukautta kantanut tätä adeno riesaa mukanani ja pakostakin pistää miettimään, että voiko tästä parantua? Minulla ei ole ollut varsinaisia silmäoireita kuten punoitusta ja kutinaa, mutta turvotusta sitten vaikka muille jakaa. Akuutti vaihe oli aivan hirveä, näytin aivan hakatulle. Nyt tilanne on rauhallisempi ja "vain" muutaman kerran viikossa aamulla peilistä katsoo tyyppi jonka luomien alla on ylimääräistä täytettä. Kuitenkin minusta tuntuu ettei turvotus ole missään vaiheessa kokonaan laskenut näiden kuukausien aikana ja alaluomilla alkaa olla aika mahtavat vekit. Ystävät ja perheenjäsenetkin ovat sitä mieltä, että minulla on kevyt turvotus aina poskipäille saakka. Ulkonäkö kärsii aika rankasti ja hävettää ihan julmetusti aamupäivisin liikkua missään ihmisten ilmoilla.

        Adenoviruksen aiheuttama tulehdus ollut elokuun alusta, kaikkiaan olen käynyt neljällä silmälääkärillä (pari kertaa silmäpolillakin) ja jokainen todennut adenoviruksen aiheuttamaksi taudiksi. Alku oli tosi hankala, sitten virus vetäytyi ja iski jälleen pari viikkoa siitten. Nyt on sarveiskalvossa haavaumiakin eikä tulehdus saisi paheta. Turvotuta ei ole mutta kipua, punoitusta ja vedet valuvat. Viimeinen lääkäri sanoi että tämän saa yleensä tropiikista tai lämpimistä maista (en kyllä kesällä ollut) ja tauti kestää tavallisimmin 6-12 kuuukautta ja paranee kokonaan, mutta pitää olla varovainen ettei se ryöstäydy, sillä silmät ovat herkät. Ei saisi yhtään koskea käsillä. Minullakin flunssa seurana aika ajoin, joten tauti on kai aktiivinen muutenkin kuin silmässä. Kärsivällisyys on kovilla -- uimaankaan kun nyt ei saa mennä lainkaan, eikä myöskään saunaan ja virus voi edelleen tarttua herkästi muihin. Neljä kuukautta voi olla vasta alkua. Tipat ja silmävoide kyllä auttavat kipuun.


      • Beach1
        amppu kirjoitti:

        Adenoviruksen aiheuttama tulehdus ollut elokuun alusta, kaikkiaan olen käynyt neljällä silmälääkärillä (pari kertaa silmäpolillakin) ja jokainen todennut adenoviruksen aiheuttamaksi taudiksi. Alku oli tosi hankala, sitten virus vetäytyi ja iski jälleen pari viikkoa siitten. Nyt on sarveiskalvossa haavaumiakin eikä tulehdus saisi paheta. Turvotuta ei ole mutta kipua, punoitusta ja vedet valuvat. Viimeinen lääkäri sanoi että tämän saa yleensä tropiikista tai lämpimistä maista (en kyllä kesällä ollut) ja tauti kestää tavallisimmin 6-12 kuuukautta ja paranee kokonaan, mutta pitää olla varovainen ettei se ryöstäydy, sillä silmät ovat herkät. Ei saisi yhtään koskea käsillä. Minullakin flunssa seurana aika ajoin, joten tauti on kai aktiivinen muutenkin kuin silmässä. Kärsivällisyys on kovilla -- uimaankaan kun nyt ei saa mennä lainkaan, eikä myöskään saunaan ja virus voi edelleen tarttua herkästi muihin. Neljä kuukautta voi olla vasta alkua. Tipat ja silmävoide kyllä auttavat kipuun.

        Miten virus on todettu adenon aihettamaksi,onko otettu joku näyte ?


      • k
        Beach1 kirjoitti:

        Miten virus on todettu adenon aihettamaksi,onko otettu joku näyte ?

        Sama täällä, koko perhe taudin kourissa. Miehellä ja mulla kurkkukipua ollut nyt 2kk ja silmät tulehtuneet.
        Pojalla toista kertaa kurkkukipu, mahakipeä ja löysät ulosteet.
        Mulla tehnyt jo vatsalaukun tulehduksenki ja yrittänyt keuhkoihin ja sydämeen.
        Nyt kohta varmaan virtsa teissä


      • Milli vanilli
        k kirjoitti:

        Sama täällä, koko perhe taudin kourissa. Miehellä ja mulla kurkkukipua ollut nyt 2kk ja silmät tulehtuneet.
        Pojalla toista kertaa kurkkukipu, mahakipeä ja löysät ulosteet.
        Mulla tehnyt jo vatsalaukun tulehduksenki ja yrittänyt keuhkoihin ja sydämeen.
        Nyt kohta varmaan virtsa teissä

        Mulla ollu kanssa jo toista kuukautta mutta vaan oikeassa silmässä! 5 eri lääketippaa ja voidetta on ollu kokeilussa mutta eihän ne siis auta kun on virus :-) Rahaa palanu kivasti tähänki tautiin! Kävin myös silmäpolilla mutta ei löytynyt muuta kun ehkä se virus, ei otettu virusnäytteitä vaan bakteeri ja kalmydia! Kiusallista ja ikävää vaivaa :-( Toivon kovasti että menisi ohi pian!


      • Adenon uhri
        Milli vanilli kirjoitti:

        Mulla ollu kanssa jo toista kuukautta mutta vaan oikeassa silmässä! 5 eri lääketippaa ja voidetta on ollu kokeilussa mutta eihän ne siis auta kun on virus :-) Rahaa palanu kivasti tähänki tautiin! Kävin myös silmäpolilla mutta ei löytynyt muuta kun ehkä se virus, ei otettu virusnäytteitä vaan bakteeri ja kalmydia! Kiusallista ja ikävää vaivaa :-( Toivon kovasti että menisi ohi pian!

        Kuukauden verran kuunneltiin pahenevaa yskintää. Käytettiin kotikonstit ja
        limaa irr. yskänlääkettä . Sitten poika piti viedä (viikonloppulomalla) kovan kurkkukivun ja pitkittyneen yskän takia. Julkinen totesi vain "virusta", ei hoitoa, vaikka
        (yski ja oksensi verta.). Uusi viikonloppuloma, tilanne paheni, kuume nousi 39,7,
        lääkäri piti kutsua kotiin, olimme jo kaikki kolme taudissa, ja sittemmin
        todettiin adenovirus ja myös sidekalvontulehdus, jota jatkuu.....perheellä.

        Kuinkahan kauan pitää tuota varsinkin pahaa yöyskää kestää.
        4. viikko itsellä menossa, pojan Redocomp on vähän auttanut ja viimeksi
        keitetty sipulimaito. Kaikki on yritetty. Panadoliakaan ei enää jaksa syödä.
        Kurkku oli kuin riivinrauta ja yskiminen tuntuu vievän jo polvista saakka voiman,
        kaikki vatsalihakset yskimisestä kipeät.

        Eristin itseni harrastuksista, onneksi, näyttää olevan tarttuvaa lajia.

        Lääkäriin - no sitten kun vintti pimenee (se on minulla oire ennen keuhkokuumetta) - jos saisi sen parantavan antibioottikuurin.
        Odotellaan, jos jollain olisi muita neuvoja.


      • Ei mukavaa!
        Adenon uhri kirjoitti:

        Kuukauden verran kuunneltiin pahenevaa yskintää. Käytettiin kotikonstit ja
        limaa irr. yskänlääkettä . Sitten poika piti viedä (viikonloppulomalla) kovan kurkkukivun ja pitkittyneen yskän takia. Julkinen totesi vain "virusta", ei hoitoa, vaikka
        (yski ja oksensi verta.). Uusi viikonloppuloma, tilanne paheni, kuume nousi 39,7,
        lääkäri piti kutsua kotiin, olimme jo kaikki kolme taudissa, ja sittemmin
        todettiin adenovirus ja myös sidekalvontulehdus, jota jatkuu.....perheellä.

        Kuinkahan kauan pitää tuota varsinkin pahaa yöyskää kestää.
        4. viikko itsellä menossa, pojan Redocomp on vähän auttanut ja viimeksi
        keitetty sipulimaito. Kaikki on yritetty. Panadoliakaan ei enää jaksa syödä.
        Kurkku oli kuin riivinrauta ja yskiminen tuntuu vievän jo polvista saakka voiman,
        kaikki vatsalihakset yskimisestä kipeät.

        Eristin itseni harrastuksista, onneksi, näyttää olevan tarttuvaa lajia.

        Lääkäriin - no sitten kun vintti pimenee (se on minulla oire ennen keuhkokuumetta) - jos saisi sen parantavan antibioottikuurin.
        Odotellaan, jos jollain olisi muita neuvoja.

        Poikani meni armeijaan 12.7.2010.Voi sanoa ettei senjälkeen tervettä päivää.Oikeastaan hän oli jo armeijaan mentäessä puolikuuro,korvatulehduksen vuoksi.Se parani.Sitten alkoi yskiminen.Kolme viikkoa sitten tilanne paheni.Armeijassa kuumemittari kainaloon,mutta kun ei ollut kuin lievä kuume niin joutui tekemään sairaana osansa.Viikonloppulomilla hänen yskimisensä valvotti jo muitakin perheenjäseniä.Nenäliinoja lojui kasapäin pitkin pöytiä,kun räkää tuli nenästä ja yskösten mukana.Maanantaina yritin saada poikaa viimehetkillä julkiselle puolelle,että olisivat ottaneet kokeita.Pojan kurkku oli täynnä valkoista eritettä.Kehoittivat menemään armeijan terveysasemalle.Antoivat määräyksen ottaa nielunäyte ja CRP.Työtä käskettyä.Poika sai 2 päivää vapautusta ja kokeet otettu.CRP oli 8.Nielunäytetulosta hän ei viitsinyt peräänkysellä,koska yskiminen helpottunut.Kurkku on edelleen kipeä ja ärtynyt.Vkonloppulomalla Kajaanista...


      • huolestunut äiti
        Ei mukavaa! kirjoitti:

        Poikani meni armeijaan 12.7.2010.Voi sanoa ettei senjälkeen tervettä päivää.Oikeastaan hän oli jo armeijaan mentäessä puolikuuro,korvatulehduksen vuoksi.Se parani.Sitten alkoi yskiminen.Kolme viikkoa sitten tilanne paheni.Armeijassa kuumemittari kainaloon,mutta kun ei ollut kuin lievä kuume niin joutui tekemään sairaana osansa.Viikonloppulomilla hänen yskimisensä valvotti jo muitakin perheenjäseniä.Nenäliinoja lojui kasapäin pitkin pöytiä,kun räkää tuli nenästä ja yskösten mukana.Maanantaina yritin saada poikaa viimehetkillä julkiselle puolelle,että olisivat ottaneet kokeita.Pojan kurkku oli täynnä valkoista eritettä.Kehoittivat menemään armeijan terveysasemalle.Antoivat määräyksen ottaa nielunäyte ja CRP.Työtä käskettyä.Poika sai 2 päivää vapautusta ja kokeet otettu.CRP oli 8.Nielunäytetulosta hän ei viitsinyt peräänkysellä,koska yskiminen helpottunut.Kurkku on edelleen kipeä ja ärtynyt.Vkonloppulomalla Kajaanista...

        Meidänkin poika meni heinäkuussa inttiin. Alku meni hyvin, mutta nyt ensin viitisen viikkoa kuumeilua 37-38 välillä, yskää ja kurkku vähän kipeä, mutta buranan voimalla rivissä. Sitten viikko Veksissä, kuume 39,5 ja kurkku kipeä, ääni ihan maassa ja kamala yskä. Keuhkokuva otettu, ei mitään siinä. CRP 66. Lääkäri sanoi, että on sitkeä virus, buranaa ja lepoa............. viime perjantaina takaisin sitten kasarmille, lämpöä 37.3, puoli AUK-juhla ja sitten viikonloppulomille.
        Lauantaina kuume 37.5, edelleen kova yskä ja ääni maassa. Sunnuntaina aamulla kuume jos taas 38.4, vietiin keskussairaalaan suoraan, jossa lääkäri tutki ja sanoi, että korvatulehdus, nielutulehdus, kurkunpääntulehdus ja keuhkoputkentulehdus.
        Antoi Kefexin 500 mg kuurin ja vahvaa yskänlääkettä.
        Tänään maanantaina kasarmille, pakko mennä kun on ampumaleiri, nukutaan teltoissa jne......... Olo oli kuulemma aamulla parempi, äänikin oli kirkkaampi, lämpö kyllä 37.2. Mutta sinne meni. Täällä äiti odottaa jännittyneenä viestiä pojalta, alkaako antibioottikuuri vaikuttamaan.


      • öökanbliir
        kohta 5 kk kirjoitti:

        Minulla on nyt jatkunut tuollainen virusperäinen silmätulehdus kohta 5 kk. Silmät ei enää kosketusarat, mutta vetistävät, punoittavat ja kirvelevät.

        Välillä hoidetaaan kortisonilla ja nyt allergiatipoilla kosteuttamalla.

        Voikohan tällainen jäädä lopuksi ikää krooniseksi?

        Kärsivällisyys on jo koetuksella.

        ...voi vitsin vitsi, mulla 55 ikäsellä ukkelilla tuli öökät punasiseksi ja lekuri antoi kolmet antipiooti, nesetettä päivisin ja 8 tunnin välein pillepallaeroita ja sitten vielä voide yötä vasten, eihän se parin päivänäö auttantu ja lekuri pisti lähtetten silmälekurille, ja se sano joo, sull on virus, oukkudoukkin ja sitte viikon joka tunti geelitippoja ja viikko menin ja mennyt toinenkn eikä nytä öökät paranevan, joo skipaillut ja avannossa on käyty, mutta jos tää kestää vielä niin en tiedäö miten tässä jatkossa....


      • turbosilmä kirjoitti:

        Itse olen nyt kaksi ja puoli kuukautta kantanut tätä adeno riesaa mukanani ja pakostakin pistää miettimään, että voiko tästä parantua? Minulla ei ole ollut varsinaisia silmäoireita kuten punoitusta ja kutinaa, mutta turvotusta sitten vaikka muille jakaa. Akuutti vaihe oli aivan hirveä, näytin aivan hakatulle. Nyt tilanne on rauhallisempi ja "vain" muutaman kerran viikossa aamulla peilistä katsoo tyyppi jonka luomien alla on ylimääräistä täytettä. Kuitenkin minusta tuntuu ettei turvotus ole missään vaiheessa kokonaan laskenut näiden kuukausien aikana ja alaluomilla alkaa olla aika mahtavat vekit. Ystävät ja perheenjäsenetkin ovat sitä mieltä, että minulla on kevyt turvotus aina poskipäille saakka. Ulkonäkö kärsii aika rankasti ja hävettää ihan julmetusti aamupäivisin liikkua missään ihmisten ilmoilla.

        hei:) lueskin ihmisten plokeja.Mulla alko punottaa vasen silmä noin 2 viikkoa sit.ajattelin että vain tuuli aiheittanut punotuksen.menin apteekiin otin kostutustippoja.punotus jatku.seuraavava päivänä menin tk-päivystykseen, oli pyhäpäivä toimii vähän erilailla kuin arkisin.siellä päivysty ulkomaalainen.se sano onpas sulla todella paha silmätulehdus.sain oftanakvahol tipat ja rasvat joku anbiotti siinä..käytin kolme päivää niitä, ei kun silmä paheni.alko mennä umpeen ja rähmi, tuntu etttä koko silmä muna tulee päästä,ja koko nenänvarsi todella kipee.meniin taas lääkärin sanoin että tämmönen silmäongelma.en meinanut saada lähettettä erikoissilmälääkärille.mut sit sano et kylläpäs on paha näkönen, että hän kirjoittaa lähetten.menin erikoissilmälääkärille.oli asiallinen tutki mikroskoopilla pitkään, ja sano että ei tää ole normaali silmätulehdus, vaan puuditti silmän ja otti näytepaloja.ne analysoitiin laitteessa joka teki kesti tunnin.silmälääkäri sano et huonoja uutisia.tulos positiivinen sulla on adeno-viirus.kysyin mikä? lääkäri sano että todella vaikee hoitonen viirus ja kestää kuulema monta kk paraneminen.no lääkärillä oli tipuu ** tekarit ** tämä on vain lasten ja vauvojen hengitys ja nielu infektio.yleensä ei tuu aikuisille ja vielä harvemmin silmään.sain ohjeet et nyt 1kk et ole kontaksissa muihin ihmisiin tartuu kuin rutto.ja lutraat kasidesiä reilusti kotona, että välttys toi toinen silmä.joo vaik olisin lutrannut 100litraa, niin en saanut niin hyvin hoidettua, nyt sit on toisessakiin silmässä se sama adeno-viirus.usko vaan lopuu jos koko kesä pitää olla silmät lähes ummessa. jos katson peilistä niin silmät on kuin häränsilmät todella pahannäköset semmonen vesipussi roikuu luomenalla posken yllä.
        kait se jossain kohin mullekiin tuli semmonen paniikki, että voinko näkö mennä kävin lääkärissä.siellä päivysty venäläinen lääkäri. crp 3 sydänfilmi ok ja hapetus 95 jos joku keksii paremman vitsin niin kirjoittakoon siitä venäläinen lääkäri sano et mulla verenpainetauti,kun silmät tommoset.no kait se paineet nousee jo vähemmästäkiin ei kolmen miitauksen jälkeen voi kirjoittaa verenpainetautiin lääkettä, mut sain siihen lääkkeet, tosin en käytä niitä.mulla on ollut paineet ihan ok 137/68 pulssi 64 olen urheilu ihminen ja pidän kunnosta huolta

        ps jaksamisia tämän adeno-viiruksen kantajille, nyt ole tullut tähän kerhoon!!!


    • jo terve

      adeno-viruksen aiheuttama silmätulehdus kahdessa viikossa. Se tuli erittäin ärhäkkänä toiseen silmään ja toiseenkin viikon päästä, mutta paljon lievempänä. Lääkettä en saanut, mutta antibiootti-tippoja pistin, jotta ei tulisi bakteeritulehdusta lisäksi. Tämän lisäksi turvauduin homeopaattiseen "lääkkeeseen". En tiedä, olisiko parantunut ilmankin, mutta ei siitä ainakaan haittaa ollut. Tilanne oli noin viikon verran todella turhauttava, koska silmä särki ja vuosi ja oli melkein muurautunut umpeen. Mutta kun malttoi olla katsomatta tv:tä/ näyttöpäätettä ja lukematta mitään, silmät paranivat. Lääkäri antoi suoriksi kaksi viikkoa saikkua ja se onneksi riitti. :)

    • Kamalaa....

      Itselläkin on epämääräisiä silmäoireita ollut noin kuukauden verran... Sitä edelsi kova sairastelu. kuumetta, vatsatautia, flunssaa, yskää, kurkkukipua.... Ym. Flunssa tuntuu parantuneen, mutta silmäoire jäi. Toinen silmäni sattuu liikuttaessa, välillä vetistää, kirpoo välillä aika ilkeästikin, pientä kutinaakin esiintyy, luomet ehkä lievästi turvoksissa ja silmän auki pitäminen tuntuu vaikealta kun silmä "painaa" niin paljon. Helpottaa kun silmää saa pidettyä kiinni ja kostutustipoista on apua vain sen aikaa kun juuri tipautan sen silmään. Kävin kaksi päivää sitten silmälääkärillä, joka ei nähnyt silmässäni mitään hoitoa vaativaa. Voiko kyseessä olla adenovirus? Virusnäytteitä ei otettu, mutta bakteeritulehduksestakaan ym ei ollut merkkejä... Katsottiin myös paineet, silmäpohjat, mikroskoopilla, näkö.. Kaikki ok. Nyt kun peilistä katon itseäni, näyttää myös että sen puoleisen silmä on alapuoleltakin mustempi kuin toinen silmä... Lääkärillä näytätin myös poskionteloitani, nekin olivat puhtaat... Alkaa jo huolestuttaan että onko jotain vakavaakin, kun ketään löydä minusta vikaa mutta oireita on...

    • Punasilmä

      Minulla todettiin myös viirusperäinen silmätulehdus toisessa silmässä.
      Silmä vaivannut nyt helmikuusta asti. Onko kellään mitään keinoja viruksen voittamiseen. Itse olen jättänyt meikitkin pois jotta paranisi, nyt 2 viikon kuuri terra-control-p tippoja. Rukoilen että tehoisi.

    • Hadeda

      Minulla ensin oli pari pv silmätulehdus,sain Exicon merkkiset tipat.
      Sitten tuli kurkku hoitojen aikana kipeäksi....
      tai palalta siis tuntuu ja lääkäri epäilee Adenoa...
      Nyt sitten viikko pitää odotella lähteekö kun kuulemma on virusperäinen :/
      Valkoista limaa kurkussa... ei ole peitteitä.

    • kypsä jo

      Minulla on ollut toistuva silmätulehdus joulukuusta lähtien. Omituista on se, että tulehdus iskee kovemmin oikeaan silmääni - alaluomi turpoaa niin, että siitä lähtee selkeä turvotuskanava poskipäähän saakka. Joskus vasen silmä on ihan terve, joskus se lähtee leikkiin mukaan. Välillä on myös rähmintää. Kun käytän laimeita antibioottitippoja, silmät ovat kunnossa jo parissa päivässä. Käytän niitä silti yhteensä 5-7 päivää.

      Tulehdus uusiutuu lääkkeen lopettamisen jälkeen joskus jo kahden päivän kuluttua. Olen huolehtinut hygieniasta, kuten meikkivälineiden puhtaudesta, ottanut kaiken huomioon, eikä auta.

      Ensimmäisen tulehduksen aikana oli jonkinmoinen flunssakierre päällä, toisaalta muutin töihin uuteen rakennukseen. Nyt en tiedä, onko kyse rakennuksessa olevasta pölystä tms., vai jäikö siitä flunssasta silmääni jotain.

    • Sinikka K.

      Mulla alko silmätulehdus oireilla viimevuoden (2011) syyskuussa, lekuriin terkkariin 26.9. sano sidekalvotulehdus. antibiootti tipat rasva, kuukauden kuluttua uudestaan udeet tipat, sitte lähete Tilkan silmäsairaala Coronariaan 16.11. diaknoosi bakteriaalinen sidekalvotulehdus? 10 päivän tippakuuri silmiin jälleen ja kontrolliin. No, sitte menin taas 16.12. silmäsairaala Coronariaan ja taas uus lekuri Hän kuitenkin vihdoin diaknosoi:Vaikutelma adenoviruskonjunktiviitistä, joka saattaa oireilla useita kuukausia.Diagnoosi: H10.3 Conjunctivitis NAS adenoviralis suspecta. Kortisoni-risiiniöljy tipat 1kk:n ajan ja taasen kontrolliin lekuriin 30.1.2012 Diaknoosit H01.0 Blepharitis marginalis l.a., H10.4 Sidekalvon tulehdus krooninen. Sain kirjallisen luomireunanpuhdistusohjeen ja luomireunoille voiteen, puhdistus vähintään kolmena iltana viikossa. Sitte sain vielä kortisonitipat /käyttö 5vrk kuureina. Huh, no nyt kävin "jälkitarkastuksessa" 3.4. Diaknoosit: Ho1.0 Silmäluomitulehdus, H10.4. Sidekalvon tulehdus krooninen. Lääkkeet: Protopic 0,03% yöksi luomien pinnalle (10g=21,36€) Viscotears x 3-4 kertaa säännöllisesti/vrk.(loppuelämän?) ja allergiaani Lomudal x 4/vrk tarvittaessa. Lähinäköni on tosiaan heikentynyt eli jouduin hankkimaan 19.4. uudet lukulasit, vaikka viimevuonna hankin uudet lääkärin määräämät lasit. Olen aivan kyllästynyt tähän silmälääkäri/apteekki/kotihoito-silmäohjelmaani ½-vuotta on täynnä ja silmäohjelmallani ei näy loppua.......:(

      • kyrsiintynyt

        Viime keskiviikkona alkoi silmätulehdus.
        Olen vetänyt antibiootti kuurit mutta mikään ei auta...ettei olisi tuo perkel33n edenovirus.


    • Rikula

      Tosi ärsyttävää! Silmät oireilleet jo muutaman viikon, eikä mitään edistystä tunnu tapahtuvan.
      Erittäin kivuliaan, reilut kolmisen viikkoa jatkuneen nielutulehduksen puolivälin maissa silmät rähmivät yhden päivän niin vuolaasti, että selällään maatessa rähmä valui poskia pitkin tyynylle. Sanotaan, että rähmimistä esiintyy vain bakteeritulehduksissa ja että virusinfektioissa vuotaa vain kirkasta nestettä. Mutta luin nimenomaan Adeno-viruksen saattavan aiheuttaa silmien poikkeuksellisen runsasta rähmintää.
      No, se rähmiminen ja silmien umpeen muurautuminen kesti minulla siis vain yhden päivän eikä ollut kivuliasta ollenkaan. Mutta nyt jo pari viikkoa ollut öisin kivuliasta silmien potemista: Silmissä on enää erittäin vähäistä, jopa lähes olematonta (kirkasta?) vuotoa ja valkuaisissa aavistuksen verran punoitusta. Mutta mikä on kamalaa, on se, että monta kertaa yössä havahdun siihen, että tuntuu lievää kipua "peitemäisesti" silmien väriosan päällä enkä saa silmiäni auki. Tekisi mieli nyrkein hieraista silmät auki, mutta vältän ehdottomasti silmiini koskemista. Kun sitten oikein ponnistelen silmäni auki, vihlaisee oikein aika ilkeästi. Sitten muutaman kerran silmäluomia räpyteltyäni kohtaus on ohi, kipu poissa.
      Puolisoni sairasti kovan nielutulehduksen silmäoireineen juuri ennen minua. Kysyin häneltä, oliko hänellä vastaavaa eli silmäluomien kiinni tarttumista ja sangen kivuliaita vihlaisuja. Hän myönsi, että nimenomaan näin oli. Ja nyt hänellä ei kuulemma ole silmissään enää mitään vaivaa. Eli toivoa on.
      Puolisollani silmät eivät sairauden aikana missään vaiheessa rähmineet, mutta kirkasta nestettä vuoti sitäkin enemmän ja silmänvalkuaiset olivat pari päivää aivan veripunaiset. Samoin tuttavamme, jonka kanssa olimme päivittäin tekemisissä, kun tämä taas ennen puolisoani sairasti, kärsi nimenomaan silmien vuotamisesta. Jotkut jopa luulivat hänen itkevän. Kyseisellä tuttavallamme silmät (silmänympärykset, alaluomet) ovat mielestäni vielä nyt parin, kolmen kuukauden jälkeenkin hiukan eri näköiset kuin ennen sairastumista ja usein hänen äänensäkin vielä särkyy puhuessa. Eli kyllä tämä erittäin pitkäkestoinen infektio on, vaikka pahimmat oireet helpottavatkin parissa, kolmessa viikossa.
      Kaikille oireista kärsiville haluan sanoa, että huolehtikaa nyt ainakin peruskunnostanne, aivan erityisesti siitä että saatte kaikkia vitamiineja ja hivenaineita tarpeeksi. Eli syökää monipuolisesti ja eläkää hillitysti ilman turhaa rehkimistä, mikäli mahdollista. Liika kehon rasittaminen kohdistuu aina myös silmiin... Ja pitäisiköhän tässä itsekin nyt sulkea silmät tai katsella kaukaisuuteen tietokoneen screenin sijaan...!

    • Oneeyejack

      Mulla todettiin adenovirus silmässä 1 1/2 viikkoa sitten ja ollut yhtä h*lvettiä sen jälkeen. Silmät kipeet, kuumottaa, kirvelee ja aristaa valoa. Ei pysty nukkua kirvelyltä js poltolta. Toipuminen kestää kuulemma pitkään, useita viikkoja. Toinen silmä pahempi kuin toinen, joutuu pääosin olee vaan yksi silmä auki. Ei puhettakaan et poistuisit kotoa tän näköisenä. Rupee pää hajoo tänne seinien sisälle jo. Lääkärille oon soittanu kahdesti ja hokevat vaan et tähän ei ole lääkettä pitää vaan kärsiä. Tätä ei kyllä toivois edes pahimmalle vihamiehelle. Tsemppiä kanssa kärsijöille ja muistakaa pestä käsiä. Ite en kyllä tästä selvittyäni koske kuin vasta pestyillä käsillä silmään jos pakko koskea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2024
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      56
      1745
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1465
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1168
    Aihe