Pesänjakaja

Lypsylehmä-Ammuu!

Kuolinpesän toisen osakkaan edustaja-asianajaja, haki pesänselvittäjää/osittajaa/jakajaa, joka on tietysti myös asianajaja samasta kylästä ;)
Onkohan pesämme lypsylehmänä, koska missään vaiheessa ei ole edes yritetty neuvotella.
Olen ollut tähän asti siinä uskossa että riitaan tarvitaan aina vähintään kaksi osapuolta.

En ole vielä antanut hyväksyvää lausuntoa raastuvan ilmoitukseen pesänjakajan hyväksynnästä.
Miten suhtautua tämmöiseen kummalliseen toimintaan? Pesässä on satoja tuhansia joten verikoirat taitavat olla nyt tosissaan liikkeellä. Aikalailla voimattomalta tuntuu noiden asianajajien varjossa.

Jos ehdottaisin toista pesänselvittäjää, kauanko mahtaa tulla prosessille kestoa?

20

2428

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nix nax

>>Miten suhtautua tämmöiseen kummalliseen toimintaan?>Onkohan pesämme lypsylehmänä, koska missään vaiheessa ei ole edes yritetty neuvotella.

• Lypsylehmä-Ammuu!

Onko pesänselvittäjällä/-jakajalla oikeudet ainoastaan kerran kuultuaan osapuolia, lopettaa neuvottelut ja tehdä sitten tylysti toimitus? Jos osapuolilla on selvästi jääräpäiset mielipiteensä siis..
        Vai tekeekö pesänjakaja jakoehdotukset, joista sitten vaikkapa valitaan vähiten huono?

• Määrittelee
        Lypsylehmä-Ammuu! kirjoitti:

Onko pesänselvittäjällä/-jakajalla oikeudet ainoastaan kerran kuultuaan osapuolia, lopettaa neuvottelut ja tehdä sitten tylysti toimitus? Jos osapuolilla on selvästi jääräpäiset mielipiteensä siis..
        Vai tekeekö pesänjakaja jakoehdotukset, joista sitten vaikkapa valitaan vähiten huono?

Sulle vastattiinkin jo tuossa aiemmin pesänselvittäjän hakemiseen liittyvistä asioista.
        Lisäisin vielä sen että jos löydät oman ehdokkaan joka on täysin ulkopuolinen ja kykenevä hoitamaan tehtävän hänet todennäköisesti määrätään tehtävään. Perusteluiksi se että nyt ehdotettu on toiminut toisten edustajana ja on ennalta ottanut kantaa pesän asioihin.

Mitä sitten tulee pesänselvittäjän päätöksiin niin laki määrittelee että vähintään yksi kokous on pidettävä.
        Voihan se olla että pesänselvittäjä alkaa tehtailemaan kokouksia ja tällälailla pesä joutuu lypsylehmäksi.
        Tosin voitte itse vaikuttaa liiallisiin kokouksiin, itse jätin menemättä kokouksiin joihin ei etukäteen oltu määritelty asioita ja tavoitteita, näin teki myös muut osakkaat. Asiat voi esittää myös kirjallisesti (lyhentää kokouksen aikaa huomattavasti).

• maallikkojuristi
        Määrittelee kirjoitti:

Sulle vastattiinkin jo tuossa aiemmin pesänselvittäjän hakemiseen liittyvistä asioista.
        Lisäisin vielä sen että jos löydät oman ehdokkaan joka on täysin ulkopuolinen ja kykenevä hoitamaan tehtävän hänet todennäköisesti määrätään tehtävään. Perusteluiksi se että nyt ehdotettu on toiminut toisten edustajana ja on ennalta ottanut kantaa pesän asioihin.

Mitä sitten tulee pesänselvittäjän päätöksiin niin laki määrittelee että vähintään yksi kokous on pidettävä.
        Voihan se olla että pesänselvittäjä alkaa tehtailemaan kokouksia ja tällälailla pesä joutuu lypsylehmäksi.
        Tosin voitte itse vaikuttaa liiallisiin kokouksiin, itse jätin menemättä kokouksiin joihin ei etukäteen oltu määritelty asioita ja tavoitteita, näin teki myös muut osakkaat. Asiat voi esittää myös kirjallisesti (lyhentää kokouksen aikaa huomattavasti).

>

Mistä ap:n viestistä tälläistä päättelit? Hänhän kertoi toisen osakkaan asianajajan hakeneen jotain toista eri toimiston AA:ta selvittäjäksi/jakajaksi. Oikeuskäytännössä ei ole yhtenäistä linjaa siitä, tekeekö jo avustaminen itse hakemuksen teossa tämän asianajajan esteelliseksi toimimaan itse pesänjakajana, mutta tästähän ei nyt tässä tapauksessa ole kysymys. Jotain näyttöä puolueellisuudesta tai tehtävään sopimattomuudesta pitäisi myös olla ennen kuin hakemuksen vastustaminen kannattaa. Osakkaalla on kuitenkin absoluuttinen oikeus saada selvittäjä ja jakaja määrätyiksi joten vastustaminen ilman järkevää syytä vain pitkittää asiaa, koska joku tehtävään ennenpitkää määrätään kuitenkin.

Kyllä pallo neuvottelujen aloittamisesta on nyt ap:lla itsellään. Toisella osakkaalla on varmaan joku syy hakemuksen tekemiseen ennen ensimmäistäkään yhteydenottoa, ettei se syy vain olisi aikaisemmat hankalat kokemukset asioiden sujumisesta ap:n kanssa?

Pesänjakaja voidaan jaossa syrjäyttää yksimielisellä sopimusjaolla ennen kuin hän kerkeää tehdä toimitusjaon. Pesänselvittäjästä pääsee eroon jos kaikki osakkaat hakevat hänen vapauttamista tehtävästään ja tuomioistuin katsoo ettei vapauttaminen vaaranna kenenkään muun oikeutta joka on pesänselvityksen sujumisesta riippuvainen.

• oli.
        maallikkojuristi kirjoitti:

>

Mistä ap:n viestistä tälläistä päättelit? Hänhän kertoi toisen osakkaan asianajajan hakeneen jotain toista eri toimiston AA:ta selvittäjäksi/jakajaksi. Oikeuskäytännössä ei ole yhtenäistä linjaa siitä, tekeekö jo avustaminen itse hakemuksen teossa tämän asianajajan esteelliseksi toimimaan itse pesänjakajana, mutta tästähän ei nyt tässä tapauksessa ole kysymys. Jotain näyttöä puolueellisuudesta tai tehtävään sopimattomuudesta pitäisi myös olla ennen kuin hakemuksen vastustaminen kannattaa. Osakkaalla on kuitenkin absoluuttinen oikeus saada selvittäjä ja jakaja määrätyiksi joten vastustaminen ilman järkevää syytä vain pitkittää asiaa, koska joku tehtävään ennenpitkää määrätään kuitenkin.

Kyllä pallo neuvottelujen aloittamisesta on nyt ap:lla itsellään. Toisella osakkaalla on varmaan joku syy hakemuksen tekemiseen ennen ensimmäistäkään yhteydenottoa, ettei se syy vain olisi aikaisemmat hankalat kokemukset asioiden sujumisesta ap:n kanssa?

Pesänjakaja voidaan jaossa syrjäyttää yksimielisellä sopimusjaolla ennen kuin hän kerkeää tehdä toimitusjaon. Pesänselvittäjästä pääsee eroon jos kaikki osakkaat hakevat hänen vapauttamista tehtävästään ja tuomioistuin katsoo ettei vapauttaminen vaaranna kenenkään muun oikeutta joka on pesänselvityksen sujumisesta riippuvainen.

Luin vähän huolimattomasti ap. tekstin, mutta ei se mitenkään erikoista ole että jonkun oma asianajajaa haetaan pesänselvittäjäksi. Eihän ne käräjäoikeudessa tiedä kuka on kellekkin tehnyt hommia joten muiden pitää pitää huolta omista eduistaan.

Ap. tapauksessa todellakin on haettu jotakin muuta pesänselvittäjäksi joten joku siihen joka tapauksessa määrätään, halusipa kaikki sitä tai ei.

• Lypsylehmä-Ammuu!
        maallikkojuristi kirjoitti:

>

>>Toisella osakkaalla on varmaan joku syy hakemuksen tekemiseen ennen ensimmäistäkään yhteydenottoa, ettei se syy vain olisi aikaisemmat hankalat kokemukset asioiden sujumisesta ap:n kanssa?"

• Lypsylehmä-Ammuu!

>>Toisella osakkaalla on varmaan joku syy hakemuksen tekemiseen ennen ensimmäistäkään yhteydenottoa, ettei se syy vain olisi aikaisemmat hankalat kokemukset asioiden sujumisesta ap:n kanssa?"

Se kaikkein eniten kauhistuttaa kun on kauhujuttuja lukenut ja kuullut pesänselvittäjien hitailusta.
        2-10 vuotta kestäneistä vetkutuksista, ihan kohtuullisen selkeissäkin jutuissa.
        Tiliä saa mukavasti tuommoisella haitanteollakin.

• joo.

Se kaikkein eniten kauhistuttaa kun on kauhujuttuja lukenut ja kuullut pesänselvittäjien hitailusta.

Ei se aivan tuntitaksa pyöri jollei mitään tee.
        Kyllä asianajajilla yms. on velvollisuus todistaa mistä lasku muodostuu.
        Se on ihan osakkaista kiinni kuinka monta kokousta olette valmiit pitämään ja kuinka monta sovintoehdotusta annatte pesänselvittäjän tehdä, monestikko soittelette pesänselvittäjälle yms.
        Selvät raamit pesänselvittäjälle niin kulut pysyvät kurissa. mitä epäselvempiä ja epäjohdonmukaisia vaatimuksia niin sitä enemmän töitä pesänselvittäjälle ja sitä enemmän maksaa.

• Lypsylehmä-Ammuu!
        joo. kirjoitti:

Ei se aivan tuntitaksa pyöri jollei mitään tee.
        Kyllä asianajajilla yms. on velvollisuus todistaa mistä lasku muodostuu.
        Se on ihan osakkaista kiinni kuinka monta kokousta olette valmiit pitämään ja kuinka monta sovintoehdotusta annatte pesänselvittäjän tehdä, monestikko soittelette pesänselvittäjälle yms.
        Selvät raamit pesänselvittäjälle niin kulut pysyvät kurissa. mitä epäselvempiä ja epäjohdonmukaisia vaatimuksia niin sitä enemmän töitä pesänselvittäjälle ja sitä enemmän maksaa.

Olisiko liioiteltua pestata oma oikeusavustaja mukaan pesänselvittäjän kokouksiin, vaikkapa ensimmäisestä kokouksesta alkaen?
        Toisella osapuolella on asianajaja-edustaja, joten itse tunnen itseni tosi tyhmäksi ja joudun varmasti pyöriteltäväksi. Toisaalta en ole minkäänlaista virallisempaa jakoehdotusta toiselta osapuolelta vielä saanutkaan.

Alustavasti olen käynyt oikeusaputoimistossa keskustelemassa tilanteesta, ja uskoisin että saisin selvästi tukea asiaan heidän kauttaan.
        Pelottaa asian venyminen jos soppaan lisätään vielä yksi lakimies. Logiikkani mukaan kuitenkin asiankäsittely nopeutuisi näin, selkeän johdonmukaisuuden kasvaessa puolellani. Omiin tietoihini ja taitoihini en neuvoteltaessa luota.

Saankohan pelin vihellettyä poikki haluamassani kohdassa, jos mahdollinen oikeusavustajani ryhtyy mielestäni liian suuriin vaatimuksiin, ja pesänjakaja vaan pitää lisää kokouksia?
        Kustannuksiin olen kyllä kohtuudella varautunut, kävi miten kävi. Ainoastaan kohtuuttomat, venyneet käsittelyt huolestuttavat.

Kai sen pesänjakajan velvollisuus on tehdä nopeasti joku ratkaisu, jos selvä pattitilanne syntyy neuvotteluissa?

• muallikko

Olisiko liioiteltua pestata oma oikeusavustaja mukaan pesänselvittäjän kokouksiin, vaikkapa ensimmäisestä kokouksesta alkaen?
        Toisella osapuolella on asianajaja-edustaja, joten itse tunnen itseni tosi tyhmäksi ja joudun varmasti pyöriteltäväksi. Toisaalta en ole minkäänlaista virallisempaa jakoehdotusta toiselta osapuolelta vielä saanutkaan.

Alustavasti olen käynyt oikeusaputoimistossa keskustelemassa tilanteesta, ja uskoisin että saisin selvästi tukea asiaan heidän kauttaan.
        Pelottaa asian venyminen jos soppaan lisätään vielä yksi lakimies. Logiikkani mukaan kuitenkin asiankäsittely nopeutuisi näin, selkeän johdonmukaisuuden kasvaessa puolellani. Omiin tietoihini ja taitoihini en neuvoteltaessa luota.

Saankohan pelin vihellettyä poikki haluamassani kohdassa, jos mahdollinen oikeusavustajani ryhtyy mielestäni liian suuriin vaatimuksiin, ja pesänjakaja vaan pitää lisää kokouksia?
        Kustannuksiin olen kyllä kohtuudella varautunut, kävi miten kävi. Ainoastaan kohtuuttomat, venyneet käsittelyt huolestuttavat.

Kai sen pesänjakajan velvollisuus on tehdä nopeasti joku ratkaisu, jos selvä pattitilanne syntyy neuvotteluissa?

Tietona pesän tilanteesta olet kertonut: "Kyseessä on kieltämättä hieman hankalasta kahden pesän ositusjutusta." Lisäksi mainitsit pesän sadoista tuhansista, mutta et teidän kahden osakkaan perimyksen jakautumisesta. Mikäli satojentuhansien perintö on hankalan osituksen takana ja olet saamassa ehkä puolet tai edes neljänneksen, etkä itse hallitse perintölakeja, niin palkkaa lakimies tueksesi. Lue uudelleen nix naxin vastauksen loppuosan neuvot.

Otsikoinnistani huolimatta ei tietenkään tarvitse hosua ennenaikojaan ja voit mennä 1. kokoukseen kuulemaan asioista ilman avustajaa, mutta älä allekirjoita yhtäkään paperia jota et taatusti ymmärrä. Pyydä kokouksessa esitetyistä asiapapereista kopiot ja käy niiden kanssa vaikka ensiksi siellä oikeusaputoimistossa saamassa lisäohjeita. Itse palkkaamasi asiamies toimii tietysti sinun hyväksymälläsi tavalla, mutta prosessin kestoa ei hänkään tiedä ennalta.
        Lohtuna on kuitenkin se, että käräjäoikeuden määräämä pesänselvittäjä/-jakaja ottaa palkkionsa ja kulunsa pesästä ennen perinnönjakoa, eli riitaisuuksien pitkittyessä enemmän perivä menettää vastaavasti enemmän.

• Kysyitkö

Hinnoittelun?
        Olen törmännyt siihen etteivät he suoraan sano hinnoitteluperusteitaan joten niitä pitää jutkata heti alkuun ennenkuin sitoutuu heidän kanssaan mihinkään.

Tietojesi perusteella perit enemmän kuin 5000€ (muistaakeni se oli raja) joten oikeusaputoimiston palvelut ovat maksullisia, et saa sieltä ilmaista palvelua.
        Taksat heillä ovat samat kuin muillakin juristeilla joten kannattaa kysellä muilta onko paikkakunnalla joku pätevä ja tehokas juristi/asianajaja ja käytä mielummin hänen palveluja.

• Lypsylehmä-Ammuu!
        Kysyitkö kirjoitti:

Hinnoittelun?
        Olen törmännyt siihen etteivät he suoraan sano hinnoitteluperusteitaan joten niitä pitää jutkata heti alkuun ennenkuin sitoutuu heidän kanssaan mihinkään.

Tietojesi perusteella perit enemmän kuin 5000€ (muistaakeni se oli raja) joten oikeusaputoimiston palvelut ovat maksullisia, et saa sieltä ilmaista palvelua.
        Taksat heillä ovat samat kuin muillakin juristeilla joten kannattaa kysellä muilta onko paikkakunnalla joku pätevä ja tehokas juristi/asianajaja ja käytä mielummin hänen palveluja.

Sovin asianajajan kanssa vihdoinkin siitä, että hän edustaa pesänjakajan kanssa asioidessa minua. Uskon että tein ehdottomasti järkevimmän ratkaisun.
        Kiitokset hyvistä neuvoista!

• Voivoivoittt

Pesänjakaja vanhempioen avioerossa, kesti 9 vuotta, lasku 40.000 euroa

Pesänjakaja enoni kuolinpesässä, kesti 6 vuotta, lasku 60.000 euroa.

• Tietoa
        Voivoivoittt kirjoitti:

Pesänjakaja vanhempioen avioerossa, kesti 9 vuotta, lasku 40.000 euroa

Pesänjakaja enoni kuolinpesässä, kesti 6 vuotta, lasku 60.000 euroa.

Pesänselvitys kesti 2 vuotta kustannukset 9000€ josta leski maksaa puolet.
        Leski tosin uhkaa valittaa päätöksestä.

Riippuu ihan osapuolista kuinka korkealle kustannukset nousevat, pitää ilmoittaa selvät vaatimukset ja pysyä niissä. Sooloiluun ei kannata ruveta sillä sellainen maksaa.

• Lypsylehmä-Ammuu!
        Tietoa kirjoitti:

Pesänselvitys kesti 2 vuotta kustannukset 9000€ josta leski maksaa puolet.
        Leski tosin uhkaa valittaa päätöksestä.

Riippuu ihan osapuolista kuinka korkealle kustannukset nousevat, pitää ilmoittaa selvät vaatimukset ja pysyä niissä. Sooloiluun ei kannata ruveta sillä sellainen maksaa.

Jotta saisimme asian mahdollisimman näpeästi sovittua, ehkä tämä pesänselvittäjä ja oma oikeusavustajani nopeuttavat kohtuullista päätöstä.
        Korostan ettei mitään varsinaista riitaa ole osapuolten kesken ainakaan vielä, vaan hankalahko, ajoissa tekemättä jäänyt ositus kuolleiden puolisoiden kesken.

• öäåzyx

Jotta saisimme asian mahdollisimman näpeästi sovittua, ehkä tämä pesänselvittäjä ja oma oikeusavustajani nopeuttavat kohtuullista päätöstä.
        Korostan ettei mitään varsinaista riitaa ole osapuolten kesken ainakaan vielä, vaan hankalahko, ajoissa tekemättä jäänyt ositus kuolleiden puolisoiden kesken.

Isäni kuoli jokin vuosi sitten kesällä, äitini vähän ennen joulua. Isäni jälkeen ei tehty ositusta (koska pesää ei jaettu) - eikä äitinikään jälkeen. Halusimme säästää pesänjakokustannuksissa. Käräjäoikeuden määräämän pesänjakajan palkkio oli kuitenkin 39 000€, ja jako kesti vähän yli vuoden. Pesänjakajan palkkio perustuu sekä tuntitaksaan että pesän suuruuteen.

• Lypsylehmä-Ammuu!

Nyt sitten homma alkaa olla hauskaa tosissaan.
      Tässä on kyse myös tekemättömästä osituksesta ja tasingoista kuolleiden puolisoiden välillä.

Pesässä on rahan lisäksi kaksi kiinteistöä, jotka ovat aiemmin tehtyihin perunkirjoihin arvostettu ajatellen myös kohtuullisia perintöveroja. Perunkirjoituksia hoitava lakimies määritti arvot laillisesti sopivaksi.

Toinen, arvokkaampi kiinteistöistä on kiistatta testamentattu minulle. Loput taitaa jakaa sitten pesänjakaja parhaaksi näkemällään tavalla.

Pesänjakaja suurella todennäköisyydellä lähtee nyt uudelleen arvostamaan näitä kiinteistöjä.
      Suurin ristiriita syntyy siitä, että tämä toinen pesän osakas on yleishyödyllinen yhdistys, ja tämmöinenhän ei maksa perintöveroa latiakaan. Itse taas olen II-veroluokassa ja maksan 32%.
      Tasa-arvoinen jako joka tapauksessa tulee siis olemaan :P :P

Ihan naurettavan jakoehdotuksen puhelimitse sain yhdistyksen lakimies-edustajalta. “voidaan sopia jako näin ennen kuin menee asia pesänjakajan hoidettavaksi”..Hmm…?

Semmoinen kutina on että seuraavalla tavalla tulee homma etenemään:
      Yhdistys vaatii että kiinteistöt uudelleen arvostettaisiin, toivoen että myös mahdollisimman korkeaan arvoon. Tasinkoa saavat siten enemmän ja perintöveroa kun eivät joudu maksamaan niin aina parempi heille korkea hinta-arvio.
      Minulla ei huippumyyntiarvosta arvioidun kiinteistön perintöveroihin ole varaa, vaikka se olisikin testamentattu minulle :(
      Myös tuolla tavalla keinotellun lisä-tasingon maksaminenkin potuttaisi.

Onko tämä visio ihan realistinen ja laillista?
      Miten pesänjakaja mahtaa suhtautua tämmöiseen tilanteeseen?
      Jos osakkaat olisivat vaikkapa ihan normaaleja rintaperillisiä, ei tuollaista "yliarvostusta" tulisi mieleenkään pelätä. Mutta kun on nyt näin...

Tärkein kysymykseni taitaa olla:
      Onko minulla oikeus vaatia kiinteistön uudelleen arvostuksen jälkeen jaossa jotakin korvaavaa tämän kiinteistön sijaan, vaikka se minulle testamentissa määrättiinkin?
      Kuolinpesässä on toinen vastaava osa kyllä rahana ja se halvempi kiinteistökin..

• muallikko

Kyllä osituksessa ja perinnönjaossa lain mukaan käytetään päivän arvoja. Ellei perintöverotusta ole jo toimitettu perukirjan mukaisilla tiedoilla, niin ilmeisesti jaossa käytettävät päivän arvot tulevat perintöveronne perusteeksi. Kyllä lain mukaan perukirjaankin olisi pitänyt laittaa kuolinpäivän käyvät arvot, vaikka käytännössä verottajalle kelpaakin melkoiset aliarvostukset.
        Yhdistykseltä saamasi sovintoehdotus kannattaa tutkia palkkaamasi avustajan kanssa, ettei ehkä turhaan pitkittämänne selvittely aiheuta korkeita kuluja ja vuosikausien viivettä pesän selvittelyyn.

Mikäli testamentilla sinulle tulevan arvokkaamman kiinteistön määräys tulkitaan legaatiksi, niin sen osalta voit ainakin vaatia ja ehkä saada vapautuksen pesänselvitys/-jakokuluista, jotka lain mukaan otetaan pesästä ennen perinnönjakoa. Legaatit kuuluu hoitaa ennen perinnönjakoa.

• Lypsylehmä ammuu!
        muallikko kirjoitti:

Kyllä osituksessa ja perinnönjaossa lain mukaan käytetään päivän arvoja. Ellei perintöverotusta ole jo toimitettu perukirjan mukaisilla tiedoilla, niin ilmeisesti jaossa käytettävät päivän arvot tulevat perintöveronne perusteeksi. Kyllä lain mukaan perukirjaankin olisi pitänyt laittaa kuolinpäivän käyvät arvot, vaikka käytännössä verottajalle kelpaakin melkoiset aliarvostukset.
        Yhdistykseltä saamasi sovintoehdotus kannattaa tutkia palkkaamasi avustajan kanssa, ettei ehkä turhaan pitkittämänne selvittely aiheuta korkeita kuluja ja vuosikausien viivettä pesän selvittelyyn.

Mikäli testamentilla sinulle tulevan arvokkaamman kiinteistön määräys tulkitaan legaatiksi, niin sen osalta voit ainakin vaatia ja ehkä saada vapautuksen pesänselvitys/-jakokuluista, jotka lain mukaan otetaan pesästä ennen perinnönjakoa. Legaatit kuuluu hoitaa ennen perinnönjakoa.

Suurin huoli on, etten kykene maksamaan tuosta minulle testamentatusta kiinteistöstä perintöveroa. Ottaisin mieluusti tuon kalliimman kiinteistön sijaan pesästä esim. sen halvemman kiinteistön rahaa jolla saisin verot maksettua. Kysymys on siis loppujenlopuksi käteisestä ja miten maksaa perintövero jollei ole rahnaa.

Onko minulla oikeus vaatia jaossa jotakin korvaavaa tämän kiinteistön sijaan, vaikka se minulle testamentissa määrättiinkin?

Kysymys ei ole legaatista, lisäksi yleisenä testamentinsaajana minulle on testamentattu osuus rahoista, joita en tule saamaan nyt siis käteisen rahan muodossa juuri näiden uudelleenarvostus ja puolisoiden välisen ositus- sekä tasinko asioiden johdosta.

Tuosta saamastani tarjouksesta ovat lakimiesedustajat käyneet lyhyen ja ytimekkään keskustelun.

• muallikko
        Lypsylehmä ammuu! kirjoitti:

Suurin huoli on, etten kykene maksamaan tuosta minulle testamentatusta kiinteistöstä perintöveroa. Ottaisin mieluusti tuon kalliimman kiinteistön sijaan pesästä esim. sen halvemman kiinteistön rahaa jolla saisin verot maksettua. Kysymys on siis loppujenlopuksi käteisestä ja miten maksaa perintövero jollei ole rahnaa.

Onko minulla oikeus vaatia jaossa jotakin korvaavaa tämän kiinteistön sijaan, vaikka se minulle testamentissa määrättiinkin?

Kysymys ei ole legaatista, lisäksi yleisenä testamentinsaajana minulle on testamentattu osuus rahoista, joita en tule saamaan nyt siis käteisen rahan muodossa juuri näiden uudelleenarvostus ja puolisoiden välisen ositus- sekä tasinko asioiden johdosta.

Tuosta saamastani tarjouksesta ovat lakimiesedustajat käyneet lyhyen ja ytimekkään keskustelun.

Tuskin palstan kautta enempää apua neuvotteluihinne löytyy. Anna ammattilaisten hoitaa sopimalla pesän jakaminen. Yritä anomalla verottajalta lisäaikaa, että saisit kiinteistön hallintaasi ja myydyksi kun makskykysi ei riitä. Ellet saa maksuaikaa tarpeeksi tai lainaa verojen maksuun, niin perimäsi kiinteistö menee aikanaan verojen ulosoton takia pakkomyyntiin. Verosi ollessa 32% niin toivottavasti kauppahinta nousee lähelle perintöveroarvoa, että 68% perintöveroarvosta riittää osuuteesi selvitys kuluista ja että saisit vielä perintöäkin. M.o.t. Testaattorien pitäisi miettiä myös avokätisyytensä seuraukset!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3603
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2449
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2274
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2047
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1489
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe