Isoäidillä alkava dementia :-(, kohtalotovereita?

Huokaus112

70v. isoäitini on aivan julmetun vihainen minulle, kun olen mennyt puuttumaan hänen asioihinsa :-(

Muutaman vuoden aikana hän on alkanut höpertyä. Suurempi ongelma ovat pahat kuuloharhat ja vaikutuselämykset, jotka ovat jo päivittäisiä ja liittyvät naapureiden toimintaan ja siihen että häntä vainotaan.

Asia on kriisiytynyt ja soitin sitten isoäidin omalääkärille tilanteesta. Nyt isoäiti oli käynyt lääkärillä ja saanut kuulla asiasta. MINULLA EI OLE KUULOHARHOJA, hän huusi puhelimessa. En saa kuulemma puuttua hänen asioihinsa. Hän aikoo jatkaa asiointia talon isännöitsijän kanssa.

(Huokaus). Sanoin, että hoida sitten itse asiat niin kuin parhaaksi näet, minä en puutu niihin enää.

2

721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hae apua

      En tiedä onko isoäisilläsi kyse muistisairaudesta vai mistä, ja niitäkin on monenlaisia ja etenevät yksilöllisesti. Onko isoäidillesi tehty ihan perusmuistitesti? Voisitko soittaa isoäidin paikkakunnan kotipalveluohjaajalle ja kysyä neuvoa, tai kotisairaanhoitoon, pyytää jotakuta kotikäynnille arvioimaan tilannetta? Vaikkei hän olisikaan nyt kotihoidon piirissä, silti. Isommilla paikkakunnillahan on myös yksityisiä muistiklinikoita. Kuulo-ongelmat voivat lisätä harhoja, kuulolaite olisi hyvä olla. Ymmärrän että olet väsynyt ja kyllästynyt, mitäs muut omaiset, onko heitä ja ovatko puuttuneet asiaan? Jos heitä on, asia kuuluisi heillekin. Älä hylkää isoäitiäsi, sairaus voi tehdä hankalaksi - ajatuskin oman itsemääräämisoikeuden menettämisestä tekee kipeää...se on ymmärrettävää. Mutta kyllä isoäitisi pitäisi saada kunnon lääkärintutkimuksiin, aivokuvauskin olisi hyvä. Saada diagnoosi ja järjestellä asioita kun hän itse vielä tajuaa edes jotain ja saa ilmaistua mielipiteensä. Ehkä hän ei huomaa olevansa sairas. Hankala tilanne. Koita nyt vielä auttaa, soita tosiaan jollekin ulkopuoliselle...myös Muistiliittoon voi soittaa anonyymisti ja jutella tilanteesta. Tsemppiä sulle.

    • mimmu***

      hankalaa, näinhän se on monessa kohtaa, niin ainakin muistisairauden alussa nim.merk. kokemusta on:)
      Kuitenkaan sinun ei kannata heittää kirvestä kaivoon, eikä hylätä isoäitiäsi, vaan puhua kaikessa ystävyydessä ja rauhallisesti hänen kanssaan asiasta...tiedän että asia ei ole mitenkään helppo, mutta hänen täytyy saada selvyys noihin oireisiin ja saada hänet tutkimuksiin.

      Muisthoitaja on varmaan lähes joka kunnassa, sinne muistitestiin ja jos jotain muitissa ilmenee sitämyöten kuvauksiin ja tarkempiin testeihin.

      Oletko ainut omainen joka huolta kantaa isoäidistäsi?
      Jos et, niin miettikää porukalla mikä olisi paras keino saada isoäiti näihin tutkimuksiin!
      Ihmettelen kyllä lääkärin käytöstä, jos hän on sanonut että olet soittanut isoäidin asioissa, meillä ainakin on ollut lääkärin kanssa aina tämän sairauden aikana, että lääkäri soittaa minulle mitä vastaanotolla on juteltu yms. ja nytten olen aina mukana.

      Ainakin kuulostaa niiiin tutulta nuo oireet, voihan olla tietenkin, että kyseessä on aivan muu sairaus esim. aivokasvain, joten siksikin olisi ajoissa mentävä tutkimuksiin ja jos on muistisairaus kyseessä aina on parempi mitä aikaisemmin diagnoosin saa, lääkkeillä saa lievitettyä sairautta aika hyvin...joten tuumasta toimeen....tsemppiä ja jaksamisia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1395
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      152
      1111
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      947
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      837
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      76
      793
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      291
      730
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      723
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      682
    Aihe