Pitäisi siis saada trikoo-mekon helma ja pääntie ommeltua. Helmaan tulee siis kaksitaitteinen päärme ja "pääntiehen" reunake (en tiedä muuta nimeä) samasta trikoosta. Sivusaumat olen jo ommellut saumurilla. Nyt tulikin ongelma että millä nuo edellä mainitut kohdat ommellaan!!
Saumurista ei löydy peitetikkiä joka ilmeisesti olisi loistava. Eikö?? Minulla on laina saumuri joka on mallia Singer 14U454B. Löytyy myös Brotherin ompelukone joka on uudehko mutta ei tunnu siitäkään mitään jousto-ommelta löytyvän. Tein ompelukoneella koepaloja kaksoisneulalla ja suoralla ompeleella, mutta tulos oli suttuinen jne. Kolmenpiston siksak (yksi neula) oli hieman parempi joustolta mutta en mielelläni haluaisi siksak kuviota pääntiehen :)
Ossaako joku auttaa?
Päärmeen/reunakkeen ompelu trikooseen?
6
4833
Vastaukset
- siksakki
Aika paljon olen ommellut trikoosta, lähinnä t-paitoja ja tikkinä käytän helmassa, hihansuissa ja kaula-aukossa juuri tuota kolmenpiston siksakkia niin että piston pituus ja leveys on säädetty ykköselle. Myös tavallista siksakkia noilla säädöillä käytän trikoon ompelussa.
- tekstiiliartesaani
Kyllä se kaksoisneula on paras, mutta vaatii vähän säätöä ollakseen siisti. Alalangan pitää olla riittävän löysällä, ettei ommel vedä ryttyyn ja piston pituus tarpeeksi lyhyt, ettei alapuolelle tule hirmu pitkiä loikkia. Kokeilemalla löytyy oikea säätö. Loppusilaus silittämällä.
Jos ompelukoneessa on hunajakenno-ommel, silläkin tulee ihan nätti.- Päärmeitä käärmeitä
Täytyy siis kokeilla vielä sillä ompelukoneella ja säätää vähän lankoja. Mutta eikö tosiaan saumurilla voi tehdä mitään jos ei ole sitä peitetikkiä? Terän saa kyllä pois että ei leikkaa. Tuntuu että tommonen saumurihan on sitten täysin turha kapistus jos sillä voi tehdä vaan osan työstä. Ja silti niitä ostetaan hurjaan hintaan :S ei ymmärrä...
- mihin käyttöön
Päärmeitä käärmeitä kirjoitti:
Täytyy siis kokeilla vielä sillä ompelukoneella ja säätää vähän lankoja. Mutta eikö tosiaan saumurilla voi tehdä mitään jos ei ole sitä peitetikkiä? Terän saa kyllä pois että ei leikkaa. Tuntuu että tommonen saumurihan on sitten täysin turha kapistus jos sillä voi tehdä vaan osan työstä. Ja silti niitä ostetaan hurjaan hintaan :S ei ymmärrä...
Saumuri on tarkoitettu saumaamiseen. Ei semmosta vehjettä olekaan, jolla kaiken ompelutyön tekee. Tehtaissa on oma vehje joka hommaan, mutta kotiompelija pärjää kahdella koneella, jos ompelukoneessa on jonkunkaanlainen tikkivalikoima ja napinläpisysteemi. Käyttöohjeet kannattaa lukea, niissä on paljon vinkkejä oikean ompeleen valintaan ja säätöjen tekemiseen.
Kotiompelijoiden suurin ongelma on se, että kuvitellaan homman hoituvan samalla tavalla ommeltiinpa mitä hyvänsä. Langankireys, piston pituus ja neula pitää valita materiaalin mukaan joka kerta erikseen. Ja neulan pitää olla ehjä, ei nekään ikuisia ole. Siistiä jälkeä saa, kun viitsii nähdä vähän vaivaa työhön ryhtyessään. - siksakki
mihin käyttöön kirjoitti:
Saumuri on tarkoitettu saumaamiseen. Ei semmosta vehjettä olekaan, jolla kaiken ompelutyön tekee. Tehtaissa on oma vehje joka hommaan, mutta kotiompelija pärjää kahdella koneella, jos ompelukoneessa on jonkunkaanlainen tikkivalikoima ja napinläpisysteemi. Käyttöohjeet kannattaa lukea, niissä on paljon vinkkejä oikean ompeleen valintaan ja säätöjen tekemiseen.
Kotiompelijoiden suurin ongelma on se, että kuvitellaan homman hoituvan samalla tavalla ommeltiinpa mitä hyvänsä. Langankireys, piston pituus ja neula pitää valita materiaalin mukaan joka kerta erikseen. Ja neulan pitää olla ehjä, ei nekään ikuisia ole. Siistiä jälkeä saa, kun viitsii nähdä vähän vaivaa työhön ryhtyessään.Ompelen aika paljonkin vaatteita erilaisista kankaista ja ainakin tähän asti olen pärjännyt pelkällä ompelukoneella ilman saumuria. Koneestani löytyy aika monipuolinen valikoima erilaisia ompeleita, joilla olen hyvin saanut tehtyä kaikki, joten en ole nähnyt tarpeelliseksi ostaa saumuria. Tuolla koneella olen ommellut jo 32 vuotta moitteettomasti.
- Saumuroija
Olen tehnyt vaatteen kankaasta kaksinkertaisen, kapean reunakaitaleen ja saumuroinut sen pääntielle, silittänyt saumanvarat vaatteen puolelle ja ommellut päällitikkauksen ompelukoneella ja piston pituus neljä, tulee siisti. Tavallaan ihan kuin resorinkin, mutta noin sentin puolentoista levyisen. Ennen peitetikkisaumuria ompelin helmat ihan kahdella suoraompeleella, sehän ei pahemmin joudu venytykseen, silitys vain ettei reuna kupruile. Ja sitten käytin ompelun vahvikkeena käänteen sisällä ohutta puuvillakangasta, ettei sauma venyisi ja lanka katkeisi. Sitten käytin 0,5 siksakkia ja piston pituus kolme.
Kaksoisneulaakin joskus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2412608Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka122162Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3231880- 1031639
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois861546Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001250- 671200
- 251131
- 501083
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl731016