vapaakuukausiako???

Sarah66

Olen ollut ulosotossa tasan vuoden marraskuussa 2009. Kysyin voudilta saanko vapaakuukausia. Palkasta on ulosmitattu 1/3, ainoa poikkeus on viime maaliskuu kun palkka jäi alle suojaosuuden ja heinäkuu, koska kesäkuussa otettiin heinäkuunkin osuus etukäteen kesäloman vuoksi. Nyt vouti sanoo, että joka ikinen kuukausi täytyy tulla suoritus ennenkuin saa vapaakuukausia. Eli tuon maaliskuun vielä ymmärrän, mutta jos heinäkuun ulosotto on mennyt jo etukäteen kesäkuussa, se ei kuulemma käy...eli toisin sanoen en koskaan saa vapaakuukausia jos kerran lomapalkasta menee etukäteen ulosotto ja seuraava kuukausi jää ilman tilitystä ulosotolle. Lisäksi vouti sanoi, että automaattisesti vapaakuukausia ei saa viran puolesta vaan ne pitää anoa, ja selvittää mihin rahat mnevät ja tarkat laskelmat niistä. Huh, huh...luulin, että 2 vapaakuukautta vuodessa annetaan viran puolesta automaattisesti. Ei näköjään pidäkään paikkaansa?

21

4146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulen...

Sun kannattaa kyllä nyt ottaa yhteyttä ulosottovirastoon ja tehdä ihan kirjallinen kysely asiasta. Tuo on aika ongelmallinen, sillä ulosoton pitäisi kestää vähintään kalenterivuoden, jotta vapaa kuukaudet saisi. Vapaa kuukausia taas voi olla 2 kpl kalenterivuoden aikana ja niiden välillä pitää olla 6 kuukautta.
      Kyllä ulosotossa saa vapaakuukaudet ihan anomalla ja perusteeksi riittää, vaikka lomamatka. Kertaakaan en, vaikka olikin vanha laki, joutunut selvityksiä tekemään. Nykyisen lain mukaan pitäisi riittää ilmoitus kuukausista, jolloin vapaakuukaudet haluaa pitää. Sun tapauksessa varmaan voitaisiin myöntää vapaakuukaudet, mutta ne olisi niitä harkinnan mukaisia anomuksella ja selvityksellä saatavia, jotka eivät ole varsinaisia vapaakuukausia.

• tämmöstätäällä

mulla tuli ilmotus ulosotosta et vapaakuukaudet on elokuu ja syyskuu. Itse en ollut asiaa kysynyt enkä pyytänyt. Että ilmeisesti ainakin täällä päin voi olla peräkkäiset.

• perijätär*

Vapaakuukauden saa viran puolesta, siis laki määrää myönnettäväksi, JOS ulosmittaus on jatkunut vuoden tai lähes vuoden JA kyseessä on ns. tulorajaulosmittaus. Tämä tarkoittaa, että ulosmitattava määrä on enintään 416 e/kk. Jos velallisella on 1 huollettava raja on 566 e/kk.
        Jos perittävä määrä on enemmän, joutuu velallinen anomaan ja perustelemaan vapaakuukausi pyyntönsä. Esim. pesukoneen hankinta tai hammasremontti. Kuitteja voidaan pyytää todisteeksi.

• reklamoida.

Ei aloittajan kannata mitään kirjallista kyselyä tehdä, koska hänen tapauksessaan ei ole kyse tulorajamittauksesta.

Aloittajan tapauksessa on täysin uo:n harkinnassa, myönnetäänkö vapaakuukaudet vai ei. Yleensä ei, jos ei ole jotain todella hyvää syytä.

• Laki3

Automaattisesti annettavat vapaakuukauudet koskevat vain tulorajaulosmittauksessa olevia,kun ulosmittaus on kestänyt vuoden tai lähesvuoden näin kertoilee laki.

• life is....

Jos vouti on vienyt aloittajalta 1/3 palkasta, kyse EI ole tulorajaulosmittauksesta, ja näin ollen vapaakuukausia ei viran puolesta voida myöntää automaattisesti.
        Voit toki hakea vapaakuukausia muilla perusteilla, mutta niitä ei hevillä myönnetä.
        Itse hain vapareita, koska jouduin työttömäksi ja rahat eivät riittäneet vuokraan ruokaan( omaan ja lasten ).
        Ei myönnetty, joten meni vuokra-asunto alta. Tuossa vaiheessa tulorajaulosmittausta oli kestänyt vasta 2 kuukautta, sitä ennen 1/3 ulosottoa pari vuotta.
        Asunnottomuus oli sitten jo hyväksyttävä syy, ja sain kaksi vapaakuukautta.

• Peltsi
        life is.... kirjoitti:

Jos vouti on vienyt aloittajalta 1/3 palkasta, kyse EI ole tulorajaulosmittauksesta, ja näin ollen vapaakuukausia ei viran puolesta voida myöntää automaattisesti.
        Voit toki hakea vapaakuukausia muilla perusteilla, mutta niitä ei hevillä myönnetä.
        Itse hain vapareita, koska jouduin työttömäksi ja rahat eivät riittäneet vuokraan ruokaan( omaan ja lasten ).
        Ei myönnetty, joten meni vuokra-asunto alta. Tuossa vaiheessa tulorajaulosmittausta oli kestänyt vasta 2 kuukautta, sitä ennen 1/3 ulosottoa pari vuotta.
        Asunnottomuus oli sitten jo hyväksyttävä syy, ja sain kaksi vapaakuukautta.

Ihmettelen kyllä ulosottomiehen toimintaa, laki määrää vapaakuukaudet mutta ei niitä sitten tarvii myöntää jos ei huvita. Joku kaunis päivä jollain Pekka-eric Auvisella tai Matti Saarella menee hermot lopullisesti ja sitten porataan kun on koko laitos teurastettu. Vaikka itse kerjäävät verta nenästään olemalla noudattamatta lakia.

• rvff4t45hj
        Peltsi kirjoitti:

Ihmettelen kyllä ulosottomiehen toimintaa, laki määrää vapaakuukaudet mutta ei niitä sitten tarvii myöntää jos ei huvita. Joku kaunis päivä jollain Pekka-eric Auvisella tai Matti Saarella menee hermot lopullisesti ja sitten porataan kun on koko laitos teurastettu. Vaikka itse kerjäävät verta nenästään olemalla noudattamatta lakia.

LAKI määrää vapaakuukaudet JOS ulosotto on ollut ns.tulorajaulosmittaus. JOS palkasta on viety 1/3 kyseessä ei ole tulorajaulosmittaus, joten vapaakuukausia ei lain mukaan tule automaattisesti- VAIN HAKEMUKSESTA.
        Ihan selvää lakitekstiä- älkää viittikö porata.

• usvaa*
        rvff4t45hj kirjoitti:

LAKI määrää vapaakuukaudet JOS ulosotto on ollut ns.tulorajaulosmittaus. JOS palkasta on viety 1/3 kyseessä ei ole tulorajaulosmittaus, joten vapaakuukausia ei lain mukaan tule automaattisesti- VAIN HAKEMUKSESTA.

Saan eläkettä ja joka vuosi olen saanut vapaa kukauden pyydettyäni ja nyt saan marras ja joulukuun, josta tuli ilmoitus ulosottajalta. Alle tuhannen euron eläkkeestä viedään 2/3 osaa ulosottoon. Aivan käsittämätön pienestä eläkkeestä.

• tämmöstä täällä
        rvff4t45hj kirjoitti:

edelleen palkasta viety 1/3 osa ja lappu tuli missä luki että vapaakuukaudet elokuu ja syyskuu. En tiedä muusta.

• ihmiset on pässejä
        usvaa* kirjoitti:

Saan eläkettä ja joka vuosi olen saanut vapaa kukauden pyydettyäni ja nyt saan marras ja joulukuun, josta tuli ilmoitus ulosottajalta. Alle tuhannen euron eläkkeestä viedään 2/3 osaa ulosottoon. Aivan käsittämätön pienestä eläkkeestä.

Paskapuhetta. Alle tuhannen euron eläkkeestä EI ulosmitata 2/3
        Oletetaan että sun eläke on 1000€ ja ei huollettavia.
        Ensin vähennetään suojaosuus eli 624€ joka jää sulle kokonaan.
        Tuosta välirahasta ( 1000- 624= 376 ) vuoti ottaa 2/3 eli 250 €.
        ELI TUHANNEN EURON ELÄKKEESTÄ VUODILLE 250€, EI SUINKAAN 2/3.
        Tulorajaulosmittaus tarkoittaa että tulot ovat maksimissaan 2*suojaosuus, eli yksinäisellä henkilöllä alle 624*2 =1248€/kk.

• usvaa*
        ihmiset on pässejä kirjoitti:

Paskapuhetta. Alle tuhannen euron eläkkeestä EI ulosmitata 2/3
        Oletetaan että sun eläke on 1000€ ja ei huollettavia.
        Ensin vähennetään suojaosuus eli 624€ joka jää sulle kokonaan.
        Tuosta välirahasta ( 1000- 624= 376 ) vuoti ottaa 2/3 eli 250 €.
        ELI TUHANNEN EURON ELÄKKEESTÄ VUODILLE 250€, EI SUINKAAN 2/3.
        Tulorajaulosmittaus tarkoittaa että tulot ovat maksimissaan 2*suojaosuus, eli yksinäisellä henkilöllä alle 624*2 =1248€/kk.

En tarkoittanut, että koko eläkesummasta viedään 2/3 osaa, vaan siitä osasta, joka jää suojaosuuden jälkeen. Pienituloisena eli alle 1200 euroa palkkaa tai eläkkeen saajana, joudut maksamaan enemmän kuin jos tulo olisi yli 1200 euroa. Tätä sääntöä en ymmärrä. Uudet säännöt vievät sitten suurempituloisilta prosentuaalisesti.

• perijätär*
        usvaa* kirjoitti:

Tulorajaulosmittauksen määrät:

velallinen yksin 416 e/ kk
        velallinen 1 huollettava 566,00 e
        velallinen 2 huollettavaa 715,60 e
        velallinen 3 huollettavaa 865,20 e

Tämä on siis se ulosmittaukseen menevä summa. Jos summasi on pienempi, laki määrää 2 vapaakuukautta per vuosi. Ulosoton on täytynyt jatkua vuoden, ennenkuin saat vapaakk.

• UO
        tämmöstä täällä kirjoitti:

edelleen palkasta viety 1/3 osa ja lappu tuli missä luki että vapaakuukaudet elokuu ja syyskuu. En tiedä muusta.

Eli tuleeko siitä ilmoitus jos on vapaakuukausi vai huomaako sen palkkalaskelmasta? Mikä on erityinen syy jonka laittaa hakemukseen kun pyytää vapaakuukautta? Tietääkö vouti jos on silmälasit tai pesukone? Tai jos ne on rikki?

• hoehoe
        perijätär* kirjoitti:

Tulorajaulosmittauksen määrät:

velallinen yksin 416 e/ kk
        velallinen 1 huollettava 566,00 e
        velallinen 2 huollettavaa 715,60 e
        velallinen 3 huollettavaa 865,20 e

Tämä on siis se ulosmittaukseen menevä summa. Jos summasi on pienempi, laki määrää 2 vapaakuukautta per vuosi. Ulosoton on täytynyt jatkua vuoden, ennenkuin saat vapaakk.

Perijätär : eli siis jos nettotulo on ykstityishenkilöllä maksimissaan se 1248€/kk niin kyse on tulorajaulosmittauksesta. Tuolla tulolla vuoti ottaa juuri mainitsemasi 418€/kk.
        Pässien on ehkä helpompi ymmärtää onko kyse tulorajaulosmittauksesta vai ei, jos puhutaan tuosta nettotulosta 1248€/kk.

• hooomoilanen
        UO kirjoitti:

Eli tuleeko siitä ilmoitus jos on vapaakuukausi vai huomaako sen palkkalaskelmasta? Mikä on erityinen syy jonka laittaa hakemukseen kun pyytää vapaakuukautta? Tietääkö vouti jos on silmälasit tai pesukone? Tai jos ne on rikki?

Olen ollut tulorajaulosmittauksen alla maaliskuusta 2009 alkaen.
        Sain muulla syyllä erikseen pyydettäessä vapaakuukausiksi loka- ja marraskuun.
        Voinko saada vapaakuukausiksi viran puolesta esim. huhti- ja toukokuun, kun tulee se vuosi täyteen tulorajaulosmittausta vai estääkö nämä muilla syillä myönnetyt vaparit nuo lakisääteiset vaparit ?

• Sarah66
        hooomoilanen kirjoitti:

Olen ollut tulorajaulosmittauksen alla maaliskuusta 2009 alkaen.
        Sain muulla syyllä erikseen pyydettäessä vapaakuukausiksi loka- ja marraskuun.
        Voinko saada vapaakuukausiksi viran puolesta esim. huhti- ja toukokuun, kun tulee se vuosi täyteen tulorajaulosmittausta vai estääkö nämä muilla syillä myönnetyt vaparit nuo lakisääteiset vaparit ?

Mun palkasta menee 1/3 mutta jää kyllä aina alle tuon 566e/kk (mulla 1 huollettava) eli eikö mulla silloin olekaan tulorajaulosmittaus??? Ulosottoon menee kuukausittain n. 245-400e, riippuen palkan määrästä, joka vaihtelee miten paljon ilta- ja muita lisiä on. Olen tuo alkuperäinen kyselijä.

• ,,++
        Sarah66 kirjoitti:

Mun palkasta menee 1/3 mutta jää kyllä aina alle tuon 566e/kk (mulla 1 huollettava) eli eikö mulla silloin olekaan tulorajaulosmittaus??? Ulosottoon menee kuukausittain n. 245-400e, riippuen palkan määrästä, joka vaihtelee miten paljon ilta- ja muita lisiä on. Olen tuo alkuperäinen kyselijä.

Jos sulla menee palkasta 1/3- kyseessä EI OLE tulorajaulosmittaus.
        Tosin jos sulla menee ulosottooon vain 245-400€/kk, niin sulta EI ulosmitata 1/3, vaikka itse niin väitätkin

• ipsi
        ,,++ kirjoitti:

Jos sulla menee palkasta 1/3- kyseessä EI OLE tulorajaulosmittaus.
        Tosin jos sulla menee ulosottooon vain 245-400€/kk, niin sulta EI ulosmitata 1/3, vaikka itse niin väitätkin

Alkuperäisen kysyjän nettotulot pitää olla vähintään 1698€/kk ( 1 huollettava ), jotta siitä voidaan ulosmitata 1/3. Jos nettotulot on alle tuon, niin kyse on tulorajaulosmittauksesta, ja silloin vouti ei ulosmittaa sitä 1/3.

• perijätär*
        UO kirjoitti:

Kyllä tulee ilmoitus viran puolesta myönnettävistä vapaakuukausista. Helsingissä ilmoitus tulee noin kuukautta ennen vapaakuukautta.

• dfsdfsdfsd
        Peltsi kirjoitti:

Odotellessa. Joku voisi kyllä käydä vääntämässä sitäkin tahoa nenästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      131
      3764
    2. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      64
      2649
    3. Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan

Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla
      Maailman menoa
      34
      2602
    4. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      76
      2432
    5. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      25
      2291
    6. Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen

Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.
      Ikävä
      105
      1408
    7. Kaste pelastaa ihmisen

Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm
      Kaste
      630
      1278
    8. SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero

Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past
      Perussuomalaiset
      77
      1118
    9. Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla

Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday
      Maailman menoa
      147
      1080
    10. Uskon todistus

Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik
      Kaste
      261
      1056
    Aihe